Onnistuuko tavan iskuporakoneella kiviterineen
reiän poraus graniittiin? Reiän tulisi olla n.14 mm halkaisijaltaan ja 15 cm syvä. Tarviiko jonkun Hiltin tai vastaavan?
Kiveen poraus
8
15941
Vastaukset
- rakentanut
Voi poraus onnistua tavallisella iskuporalla, mutta kun kyseessä on 14 mm reikä, niin suosittelen lainaamaan tai vuokraamaan poravasaran esim. Hilti tai vastaava sekä siihen kiviterä. Työ nopeutuu huomattavasti. Tämä on oma kokemus.
- Kepa
Saako tavalliseen iskukoneeseen edes 14mm kiviterää?
Jos porattavaa on enemmän kuin yksi reikä, niin kannattaa hakea poravasara, vaikka vuokraamosta. Jos tietää että porattavaa on jatkossakin, niin halvimmat poravasarat maksaa 40€ ja sisältää teräsarjanki, riittää satunnaiskäyttäjän tarpeisiin ja porausteho on ihan eriluokkaa kuin tavallisella iskullisella koneella. - KOKENUT
Kepa kirjoitti:
Saako tavalliseen iskukoneeseen edes 14mm kiviterää?
Jos porattavaa on enemmän kuin yksi reikä, niin kannattaa hakea poravasara, vaikka vuokraamosta. Jos tietää että porattavaa on jatkossakin, niin halvimmat poravasarat maksaa 40€ ja sisältää teräsarjanki, riittää satunnaiskäyttäjän tarpeisiin ja porausteho on ihan eriluokkaa kuin tavallisella iskullisella koneella.Ostin halvan poravasaran. Hinta oli se 70e mitä yleisesti liikkeissä mainostetaan. Koneen merkki vaan vaihtelee. Sama valumuotti kuitenkin jolla tämä poravasaran kuori on valettu, eli sama valmistaja ainakin osittain.
Käytin sitä betoninporaukseen ja teräkoko oli samantien 10mm. Sain neljä reikää tehdyksi jolloin tämän laitteen pneumaattinen mäntä sanoin työsuhteensa irti. Käyttöohjeessa kiellettiin laitteen omatoiminen korjaaminen, mutta uteliaana katsoin sisälle mitä se oli syönyt. Männässä oli KUMINEN männänrengas!!! Siis O-tiiviste!! Se oli siellä kampiakselin ympärillä solmussa! Laitoin kaikki ruuvit takas visusteen ja vein kauppaan rikkinäisenä ja sain heti rahat takas. Ei edes alkaneet mitään väittää vastaan. Ja olin kyllä rasvannut laitetta sen ohjeen mukaan, mutta silti kumirengas oli lämmennyt ja jumittanut itsensä pois.
Nyt mulla on huoltovapaa AEG ja olen porannut graniittiinkin noin 30 reikää. Hintaa sillä oli 250e sekä 5v takuu Bauhausista. Betoniin uppoo kuin kuuma veitsi voihin ja kallioonkin ihan nopsaan. - Kepa
KOKENUT kirjoitti:
Ostin halvan poravasaran. Hinta oli se 70e mitä yleisesti liikkeissä mainostetaan. Koneen merkki vaan vaihtelee. Sama valumuotti kuitenkin jolla tämä poravasaran kuori on valettu, eli sama valmistaja ainakin osittain.
Käytin sitä betoninporaukseen ja teräkoko oli samantien 10mm. Sain neljä reikää tehdyksi jolloin tämän laitteen pneumaattinen mäntä sanoin työsuhteensa irti. Käyttöohjeessa kiellettiin laitteen omatoiminen korjaaminen, mutta uteliaana katsoin sisälle mitä se oli syönyt. Männässä oli KUMINEN männänrengas!!! Siis O-tiiviste!! Se oli siellä kampiakselin ympärillä solmussa! Laitoin kaikki ruuvit takas visusteen ja vein kauppaan rikkinäisenä ja sain heti rahat takas. Ei edes alkaneet mitään väittää vastaan. Ja olin kyllä rasvannut laitetta sen ohjeen mukaan, mutta silti kumirengas oli lämmennyt ja jumittanut itsensä pois.
Nyt mulla on huoltovapaa AEG ja olen porannut graniittiinkin noin 30 reikää. Hintaa sillä oli 250e sekä 5v takuu Bauhausista. Betoniin uppoo kuin kuuma veitsi voihin ja kallioonkin ihan nopsaan.Itse ostin 39€ maksavan poravasaran ja sillä on porattu varmaan satoja 8-22mm reikiä. Talo on Lammin kiveä ja tontti kalliota. Kahden vuoden aktiivisen käytön jälkeen terän pyöritys heitti toimimasta, mutta isku toimii edelleen.
Tuollainen halpa kone on kyllä vaihtoehto vuokrakoneelle, kun senhän saa viikonlopun vuokrahinnalla. Oma on ainakin haukkunut hintansa jo moneen kertaan.
Ajattelin hankkia uuden samanlaisen, kun käyttö on enään sattunnaista, joten kestänee vuosia vähemmällä käytöllä. - varismii
Kallistun myös poravasaraan. Viime kesänä kokeilin järeällä B&D iskuporakoneella ja kiviterällä. Kesti ikuisuus saada pieni reikä nurmikolla oleviin kiviin. Tänä kesänä vuokrasin Hitachin poravasaran (DH45MR) ja siihen 20mm ja 38mm terät. Johan alkoi jälkeä tulla. Päivässä 46 kpl 30cm suviä 38mm reikiä. Tosin on kädet ollukkin hellänä viikon sen jälkeen. Mutta tuollaisilla rei'illä ja etanadynyllä kivet halkesivat tosta vaan. Eli mars vuokraamoon. Tai halpis poravasaran ostoon. Muista että halpiskoneisiin ei tietääkseni saa kiviteriä 30 mm reikien tekoon.
- Jjeejeejeesus
Ei!
- TumppuMarkku69
Äkkiseltään tulee mieleen että aloittaja on ehkäs jo ratkonut reiänporaamisen mysteerit, jo näin 11 vuoden jälkeen.
Miten muuten näin vanhoja ketjuja voi ylös nostaakaan?
- K.T.USA
Black and Decker masiinat on tarkoitettu vain viikonloppu/harrastelijan
käyttöön.Vakavampiin hommeleihin pitää olla ammatimiehen vehkeet.
En viitsi mainita parhaita,koska ovat yli monen "hilseen" hinnan takia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 427065
- 323968
- 473401
- 412968
- 172746
- 372238
- 162206
- 412173
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons472127- 402088