Kings Cruiser

kuningas?

Olen aloittelemassa purjehdusharrastusta ja
hankkimassa ensimmäistä venettäni. Olen katsellut
Kings Cruiser 29:ä sillä silmällä. Vene vaikuttaa
varsin laadukkaalta rakenteensa puolesta ja
merikelpoiselta niinikään.

Onko kellään mitään kokemuksia veneestä?

22

7154

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aurinkotuuli

      olisin edellisen kysyjän ohella kiinnostunut
      kyseisestä veneestä. eritoten kiinnostaa:

      laminaatin paksuus
      onko vene lämmin
      onko vene kostea
      toimiiko tuuletus
      miten purjehtii
      onko avomerikelpoinen

      tarkoituksena olisi etsiä vene pitkille
      kesälomapurjehduksille, ehkä hangosta köpikseen.
      matkassa kulkee minä vaimo ja 2lasta

      • jag

        Kings cruiser on tietääkseni todella hyvin
        rakennettu vene (Turun veneveistämön rakentama)
        Mutta purjehdus ominaisuuksista olen kuullut että
        eivät ole erityisen kehuttavia, ei tosin ole itse
        kokemusta mutta seurassa johon kuulun on pari
        kolme kyseistä venettä ja mitä siellä puhutaan
        niin ominaisuudet eivät kuulema ole erityisen
        kehuttavia.


      • Pursimies
        jag kirjoitti:

        Kings cruiser on tietääkseni todella hyvin
        rakennettu vene (Turun veneveistämön rakentama)
        Mutta purjehdus ominaisuuksista olen kuullut että
        eivät ole erityisen kehuttavia, ei tosin ole itse
        kokemusta mutta seurassa johon kuulun on pari
        kolme kyseistä venettä ja mitä siellä puhutaan
        niin ominaisuudet eivät kuulema ole erityisen
        kehuttavia.

        Usein puhutaan, ettei KC ole erityisen nopea. Kysessä on tyypillinen 70-luvun matkavene, jota ei ole alunperinkään tehty kisapaatiksi. Konstruktio perustuu puiseen KC 28:aan, jonka pohjalta Tord Sunden (mm. Folkkari ja IF-vene) suunniteli lujitemuovisen tyypin Turun veneveistämölle.

        Ominaisuudet ovat tyypillisiä puolipitkälle kölille ja maljamaiselle rungolle varustetulle purrelle: ottaa hyvin vastaaallokon, luoviominaisuudet hyvät varsinkin kovemmassa tuulessa, loppujäykkä ja avotuulilla hitaampi.

        LYS on 1,02, joten KC 29 on hieman Vegaa (1,0) nopeampi ja hieman Olhsson 29 (1,04) hitaampi. Kesälomapurjehduksella pärjääminen em. tyypeille riippuu enemmänkin tuleen voimakkuudesta, purjeiden kunnosta ja miehistön taidoista, kuin itse veneestä.

        Sympaattinen ja persoonallinen paatti muuten. Hyvä ominaisuus on todella tukeva lasikuitutyö. Vene on lähes kauttaaltaan yksikuorirakenneta, joten kannessakaan ei tarvitse pelätä mitään delaminoitumisilmiöitä. Lasikuidun sisään valettu lyijyköli kestää melkein mitä vaan, mutta vaatii pohjakosketuksen jälkeen aina pientä paikkausta. Jos olet ostamassa, tsekkaa kölin alapään kunto. Korjaukset ovat tosin helppoja suorittaa.

        KC:ta valmistettiin muuten 239 kappaletta, joista Suomeen ei jäänyt ilmeisesti kuin parikymmentä (arvaus). Suurin osa meni Ruotsiin, Tanskaan, Englantiin ja myös Kanadaan (!).


      • Purjehtija
        Pursimies kirjoitti:

        Usein puhutaan, ettei KC ole erityisen nopea. Kysessä on tyypillinen 70-luvun matkavene, jota ei ole alunperinkään tehty kisapaatiksi. Konstruktio perustuu puiseen KC 28:aan, jonka pohjalta Tord Sunden (mm. Folkkari ja IF-vene) suunniteli lujitemuovisen tyypin Turun veneveistämölle.

        Ominaisuudet ovat tyypillisiä puolipitkälle kölille ja maljamaiselle rungolle varustetulle purrelle: ottaa hyvin vastaaallokon, luoviominaisuudet hyvät varsinkin kovemmassa tuulessa, loppujäykkä ja avotuulilla hitaampi.

        LYS on 1,02, joten KC 29 on hieman Vegaa (1,0) nopeampi ja hieman Olhsson 29 (1,04) hitaampi. Kesälomapurjehduksella pärjääminen em. tyypeille riippuu enemmänkin tuleen voimakkuudesta, purjeiden kunnosta ja miehistön taidoista, kuin itse veneestä.

        Sympaattinen ja persoonallinen paatti muuten. Hyvä ominaisuus on todella tukeva lasikuitutyö. Vene on lähes kauttaaltaan yksikuorirakenneta, joten kannessakaan ei tarvitse pelätä mitään delaminoitumisilmiöitä. Lasikuidun sisään valettu lyijyköli kestää melkein mitä vaan, mutta vaatii pohjakosketuksen jälkeen aina pientä paikkausta. Jos olet ostamassa, tsekkaa kölin alapään kunto. Korjaukset ovat tosin helppoja suorittaa.

        KC:ta valmistettiin muuten 239 kappaletta, joista Suomeen ei jäänyt ilmeisesti kuin parikymmentä (arvaus). Suurin osa meni Ruotsiin, Tanskaan, Englantiin ja myös Kanadaan (!).

        Onko sinulla omia purjehduskokemuksia KC 29:stä? Olen kuullut, että kovalla kelillä olisi raskas ohjata. Pitäneekö paikkansa. Entä sivumyötäisessä - pitääkö repiä hartiavoimin kurssille kovemmassa kelissä? Broachaako myötiksessä? Onko tasainen eri tuulilla vai tuleeko ylläreitä? Olen nyt purjehtinut kymmenen vuotta folkkarilla ja se ei lähde näpeistä missään olosuhteissa. Onko samaa henkeä? Harkitsen hankkimista ja olen tiedoista ja omakohtaisista purjehduskokemuksista kiitollinen.


      • Pursimies
        Purjehtija kirjoitti:

        Onko sinulla omia purjehduskokemuksia KC 29:stä? Olen kuullut, että kovalla kelillä olisi raskas ohjata. Pitäneekö paikkansa. Entä sivumyötäisessä - pitääkö repiä hartiavoimin kurssille kovemmassa kelissä? Broachaako myötiksessä? Onko tasainen eri tuulilla vai tuleeko ylläreitä? Olen nyt purjehtinut kymmenen vuotta folkkarilla ja se ei lähde näpeistä missään olosuhteissa. Onko samaa henkeä? Harkitsen hankkimista ja olen tiedoista ja omakohtaisista purjehduskokemuksista kiitollinen.

        Toppirikattujen ja loppujäykkien veneiden, kuten KC:n kohdalla on kyse, peräsinpaineet riippuvat aivan olennaisesti purjevalinnoista. KC 29 kantaa ylisuuret purjeet kovemmassakin kelissä eikä sitä saa broachaamaan juuri millään.

        Muistan itse joskus huvikseni luovineeni 12-14 metrin tuulissa kakkosgenualla (joka menee reippasti maston taakse) ja täydellä isolla. Vene on ollut parhammillaan liki 50 asetta linkussa, mutta pysynyt aivan hyvin käsissä. Toki silloin peräsinpaineet kasvavat.

        Käytös muuttuu olennaisesti, kun on oikeat rättiasetukset. KC purjehtii toppirikattujen tavoin etupurjeella ja siksi isoa kannattaa reivata ajoissa, jos tavoittelee hyvää balanssia.

        Tasapaino on erittäin hyvä esim. II ganuella ja ison ykkösreivillä n. 10 metrin tuulessa ja vastaisella. Pursi seilaa sitäpaitsi yllättävän hyvin myös pelkällä etupurjeella. 12-14 metrin sivutuulessa pelkällä genuallakin balanssi on erittäin hyvä.

        KC 29:n purjehdusominaisuuksien kannalta kunnon reivaussysteemi on tärkeä. Alkuperäisellä rullareivillä ei tee juuri mitään. Yksinkertainen reiviköysijärjestelmä istuttaa ison huomattavasti paremmin ja tekee purjehtimisesta kovassakin kelissä miellyttävää. Samoin levankia kannattaa opetella käyttämään

        KC 29 on hyvin samantyyppinen kuin Folkkari. Onhan kummallakin venellä sama suunnittelija (Tord Sunden). Erona folkkariin (ja saman suunnittelijan IF-veneeseen) on lähinnä toppitakila. Oikein skuuttatuna ja sopiva purjekerta ylhäällä KC 29 on miellyttävä matkavene. Pituusvakavuus on erittäin hyvä, maljamainen runko ja suhteellisen kapea keula ottavat suuretkin aallot pehmeästi. Erillinen peräsin ja skegi parantavat ojattavuutta verrattuna kölin jättöreunassa oleviin peräsimiin.

        Haittana puolipitkästä kölistä on ehkä raskaampi reagointi avotuulilla. Kahdenkymmenen vuoden aikana ei oma veneeni ole koskaan broachannu myötäisessä eli kyllä se tuntuu ihan asiallisesti pysyvän hyppysissä.


      • S&S
        Pursimies kirjoitti:

        Toppirikattujen ja loppujäykkien veneiden, kuten KC:n kohdalla on kyse, peräsinpaineet riippuvat aivan olennaisesti purjevalinnoista. KC 29 kantaa ylisuuret purjeet kovemmassakin kelissä eikä sitä saa broachaamaan juuri millään.

        Muistan itse joskus huvikseni luovineeni 12-14 metrin tuulissa kakkosgenualla (joka menee reippasti maston taakse) ja täydellä isolla. Vene on ollut parhammillaan liki 50 asetta linkussa, mutta pysynyt aivan hyvin käsissä. Toki silloin peräsinpaineet kasvavat.

        Käytös muuttuu olennaisesti, kun on oikeat rättiasetukset. KC purjehtii toppirikattujen tavoin etupurjeella ja siksi isoa kannattaa reivata ajoissa, jos tavoittelee hyvää balanssia.

        Tasapaino on erittäin hyvä esim. II ganuella ja ison ykkösreivillä n. 10 metrin tuulessa ja vastaisella. Pursi seilaa sitäpaitsi yllättävän hyvin myös pelkällä etupurjeella. 12-14 metrin sivutuulessa pelkällä genuallakin balanssi on erittäin hyvä.

        KC 29:n purjehdusominaisuuksien kannalta kunnon reivaussysteemi on tärkeä. Alkuperäisellä rullareivillä ei tee juuri mitään. Yksinkertainen reiviköysijärjestelmä istuttaa ison huomattavasti paremmin ja tekee purjehtimisesta kovassakin kelissä miellyttävää. Samoin levankia kannattaa opetella käyttämään

        KC 29 on hyvin samantyyppinen kuin Folkkari. Onhan kummallakin venellä sama suunnittelija (Tord Sunden). Erona folkkariin (ja saman suunnittelijan IF-veneeseen) on lähinnä toppitakila. Oikein skuuttatuna ja sopiva purjekerta ylhäällä KC 29 on miellyttävä matkavene. Pituusvakavuus on erittäin hyvä, maljamainen runko ja suhteellisen kapea keula ottavat suuretkin aallot pehmeästi. Erillinen peräsin ja skegi parantavat ojattavuutta verrattuna kölin jättöreunassa oleviin peräsimiin.

        Haittana puolipitkästä kölistä on ehkä raskaampi reagointi avotuulilla. Kahdenkymmenen vuoden aikana ei oma veneeni ole koskaan broachannu myötäisessä eli kyllä se tuntuu ihan asiallisesti pysyvän hyppysissä.

        Täältyä löytyy näköjään myös tietoa Kings Cruiserista:

        http://www.kingscruiser29.ota.fi/


    • purjehtijaperhe

      Olemme purjehtineet kahden lapsemme kanssa viikonkin reissuja ulkosaaristossa jo useamman vuoden. Mukava perhevene ja tosi hyvin suunniteltu, koska tavaraahan riittää kun lapsien kanssa lähtee viikoksi reissuun, mutta kyllä ne kaikki aina sinne jonnekin katoavat :) Purjehtii sen verran tasaisesti, että voi hyvin antaa lastenkin ohjata, tosin purjeet ylhäällä kovassa tuulessa saa peräsimestä pitää tosissaan kiinni, mutta ainahan voi purjeita pienentää. Kulkee lähes aina 5 solmua, mikä on ihan mukava matkavauhti tuon kokoiselle veneelle. Voin suositella!

      • 20

        Vai miksi muuten vastaat 9 vuoden takaiseen kyselyyn?


      • SwanDream
        20 kirjoitti:

        Vai miksi muuten vastaat 9 vuoden takaiseen kyselyyn?

        En ota kantaa Purjehtijaperheen kirjoittamismotiiveihin, mutta kommentoin heidän kokemuksiaan Kings Cruiserista. Olen aikoinaan purjehtinut em. veneellä ja kyseessähän on tyypillinen klassinen pursikonstruktio. Missään tapauksessa tilojen maksimointi ei ole ollut keskeisin periaate purtta suunniteltaessa. Nykyveneisiin verrattuna säilytystiloja on vähän ja ne ovat osin hankalakäyttöisiä. Sisätiloja ei voi verrata moderniin 29-jalkaiseen. Suhteellisen kapea runko (2.50) ja samoin kapea perä rajoittavat tehokkaasti tilojen käyttöä. Tokihan sinne nelihenkisen lapsiperheen lomatavarat mahtuvat, kunhan lapset eivät ole kovin iäkkäitä eivätkä vaadi suurta karderobia mukaansa..

        Kings Cruiser on selvästi suunniteltu purjeveneeksi, jolla purjehdus on miellyttävää myös kovemmissa keleissä ja suuremmassa merenkäynnissä. Ero nykyisen pursisuunnitteluun on selvä. Tämän hetken ihanteet ovat maksimaalinen tilankäyttö, satamaviihtyvyys, heikon - ja erityisesti avotuulen - hyvät ominaisuudet, alkujäykkyys sekä kokoonsa nähden kevyt paino.

        KC:n tapaisissa klassisissa pursissa suunnittelija on pitänyt optimaalista tilankäyttöä toisarvoisena (kovassa kelissä ahtaampi kabiini on jopa parempi!), meriominaisuudet satamaviihtyvyyttä tärkeämpiä, samoin kovan tulen luoviominaisuudet heikon tuulen avotuuliominaisuuksia tärkeämpiä. Loppujäykkyys kuuluu myös asiaan ja se merkitse usein myös suhteellisen tukevia rakenteita ja maljamaista runkomuotoa.

        Jokainen ratkaisee omien mieltymyksiensä mukaan, mitä arvostaa. KC 29 on joka tapauksessa tyylipuhdas ja hyvin tehty oman aikakautensa tuote.


      • Sillälaillallaa
        20 kirjoitti:

        Vai miksi muuten vastaat 9 vuoden takaiseen kyselyyn?

        Luen itse tätä ketjua nyt 1.12.2017 ja ihan kiva että sisältöä tulee vaikka vuosia onkin alkuperäisen kysymyksen välissä. Saa minun puolesta tulla lisääkin vaikka ei varmaan alkuperäistä kysyjää kiinnostakaan. Alkuperäinen kysymys on kuitenkin ihan validi vielä 2017 ja kokemukset kiinnostavat edelleen mahdollista veneen ostajaa tänäpäivänä.


    • Sveaman66
    • muisteloitaKC29stä

      Merikelpoinen ja tukevarakenteinen vene se on - ainakin omien havaintojeni mukaan. N. 30 v. sitten purjehduskaverini hankki sellaisen (itselläni oli S&S 6,6). Teimme kymmenkunta kahden veneen "eskaaderia" siten, että kesälomalla tapasimme Christiansöllä tai Kielissä, josta sitten seilasimme "eskaaderina" Helgolandiin tai muuhun Pohjanmeren satamaan. Juuri kauemmaksi ei normaalin vuosiloman (30 vrk) aikana oikein ehtinytkään. Toisinaan sattui matalapainekelejä. Kaverini vietti vaimonasa kanassa Kings Cruiser 29:llä yhden ikimuistoisen myrskyisen yön Elben suiston matalikolla kumollaan, koska oli veden laskiessa sattunut menemään poijun väärältä puolelta. Köli nappasi hiekkaan ja pian vene oli kuivilla monen metrin päässä vedestä. Nousuvesi tuli vasta aamuyöllä, jolloin tuulta yhä F8. Vene kesti kyljellään rynkytyksen ilman vaurioita ja luovi korkeassa aallokossa Cuxhaveniin, jonne olin jäänyt odottelemaan.

    • prokerstockhol

      Älä vaan 9000e maksa missä on solen tärisevä kone ja vene on ollut 3v myynnissä.
      Mieti jos haluut veneen on 6000e arvoinen . Ruotsista saat rahalle vastinetta.
      Kingsiä et saa myytyä ,kuin 5000e !!!

      Esim https://www.blocket.se/goteborg/Amigo_33_75582234.htm?ca=11&w=3
      https://www.blocket.se/malmo/Golden_Shamrock__Ron_Holland__30_74634501.htm?ca=11&w=3
      https://www.blocket.se/gotland/B31__Bostrom_31__Mk_II_76198092.htm?ca=11&w=3

      https://www.blocket.se/goteborg/Billig_X_yacht_3_4_ton_selges_X_yachs_pa_REA_75777740.htm?ca=11&w=3&last=1

      eli älä ole typerä , vaan osta parempaa .

      • Asiantuntemustako

        Kovin heikot on sulla perusteet tuolle oudolle avautumisellesi. Miten nuo linkittämäsi veneet ovat parempia kuin Kings Cruiser ? jossa suhteellisen uusi moottori ?


      • Allegro33

        Jos haluu ruman veneen mix ei kyllä, jokainen ylläolevalla listalla pesee kingsin
        Esim. Amigo 33 erinomainen ja asuttava vene.

        En väitä ,että.kc on huono ...hyvä ja vankka koneena saisi olla beta marine .


      • NäitäTollojaRiittää
        Allegro33 kirjoitti:

        Jos haluu ruman veneen mix ei kyllä, jokainen ylläolevalla listalla pesee kingsin
        Esim. Amigo 33 erinomainen ja asuttava vene.

        En väitä ,että.kc on huono ...hyvä ja vankka koneena saisi olla beta marine .

        Typerys...


    • Oldsailor

      En ota kantaa edellisen kirjoittajan näkemyksiin, kannattaako joku nimenomainen yksilö hankkia vai ei. Kiinnitän huomiota vain kokonaisuuteen. Jos alle kymppitonnin veneessä on suhteellisen uusi makeavesijäähdytetty diesel, sen ei pitäisi olla mikään ongelma. Tuskin Solé tärisee sen enempää, kuin muutkaan kaksipyttyiset. Niitähän on vaikka kuinka monessa purressa. Sitä paitsi esiasennuskoneena oli yksipyttyinen, joten kehitystä on kuitenkin tapahtunut.

      Tuon hintaisissa pursissa kannattaa mietiä, mitä saa rahansa vastineeksi. Pelkkä koneen uusiminen makaa halvimmillaan yli 5 000 euroa. Jos veneessä on tehty muitakin päivityksiä, hankinta voi olla oikeinkin hyvä. KC:ssa omistaja saa vahvasti tehdyn purren, jonka käsiinhajoamista ei tarvitse pelätä. Köli ei löysty eikä rakenteet petä pohjakosketuksessa. Kansikaan ei delaminoidu. Ominaisuudet ovat pienelle matkaveneelle hyvät. Kokoonsa nähden KC menee krysillä ja kovemmalla merenkäynnillä kuin juna. Purjehdustuntuma on aika sama kuin klassillisilla S&S -veneillä.

    • hannes_1111111111111

      Kings Cruiser = kuningasseisoja eli tilava vene vaan hidas kuin taivas :- )

      • Kysymystäpä.pukkaa

        Onko taivaassa sitten paha olla? Mihin siellä kiire on?


      • Kcmies

        Mahdatko tarkoittaa kuitenkin KC33:a? 29:ä en pitäisi kovin tilavana. Nopeus varsin samaa luokkaa, kuin vastaavilla 60-70- lukujen konstruktioilla. Esim. Olhson 29:n kanssa tuli aikoinaan omalla KC29:llä skabattua matkapurjehduksilla. Nopeuserot syntyivät lähinnä kipparin taidoista ja purjeista. Venenopeuksissa ei käytännössä ollut eroja.


    • Mikke9

      Itseäni kiinnostaisi KC33 millainen vene on avomerellä ja viitsiikö sellaisella lähteä valtamerelle purjehtimaan?

    • Arconamyös

      Ruotrsissa on Arcona 321 170000sek eli pikku tinkaus ja 14.000e saat kunnon veneen .

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

      Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      66
      2288
    2. Onko kaivattusi

      kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      38
      1883
    3. Viulu vaiennut

      Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣
      Suomussalmi
      24
      1578
    4. Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...

      Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.
      Maailman menoa
      171
      1550
    5. Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.

      Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      90
      1318
    6. Nainen, sellaista tässä ajattelin

      Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      184
      1214
    7. Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.

      Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä
      Maailman menoa
      111
      1135
    8. Kyllä tekee kipeää

      Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬
      Ikävä
      24
      1130
    9. En mä tiedä mitä tapahtuu

      siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.
      Ikävä
      9
      952
    10. Luotatko kaivattuusi?

      Jos et, mistä kiikastaa?
      Ikävä
      77
      949
    Aihe