Opiskelijana oman asunnon osto

Apuakaipaan

Hei! Löytyisiköhän täältä ystävällistä sielua, joka osaisi vastata.

Asun tällä hetkellä opiskelijana vuokratussa yksiössä. Ikää on yli kahdenkymmenen. Tänään tuli vuokran antajalta postia, että vuokra nousee taas. Se on n. 300 e/kk, käyttösähkö n. 30 e/kk, joka on paljon näin pienelle paikkakunnalle ja tämän kokoiseen asuntoon. Aloin miettimään, olisiko minun mahdollista ostaa asunto.
Esim yksi mielenkiintoinen myytävä asunto 2h, k, kh, parveke, hinta 36 000 e. Sivulla lukee, että 168,56 € / kk ( Hoitovastike: 168,56 € / kk ). Eli olisiko asunnon kuukausittaisit kustannukset tuo 2x 168,56e? Mitä muita kustannuksia? Täällä on kohtuukuntoisia asuntoja myynnissä enemmän, kuin vuokra-asuntoja on saatavilla. Myyntihinnat lähtien 20 000 e.

Tämänhetkiseen kämppään saan opintotuen maksimin, eli 471 (asumislisä sekä opintoraha) ja opintolaina 300 euroa, jota nostan vain niiltä kuukausilta joina oikeasti sitä tarvitsen.
Ymmärsinkö oikein, että opiskelijana saisin tuon asumislisän sijasta asumistukea jos olisi omistusasunto?
Entäs asuntolaina?

Onko minkälaiset mahdollisuudet vai kannattaako haudata ajatus heti?
Mielummin tietenkin maksaisin omaa asuntoa pois vuokran sijasta.

Olisin hyvin, hyvin kiitollinen avuista!

4

1982

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ostanut

Yksiselitteisesti onnistuuko ostaminen varaa aika pankkiin.

• Arvaus..

Jos sinulla ei ole muita tuloja, niin unohda koko ostoajatus.

Mikään pankki ei tule myöntämään lainaa, jos ainoa tulonlähde on opintotuki.

Jos asunto maksaa vaikkapa tuon 36.000€, niin omaa rahaa pitää olla vähintään 15% tuosta, eli reilu 5000€.
      (asunto vakuutena 70% mahdollinen valtion takaus 15%).

Ja kustannuksista: Hoitovastike tuossa tapauksessa 185€/kk ( mahdollinen rahoitusvastike ????€/kk) mahdollinen vesimaksu tietysti sähköt, kotivakuutus). Jos yhtiössä tehdään suurempia remontteja, niin niistä voi tulla lisäkustannuksia.

• Lainaa vaan....

pystyisit maksamaan lainaa ja velan lyhennystä noilla tuloillasi,mutta on tosiaan kyseenalaista antaako pankki lainaa jos ei ole yhtään säästössä. Hoitovastike 168,56e/kk tarkoittaa että taloyhtiö perii joka kuukausi lämmöstä,kiinteistönhoidosta ym. kuluista yhtiövastiketta. Kahta kertaa sitä ei peritä/kuukausi. Vastikkeen lisäksi tulee tietenkin lainan lyhennys ja korot. Kannattaa laskea hyvin tarkkaan mihin rahat riittävät ettei tule yllätyksiä.

• Ei onnistu, sori

Noin edullisissa kämpissä on todennäköisesti tulossa muutaman vuoden sisään mittavat putki- yms remontit. Eli voit laskea myyntihintaan vähintään 20 tonnia lisää hintaa, joka tulee siis maksettavaksi kun remontti realisoituu. Älä siis "huijaa" itseäsi luulemaan, että asunnon todellinen hinta olisi tuon 36 tonnia.

Jos ja kun sinulla ei ole muita tuloja kuin opintotuki ja -laina, et tule saamaan asuntolainaa. Pankki laskee, että asumiskuluihin saa mennä enintään 40% nettotuloista lainan koron ollessa 5-6%. Käytännössä nettotulosi ovat opintotuki (asumislisää/-tukea ja opintolainaa ei oteta tuloina huomioon) noin 250 euroa, eli asumiskulusi eivät saisi ylittää noin 100 euroa. Jo pelkkä yhtiövastike on enemmän kuin tuo, puhumattakaan kun summaan lisätään lainan korko ja lyhennys.

Hanki osa-aikaisia töitä, ja ala säästämään. Etsi mahdollisesti edullisempi vuokra-asunto. Säästä muutama vuosi, opiskele tietoa omistusasumisesta ja ala sitten etsiä omaa kämppää :).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      114
      5925
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      32
      4037
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3342
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      2976
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      252
      2034
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      1994
    7. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      143
      1775
    8. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      42
      1763
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1686
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1559
    Aihe