Voiko yksityishenkilö mistään saada selville toisen ihmisen mahdollista rikosrekisteriä?
Mistä toimittajat kaivavat tietonsa esim jonkun turhakkeen nuoruudessa saamista rangaistuksista?
rikosrekisterin tarkistaminen, yksityisyydensuoja
21
12833
Vastaukset
- jhjghjjhghj
oikeusrekisterikeskuksen nettisivuilta. Ei ne kyllä varmaankaan julkisia ole, laissa on määrätty kuka voi saada, olettaisin näin.
- 11+18
Vain omat tiedot voi tarkistaa. Oikeustoimittajat kaivavat tiedot esiin tuomioistuimista. Päätökset ovat julkisia.
http://www.oikeus.fi/oikeusrekisterikeskus/18203.htm- who?
Mikä on "oikeustoimittaja"?
Voiko kuka tahansa kaivaa tietoja esiin tuomioistuimista?
Miten se tapahtuu? - jkjjjjkjk
who? kirjoitti:
Mikä on "oikeustoimittaja"?
Voiko kuka tahansa kaivaa tietoja esiin tuomioistuimista?
Miten se tapahtuu?on se joka lehtiin kirjoittaa rikosasioista.
Jos tuomioistuimien julkisiksi laittamia päätöksiä - ilmeisesti voi olla sellaisia, jotka eivät ole julkisia täydellisesti, oletettavasti siis tuomiolauselmakaan ei aina ole julkinen (?) - lähtee kaivelemaan, niin varmaankin otetaan myös kaivelijan nimi ylös ja toisaalta sitten kaivelijan itse on tiedettävä mikä asia olis kyseessä tai joutuu selailemaan helvetilliset määrät prujuja läpi hakiessaan ensinnäkin sitä oikeaa päätöstä.
Ja mitäs sinä niillä päätöksillä teet? Kiusanteko mielessä vai? - who?
En ole ihan lapsi enää ollut muutamaan vuoteen. Olen ehkä elänyt erilaista elämää kun sinä koska rikokset, tuomiot ja niiden julkituleminen ovat minulle vieraita asioita. Koska asiat tuntuvat olevan sinulle hyvinkin tuttuja niin voisitko ystävällisesti valaista niistä tietämätöntä?
Kiitos - who?
jkjjjjkjk kirjoitti:
on se joka lehtiin kirjoittaa rikosasioista.
Jos tuomioistuimien julkisiksi laittamia päätöksiä - ilmeisesti voi olla sellaisia, jotka eivät ole julkisia täydellisesti, oletettavasti siis tuomiolauselmakaan ei aina ole julkinen (?) - lähtee kaivelemaan, niin varmaankin otetaan myös kaivelijan nimi ylös ja toisaalta sitten kaivelijan itse on tiedettävä mikä asia olis kyseessä tai joutuu selailemaan helvetilliset määrät prujuja läpi hakiessaan ensinnäkin sitä oikeaa päätöstä.
Ja mitäs sinä niillä päätöksillä teet? Kiusanteko mielessä vai?kiusanteko ei kuulu minun käytöstapoihini
- hgghfghfghfgh
who? kirjoitti:
En ole ihan lapsi enää ollut muutamaan vuoteen. Olen ehkä elänyt erilaista elämää kun sinä koska rikokset, tuomiot ja niiden julkituleminen ovat minulle vieraita asioita. Koska asiat tuntuvat olevan sinulle hyvinkin tuttuja niin voisitko ystävällisesti valaista niistä tietämätöntä?
Kiitosei nyt kuitenkaan ole noin lapsellisesti perusteltavissa, että siis tietäminen johtuisi siitä että itsellä olisi rikosrekisteri.... Joo.
Siksi toisekseen, sinuahan on jo valistettu, vai etkö osaa linkkiä avata! - hcjghjghj
who? kirjoitti:
kiusanteko ei kuulu minun käytöstapoihini
käräjillä voi olla asioita, jotka ovat sakkojuttuja - sakot eivät aina aiheuta rikosrekisterimerkintää....
Että älä viitsi, sinä et niitä asioista ymmärtäisi kuitenkaan. - Anonyymi
jkjjjjkjk kirjoitti:
on se joka lehtiin kirjoittaa rikosasioista.
Ja mitäs sinä niillä päätöksillä teet? Kiusanteko mielessä vai?Moi. Aika tyhmää lapseksi kutsua ketään. Suomessa on aika paljon "toimittajia", jotka eivät ole päivääkään lukeneet tiedotusoppia Treella tai käyneet Hesarin toimittajakoulua. Toimittija-titteliä saa käyttää ihan vapaasti.
- who?
Tähän mennessä selvinnyttä :
rikosrekisteri ja tuomiot ovat siis eri asioita
rikosrekisteristä ei saa tietoja kuin rajoitetusti itseään koskien
tuomiot ovat joko julkisia tai vähemmän julkisia ja niistä saa tietoa tuomioistuimista
eli tarkennan alkuperäistä kysymystäni - ihan vaan siltä varalta että joku osaisi siihen asiallisesti vastata :
voiko yksityishenkilö saada tietoja jonkun muun mahdollisesti saamista tuomioista?
mistä ja miten niitä voi tiedustella?
onko yksityishenkilä eri asemassa kun esim seiskan toimittaja näitä kysellessään?- Klyymi
Jos tuomio on julkinen siihen voi tutustua kuka vaan tuomion antaneen oikeusistuimen kansliassa. Myyvät myös jäljennöksiä. Pitää tietää mikä rikos ja ainakin suunnilleen käsittelyajankohta.
Toimittajilla on samat oikeudet kuin jokamiehellä. Erona sitten raha, eli palkka juoksee kun etsivät niitä tuomiopapereita. Toinen juttu on sitten ne turhakkeitten köyhät "kaverit": heitä mulle euroja niin mä kerron BB-Keijoannikin menneet törttöilyt. - Stu Pidass
voiko yksityishenkilö saada tietoja jonkun muun mahdollisesti saamista tuomioista?
- kyllä
- tuomion antaneesta käräjäoikeudesta, puhelimitse, kirjeitse, sähköpostitse, itse käymällä.
onko yksityishenkilä eri asemassa kun esim seiskan toimittaja näitä kysellessään?
- ei - Stu Pidass
Stu Pidass kirjoitti:
- kyllä
- tuomion antaneesta käräjäoikeudesta, puhelimitse, kirjeitse, sähköpostitse, itse käymällä.
onko yksityishenkilä eri asemassa kun esim seiskan toimittaja näitä kysellessään?
- eiTuli vastattua epätarkasti.
- tuomion antaneesta TUOMIOISTUIMESTA, puhelimitse, kirjeitse, sähköpostitse, itse käymällä.
Tietysti noin, koska kyllähän hovista ja korkistakin voi kysellä. - Käy paikanpäällä
Stu Pidass kirjoitti:
Tuli vastattua epätarkasti.
- tuomion antaneesta TUOMIOISTUIMESTA, puhelimitse, kirjeitse, sähköpostitse, itse käymällä.
Tietysti noin, koska kyllähän hovista ja korkistakin voi kysellä."Pirkanmaan käräjäoikeudella ei ole mahdollisuutta toimittaa rikosasioiden tuomioita ilmaisena sähköpostiliitteenä. Tuomioista voi tilata maksullisia kopiota tai niitä voi käydä lukemassa käräjäoikeuden kansliassa."
Ikävää jos sattuu asumaan lapissa, niin joutuu joko matkustamaan tai maksamaan tilauksista n. 7 e/tilaus ja 0,50 e/sivu. Miten muualla? - sakke.kl
Stu Pidass kirjoitti:
Tietysti noin, koska kyllähän hovista ja korkistakin voi kysellä.maksaa ei ole ilmasia mikään.Kuten toiset sanoikin kyselijän tiedot aina otetaan ylös ja rikosrekisteristä et saa kuin omia tietoja et muiden.Siksi työnantajan kysellessä tuota turvallisuus selvitystä on sen hakijan itse toimitettava se eli hakija hakee sen itse,koska työnantaja ei tietoihin pääse.
- Tarkista tietosi!
sakke.kl kirjoitti:
maksaa ei ole ilmasia mikään.Kuten toiset sanoikin kyselijän tiedot aina otetaan ylös ja rikosrekisteristä et saa kuin omia tietoja et muiden.Siksi työnantajan kysellessä tuota turvallisuus selvitystä on sen hakijan itse toimitettava se eli hakija hakee sen itse,koska työnantaja ei tietoihin pääse.
Rikosrekisteri on täysin eria asia kun henkilöstä tehdyt tutkintailmoitukset,
vaikka ne kansankielellä käsitetäänkin samaksi asiaksi.
Jostain henkilöstä voi olla vaikka kuinka paljon poliisin rekisterissä tietoa,
vaikkei hänellä olisikaan varsinaista rikosrekisteriä!
Poliisilla on useita valtakunnallisia ja paikallisia rekistereitä.
Rikosrekisteri on valtakunnallinen keskusrekisteri,
johon merkitään lähinnä vapausrangaistukseen tuomittujen tietoja.
Rikosrekisteriä ylläpitää oikeusrekisterikeskus.
Jokaisella on oikeus eräitä poikkeuksia lukuun ottamatta saada tietää, mitä häntä koskevia tietoja henkilörekisteriin on talletettu tai ettei rekisterissä ole häntä koskevia tietoja. Jokaisella on myös oikeus vaatia, että asiavirheet oikaistaan ja oikeudettomasti tallennetut tiedot poistetaan.
Omat tiedot voi tarkastaa maksutta kerran vuodessa. Tarkastuspyyntö on esitettävä henkilökohtaisesti poliisilaitokselle, joka lähettää sen tarvittaessa tietosuojavaltuutetulle tai muille viranomaisille. Pyynnön esittäjän on todistettava henkilöllisyytensä. Niissä tapauksessa, joissa ei ole tarkastusoikeutta, tietosuojavaltuutettu voi varmistaa tietojen lainmukaisuuden. - nasse-setä.
Käy paikanpäällä kirjoitti:
"Pirkanmaan käräjäoikeudella ei ole mahdollisuutta toimittaa rikosasioiden tuomioita ilmaisena sähköpostiliitteenä. Tuomioista voi tilata maksullisia kopiota tai niitä voi käydä lukemassa käräjäoikeuden kansliassa."
Ikävää jos sattuu asumaan lapissa, niin joutuu joko matkustamaan tai maksamaan tilauksista n. 7 e/tilaus ja 0,50 e/sivu. Miten muualla?>>Ikävää jos sattuu asumaan lapissa, niin joutuu joko matkustamaan tai maksamaan tilauksista n. 7 e/tilaus ja 0,50 e/sivu. Miten muualla?
- niceass
Stu Pidass kirjoitti:
Tietysti noin, koska kyllähän hovista ja korkistakin voi kysellä.noh, älä ole turhan ankara itsellesi, ei noin mitättömän lipsahduksen takia kannata itseään typeräksi takapuoleksi haukkua :)
- Sss77
Ylös.
Kuulin huhua 2019 eduskuntavaaliehdokkaan huume- ja väkivalta rikosrekisteristä.
Miten asian saa tarkistettua ja julkaistua? - tfdghr
Sss77 kirjoitti:
Ylös.
Kuulin huhua 2019 eduskuntavaaliehdokkaan huume- ja väkivalta rikosrekisteristä.
Miten asian saa tarkistettua ja julkaistua?Yleensä on tapana lukea ketju ennen kommentointia. Siellä on jo vastaus kysymyksesi ensimmäiseen osaan.
Toiseen osaan vastaus on hyvin helppo. Jos tiedon olet saanut, niin senkun laitat mille tahansa julkaisualustalle, joka on hallinnassasi, vaikka FB-sivuillesi. Tosin saatat kyllä syyllistyä rikokseen näin tehdessäsi, mutta eihän se sinua varsinaisesti julkaisemasta estä. - 98348
tfdghr kirjoitti:
Yleensä on tapana lukea ketju ennen kommentointia. Siellä on jo vastaus kysymyksesi ensimmäiseen osaan.
Toiseen osaan vastaus on hyvin helppo. Jos tiedon olet saanut, niin senkun laitat mille tahansa julkaisualustalle, joka on hallinnassasi, vaikka FB-sivuillesi. Tosin saatat kyllä syyllistyä rikokseen näin tehdessäsi, mutta eihän se sinua varsinaisesti julkaisemasta estä.Yksinkertaisinta vinkata jollekin politiikasta uutisoivalle lehdelle.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi624392Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1551833Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141553Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !401331Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1681093- 58939
- 79925
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.170855Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54821- 39791