Imetys ja kuukautisten alkaminen

pohdiskelen........

Hei!

Olen imettänyt lastani koko vauvaiän, nyt hän on 9kk, ja imetän vielä iltaisin ja joskus päivisin ennen päiväunia.

nyt toissapäivänä vatsaan tuli sietämätön kipu ja nyt tännä tuli punertavaa limaa / valkovuotoa.

Tarkoittaako se että mulla alkaa kuukautiset? Voiko menkat alkaa vaikka imettäisi?
Oon kuullu jostain että niin kauan ku imettää niin periaatteessa se keltarauhanen (vai mikä nyt olikaan) estää menkkojen alkamista.???

Milloin teillä on alkanu kuukautiset synnytyksen jälkeen? Ja imetitkö vielä silloin?
Ja viel kysymys: mikä on paras keino lopettaa imetys?

Lapseni on jo sen verran iso että uskon et purkkiruuilla selvitään ja tietysti lisäksi sit korviketta. Eikös se oo niin että 1 vuoteen asti lapsen täytyy saada paljon maitoa päivässä? Niin onko siitä haittaa lapselle jos vaihtaa maidon korvikemaidoksi, vai pitäisikö imettää 1 vuotiaaksi asti?


Kiitos vastauksista! :)

7

760

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .

      voivat alkaa vaikka imettäisi, itse täysimetin kaikkia kolmea lastani reilun vuoden ja kuukautiset alkoivat muutama kuukausi (2-4) syn. jälkeen, kaikkien kohdalla.
      On oma asiasi jatkatko imetystä vai siirrytkö korvikkeeseen.

    • imetysmami

      Minulla kuukautiset ovat aina alkaneet lapsen ollessa noin puolivuotias. Näin riippumatta siitä, olenko täysimettänyt puoli vuotta vai en. Raskaaksikin olen kerran tullut vaikka vielä imetin :)

    • Ennen..

      ehkäisykeinojen yleistymistä imetystä pidettiin ehkäisykeinona. Nykyään tiedetään, ettei imetys välttämättä vaikuta kuukautisiin tai raskautumiseen ollenkaan.

      Imetin lasta 5kk täysimetyksellä ja 9kk osittaisimetyksellä, kuukautiset alkoi 3,5kk synnytyksen jälkeen.

      1 vuoteen asti pitäisi antaa korviketta tai äidinmaitoa. Sen jälkeen käy tavallinen maito, jotkut tosin aloittavat jo aiemminkin. Ensin "harjoitellaan" hapanmaitotuotteilla ja myöhemmin siirrytään kokeilemaan tavallista maitoa.

    • maumou

      Pieni on jo 1v, eikä kuukautisia ola tullut.

    • näin...

      Puolitoista kuukautta synnytyksen jälkeen meni ennen kuin ensinmäiset kuukautiset tulivat ja nyt ei ole kuulunut pitkään aikaan.

    • Mahdollista on

      Jostakin muistan lukeneeni, että ainakin silloin jos imetys on vähäistä kuukautiset voi alkaa. Mutta voihan se olla yksilöllistäkin, miten menkat alkaa. Kuten vastauksistakin selviää.
      Ja raskaaksi tulon mahdollisuuskin on olemassa.

      • -.-.-.-

        Minulla alkoi kuukautiset 6vkoa synnytyksen jälkeen!!!Se oli kauheaa, enkä ollut varautunut moiseen! Terveydenhoitajan mukaan imettäjälle hyvin harvinaista, eikä oikein uskonut, mutta niin ne vain siitä asti ovat tulleet säännöllisesti tähän päivään saakka. Nyt synnytyksestä 9,5kk. Meillä jäi oikeastaan melkein heti yöimetykset pois, kun poika nukkui jo hyvin pienestä pitäen täydet yöt syömättä, mutta muuten imetys ei kyllä ollut alussa vähäistä. Luulen, että tuo yösyöttöjen vähyys kokoaikana panivat nuo monsuunit heti tulemaan!Tai sitten mä olen vaan joku superhedelmällinen tapaus!xD


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      2001
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1908
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      145
      1495
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1194
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1163
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1128
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1119
    Aihe