psoriasis - mikä olet?

cardioz

"Psoriasis on krooninen tulehduksellinen sairaus, joka aiheuttaa oireita iholla ja nivelissä, eikä siihen ole parannuskeinoa nykylääketieteessä."

Tämä kyyninen ja varmasti jo itsessään epätoivoa luova lausahdus on tullut tutuksi jokaiselle sairaudesta kärsivälle jo taudin toteamisvaiheessa lääkärissä. Psoriin (joksi tautia tuttavallisesti kutsutaan) ei siis ole parantavaa (kuratiivista) hoitoa. Hoito perustuu lähinnä tautia lievittävään/peittävään hoitoon - kuten itseasiassa monen muunkin taudin kohdalla tapahtuu. Virheellisesti psoria myös kutsutaan ihotaudiksi, vaikka kyse on elimistön sisäisestä ongelmasta. Tämä on ymmärretty sairautta tutkineiden keskuudessa jo kauan sitten, mutta silti hoito perustuu suurimmaksi osaksi pinnalliseen lievitykseen. Nykyään on myös olemassa enenevässä määrin sisäisiä/systeemisiä hoitoja, joiden sivuvaikutukset ovat usein karmeitakin.

Mielenkiintoista on, että psoria nimitetään joskus maailman vanhimmaksi sairaudeksi. Lääketieteen esi-isän Hippokrateen mukaan "ravintosi olkoon myös lääkkeesi". Nykyään esiintyvä ruokavaliohoidon ja lääkehoidon välillä vallitseva vastakkain asettelu on ilmeinen. Lääkärit ovat menettäneet otteensa siihen, mistä lääketiede on joskus kehittynyt. Lääkkeitä määrätään lapsen innolla - kaikki muu on potaskaa sen kummemmin asiaa edes tutkimatta. Kriittinen ajattelu on muuttunut lähinnä surkuhupaisaksi masteroinniksi tai yksinkertaiseksi idiotismiksi kaikkivoipaisuuden saattelemana.

Itse olen kärsinyt kyseisestä sairaudesta "vain" viisi vuotta - olen nyt jo saanut tarpeekseni. Oma sairauteni alkoi päänahasta. Topikaaliset hoidot liuoksineen ja voiteineen puhumattakaan valohoidoista on käyty läpi. Ikinä en ole sisäiseen lääkitykseen kajonnut, enkä kajoa. Tämä osaksi johtuu myös tautini verraten lievään muotoon. Verraten siksi, koska tiedän myös, miltä taudin vakava tila voi näyttää. Pelkistäen voinen todeta, että lääkkeet ovat lähinnä poistaneet ihon näkyvän tulehduksen (väliaikaisesti), kun taas ruokavaliohoito on vaikuttanut kutinaan ja hilseilyyn positiivisesti (pysyvämmin). Ruokavaliohoito auttaa varmasti myös ulkoiseen näkyvään tulehdukseen myönteisesti - ajan ja tunnollisuuden myötä.

Eniten olen tällä hetkellä kiinnostunut psorin alkuperästä. Mistä se on tullut? Miten se syntyy? Mitkä yhdistävät ympäristötekijät sen laukaisevat? Onko itse sairaus perinnöllinen vai sittenkin ainoastaan ihmisessä esiintyvät ominaisuudet yhdistettynä sopiviin ympäristöolosuhteisiin? Olisinkin todella kiinnostunut tietämään, miten muille sairaudesta kärsiville tauti on syntynyt. Mikä elämäntilanne on ollut ennen sairautta, ja miten tämä aika eroaa nykyhetkestä? Millaisia persoonia olette? Voidaanko olettaa taudin syntyvän kumulatiivisesti, kuten esimerkiksi urheilijoiden ylirasitustila/ylikunto? Ja voisiko näiden oletusten perusteella päätellä, että tautia ja sen kulkua ymmärtäisi paremmin miettimällä omaa historiaansa, ominaisuuksiaan ja alkutekijöitä ennen sairautta verraten nykyhetkeen?

2

539

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sairastuin psoriin 20-vuotiaana - enkä sitä yhtään ihmettele. Söin ennen sairastumistani oma typeryyttäni niin hirveästi karkkia usean vuoden ajan (suunnilleen päivittäin), että oli suunnilleen väistämätöntä, että sairastun johonkin pitkäaikaissairauteen. Isäni suvussa on yhdellä psori, mummoni sisarella, joten perinnöllisyydellä ei liene suurtakaan vaikutusta asiaan.

Ruokavaliohoito on auttanut sairauteeni, mutta se vei aika pitkän ajan.

• kann2

Olet kiinnostunut psoriaasin alkuperästä ja mistä se on tullut.Löysin googlen

avulla linkin : http://www.terveyskirjasto.fi/xmedia/duo/duo93732.pdf

Otsikko :

Miten psoriaasi syntyy
      – monitekijäisen taudin geenien jäljillä

Kati Asumalahti, Ulpu Saarialho-Kere ja Juha Kere

Toivottavasti teksti ei ole liian akateemista,asiantuntijapitoista tekstiä!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      114
      5925
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      32
      4037
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3342
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      2976
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      252
      2034
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      1994
    7. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      143
      1775
    8. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      42
      1763
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1686
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1559
    Aihe