Normaalia 4-vuotiaalta?

väsynyt äiti

Onko nämä normaaleja keskusteluja 4 vuotiaan pojan kanssa? Mielipiteitä:)

L: Äiti mikä tämä on?
Ä: Se on lentokone, mennäänpäs syömään välipalaa.
L: Mutta mikä tämä on?
Ä: Se on lentokone, nyt syömään
L: MUTTA MIKÄ TÄMÄ LENTOKONE ON??
Ä: Se on valkoinen lentokone, nyt tulet syömään.
L: MI-KÄ tämä lentokone on??
Ä: Se on valkoinen lentokone, vähän tavallista pienempi, ja siinä on tuollainen ropelli nokassa, mitä ei ole tavallisessa matkustajalentokoneessa. Nyt syömään!!
L: (mietintä tauko) Mitä sillä lentokoneella voi tehdä?
Ä: Samoja asioita mitä tavallisellakin lentokoneella, sillä lennetään. Syödäämpäs nyt.

Tähän tyyliin keskustelu etenee usein jos annan sen edetä. Voin viedä väkisin ruokapöytään ja ilmoittaa, että nyt syödään ja keskustellaan myöhemmin lentokoneista. Joskus toimii, joskus ei. Usein johtaa raivariin.

Seuraava keskustelu
L: Anna karkkia
Ä: Ei nyt, sait jo tarpeeksi.
L: Muttakun minä haluan karkkia (marinaa, kitinää)
Ä: Et saa enää. Joku toinen kerta lisää
L: (huutaa puheen päälle) muttaku minä haluan, muttaku minä haluan...
Sitten yhtäkkiä:
L: Minä lennän pois! (vihaisena ja uhmakkaana)
Ä: Senkö takia kun olet vihainen?
L: Joo minä lennän pois!
Ä: Minne sinä lennät?
L: Mummolaan!! Minä lennän mummolaan
Ä: Ahaa...
L: Minulla on MUSTAT siivet!! Täällä (näyttää kylkiään)

Vaihtoehtoinen loppu:)

L: Anna karkkia
Ä: Ei nyt, sait jo tarpeeksi.
L: Muttakun minä haluan karkkia (marinaa, kitinää)
Ä: Et saa enää. Joku toinen kerta lisää
L: (huutaa puheen päälle) muttaku minä haluan, muttaku minä haluan...
Sitten yhtäkkiä:
L: Minä pätkin sinua!! (tulee ja pätkäisee) Ja minä puhkun ja puhallan!!
Ä: Ei saa pätkiä, nyt rauhoitutaan.
L: Minä pätkin! (samalla pätkii ja puhaltaa)
Ä: Nyt rauhoitut --> jos ei rauhoitu puheella vien jäähylle, jossa istuu hyvin sitkeästi, ennenkun pystyy lopettamaan uhoamisen.

Vielä yksi

L: Mikä tämä on?
Ä: Se on sitruspuserrin
L: Mitä tällä sitruspusertimella voi tehdä?
Ä: Sillä voi kuoria sitruunaa, eikun siis puristaa sitruunasta mehua.
L: SINÄ SANOIT VÄÄRIN!!:D ÄITI SANOI VÄÄRIN:D (innoissaan ja nauraa)
Sitten jos tehdäänkin appelsiinimehua jaksaa muistuttaa, että puhuin aikaisemmin sitruunasta

HUOH!:/

14

1226

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 4v pojan äiti

      Ihan normaalia 4 vuotiaalta.
      Minkä ikäinen itse olet? 20?

      • .vanhempi.

        Poikani kuulemma jumittaa liikaa asioissa ja siirtymätilanteet ovat kuulemma liian vaikeita ikäisekseen. Tuo oli vain murto-osa hänen piirteistään mutta mm. tämä on kuulemma sellainen piirre, jonka vuoksi pojallani epäillään autismia ja aspergeria. Jätin tarkoituksella kertomatta raflaavimmat esimerkit, koska jos kertoisin ne, kukaan ei pitäisi lastani normaalina ja silloin kaikessa hänen käyttäytymisessään nähdään jotain epänormaalia, vaikka siellä voi olla suht normaalejakin juttuja seassa. Mutta siis kiitos vastauksestasi:) se vain tukee käsitystäni, että tämän tyyppistä keskustelua käydään muillakin.


      • xym
        .vanhempi. kirjoitti:

        Poikani kuulemma jumittaa liikaa asioissa ja siirtymätilanteet ovat kuulemma liian vaikeita ikäisekseen. Tuo oli vain murto-osa hänen piirteistään mutta mm. tämä on kuulemma sellainen piirre, jonka vuoksi pojallani epäillään autismia ja aspergeria. Jätin tarkoituksella kertomatta raflaavimmat esimerkit, koska jos kertoisin ne, kukaan ei pitäisi lastani normaalina ja silloin kaikessa hänen käyttäytymisessään nähdään jotain epänormaalia, vaikka siellä voi olla suht normaalejakin juttuja seassa. Mutta siis kiitos vastauksestasi:) se vain tukee käsitystäni, että tämän tyyppistä keskustelua käydään muillakin.

        Ei viittaa mitenkään autismiin ainakaan, eikä mielestäni aspergeriinkaan (kohtuullisen perehtynyt olen aiheisiin sattuneista syistä). Jotakin uhmakautta ehkä, ja ehkä sellaista käytöstä jota ei tytöillä esiinny, pienillä pojilla vain.
        Onko perheessä isää? Minulle tulisi mieleen, että miehinen seura ja "miesten/poikien jutut" nyt tekisivät nassikalle hyvää, fyysinen liikunta, painiharrastus vähän isompana jne.


      • .väsynyt äiti..
        xym kirjoitti:

        Ei viittaa mitenkään autismiin ainakaan, eikä mielestäni aspergeriinkaan (kohtuullisen perehtynyt olen aiheisiin sattuneista syistä). Jotakin uhmakautta ehkä, ja ehkä sellaista käytöstä jota ei tytöillä esiinny, pienillä pojilla vain.
        Onko perheessä isää? Minulle tulisi mieleen, että miehinen seura ja "miesten/poikien jutut" nyt tekisivät nassikalle hyvää, fyysinen liikunta, painiharrastus vähän isompana jne.

        kyllä on isä ja tekevätkin aika paljon juttuja yhdessä, minkä olemmekin huomanneet hyväksi. Nämä jumittamiset ja jankuttamiset ovat vähän kausittaisia... joskus menee muutama päivä aika kivasti ja joskus pitää IHAN KAIKKI vääntää rautalangasta. Poika hokee vain omaa asiaansa, eikä mikään muu "mene jakeluun".

        Kiinnostaisi kovasti keskustella lisää, kun kerroit että olet perehtynyt aiheeseen. Pojallani on paljon myös muita erityispiirteitä, jotka ehkä sitten vahvemmin autismiin viittaavat, koska tutkimuksiin olemme menossa... Vaihtaisin hyvin mielelläni ajatuksia jonkun kanssa, jolla on omakohtaisia kokemuksia. Voitko yhtään tarkentaa, oletko autistisen lapsen vanhempi kenties? En vaan haluaisi kirjoitella aiheesta kovin laajasti täällä.


      • xym
        .väsynyt äiti.. kirjoitti:

        kyllä on isä ja tekevätkin aika paljon juttuja yhdessä, minkä olemmekin huomanneet hyväksi. Nämä jumittamiset ja jankuttamiset ovat vähän kausittaisia... joskus menee muutama päivä aika kivasti ja joskus pitää IHAN KAIKKI vääntää rautalangasta. Poika hokee vain omaa asiaansa, eikä mikään muu "mene jakeluun".

        Kiinnostaisi kovasti keskustella lisää, kun kerroit että olet perehtynyt aiheeseen. Pojallani on paljon myös muita erityispiirteitä, jotka ehkä sitten vahvemmin autismiin viittaavat, koska tutkimuksiin olemme menossa... Vaihtaisin hyvin mielelläni ajatuksia jonkun kanssa, jolla on omakohtaisia kokemuksia. Voitko yhtään tarkentaa, oletko autistisen lapsen vanhempi kenties? En vaan haluaisi kirjoitella aiheesta kovin laajasti täällä.

        Eipä itsellä ole autistista lasta, vaan onneksi melko helppoja, itse epäilen olevani lievä asperger. Kyllä neurologilla, varsinkin autismin kirjon lapsiin perehtyneellä, asia selviää parhaiten, ja asiallisten testien avulla. Joskus päivähoidon henkilökunta saattaa innostua diagnosoimaan jotakin, joka joko pitää paikkansa tai sitten ei. Kokeilepa neurologiset sairaudet-autismi-palstaa, sieltä löytyy asiantuntemusta myös autismin kirjoisten vanhemmuudesta.
        Ei diagnooseja toki tarvitse pelätäkään, jos niiden avulla saa kuntouttavia tukitoimia ym. etuuksia. Kerropa miten kävi tutkimuksissa, sitten aikanaan.


    • kysely-ikä

      Tosin tuo kyselyikä tulee kaikilla jossain vaiheessa. Mutta aikas jääräpää on lapses :D

      • väsynyt äiti.

        Kiitos sympatiasta:D Oikeasti lohduttavaa kun joku on samaa mieltä:)


      • Juttele vaan
        väsynyt äiti. kirjoitti:

        Kiitos sympatiasta:D Oikeasti lohduttavaa kun joku on samaa mieltä:)

        Meillä on 4 v. ja ihan samat jutut meneillään. 4 v. puhuu paljon, mutta ei pysty hirmu syvällisiin keskusteluihin. Tärkeintä näyttää olevan, että kommunikoin hänen kanssaan. Hänelle ei näytä olevan mitään väliä sillä mistä puhutaan ja millä tasolla :-) Pääasia, että puhutaan ja hän saa huomiotani. Hän näyttää ilmiselvästi tyytyväiseltä kun koen hänen sanomisensa tärkeänä, vaikka minun mielestäni puhumme lillukan varsista ja keskustelumme kiertää erittäin pientä kehää :-)
        Eli juttele vaan, mutta älä menetä hermoja keskustelun tason takia. Kyllä ne aiheet syvenee vuosien myötä. Meillä on toinen 7 v. ja jutu on jo ihan toista luokkaa.


      • ap..
        Juttele vaan kirjoitti:

        Meillä on 4 v. ja ihan samat jutut meneillään. 4 v. puhuu paljon, mutta ei pysty hirmu syvällisiin keskusteluihin. Tärkeintä näyttää olevan, että kommunikoin hänen kanssaan. Hänelle ei näytä olevan mitään väliä sillä mistä puhutaan ja millä tasolla :-) Pääasia, että puhutaan ja hän saa huomiotani. Hän näyttää ilmiselvästi tyytyväiseltä kun koen hänen sanomisensa tärkeänä, vaikka minun mielestäni puhumme lillukan varsista ja keskustelumme kiertää erittäin pientä kehää :-)
        Eli juttele vaan, mutta älä menetä hermoja keskustelun tason takia. Kyllä ne aiheet syvenee vuosien myötä. Meillä on toinen 7 v. ja jutu on jo ihan toista luokkaa.

        Kiitos vastauksestasi:) Nimenomaan, meillä kans keskustelu pyörii hyvin pientä ympyrää... Samoista asioista "jauhetaan" viikosta toiseen ja uusia puheenaiheita hän ottaa mukaan hyvin omaehtoisesti. Puhe on kehittynyt vähän jäljessä joten tässä varmaankin syy siihen. Tosin lastenneurologi ei suostunut laittamaan kaikkia poikani piirteitä hitaan puheenkehityksen piikkiin. Mutta aika näyttää:)


    • positiiviseen

      Tuossa aloittajan keskustelussa ihan ensimmäisenä pistää esiin äidin jyrkät kieltosanat heti lauseen alussa.
      Jos ruokailuaika on käsillä ja lapsella visaisia kysymyksiä mielessä, olisi syytä äidin ottaa ne vakavasti ja kehoittaa lasta vaikka laittamaan lentokoneen pöydälle ja siitä voitaisiin keskustella samalla kun syödään. Ruoka menisi siinä sivussa ja lapselle selviäisi samalla lentokoneen arvoitus. Rauha säilyisi ja molempien toiveet täyttyisi sulassa sovussa.

      • sfsgdfgdshgfh

        Mulla on 4,5vuotias poika ja puhe tuli viiveellä ja nyt puhe vähän epäselvää, jokevaa, jumittavaa, sanat voi tulla väärässä järjetyksessä jne.... Kysymyskiä itseasissa vielä aika heikosti mutta juttua siis piisaa ja suu käy koko ajan ja sanavarastokin on todella hyvä. Jutut meillä pyörii hyvin suppeissa aiheissa. Älyssä ei siis vikaa ole. Poika kyllä tajuaa ja osaa asioita mutta siirtymätilanteet on vaikeita ja puhe on vielä vähän hakusessa vaikkakin kehitys on ollut todella huimaa. Minulla on toinen poika autistinen ja hän ei puhu ollenkaan. Voin kertoa sulle että voi olla kyse autisminkirjon häiriöistä pojallasi mutta lievästä muodosta on se sit mikä tahansa. Tommosiin ennen ees kiinnitetty huomiota ku nyt on jo heti ku puhe tulee pikkusenkin myöhässä ja vähän saa raivarii ku keskeytyteään leikki tms.. ni jo epäillään autismismia. Jos lapsesi ottaa kontaktia ja osaa katsoa ihmisiä silmiin ja kommunikoi ja ennen kaikkea kyselee niin ei tod. ole pahaa autismiin liittyvää kyllä vaikka erikoinen muuten oliskin...


      • sfsgdfgdshgfh
        sfsgdfgdshgfh kirjoitti:

        Mulla on 4,5vuotias poika ja puhe tuli viiveellä ja nyt puhe vähän epäselvää, jokevaa, jumittavaa, sanat voi tulla väärässä järjetyksessä jne.... Kysymyskiä itseasissa vielä aika heikosti mutta juttua siis piisaa ja suu käy koko ajan ja sanavarastokin on todella hyvä. Jutut meillä pyörii hyvin suppeissa aiheissa. Älyssä ei siis vikaa ole. Poika kyllä tajuaa ja osaa asioita mutta siirtymätilanteet on vaikeita ja puhe on vielä vähän hakusessa vaikkakin kehitys on ollut todella huimaa. Minulla on toinen poika autistinen ja hän ei puhu ollenkaan. Voin kertoa sulle että voi olla kyse autisminkirjon häiriöistä pojallasi mutta lievästä muodosta on se sit mikä tahansa. Tommosiin ennen ees kiinnitetty huomiota ku nyt on jo heti ku puhe tulee pikkusenkin myöhässä ja vähän saa raivarii ku keskeytyteään leikki tms.. ni jo epäillään autismismia. Jos lapsesi ottaa kontaktia ja osaa katsoa ihmisiä silmiin ja kommunikoi ja ennen kaikkea kyselee niin ei tod. ole pahaa autismiin liittyvää kyllä vaikka erikoinen muuten oliskin...

        ja kirjotusvirheiden määrä tekstissäni johtuu siitä että kirjotin hätäseen enkä lukenut ollenkaan ennen ku lähetin :D


      • laatuaikkaa
        sfsgdfgdshgfh kirjoitti:

        ja kirjotusvirheiden määrä tekstissäni johtuu siitä että kirjotin hätäseen enkä lukenut ollenkaan ennen ku lähetin :D

        lapseni kyselivät jotain mihin en tiennyt vastausta, kerroin että äiti ei oikein esim. ymmärrä lentokoneista paljon mutta käydään vaikka kirjastosta lainaamasta kirja ja luetaan se yhdessä, netistä voi myös hakea tietoa ja samalla lapsi saa tiedonhalunsa tyydytettyä ja aikaa aikuisen kanssa joka näyttää että oikeesti kuuntelee mitä lapsella on kysyttävää. En epäile autismia enkä asbergeriä, lapsen kehitys ja kasvu tapahtuu vaiheittain ja siksi nämä "tiedonhalu" tai mikälie vaihe on ajoittaista. Tällaista pohdintaa täältä. Toivottavasti kaikki järjestyy!


    • 3:n pojan yh isä

      Missä pojan isä on jos se on somali niin se lojuu hesan rautatieasemalla jos se no muu kikkarapää niin se lojuu jossain kebab baarissa.
      Pojallasi on valtava tiedonjano ja energiaa. Energiaa voit säädellä jättämällä sokerihumala aineet pois.
      Ulos tuon ikäisen kanssa pitää mennä tai sen pitää päästä ulos ja purkaa energiaa ja kasvaa, syödä, nukkua ja oppia jatkuvasti uutta, se on vain elämää

      Mustat siivet, niistä olisin kyllä vähän huolissani, kuka sille pennulle sellaisia on opettnut se pitää saada vastuuseen. Anteeksi pennuttelu mutta mukulat, lapset, kakarat on pentuja.
      Ne on punaposkisia hikipalloja ja niiden pitää päästä ulos riehumaan noin 3-4 tuntia päivässä mutta kuka netti-yksinhuoltaja äitike joka kuluttaa aikaansa mm tällä palstalla nyt ulos lahtisi ja tutkimuksen mukaan noin 50% suurhelsingin kolhoosien pennuilla ei ole edes tällaisen vuoden ajan ulkoiluvaatteita kun yksinhuoltaja äitikkeellä ei ole varaa ostaa niitä kaikkein kalliimpia italiasta tuotettuja kamppeita että voisi prinssin pukea kalliimmin kun muut.
      Voi helvetti että on teillä uusavuttomat nettipaskahousut ongelmia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      135
      2242
    2. Pimahdan kohta ihan kunnolla

      Entä, jos otan sitten yhteyttä sinuun? 🫨🫥🥴
      Ikävä
      27
      1755
    3. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      384
      1747
    4. Hauskaakin jopa...

      Että moni nainen olettaa, että kyse on vaan siitä kaanustinloukusta, kun mies jotain ehdottaa. 😄 Ja miettiikö monikaan
      Sinkut
      227
      1216
    5. Nainen, minkä kappaleen laittaisit nyt miehelle

      kuunneltavaksi tietäen, että hän ikävöi sinua ja kipuilee päästäkseen yhteyteen kanssasi. Jotain, joka kertoo...
      Ikävä
      117
      1082
    6. Toivottavasti vielä kohdataan mies

      Ja aloitetaan juttelu. Nyt olisin valmis.
      Ikävä
      100
      1081
    7. Koen, että minua tavallaan vainotaan

      Kyllä minä vain satun tietämään, että täälläkin on joitain serkun kaiman kummeja jotka kiusaavat minua. Lisäksi sairas n
      Ikävä
      125
      1024
    8. Vanhemmalle naiselle

      Aikataulu muutos. Ensi viikolla pistetään asia vireille. Ei juhannukseen asti aikaa. Kannatti valehdella!
      Ikävä
      56
      1023
    9. Jos et kaipaakaan minua täällä

      Niin miksi sinua ehkä häiritsee se, että minä kaipaan sinua? Miehelle.
      Ikävä
      11
      927
    10. Herätänkö minä sinut itkullani nainen

      Kysyn tässä kun kaipuun aallot lyövät ylitseni ja ihmettelen missä olet toivoessani, että olisit tässä vierelläni. On va
      Ikävä
      25
      888
    Aihe