psoriasis - mikä olet?

cardioz

"Psoriasis on krooninen tulehduksellinen sairaus, joka aiheuttaa oireita iholla ja nivelissä, eikä siihen ole parannuskeinoa nykylääketieteessä."

Tämä kyyninen ja varmasti jo itsessään epätoivoa luova lausahdus on tullut tutuksi jokaiselle sairaudesta kärsivälle jo taudin toteamisvaiheessa lääkärissä. Psoriin (joksi tautia tuttavallisesti kutsutaan) ei siis ole parantavaa (kuratiivista) hoitoa. Hoito perustuu lähinnä tautia lievittävään/peittävään hoitoon - kuten itseasiassa monen muunkin taudin kohdalla tapahtuu. Virheellisesti psoria myös kutsutaan ihotaudiksi, vaikka kyse on elimistön sisäisestä ongelmasta. Tämä on ymmärretty sairautta tutkineiden keskuudessa jo kauan sitten, mutta silti hoito perustuu suurimmaksi osaksi pinnalliseen lievitykseen. Nykyään on myös olemassa enenevässä määrin sisäisiä/systeemisiä hoitoja, joiden sivuvaikutukset ovat usein karmeitakin.

Mielenkiintoista on, että psoria nimitetään joskus maailman vanhimmaksi sairaudeksi. Lääketieteen esi-isän Hippokrateen mukaan "ravintosi olkoon myös lääkkeesi". Nykyään esiintyvä ruokavaliohoidon ja lääkehoidon välillä vallitseva vastakkain asettelu on ilmeinen. Lääkärit ovat menettäneet otteensa siihen, mistä lääketiede on joskus kehittynyt. Lääkkeitä määrätään lapsen innolla - kaikki muu on potaskaa sen kummemmin asiaa edes tutkimatta. Kriittinen ajattelu on muuttunut lähinnä surkuhupaisaksi masteroinniksi tai yksinkertaiseksi idiotismiksi kaikkivoipaisuuden saattelemana.

Itse olen kärsinyt kyseisestä sairaudesta "vain" viisi vuotta - olen nyt jo saanut tarpeekseni. Oma sairauteni alkoi päänahasta. Topikaaliset hoidot liuoksineen ja voiteineen puhumattakaan valohoidoista on käyty läpi. Ikinä en ole sisäiseen lääkitykseen kajonnut, enkä kajoa. Tämä osaksi johtuu myös tautini verraten lievään muotoon. Verraten siksi, koska tiedän myös, miltä taudin vakava tila voi näyttää. Pelkistäen voinen todeta, että lääkkeet ovat lähinnä poistaneet ihon näkyvän tulehduksen (väliaikaisesti), kun taas ruokavaliohoito on vaikuttanut kutinaan ja hilseilyyn positiivisesti (pysyvämmin). Ruokavaliohoito auttaa varmasti myös ulkoiseen näkyvään tulehdukseen myönteisesti - ajan ja tunnollisuuden myötä.

Eniten olen tällä hetkellä kiinnostunut psorin alkuperästä. Mistä se on tullut? Miten se syntyy? Mitkä yhdistävät ympäristötekijät sen laukaisevat? Onko itse sairaus perinnöllinen vai sittenkin ainoastaan ihmisessä esiintyvät ominaisuudet yhdistettynä sopiviin ympäristöolosuhteisiin? Olisinkin todella kiinnostunut tietämään, miten muille sairaudesta kärsiville tauti on syntynyt. Mikä elämäntilanne on ollut ennen sairautta, ja miten tämä aika eroaa nykyhetkestä? Millaisia persoonia olette? Voidaanko olettaa taudin syntyvän kumulatiivisesti, kuten esimerkiksi urheilijoiden ylirasitustila/ylikunto? Ja voisiko näiden oletusten perusteella päätellä, että tautia ja sen kulkua ymmärtäisi paremmin miettimällä omaa historiaansa, ominaisuuksiaan ja alkutekijöitä ennen sairautta verraten nykyhetkeen?

2

508

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sairastuin psoriin 20-vuotiaana - enkä sitä yhtään ihmettele. Söin ennen sairastumistani oma typeryyttäni niin hirveästi karkkia usean vuoden ajan (suunnilleen päivittäin), että oli suunnilleen väistämätöntä, että sairastun johonkin pitkäaikaissairauteen. Isäni suvussa on yhdellä psori, mummoni sisarella, joten perinnöllisyydellä ei liene suurtakaan vaikutusta asiaan.

      Ruokavaliohoito on auttanut sairauteeni, mutta se vei aika pitkän ajan.

    • kann2

      Olet kiinnostunut psoriaasin alkuperästä ja mistä se on tullut.Löysin googlen

      avulla linkin : http://www.terveyskirjasto.fi/xmedia/duo/duo93732.pdf


      Otsikko :

      Miten psoriaasi syntyy
      – monitekijäisen taudin geenien jäljillä

      Kati Asumalahti, Ulpu Saarialho-Kere ja Juha Kere

      Toivottavasti teksti ei ole liian akateemista,asiantuntijapitoista tekstiä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      100
      2886
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2440
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2220
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      18
      2029
    5. 171
      1852
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1846
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1797
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1746
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      133
      1539
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe