Siis: Olen 8 viikkoisen tytön äiti....hän on siis esikoiseni eikä kokemusta vauvoista juurikaan ennen synnytystä ollut. Pelkään, ettei hän saa tarpeeksi virikkeitä ja etten juttele hänelle tarpeeksi jne.....tänäänkään en ole kauheasti jaksanut hänelle jutella enkä oikein mitään hänen kanssaan touhuta, tietysti automaattisesti hänelle hereillä ollessaan juttelen ja varsinkin vaippaa vaihtaessa vaihdellaan hymyjä tiuhaan. Pelkään kuitenkin liikaa ''sysääväni'' häntä nukkumaan siksi aikaa että saan itse juotua kahvit, syötyä ja tehtyä kotihommia ja ollakseni hetken rauhassa tietokoneella. Nyt hän nukkuu kantoliinassa melko tyytyväisen oloisena. Onko kantoliinassa pitäminen huono ? Siinä hän useimmiten vain nukkuu, ei pahemmin hereillä viihdy. Pelkään että hänelle tulee olo kuin keskittyisin muihin asioihin mieluummin kuin häneen enkä rakastaisi häntä. Ei vain oikein huvita istua vauva sylissä sohvalla montaa tuntia, varsinkin kun hän aina sylkkyyn nukahtaa....toivottavasti ei ollut kovinkaan puuduttavaa luettavaa, viestin ydin siis on kysyä kuinka paljon itse touhuilette/touhuilitte tämän ikäisten kanssa ??? Ja onko ollut samanlaisia tunteita, että jotenkin koittaisi aina ''sysätä'' vauvaa saadakseen tehdä jotain muuta ja pistää tuttia vain suuhun kun vähän ähisee......Kiitos paljon vastauksista etukäteen :)
Vauvan ''aktivointi''
3
750
Vastaukset
- 3t32t3
tuonikäinenhän oikeastaan vain syö ja nukkuu. Varmasti riittää jos välissä jutustelet ja hymyilet hänelle. Tärkeää on myös vastata itkuun, tuonikäinen ei itke piruuttaan. Kantoliinassa hän saa tuntea läheisyytesi ja nukahtaa tutun sydämen sykkeeseen, turvassa.
Meillä neiti oli tuossa vaiheessa huono nukkumaan, joten kaikenlaista viihdykettä joutui väkisinkin keksimään. Ja istumaan sohvalla vauva sylissä, kävelemään ympäri taloa niin että melkei lattia kului puhki. Illasta oli täyttä kirkumista ainakin 4-5h putkeen ja sitten käveltiin ja käveltiin ja käveltiin.
Nauti vain ajasta jolloin vauvasi syö ja nukkuu. Hetki vielä eteen päin niin hän alkaa tarvita enemmän seuraa. Tietysti lapsissa on eroja, toinen viihtyy paremmin yksin, toinen taas ei. - hjkjfjllzjc
kuulostaa ihan normaalilta mm. se, että juttelet niitä näitä hereillä ollessa. en minäkään taukoamatta juttele lapselle. ei noin pienen kanssa tarvitse kauheasti keksiä virikkeitä kun nukkuukin luultavasti vielä suurimman osan vuorokaudesta. vauva nukkuu niin paljon kuin unta tarvitsee, ei sitä oikein voi vanhempi määrätä. välillä tietenkin on hyvä vaikka tutkiskella yhdessä leluja, "jumpata", lauleskella, sylitellä, halitella, kutitella jne. meillä kuitenkin tuon ikäisenä lapsi myös oli itsekseen leikkimatolla ja ihmetteli leluja tai katseli kun minä puuhailin omia hommia. kantoliinassa pitäminenhän on kaiketi vain hyvä asia vaikka itsellä ei ole kokemusta. ja voin ihan hyvällä omalla tunnolla sanoa myös välillä odottavani edelleen että lapsi menee päiväunille että saan omaa aikaa=). tuttia en kauheasti työnnellut suuhun muuta kuin nukkumaan mennessä. on sitten ehkä helpompi siitä vieroittua kun ei ole sitä koko ajan tottunut syömään. ei kannata siis turhaan stressata lapsen hoitoa, lapsi viihtyy kun ihan normaalisti puuhastellaan yhdessä, välillä leikitään jne. pätee pieniin ja vähän isompiinkin=).
- tuktuktuu
Samaa oon miettinyt itse vajaa nelikuiseni kanssa. tuo kyllä viihtyy itsekseenkin mobilen ja puuhamaton kanssa, mutta kyllä siitä huomaa sen ilon kun äiti tulee moikkaamaan. mutta ei ne tarvi ihan jatkuvaa ohljeman järjestystä valveillaoloajaksi, johan nekin ressaantuu siitä. Ja välillä huomaan "kauhistelevani" tulevaa aikaa jos se vaatiikin jatkuvaa huomiota ja seurustelua. oon niin nauttinut tästä kun on ollut yllättävän paljon omaa aikaa. mutta toisaalta itseäni ärsyttää tää mun netissä luuhaus, en tee mitään järkevää.. Mutta ainahan lapset on normaalin arjen ja kodin hoidon ohella kasvatettu. ja ne otetaan mukaan hommiin kun siitä kasvavat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen miettinyt kauan
miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h362499- 1282313
- 1582054
- 371771
Ostiko maailma sinut minulta?
Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue201688- 321121
- 511037
- 86995
Minna Kuukka joutui jekuttamaan ovelasti TTK:n takia - Tästä oli kyse - Tunnustaa: "No joo, joo..."
Symppis Minna Kuukka! Minna on kyllä erinomainen valinta Tanssii Tähtien Kanssa -oppilaaksi - vai mitä mieltä olet? To24942- 114904