Keskiviikkoa, mitenkäs kun

kawe

glögit ja glyhweinit lämmittävät pimeitä iltoja, siis Marraskuun pitää ensin alkaa, eikö?
Eilen ostin, kun huomasin uudet glögit tulleeksi, jonkin suklaalla maustetun.
V.2010 glögi näkyi olevan hienossa sinisessä pullossa ja tosi vahvaa, hintakin 13.50 Euroa, voisi olla lahjaidea. (en ostanut, vielä)
Onko alkoholi lahjana hyvä idea?

15

314

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ssssssssssssssssssss

ole. Ei pienimmässä määfrinkään. Eri asia tietenkin, jos haluaa pilata terveytensä.

Sinulle itsellesi maistuvia glögi-iltoja, omaostetun juoman kanssa.

• HTZA

aina Suomalaisen mieleen.
      Harvemmin molempien mieleen, mutta ainakin toisen puoliskon.
      Tarkista näkemyksesi, kumpi on läheisempi.
      Kannattaa selvittää, tarvitaanko toinenkin Lehtiharava perheessä, siinäkin toinen saattaa ilahtua ja toinen ei.
      H.

• kawe

On totta, että alkoholi ei ole kovin populääri aihe, mutta kun sitä nyt kuitenkin läträtään, mietin sitä tapakulttuurin kautta. Sekin on totta, että *kaikki mikä on hyvää, on joko moraalitonta tai laitonta*
        Miksi ne sivistyneet seurustelumuodotkin moralisoidaan syyttävin käsittein, eikä nähdä jonkin *hyvän (epäterveellisen) tervehdyttävää vaikutusta sen tuottaman nautinnon kautta.
        Onhan tumma suklaakin kasvisruokaa, suositellaan kahvin tai punaviinin kanssa.......
        Lehtiharavat, tiskiharja, imuri ym. käyttökelpoisia ilahduttamiseen asti........

• Hymy:))
        kawe kirjoitti:

On totta, että alkoholi ei ole kovin populääri aihe, mutta kun sitä nyt kuitenkin läträtään, mietin sitä tapakulttuurin kautta. Sekin on totta, että *kaikki mikä on hyvää, on joko moraalitonta tai laitonta*
        Miksi ne sivistyneet seurustelumuodotkin moralisoidaan syyttävin käsittein, eikä nähdä jonkin *hyvän (epäterveellisen) tervehdyttävää vaikutusta sen tuottaman nautinnon kautta.
        Onhan tumma suklaakin kasvisruokaa, suositellaan kahvin tai punaviinin kanssa.......
        Lehtiharavat, tiskiharja, imuri ym. käyttökelpoisia ilahduttamiseen asti........

aivan samaa mieltä. Meillä koko alkoholipolitiikka mielelletään heti yksisilmäisesti keskusteluksi jonka lähtökohtana on aina ONGELMA keskeinen suhde alkoholiin. Unohdetaan että, on ihmisiä jotka osaavat käyttää ja nauttia myös alkoholista tulematta siitä humalaan. Joille alkoholi on nautinto-aine siinä missä röökikin, kahvi tai vaikkapa sikaari. Tai hyvä ruoka tms.

Suomi on alkoholikulttuuritavoiltaan vielä lapsenkengissä. Meiltä puuttuu tämä alkoholikasvatus. Tai se on vasta ns. lapsenkengissä. Ja jos, olet sellaisen saanut jo lapsuutesi kodissa. Osaat antaa kyllä arvoa oikealle tapakultuurille myöskin. Minusta hyvinkin voi antaa alkoholia lahjaksi? *Siis miksi ei voisi antaa. Pitkä-aikaiselle ystävättärelleni entiselle naapurilleni jonka tiedän arvostavan laatuviiniä vein juuri 2 pulloa hyvää ranskalaista punaviiniä;)) kun kävin häntä tervehtimästä pitkästä aikaa. Itse tuolla reisulla join vain c-vettä...syystä tämä oli henkilökohtainen lahja. juuri hänelle sopiva...toinen syy olin liikeellä autolla;)) joten itse toivoisin edes pientä Eurooppalaista tapakulttuuria myöskin..Ei se humaltuminen ole kaikille suinkaan päämäärä;))) Vaan se nautinto..minkä ehkä pari lasillista hyvää puna/valkoviiniä tms. tuo tullessaan....Viisas ihminen muuten tajuaa senkin että, kaikki eivät pidä alkoholista....Joten sen mukaan toimisin. Itse.

tsau:Friidu

• ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
        Hymy:)) kirjoitti:

aivan samaa mieltä. Meillä koko alkoholipolitiikka mielelletään heti yksisilmäisesti keskusteluksi jonka lähtökohtana on aina ONGELMA keskeinen suhde alkoholiin. Unohdetaan että, on ihmisiä jotka osaavat käyttää ja nauttia myös alkoholista tulematta siitä humalaan. Joille alkoholi on nautinto-aine siinä missä röökikin, kahvi tai vaikkapa sikaari. Tai hyvä ruoka tms.

Suomi on alkoholikulttuuritavoiltaan vielä lapsenkengissä. Meiltä puuttuu tämä alkoholikasvatus. Tai se on vasta ns. lapsenkengissä. Ja jos, olet sellaisen saanut jo lapsuutesi kodissa. Osaat antaa kyllä arvoa oikealle tapakultuurille myöskin. Minusta hyvinkin voi antaa alkoholia lahjaksi? *Siis miksi ei voisi antaa. Pitkä-aikaiselle ystävättärelleni entiselle naapurilleni jonka tiedän arvostavan laatuviiniä vein juuri 2 pulloa hyvää ranskalaista punaviiniä;)) kun kävin häntä tervehtimästä pitkästä aikaa. Itse tuolla reisulla join vain c-vettä...syystä tämä oli henkilökohtainen lahja. juuri hänelle sopiva...toinen syy olin liikeellä autolla;)) joten itse toivoisin edes pientä Eurooppalaista tapakulttuuria myöskin..Ei se humaltuminen ole kaikille suinkaan päämäärä;))) Vaan se nautinto..minkä ehkä pari lasillista hyvää puna/valkoviiniä tms. tuo tullessaan....Viisas ihminen muuten tajuaa senkin että, kaikki eivät pidä alkoholista....Joten sen mukaan toimisin. Itse.

alkoholista liikaakiin ja siksi heitä lahjotaan alkoholilla

• Hymy;))
        ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, kirjoitti:

alkoholista liikaakiin ja siksi heitä lahjotaan alkoholilla

ja hyvin sivistynyt nainen joka kyllä osaa nauttia hyvästä alkoholista. On sen verran sivistyskodista hänkin lähtenyt. Hän pitää myös hyvistä kirjoista. Mielelläni hänelle voisin viedä myös vaikkapa kirjan. Ongelmana vain se että, kun hänelläkin kaksi seinää täynnä lattiasta kattoon kirjoja. On minunkin vaikeaa muistaa mitä hän ei olisi lukenut. Ideahan ei ole mielestäni lahjonta vaan lämminhenkinen muistaminen. Meidänkin tapaamisesestamme oli kulunut vuosia kun viimeksi tapasimme. Miksi hyvää vanhaa ystävää ja naapuria ei saisi muistaa näin? Eihän se tee hänestä alkoholista. Tai minusta vaikka hänelle pari pientä laadukasta viinipulloa vienkin kauniissa lahjapakkauksessa? Jos, ihmisellä on jokin alkoholi-ongelma eihän silloin tietätenkään ole sopivaa viedä minkäänlaista juomaa joka sisältää alkoholia. Glögejekän ja viinejä on myös alkoholittomina vaihto-ehtoehtona jos sen nyt täytyy olla joku juoma. Vanha perinteinen kahvipakettikin tai kukkakimppu kyllä ajaa saman asian.

Tavaran suhteen tässä iässä meillä ja monella vanhemillamillakin on kaapit täynnä sitä astiaa ja muuta...minusta on kovin sivistymätöntä taas sellainen asenne että, alkoholistista ei voida puhua ilman leimaamista? Se ihmetettyttää. Muualla kuin Suomessa asuvat ystävämme eivät tätä suomalaisten junttimaisuutta ja tätä asenetta kyllä ymmärrä. Siellä alkoholikulttuuri on osa elämää. Alkoholia voidaan viedä lahjaksi. Jos, mennään vierailulle. Mielestäni aivan hyvin. Jos, kerran tietää että, ihminen ei kärsi mistään alkoholi-ongelmasta. Kaikille alkoholi ei ole ongelma.

• tanj a

Kyl maar tykkäisin, jos saisin kuvailemasi kaltaisen glögin lahjaksi. Meillä se olisi tervetullut ja koska en sitä kuitenkaan ryhtyisi suoraan pullon suusta juomaan pelkkä känni mielessäni, niin on vain vastaanottajan likaista mielikuvista asettaa sen antamiseen sosiaalisen vehtaamisen rajoituksia.

Glögiä juodaan niin paljon alkoholilla ja ilman ja jos ei pulloasi halua, niin voihan sen antaa eteenpäin olkootkin sitten ikävä ele lahjan antajaa kohtaan.

Jos ei tunne vastaanottajaa voi pullon kaveriksi ostaa jotakin syötävää, mutta siinäkin voi ankara erheys syntyä, jos vastaanottaja on kaikelle herkkä/allerginen/ei voi syödä sitä. Tai on vaikkapa vegaani ja antaa hökäisisi hanhenmaksapalleroita.

Kukista,etenkin joulun ajan, saa päänsärkyä,astmaa yms. Eli ei niitäkään.

Namusethan ovat helvetistä, koska painoa hallitaan sokerittomalla ruokavaliolla.

Hmmm, entäs tonttulakki? Ei sekään käy, jos se jossakin kaukomailla pienten lasten työstä verisillä sormilla väkerretty.

Älä anna mitään. Halaa vaan ;)

• Hyvä lahjaidea, jos tietää, että lahjasta pidetään. Siis mielestäni alkoholia voi ostaa jos tietää kyseisen henkilön maun.

Itse ostin tänään ensimmäisen joululahjan. Se oli iso, kova, painava ja lähes 100 euroa. Eipähän tarvitse jouluruuhkassa jonotella kun hankkii ajoissa.

• HTZA

vastaukseni.

"Alkoholi on Harvemmin molempien mieleen, mutta ainakin toisen puoliskon.
        Kannattaa selvittää, tarvitaanko toinenkin Lehtiharava perheessä, siinäkin toinen saattaa ilahtua ja toinen ei"

H.

• Hymy:))
        HTZA kirjoitti:

vastaukseni.

Kannattaa selvittää, tarvitaanko toinenkin Lehtiharava perheessä, siinäkin toinen saattaa ilahtua ja toinen ei"

H.

jos, kysymyksessä on nainen niin kyllä epäilisin ettei sellaista naista vielä ole syntynyt joka ei ilahtuisi kauniista kukkakimpusta..vaikkapa. Riippuen tietenkin siitä ettei kysymyksessä ole allertiggo..kukille;)))

• HTZA kirjoitti:

vastaukseni.

H.

Aina ei voi huomioida kaikkien makua ja jos lahja on ´tarkoitettu useammalle kuin yhdelle, on tietysti vaikeampi tilanne, molempien mielipide on otettava huomioon.

Itse suhtaudun rennosti ja ehkä voisin epäselvissä tapauksissa ostaa jopa kaksi, toinen alkoholilla ja toinen ilman. Lahjan saajat saavat itse ratkaista yhdessä, miten ne sitten jaetaan. Heh heh...

• GloriaJoy

on täynnä alkoholisoitunutta populaatiota, joten ne joille alkoholia ei eettisesti ajatellen sovi antaa lahjana löytyvät tuosta porukasta.

• kun on jo kaikkea, on se ok idea. Kun tietää ihmisen jolle se tulee, ettei mee hukkaan ;))
      Ite käytän aika usein tuliaisina tai lahjana, siks kyllä pidän hiukka mielikuvituksettomana, kun en muuta keksi..

• lahjansaajasta. Joku arvostaa alkoholilahjaa, joku voipi siitä jopa närkästyä. Itse ostan kyllä joskus pullolahjoja, mutta vain jos tiedän että henkilö käyttää alkoholia, kellekään harrasmieliselle mummolle en arvaisi edes jouluglögiä ostaa.'

Olen myös joskus saanut lahjaksi jotain herkullista likööriä ja ollut hyvin iloien lahjastani :)

• kawe

antaa vai ei antaa, kas siinä pulma.
        Hyville ystäville voi viedä alkoholia, jopa merkit on mielessä.
        Kerran saimme exäni kanssa pikkujoululahjaksi Aallon maljakon jossa oli hieno kukkakimppu.
        Antaja oli ensimmäistä kertaa joukossa ja tuolla ylähyllyllä, lipun vieressä muistona on edelleen.
        Olen saanut konjakkia ja muistipelin, uuden vuoden aattona.(heti oli käytössä)
        Olutlasit äitienpäivänä exältä, kyllä nauratti, en juo olutta enää, se ei ole syy, vaan kait määrä on täysi sitä lajia.
        Juomakulttuurimme on ihan samanlaista kuin muuallakin, joka puolelta löytyy kirroosipotilaita ja meitä hyvinkin kohtuukäyttäjiä ns. nautiskelijoita. Me vanhemmat siirrämme omalla mallillamme hyvää ja huonoa seuraavalle sukupolvelle arkikäytöksessä kuin juhlassakin. Muistakaa että olemme 3. maailman hyvien maiden tilastossa, olkaamme ylpeitä, meistä.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä ikävöit?

Tuntomerkkejä jos täällä oikeat kohtaavat❤️
      Ikävä
      150
      3344
    2. Juniorivalmennus Jokereissa..

Mitä hittoa siellä seurassa oikein tapahtuu?? Tämän kauden U14 ikäluokkaan on mahdutettu kaksi päävalmentajaa. Tälle kau
      Nuorten jääkiekko
      59
      2658
    3. Ammuskelua taas

Keskipohjanmaa tietää kertoa että Yläpubin hujakoilla ammuskeltu lauantain vastaisena yönä.
      Kokkola
      30
      2080
    4. Et saa mua ikinä

Oma vikasi. Naiselta.
      Ikävä
      130
      1667
    5. Seksikkäin asu mikä päällä olet nähnyt kaivattusi ?

Seksikkäin asu mikä yllä olet nähnyt kaivattusi ?
      Ikävä
      83
      1524
    6. Päivämääriä

Minä päivämääränä näit kaivattusi viimeksi?
      Ikävä
      77
      1518
    7. Introverttinä osastolla

Yhdellä lääkäritapaamisella hoitaja valitti lääkärille etten tee mitään muuta kuin makaan ja ulkoilen. Kävin kuitenkin s
      366
      1453
    8. Kerro mulle mitä pitäs tehdä

Sun mielestä? Anna neuvo?
      Ikävä
      91
      1160
    9. Toivotko, että

hän tulisi juttelemaan sinulle, vai lähestytkö mieluummin itse?
      Ikävä
      89
      1115
    10. On tullut aika lukita kaupunginjohtajan ovi, ja hlö pihalle

Ei kahta eikä yhtäkään selitystä, ylimielisyys on kääntyi varomattomuudeksi, ja kaupungin jo ennestään kuihtuva talou
      Pyhäjärvi
      195
      1086
    Aihe