Mitä märkäruuan lisäksi?

13v, 10v ja 5v kissa

Ruokin kissojani markettien rasia- ja pussiruuilla (kuivamuonaa vain hyvin harvoin) ja nyt haluaisin muutaman kerran viikossa antaa niille jotain vaihtelevampaa ja terveellisempää ruokaa.

Olen ymmärtänyt että naudanlihan voi antaa raakana, mutta sianlihasta ollaan hieman erimielisiä eli joku antaa raakana, joku kypsänä ja joku pakastuksen jälkeen. Mikähän lie se totuus?
Samoin on siipikarjan lihan kanssa, eli raakana, kypsennettynä ja pakastimen kautta? Kissoja kasvattava eläinkääkäri suositteli että vain kypsennettynä. Mitä teen?
Entä sisäelimet? Minkä eläimen ja mitä sisäelimiä voin antaa raakana ja mitä kypsennyksen (pakastuksen) jälkeen? En ole koskaan mitään sisäelimiä ostanut, joten pieni kynnys siihen on.

Järvikalan annan kypsänä, mutta voiko muikkuja antaa raakana? Entäpä seiti? Ihmisille tarkoitettua tonnikalaa ei saa antaa, eikä lohtakaan kovin usein, olenko ymmärtänyt oikein?
Kananmuna kypsänä, paitsi että keltuaisen voi antaa raakana, valkuaista ei.

Vitamiinilisää ei tarvitse antaa jos ainakin puolet kissan ruuasta on teollisesti valmistettua, samoin on kalsiumlisän kanssa. Olenko oikeilla jäljillä?

Kissalle voi antaa myös raejuustoa ja hylamaitotuotteita.

Olisiko kenelläkään mielessä jotain muuta millä monipuolistuttaisin kissojeni ruokavaliota?

Ymmärrän että ruoka-asioista on täällä keskusteltu paljon ja vanhoista viesteistä löytäisin vastaukset, mutta jos joku voisi parilla sanalla kommentoida tai ainakin antaa linkin hyvään ja asialliseen keskusteluun tai ruokaintasivuille josta kannattaa oppia itselleen ammentaa.

22

525

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kissa__

      Kaiken lihan voi antaa raakana, ei se kissa nuotiolla niitä tinttejä ja hiiriä paistele ja niissä vasta tauteja on verrattuna ihmisten lihoihin. Luita voi antaa myös raakana, kypsänä ei ainakaan kanaa missään nimessä. Sisäelimet myös raakana, mutta ei kovin usein (kerran viikossa). Sydän on lihas joten sitä voi antaa useammin. Porsaan sydän on semmoinen millä moni aloittaa, koska useammat kissat tykkäävät siitä. Nautaa moni kissa vierastaa. Järvikala pakastimen kautta tai kypsänä, muut raakana. Kalaa myös korkeintaan sen kerta viikkoon. Kissoille on oma tonnikala. Tarjoa lihat/kalat huoneenlämpösenä ja joko kokonaisena könttänä tai suupaloiksi pilkottuna. Toki jauhelihaakin voi tarjota, mutta sitkeä liha antaa enemmän hampaille töitä ja pitää poissa hammaskiveä.

      Kananmunasta antaisin vain keltuaista, raakana, valkuaista en ollenkaan. Maitotuotteita ja juustoja voi antaa välillä, riippuen miten suolaisia ovat ja aina hylana. Noin muuten aika oikealla tiellä näytät olevan. :)

      Sivuista suosittelen
      http://personal.inet.fi/koti/maaru/etusivu.html
      http://www.kolumbus.fi/mirjam.numminen/ipssivukartta.htm

      • blue cat

        niin kuinka pitkänlinjan kissaihminen jolla vankka ja kiitetty tietämys myös kissan ruokinnasta kirjoittaa kohdassa "Aikuisen kissan ruokinta" että nauta raakana tai kypsennettynä, mutta lammas, sika, siipikarja, kaniini ja riista KYPSENNETTYNÄ?

        Aivan samanlaisen ohjeen olen saanut itsekin oman kissani kasvattajalta!

        Muistetaan se, että on eroa barffikissan ja kissan joka saa raakaa lihaa vain osana ruokavaliotaan sietokyvyssä esim. salmonellaa vastaan. Barffaavan (ja vapaasti metsästävän) kissan vatsan PH on tarpeeksi tapan tuhotakseen salmonellabakteerin, mutta vain osittain barffaavan ei.

        Riista tulisi aina kypsentää loisvaaran takia, ja sian maksaa vältettävä sillä siinä on eniten lääke- ja hormonijäämiä.


      • blue cat
        blue cat kirjoitti:

        niin kuinka pitkänlinjan kissaihminen jolla vankka ja kiitetty tietämys myös kissan ruokinnasta kirjoittaa kohdassa "Aikuisen kissan ruokinta" että nauta raakana tai kypsennettynä, mutta lammas, sika, siipikarja, kaniini ja riista KYPSENNETTYNÄ?

        Aivan samanlaisen ohjeen olen saanut itsekin oman kissani kasvattajalta!

        Muistetaan se, että on eroa barffikissan ja kissan joka saa raakaa lihaa vain osana ruokavaliotaan sietokyvyssä esim. salmonellaa vastaan. Barffaavan (ja vapaasti metsästävän) kissan vatsan PH on tarpeeksi tapan tuhotakseen salmonellabakteerin, mutta vain osittain barffaavan ei.

        Riista tulisi aina kypsentää loisvaaran takia, ja sian maksaa vältettävä sillä siinä on eniten lääke- ja hormonijäämiä.

        http://www.ipsitilla.fi/Ruokinta/ruokinta.htm


      • kyseisen
        blue cat kirjoitti:

        niin kuinka pitkänlinjan kissaihminen jolla vankka ja kiitetty tietämys myös kissan ruokinnasta kirjoittaa kohdassa "Aikuisen kissan ruokinta" että nauta raakana tai kypsennettynä, mutta lammas, sika, siipikarja, kaniini ja riista KYPSENNETTYNÄ?

        Aivan samanlaisen ohjeen olen saanut itsekin oman kissani kasvattajalta!

        Muistetaan se, että on eroa barffikissan ja kissan joka saa raakaa lihaa vain osana ruokavaliotaan sietokyvyssä esim. salmonellaa vastaan. Barffaavan (ja vapaasti metsästävän) kissan vatsan PH on tarpeeksi tapan tuhotakseen salmonellabakteerin, mutta vain osittain barffaavan ei.

        Riista tulisi aina kypsentää loisvaaran takia, ja sian maksaa vältettävä sillä siinä on eniten lääke- ja hormonijäämiä.

        kirjoittajan kanssa ollut tekemisissä ihan face-to-face sekä netin välityksellä. Vaikka hänelle olen kertonut, että meillä kissat syövät kaiken lihan raakana, eikä meidän kissat ole barffaajia vaan sekaruokinnalla, ei tämä henkilö ole ottanut sellaista kantaa, että "ei saa antaa raakana...". Näinhän hän varmasti olisi tehnyt jos se olisi ihan noin tarkka juttu, päin vastoin hän on kiitellyt ruokintaani. Nuo artikkelit on kirjoitettu jo monta vuotta sitten ja aina tulee uutta tietoa, niinhä se on joka asiassa.

        Kyllähän moni eläinlääkärikin ohjeistaa kypsentämään jopa kaikki lihat, vaikka kissat olisivat barffaajia - mitä ne ei enää silloin ole. Minä haluaisin nähdä sellaisen tietolähteen jossa on mainittu, että kissoilla on erilainen vatsahappo koostumus jos ne syövät eri tavalla. Jos kerran noin vahavasti voit sanoa, että eroa on, on siitä varmasti sitten näyttää faktojakin.

        Riistassa joka on itse metsästetty (tai vaikka joku muukin) jota ei ole tarkastettu, onkin kypsennettävä. Mutta jos ostat sen jostakin kaupasta, se on tutkittu ja sitä ei voi myydä jos siitä mm. trikiiniä löytyy.

        Olen itse kasvattaja ja ruokkinut tällä systeemillä kissani jo monen monta vuotta. Kaikki lihat raakana ja ne ostetaan kaupasta jotta ne on tarkastettuja. Kissani eivät siis ole barffaajia vaan sekasyöjiä, eikä niillä ole juuri koskaan vatsojen kanssa ongelmia. Ei edes pienillä pennuilla jotka vasta opettelee raakaa lihaa syömään. Pennuillekin aletaan antamaan raakaa kanaa jo muutaman viikon ikäisenä. Miksiköhän kissani eivät sairasta muutenkaan, eikä niillä ole vatsavaivoja tai edes löysää ulostetta? Oksentavatkin vain joskus karvamakkaran.

        On kymmeniä vuosi sitten tehty tutkimus jossa todettiin, että raakaa lihaa syövät kissat olivat terveitä, kypsennettyä lihaa syöneet taas sairastivat vaikka mitä. On myöskin todettu, että punainen liha ei ole se paras mahdollinen koska siinä on eniten fosforia suhteessa kalkkiin. Sianlihaa itse en syötä ollenkaan (paitsi sydäntä ja kieltä jotka on lihasta ei sisäelimiä) ja vain sen rasvan koostumuksen vuoksi.

        Jokainen tehköön oman mielensä mukaan, mutta omat ja monen muun kokemukset osoittavat tämän tavan toimivan kissojen terveyden kannalta hyvin. Omat pentujen ostajani ohejistan myöskin toimimaan samalla tavalla ja hyvin ovat hekin ilman sairauksia pärjänneet.

        Mistä kissa sen salmonellan saa jos sitä ei Suomesta ole kananlihasta vuosikausiin löydetty? Mistä se sen trikiinin saa jos sitäkään ei ole tavattu. Salmonellan taitaa saada helpommin muualta jos sen on saadakseen. Jopa ihmisetkin sen ulkomailla matkustaessaan ovat saaneet muualta kuin siipikarjanlihasta.


      • 55+33
        kyseisen kirjoitti:

        kirjoittajan kanssa ollut tekemisissä ihan face-to-face sekä netin välityksellä. Vaikka hänelle olen kertonut, että meillä kissat syövät kaiken lihan raakana, eikä meidän kissat ole barffaajia vaan sekaruokinnalla, ei tämä henkilö ole ottanut sellaista kantaa, että "ei saa antaa raakana...". Näinhän hän varmasti olisi tehnyt jos se olisi ihan noin tarkka juttu, päin vastoin hän on kiitellyt ruokintaani. Nuo artikkelit on kirjoitettu jo monta vuotta sitten ja aina tulee uutta tietoa, niinhä se on joka asiassa.

        Kyllähän moni eläinlääkärikin ohjeistaa kypsentämään jopa kaikki lihat, vaikka kissat olisivat barffaajia - mitä ne ei enää silloin ole. Minä haluaisin nähdä sellaisen tietolähteen jossa on mainittu, että kissoilla on erilainen vatsahappo koostumus jos ne syövät eri tavalla. Jos kerran noin vahavasti voit sanoa, että eroa on, on siitä varmasti sitten näyttää faktojakin.

        Riistassa joka on itse metsästetty (tai vaikka joku muukin) jota ei ole tarkastettu, onkin kypsennettävä. Mutta jos ostat sen jostakin kaupasta, se on tutkittu ja sitä ei voi myydä jos siitä mm. trikiiniä löytyy.

        Olen itse kasvattaja ja ruokkinut tällä systeemillä kissani jo monen monta vuotta. Kaikki lihat raakana ja ne ostetaan kaupasta jotta ne on tarkastettuja. Kissani eivät siis ole barffaajia vaan sekasyöjiä, eikä niillä ole juuri koskaan vatsojen kanssa ongelmia. Ei edes pienillä pennuilla jotka vasta opettelee raakaa lihaa syömään. Pennuillekin aletaan antamaan raakaa kanaa jo muutaman viikon ikäisenä. Miksiköhän kissani eivät sairasta muutenkaan, eikä niillä ole vatsavaivoja tai edes löysää ulostetta? Oksentavatkin vain joskus karvamakkaran.

        On kymmeniä vuosi sitten tehty tutkimus jossa todettiin, että raakaa lihaa syövät kissat olivat terveitä, kypsennettyä lihaa syöneet taas sairastivat vaikka mitä. On myöskin todettu, että punainen liha ei ole se paras mahdollinen koska siinä on eniten fosforia suhteessa kalkkiin. Sianlihaa itse en syötä ollenkaan (paitsi sydäntä ja kieltä jotka on lihasta ei sisäelimiä) ja vain sen rasvan koostumuksen vuoksi.

        Jokainen tehköön oman mielensä mukaan, mutta omat ja monen muun kokemukset osoittavat tämän tavan toimivan kissojen terveyden kannalta hyvin. Omat pentujen ostajani ohejistan myöskin toimimaan samalla tavalla ja hyvin ovat hekin ilman sairauksia pärjänneet.

        Mistä kissa sen salmonellan saa jos sitä ei Suomesta ole kananlihasta vuosikausiin löydetty? Mistä se sen trikiinin saa jos sitäkään ei ole tavattu. Salmonellan taitaa saada helpommin muualta jos sen on saadakseen. Jopa ihmisetkin sen ulkomailla matkustaessaan ovat saaneet muualta kuin siipikarjanlihasta.

        on tutkittua ja turvallista oli se sitten sikaa, nautaa tai siipikarjaa. Ulkomailta tuotua kyllä tutkitaan, mutta ainoastaan pistokokein eli turvallisinta on antaa kissoilleen ainoastaan kotimaista.


      • into-pii-levä
        kyseisen kirjoitti:

        kirjoittajan kanssa ollut tekemisissä ihan face-to-face sekä netin välityksellä. Vaikka hänelle olen kertonut, että meillä kissat syövät kaiken lihan raakana, eikä meidän kissat ole barffaajia vaan sekaruokinnalla, ei tämä henkilö ole ottanut sellaista kantaa, että "ei saa antaa raakana...". Näinhän hän varmasti olisi tehnyt jos se olisi ihan noin tarkka juttu, päin vastoin hän on kiitellyt ruokintaani. Nuo artikkelit on kirjoitettu jo monta vuotta sitten ja aina tulee uutta tietoa, niinhä se on joka asiassa.

        Kyllähän moni eläinlääkärikin ohjeistaa kypsentämään jopa kaikki lihat, vaikka kissat olisivat barffaajia - mitä ne ei enää silloin ole. Minä haluaisin nähdä sellaisen tietolähteen jossa on mainittu, että kissoilla on erilainen vatsahappo koostumus jos ne syövät eri tavalla. Jos kerran noin vahavasti voit sanoa, että eroa on, on siitä varmasti sitten näyttää faktojakin.

        Riistassa joka on itse metsästetty (tai vaikka joku muukin) jota ei ole tarkastettu, onkin kypsennettävä. Mutta jos ostat sen jostakin kaupasta, se on tutkittu ja sitä ei voi myydä jos siitä mm. trikiiniä löytyy.

        Olen itse kasvattaja ja ruokkinut tällä systeemillä kissani jo monen monta vuotta. Kaikki lihat raakana ja ne ostetaan kaupasta jotta ne on tarkastettuja. Kissani eivät siis ole barffaajia vaan sekasyöjiä, eikä niillä ole juuri koskaan vatsojen kanssa ongelmia. Ei edes pienillä pennuilla jotka vasta opettelee raakaa lihaa syömään. Pennuillekin aletaan antamaan raakaa kanaa jo muutaman viikon ikäisenä. Miksiköhän kissani eivät sairasta muutenkaan, eikä niillä ole vatsavaivoja tai edes löysää ulostetta? Oksentavatkin vain joskus karvamakkaran.

        On kymmeniä vuosi sitten tehty tutkimus jossa todettiin, että raakaa lihaa syövät kissat olivat terveitä, kypsennettyä lihaa syöneet taas sairastivat vaikka mitä. On myöskin todettu, että punainen liha ei ole se paras mahdollinen koska siinä on eniten fosforia suhteessa kalkkiin. Sianlihaa itse en syötä ollenkaan (paitsi sydäntä ja kieltä jotka on lihasta ei sisäelimiä) ja vain sen rasvan koostumuksen vuoksi.

        Jokainen tehköön oman mielensä mukaan, mutta omat ja monen muun kokemukset osoittavat tämän tavan toimivan kissojen terveyden kannalta hyvin. Omat pentujen ostajani ohejistan myöskin toimimaan samalla tavalla ja hyvin ovat hekin ilman sairauksia pärjänneet.

        Mistä kissa sen salmonellan saa jos sitä ei Suomesta ole kananlihasta vuosikausiin löydetty? Mistä se sen trikiinin saa jos sitäkään ei ole tavattu. Salmonellan taitaa saada helpommin muualta jos sen on saadakseen. Jopa ihmisetkin sen ulkomailla matkustaessaan ovat saaneet muualta kuin siipikarjanlihasta.

        http://www.petmd.com/cat/conditions/digestive/c_ct_salmonellosis

        Eli on mahdollista että kissa sairastuu salmonellaan, on mahdollista että kissan tartuttaa salmonellan ihmiseen jne.


      • kissallinen
        kyseisen kirjoitti:

        kirjoittajan kanssa ollut tekemisissä ihan face-to-face sekä netin välityksellä. Vaikka hänelle olen kertonut, että meillä kissat syövät kaiken lihan raakana, eikä meidän kissat ole barffaajia vaan sekaruokinnalla, ei tämä henkilö ole ottanut sellaista kantaa, että "ei saa antaa raakana...". Näinhän hän varmasti olisi tehnyt jos se olisi ihan noin tarkka juttu, päin vastoin hän on kiitellyt ruokintaani. Nuo artikkelit on kirjoitettu jo monta vuotta sitten ja aina tulee uutta tietoa, niinhä se on joka asiassa.

        Kyllähän moni eläinlääkärikin ohjeistaa kypsentämään jopa kaikki lihat, vaikka kissat olisivat barffaajia - mitä ne ei enää silloin ole. Minä haluaisin nähdä sellaisen tietolähteen jossa on mainittu, että kissoilla on erilainen vatsahappo koostumus jos ne syövät eri tavalla. Jos kerran noin vahavasti voit sanoa, että eroa on, on siitä varmasti sitten näyttää faktojakin.

        Riistassa joka on itse metsästetty (tai vaikka joku muukin) jota ei ole tarkastettu, onkin kypsennettävä. Mutta jos ostat sen jostakin kaupasta, se on tutkittu ja sitä ei voi myydä jos siitä mm. trikiiniä löytyy.

        Olen itse kasvattaja ja ruokkinut tällä systeemillä kissani jo monen monta vuotta. Kaikki lihat raakana ja ne ostetaan kaupasta jotta ne on tarkastettuja. Kissani eivät siis ole barffaajia vaan sekasyöjiä, eikä niillä ole juuri koskaan vatsojen kanssa ongelmia. Ei edes pienillä pennuilla jotka vasta opettelee raakaa lihaa syömään. Pennuillekin aletaan antamaan raakaa kanaa jo muutaman viikon ikäisenä. Miksiköhän kissani eivät sairasta muutenkaan, eikä niillä ole vatsavaivoja tai edes löysää ulostetta? Oksentavatkin vain joskus karvamakkaran.

        On kymmeniä vuosi sitten tehty tutkimus jossa todettiin, että raakaa lihaa syövät kissat olivat terveitä, kypsennettyä lihaa syöneet taas sairastivat vaikka mitä. On myöskin todettu, että punainen liha ei ole se paras mahdollinen koska siinä on eniten fosforia suhteessa kalkkiin. Sianlihaa itse en syötä ollenkaan (paitsi sydäntä ja kieltä jotka on lihasta ei sisäelimiä) ja vain sen rasvan koostumuksen vuoksi.

        Jokainen tehköön oman mielensä mukaan, mutta omat ja monen muun kokemukset osoittavat tämän tavan toimivan kissojen terveyden kannalta hyvin. Omat pentujen ostajani ohejistan myöskin toimimaan samalla tavalla ja hyvin ovat hekin ilman sairauksia pärjänneet.

        Mistä kissa sen salmonellan saa jos sitä ei Suomesta ole kananlihasta vuosikausiin löydetty? Mistä se sen trikiinin saa jos sitäkään ei ole tavattu. Salmonellan taitaa saada helpommin muualta jos sen on saadakseen. Jopa ihmisetkin sen ulkomailla matkustaessaan ovat saaneet muualta kuin siipikarjanlihasta.

        salmonellaa löytyy vuosittain Suomestakin ja viimeisimmät suuremmat kohut olivat kun sitä löytyi kananmunista ja eläinten rehusta! Aiheesta kiinnostuneen kannattaa lukea esim. Eviran sivuja.

        Ja tiedoksi, että vatsan ja ruuansulatuselimistön ph ei ole vakio vaan vaihtelee jopa ihmisellä. Koko elämänsä purkki- tai kuivamuonaa syöneellä kissalla on emäksisempi ph-arvo kuin raakaravintoa syövällä. Mutta kun kissaa pikkuhiljaa totutetaan raakaravintoon, muttuu ph-arvokin. Yksinkertaista rakas Watson!


      • sitten
        kissallinen kirjoitti:

        salmonellaa löytyy vuosittain Suomestakin ja viimeisimmät suuremmat kohut olivat kun sitä löytyi kananmunista ja eläinten rehusta! Aiheesta kiinnostuneen kannattaa lukea esim. Eviran sivuja.

        Ja tiedoksi, että vatsan ja ruuansulatuselimistön ph ei ole vakio vaan vaihtelee jopa ihmisellä. Koko elämänsä purkki- tai kuivamuonaa syöneellä kissalla on emäksisempi ph-arvo kuin raakaravintoa syövällä. Mutta kun kissaa pikkuhiljaa totutetaan raakaravintoon, muttuu ph-arvokin. Yksinkertaista rakas Watson!

        ei kun niitä linkkejä kehiin joissa tuo asia kerrotaan faktoilla perustellen. Ei kukaan olekaan väittänyt, ettei vastahapot vaihtelisi, mutta vaihteleeko ne niin paljon, että siitä olisi vaikutusta tähän asiaan, niin tarvitaan ne faktat.

        Sieltä Eviran sivuilta löytyy tosiaankin ne tiedot, ettei Somesta ole löytynyt siipikarjanlihasta salmonellaa pitkiin aikoihin. Silloin kun on löytynyt, on sitä tapahtunut minimaalisen vähän. Se kanamuna-juttukin meni oikeasti niin, ettei se Salmonellan muoto ollut edes sellainen, että se olisi päässyt sinne kanamunan sisälle.

        Pitää lukea kaikki, eikä kuten piru raamattua poimien vain ne kohdat jotka tukee omaa mielipidettä.


      • väitinkö
        into-pii-levä kirjoitti:

        http://www.petmd.com/cat/conditions/digestive/c_ct_salmonellosis

        Eli on mahdollista että kissa sairastuu salmonellaan, on mahdollista että kissan tartuttaa salmonellan ihmiseen jne.

        ettei kissa voi sairastua salmonellaan, enpäs tainnut väittää. Esitin kysymyksen, miten se voisi sairastua kun sitä salmonellaa ei Suomesta ole löydetty viime vuosina siipikarjan lihasta. Se voi saada sen myöskin jostakin muualta ja helpoiten ulkona lintujen pyydystämisen kautta. On ihan turhaa väittää, ettei ne vapaana liikkuvat kissat söisi kotona myöskin jotakin muuta kuin raakaravintoa. Tällä viittaan tuohon väitteeseen vatsahappojen koostumuksen erilaisuudesta.

        Kissa voi saadan salmonellan jos sitä on paljon liikkeellä ja jos se kissa on esim. jostakin syystä alikuntoinen eli sen puolustusmekanismit eivät toimi. Voisi ajatella, että siinä tapauksessa jos kissan ruoansulatus on jostakin syystä pidentynyt, sillä olisi suurentunut riski saada salmonella. Tai jos se suolisto on saatu hiilareilla pilattua, niin sitten se mahdollisuus on olemassa ja siltikin se vaatii sen, että sitä salmonellaa on siinä kanan lihassa jota sille kissalle tarjotaan.

        Lemmikkien ruoista ja tarvikkeista on löydetty salmonellaa esim. kuivatuista siankorvista ja näillä ei ole mitään tekemistä kanan kanssa. Nämä tiedot löytyy Eviran sivuilta ja odotan, että kohta joku saapuu kertomaan, miten Evira on vain faktoja peittelevä elin. Näinhän tässä taannoin yritettiin väittää. Myöskin Ruotsin vastaavan elimen tiedot ovat samansuuntaisia jos joku ne haluaa käydä katsomassa.


      • Ansku-72
        sitten kirjoitti:

        ei kun niitä linkkejä kehiin joissa tuo asia kerrotaan faktoilla perustellen. Ei kukaan olekaan väittänyt, ettei vastahapot vaihtelisi, mutta vaihteleeko ne niin paljon, että siitä olisi vaikutusta tähän asiaan, niin tarvitaan ne faktat.

        Sieltä Eviran sivuilta löytyy tosiaankin ne tiedot, ettei Somesta ole löytynyt siipikarjanlihasta salmonellaa pitkiin aikoihin. Silloin kun on löytynyt, on sitä tapahtunut minimaalisen vähän. Se kanamuna-juttukin meni oikeasti niin, ettei se Salmonellan muoto ollut edes sellainen, että se olisi päässyt sinne kanamunan sisälle.

        Pitää lukea kaikki, eikä kuten piru raamattua poimien vain ne kohdat jotka tukee omaa mielipidettä.

        ihan turha tapella!

        Itse syötän kissalleni kaiken muun raakana paitsi järvikalan ja siipikarjan (riistaa ei meillä anneta lainkaan), sillä minulle riittää jo pienikin mahdollisuus että kissa salmonellan saisi ja tartuttaisi ehkä lapseni. Kotimaisen siipikarjan suhteen salmonellan mahdollisuus on pieni, mutta senkin olemassaolo siis riittää - eihän sitä turhaan kehoitettaisi olemaan raa´an kananlihan käsittelyn suhteen todella tarkka. Itselle ei ole isokaan vaiva käyttää siipikarjanlihaa uunissa kypsenystä varten, ja suoran sanottuna kissani todella pitää kypsästä kananlihasta. Mutta jokainen ruokkikoon kissansa oman tietämyksensä ja halunsa mukaan, kunhan aina päämääränä on kissan hyvinvointi ja terveellinen ravinto! Mielestäni kypsän kanan antaminen ei ole kissalle terveysriski :)

        http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/hygieniaosaaminen/tietopaketti/ruokamyrkytykset/ruokamyrkytyksia_aiheuttavia_bakteereja/salmonella/


      • kehotus..
        Ansku-72 kirjoitti:

        ihan turha tapella!

        Itse syötän kissalleni kaiken muun raakana paitsi järvikalan ja siipikarjan (riistaa ei meillä anneta lainkaan), sillä minulle riittää jo pienikin mahdollisuus että kissa salmonellan saisi ja tartuttaisi ehkä lapseni. Kotimaisen siipikarjan suhteen salmonellan mahdollisuus on pieni, mutta senkin olemassaolo siis riittää - eihän sitä turhaan kehoitettaisi olemaan raa´an kananlihan käsittelyn suhteen todella tarkka. Itselle ei ole isokaan vaiva käyttää siipikarjanlihaa uunissa kypsenystä varten, ja suoran sanottuna kissani todella pitää kypsästä kananlihasta. Mutta jokainen ruokkikoon kissansa oman tietämyksensä ja halunsa mukaan, kunhan aina päämääränä on kissan hyvinvointi ja terveellinen ravinto! Mielestäni kypsän kanan antaminen ei ole kissalle terveysriski :)

        http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/hygieniaosaaminen/tietopaketti/ruokamyrkytykset/ruokamyrkytyksia_aiheuttavia_bakteereja/salmonella/

        koskee ihmisiä jotka sen salmonellan saa paljon kissaa helpommin ja todellakin yleensä jostakin muualta kuin siipikarjanlihasta. Ylipäätään raa´an lihan käsittelyn kanssa pitää olla ihmisten tarkempana ja mm. leikkuulaudat ja työvälineet pitää pestä kunnolla sen jälkeen. Itse leikkaan lihat aina keittiösaksilla ja pistän sakset suoraan tiskikoneeseen, siellä ne puhdistuu kunnolla. Käsien pesun tärkeyttä on painotettu nyt vielä entistäkin enemmän, muidenkin tautien vuoksi kuin salmonellan. Mutta liiallinen desinfiointiaineiden käyttö lisää pöpöriskiä, joten vain huolellinen pesu saippualla ja desinfiointi vain tarpeen mukaan.

        Itse ihmettelen sitä, että pienenkin riskin olemassa olo tässä tapauksessa otetaan vakavasti, mutta hiilihydraateilla tai muuten huonolaatuisella ruoalla ruokkimisen riskejä taas ei. Kuitenkin ruokavaliosta johtuvia sairauksia hoidetaan päivittäin ja osa niistä on vakavia (virtsakivet voivat tappaa kivuliaasti). Salmonella, vaikka onkin ikävä tauti, on kuitenkin hoidettavissa ja jopa ehkäistävissä kun ostaa tarkastettua lihaa ja käsittelee sitä itse huolella. Vapaana kulkevat kissat sen saisivat helposti ja voisivat tartuttaa omistajansa jos se niin helposti tulisi. Onko tässäkin vain syynä se, että salmonella voi tarttua ihmisiin ja siksi sitä niin pelätään, kissan sairastamisella ei olekaan niin suurta väliä :(

        Kysennettykin liha on kissalle terveysriski, nimittäin siitä tuhoutuu kissalle elintärkeitä aineita mm. tauriini. Tietysti jos syöttää teollista lisäksi ja muut lihat raakana, niin riski minimoituu, mutta jos syöttää vain lihaa ja kaiken kypsänä on riski olemassa. Sen lisäksi pelkän lihan syöttäminen on riski myöskin, raakana tai kypsänä, sen kalsiumin vähäisyys aiheuttaa mm. Paperbone syndroomaa eli paperiluutautia.

        Tästä nähdään, että mikään ei ole niin yksinkertaista vaan aina pitää ottaa huomioon useampia asioita, ruokkii sitten kissansa miten tahansa.


    • farkku

      kissa__ kertoi, kaikki lihat aina raakana. Kalan voi pistää raakana pakastimeen ja sulattaa sitten (raakana edelleen) ja tarjota kissalle. Kanan salmonella ei pysty kissan suolistoon. Esimerkiksi Lidlistä saa alaskanseitiä pakkasesta, jota voi antaa suoraan sulatettuna pakkasesta. Plussaa on, jos saat kissasi syömään kalaöljyä ja kestät itse sen hajua :D

      Anna erilaisia raakoja lihoja. Esimerkiksi sian sydän ja kieli on usein tykättyä ruokaa, jotkut kissat tykkäävät lisäksi sian munuaisista ja maksasta. Jos paikkakunnallasi on koiralla barffaajia (raakaruokkijoita), voisit kysellä testipaloja esimerkiksi hevosesta tai muusta elukasta.

      Itse olen antanut 6v uroskissalleni vaihtelevasti eläinkaupan märkäruokia ja joskus marketin Mjau-tetroja. Raksujakin annan ja todella usein annan raakaa lihaa. Isoja kimpaleita, jotta kissalla on pureksittavaa. Se puhdistaa hampaiden pintaa ja antaa suulle töitä. Maitotuotteita en anna ollenkaan. Annan ympäri vuoden Multicat-tabletteja ja talviaikoina annan kuureina Nutriplus Cat-geeliä, koska kissa on puolipitkäkarvainen ja turkin laatu on talvella huono. Kissani ei syö kalaöljyä.

    • eka kirjoittaja

      Asun maaseudulla kaukana kaikesta ja joudun turvautumaan markettien kissanruokatarjontaan. Onneksi tuollakin ruokavaliolla ovat kaikki kissani pysyneet terveinä, mutta tosiaankin haluaisin niille välillä vähän vaihtelua kun olen huomannut kuinka paljon ne esim. nautasuikaleista tai keitetysta kalasta pitävät. Jotain olen netistä opiskellutkin kissojen ruokinnasta, mutta monet jopa tosistaan täysin eriävät mielipiteet sekoittavat pään ja toisaalta en tiedä ketään kuka täällä meillä päin todella vaivautuisi kissan ruokinnalla päätään vaivaamaan. Eläinlääkärikin on lähinnä tuotantoeläimiin erikoistunut, joten hänellä ei ollut paljon annettavaa kissojen ruokinnan suhteen.

      Kana raakana vähän mietityttää, sillä itse olen sairastanut salmonellan ja siksi olen aika vastentahtoinen raakaa kananlihaa käsittelemään. Ehkä kissat ovat vastustuskykyisempiä kuin ihmiset, mutta ellen halua antaa siipikarjaa raakana, niin onko viisaampaa se kypsentää esim. keittämällä vai antaa sitä pakasteessa käyttämisen jälkeen?

      Mukava tietää että olen oppinut edes jotain ja toivon mukaan voin korjata vielä tässäkin vaiheessa rakkaiden kissojeni ruokavaliota.

      • 3 kissan omistaja

        Piti olla: oman kunnan eläinlääkäri on lähinnä tuotantoeläimiin erikoistunut.


      • farakku

        kokonaan raakana. Kissahan ei kanaa itsekseen ole koskaan kypsentänyt ja raaka, MAUSTAMATON kana on usein kissalle herkkua. Esimerkiksi itsellesi kokatessa ota erilliselle kissanlautaselle muutama suikale ja katso maistuuko.

        Itsekin olen salmonellan sairastanut ja käsittelen kuitenkin työssäni ja kotonani raakaa kanaa. Eikä ole salmonellaa uudestaan tullut. Pese kädet ja työvälineet heti käytön jälkeen (:


      • kissanomistajana

        Vaikka asut maaseudulla, ei ole pakko turvautua pelkkään markettiruokaan. Itse tilaan melkein kaikki kissojen lelut, hiekat ja ruuat netistä, ja varsinkin maalla asuva kaverini on hehkuttanut mahdollisuutta aika lailla. Zooplus on yksi paljon kissaväen käyttämä, siitä löytyy täältäkin ketjuja.

        Varsinkin eläinkauppalaatuisessa ruuassa säästöä on reilusti, kannattaa käydä vilkaisemassa. .fi-päätteinen toimittaa yli 39 euron tilaukset ja .com-päätteinen yli 69 euron ilman toimitusmaksuja, yli satasen tilauksesta tulee lisäksi 5%:n alennus. Ja toimitus on kotiin asti, jos vain olet toimitushetkellä kotona. Oma pääsyyni tuolta tilaamiselle, koska en vain jaksa kantaa hiekkoja kaupasta kotiin :D


      • puolibarffi

        Itse asun kaupungissa, mutta ostan kissalle ruokaa harvoin. Noin kerran kuussa asioin barffikaupassa josta ostan lihaa reilun kuukauden tarpeeksi. Kotona pilkon jäiset lihat annospusseihin ja tungen pakkaseen, näin evästä jo pitkäksi aikaa. Raksut tilaan zooplussalta joten se ei edes vaadi kotoa poistumista. :)

        Maalla kannattaa kysellä metsästysporukoilta ylijäämälihoja, hirveä, peuraa ym. Toki sieltä marketistakin saa oivaa lihaa kissalle, mutta ihmisille suunnattu liha on monesti hintavaa verrattuna barffilihoihin.


      • >^..^<

        Pakastaminen ei tapa bakteereita (esim. salmonella), mutta loiset kyllä. Meillä kissat syövät kaiken lihan raakana ja ovat terveitä. Pennutkin aloittavat ruokaharjoittelun raa'alla jauhelihalla ja harvoin mitään ripulia tms.


    • Kiitollisuudella ap.

      Toki kannattaa harkita ruuan tilaamista netistä, mutta se varmaan vaatii luottokortin hankkimista ja minulla kun ei ole edes pikapankkikorttia. Olen sen verran vanhempi ihminen että olen tähän saakka käyttänyt vain käteistä rahaa tai nuoruudessa shekkejä, pankkikortteihin en ole vielä tutustunut.

      Metsästäjiä täällä päin on paljonkin ja jopa hirviporukka, joten ehkäpä heiltä voisi jotain kissoillenikin liietä. Taas vaan on se iso kynnys kun itse olen luonnonsuojelija enkä metsästyksestä pidä.

      Nyt kuitenkin on pakasteessa nautasuikaleiden lisäksi myös viljapossua, kanaa, seitiä sekä järvikalaa joista viimeksi mainittu on keitetty ja ruodittu. Tänään käyn kaupasta katsomassa joskos sieltä saisi sian sydäntä tai maksaa.

      Tässähän ihan innostuu kun voi tarjota kissoille vaihtelevaa ruokaa joka näköjään myös maistuu todella hyvin jokaiselle.

      Vielä uskallan udella sen verran, että onko joku sisäelin sellainen jota kissalle ei saa raakana antaa?

      • farakku

        ole (: Useimmat kissat eivät vaan tahdo syödä munuaisia tai maksaa. Molemmat kannattaa lioittaa, ainakin munuaiset.


      • kortillinen vanhus

        Nettiä käytät sujuvasti, mutta ei minkäänlaista korttia?! Nyt on jo aika käydä hakemassa edes se visa electron! Sekin käy zooplussalle. :)


      • 3 kissan mami, ap
        kortillinen vanhus kirjoitti:

        Nettiä käytät sujuvasti, mutta ei minkäänlaista korttia?! Nyt on jo aika käydä hakemassa edes se visa electron! Sekin käy zooplussalle. :)

        mutta oikeaa rahaa en muoviläpyskänään vaihda. :)

        Meillä "kiista" ratkesi helposti, sillä raaka kanasuikale kelpasi kunnolla vain vanhimmalle kissalle. Juniori maistoi pari suikaletta, mutta 10-vuotias vain nuuhkaisi ja sanoi kiitos ei. Kaikki muu on raakana kelvannut oli se sitten sikaa, nautaa tai sydäntä. Saakohan sydäntä ja muita sisäelimiä valmiiksi paloiteltuna? Oli nimittäin tottumattomalle aikamoinen kokemus kokonainen sydän käsin siivuttaa, vaikka tiedän että ikäpolveni ihmiset ovat sitä ruokana tottuneet käyttämään. Ei sentään meillä koskaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      260
      2501
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      187
      1599
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      58
      1406
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      79
      1136
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1129
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      219
      993
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      990
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      885
    9. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      710
    10. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      709
    Aihe