Yliopistomaksut Yhdysvalloissa?

jondeboyyyyyyyyyyyyy

Olen vakavasti miettinyt, että jos lukion jälkeen hakisi amerikkaan yliopistoon. Ainoa asia mikä siinä mietityttää on ne maksut. Onko kukaan täällä käynyt yliopistoa sielläpäin. Entä miten paljon maksut ovat lukuvuodelta suurin piirtein? Perheeni ei ole mikään rikas. Onko stipendien saaminen todella vaikeaa ja mitä siinä lähinnä katsotaan, mutta jos joku voisi kertoa tuon hinnan?

7

1529

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • usassa asuva

      kuin lukukausimaksut. Ne ovat noin $20000-$40000/vuosi. Ulkomaalaiset maksavat enemman kuin kansalaiset.
      Sinun pitaa suorittaa SATtesti jonka tuloksista riippuu mihin voit paasta. USAssa vaaditaan myos kansalaispalvelua (lukiossa pakollinen), joten olisi hyva alkaa katsella jotain vapaaehtoistyota.
      Yliopistot etsivat myos ns. well rounded opiskelijoita joilla on useampia kiinnostuksen kohteita.
      Milla meriitilla aiot saada stipendin? Soitatko selloa kuin YoYo Ma?

    • fefekfeff

      Kuten olen joskus jo maininnut, yliopistot USA:ssa ovat kalliita ja etenkin Euroopasta tulevalle ja edullisiin tai maksuttomiin opintoihin tottuneelle, sillä amerikkalaiseperheillä on tapana säästää rahaa lastensa yliopistomaksuihin hyvissä ajoin ja muutenkin paikallisille opiskelijoille on erilaisia stipendejä ja lainoja tarjolla siinä missä ulkomaalaiset joutuvat etsimään ne muualta.

      Suomesta saa kyllä opintotuen ja -lainan ulkomailla opiskeluun, mutta ne eivät yksinkertaisesti riitä (kattavat suurinpiirtein ehkä 1/3 kuluista). Ellei sinulla ole säästöjä tai maksavia vanhempia, kannattaa melkein unohtaa koko juttu. Ulkomaalaiset opiskelijat saavat tehdä kampuksella töitä max. 20h/viikko, mutta sekään ei kata kustannuksia ja opiskelijaviisumia haettaessa ennen opintoja Suomessa hakijan on todistettava riittävät rahavarat opiskeluun sekä asumiseen.

      Stipendejä on erittäin harvoin tarjolla ensimmäiseen korkeakoulututkintoon ja ulkomaalaisille. Stipendit ovat pääosin tarkoitettu jatko-opiskeluihin, eli kun opiskelijalla on jo akateemisia meriittejä. Urheilustipendejä on olemassa, mutta vain lahjakkaille urheilijoille.

      Suosittelen kuitenkin etsimään ja tutkimaan eri mahdollisuuksia netissä, sillä ulkomaille opiskelemaan lähteminen vaatii oma-aloitteisuutta. Kukaan ei tuo opiskelupaikkaa nenän eteen valmiina, vaan se pitää itse etsiä ja ansaita. www.fulbright.fi on hyvä paikka aloittaa USA:n ollessa kyseessä.

    • morons

      Jos olet sen kaliiberin opiskelija, että voit hakea Harvard/Yale/Princeton/MIT jne akselille, niin lukukausimaksuista saati muista kuluista ei tarvitse huolehtia. Googlaa vaan financial aid ja yliopiston nimi. Nämä huippuyliopistot antavat taloudellista tukea myös kv opiskelijoille ilman että se vaikuttaa sisäänpääsymahdollisuuksiin.

      • laiska,,,

        Löytyy yli 100 ketjua aiheesta!!!


    • wertrerrer

      Itse en kyllä näe kovin paljon järkeä siinä, että jättäisi ilmaisen yliopiston käymättä Suomessa. Toki ulkomailla opiskelu on varmasti kokemuksena mahtava, mutta aivan liian kallista lystiä tuon ikäiselle. Hetki töissä ja sitten opiskelemaan kun on siihen varaa. Toki silloin tuo paras aika nuoruudesta on jo mennyt, jolloin opiskelu ulkomailla on mahdollisesti hauskimmillaan.

    • fdsafdsafgdsagsd

      Itse opiskelen nyt kolmatta vuotta täällä usassa. minulla alkoi opiskelut täällä "yllättäen". en ikinä kuvitellut, ta suunnitellut, että opiskelisin täällä joskus, mutta näin kävi. minulla lukukausimaksut on 20 000 dollaria, mutta olen kyllä näistä selvinnyt kelan tuella, sekä kouluni maksut saan maksaa kuukausimaksuissa, joka tekee siitä vähän kohtalaisemman.
      Elän kyllä hyvin hyvin pienisti täällä kun koulua käyn, mutta sanon kyllä itselleni, että mielummin nyt nuukasti, kuin valmistumisen jälkeen iso kasa opintolainaa.
      en tule mistään rikkaasta perheestä, mutta hyvin olen pärjännyt tähän mennessä

      • Laura566

        Hei fdsafdsafgdsagsd,

        Kertoisitko miten Kelan tuet riittävät tuollaisen maksun maksamiseen?
        Itse olen hakemassa ensi syksyksi kouluun Minnesotaan, ja Kela on varmistanut tukevansa n. 500e/kk sekä opintolainalla, jota saa yhteensä 5400e / opiskeluvuosi (9 * 600e)..

        Millä maksat siis elämisen? Saatko vanhemmiltasi rahaa?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      188
      7306
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4262
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2115
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      2049
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1869
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1696
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      35
      1661
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      22
      1619
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1603
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1428
    Aihe