3kk nukkuu jo yöt 11h30min.

2332

Vauvani täyttää tänään 3kk :) Viime yönä tuli poitsun uni ennätys, poitsu nukkui 11h30min.
Voiko olla mahdollista mietitte varmaan, kyllä voi!
Ja nyt haluaisinkin kuulla teidän vauvvojen yöunirytmistä ja ''uniennätyksistä'' koska minulla on sellainen olo että ''poika taitaa olla ainut laatuaan maailmassa'' :D
En imeta, koska maidon tuloni loppui kohtutulehdukseen johon sain niin kovat antibiootit että ''ei saanut'' imettää. :(
Nukkuu siis joka yö 7-11 tuntia, heräämättä.
(on alkanut nukkua heräämättä jo kuukauden iässä)
Yksi tuttavani joka oli yötä sanoi että et tiedä äitinä olosta mitään.
-s-

34

5543

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Taitaa..

ennätys olla 13 tuntia heräämättä, joskus 6kk paikkeilla. Normaalisti tuo nyt 8kk ikäinen nukkuu 10-11 tuntia. Tuttuni parin kuukauden ikäinen vauva nukkuu jatkuvasti 14 tunnin öitä.

Ihan tavallista.

• bom119

Itse en ole kuullut koskaan vauvasta joka nukkuisi tuollalailla. Aina vaan kuulee kauhutarnoita kuinka vauvva herää 2 tunnin välein ja ei millään nukahda keskellä yötä jne

• Kauhutarinoita
        bom119 kirjoitti:

Itse en ole kuullut koskaan vauvasta joka nukkuisi tuollalailla. Aina vaan kuulee kauhutarnoita kuinka vauvva herää 2 tunnin välein ja ei millään nukahda keskellä yötä jne

ne usein ovatkin. Ei todellakaan ole niin, että kaikki vauvat heräisivät 2 tunnin välein 2-vuotiaaksi asti. Osa vauvoista nukkuu tosi hyvin jo pienestä asti. Itse olen nukkunut vauvana yöt kokonaan heti kun laitokselta on päästy kotiin.

Mutta onhan tuokin asia, jolla voi tulla tänne leuhkimaan.

• s
        Kauhutarinoita kirjoitti:

ne usein ovatkin. Ei todellakaan ole niin, että kaikki vauvat heräisivät 2 tunnin välein 2-vuotiaaksi asti. Osa vauvoista nukkuu tosi hyvin jo pienestä asti. Itse olen nukkunut vauvana yöt kokonaan heti kun laitokselta on päästy kotiin.

Mutta onhan tuokin asia, jolla voi tulla tänne leuhkimaan.

En ole kyllä leuhkinut asiasta :D Halusin vaan saada tietoa kokemuksista ym.
        Koska omasta mielestä tuo on edelleen ''outoa''.

• Möömmöööööömmm
        s kirjoitti:

En ole kyllä leuhkinut asiasta :D Halusin vaan saada tietoa kokemuksista ym.
        Koska omasta mielestä tuo on edelleen ''outoa''.

jos jossain asiassa pääsee helpolla! Minä en todellakaan voi leuhkia pitkiä yöunia ja päiväunia nukkuvalla vauvalla, mutta muuta tyytyväisyyden aihetta löytyy yllin kyllin. Vauva kasvaa ja kehittyy tasaisesti, ei ole 7kk ikään ehtineenä vielä sairastanut mitään, kiinteiden syönti alkoi täysin sujuvasti 4kk iässä eikä rokotteista ole tullut mitään tähän mennessä. Kehuvat myös meidän vauvaa mahdottoman suloiseksi ja tarkkaavaiseksi tytöksi! Eli mitä siitä vaikka yöt mennään silmät ristissä ja univelkaa pukkaa. Suo siellä, vetelä täällä...uskon että lapsista on aina jotain vaivaakin. Sitähän sanotaan että vanhemmuus helpottaa siinä vaiheessa kun lapsi täyttää 40 vuotta! ;D

Joten tuskin kenenkään tarvii erityisesti leuhkia millään asialla tai toisaalta tuntea että lapsi olisi huonompi kun ei synnäriltä saakka nuku 12h unia...Jokaisen lapsen kohdalla on helpot kohdat ja ne haasteellisemmat.

• 3+7

Meillä toinen lapsi alkoi 3 viikon ikäisenä nukkua 13 tuntia putkeen yössä kun oppi imemään peukaloa :) Ja tiedän monta tapausta joiden vauvat ovat nukkuneet alle 4kk ikäisinä koko yön heräämättä 8-14 tuntia. Eli ei ole mitenkään erikoista :)

• .

ainakin meillä, kaikki kolme alkaneet n. 2-3 kk iässä nukkumaan n. 10 tunnin yöunia.

OT; se on vauva....ei vauvva

• rgsdfxc

täytyy sanoa, että se ei välttämättä tarkoita, että vauvasi nukkuisi jatkossakin noin hyvin...esim. oma tyttöni oli kaikista helppohoitoisin 2-4kk iässä eli nukkui 10-12h yöunia heräten vain yhden kerran syömään aamuyöstä (nukkui siis 6-8h putkeen tuossa iässä)...yöheräilyt monella pahenevat 5-9kk iässä kun opitaan uusia taitoja ja tulee hampaita, meillä ainakin herättiin tuossa iässä 5-20 kertaa joka yö (ei siis enää syömään, vaan muuten vaan), kunnes 9kk iässä rupesi ekaa kertaa nukkumaan kokonaisia öitä, siis 10-12h heräämättä tai heräsi nopeasti korkeintaan 1-2 kertaa (sai laittaa tutin suuhun ja samantien nukahti). MUTTA kun ikää tuli taas 1v3kk ja oppi uusia taitoja ja tuli hampaita, rupesi taas heräilemään ja nyt ikää on 1v6kk ja edelleen herää 1-4 kertaa yön aikana ja nukkuu yöllä 10-11h yleensä. Lähipäivinä syntyy toinen vauva, joten yöheräilyt jatkuvat vielä varmaan seuraavat pari vuotta...kieltämättä sen voin sanoa, että jos ei ole ikinä ollut koliikkia (meillä oli ekat 2kk), lapsi ei ole herätellyt paljon öisin ja nukuttamiseen menee alle 15min iltaisin (meillä nukahtamiseen menee iltaisin nykyään aina 30min-1,5h), niin ei kyllä tiedä vauva-arjen rankkuudesta yhtään mitään....

• 7+20

Kuulostaa taivaalliselta!!! Meillä tyttö kohta 11kk ja pisin pätkä mitä on ikinä nukkunut yössä heräämättä on 5tuntia! Normaalisti herää 3-4 tunnin välein.. Eli syö vielä kahdesti yöllä.. Meidän ystävä piirissä taas tuntuu että kaikkien muiden vauvat nukkuu vähintään sen 8 tuntia putkeen yössä.. Ainoastaan meidän vauva heräilee "niin kuin vauvat"... Joten normaalimmalta tuo 11 tuntia yössä kuulostaa kuin tämä meidän heräileminen ainakin näin omien kokemusten pohjalta!

• :)

Niin meidänkin vauva nukkui 3-4kk iässä 11 tuntia putkeen... Vaan kun kasvoi vähän niin eipäs enää nukkunutkaan! 5-9kk iässä herättiin joka yö noin 5 kertaa joista kerran syömään. Nyt vuoden ikäisenä nukkuu taas hyvin, 13 tuntia yössä. Kausittaisia nuo vauvojen unet...

• hgoulygf
        :) kirjoitti:

Niin meidänkin vauva nukkui 3-4kk iässä 11 tuntia putkeen... Vaan kun kasvoi vähän niin eipäs enää nukkunutkaan! 5-9kk iässä herättiin joka yö noin 5 kertaa joista kerran syömään. Nyt vuoden ikäisenä nukkuu taas hyvin, 13 tuntia yössä. Kausittaisia nuo vauvojen unet...

voin kyllä myöntää olevani tooosi kateellinen, kun tässä taas silmät ristissä tollottelen. Poika 3.5 kk, ja 2.5 tunnin välein herätys joka ainut yö. Välillä korpee niin pirusti, kun tosiaan tuntuu että muiden vauvat painelee jo laitokselta lähtien 6-8 tuntia putkeen...

• 5+5
        hgoulygf kirjoitti:

voin kyllä myöntää olevani tooosi kateellinen, kun tässä taas silmät ristissä tollottelen. Poika 3.5 kk, ja 2.5 tunnin välein herätys joka ainut yö. Välillä korpee niin pirusti, kun tosiaan tuntuu että muiden vauvat painelee jo laitokselta lähtien 6-8 tuntia putkeen...

Meidän pian puolivuotias tyttö nukkuu yhden pidemmän, maksimissaan 3h pätkän ja loppuyö onkin sitten 1-1,5h pätkissä huilailua. Ja aamuyöstä valvotaan taas vaihteeksi 1-2 tuntia. Syö vaihtelevasti joko pari kertaa yön mittaan tai sitten joka kerran herätessään. Kaikki toitotti, että kun kiinteiden syöminen alkaa, niin yöheräilyt vähenee tai voi jopa loppua kokonaan, mutta ei kyllä meillä. En tiedä minkä kokoinen vasikka tuolle pitäisi syöttää päivän mittaan, että yöllä ei ainakaan nälkään herättäisi :)

• eruilr7

Meillä nukkui ensimmäisen kerran 8 tuntia 2kk iässä, 11tuntia alkoi nukkua 4kk iässä ja jatkuu edelleen suht samalla tavalla 10-13tuntia, ikää 1,5v.

• Rhea...

"Voiko olla mahdollista mietitte varmaan, kyllä voi!" Näin kysyy alkuperäinen kirjoittaja, Ihmettelen nyt että miksi kukaan tuollaista miettisi? Eihän tuo ole mitenkään harvinaista...

• jaiksjia

Meillä vauva nukkunut 5 viikkoisesta täydet yöt heräämättä.Ei ole edes laitoksella herännyt kuin kerran yössä syömään jonka jälkeen pian jäi tämä yksikin kerta pois.Aluksi nukuttiin 6-7 tuntia heräämättä ja lopulta 8 jo ihan pikkuisena.4kk iässä piteni 9 tuntiin ja 5-7kk nukkui jo 12-14 tuntia. Noh...nyt poika on 8,5kk ja alkoi 7kk jälkeen heräillä useita kertoja yössä. Hapaat kiusaa välillä, välillä ollaan muuten vaan levottomia ja välillä harjoitellaan konttaamista unissaan. Vieläkään ei syö öisin, mutta heräilee useita kertoja. Voi kuinka nyt osaan arvostaa noita kokonaan nukuttuja öitä!;)

• Sisisisilisko

Minä olen kuulemma syntymästäni asti nukkunut 12 tuntia yössä heräilemättä. Joka kostautui kun olin 11kk, niin vanhempani eivät enää saaneet hetkeäkään rauhaa ikinä, koska lakkasin silloin nukkumasta päiväunia kokonaan... :) Samaa rytmiä hakee nyt minun 10kk tyttö, joka on myös nukkunut syhtymästään saakka koko yöt syömättä/heräilemättä!

• 2xäiti

Meillä ei tyttö koskaan vauva-/taaperoaikana varsinkaan nukkunut lähellekään tuollaisia unia öisin. Nykyään kyllä joskus harvoin saattaa mennä rikki tuo 10 h, mutta heräilee kyllä sitten pissalle ja juomaan kerran tai pari yön aikana, edelleenkin joka ikinen yö, niin on aina tehnyt. Vauvana herättiin muutaman tunnin välein syömään tai sitten muuten vaan (isompana), ei siinä auttaneet kiinteät ruoat eivätkä yövellitkään! Jos joku kerta nukkuikin jopa 4 tuntia putkeen niin jo heräsi äiti siihen huolestuneena että hengittääkö se vielä kun noin nukkuu ;-)!

Lapset vaan ovat erilaisia, meillä tosin molemmat tuossa tapauksessa samanlaisia... Koliikkia ei ollut kummallakaan joten siitä ei ollut kyse, ja maitoakin tuli hyvin ja illalla "tankattiin", ei auttanut ei niin mikään. Mutta kaikkeen tottuu, eikä se ikuisuuksia kestä, mutta voi kieltämättä olla kovin raskasta etenkin jos isä ei joskus vuorostaan heräile. Itselläni on hyvät "unenlahjat", joten minulle ei koskaan (ole) tuottanut vaikeuksia nukahtaa nopeasti uudelleen, vaikka yöllä joutuisinkin heräämään, ehkä sekin osaltaan auttoi selviämään tuon vaiheen yli "täysjärkisenä"?

• K@tti

Meillä alettiin nukkua 2kk iässä 12h yö-unia... Vieläkin 1v 1kk iässä menee nukkumaan yleensä 22.00-23.00
        ja aamulla herää 10.30-11.30. vähän pitäisi kyllä saada rytmiä siirrettyä... Ei nuku aina päiväuniä.

Tuohon 2kk:n ikään asti poika heräsi / herätettiin yöllä n 5-6 tunnin välein. Minulla oli kello soimassa 6h välein, jolloin herätin pojan syömään (jos ei sitä ennen itse herännyt), kun sairaalassa niin käskettiin tehdä ja uskoteltiin ettei vauva pärjää jos syöttövälit ovat pidempiä. Riippuen omasta uni rytmistäni jouduin yleensä heräämään vain kerran yössä. Joskus harvoin jos itse valvoin pitkään pojan nukahtamisen jälkeen, jouduin heräämään kaksi kertaa yössä.

2kk neuvolassa kysyin, onko pakko herättää ja sanoivat että ei todellakaan. "Anna nukkua niin kauan kun nukkuu, kyllä lapsi herää kun sillä on nälkä."

• jesba87

Meillä tyttö nukkui 6 viikkoisena 9,5h putkeen enkä todellakaan aikonut herättää yöllä syömään. :) Hmmm, 3-4kk oli meillä pahinta aikaa, yöllä herättiin noin 5 kertaa joista kerran syömään. Nyt ikää 6kk ja herää aamuyöstä kerran syömään, muuten ei ollenkaan. Ensimmäinen unipätkä siis 9-10 tuntia. Vaihtelee hirmusesti kuukausittain, joskus jopa viikoittain!

• natiaisenäiti

meillä poika 4kk nukkuu n. 12h yöunia :) eli on muitaki pikkusia joilla unta riittää :)

• koti-isukki

Meilläkin nukkui monta kuukautta 8-10h heräämättä. Nyt on taas kausi(poika11kk), että on heräillyt sen 1-2kertaa yössä sanomaan terve. Mutta hyvin on nukkunut lähes aina. Noita vaikeampia öitä ollut ehkä 2 tähän mennessä kaiken kaikkiaan.

• taika-karuselli

Meidän 10 päivän ikäinen nukkui viime yönä 8 tuntia heräämättä.

• jkyfk

Vähän varauksella suhtautuisin. Toki poikkeus voi aina vahvistaa säännön, mutta tuon ikäiselle 8h syömättä on vaarallisen kauan, pikkuvauva ei säilytä verensokeria tasaisena samalla tapaa kuin isompi. Ja jos imetät, riski myös maidon riittävyydelle (ekat 6-8 viikkoa on aktiivista maitomäärän kasvatusta jolloin 4h alkais olla maksimitauko).

Mutta jos teidän lapsi on se poikkeus, joka voi hyvin, syö hyvin ja saa maitoa hyvin vaikka nukkuu epänormaalin pitkiä pätkiä, niin onnittelut.

• pikku neiti..

meillä tyttö alko nukkuu 1.5kk ikäsenä yöt syömättä ja heräämättä mitenkään..korvikkeella ollaan menty pienestä asti,paha kohtutulehus synnytyksen jälkeen miksi en voinut imettää,ja sit ei enää halunnut rintaa.. nyt neiti 6.5kk ja nukkuu samallailla.. nukkumaan 22.00 ja herää 10-11 aikaa aamulla.. eli hyvät on unenlahjat aina ollut meidänki tytöllä.. eli ei se niin harvinaista ole..

• piupalipou

Meillä tyttö nukkuin n.2kk alkaen 10-14 tuntisia öitä. Ja onneksi edelleen nukkuu hyvin n. 9-12 tuntia yössä ja ikää on 5kk

• rwer

Meillä ruvettiin 3kk ikäisenä nukkumaan läpi yön ilman syöttöjä! Nukkuu yleensä 20.00 - 8.30. Että tääläkin hyvillä unenlahjoilla mennään!

• happy mom

Meillä nukkui tyttö yhdellä aamuyön syötöllä (puoliunessa) aika säännöllisesti tuossa iässä 12 jopa 13h. Ihanaa kun tuli yllätyksenä se, ettei kaikki vauvat tosiaan valvota. :)

• yksilöitä

Ei ole vaarallista antaa nukkua vastasyntyneen yötä läpi jos nukkuu. Jos siis on terve, täysiaikanen, lapsi. Meille syntyi 2,6kg pikkukirppu (terve kaikinpuolin, pieni siksi kun minäkin 152cm) joka nukkui jo ekana yönä laitoksella yli 6h. Hoitajat sano illalla, että syötä 3h välein, mut en totellut kun meitä nukutti. :D Ja ihan hyvin pysyi seurannassa sokerit :) btw, lähemmäs vuoden ikäinen ei tarvi yöllä ruokaa. Jos on pienikokoinen ja -ruokainen niin ehkä aamumaidon voi antaa noin 8h unien jälkeen jos tarvii..

• jafbhlp

Ihan ensimmäiset päivät on eri asia, siihen kuuluu oma ensi imetys - synnytyksen jälkeinen lepo - maidonnostatustankkaus -kuvionsa. Ja en yhtään epäile etteikö JOKU vauva säilyttäisi verensokerinsa mainiosti 6h syömättä, mutta noin lähtökohtaisesti se ei alle 2-kuiselle ole normaalia tai suotavaa. Ainakaan jos imettää (maidon sulavuus on erilaista kuin korvikeen).

Käytät nimimerkkiä "yksilöitä" ja kuitenkin itse ilmoitat milloin vauva ei tarvitse yöllä ruokaa...?

• Kyllä meilläkin tyttö on nukkunut jo pari kuukautta heräämättä yöllä ja nyt ikää 4,5kk. On näitä supernukkujia siis muitakin :DD ollaan onnellisia niin kauan kuin tätä kestää.. mulla on koko ajan sellainen pelko että ne huutoyöt alkaa jossain vaiheessa. En tiedä mistä pelko johtuu kun kaikki vanhemmatkin lapset ovat aina nukkuneet todella hyvin.

• Hipsu12345

Kaikki on mahdollista, onhan nämä kullanmurut jokainen niin yksilöitä.. Ihan mielen kiinnosta kysyisin että kuinka monta tuntia päiväunia näiden pitkien yöunien lisäksi nukkuu?

• kdosfjgdksj

Minun tyttöni nukkui heti laitokselta päästyään 6-7tuntia putkeen. Nyt neiti on 4,5kk ja nukkuu n.10h putkeen. 3 kertaa koko 4,5kk aikana on herännyt yöllä syömään. Onko se tosiaan harvinaista..? Joskus nolottaa, kun kerron tästä, kun tuntuu että olen päässyt niin helpolla.... Nukkuu päivälläkin yhä ensin 1-2h päikkärit ja sitten toiset 3-4tunnin.. :P

• yksilöitä

Meidän pieni vauva tankkasi tissimaitoa alussa aina illalla kolmisen tuntia putkeen. Eli asui illlat tissillä. Muina aikoina söi harvemmin. Ja nukkui yöt hyvin heräämättä. Teki näin melkein alusta saakka. Jotkut taas tarvii yölläkin sitä ruokaa parin tunnin välein. Ja mikäli terve noin puolivuotias syö päivällä/illalla tarpeeksi niin ei tarvi yöllä ruokaa. Meillä esim. loppui yösyönti 7kk iässä. Silti on tavallista, että 10kk vauva syö kerran yöllä. Mutta yksivuotias ei kuitenkaan tarvi enää yösyöntiä.

• hoppll

Meidän poika 5kk on nukkunut kaksi ja puolikuisesta 12-13 tuntia putkeen per yö. On korvikevauva, kiinteitä syöty kuukauden. (Jouduin lopettamaan imettämisen lääkityksen aloittamisen takia)

Minullekin on sanottu että en tiedä vauvan hoitamisesta mitään, enkä äitinä olosta...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      92
      1846
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1282
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1133
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1017
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      109
      940
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      853
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      771
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      762
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      721
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe