paljonko rahaa kirjoihin?

hmm

paljonko menee yliopistossa opiskellessa kirjoihin? kertokaa kokemuksia

14

1119

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joku

      Meillä oli markka-aikaan lausahdus satanen per opintoviikko. En koskaan laskenut, mutta ainakin jossain vaiheessa opintoja aika lähellä oltiin, kun otettiin muu materiaali myös lukuun. Riippuu paljon alasta.

      • opiskelija

        Ostan kirjat vain jos on ihan pakko, muuten yritän pärjätä ilman käymällä luennoilla ja tekemällä muistinpanot. Tänä vuonna jouduin kuitenkin ostamaan 3 kirjaa (olisi kyllä kannattanut ostaa 4, mutta ei ollut rahaa) Yksi kirjaa maksaa noin 45-65€ (yleensä yli 60€) plus monisteet noin 5-10€ per kurssi.

        Kirjastoista on turhaa kurssikirjat etsiä, pääkaupunkiseudulla kirjastoissa on vain 1-2 kirjaa per kurssikirja, joten todennäköisyys että sen saa kurssin ajaksi on olematon.

        Eli noin 200€ menee kirjoihin.


      • Ei paljoa
        opiskelija kirjoitti:

        Ostan kirjat vain jos on ihan pakko, muuten yritän pärjätä ilman käymällä luennoilla ja tekemällä muistinpanot. Tänä vuonna jouduin kuitenkin ostamaan 3 kirjaa (olisi kyllä kannattanut ostaa 4, mutta ei ollut rahaa) Yksi kirjaa maksaa noin 45-65€ (yleensä yli 60€) plus monisteet noin 5-10€ per kurssi.

        Kirjastoista on turhaa kurssikirjat etsiä, pääkaupunkiseudulla kirjastoissa on vain 1-2 kirjaa per kurssikirja, joten todennäköisyys että sen saa kurssin ajaksi on olematon.

        Eli noin 200€ menee kirjoihin.

        Itse en ole ostanut 5 vuoden aikana kuin yhden kirjan opintoihin liittyen. Muut olen saanut koulun kirjastosta. Toki lähes jokaiseen kurssiin liittyy pruju, eli kurssia kohden menee noin 5-10 €.


    • viittä vaille valmis

      ...rahaa on mennyt aika vähän! Opiskelen kieltä pääaineena ja sanakirjat kielioppikirja ovat olleet oikeastaan ainoat, jotka olen joutunut ostamaan. Sivuaineisiin en ole ostanut yhtään kirjaa, enintään joutunut maksamaan materiaalista pari euroa joskus. Riippuu varmaan todella paljon alasta, jota opiskelee, mutta itselläni näin. Sanakirjat tosin olivat aika kallis sijoitus, mutta toisaalta ne ovat sitten loppuelämän sijoitus...

    • uppo

      Minulla ei ole mennyt kirjoihin penniäkään. Opiskelen valtiotieteellisessä neljättä vuotta, ja kaikki tarvittavat kirjat olen saanut varsin helposti kirjastoista.

      • sami

        ..teillä on valtiotietellisessa. Itse opiskelen tietojenkäsittelyä, ja kirjastossa hyvä jos on yksi kurssikirja, ilman lainausoikeutta, ja sekin pöllitään kun kurssi alkaa :(

        Pääkaupungin kirjastoista on turha edes kysyä mitään, tein varauksen 3 viikkoa ennen kurssia, ja ensi viikolla on kurssikoe, enkä ole vieläkään saanut sitä kirjaa. Pakko mennä tenttiin luentomuistipanojen pohjalta, koska ei ole varaa tuhlata 69€ kirjaan, että saisi 2 opintoviikkoa kurssista.


      • uppo
        sami kirjoitti:

        ..teillä on valtiotietellisessa. Itse opiskelen tietojenkäsittelyä, ja kirjastossa hyvä jos on yksi kurssikirja, ilman lainausoikeutta, ja sekin pöllitään kun kurssi alkaa :(

        Pääkaupungin kirjastoista on turha edes kysyä mitään, tein varauksen 3 viikkoa ennen kurssia, ja ensi viikolla on kurssikoe, enkä ole vieläkään saanut sitä kirjaa. Pakko mennä tenttiin luentomuistipanojen pohjalta, koska ei ole varaa tuhlata 69€ kirjaan, että saisi 2 opintoviikkoa kurssista.

        ehkä minulla on käynyt hyvä tuuri. Opiskelijakirjastosta olen tosiaan löytänyt tähän asti kaikki tarvitsemani kirjat, ja joitain jopa kaupunginkirjastostakin. Ja niin sen mielestäni tuleekin olla, aika kohtuutonta jos hirveästi joutuu kirjoja ostamaan. Otan siis osaa ;)


    • 0piskelija

      Ainakin fysiikassa ekana vuonna ei mitään kirjaa tarvinnu, luentomonisteilla (yleensä n. 5e/kpl) pärjäs hyvin ja osan materiaalista sai ilmaseks netistä.

    • Tyttö Oulusta

      Opiskelen Oulussa TTk:ssa, opinnot alkavat jo olemaan loppusuoralla. Yhtään kirjaan en opiskeluaikanani ole ostanut, pari kirjaa olen joutunut kopioimaan. Moniin kursseihin tärkein materiaali on ns. prujuna, jonka voi ostaa yliopistopainosta tai laitokselta (Hinta riippuu sivumäärästä ja vaihtelee siten parista eurosta noin 15 euroon). Usein materiaali tulee esim. kirjastoon kopioitavaksi (kopiot maksaa noin 5euroa/100 kopiota). Nykyään osa materiaalista tulee myös nettiin, josta sen voi tulostaa tai sitten lukea näytöltä. Toki kirjojakin on tentteihin joutunut lukemaan mutta ne on kyllä kohtuu hyvin saanut kirjastosta lainattua... joskus ei tosin kurssin ekaan tenttii kirjaa ole saanut. Pari kertaa olen joutunut ottamaan kirjan yölainaan ja kopioimaan sen itselle (vaikka tuleehan siinäkin kirjalle hintaa, A4:lle mahtuu tosin yleensä kaksi sivua). Omasta kokemuksesta voisin sanoa, että paljon enemmän rahaa menee kopiohin kuin kirjoihin... Tosin tilanne voi vaihdella suuresti alasta ja paikkakunnasta riippuen.

    • oculus

      Itse olen käyttänyt n. 450 euroa ekana vuonna kirjoihin ja luentomonisteisiin, olen ostanut kaikki kirjat. Käytännössä järkevä opiskelu vaatii ekana vuonna ehkä noin parin sadan euron sijoituksen kirjoihin - vaikka teoriassa ilmankin voisi pärjätä. Ehkä voin lohduttautua sillä, että saan kirjat myytyä n. 2/3 hintaan eteenpäin jos haluan.

      Muutama vinkki, joita olen tullut heikosti itse noudattaneeksi: kannattaa tarkistaa onko kirjoja saatavilla kirjastoissa, tarvitaanko kirjaa välttämättä (kysellä esim. vanhemmilta opiskelijoilta), saatko lainaksi joltakulta muulta sitä? Saako sen ostettua käytettynä?

    • köö

      niitä kirjoja osteta, kirjastosta lainataan. Ja jos ei ole saatavilla, niin ostaa prujut (eli ummikoille: kurssimateriaali kopioina), huomattavasti halvempaa. Tai sitten istuu vain kaikilla luennoilla, kuuntelee ja kirjoittaa kaikki ylös mitä opettaja sanoo.

      Mä en ole ostanut kirjan kirjaa ja hyvin sujuu.

      • oisteri

        Olen nyt opiskellut yliopiston teologisessa tiedekunnassa vuoden ja sen aikana olen ostanut muutaman kirjan. Kirjoja olen saanut melko hyvin kirjastoista(sekä kaupungin-, että tiedekunnan). Kirjojen ostamisen tarve riippuu varmaan jonkin verran siitä alasta mitä opiskelee:)


    • yoyo1

      Tämä kun on jo banha postaus niin ajattelin vähän lisätä tietoa 2014.


      Netistä löytyy kirjoja ilmaiseksi, etenkin englanninkielisiä. Lataa ne vain PDF-tiedostoina!!

      • helsingin yliopisto

        Voi voi, ei tuo toimi enää nykyaikana. Tiede katsos kehittyy jatkuvasti. Luennoitsija tekee joka vuosi uuden opetusmonisteen ja uudet tenttivaatimukset. Prujut maksavat 20 euroa kappale.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      247
      4042
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2348
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2141
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2056
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      96
      1719
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      25
      1414
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1327
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1307
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1262
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe