Tuhmapoika

viherpeukalo

Miten onnistuisin pienentämään ja lisäämään tuhmapoikaa kun se on niin valtavan iso tuossa ikkunan laudalla ja minä tahtoisin sen leikata. Voiko sen leikata ja miten vai täytyykö se jotenkin juuruttaa kasvin keskeltä ennen sen leikkaamista? Ja onko jotakin hoito aineita jos on leikannut huone kasvin vai tuleeko siihen sitten kasvin oma suoja aine pinnalle?? Olen etsinyt netistä tietoa mutta en oikein ole löytänyt mitään sopivaa muuta kuin vaan miten pitäisi tuhmapoikaa hoitaa.

9

9596

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wilma

      uusi? Ja anna liian iso jollekulle, joka tahtoo sen?

      • Viherpeukalo

        Kiitos vinkistä ei tullut mieleen.
        Hyvää lämmintä kesää. =)


      • Kasvata
        Viherpeukalo kirjoitti:

        Kiitos vinkistä ei tullut mieleen.
        Hyvää lämmintä kesää. =)

        Niitähän tulee koko ajan, vai mitä? tai sitten ota vain pistokas ja juurtumaan. Ei sitä pois kannata antaa kun se on varmaan ollut sinulla jo pitkään.


      • wilma
        Viherpeukalo kirjoitti:

        Kiitos vinkistä ei tullut mieleen.
        Hyvää lämmintä kesää. =)

        ja lämpöistä kesää sinnekin... :)


    • Leena

      Itse olen katkaissut nukkatyräkin latvan kun se on käynyt liian pitkäksi. Latvan laitoin kokeilumielessa emon viereen jos vaikka lähtisi kasvamaan, ja niinhän se teki.
      Katkaistu pää alkaa tekemään kahta uutta oksaa eri suuntiin (joita taas myöhemmin katkomalla saa lisää oksia!). Kasvi on tällä hetkellä upean näköinen ja alkaa muistuttaa pensasta, koska kaikki latvat (uudet oksat ja vanha latva) tekevät runsaasti lehtiä ja ovat entistä tuuheamman näköisiä.
      Kasvi itse erittää suoja-ainetta, joten mitään ylimääräisiä ei tarvita leikkauskohtaan.
      Onnea! (äläkä turhaan anna vanhaa kasvia pois, vaan loihdi siitä uusi ja entistä upeampi!)

      • Viherpeukalo

        Tuhmapoika on ollut jo aika pitkään minulla joten en mielellään tahtoisi päästä pois ja uuden ostaminen ainakin maksaa jonkin verran. Hyvä tietää, että kasvin voi leikata huoletta ja se itse tekee hoitavan aineen pinnalle kiitoksia neuvosta taidan varmaan tehdä jo ensi viikolla kunhan minä vaan kerkeän.

        Lämmintä kesää kaikille =)


      • Ninevah

        Olen ottamassa kissaa ja koitan ottaa selville onko huonekavini kuinka myrkyllisiä. Tuhmapojasta vaan ei löytynyt mainintaa. Tietääkö kukaan onko se myrkyllinen ja jos, niin kuinka?


      • tuhmiksen ylp omistaja
        Ninevah kirjoitti:

        Olen ottamassa kissaa ja koitan ottaa selville onko huonekavini kuinka myrkyllisiä. Tuhmapojasta vaan ei löytynyt mainintaa. Tietääkö kukaan onko se myrkyllinen ja jos, niin kuinka?

        sain tädiltäni,joka on oikea kasvien expertti tietämyxessä,kun sain häneltä sen kysyin kaiken mahdollisen mitä siitä tarvitsee tietää niiin käski olla varovainen sillä se sisältää sisällä rungossa vahvaa myrkkyä,silti tädilläni on kissa ja mulla matala koira eikä ole mitään hätää,vahdit vain pentua ja nostat sen korkealle,kunnes pentu on vanhempi silloin se ei enää luulisin yritä taistellla tuman varrella.


      • Anonyymi

        Laitoit vain? Ei mitään juurrutusta vesikipossa?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      574
      3814
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2719
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2114
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1917
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1835
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1770
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1729
    Aihe