Astmaa vai jotain muuta?

MiikaMiika

Ajattelin kirjoittaa tänne suomi24seen, kun täältä löytyi ainakin oikea alue aiheelleni. Olisi kiitollinen, jos joku osaa vinkata hyvää muuta astma/hengitys aiheista foorumia.

Itse olen 27 vuotias mies ja aiheeni liittyy lähinnä siihen että voisiko kokemani oireet olla astmaa/raistus astamaa tai jotain vastaavaa. Äitini puolelta suvussa on astmaa ja äidilläni on ollut hengitysteihin liittyivä oireita, joita ei ole kuitenkaan diagnosoitu astamaksi.

Huomasin yhdessä vaiheessa hengäsytävin helposti portaissa jos niitä piti kahtaa kolmea kerrosta enempää kulkea (liekkö normaalia), mutta kuitenkin samalla juoksin huoletta 10-25km pitkiä lenkkejä muutamankin viikossa. Näiden aikana tai kuntosalilla vastaavaa hengästymistä ei tapahutnut, ainakaan niin selvästi. Juoksin talvet läpi muutaman lenkin viikossa ja kolme kertaa kuntosalia raskailla painoilla päälle. Toissakesänä juoksu sai vauhtia kun juoksin työpaikaltani kotiin n. 20km lenkin jopa kolmeenkin kertaan viikossa. Tarkoitukseni oli tiputtaa painoa jota minulla tälläkin hetkellä on sen 100kg ja silloin taisi olla jotain 90kg tai vajaat. Urheilen siis paljon ja lihasmassa on ainakin mainittavasti, eli paino ei johdu pelkästä läskistä.

Sitten tapahtui jotain mielenkiintoista, viimevuoden marraskuussa sain jonkin hengitystieinfektion ja sairastelin vaimoni kanssa sitä yhdessä. Itse menin toipilaana treenaamaan ja kurkkuni pysyi kipeänä. Sen jälkeen se sitten pysyikin ja pitkään. Oloni meni huonoksi ja oireet olivat flunssan ja tise minkä yhdistelmiä. Pienikin lisäys raistukseen ihan alkuvuodenkin puolella johti oireiden vahvistumiseen. Menin yksityislääkärille ja sain oireisiin Buventolia, joka auttoi välittömästi. Se poisti n. 80% kurkussa olevasta tunteesta. Kaulani kuvattiin ultraäänellä ja mitään ongelmia esim. imusolmukkeissa ei ollut.

Oireet eivät poistuneet kokonaan enkä uskaltanut urheilla, enkä ollut sitä useampaan kuukauteen enää yrittänyt. Sitten tuli spirometrian vuoro ja pössyttelin sitä ennen PEF mittarilla täysin normaaleja lukemia. Päätin kuitenkin ennen spirometriaa kokeilla kuntosalia, että oireet sitten ainakin pahenee jos sikseen ovat pahetakseen. Kuntosalikäynnin jälkeen keuhkot ja hengitystiet pysyi auki kolmisen päivää. Sen jälkeenalkoi taas tuntua kurkussa hengitysteissä oireita. Aloin kuitenkin urheilemaan kevyesti ja kävin lenkeillä. Oireet vähenivät pikkuhiljaa vaikkakin joidenkin kertojen jälkeen pahenivat parikis päivää, niin elimistöni palautui parempaan tilaan.

Nyt kuntosalilla pistän niin isoja painoja kun vaan saan tankoihin menemään, mutta edelleen jotain tästä on jäänyt matkaan. Kävin muutama ilta sitten lenkillä ja sitä ennen päivää ennen käyty jalkatreeni aiheutti sen että voimat lähti kesken lenkin. Kun voimat loppui tuntui se hieman hengitysteissä ehkä aiempaa voimakkaammin, mutta tähän asti on tuntunut siltä kun jotkin aiemmista oireista olisivat yrittäneet iskeä takaisin, mutta palauduin siitäkin parin illan urheilemattomuudella. Olen myös käyttänyt inhalaattoria jonka hankin ihan hengitysteiden hoitoon.

Voiko kyseessä olla jonkinlainen rasitusastma? Olen myös miettinyt sydänlihakseen liittyviä juttuja, mutta lääkäri sulki sen pois sanomalla että jos se oireilee näin pitkään muttei tule yhtään rytmihäiriöitä tai rintakipuja, niin se on hyvin hyvin epätodennäköistä.

Toivottavasti joku saa tästä jotain irti ja pystyy vähän avittamaan olenko täysin metsässä jos ajattelen mahdollisuuden siihen että kyseessä olisi joko puhkeava astma tai raistus astma (lenkkeily tuo oireet parhaiten jos voimat loppuu kesken). Olen myös miettinyt sitä että aiemmin juoksin ihan sairaasti ja sitten määrät tippui ja urheilu loppui kokonaan, voiko tämä vaikuttaa hengitysteihin/Keuhkoihin joita on rasitettu aiemmin valtavasti.

Kiitos avusta jos sitä löytyy =)

2

393

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MiikaMiika

      En sitten enempää kirotusvireitä saanut matkaan =) pahoittelut niistä.

    • hiialahoihuihai

      Hengitystieinfektiot helposti voivat laukaista astman kaltaisia oireita, mutta koska oireet ovat jatkuneet noin kauan, niin voipi olla ihan puhjennut astmakin kyseessä. Kannattaa pyytää rasitustestejä, eli puhaltelet pef-arvoja ennen ja liikunnan jälkeen, saat kyllä lääkäriltä tähän hyvät ohjeet.

      Nykytietämyksen mukaan varsinaista rasitusastmaa ei ole olemassakaan, vaan rasitusastmakin kuuluu ihan astman oireisiin. Toisilla se tulehdus keuhkoissa vaan provosoituu lähinnä liikkuessa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 110
      2136
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      58
      2001
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1925
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1677
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1608
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1336
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1321
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe