Heip!
Voisiko joku selittää minulle koirien lonkista?
Eli siis olen kuullut termejä, että jonkun lonkat ovat esim C/D jne?
Mitä se tarkoittaa..? Tai mistä tietää mikä on "hyvä" tulos?
Esim. millä tuloksella voi tehdä pennut?
Entä polvet? Onko niissäkin "koodit"? :D
Millaiset polvet (ja selkä) on oltava?
Kiitos ystävällisistä vastauksista! :)
Lonkka, polvi... tietoa??
4
153
Vastaukset
- 12+2
Kaiva googlesta tietoa, kun tiedät rodun.
Kumpiko sulle on tärkeämpää se pentujen tekeminen vai koiran terveys???? - AmerikaPetit
Jos koiralla on C/D lonkat, niin ennemmin tai myöhemmin tulee ongelmia lonkkien kanssa.
esim. dysplasia, nivelrikko eli suomeksi sanottuna jos koiralla on c:stä huonommat lonkat, niin
tälläistä koiraa EI saa käyttää jalostukseen(tosin joissakin roduissa tämä on sallittu)
A ja B ovat sitten jo paremmat eli A lonkat ovat parhaat ja E lonkat kaikkein hunoimmat järjestyksessä menevät näin A B C D E
Polvissa on myös, mutta numeroilla 0 polvet ovat parhaat ja 4 polvet kaikkein huonoimmat
0 1 2 3 4
Selän kuvauksesta en tiedä, mutta jos käyttää vähän maalaisjärkeä, niin ymmärtää itsekin, että
jos kuvissa ei näy selässä mitään häikkää on se kunnossa.
Ja saman kysyn kuin aiempikin kysyjä. Kumpi on tärkeämpää?
Jos meinaat pentuja teettää ( en toki tarkoita, että olisit teettämässä)
niin se ei yksistään riitä, että koiralla on lonkat, polvet ja selkä terveet, koiran
luonne on iso asia ja terveys myös ja itse pennutukseen liittyy paljon ongelmia myös, jos kaikki
ei suju hyvin. Mutta tosiaan en koskaan täällä moiti ketään, enkä aliarvioi ketään, mutta
nyt on pakko sanoa, että jos olet ajatellut pentuja teettää, niin älä teetä, koska
jos et tiennyt noin yksinkertaista asiaa lonkista yms.. niin et ole pätevä pentuja teettämään.Itseasiassa harvemmin tulee ongelmia C:n lonkkien kanssa.
Nivelrikot C:ssä on melko harvinaisia.
Dysplasia ei ole sama kuin nivelrikko.
C:tä saa jokusessakin rodussa käyttää,isoilla raskaillakin.C ei ole vielä niin huono,että kannattaisi pienikantasissa varsinkaan sulkea pois.Kapenee melkoisesti muuten geenipohja.Ainahan voi tehdä vaikka niin,ettei yhdistä kahta C:tä.- AmerikaPetit
molossi kirjoitti:
Itseasiassa harvemmin tulee ongelmia C:n lonkkien kanssa.
Nivelrikot C:ssä on melko harvinaisia.
Dysplasia ei ole sama kuin nivelrikko.
C:tä saa jokusessakin rodussa käyttää,isoilla raskaillakin.C ei ole vielä niin huono,että kannattaisi pienikantasissa varsinkaan sulkea pois.Kapenee melkoisesti muuten geenipohja.Ainahan voi tehdä vaikka niin,ettei yhdistä kahta C:tä.En sanonutkaan, että dyspalsia on nivelrikko, vaan annoin kaksi esimerkkiä dysplasia, nivelrikko. Eli dysplasia ja nivelrikko.
Enkä myöskään sanonut, että c:tä ei saa käyttää missään rodussa, vaan sanoin myös, että
joissakin roduissa tämä on sallittu.
Alkuperäinen antoi esimerkin C/D lonkat ja annoin vastaukseni tähän perustuen eli sellaisella koiralla
ei saa pentuja teettää ja ongelmia on luvassa ennemmin tai myöhemmin lonkkien kanssa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad671232- 42901
Alastomat miehet seksikeinussa lasten nähden PRIDEssä!
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/adf62289-a0b6-4b4c-9672-9e19c01beb51 Eikö nyt muka mene jo aivan liian pitkälle että335695- 51661
- 51638
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän116636- 101625
Naiselle Kuuleppa Tämä
Tämä ei ole mikään vitsi. Minulla on ikävä sinua nainen! Naiselle mieheltä38605- 76592
- 56574