Onko SAS:lla matkustaneita? Kysyisin välilaskusta...

Nanna

Kokeneempien neuvoja kaivataan...

Olen lähdössä SAS:n kesälennolla Eurooppaan, mutta pari asiaa askarruttaa... Välilasku on Kööpenhaminassa ja vaihtoaika ei ole hyvin pitkä... Onko siinä tarkoitus vaihtaa konetta vai pelkästään seisahtua?

Jos konetta vaihdetaan, onko siellä hyvät opasteet kuinka toimia? (Tai sitten etsin toisia samaan suuntaan lähtijöitä ja menen perässä...;) )

Ja siirtyvätkö matkatavarat suoraan eteenpäin jos konetta vaihdetaan, vai pitääkö ne hakea välissä ja laittaa sitten uudelleen matkaan?

Kiitos paljon jos joku kehtaa vastata niin eipähän sekään jännitä...

Mukavaa kesänalkua!

9

5455

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mikko

Lentokentillä on aina erittäin hyvät opasteet ja koneenvaihto sujuu yleensä uskomattoman nopeasti. Matkatavarat jatkavat matkaansa itsekseen, koska kyseessä on saman yhtiön (tai Star Alliancen) jatkolento. Että ei muuta kuin huoletonta matkaa.

• KariK

K-hamina on SAS:n eniten käyttämä kokoojakaupunki ja jos ollaan aikataulussa ja jatkolento on myös Star Alliancen piikkiin,niin koneenvaihto onnistuu takuulla. Ongelmia voi kyllä syntyä jos matka jatkuu Schengen-alueen ulkopuolelle. Kööpenhaminan passintarkastuspisteessä tulee pahojakin jonoja jos samaan aikaan paikalle rynkäsee iso joukko esim USAhan tai vaikkapa Venäjälle lähtijöitä. Lähtökohta on, että matkatavarat selvitetään kohdemaahan saakka ja jos matkustaja on niin pahasti myöhässä, ettei ehdi koneeseen, niin kassitkin heivataan pois kyydistä; yleeensä kuitenkin kone odottaa ja kenttäemot kuuluttavat "matkustaja SejaSe tulkaa nyt jumankauta portille xx"

• Anni

En nyt halua pelotella, mutta Köpis on suhteellisen iso kenttä, ja välimatkat aika pitkät, jos Helsingin koneesi tulee esim. A osioon ja jatkolentosi lähtee C:stä, niin mukavan kävelylenkin saat tehdä. Jos Helsingin lentosi on vaikka myöhässä ja vaihtoaikaa jää 30min saa kävellä aika reipasta vauhtia.
        Olen matkustanut useasti SASilla Kööpenhaminan kautta ja kaksi kertaa vaihtoaika on jäänyt niin lyhyeksi, että olen saanut juosta portilta toiselle ja laukut ovat jääneet Köpikseen. Mutta SAS on kyllä aina kauniisti tuonut laukut kotiovelle vielä samana iltana.

• sonja
        Anni kirjoitti:

En nyt halua pelotella, mutta Köpis on suhteellisen iso kenttä, ja välimatkat aika pitkät, jos Helsingin koneesi tulee esim. A osioon ja jatkolentosi lähtee C:stä, niin mukavan kävelylenkin saat tehdä. Jos Helsingin lentosi on vaikka myöhässä ja vaihtoaikaa jää 30min saa kävellä aika reipasta vauhtia.
        Olen matkustanut useasti SASilla Kööpenhaminan kautta ja kaksi kertaa vaihtoaika on jäänyt niin lyhyeksi, että olen saanut juosta portilta toiselle ja laukut ovat jääneet Köpikseen. Mutta SAS on kyllä aina kauniisti tuonut laukut kotiovelle vielä samana iltana.

Köpiksen kenttä on ihan kookas ja ainakin viime kesänä konetta vaihdellessani sain kipitellä päästä päähän. matkat tuntu aika ikuisilta. mut kerkisin kyllä molemmille lennoille ihan "hyvin". (vaihtoaika tais olla joku vajaa tunti). mutta niinku annillakin, munkin matkatavarat jäi vähän reissuun poistulomatkalla... kone kun oli vähän myöhässä ja olin muutenkin jo ihan valmis siihen ajatukseen, etten itsekään siihen koneeseen kerkiä. elikkä rinkka jäi sinne jonnekin, mutta sas toimitti sen kunnialla kotiovelle saakka tänne "maallekin" vielä seuraavan päivän aikana. oikeestaan oli ihan hyvä vaan niin... eipä tarvinnu rinkkaa bussimatkalla raahata ;)

• Jape
        sonja kirjoitti:

Köpiksen kenttä on ihan kookas ja ainakin viime kesänä konetta vaihdellessani sain kipitellä päästä päähän. matkat tuntu aika ikuisilta. mut kerkisin kyllä molemmille lennoille ihan "hyvin". (vaihtoaika tais olla joku vajaa tunti). mutta niinku annillakin, munkin matkatavarat jäi vähän reissuun poistulomatkalla... kone kun oli vähän myöhässä ja olin muutenkin jo ihan valmis siihen ajatukseen, etten itsekään siihen koneeseen kerkiä. elikkä rinkka jäi sinne jonnekin, mutta sas toimitti sen kunnialla kotiovelle saakka tänne "maallekin" vielä seuraavan päivän aikana. oikeestaan oli ihan hyvä vaan niin... eipä tarvinnu rinkkaa bussimatkalla raahata ;)

Sellaisia varauksia ei SAS:lta voi tehdäkään, joissa vaihtoaika ei aikataulun mukaisesti riitä.
        Kannattaa kuitenmin mahdolliismman pikaisesti hakeutua jatkolennon portille, jos aikaa on vähän. Portin numero selviää monitoreista. Jos lento tosiaan on Schengen -alueen ulkopuolelle voi passintarkastuksessa kulua jonkin verran aikaa, mutta yleensä EU-kansalaisten tarkastukset sujuvat nopeasti.
        Ongelmia voi tulla siinä tapauksessa, että lentosi Köpikseen on syystä tai toisesta myöhässä ja myöhästyt jatkolennolta. Tällöin on seurauksena uudelleen reititys kohteeseesi SAS:n piikkiin. Joten ei kannata olla huolissaan. Hyvää matkaa!

• Kaisa

Lennonnumero ja reititys kertoo melko luotettavasti, onko sinulla koneen vaihto, vai pelkästään välilasku.

Jos lentosi on esim. Helsinki-Lontoo, yhdellä lennonnumerolla, sinulla on vain välilasku Kööpenhaminassa, ei koneen vaihtoa. Tämä ei kuitenkaan ole aivan 100% varmaa, voi olla vaihtokin... Sanoisin kuitenkin kokemuksen perusteella, että yli 90% varmaa.

Jos taas reitityksesi on Helsinki-Kööpenhamina-Lontoo ja lennonnumero vaihtuu, voit olla 100% varma, että sinulla on koneen vaihto. Tosin olen kerran törmännyt tapaukseen, että jatkoin matkaa samalla koneyksilöllä, mutta 'toimenpiteet' olivat silti koneenvaihdollisia (mm. tavaroitaan ei saanut jättää koneeseen).

• Ota selvää

Eli kun teet lähtöselvitystä kysy virkailijalta koneen vaihdosta. SASilla parhaiten osaavat kertoa mitä onko vaihtoa vai ei. (Tai soita SASin puhelinpalveluun.) Jos vaihtoon jää vähän aikaa voit pyytää istuinpaikkaa koneessa läheltä ovea, milloin pääset koneesta ulos nopeasti ensimmäisten joukossa.

• Nanna

Kiitos kokemuksista,
        Kaisan kertoman perusteella näyttää siltä, että koneenvaihto on edessä, mutta ei näköjään siis syytä huoleen. ;) Samassa terminaalissa sentään ollaan, että luulisin kerkiäväni, varsinkaan jos laukkuja ei tarvitse jäädä odottelemaan. Jatkoyhteys on Milanoon, ja helpottava tietää, että jos lento myöhästyy, niin SAS järjestää uuden…
        Iloisin mielin siis matkaan… :D

• Satu
        Nanna kirjoitti:

Kiitos kokemuksista,
        Kaisan kertoman perusteella näyttää siltä, että koneenvaihto on edessä, mutta ei näköjään siis syytä huoleen. ;) Samassa terminaalissa sentään ollaan, että luulisin kerkiäväni, varsinkaan jos laukkuja ei tarvitse jäädä odottelemaan. Jatkoyhteys on Milanoon, ja helpottava tietää, että jos lento myöhästyy, niin SAS järjestää uuden…
        Iloisin mielin siis matkaan… :D

Köpiksen kenttä on kyllä aika iso, mutta hyvin selkeä. Kaikki koneet tulevat siellä samaan termninaaliin, joten väimatkat ovat kyllä pitkiä, mutta älä huoli opasteet ovat selkeitä. Kysy koneessa lentoemoilta miltä portilta jatkolentosi lähtee, he kyllä neuvovat.
        Ja jos myöhästyt niin kyllä SAS buukkaa sinut uudelle lennolle, tosin se voikin sitten lähteä seuraavana päivänä, joten muista matkavakuutus siltäkin varalta, että joudut itse kustantamaan yöpymisesi Kööpenhaminassa. Itse olen yhden yön majaillut Radisson sas hotellissa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      156
      2095
    2. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Luterilaisuus
      309
      1786
    3. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      93
      1587
    4. Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?

Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois
      Maailman menoa
      80
      1241
    5. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      200
      1220
    6. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      67
      1160
    7. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      25
      1091
    8. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      48
      1027
    9. Rakas nainen ymmärsin

Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl
      Ikävä
      73
      986
    10. Maalaisliiton nuorilta paljon puhuva idea

Taas vongataan lisää tukea... kehdosta hautaan! Maalaisliiton nuoret aka Keskustanuoret haluaa Suomeen valtiollisen dei
      Maatila ja metsä
      24
      972
    Aihe