Olen aloittelemassa purjehdusharrastusta ja
hankkimassa ensimmäistä venettäni. Olen katsellut
Kings Cruiser 29:ä sillä silmällä. Vene vaikuttaa
varsin laadukkaalta rakenteensa puolesta ja
merikelpoiselta niinikään.
Onko kellään mitään kokemuksia veneestä?
Kings Cruiser
22
7154
Vastaukset
- aurinkotuuli
olisin edellisen kysyjän ohella kiinnostunut
kyseisestä veneestä. eritoten kiinnostaa:
laminaatin paksuus
onko vene lämmin
onko vene kostea
toimiiko tuuletus
miten purjehtii
onko avomerikelpoinen
tarkoituksena olisi etsiä vene pitkille
kesälomapurjehduksille, ehkä hangosta köpikseen.
matkassa kulkee minä vaimo ja 2lasta- jag
Kings cruiser on tietääkseni todella hyvin
rakennettu vene (Turun veneveistämön rakentama)
Mutta purjehdus ominaisuuksista olen kuullut että
eivät ole erityisen kehuttavia, ei tosin ole itse
kokemusta mutta seurassa johon kuulun on pari
kolme kyseistä venettä ja mitä siellä puhutaan
niin ominaisuudet eivät kuulema ole erityisen
kehuttavia. - Pursimies
jag kirjoitti:
Kings cruiser on tietääkseni todella hyvin
rakennettu vene (Turun veneveistämön rakentama)
Mutta purjehdus ominaisuuksista olen kuullut että
eivät ole erityisen kehuttavia, ei tosin ole itse
kokemusta mutta seurassa johon kuulun on pari
kolme kyseistä venettä ja mitä siellä puhutaan
niin ominaisuudet eivät kuulema ole erityisen
kehuttavia.Usein puhutaan, ettei KC ole erityisen nopea. Kysessä on tyypillinen 70-luvun matkavene, jota ei ole alunperinkään tehty kisapaatiksi. Konstruktio perustuu puiseen KC 28:aan, jonka pohjalta Tord Sunden (mm. Folkkari ja IF-vene) suunniteli lujitemuovisen tyypin Turun veneveistämölle.
Ominaisuudet ovat tyypillisiä puolipitkälle kölille ja maljamaiselle rungolle varustetulle purrelle: ottaa hyvin vastaaallokon, luoviominaisuudet hyvät varsinkin kovemmassa tuulessa, loppujäykkä ja avotuulilla hitaampi.
LYS on 1,02, joten KC 29 on hieman Vegaa (1,0) nopeampi ja hieman Olhsson 29 (1,04) hitaampi. Kesälomapurjehduksella pärjääminen em. tyypeille riippuu enemmänkin tuleen voimakkuudesta, purjeiden kunnosta ja miehistön taidoista, kuin itse veneestä.
Sympaattinen ja persoonallinen paatti muuten. Hyvä ominaisuus on todella tukeva lasikuitutyö. Vene on lähes kauttaaltaan yksikuorirakenneta, joten kannessakaan ei tarvitse pelätä mitään delaminoitumisilmiöitä. Lasikuidun sisään valettu lyijyköli kestää melkein mitä vaan, mutta vaatii pohjakosketuksen jälkeen aina pientä paikkausta. Jos olet ostamassa, tsekkaa kölin alapään kunto. Korjaukset ovat tosin helppoja suorittaa.
KC:ta valmistettiin muuten 239 kappaletta, joista Suomeen ei jäänyt ilmeisesti kuin parikymmentä (arvaus). Suurin osa meni Ruotsiin, Tanskaan, Englantiin ja myös Kanadaan (!). - Purjehtija
Pursimies kirjoitti:
Usein puhutaan, ettei KC ole erityisen nopea. Kysessä on tyypillinen 70-luvun matkavene, jota ei ole alunperinkään tehty kisapaatiksi. Konstruktio perustuu puiseen KC 28:aan, jonka pohjalta Tord Sunden (mm. Folkkari ja IF-vene) suunniteli lujitemuovisen tyypin Turun veneveistämölle.
Ominaisuudet ovat tyypillisiä puolipitkälle kölille ja maljamaiselle rungolle varustetulle purrelle: ottaa hyvin vastaaallokon, luoviominaisuudet hyvät varsinkin kovemmassa tuulessa, loppujäykkä ja avotuulilla hitaampi.
LYS on 1,02, joten KC 29 on hieman Vegaa (1,0) nopeampi ja hieman Olhsson 29 (1,04) hitaampi. Kesälomapurjehduksella pärjääminen em. tyypeille riippuu enemmänkin tuleen voimakkuudesta, purjeiden kunnosta ja miehistön taidoista, kuin itse veneestä.
Sympaattinen ja persoonallinen paatti muuten. Hyvä ominaisuus on todella tukeva lasikuitutyö. Vene on lähes kauttaaltaan yksikuorirakenneta, joten kannessakaan ei tarvitse pelätä mitään delaminoitumisilmiöitä. Lasikuidun sisään valettu lyijyköli kestää melkein mitä vaan, mutta vaatii pohjakosketuksen jälkeen aina pientä paikkausta. Jos olet ostamassa, tsekkaa kölin alapään kunto. Korjaukset ovat tosin helppoja suorittaa.
KC:ta valmistettiin muuten 239 kappaletta, joista Suomeen ei jäänyt ilmeisesti kuin parikymmentä (arvaus). Suurin osa meni Ruotsiin, Tanskaan, Englantiin ja myös Kanadaan (!).Onko sinulla omia purjehduskokemuksia KC 29:stä? Olen kuullut, että kovalla kelillä olisi raskas ohjata. Pitäneekö paikkansa. Entä sivumyötäisessä - pitääkö repiä hartiavoimin kurssille kovemmassa kelissä? Broachaako myötiksessä? Onko tasainen eri tuulilla vai tuleeko ylläreitä? Olen nyt purjehtinut kymmenen vuotta folkkarilla ja se ei lähde näpeistä missään olosuhteissa. Onko samaa henkeä? Harkitsen hankkimista ja olen tiedoista ja omakohtaisista purjehduskokemuksista kiitollinen.
- Pursimies
Purjehtija kirjoitti:
Onko sinulla omia purjehduskokemuksia KC 29:stä? Olen kuullut, että kovalla kelillä olisi raskas ohjata. Pitäneekö paikkansa. Entä sivumyötäisessä - pitääkö repiä hartiavoimin kurssille kovemmassa kelissä? Broachaako myötiksessä? Onko tasainen eri tuulilla vai tuleeko ylläreitä? Olen nyt purjehtinut kymmenen vuotta folkkarilla ja se ei lähde näpeistä missään olosuhteissa. Onko samaa henkeä? Harkitsen hankkimista ja olen tiedoista ja omakohtaisista purjehduskokemuksista kiitollinen.
Toppirikattujen ja loppujäykkien veneiden, kuten KC:n kohdalla on kyse, peräsinpaineet riippuvat aivan olennaisesti purjevalinnoista. KC 29 kantaa ylisuuret purjeet kovemmassakin kelissä eikä sitä saa broachaamaan juuri millään.
Muistan itse joskus huvikseni luovineeni 12-14 metrin tuulissa kakkosgenualla (joka menee reippasti maston taakse) ja täydellä isolla. Vene on ollut parhammillaan liki 50 asetta linkussa, mutta pysynyt aivan hyvin käsissä. Toki silloin peräsinpaineet kasvavat.
Käytös muuttuu olennaisesti, kun on oikeat rättiasetukset. KC purjehtii toppirikattujen tavoin etupurjeella ja siksi isoa kannattaa reivata ajoissa, jos tavoittelee hyvää balanssia.
Tasapaino on erittäin hyvä esim. II ganuella ja ison ykkösreivillä n. 10 metrin tuulessa ja vastaisella. Pursi seilaa sitäpaitsi yllättävän hyvin myös pelkällä etupurjeella. 12-14 metrin sivutuulessa pelkällä genuallakin balanssi on erittäin hyvä.
KC 29:n purjehdusominaisuuksien kannalta kunnon reivaussysteemi on tärkeä. Alkuperäisellä rullareivillä ei tee juuri mitään. Yksinkertainen reiviköysijärjestelmä istuttaa ison huomattavasti paremmin ja tekee purjehtimisesta kovassakin kelissä miellyttävää. Samoin levankia kannattaa opetella käyttämään
KC 29 on hyvin samantyyppinen kuin Folkkari. Onhan kummallakin venellä sama suunnittelija (Tord Sunden). Erona folkkariin (ja saman suunnittelijan IF-veneeseen) on lähinnä toppitakila. Oikein skuuttatuna ja sopiva purjekerta ylhäällä KC 29 on miellyttävä matkavene. Pituusvakavuus on erittäin hyvä, maljamainen runko ja suhteellisen kapea keula ottavat suuretkin aallot pehmeästi. Erillinen peräsin ja skegi parantavat ojattavuutta verrattuna kölin jättöreunassa oleviin peräsimiin.
Haittana puolipitkästä kölistä on ehkä raskaampi reagointi avotuulilla. Kahdenkymmenen vuoden aikana ei oma veneeni ole koskaan broachannu myötäisessä eli kyllä se tuntuu ihan asiallisesti pysyvän hyppysissä. - S&S
Pursimies kirjoitti:
Toppirikattujen ja loppujäykkien veneiden, kuten KC:n kohdalla on kyse, peräsinpaineet riippuvat aivan olennaisesti purjevalinnoista. KC 29 kantaa ylisuuret purjeet kovemmassakin kelissä eikä sitä saa broachaamaan juuri millään.
Muistan itse joskus huvikseni luovineeni 12-14 metrin tuulissa kakkosgenualla (joka menee reippasti maston taakse) ja täydellä isolla. Vene on ollut parhammillaan liki 50 asetta linkussa, mutta pysynyt aivan hyvin käsissä. Toki silloin peräsinpaineet kasvavat.
Käytös muuttuu olennaisesti, kun on oikeat rättiasetukset. KC purjehtii toppirikattujen tavoin etupurjeella ja siksi isoa kannattaa reivata ajoissa, jos tavoittelee hyvää balanssia.
Tasapaino on erittäin hyvä esim. II ganuella ja ison ykkösreivillä n. 10 metrin tuulessa ja vastaisella. Pursi seilaa sitäpaitsi yllättävän hyvin myös pelkällä etupurjeella. 12-14 metrin sivutuulessa pelkällä genuallakin balanssi on erittäin hyvä.
KC 29:n purjehdusominaisuuksien kannalta kunnon reivaussysteemi on tärkeä. Alkuperäisellä rullareivillä ei tee juuri mitään. Yksinkertainen reiviköysijärjestelmä istuttaa ison huomattavasti paremmin ja tekee purjehtimisesta kovassakin kelissä miellyttävää. Samoin levankia kannattaa opetella käyttämään
KC 29 on hyvin samantyyppinen kuin Folkkari. Onhan kummallakin venellä sama suunnittelija (Tord Sunden). Erona folkkariin (ja saman suunnittelijan IF-veneeseen) on lähinnä toppitakila. Oikein skuuttatuna ja sopiva purjekerta ylhäällä KC 29 on miellyttävä matkavene. Pituusvakavuus on erittäin hyvä, maljamainen runko ja suhteellisen kapea keula ottavat suuretkin aallot pehmeästi. Erillinen peräsin ja skegi parantavat ojattavuutta verrattuna kölin jättöreunassa oleviin peräsimiin.
Haittana puolipitkästä kölistä on ehkä raskaampi reagointi avotuulilla. Kahdenkymmenen vuoden aikana ei oma veneeni ole koskaan broachannu myötäisessä eli kyllä se tuntuu ihan asiallisesti pysyvän hyppysissä.Täältyä löytyy näköjään myös tietoa Kings Cruiserista:
http://www.kingscruiser29.ota.fi/
- purjehtijaperhe
Olemme purjehtineet kahden lapsemme kanssa viikonkin reissuja ulkosaaristossa jo useamman vuoden. Mukava perhevene ja tosi hyvin suunniteltu, koska tavaraahan riittää kun lapsien kanssa lähtee viikoksi reissuun, mutta kyllä ne kaikki aina sinne jonnekin katoavat :) Purjehtii sen verran tasaisesti, että voi hyvin antaa lastenkin ohjata, tosin purjeet ylhäällä kovassa tuulessa saa peräsimestä pitää tosissaan kiinni, mutta ainahan voi purjeita pienentää. Kulkee lähes aina 5 solmua, mikä on ihan mukava matkavauhti tuon kokoiselle veneelle. Voin suositella!
- 20
Vai miksi muuten vastaat 9 vuoden takaiseen kyselyyn?
- SwanDream
20 kirjoitti:
Vai miksi muuten vastaat 9 vuoden takaiseen kyselyyn?
En ota kantaa Purjehtijaperheen kirjoittamismotiiveihin, mutta kommentoin heidän kokemuksiaan Kings Cruiserista. Olen aikoinaan purjehtinut em. veneellä ja kyseessähän on tyypillinen klassinen pursikonstruktio. Missään tapauksessa tilojen maksimointi ei ole ollut keskeisin periaate purtta suunniteltaessa. Nykyveneisiin verrattuna säilytystiloja on vähän ja ne ovat osin hankalakäyttöisiä. Sisätiloja ei voi verrata moderniin 29-jalkaiseen. Suhteellisen kapea runko (2.50) ja samoin kapea perä rajoittavat tehokkaasti tilojen käyttöä. Tokihan sinne nelihenkisen lapsiperheen lomatavarat mahtuvat, kunhan lapset eivät ole kovin iäkkäitä eivätkä vaadi suurta karderobia mukaansa..
Kings Cruiser on selvästi suunniteltu purjeveneeksi, jolla purjehdus on miellyttävää myös kovemmissa keleissä ja suuremmassa merenkäynnissä. Ero nykyisen pursisuunnitteluun on selvä. Tämän hetken ihanteet ovat maksimaalinen tilankäyttö, satamaviihtyvyys, heikon - ja erityisesti avotuulen - hyvät ominaisuudet, alkujäykkyys sekä kokoonsa nähden kevyt paino.
KC:n tapaisissa klassisissa pursissa suunnittelija on pitänyt optimaalista tilankäyttöä toisarvoisena (kovassa kelissä ahtaampi kabiini on jopa parempi!), meriominaisuudet satamaviihtyvyyttä tärkeämpiä, samoin kovan tulen luoviominaisuudet heikon tuulen avotuuliominaisuuksia tärkeämpiä. Loppujäykkyys kuuluu myös asiaan ja se merkitse usein myös suhteellisen tukevia rakenteita ja maljamaista runkomuotoa.
Jokainen ratkaisee omien mieltymyksiensä mukaan, mitä arvostaa. KC 29 on joka tapauksessa tyylipuhdas ja hyvin tehty oman aikakautensa tuote. - Sillälaillallaa
20 kirjoitti:
Vai miksi muuten vastaat 9 vuoden takaiseen kyselyyn?
Luen itse tätä ketjua nyt 1.12.2017 ja ihan kiva että sisältöä tulee vaikka vuosia onkin alkuperäisen kysymyksen välissä. Saa minun puolesta tulla lisääkin vaikka ei varmaan alkuperäistä kysyjää kiinnostakaan. Alkuperäinen kysymys on kuitenkin ihan validi vielä 2017 ja kokemukset kiinnostavat edelleen mahdollista veneen ostajaa tänäpäivänä.
- Sveaman66
Hyvä vene ostin ruotsista 5000e ja todella siisti ,lämppäri purjeet ja pohja oli tehty.
Tässä sulle toinen vaihtoehto https://beta.blocket.se/ad/75377338
Halpa on !! - muisteloitaKC29stä
Merikelpoinen ja tukevarakenteinen vene se on - ainakin omien havaintojeni mukaan. N. 30 v. sitten purjehduskaverini hankki sellaisen (itselläni oli S&S 6,6). Teimme kymmenkunta kahden veneen "eskaaderia" siten, että kesälomalla tapasimme Christiansöllä tai Kielissä, josta sitten seilasimme "eskaaderina" Helgolandiin tai muuhun Pohjanmeren satamaan. Juuri kauemmaksi ei normaalin vuosiloman (30 vrk) aikana oikein ehtinytkään. Toisinaan sattui matalapainekelejä. Kaverini vietti vaimonasa kanassa Kings Cruiser 29:llä yhden ikimuistoisen myrskyisen yön Elben suiston matalikolla kumollaan, koska oli veden laskiessa sattunut menemään poijun väärältä puolelta. Köli nappasi hiekkaan ja pian vene oli kuivilla monen metrin päässä vedestä. Nousuvesi tuli vasta aamuyöllä, jolloin tuulta yhä F8. Vene kesti kyljellään rynkytyksen ilman vaurioita ja luovi korkeassa aallokossa Cuxhaveniin, jonne olin jäänyt odottelemaan.
- prokerstockhol
Älä vaan 9000e maksa missä on solen tärisevä kone ja vene on ollut 3v myynnissä.
Mieti jos haluut veneen on 6000e arvoinen . Ruotsista saat rahalle vastinetta.
Kingsiä et saa myytyä ,kuin 5000e !!!
Esim https://www.blocket.se/goteborg/Amigo_33_75582234.htm?ca=11&w=3
https://www.blocket.se/malmo/Golden_Shamrock__Ron_Holland__30_74634501.htm?ca=11&w=3
https://www.blocket.se/gotland/B31__Bostrom_31__Mk_II_76198092.htm?ca=11&w=3
https://www.blocket.se/goteborg/Billig_X_yacht_3_4_ton_selges_X_yachs_pa_REA_75777740.htm?ca=11&w=3&last=1
eli älä ole typerä , vaan osta parempaa .- Asiantuntemustako
Kovin heikot on sulla perusteet tuolle oudolle avautumisellesi. Miten nuo linkittämäsi veneet ovat parempia kuin Kings Cruiser ? jossa suhteellisen uusi moottori ?
- Allegro33
Jos haluu ruman veneen mix ei kyllä, jokainen ylläolevalla listalla pesee kingsin
Esim. Amigo 33 erinomainen ja asuttava vene.
En väitä ,että.kc on huono ...hyvä ja vankka koneena saisi olla beta marine . - NäitäTollojaRiittää
Allegro33 kirjoitti:
Jos haluu ruman veneen mix ei kyllä, jokainen ylläolevalla listalla pesee kingsin
Esim. Amigo 33 erinomainen ja asuttava vene.
En väitä ,että.kc on huono ...hyvä ja vankka koneena saisi olla beta marine .Typerys...
- Oldsailor
En ota kantaa edellisen kirjoittajan näkemyksiin, kannattaako joku nimenomainen yksilö hankkia vai ei. Kiinnitän huomiota vain kokonaisuuteen. Jos alle kymppitonnin veneessä on suhteellisen uusi makeavesijäähdytetty diesel, sen ei pitäisi olla mikään ongelma. Tuskin Solé tärisee sen enempää, kuin muutkaan kaksipyttyiset. Niitähän on vaikka kuinka monessa purressa. Sitä paitsi esiasennuskoneena oli yksipyttyinen, joten kehitystä on kuitenkin tapahtunut.
Tuon hintaisissa pursissa kannattaa mietiä, mitä saa rahansa vastineeksi. Pelkkä koneen uusiminen makaa halvimmillaan yli 5 000 euroa. Jos veneessä on tehty muitakin päivityksiä, hankinta voi olla oikeinkin hyvä. KC:ssa omistaja saa vahvasti tehdyn purren, jonka käsiinhajoamista ei tarvitse pelätä. Köli ei löysty eikä rakenteet petä pohjakosketuksessa. Kansikaan ei delaminoidu. Ominaisuudet ovat pienelle matkaveneelle hyvät. Kokoonsa nähden KC menee krysillä ja kovemmalla merenkäynnillä kuin juna. Purjehdustuntuma on aika sama kuin klassillisilla S&S -veneillä. - hannes_1111111111111
Kings Cruiser = kuningasseisoja eli tilava vene vaan hidas kuin taivas :- )
- Kysymystäpä.pukkaa
Onko taivaassa sitten paha olla? Mihin siellä kiire on?
- Kcmies
Mahdatko tarkoittaa kuitenkin KC33:a? 29:ä en pitäisi kovin tilavana. Nopeus varsin samaa luokkaa, kuin vastaavilla 60-70- lukujen konstruktioilla. Esim. Olhson 29:n kanssa tuli aikoinaan omalla KC29:llä skabattua matkapurjehduksilla. Nopeuserot syntyivät lähinnä kipparin taidoista ja purjeista. Venenopeuksissa ei käytännössä ollut eroja.
- Mikke9
Itseäni kiinnostaisi KC33 millainen vene on avomerellä ja viitsiikö sellaisella lähteä valtamerelle purjehtimaan?
- Arconamyös
Ruotrsissa on Arcona 321 170000sek eli pikku tinkaus ja 14.000e saat kunnon veneen .
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️662288Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381883Viulu vaiennut
Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣241578Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...
Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.1711550Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.
Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.901318Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost1841214Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.
Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä1111135Kyllä tekee kipeää
Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬241130En mä tiedä mitä tapahtuu
siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.9952- 77949