Astma ja kurkkukipu

onko näin

Toivottavasti saisin asiallisen vastauksen enkä mitään typerää kommenttia. Mulla siis epäillään astma ja pian aloitan pef-mittaukset. Sitä on vähän väliä epäilty kun mulla niin paha allergia. Mutta nyt mulla ollut jo 2kk sellasta on / off flunssaa tai oikeestaan se on ollut allergiaa. Ainakin näin kertoi lääkäri kun kuvailin oireitani. Kerran viikossa tulee 2-3 pvän kestävä "flunssa" kurkku on kipeä, räkää on jossain takanielussa ja ei tule pois, korvat on kipeenä, poskiontelot on kipeenä. Kuumetta ei ole ja tämä häviää itsestään ja tulee sit takas. Verikokeet otettu, poskiontelot kuvattu. Rasituksessa hengästyn helposti ja välillä saanutkin ihan astmakohtauksia, tuntuu tukehtuvan ja uloshengättimen vaikeaa. Yskäkohtauksia tulee kylmällä ilmalla ja pakkaskelillä jos liikun paljon ulkona, öisin yskin jonkun verran ei kuitenkaan joka yö. Mutta se mikä ihmetyttää on se että voiko kurkkukipu liittyä astmaan tai allergiaan? Ja voisiko nyt olla kyseessä astma kun tällänen jatkuva "flunssa" kierre? Kerran tehnyt pef mittauksia mutta olivat normaalit, mitään rasitus astma testejä ei oo tehty.

4

7760

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • astmaatikko½

Minulla itselläni oli varsinainen flunssakierre, kun astma puhkesi. Olin melkeen vuoden verran kuumeessa putkeen, vaikka eihän se kuume astmaan liity, mutta vedin kaikki taudit vaan keuhkoihin ja sain kuumeen ja olin tosi kipeä, kun vihdoin saatiin astmalääke toimimaan edes jotenkin sairastelukin väheni muutamaan flunssaan per vuosi. Astman toteamisesta mennyt nyt siis puolitoista vuotta. Allergioista en kyllä osaa sanoa, että voiko kurkkukipu olla allergiaoire, minulla kyllä kurkku menee karheaksi ja nieleminen voi sattua (palan tunnetta kurkussa jne.), mutta varsinaista kurkkukipua en kyllä allergiaoireeksi laittaisi, mene ja tiedä. Itse sain astmadiagnoosin pelkän pef-seurannan perusteella, eli vaikeaksi ehti mennä, pelkkä kävelykin aiheuttaa välillä kohtauksia edelleen. :/

• onko näin

Kiitos vastauksesta :) niin olen kuullut että jatkuva flunssa voisi olla oire astman alkamisesta. Siksi lääkärikin sitä epäili. Täällä vaan niin tarkkaan katotaan sitä pef-mittausta, että pelkään jos onkin jonkinlainen astmaa se jäisi hoitamatta jos puhaltaisinkin ihan hyvin siihen. Viimeksi kun se tehtiin oli diagnoosi allerginen astma. Toivottavasti selviäis syy tähän, itekin epäilen sitä astmaa ja allergia on menny vuodessa todella pahaksi. Miljoona eri allergialääkettä kokeillu ja nyt sellainen joka hetken aikaa toimii. Lähes aina myös kunnon flunssan jälkeen tulee keuhkoputkentulehdus ja usein myös poskiontelontulehdus. Allergiat on pöly ja eläin, pöly aika paha ja myös atooppinen iho.

• Nuhainen nenä

Oletko saanut astmadiagnoosin? Mä olen tänä syksynä joutunut kummalliseen flunssakierteeseen, nyt on meneillään jo kolmas nuha, kun aiemmin sairastin flunssan ehkä kerran vuodessa. Ikävä lukea, että tämä voi olla merkki alkavasta astmasta. Mulla todettiin niissä puhalluksissa jotain häikkää, jota pitäisi jatkossa seurata vähintään kerran vuodessa. Pef-arvoissa oli alenemaa ja se spirometria-käyrän (menikö oikein?) malli kuulemma enteilee astmaa. Mulla on taustalla myös allerginen nuha.

Omalla kohdalla olen huomannut, että kurkkukipu voi olla osittain myös allergiaoire. Viime keväänä siitepölyaikaan kurkku tuli karhaksi ja se meni sitten ohi, kun aloin syömään allergialääkkeitä. Ajattelin sitten niin, että poskionteloiden turvonneet limakalvot ehkä ärsyttivät kurkkua ja se helpotti, kun aloin hoitaa allergiaa. Mutta tämä on siis ihan vain mutu-tuntumaa...

• Mustuaiset

Olin myös pef-seurannassa ja oli alhaiset tulokset. Nyt varmaan kuukauden verran ollut aina välillä

"nuha- ja aivastelukohtauksia" . En muista tämmöistä ennen olleen. Keuhkokuvissa ei ollut mitään vikaa.

Ilmeisesti aika monella on ollut samanlaista flunssaa mitä minulla on? Eli äkillistä nuhaa ja aivastelua ja kestänyt monta viikkoa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Helena Koivu menettänyt lapsensa. Onko Mikko Koivulla oma laki?

Voiko olla totta että äidiltä viedään lapset ja ei mitään syytä ole edes kerrottu äidille itselleen.?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      650
      8783
    2. Hannu Pikkarainen ehdottomaan vankeuteen

KKO tuomitsi 1 v 9 kk. Tämä ei ole Hannulle ilon päivä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      360
      3396
    3. Pikkunaiselle terkkuja

Olet parasta koko maailmassa! Kaikkein ihmeellisin. Olisitpa täällä. 🧡 harmaasusi
      Ikävä
      465
      2387
    4. Kuinka paljon on

Merkitystä seksillä kun valitset kumppania?
      Ikävä
      130
      1405
    5. Kauniit naiset

Ketkä ne on suomussalamen kauniimpie naisie?
      Suomussalmi
      34
      1395
    6. Kuvataiteilija Johanna Oras lataa mielipiteensä Miina Äkkijyrkästä Farmilla: "Miinahan oli..."

Oho! Johanna Oras ottaa kantaa kollega-Äkkijyrkän Farmi-puuhiin. Farmi Suomi -realityssä koettiin v. 2024 todellinen yl
      Tv-sarjat
      15
      1315
    7. Kuka on mystinen heppamies?

Nyt tänne vinkkejä siitä kuka on Martinan seurassa viihtyvä hevosmiljonääri. On tullut jo muutamia nimiä esiin keskustel
      Kotimaiset julkkisjuorut
      109
      1251
    8. Muutto ei ratkaise mitään.

Sielläkin on naapurit. 😉 Nähdään?
      Ikävä
      94
      1167
    9. Olet vieläkin täällä

Tunnen energiasi. Tunnen että ajattelet minua. En aio koskaan enää ottaa sinuun yhteyttä. Voit ottaa minuun, jos itse h
      Ikävä
      65
      1105
    10. Hyvät valeet myllyistä

Tuuliviirit valehtelee myllyjen vaikutusta. Äänet kuuluu jopa kilometrien päähän. Se ei pidä paikkaansa. Eläimet häviää
      Puolanka
      68
      985
    Aihe

Tarvitsemme suostumuksesi tarjotaksemme personoitua palvelua

Palvelu ja sen kolmannen osapuolen toimittajat (71) keräävät henkilötietoja (esim. IP-osoite tai laitetunniste) käyttäen evästeitä ja muita teknisiä keinoja tietojen tallentamiseen ja lukemiseen laitteellasi tarjotakseen sinulle tarkoituksenmukaisia mainoksia ja parhaan mahdollisen asiakaskokemuksen.

Palvelu ja sen kumppanit tarvitsevat suostumuksesi seuraaviin:

Tarkoitukset

Tarkkoja sijaintitietoja ja laiteominaisuuksia koskevia tietoja voidaan käyttää.

Mainonta voidaan yksilöidä profiilin perusteella. Toimintaasi tässä palvelussa voidaan käyttää sinua koskevan profiilin luomiseen tai parantamiseen yksilöityä mainontaa varten. Mainonnan suorituskykyä voidaan mitata.

Sisältö voidaan yksilöidä profiilisi perusteella. Toimintaasi tässä palvelussa voidaan käyttää sinua koskevan profiilin luomiseen tai parantamiseen yksilöityä sisältöä varten. Sisällön tehokkuutta voidaan mitata. Raportit voidaan luoda oman ja muiden toiminnan perusteella. Toimintasi tässä palvelussa voi auttaa kehittämään ja parantamaan tuotteita ja palveluita.

Evästeet, laitteet tai vastaavat verkkotunnisteet (esimerkiksi kirjautumisperusteiset tunnisteet, satunnaisesti määritetyt tunnisteet, verkkopohjaiset tunnisteet) sekä muut tiedot (esimerkiksi selaimen tyyppi ja tiedot, kieli, näytön koko, tuetut tekniikat jne.) voidaan tallentaa laitteellesi tai lukea laitteellasi laitteen tunnistamiseksi joka kerta, kun se muodostaa yhteyden sovellukseen tai verkkosivustoon yhdessä tai useammassa tässä esitetyssä tarkoituksessa.

Erityisominaisuudet

Hyväksynnälläsi tarkkaa sijaintiasi (alle 500 metrin säteellä) voidaan käyttää tässä ilmoituksessa kuvattujen tarkoitusten tueksi.

Hyväksynnälläsi tiettyjä laitettasi koskevia ominaisuuksia saatetaan pyytää ja käyttää erottamaan se muista laitteista (kuten asennetut fontit tai laajennukset, näyttösi resoluutio) tässä ilmoituksessa kuvattujen tarkoitusten tueksi.

Hyväksymällä sallit tietojesi käsittelyn. Suostumuksesi koskee tätä palvelua, hyväksymättä jättäminen voi vaikuttaa asiakaskokemukseesi. Jotkut teknologiat saattavat perustella tietojen käsittelyä oikeutetulla edulla, voit vastustaa tätä tai muuttaa muita asetuksia klikkaamalla Asetukset linkkiä.

Tietosuoja