on maahantuojan manuaalissa suositeltu uusittavaksi 7 vuoden välein. Mikä on todellinen vaihtoväli?
Edellisen kerran 7-vuotta sitten uusimme 16 vuotta vanhan läpivientikumin ja tutkimme vanhan kumin rakennetta, jossa ei ollut mitään kulumisen tai ikääntymisen merkkejä.
Onko havaintoja kumien huonosta kunnosta ja sitä kautta havaitusta vaihtotarpeesta? Mahtaakohan asiaan vaikuttaa vesilläolojaksojen pituudet tai käyttökerrat vai meneekö kyseinen tuote vanhaksi pelkällä varastoinnilla.
Volvo Penta purjeveneen vetolaite
12
5702
Vastaukset
- kumiukko
vuodelta 1983 ja tuntuu pitävän veden itämeren puolella. Kaikkien asiantuntijoiden mukaan meidän olisi pitänyt olla pohjassa jo ajat sitten. Mutta mihinkäs se kumi kuluu? Ja miten? rasituskin on aika olematonta, 10 kk vuodesta kumi on liikkumattomassa tilassa joko laiturissa tai telakalla... eri asia sitten kun mennään kovaa kivelle, mutta ei siinä rytinässä kestä uudetkaan kumit. Kannattaa tehdä joku kerta kumia vaihtaessa "rasitustesti" vanhalle kumille: luulenpa, että ei tavallisen miehen voimat riitä repimään tuota 7 vuotta "vanhentunutta" kumia rikki. Mutta vakuutusfirmoilla tietenkin se 7 vuotta on jonkinlainen korvausraja.
- joku
Mitenkähän esim. auton vetonivelen kumit kestää vuosikausia??
Kuinka kauan yleensä ne kestävät auton alla jatkuvaa kivi- ja hiekka,suola sumua??
Kuinka suuria liikkeitä ne tekevät verrattuna tähän vetolaitteen palkeeseen??
Minkähänlaisesta kumista nämä paatin vetolaitteen kumit on tehty??
jne. ??? - .. ..
joku kirjoitti:
Mitenkähän esim. auton vetonivelen kumit kestää vuosikausia??
Kuinka kauan yleensä ne kestävät auton alla jatkuvaa kivi- ja hiekka,suola sumua??
Kuinka suuria liikkeitä ne tekevät verrattuna tähän vetolaitteen palkeeseen??
Minkähänlaisesta kumista nämä paatin vetolaitteen kumit on tehty??
jne. ???Nyrkkisääntö voisi olla vaikka että kumien kovettuminen alkaa 10 vuoden iässä, haurastuminen 15:n ja täysin loppu 20 vuotiaana. Esim. rengasfirmoille on kertynyt asiasta kokemusta.
Mutta mitäpä sitä nyt paatin pohjaan kummia ennen aikojaan vaihtamaan. Vaihtaa häntä sitten kun vanha repeää.. - Purjehtija
.. .. kirjoitti:
Nyrkkisääntö voisi olla vaikka että kumien kovettuminen alkaa 10 vuoden iässä, haurastuminen 15:n ja täysin loppu 20 vuotiaana. Esim. rengasfirmoille on kertynyt asiasta kokemusta.
Mutta mitäpä sitä nyt paatin pohjaan kummia ennen aikojaan vaihtamaan. Vaihtaa häntä sitten kun vanha repeää..Vaihdoin keväällä uudemman vetolaitteen. Vanha palveli 25-vuotta ja kumi oli vielä kuin uusi.
Vanhan vetolaitteen ostanut käyttää edelleen samaa kumia. - Katsastusmies
Purjehtija kirjoitti:
Vaihdoin keväällä uudemman vetolaitteen. Vanha palveli 25-vuotta ja kumi oli vielä kuin uusi.
Vanhan vetolaitteen ostanut käyttää edelleen samaa kumia.Tämä keskustelu käydään aina ja aina uusiksi säännöllisin välein tälläkin palstalla.
Pari perusasiaa aluksi:
- kumi kuivuu ja menettää elastisuuttaan eli sen taipumus revetä lisääntyy iän funktiona.
- tuo vetolaitteen kumipalje on se "ainoa" asia mikä pitää meren ulkona veneestä.
Tuo kumi on sen verran hankalasti sijoitettu että sen täydellinen tarkastaminen paikoillaan ei onnistu. Moottorin valmistaja on lähtenyt varman päälle siitä että 7 vuotta tuo kumipalje säilyttää ominaisuutensa, sitten se tulee vaihtaa ja muutenkin vetolaitteen asennus tarkistaa. Tämän ajatuksen ovat myöskin vakuutusyhtiöt omineet.
Katsastustoiminta ja kaikki muukin järjestäytyneeseen veneilyyn liittyvä toiminta lähtee veneilijän turvallisuudesta ja harrastukseen sijoitetun pääoman arvon säilyttämisestä.
Siksi en oikein ymmärrä tuota ainaista mutinaa vetolaitteen kumipalkeesta.
On totta että kaikki vaihdetut kumipalkeet ovat aina olleet ehjiä ! Rikkonaiset kumit ovat veneen mukana joutuneet meren pohjaan pahimmassa tapauksessa, tai on muuten jouduttu haverin yhteydessä vaihtamaan.
Pitääkö tuota vahinkoa odottaa ? ? Vai vaihdetaanko mieluummin kumi ajoissa kun se vielä on ehjä, ja kaikki muukin säilyy ehjänä, jopa henki.
Tiedän tapauksen jossa pohjakosketuksessa tuo kumi repesi ja meri velloi veneeseen. 400 - 500 metrin laituriin ajomatkalla vesi nousi niin että kone sammui laituriin tultaessa. Vene sidottiin laituriin kiinni ja palokunta oli 5 minuutin sisällä pumppaamassa kunnes kraana-auto tuli paikalle. Vettä tuli siihen tahtiin että mitkään pumput eivät olisi riittäneet estämään uppoamista.
Miksi kumi repesi? Koska se oli yli 7 vuotta vanha ja niin haurastunut että karille ajon yhteydessä kun moottori "jatkoi matkaansa" kumityynyjensä varassa veneen äkkiä pysähtyessä,
palje ei enää joustanutkaan aiotulla tavalla vaan repesi.
Ainoastaan venelaiturin läheisyys esti täystuhon, eli veneen uppoamisen.
Näistä yllä mainituista syistä tuo suositus on minusta aiheellinen, ja toiminta sitä vastaan on tietoisen riskin ottamista. Sen lievimpänä seurauksena on veneen arvon tuntuva alentuminen kun se makaa laiturissaan ainoastaan maston nuppi pilkistäen. - Mies
Katsastusmies kirjoitti:
Tämä keskustelu käydään aina ja aina uusiksi säännöllisin välein tälläkin palstalla.
Pari perusasiaa aluksi:
- kumi kuivuu ja menettää elastisuuttaan eli sen taipumus revetä lisääntyy iän funktiona.
- tuo vetolaitteen kumipalje on se "ainoa" asia mikä pitää meren ulkona veneestä.
Tuo kumi on sen verran hankalasti sijoitettu että sen täydellinen tarkastaminen paikoillaan ei onnistu. Moottorin valmistaja on lähtenyt varman päälle siitä että 7 vuotta tuo kumipalje säilyttää ominaisuutensa, sitten se tulee vaihtaa ja muutenkin vetolaitteen asennus tarkistaa. Tämän ajatuksen ovat myöskin vakuutusyhtiöt omineet.
Katsastustoiminta ja kaikki muukin järjestäytyneeseen veneilyyn liittyvä toiminta lähtee veneilijän turvallisuudesta ja harrastukseen sijoitetun pääoman arvon säilyttämisestä.
Siksi en oikein ymmärrä tuota ainaista mutinaa vetolaitteen kumipalkeesta.
On totta että kaikki vaihdetut kumipalkeet ovat aina olleet ehjiä ! Rikkonaiset kumit ovat veneen mukana joutuneet meren pohjaan pahimmassa tapauksessa, tai on muuten jouduttu haverin yhteydessä vaihtamaan.
Pitääkö tuota vahinkoa odottaa ? ? Vai vaihdetaanko mieluummin kumi ajoissa kun se vielä on ehjä, ja kaikki muukin säilyy ehjänä, jopa henki.
Tiedän tapauksen jossa pohjakosketuksessa tuo kumi repesi ja meri velloi veneeseen. 400 - 500 metrin laituriin ajomatkalla vesi nousi niin että kone sammui laituriin tultaessa. Vene sidottiin laituriin kiinni ja palokunta oli 5 minuutin sisällä pumppaamassa kunnes kraana-auto tuli paikalle. Vettä tuli siihen tahtiin että mitkään pumput eivät olisi riittäneet estämään uppoamista.
Miksi kumi repesi? Koska se oli yli 7 vuotta vanha ja niin haurastunut että karille ajon yhteydessä kun moottori "jatkoi matkaansa" kumityynyjensä varassa veneen äkkiä pysähtyessä,
palje ei enää joustanutkaan aiotulla tavalla vaan repesi.
Ainoastaan venelaiturin läheisyys esti täystuhon, eli veneen uppoamisen.
Näistä yllä mainituista syistä tuo suositus on minusta aiheellinen, ja toiminta sitä vastaan on tietoisen riskin ottamista. Sen lievimpänä seurauksena on veneen arvon tuntuva alentuminen kun se makaa laiturissaan ainoastaan maston nuppi pilkistäen.Tuolla ajattelutavalla voi vaihtaa kaiken veneeseen 5 vuoden välein. Mastoprofiilikin heikkenee ajan kuluessa, eikä yksikään ehjä masto ole kannelle pudonnut... eikä päähän koliseva masto ole varmaankaan sen enempää terveydelle eduksi, kuin veneen uppoaminenkaan. Turvallisuus ja pääoman arvon säilyttäminen on jokaisen oma asia. Olisihan liikenteessäkin mukavaa, jos kaikilla olisi turvallisuustestien 5 tähteä saavuttanut vuoden auto. Sitä sitten tulisi pestä ja vahata viikottain, säilyisi pääoman arvo...Toivottavasti herää mahtavan mittava keskustelu tästä
- toope
Katsastusmies kirjoitti:
Tämä keskustelu käydään aina ja aina uusiksi säännöllisin välein tälläkin palstalla.
Pari perusasiaa aluksi:
- kumi kuivuu ja menettää elastisuuttaan eli sen taipumus revetä lisääntyy iän funktiona.
- tuo vetolaitteen kumipalje on se "ainoa" asia mikä pitää meren ulkona veneestä.
Tuo kumi on sen verran hankalasti sijoitettu että sen täydellinen tarkastaminen paikoillaan ei onnistu. Moottorin valmistaja on lähtenyt varman päälle siitä että 7 vuotta tuo kumipalje säilyttää ominaisuutensa, sitten se tulee vaihtaa ja muutenkin vetolaitteen asennus tarkistaa. Tämän ajatuksen ovat myöskin vakuutusyhtiöt omineet.
Katsastustoiminta ja kaikki muukin järjestäytyneeseen veneilyyn liittyvä toiminta lähtee veneilijän turvallisuudesta ja harrastukseen sijoitetun pääoman arvon säilyttämisestä.
Siksi en oikein ymmärrä tuota ainaista mutinaa vetolaitteen kumipalkeesta.
On totta että kaikki vaihdetut kumipalkeet ovat aina olleet ehjiä ! Rikkonaiset kumit ovat veneen mukana joutuneet meren pohjaan pahimmassa tapauksessa, tai on muuten jouduttu haverin yhteydessä vaihtamaan.
Pitääkö tuota vahinkoa odottaa ? ? Vai vaihdetaanko mieluummin kumi ajoissa kun se vielä on ehjä, ja kaikki muukin säilyy ehjänä, jopa henki.
Tiedän tapauksen jossa pohjakosketuksessa tuo kumi repesi ja meri velloi veneeseen. 400 - 500 metrin laituriin ajomatkalla vesi nousi niin että kone sammui laituriin tultaessa. Vene sidottiin laituriin kiinni ja palokunta oli 5 minuutin sisällä pumppaamassa kunnes kraana-auto tuli paikalle. Vettä tuli siihen tahtiin että mitkään pumput eivät olisi riittäneet estämään uppoamista.
Miksi kumi repesi? Koska se oli yli 7 vuotta vanha ja niin haurastunut että karille ajon yhteydessä kun moottori "jatkoi matkaansa" kumityynyjensä varassa veneen äkkiä pysähtyessä,
palje ei enää joustanutkaan aiotulla tavalla vaan repesi.
Ainoastaan venelaiturin läheisyys esti täystuhon, eli veneen uppoamisen.
Näistä yllä mainituista syistä tuo suositus on minusta aiheellinen, ja toiminta sitä vastaan on tietoisen riskin ottamista. Sen lievimpänä seurauksena on veneen arvon tuntuva alentuminen kun se makaa laiturissaan ainoastaan maston nuppi pilkistäen.on naurettavinta pelleilyä, mitä pursiseuroissa voidaan keksiä. Minullakin oli viime viikolla runkokatsastus ajankohtainen ja katsatusmies tuli tärkeänä katselemaan paikkoja taskulampullaan. Olisi kai ollut tyytyväinen jos olisi todennut yli 7 vuotta vanhan vetolaitteen kumin, mutta luikki turhautuneena tiehensä, kun näki mitä kaikkea oli tehty ja vielä tekeillä.
- ei vetoa ilman laitetta
toope kirjoitti:
on naurettavinta pelleilyä, mitä pursiseuroissa voidaan keksiä. Minullakin oli viime viikolla runkokatsastus ajankohtainen ja katsatusmies tuli tärkeänä katselemaan paikkoja taskulampullaan. Olisi kai ollut tyytyväinen jos olisi todennut yli 7 vuotta vanhan vetolaitteen kumin, mutta luikki turhautuneena tiehensä, kun näki mitä kaikkea oli tehty ja vielä tekeillä.
odotin mielenkiinnolla viime keväänä mitä vnekerhon katsastaja sanoisi vetolaitteen kumistamme, josta jo kymmenen vuotta sitten häipyi kumin vuosiluvun ilmoittava päivämäärä. mutta eipä mitään; kurkkasi mottia taskulampulla ja sanoi, "että tommonen volvo sulla". Sitten moottorivenemiehenä hieman ihmetteli kannella muutama milli holkeissaan heilahtelevia kaidetolppia ja sanoi, että "nää kaiteet on purjeveneissä aina tosi vaaralliset, kiristä näitä.." Eli se katsastuksesta ja veneilyturvallisuudesta.
- Katsastusmies
ei vetoa ilman laitetta kirjoitti:
odotin mielenkiinnolla viime keväänä mitä vnekerhon katsastaja sanoisi vetolaitteen kumistamme, josta jo kymmenen vuotta sitten häipyi kumin vuosiluvun ilmoittava päivämäärä. mutta eipä mitään; kurkkasi mottia taskulampulla ja sanoi, "että tommonen volvo sulla". Sitten moottorivenemiehenä hieman ihmetteli kannella muutama milli holkeissaan heilahtelevia kaidetolppia ja sanoi, että "nää kaiteet on purjeveneissä aina tosi vaaralliset, kiristä näitä.." Eli se katsastuksesta ja veneilyturvallisuudesta.
Koko veneily, kuten katsastustoimintakin on vapaaehtoista!
Jokaisella on oikeus omiin mielipiteisiinsä, ja myöskin oikeus elää niiden mukaan. Tässä keskustelussa ei rikota lakia suorananisesti vielä. Onnettomuuden tapahduttua ja mikäli siinä menetetään ihmishenkiä tilanne onkin sitten ehkä toinen. Mutta jokainen kippari itse päättää miten menettelee ja viranomaiset sitten mikäli tarvetta ilmenee toteavat tuliko meneteltyä oikein.
Keskustelu tällä tasolla ja tällä foorumilla ei ole tarkoituksenmukainen, joten en sitä omalta osaltani ainakaan jatka.
Toivotan kaikille hyvää ja turvallista veneilykesää.
- JH.
ja menettää kimmo-ominaisuuksiaan. Auton renkaissa pito heikkenee muutamassa vuodessa, vaikka ei juuri ajaisikaan.
Kovimmille vetolaitteen kauluskumi joutuu mahdollisessa kiville ajossa: pahimmilleen paatti pysähtyy kuin seinään, mutta moottori jatkaa liikerataansa ja rytkäyttää vetolaitteen paljekumia aika lailla. Jos kumissa on haurautta, saattaa se revetä tilanteessa jossa tuore kumi olisi vielä kestänyt. Ja kun V-P:n vetolaitteessa ei ole sitä varakumiakaan.
Kumin vaihto 7..8 vuoden välein ei ole mielestäni kaksinen kustannus per vuosi. Eipähän tarvi miettiä kinaamista vakuutusyhtiön kanssa...- läpivientikumin uusinta
Mahtaakohan kumin tarkoitus olla ollenkaan kestää moottorin siirtyminen pois paikaltaan onnettomuustilanteessa. Jos moottorin ja vetolaitteen siirtymä on niin suuri, että kumi repeää, niin kumin iällä ei taida olla merkitystä, koska laminointi kankaat on silloin revenneet ja muodonmuutos todennäköisesti niin suuri, että uusikin läpivientikumi repeää.
Vetolaitehan on kiinni moottorissa ja liikkuu yhdessä sen kanssa myös törmäystilanteessa. Uskosimpa, että törmäyksen aiheuttamaan onnettomuuteen voisi varautua oikeilla moottorin kiinnikekumeilla (valmistaja Volvo ja kumeissa on metalliosa estämässä suurta pituussuuntaista vaakaliikettä) tai lisäämällä törmäyssuoja moottorin siirtymisen estämiseksi. - Katsastusmies
läpivientikumin uusinta kirjoitti:
Mahtaakohan kumin tarkoitus olla ollenkaan kestää moottorin siirtyminen pois paikaltaan onnettomuustilanteessa. Jos moottorin ja vetolaitteen siirtymä on niin suuri, että kumi repeää, niin kumin iällä ei taida olla merkitystä, koska laminointi kankaat on silloin revenneet ja muodonmuutos todennäköisesti niin suuri, että uusikin läpivientikumi repeää.
Vetolaitehan on kiinni moottorissa ja liikkuu yhdessä sen kanssa myös törmäystilanteessa. Uskosimpa, että törmäyksen aiheuttamaan onnettomuuteen voisi varautua oikeilla moottorin kiinnikekumeilla (valmistaja Volvo ja kumeissa on metalliosa estämässä suurta pituussuuntaista vaakaliikettä) tai lisäämällä törmäyssuoja moottorin siirtymisen estämiseksi.Mistähän nyt on puhe ? Kumipalje on kumia, ei siinä mitään kankaita ole. Luuletko että se on komposiittia kuten autonrengas tai kiilahihna? Mikäli näin luulet olet erehtynyt totaalisesti. Käy VOLVOlla ja ota ensi kertaa elämässäsi tuo kumi käteen !
Veneeseen sahattu aukko josta vetolaite menee pohjan lävitse täytyy tiivistää jotenkin, ja vielä kun yleisimmin käytetty purjeveneapumoottori se 1-sylinterinen diesel vatkaa aika paljon, täytyy tuon tiivistyksen olla erittäin elastinen. Moottori taasen täytyy asentaa kumityynyjen varaan, muuten purjevene hajoaa aika nopeasti värinöistä ja tärinästä.
Kumin tarkoitus on kestää kaikki tuo mitä pelkäät, ja vielä paljon muutakin. Kumin iällä on todella merkitystä. Uusi palje venyy kuten kumi vain osaa venyä, ja kuivunut kumipalje repeää vähimmästäkin rasituksesta.
Tuota moottorin sitomista on viritelty suurempiin 3- ja 4-sylinterisiin raskaisiin moottoreihin, niin että esimerkiksi moottorin nostokorvakkeeseen on kiinnitetty vaijeri joka on toisesta päästä laipiossa kiinni.
Jaksaako tuollainen viritelmä todella pitää moottoria kun vene osuu kiveen 6 -7 solmun nopeudella moottorin työntäessä täysillä ja veneen pysähtyessä täysin kerralla. Se 180 kg:n murikka ja vielä veto päällä lähtee sinne minne fysiikan lait sitä vievät. Mikäli siinä sitten on vanha hauras kumi, niin asia on selvä.
Tuttavalla murtui 2 moottorin korvaketta 1-sylinterisestä VOLVOsta 6,5 solmun äkkipysäyksessä. Siis kumiosat pitivät, mutta valurautakorvakkeet murtuivat ! Mieti sitä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näin kun katsoit salaa ja
Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku504154Katu täyttyy...
Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt351959Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.
Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj1531346- 1541232
Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."
No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti421024- 192992
Sari Multala teki "riikkapurrat"
Sekoili humalassa Ruisrokissa kuten Purra Lohjan torilla. Kovia dokaamaan nuo nykyiset ministerit.229976- 80947
- 55820
Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"
Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm122815