Paras pulpetti

paattikuume

Onko yamarin pulpettiveneet luokassaan parhaita,
vai löytyykö haastajia ??? ts.kertokaa kokemuksia.

11

10290

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joke

      Itselläni on toinen Busteri menossa. Olen ajanut paljon kavereiden muoviveneillä, mutta ei
      niillä pahoihin paikkoihin ole uskaltautunut. Paria Yamariniakin olen ajanut eikä niissä
      varsinaisesti vikaa ollut.

      Alumiinissa on se etu, että siihen tulee vaurioita vasta sitten, kun muovivene on jo
      uponnut. Tämä on erityinen etu liikuttaessa tuntemattomilla vesillä. Toinen merkittävä
      seikka on se, että etenkin painavalla muoviveneellä on hankalaa rantautua kalliorantaan
      eikä sitä voi vetää kalliolle edes väliaikaisesti, jos on aallokkoa. Alumiini ei ole siitäkään
      moksiskaan. Kolmanneksi, alumiini ei ime vettä kuten lasikuitu eikä sillä ole rajotteita
      esim. jäissä ajamisen suhteen. Lisäksi vene huolletaan syksyisin ja keväisin pääosin
      painepesurilla.

      Fiskars mainostikin takavuosina, että "Buster, huolimatonta veneilyä".

    • fiskare

      Vanhoista merkeistä ylivoimaisesti paras oli
      Finnark 490. Uskalsi keliin kuin keliin ja perään
      kävi melkein kone kuin kone, meni suhthyvin jo
      viiskymppisellä, maksimissaan olen ollut ajamassa
      115-heppaisella. Miinuksena se ettei Finnarkkeja
      450/490 tahdo löytyä enää mistään, onko kellään
      tietoa kenellä muotit ovat nykyisin ?

      Nykyisistä merkeistä kannattaa tsekata Marsund
      490, uusi Pellinkiläinen ja TG:n tekeleet.

      • Jurputtaja

        Finnark 490 on hyvässä maineessa,menen kuitenkin
        toisella klassikolla kovassa kelissä lujempaa ja
        mukavammin,eli Vator 17 R:llä.


      • fiskare
        Jurputtaja kirjoitti:

        Finnark 490 on hyvässä maineessa,menen kuitenkin
        toisella klassikolla kovassa kelissä lujempaa ja
        mukavammin,eli Vator 17 R:llä.

        huomaa että Vator hieman kookkaampi, massa/pituus
        rauhoittaa menoa.
        Vatorin miinuksena isompi tehontarve, muuten
        erinomainen vene.

        Muuten miksiköhän ammattikalastajat suosivat
        Finnarkkeja, no veneellähän on päästävä etiäpäin
        kelillä kuin kelillä.


      • Jurputtaja
        fiskare kirjoitti:

        huomaa että Vator hieman kookkaampi, massa/pituus
        rauhoittaa menoa.
        Vatorin miinuksena isompi tehontarve, muuten
        erinomainen vene.

        Muuten miksiköhän ammattikalastajat suosivat
        Finnarkkeja, no veneellähän on päästävä etiäpäin
        kelillä kuin kelillä.

        toki.
        Vatorin miinuksena mainittakoon vielä kiikkeryys
        paikallaan ollessa,itse kuitenkin tulen toimeen
        tämän ominaisuuden kanssa,liikkumaanhan se on
        tehty.

        Mutta asiasta kolmanteen,mielestäni nykyveneissä
        on liikaa annettu periksi muotoilulle,tilaa
        hukataan pienessäkin veneessä mitä
        ihmeellisimpiin tyylittelyihin.
        Nykyveneiden rakenteista en taas viitsi sanoa
        mitään,verenpaine vain turhaa kohoaa.


    • XXL

      Jos etsit venettä ja kuvaat sen ominaisuuksia
      yhdellä sanalla: paras, niin ainoa oikea vastaus
      on Buster.

      • Joke

        Kuten yllä mainitsin, alumiinilla on puolensa.

        Vaikka itse olen päätynyt Busteriin jo
        toistamiseen, en edelleenkään väitä, että se olisi
        automaattisesti kaikille paras vaihtoehto.

        Itselläni on ollut kolme kesää Magnum CC 150
        Evari. Paketti on saanut sellaista kyytiä, että
        monella muulla veneellä siitä ei olisi tullut
        mitään. Silti väittäisin, että Bustereissakin on
        monta yksityiskohtaa, jotka pitäisi korjata.

        Yksi ongelma on ollut esim. valomaston pysyminen
        kyydissä mukana. Koska maston jalka ei muodosta
        esim. asetekniikassa tunnettua ns. jäykkäyhteyttä,
        pitkä keppi löystyy kovassa menossa ja itselläni
        taitaa olla viides keppi menossa. On
        vähintäänkin aika erikoista, että valomasto tippuu
        itsekseen matkalle ilman ulkoista syytä.

        Toinen ongelma on se, että pohjan muotoilussa on
        tehty kompromissi tarvittavan konetehon ja perän
        kantavuuden suhteen. Vene pomppaa liukuun
        helposti, mutta suuremilla nopeuksilla se tahtoon
        uida liian märkänä, mikä heikentää suorituskykyä,
        koska trimmi ei riitä pitämään keulaa ylhäällä.
        Syvempi V voisi olla yksi kohta
        toivomuslistallani, mutta se on yksi
        suunnittelukompromissi ja ostettu ominaisuus.
        Voisikohan Magnumista tehdä esim. vauhtiversion
        pienehköillä muutoksilla, mutta kyseessä olisi
        täysin uusi malli, joka voi muista syistä olla
        vaikeampi juttu.

        Viimeisin muutos eli uuden jakkarat on myös
        tervetullut muutos. Vanhat jakkarat hajosivat
        käsiin kovassa kelissä, jos joku otti niistä
        tukea. Se ei ole laatuveneen ominaisuus.

        Onhan niitä parannusehdotuksia muitakin, mutta
        tuossa hätäisimmät. Muita suurempia ongelmia on
        esim. valojen ym. asennus pimeässä operointia
        varten, mutta samat ongelmat vaivaavat muita
        avoveneitä. Kaikesta huolimatta olen ollut melko
        tyytyväinen valintaani, mistä kielii se, että
        allani on jo toinen Buster. Jos minä en ole saanut
        venettä palasiksi kolmessa vuodessa, siinä täytyy
        olla jotakin poikkeuksellista.


      • Jurputtaja
        Joke kirjoitti:

        Kuten yllä mainitsin, alumiinilla on puolensa.

        Vaikka itse olen päätynyt Busteriin jo
        toistamiseen, en edelleenkään väitä, että se olisi
        automaattisesti kaikille paras vaihtoehto.

        Itselläni on ollut kolme kesää Magnum CC 150
        Evari. Paketti on saanut sellaista kyytiä, että
        monella muulla veneellä siitä ei olisi tullut
        mitään. Silti väittäisin, että Bustereissakin on
        monta yksityiskohtaa, jotka pitäisi korjata.

        Yksi ongelma on ollut esim. valomaston pysyminen
        kyydissä mukana. Koska maston jalka ei muodosta
        esim. asetekniikassa tunnettua ns. jäykkäyhteyttä,
        pitkä keppi löystyy kovassa menossa ja itselläni
        taitaa olla viides keppi menossa. On
        vähintäänkin aika erikoista, että valomasto tippuu
        itsekseen matkalle ilman ulkoista syytä.

        Toinen ongelma on se, että pohjan muotoilussa on
        tehty kompromissi tarvittavan konetehon ja perän
        kantavuuden suhteen. Vene pomppaa liukuun
        helposti, mutta suuremilla nopeuksilla se tahtoon
        uida liian märkänä, mikä heikentää suorituskykyä,
        koska trimmi ei riitä pitämään keulaa ylhäällä.
        Syvempi V voisi olla yksi kohta
        toivomuslistallani, mutta se on yksi
        suunnittelukompromissi ja ostettu ominaisuus.
        Voisikohan Magnumista tehdä esim. vauhtiversion
        pienehköillä muutoksilla, mutta kyseessä olisi
        täysin uusi malli, joka voi muista syistä olla
        vaikeampi juttu.

        Viimeisin muutos eli uuden jakkarat on myös
        tervetullut muutos. Vanhat jakkarat hajosivat
        käsiin kovassa kelissä, jos joku otti niistä
        tukea. Se ei ole laatuveneen ominaisuus.

        Onhan niitä parannusehdotuksia muitakin, mutta
        tuossa hätäisimmät. Muita suurempia ongelmia on
        esim. valojen ym. asennus pimeässä operointia
        varten, mutta samat ongelmat vaivaavat muita
        avoveneitä. Kaikesta huolimatta olen ollut melko
        tyytyväinen valintaani, mistä kielii se, että
        allani on jo toinen Buster. Jos minä en ole saanut
        venettä palasiksi kolmessa vuodessa, siinä täytyy
        olla jotakin poikkeuksellista.

        Yksi tykkää äidistä ja toinen tyttärestä
        (käyttötarkoituksen mukaan,heh).

        Sama juttu on mielessä minullakin kestävyyden
        suhteen.Veneen on kestettävä kaikki
        kuviteltavissa oleva käyttö ilman pelkoa siitä
        että se hajoaa seuraavaan aaltoon päreiksi.

        Ja teettätin uuden veneeni
        nykyaikaistettuna,vanhojen rakennusohjeiden
        mukaan,lisättynä extra-vahvikkeilla ja
        materiaalilla.Vene ei valita ja kovassakin
        kelissä kulkee tasapainoisesti ja mukavasti.

        Joskus vain tuntuisi ehken lentolupakirja olevan
        tarpeen kun oikein innostuu kelissä luukuttamaan.
        Elämän pieniä perverssejä nautintoja nämä..


      • XXL
        Joke kirjoitti:

        Kuten yllä mainitsin, alumiinilla on puolensa.

        Vaikka itse olen päätynyt Busteriin jo
        toistamiseen, en edelleenkään väitä, että se olisi
        automaattisesti kaikille paras vaihtoehto.

        Itselläni on ollut kolme kesää Magnum CC 150
        Evari. Paketti on saanut sellaista kyytiä, että
        monella muulla veneellä siitä ei olisi tullut
        mitään. Silti väittäisin, että Bustereissakin on
        monta yksityiskohtaa, jotka pitäisi korjata.

        Yksi ongelma on ollut esim. valomaston pysyminen
        kyydissä mukana. Koska maston jalka ei muodosta
        esim. asetekniikassa tunnettua ns. jäykkäyhteyttä,
        pitkä keppi löystyy kovassa menossa ja itselläni
        taitaa olla viides keppi menossa. On
        vähintäänkin aika erikoista, että valomasto tippuu
        itsekseen matkalle ilman ulkoista syytä.

        Toinen ongelma on se, että pohjan muotoilussa on
        tehty kompromissi tarvittavan konetehon ja perän
        kantavuuden suhteen. Vene pomppaa liukuun
        helposti, mutta suuremilla nopeuksilla se tahtoon
        uida liian märkänä, mikä heikentää suorituskykyä,
        koska trimmi ei riitä pitämään keulaa ylhäällä.
        Syvempi V voisi olla yksi kohta
        toivomuslistallani, mutta se on yksi
        suunnittelukompromissi ja ostettu ominaisuus.
        Voisikohan Magnumista tehdä esim. vauhtiversion
        pienehköillä muutoksilla, mutta kyseessä olisi
        täysin uusi malli, joka voi muista syistä olla
        vaikeampi juttu.

        Viimeisin muutos eli uuden jakkarat on myös
        tervetullut muutos. Vanhat jakkarat hajosivat
        käsiin kovassa kelissä, jos joku otti niistä
        tukea. Se ei ole laatuveneen ominaisuus.

        Onhan niitä parannusehdotuksia muitakin, mutta
        tuossa hätäisimmät. Muita suurempia ongelmia on
        esim. valojen ym. asennus pimeässä operointia
        varten, mutta samat ongelmat vaivaavat muita
        avoveneitä. Kaikesta huolimatta olen ollut melko
        tyytyväinen valintaani, mistä kielii se, että
        allani on jo toinen Buster. Jos minä en ole saanut
        venettä palasiksi kolmessa vuodessa, siinä täytyy
        olla jotakin poikkeuksellista.

        Vastaukseni oli tietenkin pilke silmäkulmassa
        kirjoitettu ja aivan yhtä tyhmä tai järkevä kuin
        koko kysymyksen asettelu. Veneen valinnassahan
        painavat monet asiat. Uskoisin kuitenkin, että
        pulpettivenettä hankkiva on ostamassa ennen muuta
        hyvää _venettä_, ei niinkään kiiltäväkylkistä
        näyttelyesinettä. Tosin sen lisäksi, että
        Busterit veneinä ovat kokoluokissaan "parhaita",
        ovat ainakin Magnum ja XXL myös erittäin
        tyylikkään näköisiä.


      • OM

        Faster, paitsi jos "fancy" ulkonäkö ja kivat värit
        on tärkeitä.


    • Lasikuitu.

      Jos ajot veneillä vesillä eikä kivikossa, ja
      arvostat ajoominaisuuksia.
      Niin Yamarin on OK.
      Mutta jos sen lisäksi arvostat venee vahvuutta ja
      ajoominaisuuksia niin Finnmaser.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Rakastatko?

      Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      71
      3105
    2. Mikä haluat olla kaivatullesi?

      1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      92
      2875
    3. Kosiako meinasit?

      Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      51
      2115
    4. Mietin että

      Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin
      Ikävä
      20
      1575
    5. Oot ilkee paha noita

      Paha babushka Luulitko etten tienny
      Ikävä
      15
      1349
    6. Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon

      Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..
      Vimpeli
      5
      1338
    7. Aaamu on täällä taas!

      Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa
      Ikävä
      13
      1301
    8. Tajusin vaan...

      Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein
      Ikävä
      13
      1273
    9. Sytyttikö hallin lapsi vai joku mielipuoli

      Onko tietoa? Toivon jälkimmäistä
      Vimpeli
      18
      1270
    10. Noin ulkonäkö-jutut ei multa

      Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin
      Ikävä
      24
      1232
    Aihe