Kirkko kuulolla palstan keskustelut ovat lähteneet käyntiin hyvin vilkkaina. Tervetuloa mukaan!
Kysymyksiä on sadellut sen verran tiuhaan, että aivan kaikkiin emme aina ehdi päivän mittaan reagoimaan. Kirkon työntekijöitä kuunteleva_kirkko nimimerkillä on keskusteluissa mukana jatkossakin päivittäin ja pyrimme vastailemaan kysymyksiin parhaamme mukaan.
Tervetuloa kysymään ja keskustelemaan!
90
3133
Vastaukset
- sopotti..
Minkä kirkon suunnan työntekijät täällä vastailee ?
Tämä palsta on Suomen evankelis-luterilaisen kirkon palsta, eli tämän kansankirkkomme työntekijöitä on mukana!
terveisin
Meri-Anna Hintsala
verkkokeskustelija- Kysyisin minäkin :)
Vastaajien mielipide esim. seksuaalivähemmistöihin, tai naispappien kanssa yhteistyöstä kieltäytyvien pappien kohdalla olisi tärkeä tietää.
Kysymykset tulevat koskemaan laaja-alaisesti kaikenlaista niin Raamatusta kuin uskosta yleensä.
Onnea yrityksellenne. Ei ole varmaankaan helppoa edes luvata vastauksia, saati sitten niitä laatia. - Meinasin ehdokkaaksi
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
Tämä palsta on Suomen evankelis-luterilaisen kirkon palsta, eli tämän kansankirkkomme työntekijöitä on mukana!
terveisin
Meri-Anna Hintsala
verkkokeskustelijaMiten luterilaisen käsityksen mukaan tullaan uskoon?
Helluntailainen käsitys on, että pitää joutua raastavaan ja tuskalliseen synnintuntoon ja sitten pyytää syntejään anteeksi herätyskokouksessa rukoushuoneen alttarilla itkien ja tuskaillen. Mitä enemmän tuskan huutoa sitä varmempi pelastus tulee Pyhän hengen kautta. Uskoontulon yhteydessä tai sen jälkeen pitää vielä tulla hurmos eli niin sanottu Pyhän Hengen kaste. Kaikille tämäkään ei vielä riitä, vaa pitää niin sanotusti saada kielet, eli tulee puhua ääneen kummallista mongerrusta, ja mitä useammin sitä varmempi pelastus. Sitten pitää mennä kasteelle eli rukoushuoneen altaaseen upotettavaksi valkoisessa kaavussa ja seurakunnan veisatessa Jordanille menemisen virttä. Kaiken tämän jälkeen vasta on valmis pääsemään seurakunnan vanhimmiston kuulusteluun ja jos sen läpäisee, niin sitten pääsee helluntaiseurakunnan jäseneksi ja tyunnustetaan uskovaiseksi. Tiedän tämän todeksi, koska lähisukulaiseni ovat helluntailaisia.
Eikös se kuitenkin ole niin, ettei herramme Jeesus vaatinut muuta kuin sydämen uskon herraan Jeesukseen niin pelastuu. Näin olen lukenut.
Tietääkseni luterilainen usko ei vaadi tuommoista helluntailaista suurta tuskaa ja itkua ja parkua, vaan uskoon tullaan todella vain uskomalla. Se riittää myös seurakunnan luottamushenkilöiden uskovaisuuden pätevyydeksi, vai kuinka? kuunteleva_kirkko kirjoitti:
terveisin
Meri-Anna Hintsala
verkkokeskustelijaVoisitko valaista hieman asiaa kun kaverillani on thaimaalainen vaimo ja hänellä ei ole pyynnöstään huolimatta suostuttu suorittamaan kirkollista vihkimistä. Kun ortodoksisuus hyväksytään niin miksi muut uskonnot asetetaan eriarvoiseen asemaan ja kirkkoon ei ole asiaa? Itse erosin kirkosta juuri tuon johdosta ja jo ennemmin kuin tämä "joukkopako".
Onko ev-lut kirkolla listaa jossa mainittaisiin ns. kielletyt uskonnot kirkkovihkimiseen vai voiko seurakunnat tulkita muita uskontoja vapaasti?- Pertsa234
Tapani67 kirjoitti:
Voisitko valaista hieman asiaa kun kaverillani on thaimaalainen vaimo ja hänellä ei ole pyynnöstään huolimatta suostuttu suorittamaan kirkollista vihkimistä. Kun ortodoksisuus hyväksytään niin miksi muut uskonnot asetetaan eriarvoiseen asemaan ja kirkkoon ei ole asiaa? Itse erosin kirkosta juuri tuon johdosta ja jo ennemmin kuin tämä "joukkopako".
Onko ev-lut kirkolla listaa jossa mainittaisiin ns. kielletyt uskonnot kirkkovihkimiseen vai voiko seurakunnat tulkita muita uskontoja vapaasti?näkökulmasta?
Sinänsä loogista. - evl.fi/avioliitto
Tapani67 kirjoitti:
Voisitko valaista hieman asiaa kun kaverillani on thaimaalainen vaimo ja hänellä ei ole pyynnöstään huolimatta suostuttu suorittamaan kirkollista vihkimistä. Kun ortodoksisuus hyväksytään niin miksi muut uskonnot asetetaan eriarvoiseen asemaan ja kirkkoon ei ole asiaa? Itse erosin kirkosta juuri tuon johdosta ja jo ennemmin kuin tämä "joukkopako".
Onko ev-lut kirkolla listaa jossa mainittaisiin ns. kielletyt uskonnot kirkkovihkimiseen vai voiko seurakunnat tulkita muita uskontoja vapaasti?Avioliitto solmitaan joko kirkollisena vihkimisenä tai siviilivihkimisenä. Evankelis-luterilaisessa kirkossa avioliittoon vihittävien tulee olla rippikoulun käyneitä kirkon jäseniä.
Suomen evankelis-luterilaisen kirkkojärjestyksen mukaan kirkollisesti voidaan vihkiä myös sellaiset parit, joista toinen kuuluu evankelis-luterilaiseen kirkkoon ja toinen johonkin muuhun kristilliseen kirkkoon tai uskontokuntaan. Kristillinen vihkiminen voidaan toimittaa myös silloin, kun toinen kihlakumppaneista kuuluu ulkomailla toimivaan kristilliseen kirkkokuntaan.
Jos toinen ei kuulu kirkkoon tai kuuluu johonkin toiseen uskontokuntaan, kirkollista vihkimistä ei voida suorittaa. Jos kuitenkin toinen osapuoli kuuluu kirkkoon, voidaan siviilivihkimisen jälkeen järjestää kirkollinen siunaustilaisuus.
http://evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/332B0FD1F29126CBC2256FEA003B842A?OpenDocument&lang=FI
http://evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/DD9DF26C990EE54CC225708400437210?OpenDocument&lang=FI
http://evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/FDF365AFFA194719C225708400445F4B?OpenDocument&lang=FI - helluntaisrk:sta
Meinasin ehdokkaaksi kirjoitti:
Miten luterilaisen käsityksen mukaan tullaan uskoon?
Helluntailainen käsitys on, että pitää joutua raastavaan ja tuskalliseen synnintuntoon ja sitten pyytää syntejään anteeksi herätyskokouksessa rukoushuoneen alttarilla itkien ja tuskaillen. Mitä enemmän tuskan huutoa sitä varmempi pelastus tulee Pyhän hengen kautta. Uskoontulon yhteydessä tai sen jälkeen pitää vielä tulla hurmos eli niin sanottu Pyhän Hengen kaste. Kaikille tämäkään ei vielä riitä, vaa pitää niin sanotusti saada kielet, eli tulee puhua ääneen kummallista mongerrusta, ja mitä useammin sitä varmempi pelastus. Sitten pitää mennä kasteelle eli rukoushuoneen altaaseen upotettavaksi valkoisessa kaavussa ja seurakunnan veisatessa Jordanille menemisen virttä. Kaiken tämän jälkeen vasta on valmis pääsemään seurakunnan vanhimmiston kuulusteluun ja jos sen läpäisee, niin sitten pääsee helluntaiseurakunnan jäseneksi ja tyunnustetaan uskovaiseksi. Tiedän tämän todeksi, koska lähisukulaiseni ovat helluntailaisia.
Eikös se kuitenkin ole niin, ettei herramme Jeesus vaatinut muuta kuin sydämen uskon herraan Jeesukseen niin pelastuu. Näin olen lukenut.
Tietääkseni luterilainen usko ei vaadi tuommoista helluntailaista suurta tuskaa ja itkua ja parkua, vaan uskoon tullaan todella vain uskomalla. Se riittää myös seurakunnan luottamushenkilöiden uskovaisuuden pätevyydeksi, vai kuinka?Olen kuulunut vuosia Helsingin Saalemiin ja tiedän kyllä, että kirjoituksesi on enemmän kuin hiukan liioiteltu.
Kasteella käyntikin on vapaaehtoinen ja tuollaisesta vanhimmiston kuulustelusta en ole ikinä kuullutkaan. - nippe777
Tietääkseni luterilainen usko ei vaadi tuommoista helluntailaista suurta tuskaa ja itkua ja parkua, vaan uskoon tullaan todella vain uskomalla. Se riittää myös seurakunnan luottamushenkilöiden uskovaisuuden pätevyydeksi, vai kuinka?Luterilaista uskoontuloa ja kastetta on mielestäni aika hyvin kommentoitu täällä.
http://koti.mbnet.fi/~pt88/sivu259.html - maalla viihtyvä
nippe777 kirjoitti:
Luterilaista uskoontuloa ja kastetta on mielestäni aika hyvin kommentoitu täällä.
http://koti.mbnet.fi/~pt88/sivu259.htmlMutta ei pelastu vaikka pappi on ns. koulukiusaajanakaan. luulee olevansa oikeassa kun ei osaa yhtää ammattiaan , on ns vanha akka ja entinen rehtori ,, viransijainen. Oikea pmpottaja.
- filosofia kunniaan
Pertsa234 kirjoitti:
näkökulmasta?
Sinänsä loogista.Mikäli olen oikein ´lukenut uskontoja,niin budhalaisuutta en laskisi uskonnoksi vaan mieluummin,filosofiaksi,koska siellä kirjoituksissa annetaan ymmärrystä elämään, hyvin minua miellyttävällä tavalla.Itse en ole kuulunut kirkon jäsenyyteen moniin kymmeniin vuosiin...koska minua elämässä vihättää elämä itse,ja sitä olenkin pohtinut aina päivästä ,päivään.Pintapuolisesti uskotoihin tutustuneena olen pannut merkille,etteivät uskonnot tiedä elämästä juuri mitään,ainoastaan historiallisia tarinoita kaikki tyynni...tuntuu kovin ihmeelliseltä,että noinkin paljon on kirkon jäsenyydessä porukkaa...mutta,mutta tilanne alkaa pikkuhiljaa muuttua vapaan tiedonvälityksen myötä,saa nähdä paljonko esim. kahdenkymmenen vuoden kuluttua kirkon jäseniä on.
- Pilkkaat Jumalaa
Tietääkseni luterilainen usko ei vaadi tuommoista helluntailaista suurta tuskaa ja itkua ja parkua, vaan uskoon tullaan todella vain uskomalla. Se riittää myös seurakunnan luottamushenkilöiden uskovaisuuden pätevyydeksi, vai kuinka?kirjoituksellasi. Ei kirkkoon kuulumiselle tarvita uskoontuloa ja ellei sinulla ole Jumalan vaikuttamaa
synnintuntoa, et voi tehdä parannustakaan, etkä näinollen voi tulla uskoonkaan. Jeesus nimittäin
kuoli sinunkin syntiesi edestä ja ellet koe itseäsi millääntavalla syntiseksi eli että oisit elänyt
vastoin Jumalan hyvää tahtoa, ei sinulla tällähetkellä ole Jumalan antamaa kutsuakaan, mikä näkyy
rienaavasta kirjoituksestasikin. - kirkkoon kuuluva
terveisin
Meri-Anna Hintsala
verkkokeskustelijaMissä kohtaa Raamatussa se kansankirkko oikein on mainittu? Jeesus kertoi että hän kelpuuttaa mukaansa vain pienen joukon, he, jotka USKOVAT hänen sanansa ja seuraavat Häntä.
Jeesus ei siis tarkoittanut mitään uskonnollisuutta ja haaleaa isoa joukkoa, mitä kansankirkko yrittää haalia sisäänsä.
Minusta arkkipiispa voisi jossakin haastattelussa puhua ilmaston sijasta Jumalasta, Jeesuksesta ja Raamatusta. Miksi hän välttelee näitä sanoja?
- tutkailija_
1. Minkälaisen ohjeistuksen olette saaneet keskusteluun?
2. Saatteko kirjoittaa omia näkemyksiä vai onko ne ennalta jotenkin määrätty?
3. Minkälainen tiimi teillä on siellä, onko joku "pomona", eli valvooko tai oletteko vastuussa jollekin?Hei tutkailija_
Kirkko kuulolla palstalla toimitaan Suomi24:n sääntöjen mukaan. Ohjeistusta on annettu työntekijöille sen verran, että kaikkea keskustelua käydään ja siksi tänne on kaikenlainen toista loukkaamaton puhe uskosta ja kirkosta tervetullutta, niin työntekijöiltä kuin muilta keskustelijoiltakin.
Työntekijät toki vastaavat oman näkemyksensä mukaan ja itse itseämme valvomme. :) Verkkokeskusteluissa tämä valvonta on kyllä aika tehokasta ihan muiden keskustelijoidenkin taholta, eli palautetta tulee paljon. Tiimissä on muutama kymmenen kirkon työntekijää eri puolilta Suomea ja työntekijöitä koordinoidaan Helsingistä.
Mukavia keskusteluja sinullekin!
terv. Meri-Anna Hintsala
verkkokeskustelija- tutkailija_
Hei tutkailija_
Kirkko kuulolla palstalla toimitaan Suomi24:n sääntöjen mukaan. Ohjeistusta on annettu työntekijöille sen verran, että kaikkea keskustelua käydään ja siksi tänne on kaikenlainen toista loukkaamaton puhe uskosta ja kirkosta tervetullutta, niin työntekijöiltä kuin muilta keskustelijoiltakin.
Työntekijät toki vastaavat oman näkemyksensä mukaan ja itse itseämme valvomme. :) Verkkokeskusteluissa tämä valvonta on kyllä aika tehokasta ihan muiden keskustelijoidenkin taholta, eli palautetta tulee paljon. Tiimissä on muutama kymmenen kirkon työntekijää eri puolilta Suomea ja työntekijöitä koordinoidaan Helsingistä.
Mukavia keskusteluja sinullekin!
terv. Meri-Anna Hintsala
verkkokeskustelijaHei. Kiitos vastauksesta. Voisitko kertoa tuosta työntekijöiden koordinoinnista Helsingistä käsin lisää? Millaista se on, onko koulutusta jne...
tutkailija_ kirjoitti:
Hei. Kiitos vastauksesta. Voisitko kertoa tuosta työntekijöiden koordinoinnista Helsingistä käsin lisää? Millaista se on, onko koulutusta jne...
Eikös Meri-Anna tähän oo ihan koulutustakin (vaikka itse en sitä ole vielä ehtinyt käymään)? Ja eikös se keskity sisällön sijaan siihen, että kuinka näitä vehkeitä ylipäätään käytetään?
Työntekijöiden koordinointi tarkoittaa tässä tapauksessa sitä, että Meri-Anna Hintsala ja Henna Hauta-aho varmistavat, että kaikki kymmenet työntekijät eivät ole täällä yhtäaikaa, ja että toisaalta aina olisi joku joka olisi mukana keskustelussa. Näin olen itse asian ymmärtänyt.
Tämä oli nyt vähän vastaus tutkailijalle_ ja vähän julkinen varmistelukysely Meri-Annalle :)
Sami Ojala
nuorisotyönohjaaja- soossikauha
Eikös Meri-Anna tähän oo ihan koulutustakin (vaikka itse en sitä ole vielä ehtinyt käymään)? Ja eikös se keskity sisällön sijaan siihen, että kuinka näitä vehkeitä ylipäätään käytetään?
Työntekijöiden koordinointi tarkoittaa tässä tapauksessa sitä, että Meri-Anna Hintsala ja Henna Hauta-aho varmistavat, että kaikki kymmenet työntekijät eivät ole täällä yhtäaikaa, ja että toisaalta aina olisi joku joka olisi mukana keskustelussa. Näin olen itse asian ymmärtänyt.
Tämä oli nyt vähän vastaus tutkailijalle_ ja vähän julkinen varmistelukysely Meri-Annalle :)
Sami Ojala
nuorisotyönohjaajaSiis valittu edustamaan enemmän jotakin kirkon katsantokantaa.
Siis äärilibua, libua, konsua vai äärikonsua. - ;)
soossikauha kirjoitti:
Siis valittu edustamaan enemmän jotakin kirkon katsantokantaa.
Siis äärilibua, libua, konsua vai äärikonsua.Näkeehän sen vastauksista, että liberaalius on ollut yksi kriteeri valinnalle...
Sami Ojala
nuorisotyönohjaajaHyvät keskustelijat,
Uusia kysymyksiä kannattaa lisätä tuohon palstalle Aloita uusi keskustelu-painikkeen avulla. Vastaajat löytävät ne siten helpommin ja aiheet pysyvät erillään, jolloin niitä on helpompi hallita ja seurata, mihin on jo vastattu.
Tässä avausketjussa vastaamme vain palstan yleisasioihin liittyviin kysymyksiin. Muutama kommentti siis niihin: Kuunteleva_kirkko nimimerkin käyttävät työntekijät on valittu laajasti ja avoimesti eri puolilta Suomea ja siten vastaajien taustatkin ovat laajasti edustettuina. Koulutukseen kuuluu tekniikan hallinta ja yhteiset pelisäännöt. Olemmekin saaneet mielestäni upeita ihmisiä tänne vastailemaan ja keskustelemaan. Palstalla on ollut alusta lähtien hyvin vilkasta ja siksi ihan jokaiseen kysymykseen ei ole heti tullut vastausta. Pyrimme kuitenkin kehittämään toimintaa täällä siihen suntaan, että mahdollisimman moni saisi vastauksen niin pääkysymykseen kuin mahdollisiin jatkokysymyksiinkin.
Kysyjä voi itsekin vaikuttaa vastauksen saamiseen siten, että esittää kysymyksen selkeästi ja lyhyesti. Jos kysymykseen ei kuulu vastausta, kannattaa tehdä nosto alkuun esim kommentoimalla "Tähän kysymykseen toivoisin vastausta". Jos kysymys ehtii painua seuraaville sivuille vastausmahdollisuus vähenee, sillä uusia kysymyksiä tulee hyvää tahtia. Kuten jo sanoin, kehitämme tätä ja pidämme jokaista kysymystä yhtä arvokkaana.
Mukavia keskusteluja toivottaen
Meri-Anna Hintsala
teologi Kirkko kuulolla- abcdefghijklmn
Hyvät keskustelijat,
Uusia kysymyksiä kannattaa lisätä tuohon palstalle Aloita uusi keskustelu-painikkeen avulla. Vastaajat löytävät ne siten helpommin ja aiheet pysyvät erillään, jolloin niitä on helpompi hallita ja seurata, mihin on jo vastattu.
Tässä avausketjussa vastaamme vain palstan yleisasioihin liittyviin kysymyksiin. Muutama kommentti siis niihin: Kuunteleva_kirkko nimimerkin käyttävät työntekijät on valittu laajasti ja avoimesti eri puolilta Suomea ja siten vastaajien taustatkin ovat laajasti edustettuina. Koulutukseen kuuluu tekniikan hallinta ja yhteiset pelisäännöt. Olemmekin saaneet mielestäni upeita ihmisiä tänne vastailemaan ja keskustelemaan. Palstalla on ollut alusta lähtien hyvin vilkasta ja siksi ihan jokaiseen kysymykseen ei ole heti tullut vastausta. Pyrimme kuitenkin kehittämään toimintaa täällä siihen suntaan, että mahdollisimman moni saisi vastauksen niin pääkysymykseen kuin mahdollisiin jatkokysymyksiinkin.
Kysyjä voi itsekin vaikuttaa vastauksen saamiseen siten, että esittää kysymyksen selkeästi ja lyhyesti. Jos kysymykseen ei kuulu vastausta, kannattaa tehdä nosto alkuun esim kommentoimalla "Tähän kysymykseen toivoisin vastausta". Jos kysymys ehtii painua seuraaville sivuille vastausmahdollisuus vähenee, sillä uusia kysymyksiä tulee hyvää tahtia. Kuten jo sanoin, kehitämme tätä ja pidämme jokaista kysymystä yhtä arvokkaana.
Mukavia keskusteluja toivottaen
Meri-Anna Hintsala
teologi Kirkko kuulollaTuossa on vain se ongelma, että jos esittää jatkokysymyksen jo saatuun vastaukseen, se olisi järkevintä esittää nimenomaan siinä samassa ketjussa, koska silloin jokainen näkee, mitä alunperin kysyttiin, mitä vastattiin ja mihin jatkokysymys liittyy. Näyttää kuitenkin siltä, että valtaosa tällaisista jää vastaamatta.
- Kössönöm
jos edes tietäisitte oman kirkkonne lainsäädäntöön liittyvistä asioista. Täällä on ollut kysymyksiä ties mistä asioista, mutta te sepustelette ihan omianne. Eikö kirkon työntekijöiltä, jotka tänne on valittu vastailemaan, vaadita edes kirkkolain tai Suomen lain tuntemusta?
- lökjasdffgsd
ja ajokorttia, asianajajaliiton jäsenyyttä, kesämökkiä, taksilupaa ja kanta-asiakaskorttia kampaajalle.
- Hakiksen kundi
Joillekin on yhdentekevää, miten jotkin riitit kuten esimerkiksi avioliittoon siunaamisen kirkko käytännössä panee toimeen. Mutta se on tuskastuttavaa, kun vuodesta toiseen joutuu seuraamaan muotoseikkojen välistä raskasta kamppailua. Sellainen väsyttää ja sitä alkaa vähitellen miettiä, onko jatkuvasti riitelevään yhteisöön syytä enää kuulua.
Eikö esimerkiksi kirkon ja Setan päättäjät voisi kokoontua neuvottelemaan ja tulla julkisuuteen vasta sitten, kun kompromissi on löydetty. - newbranch
Toisella palstalla nainen kertoi rakastuneensa kolmivuotiaan lapsen naimisissa olevaan isään.
Isä on luvannut ottaa vaimostaan eron koska rakastaa tätä toista naista.
Kysyisinkin kirkolta seuraavia asioita:
A) onko mies avioitunut seksuaalisin perustein?
B) Onko mies avioitunut vastuullisesta rakkaudesta yhteistä hedelmää kohtaan?
Toinen kysymys:
A) Aikooko kirkko esimerkillä edistää seksuaalisin perustein solmittavia avioliittoja?
B) Aikooko kirkko esimerkillä pyrkiä vahvistamaan yhteisvastuulliseen rakkauteen liittyviä liittoja?
Kolmas kuysymys ei ole vaihtoehto.
Mikä on oikein ja miksi?- 24
Tuo on kyllä hyvä tuo.
Mikä on oikein ja miksi.
:D
- newbranch
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2010102312573180_ul.shtml
Kyse itserakkaudesta. Ei siis seksuaalisesta rakkaudesta, eikä vastuullisesta rakkaudesta.
Eikö yksinäinen ole kirkon täysivaltainen jäsen ja oikeutettu avioliittoon itsensä kanssa. Kun eka kertaa kuulin massaeroamisista, luulin että homouden vastustajat eroilivat. Outoa että näin päin meni.
Iloisesti yllättynyt olen siitä, että kirkon yläpäässä on empimättä otettu ihmisen hyväksyvä selkeä kanta.
Täytyy olla olemassa taho, joka ei katso henkilöön, vaan ihminen kuin ihminen saa aistia Jumalan armoa.
On sekin luonnollista että kirkon herätysliikkeet eivät homouden hyväksymistä katso hyvällä silmällä.
Valitettavaa on niissä - hyviähän ne silti on - tietynlainen yksisilmäisyys, joka näkyy siinä, ettei toisin ajatteleva
voi oikeastaan edes osallistua keskusteluun asiasta, seksuaalisten vähemmistöjen hyväksymisestä.
Herätysliikkeiden vastuunkantajilla ei kertakaikkiaan ole ikäänkuin varaa hyväksyä vaikkapa homoa sellaisenaan,
jos asia opillisesti puheeksi tulee. "Mene äläkä tästedes enää syntiä tee", on fraasinomainen toteamus homoista.
Eikä suostuta ottamaan huomioon sitä, että kyseinen homo ei välttämättä koe synniksi seksuaalista suuntautumistaan.
Tärkeää on mielestäni, että kukin välttäisi kärjistämistä herätysliikkeiden ja peruskirkon välillä.
Tietenkään ei aina voi mitään sille, jos toinen osapuoli itsepintaisesti kärjistää, välittämättä muista.
Viittaan Lähetysprovinssin piispaan sekä vaikkapa hyvinkääläinen KKO:2010:74 ennakkopäätös papin syrjinnässä.
PS.
Ainakin minä olen yllättyneen tyytyväinen viimeaikaisiin piispanvalintoihinkin. Herran siunausta!- Karolus51
Tästä edellisestä onkin luontevaa jatkaa seuraavaan. Tämän sunnuntaipäivän Hesarissa on mielipidesivuilla merkittävä kirjoitus, keskustelevan papin Pauliina Kainulaisen näkemys siitä, miten käsitys seksuaalisuudesta ja nimen omaan väärin ymmärrettynä on kuristanut kristillista kirkkoa lähes sen olemassaolon ajan. Juuri tästä pitäisi keskustella, miksi kirkossa tai sen ulkopuolella ääriliikkeissä niiden oppi on niinkin vahvasti keskittynyt seksuaalisuuden kontrollointiin ja nytkin on nähtävissä, että joistakin sinänsä merkittävistä herätysliikkeistä on tulossa yhdenasianliikkeitä. Minua kiinnostaisi nyt tietää palstanpitäjien käsitys siitä, olisiko pastori Kainulaisen johtopäätös, siis sellaisena kuin hän on sen kirjoituksessaan esittänyt, yksi tie tästä pattitilanteesta eteenpäin, homokeskustelusta koko seksuaalisuuden avarampaan ymmärtämiseen niin että sen selityksenä eivät ole enää yksittäiset tarkoituksenhakuisesti poimitut raamatunlauseet.
- dfghjfgk
Kun teiltä kysytään, niin voisitteko sitten myös vastata? Eipä ole kunnon vastauksia tällä palstalla näkynyt.
Minua ei kiinnosta yhtään minkälainen teidän kunkin jumalkäsitys on, vaan ihan selkeät asiat, kuten kirkon verotusoikeus, lait, jotka säätelevät kirkon toimintaa, kirkon oikeus toimia pikkulasten manipuloijana ja sen sellaiset.
Sekin on kummallista, että sensuroitte täältä kirjoituksia. Jos ei mielipiteet kiinnosta, niin miksi avasitte palstan?- yksiseurakuntalainen
http://www.rkk-sansa.net/
http://www.adressit.com/kallio
http://viihde.fi.msn.com/galleria/gallery.aspx?cp-documentid=154594401&page=1
http://www.kotimaa24.fi/blogit/article/?bid=264&id=11245
http://www.sro.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=1092:timo-junkkaala-ja-leif-nummela-vastaavat-kirkko-a-kaupunki-lehden-fundamentalismivaeitteisiin&catid=51:uutiset
http://www.seurakuntalainen.fi/blogit/sonjan_blogi/303/mietteita_yle_n_homoillasta - PressiKlubi
yksiseurakuntalainen kirjoitti:
http://www.rkk-sansa.net/
http://www.adressit.com/kallio
http://viihde.fi.msn.com/galleria/gallery.aspx?cp-documentid=154594401&page=1
http://www.kotimaa24.fi/blogit/article/?bid=264&id=11245
http://www.sro.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=1092:timo-junkkaala-ja-leif-nummela-vastaavat-kirkko-a-kaupunki-lehden-fundamentalismivaeitteisiin&catid=51:uutiset
http://www.seurakuntalainen.fi/blogit/sonjan_blogi/303/mietteita_yle_n_homoillastahyvät homot,lesbot,sukupuolineutrit ja sukupuolivähemmistän edustajat heterot käykää kattomassa
http://areena.yle.fi/video/1382508
- -funtsija-
Miksi tämä palsta on "Suhteet ja tunteet" -osastossa? Ajateltiinko kirkossa, että ihmiset haluavat puhua kirkon työntekijöitten kanssa ennen kaikkea ihmissuhteistaan? Eipä täällä näy paljoa kiinnostusta sellaiseen. Sen sijaan näkyy vahva kiinnostus hengellisiin kysymyksiin.
Onkohan kirkko vähän ajastaan jäljessä? Psykologia ja -ihmissuhdebuumi taitaa olla jo menossa ohi. Minusta tuntuu, että ihmisiä rupeavat askarruttamaan yhä enemmän katsomukselliset kysymykset. Se juontunee paljon siitä, että ihmiset tietävät jo ainakin alitajuisesti, ettei entisen "uskon" varassa voi enää elää. Se entinen"usko" oli uskoa jatkuvaan talouskasvuun ja aineellisen onnen tavoitteluun. Kun se pohja pettää alta, kaivataan tilalle jotakin kestävämpää. - Kirkosta eronnut
Aikaa ei ole, sanoit, ja riensit avaamaan oven mennä.
Haavoittaneista sanoista riittää evästä molemmille,
kun ovi sulkeutuu. Katso, muuallakin on aurinko ja apilaa
ja taivaat yhtä siniset kuin sinun. - Kössönöm
jos kerran toivotatte tervetulleiksi kyselemään? Aika avutonta, täytyy sanoa.
- Hämäläinen
Jos kysymyksiin vastataan mahdollisuuksien mukaan niin toisaalla olevan ateistipalstan ammattimaisen päivystäjän tuskin tarvitsee olla ensimmäisenä niiden joukossa, jotka vastauksen saavat.
- lusikkasoppaan
Nyt sitten äkkiä lukemaan taloustietoa, kun on kirkon talousasiantuntija paikalla!
Ei jokainen työala voi tietää kaikkien muidenkin asioita yhtä ammattitaidolla ja tarkkuudella kuin itse työala... järkikin sen sanoo. - Kössönöm
Hämäläinen kirjoitti:
Jos kysymyksiin vastataan mahdollisuuksien mukaan niin toisaalla olevan ateistipalstan ammattimaisen päivystäjän tuskin tarvitsee olla ensimmäisenä niiden joukossa, jotka vastauksen saavat.
En ole ammattimainen päivystäjä. Voithan sinä tuollaista ilkeyksissäsi ja multinikkinä väittää, mutta totta se ei ole.
Jos kirkko kutsuu keskustelemaan ja kysymään, niin vastaisitte sitten kyselyihin ja puhuisitte edes totta. - STT(yle)
lusikkasoppaan kirjoitti:
Nyt sitten äkkiä lukemaan taloustietoa, kun on kirkon talousasiantuntija paikalla!
Ei jokainen työala voi tietää kaikkien muidenkin asioita yhtä ammattitaidolla ja tarkkuudella kuin itse työala... järkikin sen sanoo.http://www.kotimaa24.fi/uutiset/660-kirkko-antaa-parisuhdeneuvontaa-homo-ja-lesbopareille
- Kristinuskon kirja.
Hyvä sinulta. Olen itse myös erittäin pettynyt niiden vastausten tasoon mitä olen saanut. Vastaajilta puuttuu rohkeus, heitä hallitsee avuttomuus.
- tuhat ja yksi
Kössönöm kirjoitti:
En ole ammattimainen päivystäjä. Voithan sinä tuollaista ilkeyksissäsi ja multinikkinä väittää, mutta totta se ei ole.
Jos kirkko kutsuu keskustelemaan ja kysymään, niin vastaisitte sitten kyselyihin ja puhuisitte edes totta.Ja jos niitä et saa niin vastaa itse.
- Kysyvävainen
Vaikka ollut esillä varmaankin pari päivää:
- Pieni kulkija
Hyvä veto olla esillä myös nettifoorumeilla. Ihmisillä on oikeasti myös halua keskustella, eikä vain provoilla.
Heillä on hillitön pula kuuntelijoista.
Raskasta puuhaa, mutta mikä voisi olla mielekkäämpää?- kansankirkkollainen
Tässä keskustelussa homoista puhutaan ja kirjoitetaan puolitotuuksia eli siis lopulta valheita.
Väitetään, että meidän Herramme Jeesus antoi käskyn rakastaa lähimmäistä. Vastaus on ettei antanut.
Siis Jeesus ei antanut käskyä rakastaa lähimmäistään niin, että homous on hyväksyttävvä kun pitää vain rakastaa. Ettäkö mitä Jeesus sanoi?
-- Jeesus sanoi, että kaikkein ensimmäiseksi rakastakaa Jumalaa yli kaiken. Kun sen teette niin sitten rakastakaa lähimmäistänne niin kuin itseänne. Pitää siis enemmän kuunnella Jumalaa kuin naapureita, ystäviä, homoja, heteroita, rikkaita, köyhiä, rahanhimoisia, vallanhaluisia, osaamattomia, sivistyneitä, sivistymättömiä tai muita.
Sitten tulee kysymys mitä Raamattuun on kirjoitettu, vaikka tästä homoudesta. No niin, homous sanotaan synniksi sekä vanhassa testamentissa että uudessa testamentissa. Se Raamatun sanoin iljettävyyttä.
Onhan sinne kirjoitettu muutakin synniksi luettua; esim ahneus, erilaiset himot, vallanhalu, toisten alistaminen, isäntien epäoikeudenmukaisuus työntekijöitään kohtaan, jne. Nämä siis ovat homouden, pyromanian, kleptomanian ym kanssa samanlaisia syntejä.
Orjuus taas on Raamatun mukaan sallittua.
Sitten on kysytävä mitkä käskyt tai kiellot jäävät suoraan koskemaan kukin sitä aikaa jolloin se on kirjoitettu. Mitkä kirjoituksen kohdat tarkoittavat yleisesti kaikkia aikoja ?
Noudattavatko naiset nykyaikana meikkauskieltoa, kaikenlaista koristelun kieltöa, tukan lyhentämisen kieltoa, jne? Eivät noudata, eikä heidän uskonsa siitä pahene.
Ehkä voimme sietää homoutta samalla lailla kuin siedämme rahan ahneutta, työnantajien palkkasortoa, eriarvoisuutta yhteiskunnassa, eri kansanryhmien eriarvoisuutta, jne.
- yksi pettynyt
Aika heikosti on kirkko satsannut tähän palstaan. Suuresti annetaan ymmärtää, että nyt kirkko on avannut palstan, nyt voidaan KESKUSTELLA kirkon työntekijöiden kanssa avoimesti.
Tänään tälle palstalle on tullut 213 kirjoitusta - niistä 12 on nimimerkin kirkko_kuulolla kirjoittamia. Toisin sanoen noin yksi kahdestakymmenestä on saanut kirkolta jonkinlaisen reaktion viestiinsä. Tuolla vastausmäärällä olisi kannattanut ehkä pitää hiukan pienempää ääntä ja tulla vain mukaan keskusteluun ilman erillistä uuden palstan markkinointia...
Täällä on paljon hyviä, asiallisia kysymyksiä ketjuissa, joissa ei ole yhtään kirkon työntekijöiden kommenttia, saati sitten että jatkokysymyksiin vastattaisiin. Keskustelu kuitenkin edellyttäisi sitäkin. Kirkolla olisi todella syytä miettiä, mitkä resurssit ovat ennenkuin lähdetään ns soitellen sotaan. Tälläkin palstalla huomaa jo pettynyttä reagointia ja aivan oikeutettua epäilystä siitä, että tämänkin palstan tarkoitus on ehkä sittenkin jotakin muuta kuin avoin keskustelu.- ((o))
Kato ne ilmeisesti luuli, että ihmiset haluaa keskustella sellaisista asioista kuin avioero, läheisen kuolema, rakastuminen "väärään" henkilöön, yksinäisyys, parisuhde jne. Siihen ne varmaan oli varautuneet, ja siksi tämä on täällä 'Suhteet ja tunteet' lokerossa.
Kirkko näet haluaa tulla sinne missä ihmiset ovat ja ottaa osaa heidän elämäänsä, näin luulen.
Nämä kelvottomat täällä haluavatkin sitten keskustella ihan vääränlaisista asioista. Esittävät kritiikkiä kristinuskoa ja kirkkoa kohtaan tai esittävät opillisesti liian vaikeita kysymyksiä. Tai kyselevät omituisia kuten saako taivaassa kahvia (no tää oli vitsi).
Näitä vastaajia ei varmaan ole valmennettu tällaiseen, ja he ovat ymmällään tai sitten ärtyneitä. - heterotriskiryhmä
tiedoksi kirjoitti:
- miksiNäinYleistä
heterotriskiryhmä kirjoitti:
- älkää luopuko sanast
miksiNäinYleistä kirjoitti:
http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Juud. 1:1&rnd=1289193761062
- sini-49
MUUTTUUKO KIRKKO SUVAITSEVAMMAKSI? VOIDAANKO OLLA ENEMMÄN IHMISLÄHEISEMPIÄ? OLLAANKO VALMIITA TUOMITSEMAAN ERILAISUUS`? NÄMÄ ASIAT ASKARRUTTAA TÄNÄPÄIVÄN'Ä LUTERILAISESSA SEURAKUNNASSA. OVATKO PAPIT ESIMERKILLISIÄ OMALLA KÄYTÖKSELLÄÄN? EROVAT JA VIETTÄVÄT RIETASTAELÄMÄÄ, TIEDÄN NAISPAPIN JOKA ON 3:MEKERTAA OLLUT NAIMISISSA. KIEKON TYÖNTEKIJÄ KANTTORINA, JÄTTI 3:ME PIENTÄLASTA ÄIDIN YKSINHUOLLETTAVAKSI JA NAI KIRKON NUORISOPAPIN UUDEKSIVAIMOKSEEN. TÄMÄKÖ ON SITÄ OIKEAA KIRKON ESIMERKKIÄ? MIKSI PIISPA EI NÄIHINASIOIHIN PUUTU ?
- Asiaa!
Kirjoittamasi teksti on kovin outoa huutamista ja kovin epäselvää sisällöltään. Toisten yksityiselämän riepottelu antaa kirjoituksestasi luotaantyöntävän vaikutelman.
- Kysyy hän?
Millä seulalla täällä päätetään mitkä keskustelut poistetaan tai jätetään palstalle?
Yksi seuraamani keskustelu on hävinnyt. Miksihän? - idefixu
täytyy sanoa. Kumman ryhmän viestit ottavat kovemmalle, ovat rankempaa luettavaa, ja saavat pudistamaan päätä epäuskoisesti. Onko tämä totta, voiko joku tosiaankin ajatella noin? Tiukkojen ateistien vai fundamentalistikristittyjen?
- Andrei Mattsson
Kun piispoillakin on asiat perheessä sekaisin, on vaikea tarttua asiaan. Matti Sihvonen erotti erään papin, mutta en tiedä muita seksuaalisesti Jumalan sanaa rikkoneena erotetun. Sursillin sukukirjassa on esimerkki papista, joka rikkoi hyvää moraalia ja ei suostunut parannuksen tekoon.Hänet seurakunta kantoi ulos ja heitti aidan yli kehoituksella olla palaamatta kirkkoon. Pohjois-karjalassa erään seurakunnan työntekijät kysyivät liperaalisti esiintyvältä kirkkoherralta, palaako tämä Jumalan sanaan. Ellei palaa, kaikki seurakunnantyöntekijät eroavat. Kirkkoherra oli luvannut toimia oikein ja niin se tilanne ratkaistii.
- licfjdef
Kysyisin tällaista kysymystä, että kun olen erään paikkakunnan seurakunnan jäsen, niin että mikä on ollut äänestämiskäytäntö ja paikat seurakuntavaaleissa - 2020 äänestämiseen?? Olisin äänestätänyt, mutta en saanut mitään lipuketta, enkä edes tietoa, että miten noissa vaaleissa voi äänestää..eikä ko. tietoa myösään löytynyt mistään seurakuntavaalien sivuilta, vaikka sivuilla kaiken maailman muita mediatiedotteita olikin. En ole erityisen husrkas ja toki olisin voinut kysyä tätä uskovaisilta sukulaisiltanikin tai selvittää jotenkin, mutta taidan lähinnä erota koko yhteisöstä, jos eivät sen vertaa välitä seurankuntaansa kuuluvista, että kertosivat, miten seurakuntavaaleissa voi äänestää: missä paikoissa ja miten. Kaikki emme asu rippipappimme naapurissa.
Eduskuntavaaleissa saa äänestyslipukkeen kotiin. Olettaisin kirkonkin toimivan samoin, kun olen sen jäsen, vaiko onko teillä joku outo käytäntö, missä ainostaan hartaat joka sunnuntai kirkossa istuvat kirkkokansalaiset saavat edes tietävää, miten äänestää vaaleissanne?
Omaksi ikäväkseni symppaamani ja tuntemani ehdokas oli eri vaalipiiristä, kuin paikka, jossa olen kirjoilla. Ja jäi äänestämättä ylipäätään kokonaan, kun kirkon taholta ei tullut infromaatiota äänestämisestä. Kannatuksesta olen kuulunut valtion kirkkoon.- licfjdef
Korjaan omaa kirjottamaani sikäli, että tarkoitin seurakuntavaaleja 2010, eikä "2020", kuten virheellisesti ilmaisin.
Kuulostaapas erikoiselta. Seurakunnissa vaihtelee se, missä ja mihin aikoihin ennakkoäänestyspaikkoja oli jatapahtuiko varsinaisen vaalipäivän äänestäminen yhtenä vai kahtena päivänä. Nyt on toki hieman vaikea sanoa asiasta kovin paljon, kun en tiedä mikä seurakunta on kyseessä, mutta mitään yksiselitteistä järkevää syytä en moiselle asialle keksi. Kaikissa seurakunnista mistä minulla on tietoa tai kokemusta, vaaleista lähetetään aina kaikille seurakunnan jäsenille kirje kotiin. Äänestyslipuketta en ole koskaan kirkollisissa vaaleissa kotiin saanut, mutta tiedot ehdokkaista sekä äänestyspaikoista- ja ajoista. Seurakuntien nettisivuilla ja vaalien yleisillä sivuilla oli myös kootusti tietoa asiasta. Sekaannuksista olen kuullut niissä tapauksissa, joissa henkilö on muuttanut seurakunnan alueelle vasta hieman ennen vaaleja, sen jälkeen kun vaalilistat on jo tehty, jolloin äänestysoikeus ei vielä ole uudessa seurakunnassa, vaan siinä johon henkilö aikaisemmin kuului. On kovinvalitettavaa jos olisi halu äänestää, mutta informaatiota ei tule riittävästi. Voisi olla hyvä tiedustella asiasta omasta seurakunnastasi, he varmasti tietävät vastauksen kysymykseesi.
erityisnuorisotyönohjaaja
Sanna Laitinen
- Jetske
Miten te uskotte Israeliaisten kansalliseepokseen matkasta Egyptistä Luvattuun maahan.
Siinä samalla sallittiin huoruus, tappimen, kuninkaan valta, orjuus ym. pyhien miesten osalta.
Miksette usko Kalevalaan, se on paljon moraalismpi- kops
Täällä on nyt paljon kyselty ja eivät läheskään kaikkiin vastaa. Ja jos vastaavat häipyvät yhden viestin kirjotettuaan.
Kirkon hymistelyviesteihin useammin tulee vastine. - .
kops kirjoitti:
Täällä on nyt paljon kyselty ja eivät läheskään kaikkiin vastaa. Ja jos vastaavat häipyvät yhden viestin kirjotettuaan.
Kirkon hymistelyviesteihin useammin tulee vastine.Mitä enemmän homot hyväksytään seurakunnissa,sitä nopeammin hajoaa koko kristinusko,minkä todistaa
juuri kirkosta eronneiden kasvava lukumäärä.Luonnoollisesti nyt jo jokainen normaali-ihminen tajuaa,
että kristinusko on ihmiskunnan eräs suurimmista bluffeista.Kerron totuuden siis Herrasta.
Herrahan oli oikealta nimeltään Simon Ben Kosiba,joka muuttui Golgatan ristillä homosta heteroksi,joten
hän oli Rooman ensimmäinen paavi Pietarikin.Näin ollen Jeesus keksi rahan,myyntivoitot ja uudisti
roomalaista kalenteria,mutta valehteli köyhille koko elämänsä Uudessa testamentissa.
- Hattua Räsäselle
Mitens evankelis-luterilaisen kirkko nyt vastaa, kun Päivi Räsäsen puoliso pastori Räsänen ilmoitti Suomen itsenäisyysjuhlien jatkoilla, ettei suostu siunaamaan homoja kun suuri kirja sanassaan kieltää???
- uko
Pitääkö luterilainen kirkko kaikkia muita kristillisiä ryhmiä vihollisinaan.
- tyjhfr
uko kirjoitti:
Pitääkö luterilainen kirkko kaikkia muita kristillisiä ryhmiä vihollisinaan.
Pääsevätkö kaikki luterilaiset varmasti taivaaseen, jos ovat kirkon jäseniä?
- ,
tyjhfr kirjoitti:
Pääsevätkö kaikki luterilaiset varmasti taivaaseen, jos ovat kirkon jäseniä?
Koska henki on elämäkin,sen vastakohta on kuolema eli kadotus.
- adolfhhhh
, kirjoitti:
Koska henki on elämäkin,sen vastakohta on kuolema eli kadotus.
Pitäisikö kaikki kirkon ulkopuolella olevat tappaa. Ainaski kirkosta eronneet. Heil Hitler!
- ;;;
adolfhhhh kirjoitti:
Pitäisikö kaikki kirkon ulkopuolella olevat tappaa. Ainaski kirkosta eronneet. Heil Hitler!
tämä Kirkko kuulolla-projekti on tyypillistä kirkon toimintaa: täysi fiasko eikä muuksi muutu. Aivan turha projekti. Kirkon työntekijät eivät halua rehellisesti sanoa, että kirkkoa kiinnostaa lähinnä kirkollisveroeurot, ei teidän kysymykset tai mielipiteet.
- tyys
;;; kirjoitti:
tämä Kirkko kuulolla-projekti on tyypillistä kirkon toimintaa: täysi fiasko eikä muuksi muutu. Aivan turha projekti. Kirkon työntekijät eivät halua rehellisesti sanoa, että kirkkoa kiinnostaa lähinnä kirkollisveroeurot, ei teidän kysymykset tai mielipiteet.
ovat ylhäällä taivaassa, äläkä niistä,jotka ovat vesissä maan alla.
Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä,sillä minä,Herra,sinun Jumalasi,olen kiivas Jumala,joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen ja neljänteen polveen,niille, jotka minua vihaavat;
mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävat minun käskyni.
Tämä on toinen käsky
- tietoa etsivä
Viimeikin vastauksia!!!!
Täällä on muutamia kysymyksiä papeille johon on kauan odoteltu vastauksia!
Olis kiva jos joku pätevä seurakunnan paimen alkaisi vastailemaan näihin.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/8565687- la/ma
Arkkipiispa kandidaatit olivat "sivareita". Perusteluina nämä molemmat ilmoittivat, että heidän isänsä (biologinen) on taistellut Suomelle itsenäisyyden. Miten mahtaa olla koti-isänmaa- (-kirkko).
Isäni taisteli noin viisi vuotta ja maksoi kirkollisveronsa myös yrityksensä verot. Mitä mieltä arvoisa arkkipiispa luulette vielä elossa olevien veteraanien ajattelevan sanomisestanne ; isä sen teki puolestani? Kirkko Kuulolla- työntekijätiimin papit vastailevat täällä kysymyksiin minkä ehtivät ja varmasti voisivat vastata noihinkin kysymyksiin, mitä tuosta ketjusta löytyy, mutta niitä kannattaisi siirrellä tänne Kirkko Kuulolla palstalle. Kysymyksiä tulee muutenkin enemmän, kun ehdimme vastata, joten luulen, että papit vastailevat vain tällä palstalla oleviin kysymyksiin.
Toivottavasti saat vastauksesi!
Sanna
Erityisnuorisotyönohjaaja
- Kyselevä kokija
Kyselin eräältä papilta Pyhän Hengen tominnasta ja kerroin omista kokemuksista,näyt,äänet,kokemukset nin
hän kehotti käymään lääkärillä skitsofrenian varalta,onko ok?.
Puhun myös kirkossa käydessä joskus kielillä niin eikös silloin ole Uskon vaikutuksessa eikä
minkään sairauden.- Minävain45
Olen elämmässäni kokenut hyvin erilaisia tuntemuksia, sekä hyviä että huonoja, niin kuin varmasti moni muukin. Rippikoulun olen jo käynyt ja olen lukenut/opiskellut vähän raamattuakin. Mutta tunteeni ovat hyvin outoja usein kun ajattelen kaikkea näitä esim. Taivasta ja kuoleman jälkeistä elämää. Olen sisimmässäni aina uskonut Jumalaan ja rukoilen usein ja yritän aina valita oikean ja välttää väärää. Mutta en aina siihen pysty ja siksi lankeankin usein. Elämä tuntuu muutenkin aina niin oudolta ja olen aina miettinyt elämän tarkoitusta/merkitystä. Mutta siksi uskonkin että se tarkoitus on uskoa Jumalaan ja hänen poikaansa, Jeesukseen. Elämässäni olen jo kokenut paljon henkistä kipua ja se onkin usein musertanut ja lannistanut minua. Olen jopa välillä ollut erittäin masentunut, mutta silti aina jostain niitä hyviäkin tunteita on tullut esim. joku uusi kaveri.
Valitettavasti minulla ei ole niitä erittäin paljon. Mutta siksi rukoilenkin aina, että jotain hyvää voisi tapahtua elämässäni ja tuskani voisivat hellittää. Siksi yritänkin olla hyvä.
Mutta itse kysymyskeni on: Miksi juuri minä olen joutunut kärsimään, onko se minun itse aiheuttamaa vai eikö ole onnea tasapuolisesti maan päällä. Onneksi en sentää joudu nääntymään Afrikassa, mutta on myös minulla paljon tuskaa. Toivon vielä että jotain hyvää ja lopullista tapahtuisi...
Ja kiitos tästä hyvästä sivustosta! - pertsa2010
Istuin kerran eteisessä tupakilla silloinkuin vielä poltin ja kuulin ikäänkuin äänen sanovan :
Puhdistaudu!
"Ääni tuntui tulevan itseni ulkopuolelta parin metrin päästä.
Olin kauhistunut Pyhän kohtaamisesta ja kun en tiennyt miten puhdistautua niin lopetin tupakan
polton siihen paikkaan kävin ehtoollisella.Jumala ohjasi minut uskontien alkupäähän.
Meni jonkun aikaa ja sain Häneltä toisen viestin :
Kuole itsellesi!
Olosuhteet olivat muutoin täsmälleen samat kuin eka kerralla mutta nyt en istunut tupakalla.
Taaskin tyrmistyin pahemman kerran ja kelailin olisinko jossain aiemmin lukenut tai kuullut
tun puhutun lauseen , mutta en ainakaan muistanut.
Tällä kertaa asiaa pitkään pureskeltuani ja tutkittuani menin upotuskasteelle erääseen turkulaiseen
uskonnolliseen yhteenliittymään.Porukalla ei ole jäsenrekisteriä siihen otetaan mukaan uudestisyn-
tyneitä uskovia.Mitään jäsenyyksiä ei ole.Kasteellemeno oli minulta kuuliaisuuden osoitus Jumalaa
kohtaan - ja en muista lapsikasteestani höykäsen pöläystä joten :
Joka uskoo ja kastetaan se pelastuu,joka ei usko se tuomitaan kadotukseen.
Tuossa usko on se oleellinen elementti ,joka on se pelastava tekijä.
Minä en puhu kielillä.
Ole huoleti - papit eivät edes tiedä , mikä se sellainen Pyhä Henki oikein on ja
heidänhän pitäisi tehdä meille syntisille selväksi ero Pyhän ja epäpyhän välillä. - Täysin normaalia
uskovalle, joka on saanut Jumalalta kielillä puhumisen armolahjan.
Pappi ei näemmä ole itse uskossa, kun lääkärille sinua kehoitti !
Jumalan siunausta sinulle - luota Häneen !
Pari eläkeikää lähestyvää konservatiivi-pastoria paikalle vastailemaan kysymyksiin, kun tämä on mennyt ihan yksiääniseksi jutusteluksi. Liberaalit jyllää vastauksissa ja sukupuolijakauma vastaajissa on reilusti vinoutunut. Onko tuo nyt sitä kirkon moniäänisyyden korostamista, että rusinapullanaiset vastailee kysymyksiin ja sen kehutaan olevan sitä moniäänisyyttä?
- PKAV
miksi tällainen palsta on perustettu. Uskonto palstoillahan on jo osasto luterilaisuus. Minusta se saisi riittää. Tämä on enmmistöaseman väärinkäyttöä.
- Yks vaan
"Ihmettelen miksi tällainen palsta on perustettu. Uskonto palstoillahan on jo osasto luterilaisuus. Minusta se saisi riittää."
Minä taas ihmettelen sitä, miksi tämän palstan perustaminen häiritsee sinua. Täällähän keskustellaan uskontoihin kuuluvista asioista paljon laajemmin ja useammanlaisista aiheista kuin esimerkiksi Luterilaisuuspalstalla, jossa esim. on usein riidelty siitä, voiko nainen olla pappi vai kelpaako vain mies papiksi.
"Tämä on enemmistöaseman väärinkäyttöä."
Miten keskustelupalsta voi olla väärinkäyttöä? Mikä sinua vaivaa? - ao
Yks vaan kirjoitti:
"Ihmettelen miksi tällainen palsta on perustettu. Uskonto palstoillahan on jo osasto luterilaisuus. Minusta se saisi riittää."
Minä taas ihmettelen sitä, miksi tämän palstan perustaminen häiritsee sinua. Täällähän keskustellaan uskontoihin kuuluvista asioista paljon laajemmin ja useammanlaisista aiheista kuin esimerkiksi Luterilaisuuspalstalla, jossa esim. on usein riidelty siitä, voiko nainen olla pappi vai kelpaako vain mies papiksi.
"Tämä on enemmistöaseman väärinkäyttöä."
Miten keskustelupalsta voi olla väärinkäyttöä? Mikä sinua vaivaa?Daagon KALA-AURINKO epäjumalan kalanpäähattua.Samaa kuin Rooman paavi käyttää.
Onko tämä sitä kun tämä toinen käsky on poistettu. - Yks vaan
ao kirjoitti:
Daagon KALA-AURINKO epäjumalan kalanpäähattua.Samaa kuin Rooman paavi käyttää.
Onko tämä sitä kun tämä toinen käsky on poistettu.kirkolle, niin saat pätevän vastauksen. Minä en tiedä sen enempää, kuin mitä selityksiä lähteistä löydän.
Jos tarkoitat piispan päähinettä, mitraa, niin minä en tiedä siitä sen enempää kuin sinäkään. Katsoin Otavan Isosta tietosanakirjasta ( painettu vuonna 1960 ). Siinä on mitra ( piispan päähine ) selitetty näin:" hiippa, piispan päähine ( lat. mitra ) etupäässä kat. kirkossa. Kiellettiin Ruotsi-Suomessa 1593, palautettiin 1700-luvulla, mutta nyk. käytössä lut. kirkossa vain Ruotsissa. Suomessa se kuitenkin kuuluu ns. hiippakuntien piispan ornaattiin ( puvustoon )."
Minun puolestani piispat voivat aivan rauhassa käyttää tuota piispan päähinettä. - Kulttuuripääkaupunki
Yks vaan kirjoitti:
kirkolle, niin saat pätevän vastauksen. Minä en tiedä sen enempää, kuin mitä selityksiä lähteistä löydän.
Jos tarkoitat piispan päähinettä, mitraa, niin minä en tiedä siitä sen enempää kuin sinäkään. Katsoin Otavan Isosta tietosanakirjasta ( painettu vuonna 1960 ). Siinä on mitra ( piispan päähine ) selitetty näin:" hiippa, piispan päähine ( lat. mitra ) etupäässä kat. kirkossa. Kiellettiin Ruotsi-Suomessa 1593, palautettiin 1700-luvulla, mutta nyk. käytössä lut. kirkossa vain Ruotsissa. Suomessa se kuitenkin kuuluu ns. hiippakuntien piispan ornaattiin ( puvustoon )."
Minun puolestani piispat voivat aivan rauhassa käyttää tuota piispan päähinettä.Raamatun terve opetus on kaikille ihmisille sama. Se on se, että "kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus, sillä Hän on määrännyt päivän, jona on tuomitseva maanpiirin.." Apt. 17:30-31.
Ja kun SINÄ tätä lukeva ystävä tahdot ottaa vastaan Jeesuksen Kristuksen syntiesi sovittajaksi ja elämäsi Herraksi, niin sinä pelastut. Uskoon tultuasi teet mielelläsi elämässäsi suursiivouksen. Tahdot toteuttaa Herrasi antaman lähwetyskäskyn omakohtaisesti sekä viedä sitä eteen päin :
"Ja Hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille. Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen. Ja nämä merkit seuraavat niitä, jotka uskovat: minun Nimessäni he ajavat ulos riivaajia, puhuvat uusilla kielillä ..." Markus 16:15-17.
Pietari sanoi näin:
"Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon KUKIN TEISTÄ kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan. ... Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua. Ja HE pysyivät apostolien opetuksessa ja keskinäisessä yhteydessä..." Apt. 2:38, 41, 42.
Sinulle henkilökohtainen sana:
Apt. 22:16.
http://www.Jeesus-on-Herra.com - Jeesuskin
Kulttuuripääkaupunki kirjoitti:
Raamatun terve opetus on kaikille ihmisille sama. Se on se, että "kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus, sillä Hän on määrännyt päivän, jona on tuomitseva maanpiirin.." Apt. 17:30-31.
Ja kun SINÄ tätä lukeva ystävä tahdot ottaa vastaan Jeesuksen Kristuksen syntiesi sovittajaksi ja elämäsi Herraksi, niin sinä pelastut. Uskoon tultuasi teet mielelläsi elämässäsi suursiivouksen. Tahdot toteuttaa Herrasi antaman lähwetyskäskyn omakohtaisesti sekä viedä sitä eteen päin :
"Ja Hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille. Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen. Ja nämä merkit seuraavat niitä, jotka uskovat: minun Nimessäni he ajavat ulos riivaajia, puhuvat uusilla kielillä ..." Markus 16:15-17.
Pietari sanoi näin:
"Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon KUKIN TEISTÄ kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan. ... Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua. Ja HE pysyivät apostolien opetuksessa ja keskinäisessä yhteydessä..." Apt. 2:38, 41, 42.
Sinulle henkilökohtainen sana:
Apt. 22:16.
http://www.Jeesus-on-Herra.comoikein oli? No,hänhän oli oikealta nimeltään Simon Bar Kokhba,joka muuttui juuri kidutuksen
ansiosta Golgatan ristillä homosta heteroksi.Niin ollen hänestä tuli Rooman ensimmäinen paavi Pietarikin,joka kirjoitteli paljon,keksi Jumalan,rahan ja uudisti roomalaista kalenteria.
Tällä perusteella henki on elämää,joka katoaa kuolemassa,eikä kukaan voi syntyä homoksi.Monet
kristityt kiistelevät nykyään homoista.Mitä enemmän homoja hyväksytään seurakunnissa,sitä
useampi eroaa kirkoista,eli kristinuskokin on katoamassa. - tieltä eksy...
Jeesuskin kirjoitti:
oikein oli? No,hänhän oli oikealta nimeltään Simon Bar Kokhba,joka muuttui juuri kidutuksen
ansiosta Golgatan ristillä homosta heteroksi.Niin ollen hänestä tuli Rooman ensimmäinen paavi Pietarikin,joka kirjoitteli paljon,keksi Jumalan,rahan ja uudisti roomalaista kalenteria.
Tällä perusteella henki on elämää,joka katoaa kuolemassa,eikä kukaan voi syntyä homoksi.Monet
kristityt kiistelevät nykyään homoista.Mitä enemmän homoja hyväksytään seurakunnissa,sitä
useampi eroaa kirkoista,eli kristinuskokin on katoamassa.Mutta,mutta Rooman paavillahan ei ole akka,eikä hän hyväksy homojakaan.Onko naisellisen
sielun eli tajunnan omistava paavi Benedictus siis eunukki ? - ....
tieltä eksy... kirjoitti:
Mutta,mutta Rooman paavillahan ei ole akka,eikä hän hyväksy homojakaan.Onko naisellisen
sielun eli tajunnan omistava paavi Benedictus siis eunukki ?Ihan pakko korjata. Vatikaanin.
- Wilperi96
Mistä ootte repiny kaikki teidän oppinne niinku nyt esimerkiksi lapsikaste ja väärä lepopäivä? Kaikki tietävät että Jeesus halusi ihmisten tulevan kastetuksi omasta tahdostaan, ei sen takia että se nyt on tapana. Ja miksi Luterilaiset ja muut vieläkin viettävät sunnuntaina lepopäivää, kun se on kaikkien tiedossa ettei se ole alkuperäinen sapatti minkä Jumala asetti. Jos oma seurakunta on tiedetysti näin isoissa asioissa väärässä niin eikö olisi vain helpompi vaihtaa kirkkokuntaa kuin esittää koko elämänsä niinkuin oikeasti muka yrittäisi tehdä mitä Jumala Haluaa? Olen aina ajatellut että tämä johtuisi ihmisten välinpitämättömyydestä omaan uskontoonsa. Ihmiset kuuluvat kirkkoon koska ovat syntyneet "kastettuina" eivätkä jaksa nähdä vaivaa erota kirkosta.
- PSARI
Kirkko kuulolla ei voi vastata tuohon kysymykseen lepopäivästä, koska se ei lue Raamatussa, joten minä vastaan sinulle.
Keisari Konstantinus Suuri on Raamatun muutosten takana suurimmalta osaltaan. Raamatullisen lepopäivän, seitsemännen päivän eli sapatin, tilalle Konstantinus otti auringonpäivän eli sunnuntain, kun hän v. 321 jKr. julisti "kunnianarvoisen auringonpäivän" eli sunnuntain kaikkien kaupunkilaisten ja käsityöläisten lepopäiväksi.
Tätä sunnuntailakia vahvistettiin vuosisata toisensa jälkeen kirkolliskokouksissa ja näin siitä vähitellen tuli lepopäivä Baabelin uskonnon pohjalta.
- Huolestunut..
http://www.adressit.com/kansanaanestys_vaatimus_suomesta_eun_liittovaltio Löysin tämän listan ja laiton nimeni sen verran tärkeä asia on puolustaa isänmaata edes tässä muodossa ja näyttää värinsä ja olla isänmaallinen joka nyt on lopulisesti myynnissä euro pedolle en halua kumarttaa eu petoa laita nimesi jos koet tärkeäksi ap17:26. Ja hän on tehnyt koko ihmissuvun yhdestä ainoasta asumaan kaikkea maanpiiriä ja on säätänyt heille määrätyt ajat ja heidän asumisensa rajat, 27. että he etsisivät Jumalaa, jos ehkä voisivat hapuilemalla hänet löytää - hänet, joka kuitenkaan ei ole kaukana yhdestäkään meistä; ilm13:8. Ja kaikki maan päällä asuvaiset kumartavat sitä, jokainen, jonka nimi ei ole kirjoitettu teurastetun Karitsan elämänkirjaan, hamasta maailman perustamisesta. Etsin vähän lisätietoa, tässä lainaus finlexin sivulta http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2010/20100060 Hallituksen esitys Eduskunnalle laiksi Suomen perustuslain muuttamisesta: "Lisäksi perustuslakiin otettaisiin nimenomaiset säännökset Suomen jäsenyydestä Euroopan unionissa ja toimivallan siirrosta kansainväliselle toimielimelle. Kansainvälisten velvoitteiden voimaansaattaminen osoitettaisiin pääsääntöisesti valtioneuvostolle" Itse vasta nyt törmäsin asiaan. Miten on mahdollista muuttaa perustuslakia ilman kansanäänestystä? Onko se edes laillista? Miksi tämä asia ei ole ollut esillä julkisuudessa?
http://mirjaleenaisoaho.puheenvuoro.uusisuomi.fi/60626-nyt-pistan-pahojanion-syytamuuten-ei-tule-olemaan-valtakunnassa-kaikki-hyvin
Jos haluatte ajatella lapsiamme levittäkää tätää... - nostetaan
Kuuleva ei ilmeisesti mielytä tämä
Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2082525
Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä
Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo401664Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa
On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall1431305Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.
Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol2971121Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis3151075Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden
Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe561032Kääminsä polttanut taksi suomussalmella
Vieläkö sillä hermonsa menettäneellä hulluja ylinopeuksia ajavalla asiakkaansa haukkuvalla( jos ajat paska kyydin hänen221020- 55936
Jorma Uotinen avaa sanaisen arkkunsa TTK-miesparista ja koko uudistuksesta: "Sehän on..."
Tanssii Tähtien Kanssa -parketilla nähdään ensimmäistä kertaa Suomessa tanssiparina miespari kauden alusta asti. Mikko S21843Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa
Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H12835