Astma ja kurkkukipu

onko näin

Toivottavasti saisin asiallisen vastauksen enkä mitään typerää kommenttia. Mulla siis epäillään astma ja pian aloitan pef-mittaukset. Sitä on vähän väliä epäilty kun mulla niin paha allergia. Mutta nyt mulla ollut jo 2kk sellasta on / off flunssaa tai oikeestaan se on ollut allergiaa. Ainakin näin kertoi lääkäri kun kuvailin oireitani. Kerran viikossa tulee 2-3 pvän kestävä "flunssa" kurkku on kipeä, räkää on jossain takanielussa ja ei tule pois, korvat on kipeenä, poskiontelot on kipeenä. Kuumetta ei ole ja tämä häviää itsestään ja tulee sit takas. Verikokeet otettu, poskiontelot kuvattu. Rasituksessa hengästyn helposti ja välillä saanutkin ihan astmakohtauksia, tuntuu tukehtuvan ja uloshengättimen vaikeaa. Yskäkohtauksia tulee kylmällä ilmalla ja pakkaskelillä jos liikun paljon ulkona, öisin yskin jonkun verran ei kuitenkaan joka yö. Mutta se mikä ihmetyttää on se että voiko kurkkukipu liittyä astmaan tai allergiaan? Ja voisiko nyt olla kyseessä astma kun tällänen jatkuva "flunssa" kierre? Kerran tehnyt pef mittauksia mutta olivat normaalit, mitään rasitus astma testejä ei oo tehty.

4

6497

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • astmaatikko½

      Minulla itselläni oli varsinainen flunssakierre, kun astma puhkesi. Olin melkeen vuoden verran kuumeessa putkeen, vaikka eihän se kuume astmaan liity, mutta vedin kaikki taudit vaan keuhkoihin ja sain kuumeen ja olin tosi kipeä, kun vihdoin saatiin astmalääke toimimaan edes jotenkin sairastelukin väheni muutamaan flunssaan per vuosi. Astman toteamisesta mennyt nyt siis puolitoista vuotta. Allergioista en kyllä osaa sanoa, että voiko kurkkukipu olla allergiaoire, minulla kyllä kurkku menee karheaksi ja nieleminen voi sattua (palan tunnetta kurkussa jne.), mutta varsinaista kurkkukipua en kyllä allergiaoireeksi laittaisi, mene ja tiedä. Itse sain astmadiagnoosin pelkän pef-seurannan perusteella, eli vaikeaksi ehti mennä, pelkkä kävelykin aiheuttaa välillä kohtauksia edelleen. :/

      • onko näin

        Kiitos vastauksesta :) niin olen kuullut että jatkuva flunssa voisi olla oire astman alkamisesta. Siksi lääkärikin sitä epäili. Täällä vaan niin tarkkaan katotaan sitä pef-mittausta, että pelkään jos onkin jonkinlainen astmaa se jäisi hoitamatta jos puhaltaisinkin ihan hyvin siihen. Viimeksi kun se tehtiin oli diagnoosi allerginen astma. Toivottavasti selviäis syy tähän, itekin epäilen sitä astmaa ja allergia on menny vuodessa todella pahaksi. Miljoona eri allergialääkettä kokeillu ja nyt sellainen joka hetken aikaa toimii. Lähes aina myös kunnon flunssan jälkeen tulee keuhkoputkentulehdus ja usein myös poskiontelontulehdus. Allergiat on pöly ja eläin, pöly aika paha ja myös atooppinen iho.


    • Nuhainen nenä

      Oletko saanut astmadiagnoosin? Mä olen tänä syksynä joutunut kummalliseen flunssakierteeseen, nyt on meneillään jo kolmas nuha, kun aiemmin sairastin flunssan ehkä kerran vuodessa. Ikävä lukea, että tämä voi olla merkki alkavasta astmasta. Mulla todettiin niissä puhalluksissa jotain häikkää, jota pitäisi jatkossa seurata vähintään kerran vuodessa. Pef-arvoissa oli alenemaa ja se spirometria-käyrän (menikö oikein?) malli kuulemma enteilee astmaa. Mulla on taustalla myös allerginen nuha.

      Omalla kohdalla olen huomannut, että kurkkukipu voi olla osittain myös allergiaoire. Viime keväänä siitepölyaikaan kurkku tuli karhaksi ja se meni sitten ohi, kun aloin syömään allergialääkkeitä. Ajattelin sitten niin, että poskionteloiden turvonneet limakalvot ehkä ärsyttivät kurkkua ja se helpotti, kun aloin hoitaa allergiaa. Mutta tämä on siis ihan vain mutu-tuntumaa...

      • Mustuaiset

        Olin myös pef-seurannassa ja oli alhaiset tulokset. Nyt varmaan kuukauden verran ollut aina välillä

        "nuha- ja aivastelukohtauksia" . En muista tämmöistä ennen olleen. Keuhkokuvissa ei ollut mitään vikaa.

        Ilmeisesti aika monella on ollut samanlaista flunssaa mitä minulla on? Eli äkillistä nuhaa ja aivastelua ja kestänyt monta viikkoa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      155
      11201
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3123
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      216
      2974
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2177
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1938
    6. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1765
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      18
      1749
    8. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      53
      1734
    9. 85
      1698
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1637
    Aihe