Epäilemme lapsellamme epilepsiaa, kävikin vasta EEG-tutkimuksissa, josta sai puhtaat paperit. Tietenkään ei tutkimuksen aikana saanut kohtausta, joten mielestäni tutkimus ei voi olla luotettava. Mutta totesivat, että lapsi on terve ja kaikki kunnossa. Jatkavaa vain normaali eloa! tiedän, että hänellä on todennäköisesti epilepsia, oireet ovat juuri sellaisia kuin epilepsiassa on. Onko muita jotka eivät ole jääneet kiinni EEG:ssä?
EEG-tutkimus, onko luotettava?
15
7962
Vastaukset
- paljonkin
Pelkkä EEG ei välttämättä kerro tarpeeksi. Minullakin tarvittiin PET ja SPECT, joita ennen oli mm. uni-EEG, videotelemetria ja kasetti-EEG.
Magneettitutkimus paljastaa häiriöpesäkkeen sijainnin, minkä jälkeen luulisi esim. lääkityksen suunnittelun olevan helpompaa. - ...?!
Jos EEG väittää normaalia, ei ole mitään epilepsiaa. Kaikilla meillä on joskus "häiriöitä".
Jos lapsen käytös ihmetyttää, yritä jutella joskus kahden kesken. Lapsen kanssa.- ariok
???Outo vastaus!!**??? Tuskinpa meillä kaikilla on oireita 4-5 kertaa päivässä!! Eivätkä oireet poistu vaikka miten kovasti yritän jutella lapseni kanssa!!!
- sh
ariok kirjoitti:
???Outo vastaus!!**??? Tuskinpa meillä kaikilla on oireita 4-5 kertaa päivässä!! Eivätkä oireet poistu vaikka miten kovasti yritän jutella lapseni kanssa!!!
EI riitä, eikä se tuo aina epilepsiaa esille! Eli lasten neurologille uudelleen.
"Ei ole pysyvää vammaa ...?!27.10.2010 18:47
Jos EEG väittää normaalia, ei ole mitään epilepsiaa. Kaikilla meillä on joskus "häiriöitä".
Jos lapsen käytös ihmetyttää, yritä jutella joskus kahden kesken. Lapsen kanssa. " Tämä EI siis pidä paikkaansa!!!!
- ....................
Minulla ON epilepsia, eikä ikinä ole missään tutkimuksissa näkynyt yhtään mitään. On tehty EEG useamman kerran, magneettikuvaukset ja ties mitä. EEG:n ongelma on juuri tuossa, jos ei saa kohtausta sen aikana (niinkuin en itsekään saanut, lukuisista yrityksistä huolimatta).
- se siitä
ja jokainen eeg normaali vaikka on ollu selviä kohtauksia esim yks kesti 20min
- Muu KNF
se siitä kirjoitti:
ja jokainen eeg normaali vaikka on ollu selviä kohtauksia esim yks kesti 20min
Tarvitaan siis muita KNF:n tutkimuksia, että saataisiin selville häiriöpesäkkeen sijainti.
Kun kyseessä on noin pitkiä kohtauksia (20 min.), kannattaa lähettää osastotutkimuksiin. Pelkkä poliklinikka ei edistä asiaa. Ainakin joskus kotikohtausten kriittinen raja oli 10 min., tai soitettiin ambulanssi. - jousimies57
Muu KNF kirjoitti:
Tarvitaan siis muita KNF:n tutkimuksia, että saataisiin selville häiriöpesäkkeen sijainti.
Kun kyseessä on noin pitkiä kohtauksia (20 min.), kannattaa lähettää osastotutkimuksiin. Pelkkä poliklinikka ei edistä asiaa. Ainakin joskus kotikohtausten kriittinen raja oli 10 min., tai soitettiin ambulanssi.Mulle on tehty useampia EEG -tutkimuksia, ei niissä koskaan ole mitään näkynyt. On kieputettu ylös ja alas penkkiin sidottuna. Vilkkuvaloa silmiin, eikä mitään merkkiä EEG:ssä. Ei kohtaustakaan.
Epilepsia on, tehty muita tutkimuksia: magneettikuvaus ym.
Tarvitaan lisätutkimuksia ilman muuta. - vaikeaselkoista
Itselläni on taas niin päin,että eeg-ssä näkyy joka kerta niin paljon poikkeavuutta,että on tehty ohimolohkoepilepsiadiagnooni. Nyt kuitenkin video-eeg:n mukaan ei ole. En oikein usko koko eeg:n luotettavuuteen. Tähän asti oli niin kovat pesäkkeet molemmilla puolin ohimolohkoja,ettei voinut edes leikata.Nyt ei ole koko epilepsiaa. Migreenissäkin voi olla ihan samanlaiset käyrät. Vilkkuvaloista sain kuitenkin kouristus- ja tajunnenhämärtymiskohtauksen,joka näkyi käyrällä,muttei ollut purkauksia. Kärsin silti hajutuntemuksista ja ennenkoetun tuntemuksista ja poissaolokohtauksista,joiden pitäisi toisen neurologin mukaan liittyä nimenomaan epilepsiaan,eikä migreeniin.
- Kirjoittajana
Diaknoosi tulee jos on tarvetta virallistaminen ei sinuta onnistu jos et lääkäri ole.
- epätietonen
Jokaisella on omat taustansa. Kerroinkin vain omat kokemukseni,enkä tarkoita,että lääkärit ovat väärässä. Enkä halua kommentoida toisten sairauksia ja ei kai niitä tällä palstalla voikaan kukaan tehdä. On sitten lääkäri tai tavallinen ihminen. Eipä kai tänne kukaan kirjoita diagnoonsia saadakseen. Kuitenkin sen verran on mennyt lääkäriusko eri diagnooseista. Monenlaista kärsimystä on tuottanut. Kokemuksesta tiedän.
- Kvinoa
"Poikkeava EEG ei todista, että potilaalla on epilepsia, eikä normaali EEG sulje pois epilepsiaa" :epilepsian käypä hoito suositus. Sieltä löytyy muutenkin hyvää tietoa siitä miten pitäisi hoitaa ja tutkia. Osoite: http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/naytaartikkeli/tunnus/hoi50072
- diagnoosin eriarvois
Se on kyllä nyt todettu kaverinikin kohdalla. Itsekin ajatteli,että sama se mikä diagnoosi(epilepsia vai basilaarimigreeni). Todellisuudessa ei kuitenkaan sitten ihan sillain mene. Koska epilepsiaan ja basilaarimigreeniin käytetään samoja lääkkeitä. Epilepsiaan saa ilmaislääkkeet,muttei basilaarimigreeniin. Kyseinen migreeni on kuitenkin käytännössä pahempi kuin epilepsia. Ja lääkkeiden kalleuden vuoksi joutuu ahdingoon ja joutuu turvautumaan huonompiin ja halvempiin lääkkeisiin.
- enummarra
Multa ei oo löytynyt mitään pesäkkeitä, nolosti voin sanoa että sain viinakrampin jonka ansiosta löytyi 3 aneurysmaa, isoin hoidettiin. Ei johdu niistä kohtaus. Uni-eeg:ssä kuulemma muutama lievä epileptiforminen hidaspiikkiaalta, nyt monta kertaa mieltä muutettuaan lääkäri yllättäen PUHELIMESSA ehdotti epi,diagnoosia ja B-lausuntoa. Olen 25-vuotias mies, en ottanut vastaan, en pääse lisätutkimuksiin. Miksi ne näin helpolla koittavat minulle epin todeta. Menen vaikka käräjille tästä asiasta, periksi en anna. Ikinä ei ole ollut aiemmin kohtauksia, nyt yksi alkoholista johtunut, eikä nyt jälkeenkään mitään. Kummasti lääkityksenki aloittivat ilman mitään tutkimuksia (HYDANTIN) Olen ottanut potilasasiamieheen yhteyttä koska muutenkin epikriiseissä väärää tietoa, kirjoitusvirheitä eikä minua ole informoitu oikein mistään, vaikka koilaustoimenpidekkin on tehty. Epilepsia diagnoosia kovasti tyrkytetään.
- enummarra
Oho, olipas vanha ketju.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1442480Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?1961167Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131081Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389930Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi298901- 66868
- 90850
- 53841
- 46829
- 53758