Haastattelujen litterointi

Rva. Pro-gradu 87

Onko noita haastatteluja pakko ihan kokonaisuudessaan kirjoitella ylös. Minulla olisi 17 tuntia haastatteluja nauhalla ja mitä olen muilta kurssikavereilta kuullut niin he ovat litteroineet omat, mutta heillä on usein ollut vain yksi tai kaksi haastateltavaa, minulla taas oli yli 10 ja jokainen puhui toista tuntia. En kehtaa mennä kysymään asiaa gradua valvovalta proffalta kun hän pitää minua hyvänä ja ahkerana naisena ja tuollaisella kysymyksellä saisi vain alisuoriutujan/laiskan maineen.

13

12940

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muuurmanskis

      Hui, olisit litteroinut yksi kerrallaan, haastattelujen jälkeen ( en siis tiedä olisiko se ollut mahdollista)- mutta jos sulla on ollut kaikille samat kysymykset, eiku. Hitsi, tuo on kyllä ihan hirvee urakka.
      Periaatteessahan kaikki olis hyvä litteroida, mutta tietty jos olet huomannut, että jotkin kyysmykset eivät ole toimineet joidenkin kohdalla, älä litteroi kaikkia.
      Ehkä sun oils hyvä kuunnella koko materiaali, ja merkitä vaikka teemoittain jokaisen haastiksen pääkohdat ja tärkeimmät pointit. Siten saisit hiukan struktuuria ja järjestystä. Ja merkitä myös haastiksen aikoja.

      Jatkossa, ala ikinä enään jätä materiaalia noin pitkäksi aikaan. Kyllä sitä pitää haastis kerrallaan käsitellä. On sulla ollut puheliaat haastateltavat tai tosi hyvät kysymykset :DD

      Lämmöllä

    • gfhdfhgdfhdfhgdfh

      Litteroi vaan. Olet kyllä ahkera ollut, kun olet paljon haastatteluja tehnyt, joten niistähän menisi osa hukkaan, jos et kaikkia litteroisi. Toki, jos muistat, että joku tietty kohta ei vastaa siihen, mitä olit kysynyt, niin voit jättää osia litteroimatta. Tai sitten litteroit ensimmäiset tarkemmin ja loput vähän höllemmin, jos samoja asioita nousee paljon esiin. Mutta kuunnella ainakin kannattaa kaikki ja tehdä muistiinpanoja!

      tsemppiä!

      • Rva. Pro-gradu 87

        Tein haastattelut kahdessa osassa, haastattelin 14 henkilöä siten että haastattelujen välissä oli vähän reilut 4 kuukautta. Materiaalia tuli noin paljon (äänitiedostoja yhteensä yli 17h) koska tiettyjen peruskysymysten lisäksi haastattelut sisälsivät myös "vapaan" osion ja juttelin myös paljon sellaisesta mistä ei nyt ainakaan näin jälkeen päin katsottuna ollut yhtään mitään hyötyä graduni kannalta. Tein haastatteluista lyhyet muistiinpanot käsin jo haastattelujen aikana ja olen jo täytellyt noiden muistiinpanojen ja haastattelunauhojen avulla jo melkein kaiken oleellisen graduuni, mutta itse haastattelujen litterointi on vielä kokonaan tekemättä.

        Olen kysellyt tuosta litteroinnista muilta graduvaiheessa olevilta opiskelijoilta ja olen saanut melko kirjavia mielipiteitä. Muutamat olivat sitä mieltä että kaikki haastattelumateriaali täytyy litteroida sanasta sanaan, osa oli taas sitä mieltä että vain ne oleelliset kohdat ja yksi poika sanoi että hän aio tehdä tuota litterointia lainkaan, kun ei sitä kuulemma missään vaiheessa ole pakko näyttää kenellekään. En todellakaan tiedä mitä teen tämän asian suhteen, varsinkin kun saisin gradun varmaan palautettua vielä tämän vuoden puolella ilman tuota litterointia.


      • muurmanskis
        Rva. Pro-gradu 87 kirjoitti:

        Tein haastattelut kahdessa osassa, haastattelin 14 henkilöä siten että haastattelujen välissä oli vähän reilut 4 kuukautta. Materiaalia tuli noin paljon (äänitiedostoja yhteensä yli 17h) koska tiettyjen peruskysymysten lisäksi haastattelut sisälsivät myös "vapaan" osion ja juttelin myös paljon sellaisesta mistä ei nyt ainakaan näin jälkeen päin katsottuna ollut yhtään mitään hyötyä graduni kannalta. Tein haastatteluista lyhyet muistiinpanot käsin jo haastattelujen aikana ja olen jo täytellyt noiden muistiinpanojen ja haastattelunauhojen avulla jo melkein kaiken oleellisen graduuni, mutta itse haastattelujen litterointi on vielä kokonaan tekemättä.

        Olen kysellyt tuosta litteroinnista muilta graduvaiheessa olevilta opiskelijoilta ja olen saanut melko kirjavia mielipiteitä. Muutamat olivat sitä mieltä että kaikki haastattelumateriaali täytyy litteroida sanasta sanaan, osa oli taas sitä mieltä että vain ne oleelliset kohdat ja yksi poika sanoi että hän aio tehdä tuota litterointia lainkaan, kun ei sitä kuulemma missään vaiheessa ole pakko näyttää kenellekään. En todellakaan tiedä mitä teen tämän asian suhteen, varsinkin kun saisin gradun varmaan palautettua vielä tämän vuoden puolella ilman tuota litterointia.

        Niin, no taisit vastata jo omaan kysymykseesi. Eli älä sitten litteroi. Kyllähän saisit viitekehykseen sekä todellisempaa tietoa, jos käytät hyväksi haastisten tietoja. Mutta onhan tuo kova homma. Mie edelleen suosittelen, että kuuntelet niitä hastatteluja, ja kirjaat sieltä sitten, jos tulee tarpeellista, uutta tai sellaista tietoa joka esimerkiksi vahvistaa sun mahdollista tutkarikysymystä tms.


    • litteroija

      on saatavilla eri toimittajilta. Hinnoittelu joko liuska- tai tuntihinnalla. Litterointi on hidasta puuhaa, yleensä tunnin äänitteen purkamiseen menee n. 8 tuntia, riippuen äänitteen kuuluvuudesta, keskustelijoiden määrästä yms.

      • laitokselta kuultua

        Eikös tuohon hommaa löydy myös joku ilmainen nettiohjelma? Muista joskus ensimmäistä gradua tehdessäni että laitokselta sai mp3-nauhurin ja jonkin cd-levyn jolta löytyi ohjelma jolla pystyi muuntamaan mp3 muodossa olleet haastattelut suoraan tekstimuotoon. Itse en tuota kuitenkaan käyttänyt kun en mitään haastatteluja tehnyt ja tämän nykyisenkin gradun olen ajatellut tehdä kokonaan ilman haastatteluja.


      • gradu on aargh
        laitokselta kuultua kirjoitti:

        Eikös tuohon hommaa löydy myös joku ilmainen nettiohjelma? Muista joskus ensimmäistä gradua tehdessäni että laitokselta sai mp3-nauhurin ja jonkin cd-levyn jolta löytyi ohjelma jolla pystyi muuntamaan mp3 muodossa olleet haastattelut suoraan tekstimuotoon. Itse en tuota kuitenkaan käyttänyt kun en mitään haastatteluja tehnyt ja tämän nykyisenkin gradun olen ajatellut tehdä kokonaan ilman haastatteluja.

        mikä ohjelma purkaa suoraan tekstiksi?

        täälläkin käristään jo jännetupintulehduksesta (!), vaikka vasta yksi haastattelu litteroitu. se oli yli tunnin mittainen ja tuli noin 10 sivua litteroitua tekstiä, jonka jälkeen tuli mieleen, jos joku muu voisi litteroida puolestani loput haastattelut joita tulee vielä muutamia..


      • edellinen
        gradu on aargh kirjoitti:

        mikä ohjelma purkaa suoraan tekstiksi?

        täälläkin käristään jo jännetupintulehduksesta (!), vaikka vasta yksi haastattelu litteroitu. se oli yli tunnin mittainen ja tuli noin 10 sivua litteroitua tekstiä, jonka jälkeen tuli mieleen, jos joku muu voisi litteroida puolestani loput haastattelut joita tulee vielä muutamia..

        edelliseen lisäys: käytössäni olympuksen nauhuri, jonka ohjelmistoa en saa edes toimimaan koneella, joten nauhurista suoraan litteroin. mikähän siinä ohjelmistossakin on kun ei toimi. ei siis anna ladata tietoja koneelle. asennus kyllä onnistui, mutta lataus ei onnistu ku "harmaana" on latauspalkki...


      • 7+15
        gradu on aargh kirjoitti:

        mikä ohjelma purkaa suoraan tekstiksi?

        täälläkin käristään jo jännetupintulehduksesta (!), vaikka vasta yksi haastattelu litteroitu. se oli yli tunnin mittainen ja tuli noin 10 sivua litteroitua tekstiä, jonka jälkeen tuli mieleen, jos joku muu voisi litteroida puolestani loput haastattelut joita tulee vielä muutamia..

        Ei sellaista ohjelmaa ole olemassakaan, tai jos on, niin sen tuottama teksti on varmaan niin huono laatuista että sen korjailemiseen kuluu sama aika kuin perinteiseen litterointiinkin.

        Meillä yliopisto tarjosi/neuvoi käyttämään SoundScriber nimistä ohjelmaa kun tekee tuota litterointia, siitä oli kyllä paljon hyötyä kun nauhoituksia piti usein kelailla edes takaisin ja normaali mp3-toisto ohjelmalla se olisi ollut melko vaikeaa.

        http://www.helsinki.fi/behav/tvt/transcribe/


    • mieky

      Vastaisuuden varalle: väkästelin harrasteena modernilla webbiselaimella (Google Chrome / Mozilla Firefox) toimivan litterointityökalun, jolla voi litteroida yhdessä selainikkunassa mp3/wav-tiedoston. Se osaa laskea sanat, kelailla pikanäppäimillä ja tallentaa (Chromella) tuloksen tekstitiedostoon:

      http://mike.fi/litti

    • kysy ohjaajalta

      Hei! Mulla oli myös melkein 10 tuntia puhetta. Sinuna kysyisin graduohjaajalta, ettet litteroi turhaan. Jos gradu ohjaaja on tosi perfektionisti, voit ehkä kysellä joltain muulta yliopistolla. Mä en litteroinu kaikkea vaan vaan osan.

      • Aika aikaa kutakin

        Eiköhän tuo aloituksen gradu ole jo valmis tai lopullisesti kuopattu.


      • edellinen
        Aika aikaa kutakin kirjoitti:

        Eiköhän tuo aloituksen gradu ole jo valmis tai lopullisesti kuopattu.

        Hups ;)


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      2387
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1938
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1730
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1520
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1183
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe