Marino 7000

aloittelija

Olen vakavasti harkitsemassa Marino 7000 ostamista. Onko kellään kokemuksia veneestä? Paljonko on oikea hinta vm. 1987 veneestä bensakoneella katsastusvarusteilla.
Olen kuullut, että marinosa on jokin rakennevika. Pitääkö tämä paikkansa?
Miten vian voi korjata?

20

7376

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tk

      En välttämättä ostais marino 7000:tta vakavien suunnitteluvirheiden takia. Moottorin ilmanottoaukot ovat niin alhaalla että vähänkin kovemmassa kelissä vesi pääsee niitten kautta veneen sisälle ja aiheuttaa veneen uppoamisen. Kyllähän ongelman voi korjata vaihtamalla ilmanottoaukkojen paikkaa ylemmäksi, mutta siinäkin on oma vaivansa. Joka tapauksessa kyseinen vene ei sellaisenaan menisi läpi tarkastuksesta joka oikeuttaa siniseen kilpeen. Sinuna kattelisin muita vastaavia veneitä tuon marinon sijaan.

      • Moottoriveneilijä

        Marino 7000:nen moottorin ilmanottoaukot sijaitesevat uimatason alla, noin 35 - 40 cm vedenpinnasta normaalikuormalla. Marino on suunnitellut veneelle korjaussarjan, jolla epäkohdan saa korjattua. Täten vene on tyyppivian osalta kunnossa.Mitä Marino 7000:een muuten tulee, niin siihen pätevät samat kriteerit kuin mihin tahansa käytettyyn veneeseen. Vastaako sisätilat tarvetta, onko moottori ja muut laitteet kunnossa, j.n.e.
        Vihjeenä voi kait mainita että Marino 7000 korjattuna,saattaa olla hyvä sijoitus, kun hinta oletettavasti on alhaalla turhan pelon vuoksi.


      • Järkikauppa
        Moottoriveneilijä kirjoitti:

        Marino 7000:nen moottorin ilmanottoaukot sijaitesevat uimatason alla, noin 35 - 40 cm vedenpinnasta normaalikuormalla. Marino on suunnitellut veneelle korjaussarjan, jolla epäkohdan saa korjattua. Täten vene on tyyppivian osalta kunnossa.Mitä Marino 7000:een muuten tulee, niin siihen pätevät samat kriteerit kuin mihin tahansa käytettyyn veneeseen. Vastaako sisätilat tarvetta, onko moottori ja muut laitteet kunnossa, j.n.e.
        Vihjeenä voi kait mainita että Marino 7000 korjattuna,saattaa olla hyvä sijoitus, kun hinta oletettavasti on alhaalla turhan pelon vuoksi.

        Olen samaa mieltä. Ei saa olla tunnepitoinen tällaisessa asiassa, vaan on käytettävä järkeä. Ne Marinon tyyppiviat korjattuna tekevät veneestä tasaveroisen mihin tahansa samankokoluokan veneisiin verrattuna. Ja myös hinta mitä todennäköisesti on edullinen. Elikkä jäitä hattuun äläkä ole "tuulimyllynä" toisten johdateltavana, vaan vertaa, katso, kokeile! Onnea venekaupoille.


    • Karpo

      Marinon veistämö on luvannut korjata kaikki veistämön pihaan tuodut 7000:set ja lähettää korjauspaketti ja ohjeet niille, joiden vene ei sijaitse veistämön läheisyydessä (=joiden ei kannata korkeiden kustannusten takia kuskata venettään valmistajalle). Kyllähän siinä perkeleen kauan (ja muutama uponnut vene) menikin ennenkuin ne siihen suostuivat. Eiköhän se fiksausten jälkeen ole ihan kelpo vene.

    • niin

      Tätä polemiikkia on nyt jauhettu koko syksy ja talvi, mutt otetaan tosiseikat. Ei 7000 sen helpommin uppoa kuin muutkaan sen kokoluokan veneet se on vähän sellainen kysymys johon ei suoraan ole vastausta. vene on ilmeisesti turhan jämerän tuntuinen kokoisekseen kun sillä tuupataan avomerelle sellaisessa kelissä et mä en menis isomallakaan veneellä. käyttäkää järkeä kun liikutte avoimilla vesillä isossa aallokossa ei sitä perää kannata tuuleen kääntää ei varsinkaan jos on vaihtanut 100kg painavamman koneen ja pari kolmesataa litraa vettä kone- huoneeseen. Ja kuusi miestä sekä sukellusvarusteet kaikki takakannella?

      • Lähes marinonsa upottanut!

        Pikkuisen tarkennusta viestiisi eli kyseessä oli 5 hengen seurue, tuulta oli n. 8-11 metriä ja heikäliset olivat keulasta kiinnittäneet veneen poijuun... ja suurin asia jos konehuoneessa olisi ollut sen verran vettä mitä väitetään niin kone EI OLISI EDES KÄYNNISTYNYT... Arvion mukaan (jonka olen saanut suhkot luotettavista lähteistä) uppoamisen syy oli matkalla kerätty vesilasti joka tuli sisään veneeseen vaihtelevalla ajonopeudella ajosta.. tietysti ilmanottoaukkojen kautta... ja loput tuli perilla kun taka kannella oli 3 henkilöä suk. varusteissa... Mikäli ilman otto aukot olisivat olleet määräysten mukaisesti sioitettu esim sinisenkilven mukaisesti niin oletan että kyseistä hässäkkää olis tapahtunut... muuten millainen vene se sellainen on joka peruuttaessa ottaa veneet konehuoneeseen?

        T: Veneensä upottanut


      • vinssimies -jolla itsellä Mari
        Lähes marinonsa upottanut! kirjoitti:

        Pikkuisen tarkennusta viestiisi eli kyseessä oli 5 hengen seurue, tuulta oli n. 8-11 metriä ja heikäliset olivat keulasta kiinnittäneet veneen poijuun... ja suurin asia jos konehuoneessa olisi ollut sen verran vettä mitä väitetään niin kone EI OLISI EDES KÄYNNISTYNYT... Arvion mukaan (jonka olen saanut suhkot luotettavista lähteistä) uppoamisen syy oli matkalla kerätty vesilasti joka tuli sisään veneeseen vaihtelevalla ajonopeudella ajosta.. tietysti ilmanottoaukkojen kautta... ja loput tuli perilla kun taka kannella oli 3 henkilöä suk. varusteissa... Mikäli ilman otto aukot olisivat olleet määräysten mukaisesti sioitettu esim sinisenkilven mukaisesti niin oletan että kyseistä hässäkkää olis tapahtunut... muuten millainen vene se sellainen on joka peruuttaessa ottaa veneet konehuoneeseen?

        T: Veneensä upottanut

        Veneellähän oli aiemmin ajettu karille ja vetolaite korjattu.
        On täysin mahdollista, että on ollut vuotoa vetolaitteen kautta.
        Moottorin vauhtipyörän todettiin olleen ruosteessa ALAREUNASTAAN, joka merkitsee, että moottoritilassa on ollut pidempään vettä jo ennen uppoamista.
        Ja sammuttamisen jälkeenhän se kone ei enään käynnistynyt.
        Monesti diesel käy niin kauan kuin ei sammuteta, mutta kosteus tekee tehtävänsä kun kone on sammutettu.


      • joo
        Lähes marinonsa upottanut! kirjoitti:

        Pikkuisen tarkennusta viestiisi eli kyseessä oli 5 hengen seurue, tuulta oli n. 8-11 metriä ja heikäliset olivat keulasta kiinnittäneet veneen poijuun... ja suurin asia jos konehuoneessa olisi ollut sen verran vettä mitä väitetään niin kone EI OLISI EDES KÄYNNISTYNYT... Arvion mukaan (jonka olen saanut suhkot luotettavista lähteistä) uppoamisen syy oli matkalla kerätty vesilasti joka tuli sisään veneeseen vaihtelevalla ajonopeudella ajosta.. tietysti ilmanottoaukkojen kautta... ja loput tuli perilla kun taka kannella oli 3 henkilöä suk. varusteissa... Mikäli ilman otto aukot olisivat olleet määräysten mukaisesti sioitettu esim sinisenkilven mukaisesti niin oletan että kyseistä hässäkkää olis tapahtunut... muuten millainen vene se sellainen on joka peruuttaessa ottaa veneet konehuoneeseen?

        T: Veneensä upottanut

        Jos tässä hommmassa olis kaikki palikat kohallaan ei olisi mitään epäselvää. Mut kertokaapa vielä kerran millaiset "amatöörit" katkaisee nostovaijerin tuon kokoista venettä vedestä nostettaessa ,?????????????
        voihan sitä pohjaa pitkin aina vedellä????


      • Jeps
        joo kirjoitti:

        Jos tässä hommmassa olis kaikki palikat kohallaan ei olisi mitään epäselvää. Mut kertokaapa vielä kerran millaiset "amatöörit" katkaisee nostovaijerin tuon kokoista venettä vedestä nostettaessa ,?????????????
        voihan sitä pohjaa pitkin aina vedellä????

        Venee noston suoritti sellainen yritys kun JACK-MARINE OY soita sinne ja heiltä varmaankin löytyy asiaan "amatöörin" mielipide ... mutta hirveetä kämmäystä nostovaiheessa kävi!


      • Jurputtaja
        joo kirjoitti:

        Jos tässä hommmassa olis kaikki palikat kohallaan ei olisi mitään epäselvää. Mut kertokaapa vielä kerran millaiset "amatöörit" katkaisee nostovaijerin tuon kokoista venettä vedestä nostettaessa ,?????????????
        voihan sitä pohjaa pitkin aina vedellä????

        veneen kuivapaino ole kuin 1,5 tonninluokkaa mutta kun veneen tilavuus on lisäksi vettä täynnä..

        Ei varmasti ole helppo homma,veneen maatessa mutaisessa pohjassa hankalassa asennossa,nosto kun on suoritettava runkoa tukien.

        Nostajista en tiedä mutta arvostelijoitahan aina löytyy tyyliin musta tuntuu...


      • just
        Jurputtaja kirjoitti:

        veneen kuivapaino ole kuin 1,5 tonninluokkaa mutta kun veneen tilavuus on lisäksi vettä täynnä..

        Ei varmasti ole helppo homma,veneen maatessa mutaisessa pohjassa hankalassa asennossa,nosto kun on suoritettava runkoa tukien.

        Nostajista en tiedä mutta arvostelijoitahan aina löytyy tyyliin musta tuntuu...

        Niin mutta missäs olit fysiikantunneilla, jos paatin tilavuus on vettä täynnä upoksissa niin painaako se mielestäsi silloin tilavuutensa verran enemmän. Kun muistamme miten kappaleen paino muuttuu veteen upottamisen yhteydessä,
        niin eihän se paina edes sitä 1,5tn vaan juuri materiaalitilavuutensa verran vähemmän. siis upoksissa.


      • Mika

        Moikka
        Se mua ihmetytää, miksi veneessä ei ole automaattipilssipumppua. Uskoisin,
        että kaikissa on jonkinlainen, mutta vaikkakin
        on lasikuitupaatti, niin saisi se varalta olla.
        parin kolmen sadan värkki olisi todennäköisesti
        estänyt uppoamisen, tai antanut aikaa reagoida
        (miksi pilssi pukkaa vettä)
        niin minä vaan kysyn.
        Mika
        http://www.mikavanhala.com


      • Costner
        Jeps kirjoitti:

        Venee noston suoritti sellainen yritys kun JACK-MARINE OY soita sinne ja heiltä varmaankin löytyy asiaan "amatöörin" mielipide ... mutta hirveetä kämmäystä nostovaiheessa kävi!

        Selvästi Marino maksanut Jackille että tuhotaan todistuskappaleet


      • RW
        Mika kirjoitti:

        Moikka
        Se mua ihmetytää, miksi veneessä ei ole automaattipilssipumppua. Uskoisin,
        että kaikissa on jonkinlainen, mutta vaikkakin
        on lasikuitupaatti, niin saisi se varalta olla.
        parin kolmen sadan värkki olisi todennäköisesti
        estänyt uppoamisen, tai antanut aikaa reagoida
        (miksi pilssi pukkaa vettä)
        niin minä vaan kysyn.
        Mika
        http://www.mikavanhala.com

        Automattinen pilssipumpu konehuoneessa ei ole kovin fiksua. Pilssipumppu toimii sähköllä, jos bensa tai öljyä tai jotain muuta helposti sytyttävää ainetta olisi päässyt vuotamaan niin edessä vois olla iso venepalo kun pilssi lähtee pyörimään. Esim. polttoaineletku on haljennut, mottoritillassa on automattinen pilssi, nestetaso nouse ja pilssi lähte pyörimään....pum! Tietenkin konehuonessa pitäis olla pilssi mutta sen pitäis toimia vaan manualisesti kytkettynä. Lisäksi voidan sijoittaa anturin joka on kytketty summeriin merkkivaloon tai muuta vastaavaa joka anta hälytysääneen ym, jos vuoto jossain tapahtuu. Niin sulla on mahdollisuus tsekata missä vika lienee ja onko se puhdasta vettä!


      • mika
        RW kirjoitti:

        Automattinen pilssipumpu konehuoneessa ei ole kovin fiksua. Pilssipumppu toimii sähköllä, jos bensa tai öljyä tai jotain muuta helposti sytyttävää ainetta olisi päässyt vuotamaan niin edessä vois olla iso venepalo kun pilssi lähtee pyörimään. Esim. polttoaineletku on haljennut, mottoritillassa on automattinen pilssi, nestetaso nouse ja pilssi lähte pyörimään....pum! Tietenkin konehuonessa pitäis olla pilssi mutta sen pitäis toimia vaan manualisesti kytkettynä. Lisäksi voidan sijoittaa anturin joka on kytketty summeriin merkkivaloon tai muuta vastaavaa joka anta hälytysääneen ym, jos vuoto jossain tapahtuu. Niin sulla on mahdollisuus tsekata missä vika lienee ja onko se puhdasta vettä!

        Niin, pilssipumppuhan käy sähköllä,
        mutta se on myös vesitiivis ja yleensä veden
        alla käyntiin lähtiessään ts kaasu ei pääse hiilien väliin.
        Kytkin voi olla elektroninen esim. rulella
        on ilmanpaineella toimiva versio (http://www.vestek.fi/vene/uutuuksia)
        Konehuoneen pitää olla niin tuuletettu että se
        ei voi räjähtää, muutenhan se jysähtää
        jo startatessa (startin hiilet, solenoidi, laturi )
        Merkkivalo ym asia on kyllä hyvä,
        mutta minusta tällaine järjestelmä tulisikin olla
        sitten ainakin siellä ylempänä "hätävarana".
        Itsellä on veneessä 3 eri pilssipumppua.
        Automaattinen järeä,
        pienempi hätävara käsikytkimellä
        ja iso käsipumppu.

        Mika
        http://ww.mikavanhala.com


      • Marinosija
        RW kirjoitti:

        Automattinen pilssipumpu konehuoneessa ei ole kovin fiksua. Pilssipumppu toimii sähköllä, jos bensa tai öljyä tai jotain muuta helposti sytyttävää ainetta olisi päässyt vuotamaan niin edessä vois olla iso venepalo kun pilssi lähtee pyörimään. Esim. polttoaineletku on haljennut, mottoritillassa on automattinen pilssi, nestetaso nouse ja pilssi lähte pyörimään....pum! Tietenkin konehuonessa pitäis olla pilssi mutta sen pitäis toimia vaan manualisesti kytkettynä. Lisäksi voidan sijoittaa anturin joka on kytketty summeriin merkkivaloon tai muuta vastaavaa joka anta hälytysääneen ym, jos vuoto jossain tapahtuu. Niin sulla on mahdollisuus tsekata missä vika lienee ja onko se puhdasta vettä!

        Höpsistä, kaikkien isompien veneiden pilssissä on sähköpumppu, usein montakin. Käsipumput on myös.

        Mitä sitten tuon veneen rakenteeseen tulee, niin vaika olisi korjauksen jälkeen yhtä hyvä kuin muut, niin vene ei pääse eroon maineestaan. Veneiden jälleenmyyntiarvo on huono, mutta se on etu ostettaessa.

        Periaatteessa Marinot ovat hyvin tehtyjä ja kestäviä. 7000 -mallissa alkaa ikä painamaan, mutta näissä pienissä ehkä vähemmän kuin isommissa.


      • Tarkk
        Marinosija kirjoitti:

        Höpsistä, kaikkien isompien veneiden pilssissä on sähköpumppu, usein montakin. Käsipumput on myös.

        Mitä sitten tuon veneen rakenteeseen tulee, niin vaika olisi korjauksen jälkeen yhtä hyvä kuin muut, niin vene ei pääse eroon maineestaan. Veneiden jälleenmyyntiarvo on huono, mutta se on etu ostettaessa.

        Periaatteessa Marinot ovat hyvin tehtyjä ja kestäviä. 7000 -mallissa alkaa ikä painamaan, mutta näissä pienissä ehkä vähemmän kuin isommissa.

        "Periaatteessa Marinot ovat hyvin tehtyjä ja kestäviä. 7000 -mallissa alkaa ikä painamaan, mutta näissä pienissä ehkä vähemmän kuin isommissa"
        On ainakin tullut 15 vuotta lisää siitä kun tätä keskustelua viimeksi käytiin D


      • Marinosija
        Tarkk kirjoitti:

        "Periaatteessa Marinot ovat hyvin tehtyjä ja kestäviä. 7000 -mallissa alkaa ikä painamaan, mutta näissä pienissä ehkä vähemmän kuin isommissa"
        On ainakin tullut 15 vuotta lisää siitä kun tätä keskustelua viimeksi käytiin D

        Kuten sanoin, alkaa ikä painamaan


      • Anonyymi
        Tarkk kirjoitti:

        "Periaatteessa Marinot ovat hyvin tehtyjä ja kestäviä. 7000 -mallissa alkaa ikä painamaan, mutta näissä pienissä ehkä vähemmän kuin isommissa"
        On ainakin tullut 15 vuotta lisää siitä kun tätä keskustelua viimeksi käytiin D

        Onhan tässä jo mennyt aikaa 24 vuotta ja vielä sai Mainosta kymppitonnin pulittaa


    • bibn

      ,,,

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suuri tulipalo

      Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      20
      3784
    2. Muistatko vielä viime kesän "sutinat"?

      Kohtalo vai mikä lie järjesti, että törmäiltii jatkuvasti toisiimme. Ihan uskomatonta, koska eihän me mitään ikinä sovit
      Ikävä
      24
      3179
    3. En tullut, koska käytit päätäsi.

      Ja koska ihmiset pilaavat sillä mahdollisuudet, kaikki mikä toimii vaatii oman lähestymistapani. Kun levittää punaisia m
      Ikävä
      32
      2385
    4. Yksi "sometähti" vähemmän

      Ei tunnu missään.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      92
      2149
    5. Mies! Lupaatko

      enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      22
      2000
    6. Tuliko ikävä

      Vai miksi laitoit viestin? Soittamalla voisi saada kiinni. Mutta et sä uskalla
      Ikävä
      27
      1648
    7. Kulta, sovitetaanko joku ilta avainta lukkoon?

      Musta tuntuu että me ollaan pari. Olisi ihana saada asialle sinetöinti viemällä suhde päätyyn asti. ❤️ Rakastan sua ikui
      Ikävä
      41
      1631
    8. Saitko ne viestit

      Silloin viime kuussa? Vai etkö lukemut niitä.
      Ikävä
      32
      1512
    9. Päivi Räsänen eroaa todennäköisesti kirkosta

      Päivi Räsänen kertoo järkyttyneensä evankelis-luterilaisen kirkon homolinjauksesta. Räsänen sanoo todennäköisesti eroava
      Luterilaisuus
      502
      1473
    10. Miten lasketaan?

      Ompa ollut valtava ihmismassa taas Folkkaajia liikenteessä. Miten noin 2200 lipunostaneesta muodostuu 11000 kävijää?.
      Haapavesi
      9
      1424
    Aihe