Lonkka, polvi... tietoa??

planningdog

Heip!
Voisiko joku selittää minulle koirien lonkista?
Eli siis olen kuullut termejä, että jonkun lonkat ovat esim C/D jne?
Mitä se tarkoittaa..? Tai mistä tietää mikä on "hyvä" tulos?

Esim. millä tuloksella voi tehdä pennut?
Entä polvet? Onko niissäkin "koodit"? :D
Millaiset polvet (ja selkä) on oltava?

Kiitos ystävällisistä vastauksista! :)

4

153

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 12+2

Kaiva googlesta tietoa, kun tiedät rodun.

Kumpiko sulle on tärkeämpää se pentujen tekeminen vai koiran terveys????

• AmerikaPetit

Jos koiralla on C/D lonkat, niin ennemmin tai myöhemmin tulee ongelmia lonkkien kanssa.
      esim. dysplasia, nivelrikko eli suomeksi sanottuna jos koiralla on c:stä huonommat lonkat, niin
      tälläistä koiraa EI saa käyttää jalostukseen(tosin joissakin roduissa tämä on sallittu)
      A ja B ovat sitten jo paremmat eli A lonkat ovat parhaat ja E lonkat kaikkein hunoimmat järjestyksessä menevät näin A B C D E

Polvissa on myös, mutta numeroilla 0 polvet ovat parhaat ja 4 polvet kaikkein huonoimmat
      0 1 2 3 4

Selän kuvauksesta en tiedä, mutta jos käyttää vähän maalaisjärkeä, niin ymmärtää itsekin, että
      jos kuvissa ei näy selässä mitään häikkää on se kunnossa.

Ja saman kysyn kuin aiempikin kysyjä. Kumpi on tärkeämpää?
      Jos meinaat pentuja teettää ( en toki tarkoita, että olisit teettämässä)
      niin se ei yksistään riitä, että koiralla on lonkat, polvet ja selkä terveet, koiran
      luonne on iso asia ja terveys myös ja itse pennutukseen liittyy paljon ongelmia myös, jos kaikki
      ei suju hyvin. Mutta tosiaan en koskaan täällä moiti ketään, enkä aliarvioi ketään, mutta
      nyt on pakko sanoa, että jos olet ajatellut pentuja teettää, niin älä teetä, koska
      jos et tiennyt noin yksinkertaista asiaa lonkista yms.. niin et ole pätevä pentuja teettämään.

• Itseasiassa harvemmin tulee ongelmia C:n lonkkien kanssa.
        Nivelrikot C:ssä on melko harvinaisia.
        Dysplasia ei ole sama kuin nivelrikko.
        C:tä saa jokusessakin rodussa käyttää,isoilla raskaillakin.C ei ole vielä niin huono,että kannattaisi pienikantasissa varsinkaan sulkea pois.Kapenee melkoisesti muuten geenipohja.Ainahan voi tehdä vaikka niin,ettei yhdistä kahta C:tä.

• AmerikaPetit
        molossi kirjoitti:

Itseasiassa harvemmin tulee ongelmia C:n lonkkien kanssa.
        Nivelrikot C:ssä on melko harvinaisia.
        Dysplasia ei ole sama kuin nivelrikko.
        C:tä saa jokusessakin rodussa käyttää,isoilla raskaillakin.C ei ole vielä niin huono,että kannattaisi pienikantasissa varsinkaan sulkea pois.Kapenee melkoisesti muuten geenipohja.Ainahan voi tehdä vaikka niin,ettei yhdistä kahta C:tä.

En sanonutkaan, että dyspalsia on nivelrikko, vaan annoin kaksi esimerkkiä dysplasia, nivelrikko. Eli dysplasia ja nivelrikko.
        Enkä myöskään sanonut, että c:tä ei saa käyttää missään rodussa, vaan sanoin myös, että
        joissakin roduissa tämä on sallittu.
        Alkuperäinen antoi esimerkin C/D lonkat ja annoin vastaukseni tähän perustuen eli sellaisella koiralla
        ei saa pentuja teettää ja ongelmia on luvassa ennemmin tai myöhemmin lonkkien kanssa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Haluan sinut, kuuletko minua.

Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      67
      1232
    2. Hän on tosi

hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      42
      901
    3. Alastomat miehet seksikeinussa lasten nähden PRIDEssä!

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/adf62289-a0b6-4b4c-9672-9e19c01beb51 Eikö nyt muka mene jo aivan liian pitkälle että
      Maailman menoa
      335
      695
    4. Rakastan häntä

Jumala, rakastan häntä. Haluan olla hänen omansa. Hänen vierellä. Halata häntä.
      Ikävä
      51
      661
    5. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      51
      638
    6. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      116
      636
    7. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      101
      625
    8. Naiselle Kuuleppa Tämä

Tämä ei ole mikään vitsi. Minulla on ikävä sinua nainen! Naiselle mieheltä
      Ikävä
      38
      605
    9. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      76
      592
    10. Onko mun toinen

Puoliskoni täällä, huhuuu 😍❤️ Ihanista ihanin 😚😚
      Ikävä
      56