Onko luetulla sanalla uudestisynnyttävä voima?

Lueskelin tuossa erästä palstaa, jossa niin väitettiin, että olisi. Oli joku kohta otettu Raamatusta tukemaankin tätä käsitystä. Kaikesta huolimatta, on ne sitten hyvin opettaneet seuroissa tästäkin asiasta.

On Pyhän Hengen virka, jonka kautta ihminen uudestisyntyy saa Jumalan lapsen oikeuden. Tästähän puhutaan kaikkialla Raamatussa:

Joh.20:21. Ja Jesus taas sanoi heille: rauha olkoon teille! niinkuin Isä minun lähetti, niin minä myös lähetän teidät.
22. Ja kuin hän nämät sanonut oli, puhalsi hän heidän päällensä ja sanoi heille: ottakaat Pyhä Henki:
23. Joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan, ja joille te ne pidätte, niille ne ovat pidetyt.


Room. 1:17 Sillä siinä Jumalan vanhurskaus ilmestyy uskosta uskoon, niinkuin kirjoitettu on: "Vanhurskas on elävä uskosta”

Jos usko tulisi lukemalla Raamattua tai jos epäuskoinen voisi antaa syntejä anteeksi, turhaanhan Jeesus tämän vallan olisi omilleen (Pyhän Hengen papeille) antanut.

2.kor.3:6. Joka meitä soveliaiksi tehnyt on Uuden Testamentin virkaa pitämään, ei puustavin, vaan Hengen; sillä puustavi kuolettaa, vaan Henki tekee eläväksi... 8. Miksi ei siis paljoa enemmin sillä viralla, joka hengen antaa, pitäisi kirkkaus oleman?


Kuten Lutherkin opettaa Isossa katekismuksessa sen kolmannessa uskonkohdassa, että ilman seurakunnnan apua, ei voi autuutta omakseen saara:

Luther opettaa Isossa katekismuksessaan, sen kolmannessa uskonkappaleessa:


"Pyhä Henki saattaa meidät ensiksi pyhien yhteyteen, seurakunnan helmaan, jonka välityksellä hän meille saarnaa ja vie meidät Kristuksen tykö. Me emme näe, et sinä, etkä minä, totisesti Kristuksesta tietää emmekä häneen uskoa ja häntä Herraksemme saada, ellei Pyhä Henki sitä evankeliumin saarnan kautta tarjoaisi ja helmaamme lahjana laskisi. Työ on tapahtunut ja täytetty: Onhan Kristus meille aarteen kärsimyksellään, kuolemallaan ja ylösnousemuksellaan hankkinut ja ansainnut. Jos tämä teko jäisi salaan, kenenkään tietoon tulematta, se olisi turha ja hyödytön; mutta Jumala on, ettei aarre jäisi haudatuksi, vaan joutuisi käyttöön ja nautittavaksi, antanut sanan tulla esiin, julistettavaksi, antanut Pyhän Hengen siinä tuomaan ja omistamaan meille tuon lunastusaarteen. Pyhitys onkin siis yksinkertaisesti vain saarnaamista Herran Kristuksen tykö ja tätä hyvyyttä saamaan. Mutta tähän emme voi itsestämme päästä.

Pyhällä Hengellä on näet ensiksi maailmassa erikoinen seurakunta. Tämä on se äiti, joka synnyttää ja kantaa jokaisen kristityn Jumalan sanalla. Tätä sanaa hän ilmoittaa ja harjoittaa ja hän valaisee ja sytyttää sydämet, niin että he sen käsittävät, omistavat, siinä riippuvat ja pysyvät.

Ellei näet saarnata Kristuksesta, ei ole ensinkään Pyhää Henkeä perustamassa, kutsumassa ja kokoamassa kristillistä seurakuntaa, JONKA AVUTTA EI VOI TULLA KRISTUKSEN LUO.

`Minä uskon, että maanpäällä on pelkkien pyhien pyhä, pieni joukko ja seurakunta yhden ainoan pään, Kristuksen alaisena, Pyhän Hengen kokoon kutsumana. Se on samassa uskossa, mielessä ja käsityksessä; sillä on monenlaisia lahjoja, mutta se on yksimielinen rakkaudessa, vailla ryhmittymisiä ja jakaantumisia. Minäkin olen sen osa ja jäsen, sen omistamista rikkauksista osallinen. Siihen Pyhä Henki on minut saattanut ja siihen liittänyt siten, että olen kuullut ja yhä edelleen kuulen Jumalan sanaa. Juuri tämä on siihen tulemisen alku. Ennen siihen tulemistamme me olimme kokonaan perkeleen omia, Jumalasta ja Kristuksesta kerrassaan tietämättöminä. Näin Pyhä Henki viimmeiseen päivään asti pysyy pyhän seurakunnan eli kristikunnan tykönä. Sen välityksellä hän meitä saattelee, sitä hän käyttää sanan julistamiseen ja harjoittamiseen ja tämän välityksellä hän saa aikaan ja lisää pyhitystä. Näin se päivittäin yhä kasvaa ja vahvistuu uskossa ja sen hedelmissä, jotka hän saa aikaan``

38

416

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on eräs kohta, jota on käytetty, että Raamattua lukemalla ihminen uudetisyntyisi:

      Joh.20:30-32
      30. Niin teki myös Jesus monta muuta merkkiä opetuslastensa nähden, jotka ei tässä kirjassa ole kirjoitetut.
      31. Mutta nämät ovat kirjoitetut, että te uskoisitte, että Jesus on Kristus, Jumalan Poika, ja että te saisitte elämän uskon kautta hänen nimeensä.

      --Kyseisen kohdan olen ymmärtämässä, ettei usko synny ihmeiten kautta, vaan on kirjoitettu, että voidaan julistaa evankeliumia.

      Juuri edellä sanotaan, kuinka usko syntyy: jae.21. Ja Jesus taas sanoi heille: rauha olkoon teille! niinkuin Isä minun lähetti, niin minä myös lähetän teidät.
      22. Ja kuin hän nämät sanonut oli, puhalsi hän heidän päällensä ja sanoi heille: ottakaat Pyhä Henki:
      23. Joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan, ja joille te ne pidätte, niille ne ovat pidetyt.

      Miksi siis ihmeessä Jeesus antoi voiman ja vallan omilleen hänessä antaa syntejä anteeksi, jos se valta olisi eriseuroilla tai epäuskoisilla, saatika siotten usko syntyisi Raamattua lukemalla?
      Matt.18:18. Totisesti: kaikki, minkä te sidotte maan päällä, on sidottu taivaassa, ja kaikki, minkä te vapautatte maan päällä, on myös taivaassa vapautettu.

      • ukko 45

        Sinä kirjoitit:
        "--Kyseisen kohdan olen ymmärtämässä, ettei usko synny ihmeiten kautta, vaan on kirjoitettu, että voidaan julistaa evankeliumia."

        Luepa uudestaan nämä sinun antamasi kohdat:
        "30. Niin teki myös Jesus monta muuta merkkiä opetuslastensa nähden, jotka ei tässä kirjassa ole kirjoitetut.
        31. Mutta nämät ovat kirjoitetut, että te uskoisitte, että Jesus on Kristus, Jumalan Poika, ja että te saisitte elämän uskon kautta hänen nimeensä.

        Yleensä kaikki Raamatun kirjoitukset ja puheet ovat EVANKELIUMIA, PYHÄN HENGEN PUHETTA, PYHÄN HENGEN SAARNAA (entisten pyhien) meille, ilosanomaa Kristuksesta, hänen kirkastamiseksi, niin MIKSI? Siksi koska uskoisimme, että Jeesus on Kristus, MESSIAS, ja sanotaan selvästi, että teillä olisi ELÄMÄ HÄNESSÄ USKON KAUTTA. Jos me olemme Kristuksessa, niin eikö me silloin olla Hänen omiaan, eikä epäuskoisia?


      • ukko 45 kirjoitti:

        Sinä kirjoitit:
        "--Kyseisen kohdan olen ymmärtämässä, ettei usko synny ihmeiten kautta, vaan on kirjoitettu, että voidaan julistaa evankeliumia."

        Luepa uudestaan nämä sinun antamasi kohdat:
        "30. Niin teki myös Jesus monta muuta merkkiä opetuslastensa nähden, jotka ei tässä kirjassa ole kirjoitetut.
        31. Mutta nämät ovat kirjoitetut, että te uskoisitte, että Jesus on Kristus, Jumalan Poika, ja että te saisitte elämän uskon kautta hänen nimeensä.

        Yleensä kaikki Raamatun kirjoitukset ja puheet ovat EVANKELIUMIA, PYHÄN HENGEN PUHETTA, PYHÄN HENGEN SAARNAA (entisten pyhien) meille, ilosanomaa Kristuksesta, hänen kirkastamiseksi, niin MIKSI? Siksi koska uskoisimme, että Jeesus on Kristus, MESSIAS, ja sanotaan selvästi, että teillä olisi ELÄMÄ HÄNESSÄ USKON KAUTTA. Jos me olemme Kristuksessa, niin eikö me silloin olla Hänen omiaan, eikä epäuskoisia?

        Kohta ei varmasti sano, että uskon saisi Raamattua lukemalla. Se sanoo, että edellä annettu valta päästää synneistä ja jättää synteihin on kirjoitettu, jotta lukija uskoisi. On Raamatun vastainen väite ja lisäys, että ihminen saisi Raamattua lukemalla Pyhän Hengen. Jeesuksen sanat tehdään tuolloin vitsiksi, kun hän antoi vain omilleen vallan antaa syntejä anteeksi.

        Tässä Raamatun lukemisen tehtävä on ky. kohdan perusteella tehdä tietoiseksi Jumalan armojärjestys. Kirjain siis kuolettaa, mutta Pyhä Henki tekee eläväksi Kohta ei sano, että uskon saisi Raamattua lukemalla.
        Kohta siis sanoo, että edellä annettu valta Pyhälle Hengelle päästää synneistä ja jättää synteihin on kirjoitettu, jotta lukija uskoisi. On kysymys siis reaaliajasta, kun ihminen haluaa parannuksen armon omalle kohdalle. Pelkkä Raamattujen lähettäminen ei synnytä elävää uskoa.

        Tulee mieleen vielä kohta Raamatusta, joka liittyy tähän oppiin vanhurskauttamisesta:

        Room.1:16. "Sillä en minä häpee Kristuksen evankeliumia; sillä se on Jumalan voima itsekullekin uskovaiselle autuudeksi. Ensin Juudalaiselle, niin myös Grekiläiselle.
        17. Sillä siinä se vanhurskaus, joka Jumalan edessä kelpaa, ilmoitetaan uskosta uskoon, niinkuin kirjoitettu on: vanhurskaan pitää elämän uskosta".

        weha: Uskovaisten seuroissa, tästä on opetettu, että Jumalan vanhurskaus siirtyy uskovaiselta toiselle. M.U, opetus muistuu tässä erikoisesti mieleen.

        Hebr.13:7. "Muistakaat teidän opettajianne, jotka teille Jumalan sanaa puhuneet ovat, joiden uskoa te seuratkaat, ja ottakaat vaari, millainen loppu heidän menollansa oli.
        8. Jesus Kristus sama eilen ja tänäpänä ja myös ijankaikkisesti.
        9. Älkäät antako vietellä teitänne moninaisilla ja muukalaisilla opetuksilla; sillä se on hyvä, että sydän vahvistuu armolla ja ei rualla, joista ei ne mitään hyötyneet, jotka niissä vaelsivat".


      • weha kirjoitti:

        Kohta ei varmasti sano, että uskon saisi Raamattua lukemalla. Se sanoo, että edellä annettu valta päästää synneistä ja jättää synteihin on kirjoitettu, jotta lukija uskoisi. On Raamatun vastainen väite ja lisäys, että ihminen saisi Raamattua lukemalla Pyhän Hengen. Jeesuksen sanat tehdään tuolloin vitsiksi, kun hän antoi vain omilleen vallan antaa syntejä anteeksi.

        Tässä Raamatun lukemisen tehtävä on ky. kohdan perusteella tehdä tietoiseksi Jumalan armojärjestys. Kirjain siis kuolettaa, mutta Pyhä Henki tekee eläväksi Kohta ei sano, että uskon saisi Raamattua lukemalla.
        Kohta siis sanoo, että edellä annettu valta Pyhälle Hengelle päästää synneistä ja jättää synteihin on kirjoitettu, jotta lukija uskoisi. On kysymys siis reaaliajasta, kun ihminen haluaa parannuksen armon omalle kohdalle. Pelkkä Raamattujen lähettäminen ei synnytä elävää uskoa.

        Tulee mieleen vielä kohta Raamatusta, joka liittyy tähän oppiin vanhurskauttamisesta:

        Room.1:16. "Sillä en minä häpee Kristuksen evankeliumia; sillä se on Jumalan voima itsekullekin uskovaiselle autuudeksi. Ensin Juudalaiselle, niin myös Grekiläiselle.
        17. Sillä siinä se vanhurskaus, joka Jumalan edessä kelpaa, ilmoitetaan uskosta uskoon, niinkuin kirjoitettu on: vanhurskaan pitää elämän uskosta".

        weha: Uskovaisten seuroissa, tästä on opetettu, että Jumalan vanhurskaus siirtyy uskovaiselta toiselle. M.U, opetus muistuu tässä erikoisesti mieleen.

        Hebr.13:7. "Muistakaat teidän opettajianne, jotka teille Jumalan sanaa puhuneet ovat, joiden uskoa te seuratkaat, ja ottakaat vaari, millainen loppu heidän menollansa oli.
        8. Jesus Kristus sama eilen ja tänäpänä ja myös ijankaikkisesti.
        9. Älkäät antako vietellä teitänne moninaisilla ja muukalaisilla opetuksilla; sillä se on hyvä, että sydän vahvistuu armolla ja ei rualla, joista ei ne mitään hyötyneet, jotka niissä vaelsivat".

        jalkain päällä:

        Room.10:13. "Sillä jokainen, joka Herran nimeä avuksensa huutaa, tulee autuaaksi.
        14. Mutta kuinka he sitä avuksensa huutavat, jonka päälle ei he uskoneet? Ja kuinka he sen uskovat, josta ei he ole kuulleet? Mutta kuinka he kuulevat ilman saarnaajaa?
        15. Ja kuinka he saarnaavat, ellei heitä lähetetä? Niinkuin kirjoitettu on: oi kuinka suloiset ovat niiden jalat, jotka rauhaa julistavat, niiden jotka hyvää julistavat.
        16. Mutta ei he ole kaikki evankeliumille kuuliaiset; sillä Jesaias sanoo: Herra, kuka uskoo meidän saarnamme?
        17. Niin tulee siis usko kuulosta, mutta kuulo Jumalan sanan kautta".


      • Luther:
        weha kirjoitti:

        jalkain päällä:

        Room.10:13. "Sillä jokainen, joka Herran nimeä avuksensa huutaa, tulee autuaaksi.
        14. Mutta kuinka he sitä avuksensa huutavat, jonka päälle ei he uskoneet? Ja kuinka he sen uskovat, josta ei he ole kuulleet? Mutta kuinka he kuulevat ilman saarnaajaa?
        15. Ja kuinka he saarnaavat, ellei heitä lähetetä? Niinkuin kirjoitettu on: oi kuinka suloiset ovat niiden jalat, jotka rauhaa julistavat, niiden jotka hyvää julistavat.
        16. Mutta ei he ole kaikki evankeliumille kuuliaiset; sillä Jesaias sanoo: Herra, kuka uskoo meidän saarnamme?
        17. Niin tulee siis usko kuulosta, mutta kuulo Jumalan sanan kautta".

        Syntiä anteeksiantavana Kristus on siis löydettävissä seurakunnassaan, ei missään ulkopuolella.

        ””Sen siis, joka tahtoo löytää Kristuksen, täytyy ensin löytää Neitsyt Maria s .o. seurakunta. Sillä kuinka voisi joku tietää, missä Kristus on ellei hän tiedä, missä Hänen uskovaisensa ovat? Ja se, joka tahtoo tietää jotain Kristuksesta, hän ei saa uskoa itsensä päälle, tahi omilla mielipiteillään rakentaa omat portaansa taivaaseen, vaan hänen tulee mennä seurakuntaan eli kirkkoon ja kysyä siltä. Nyt ei kirkko ole olkia ja kiveä, vaan se on joukko kristinuskovaisia ihmisiä; (Pyhän Hengen yhteydessä olevia) Heihin sinun tulee pitäytyä ja katsoa, kuinka he uskovat, elävät ja opettavat, sillä heillä on totisesti Kristus luonaan. Mutta ulkopuolella Kristuksen seurakuntaa ei ole mitään totuutta, ei mitään Kristusta, eikä mitään autuutta, vaan ainoastaan rottia, hiiriä, kyykäärmeitä ja heidän myrkyllisiä oppejaan.””

        Ihminen ei voi tulla vanhurskautetuksi yksinäisyydessä ja välittömästi, vaan pyhä Henki käyttää tähän välikappaleenaan seurakuntaa, Jumalan ihmisiä. "Ja sellaisia ihmisiä täytyy aina olla maan päällä, vaikkei niitä olisi useampia kuin yksi tai kaksi.--- Sellaisia vanhoja on valitettavasti ainoastaan vähän, ja jotka eivät sitä ole, heidän ei pitäisi lukea itseänsä kristityiksi, eikä heitä pitäisi lohduttaakaan, ikään kuin he olisivat kristittyjä lörpöttelemällä heille paljoa syntien anteeksiantamuksesta Kristuksen armosta, kuten antinomistit tekevät."

        Yhä uusin sanoin Luther vakuuttaa, että kristitylle on jätetty valta pidättää ja antaa anteeksi syntejä Herran nimessä:
        "”Tämä voima on Herralta Kristukselta alkunsa saanut ja sitten meille ihmisille jäänyt, erinomattain niille, jotka ovat virassa ja kutsutut evankeliumia saarnaamaan, s. o. parannusta ja syntienn anteeksiantamusta Jeesuksen nimeen julistamaan. Tämä valta on jokaisella kristityllä, koska Kristus on meidät tehnyt osallisiksi voimastaan ja vallastaan. Tämä valta koskee omiatuntoja, niin että minä Jumalan sanan voimassa voin lausua tuomion, joka omantunnon sitoo, ja jota ei yksikään luontokappale pysty muuttamaan tai purkamaan, ei synti, ei maailma, eikä perkele; tämä on kristityn oikea valta. Tämä valta on meillä hänen jälkeensä jättämässään sanassa ja aivan yhtä voimakkaana meidän niitä lausuessamme, kuin jos hän itse vaeltaisi maan päällä ja lausuisi ne siinä majesteettisuudessa ja kunnian loistossa, joka hänellä nyt on. ja tämä on se voima, joka meillä on hänen ylösnousemisestaan ja taivaaseenastumisestaan. Tässä antaa hän meille vallan kuolettaa ja eläväksi tehdä, antaa perkeleelle ja ottaa perkeleeltä. --- Täten asetettiin apostolit ja heidän jälkeläisensä hamaan maailman loppuun asti herroiksi, joille on viran puolesta annettu yhtä suuri valta ja voima kuin Kristuksella, Jumalan Pojalla itsellä oli. Koko maailman valta ja voima ei ole tämän rinnalla mitään, vaikka se ei ole maailman silmissä loistava, eikä valtana pidetä. Kuitenkaan ei se saa, eikä voi ulottua kauemmaksi kuin ainoastaan siihen Mikä Jumalan edessä sanotaan synniksi, niin että missä synti alkaa tai muuttuu toiseksi, siinä pitää tämän hallituksen alkaman ja muuttuman. Ja tälle hallitukselle alamaisia tulee kaiken olla, mikä maan päällä elää ja sanotaan ihmiseksi, olkoon suuri tai pieni, ei yksikään erotettuna. Sillä sen tähden hän sanoo, joille ”te annatte synnit anteeksi”. Näin ei siis kenenkään pidä pääsemän taivaaseen ja iankaikkiseen elämään, ellei hän saa sitä teiltä, s. o. teidän virkanne kautta."”


      • Luther:
        Luther: kirjoitti:

        Syntiä anteeksiantavana Kristus on siis löydettävissä seurakunnassaan, ei missään ulkopuolella.

        ””Sen siis, joka tahtoo löytää Kristuksen, täytyy ensin löytää Neitsyt Maria s .o. seurakunta. Sillä kuinka voisi joku tietää, missä Kristus on ellei hän tiedä, missä Hänen uskovaisensa ovat? Ja se, joka tahtoo tietää jotain Kristuksesta, hän ei saa uskoa itsensä päälle, tahi omilla mielipiteillään rakentaa omat portaansa taivaaseen, vaan hänen tulee mennä seurakuntaan eli kirkkoon ja kysyä siltä. Nyt ei kirkko ole olkia ja kiveä, vaan se on joukko kristinuskovaisia ihmisiä; (Pyhän Hengen yhteydessä olevia) Heihin sinun tulee pitäytyä ja katsoa, kuinka he uskovat, elävät ja opettavat, sillä heillä on totisesti Kristus luonaan. Mutta ulkopuolella Kristuksen seurakuntaa ei ole mitään totuutta, ei mitään Kristusta, eikä mitään autuutta, vaan ainoastaan rottia, hiiriä, kyykäärmeitä ja heidän myrkyllisiä oppejaan.””

        Ihminen ei voi tulla vanhurskautetuksi yksinäisyydessä ja välittömästi, vaan pyhä Henki käyttää tähän välikappaleenaan seurakuntaa, Jumalan ihmisiä. "Ja sellaisia ihmisiä täytyy aina olla maan päällä, vaikkei niitä olisi useampia kuin yksi tai kaksi.--- Sellaisia vanhoja on valitettavasti ainoastaan vähän, ja jotka eivät sitä ole, heidän ei pitäisi lukea itseänsä kristityiksi, eikä heitä pitäisi lohduttaakaan, ikään kuin he olisivat kristittyjä lörpöttelemällä heille paljoa syntien anteeksiantamuksesta Kristuksen armosta, kuten antinomistit tekevät."

        Yhä uusin sanoin Luther vakuuttaa, että kristitylle on jätetty valta pidättää ja antaa anteeksi syntejä Herran nimessä:
        "”Tämä voima on Herralta Kristukselta alkunsa saanut ja sitten meille ihmisille jäänyt, erinomattain niille, jotka ovat virassa ja kutsutut evankeliumia saarnaamaan, s. o. parannusta ja syntienn anteeksiantamusta Jeesuksen nimeen julistamaan. Tämä valta on jokaisella kristityllä, koska Kristus on meidät tehnyt osallisiksi voimastaan ja vallastaan. Tämä valta koskee omiatuntoja, niin että minä Jumalan sanan voimassa voin lausua tuomion, joka omantunnon sitoo, ja jota ei yksikään luontokappale pysty muuttamaan tai purkamaan, ei synti, ei maailma, eikä perkele; tämä on kristityn oikea valta. Tämä valta on meillä hänen jälkeensä jättämässään sanassa ja aivan yhtä voimakkaana meidän niitä lausuessamme, kuin jos hän itse vaeltaisi maan päällä ja lausuisi ne siinä majesteettisuudessa ja kunnian loistossa, joka hänellä nyt on. ja tämä on se voima, joka meillä on hänen ylösnousemisestaan ja taivaaseenastumisestaan. Tässä antaa hän meille vallan kuolettaa ja eläväksi tehdä, antaa perkeleelle ja ottaa perkeleeltä. --- Täten asetettiin apostolit ja heidän jälkeläisensä hamaan maailman loppuun asti herroiksi, joille on viran puolesta annettu yhtä suuri valta ja voima kuin Kristuksella, Jumalan Pojalla itsellä oli. Koko maailman valta ja voima ei ole tämän rinnalla mitään, vaikka se ei ole maailman silmissä loistava, eikä valtana pidetä. Kuitenkaan ei se saa, eikä voi ulottua kauemmaksi kuin ainoastaan siihen Mikä Jumalan edessä sanotaan synniksi, niin että missä synti alkaa tai muuttuu toiseksi, siinä pitää tämän hallituksen alkaman ja muuttuman. Ja tälle hallitukselle alamaisia tulee kaiken olla, mikä maan päällä elää ja sanotaan ihmiseksi, olkoon suuri tai pieni, ei yksikään erotettuna. Sillä sen tähden hän sanoo, joille ”te annatte synnit anteeksi”. Näin ei siis kenenkään pidä pääsemän taivaaseen ja iankaikkiseen elämään, ellei hän saa sitä teiltä, s. o. teidän virkanne kautta."”

        ””Kristus ei sano: Mitä minä sidon ja päästän taivaassa, se on teidänkin sidottava ja päästettävä maan päällä, kuten harha-avaimen opettajat uskottelevat. Koska saisimme tietää, mitä Jumala sitoo tai päästää taivaassa? Emme koskaan, ja niin muodoin avaimet olisivat turhat, eikä niistä olisi mitään hyötyä. --- Vaan näin hän sanoo: Kun te sidotte ja päästätte maan päällä, niin tahdon minä samalla sitoa ja päästää taivaassa.. --- Mitä te sidotte ja päästätte (sanon minä), sitä en minä tahdo enää sitoa enkä päästää, vaan se on oleva sidottu ja päästetty ilman minun sitomistani ja päästämistäni; minun ja teidän tekonne on oleva yksi ja sama teko, eikä kaksi tekoa; minun ja teidän avaimenne ovat Yhdet ja samat avaimet, eikä kaksi eri avainta ---. Näin Kristus velvoittaa ja sitoo itsensä meidän työhömme.””

        Koska se päästösana lausutaan ihmisen kautta, niin luullaan sitä pelkäksi ihmissanaksi ja ajatellaan, että Jumala on tuolla ylhäällä korkeuksissa, kaukana siitä sanasta, joka on maan päällä, ja niin töllistellään ylös taivasta kohti. --- Juuri ne SAMAT AVAIMET, jotka on Kristuksella eikä kellään muulla, juuri NE hän antaa Pietarille., ikää kuin hän sanoisi: Mitä töllistelet kohti taivasta ja sieltä etsit avaimiani? Etkö kuule, että olen antanut ne Pietarille? Ne ovat kyllä taivaan avaimet, se on totta, mutta ne eivät ole taivaassa. Minä olen ”jättänyt ne alas maan päälle”.

        Älä anna tässä johtaa itseäsi harhaan tuon farisealaisen lörpötyksen, jolla muutamat pettävät itsensä, nimittäin, kuinka muka ihminen voisi antaa anteeksi syntejä. --- Pysy sinä KRISTUKSEN SANOISSA ja ole varma siitä, ettei Jumala millään muulla tapaa anna syntejä anteeksi, kuin suullisen SANAN kautta, jonka tavan hän on määrännyt meille ihmisille. Ellet etsi anteeksiantamusta tässä SANASSA., niin turhaan katsoa töllistelet taivasta kohti odottaen sieltä armoa, tai niin kuin he sanovat sisällistä anteeksiantamusta. "


      • ukko 45
        weha kirjoitti:

        jalkain päällä:

        Room.10:13. "Sillä jokainen, joka Herran nimeä avuksensa huutaa, tulee autuaaksi.
        14. Mutta kuinka he sitä avuksensa huutavat, jonka päälle ei he uskoneet? Ja kuinka he sen uskovat, josta ei he ole kuulleet? Mutta kuinka he kuulevat ilman saarnaajaa?
        15. Ja kuinka he saarnaavat, ellei heitä lähetetä? Niinkuin kirjoitettu on: oi kuinka suloiset ovat niiden jalat, jotka rauhaa julistavat, niiden jotka hyvää julistavat.
        16. Mutta ei he ole kaikki evankeliumille kuuliaiset; sillä Jesaias sanoo: Herra, kuka uskoo meidän saarnamme?
        17. Niin tulee siis usko kuulosta, mutta kuulo Jumalan sanan kautta".

        mutta myös tänä päivänä monella muulla tavalla, sillä Pyhän Hengen vaikutukset ovat moninaiset, mutta HENKI ON SAMA.

        "1. Kor. 12:6
        ja voimavaikutukset ovat moninaiset, mutta Jumala, joka kaikki kaikissa vaikuttaa, on sama.

        Raamattu on Pyhän Hengen henkeyttämä kirja ja se ei ole sama kuin lainkirjain, joka kuollettaa. Me emme saa rajoittaa, emmekä voikaan Pyhän Hengen työtä, eikä sen moninaisia vaikutuksia ja se puhaltaa kuin tuuli ja käy kenenkin ylitse, mutta kiitos Jumalalle, että Hän antaa vielä Henkensä toimia ja siitä meidän tulisi olla kiitollisia, tuliko ihminen elävään uskoon saarnan vai luetun sanan perusteella, niin ihan turhaa on siitä nipottaa, koska pääasia on elävän uskon syntyminen ihmisessä ja siitä iloitkaamme ja kiittäkäämme.


      • ukko 45 kirjoitti:

        mutta myös tänä päivänä monella muulla tavalla, sillä Pyhän Hengen vaikutukset ovat moninaiset, mutta HENKI ON SAMA.

        "1. Kor. 12:6
        ja voimavaikutukset ovat moninaiset, mutta Jumala, joka kaikki kaikissa vaikuttaa, on sama.

        Raamattu on Pyhän Hengen henkeyttämä kirja ja se ei ole sama kuin lainkirjain, joka kuollettaa. Me emme saa rajoittaa, emmekä voikaan Pyhän Hengen työtä, eikä sen moninaisia vaikutuksia ja se puhaltaa kuin tuuli ja käy kenenkin ylitse, mutta kiitos Jumalalle, että Hän antaa vielä Henkensä toimia ja siitä meidän tulisi olla kiitollisia, tuliko ihminen elävään uskoon saarnan vai luetun sanan perusteella, niin ihan turhaa on siitä nipottaa, koska pääasia on elävän uskon syntyminen ihmisessä ja siitä iloitkaamme ja kiittäkäämme.

        ihmiset kirjoittivat sen minkä Jumalalta saivat. Tarkoitan sitä, kun ihminen tulee lain kautta synnin tuntoon, hän saa reaaliajassa uskoa synnit anteeksi äänellisen saarnan kautta. Raamattu on kirjoitettua sanaa opiksi, nuhteeksi ja hyödyksi, kuten Timoteus kirjoitti. Uskon synnyttämiseksi hänkään ei sanonut sen olevan. Pitäydyn tässä siis Raamatun ja uskonpuhdistajan opetuksiin.
        Niin se on, kun kerrotaan, suloisten jalkain päällä Pyhän Hengen olevan: "Usko tulee kuulemisesta ja kuuleminen Jumalan sanan kautta".

        Ei ihme, että syntyy kaikenlaisia "villihenkiä", kun opetetaan monenlaisa teitä tulla vanhurskaaksi. Tuloksen me voimme nähdä. Jokainen valitsee oikean "porukan" kuin valintamyymälästä, omiin luuloihinsa. Kaikki päätyvät eri tuloksiin. Mutta ei! Jumalan valtakunnan ovessa ei ole ripaa ulkopuolella, vaan sinne synnytään, parannuksen armon kautta, Jumalan valtakunnan sovintosaarnassa. Siellä Jumala hoitaa omiaan armolla ja totuudella. Jumalan valtakunnan asiat avautuvat sieltä sisältäpäin. Ulkona niitä ei voi käsittää.


      • weha kirjoitti:

        ihmiset kirjoittivat sen minkä Jumalalta saivat. Tarkoitan sitä, kun ihminen tulee lain kautta synnin tuntoon, hän saa reaaliajassa uskoa synnit anteeksi äänellisen saarnan kautta. Raamattu on kirjoitettua sanaa opiksi, nuhteeksi ja hyödyksi, kuten Timoteus kirjoitti. Uskon synnyttämiseksi hänkään ei sanonut sen olevan. Pitäydyn tässä siis Raamatun ja uskonpuhdistajan opetuksiin.
        Niin se on, kun kerrotaan, suloisten jalkain päällä Pyhän Hengen olevan: "Usko tulee kuulemisesta ja kuuleminen Jumalan sanan kautta".

        Ei ihme, että syntyy kaikenlaisia "villihenkiä", kun opetetaan monenlaisa teitä tulla vanhurskaaksi. Tuloksen me voimme nähdä. Jokainen valitsee oikean "porukan" kuin valintamyymälästä, omiin luuloihinsa. Kaikki päätyvät eri tuloksiin. Mutta ei! Jumalan valtakunnan ovessa ei ole ripaa ulkopuolella, vaan sinne synnytään, parannuksen armon kautta, Jumalan valtakunnan sovintosaarnassa. Siellä Jumala hoitaa omiaan armolla ja totuudella. Jumalan valtakunnan asiat avautuvat sieltä sisältäpäin. Ulkona niitä ei voi käsittää.

        siis tarkoitan sitä, että opetetaan monia eri teitä vanhurskauttamiseen, kuten kehden kesken Jumalan kanssa (synergismi), sakramenteissa, Raamattua lukemalla ym.

        Näin tehdään sitten toiset Jumalan lapset ja seurakunta tarpeettomiksi.


      • etsivä-xx
        weha kirjoitti:

        Kohta ei varmasti sano, että uskon saisi Raamattua lukemalla. Se sanoo, että edellä annettu valta päästää synneistä ja jättää synteihin on kirjoitettu, jotta lukija uskoisi. On Raamatun vastainen väite ja lisäys, että ihminen saisi Raamattua lukemalla Pyhän Hengen. Jeesuksen sanat tehdään tuolloin vitsiksi, kun hän antoi vain omilleen vallan antaa syntejä anteeksi.

        Tässä Raamatun lukemisen tehtävä on ky. kohdan perusteella tehdä tietoiseksi Jumalan armojärjestys. Kirjain siis kuolettaa, mutta Pyhä Henki tekee eläväksi Kohta ei sano, että uskon saisi Raamattua lukemalla.
        Kohta siis sanoo, että edellä annettu valta Pyhälle Hengelle päästää synneistä ja jättää synteihin on kirjoitettu, jotta lukija uskoisi. On kysymys siis reaaliajasta, kun ihminen haluaa parannuksen armon omalle kohdalle. Pelkkä Raamattujen lähettäminen ei synnytä elävää uskoa.

        Tulee mieleen vielä kohta Raamatusta, joka liittyy tähän oppiin vanhurskauttamisesta:

        Room.1:16. "Sillä en minä häpee Kristuksen evankeliumia; sillä se on Jumalan voima itsekullekin uskovaiselle autuudeksi. Ensin Juudalaiselle, niin myös Grekiläiselle.
        17. Sillä siinä se vanhurskaus, joka Jumalan edessä kelpaa, ilmoitetaan uskosta uskoon, niinkuin kirjoitettu on: vanhurskaan pitää elämän uskosta".

        weha: Uskovaisten seuroissa, tästä on opetettu, että Jumalan vanhurskaus siirtyy uskovaiselta toiselle. M.U, opetus muistuu tässä erikoisesti mieleen.

        Hebr.13:7. "Muistakaat teidän opettajianne, jotka teille Jumalan sanaa puhuneet ovat, joiden uskoa te seuratkaat, ja ottakaat vaari, millainen loppu heidän menollansa oli.
        8. Jesus Kristus sama eilen ja tänäpänä ja myös ijankaikkisesti.
        9. Älkäät antako vietellä teitänne moninaisilla ja muukalaisilla opetuksilla; sillä se on hyvä, että sydän vahvistuu armolla ja ei rualla, joista ei ne mitään hyötyneet, jotka niissä vaelsivat".

        Tähän kohtaan Weha on koonnut kasan kaikenlaista, kun asian voi sanoa paljon selkeämmin ja selittää asiaa kokonaisuutena. Kuten tänäänkin seurapuheessa asiaa oli uskonpuhdistuksen teeman alla. Raamatun lukemisella oli paikka puheessakin. Ei kummallakaan tavalla eli ei Wehan sitä lukemista halveksivalla tavalla mutta ei ihan Melperinkään tulkinnoilla. Raamatun lukeminen voi olla Jumalan tapa herättää Jumalan kutsun tunteminen tietoisuuden tasolle ihmisessä. Ihan näin ei sanottu puheessa vaan lyhyemmin mutta minulle ei jäänyt se fiksu lause mieleen sanatarkasti. Siis tapoja, joilla Jumala voi kutsua, on monenlaisia, jollekin esim. luonnon helmassa tuntuu se kutsu. Netistä kuuntelemallakin usein paremman selon.


      • outo juttu
        weha kirjoitti:

        siis tarkoitan sitä, että opetetaan monia eri teitä vanhurskauttamiseen, kuten kehden kesken Jumalan kanssa (synergismi), sakramenteissa, Raamattua lukemalla ym.

        Näin tehdään sitten toiset Jumalan lapset ja seurakunta tarpeettomiksi.

        kopiokone päälle?

        Tuota samaa soopaa viikosta toiseen!

        Miksihän vl-läisetkin julistavat Jumalan sanaa radiossa, jos evankeliumi kulkee vain jalan????

        Vai hyppivätkö ne radioaallot maan päällä?


      • Mie Hellinen
        weha kirjoitti:

        jalkain päällä:

        Room.10:13. "Sillä jokainen, joka Herran nimeä avuksensa huutaa, tulee autuaaksi.
        14. Mutta kuinka he sitä avuksensa huutavat, jonka päälle ei he uskoneet? Ja kuinka he sen uskovat, josta ei he ole kuulleet? Mutta kuinka he kuulevat ilman saarnaajaa?
        15. Ja kuinka he saarnaavat, ellei heitä lähetetä? Niinkuin kirjoitettu on: oi kuinka suloiset ovat niiden jalat, jotka rauhaa julistavat, niiden jotka hyvää julistavat.
        16. Mutta ei he ole kaikki evankeliumille kuuliaiset; sillä Jesaias sanoo: Herra, kuka uskoo meidän saarnamme?
        17. Niin tulee siis usko kuulosta, mutta kuulo Jumalan sanan kautta".

        missä se yksikään vl- lähetytyölntekijä on.

        Vain sänkykamari on teidän kenttänne.


      • Jotain rajaa
        weha kirjoitti:

        jalkain päällä:

        Room.10:13. "Sillä jokainen, joka Herran nimeä avuksensa huutaa, tulee autuaaksi.
        14. Mutta kuinka he sitä avuksensa huutavat, jonka päälle ei he uskoneet? Ja kuinka he sen uskovat, josta ei he ole kuulleet? Mutta kuinka he kuulevat ilman saarnaajaa?
        15. Ja kuinka he saarnaavat, ellei heitä lähetetä? Niinkuin kirjoitettu on: oi kuinka suloiset ovat niiden jalat, jotka rauhaa julistavat, niiden jotka hyvää julistavat.
        16. Mutta ei he ole kaikki evankeliumille kuuliaiset; sillä Jesaias sanoo: Herra, kuka uskoo meidän saarnamme?
        17. Niin tulee siis usko kuulosta, mutta kuulo Jumalan sanan kautta".

        vl-lähetystyöntekijät liikkuvat maailmalla?

        Älä viitsi weha puhua/kirjoittaa paskaa!


      • todennäköisesti
        Jotain rajaa kirjoitti:

        vl-lähetystyöntekijät liikkuvat maailmalla?

        Älä viitsi weha puhua/kirjoittaa paskaa!

        "jakojen välissä"???


    • helvettiin?

      Tätäkö poika tarkoitat?

      • sankarivainajat helvettiin mene. He (uskovaiset) saavat sen lohdun, minkä kotiväki on kirjeitse antanut.


      • ukko 45
        weha kirjoitti:

        sankarivainajat helvettiin mene. He (uskovaiset) saavat sen lohdun, minkä kotiväki on kirjeitse antanut.

        sitten? Eikö kelpaa?


      • ukko 45 kirjoitti:

        sitten? Eikö kelpaa?

        uskovaiselle kelpaa, joka on opiksi, nuhteeksi, ojennukseksi, kuritukseksi.

        2.kor.3:6. Joka meitä soveliaiksi tehnyt on Uuden Testamentin virkaa pitämään, ei puustavin, vaan Hengen; sillä puustavi kuolettaa, vaan Henki tekee eläväksi.


      • ukko 45
        weha kirjoitti:

        uskovaiselle kelpaa, joka on opiksi, nuhteeksi, ojennukseksi, kuritukseksi.

        2.kor.3:6. Joka meitä soveliaiksi tehnyt on Uuden Testamentin virkaa pitämään, ei puustavin, vaan Hengen; sillä puustavi kuolettaa, vaan Henki tekee eläväksi.

        lähetetyt kirjeet olivat paljon enemmän puustavia kuin esim. Paavalin lähettämät kirjeet, koska Raamatun sanaa Jumala vartioi, että sinne ei päässyt muuta kuin elävän Hengen mukaista tekstiä. Pyhä Henki nimenomaan kirkastaa Kristusta, niin on mahdotonta, että Pyhä Henki tekisi Paavalin kirjeissä toisin, kuin kirkastaisi kirjeissä Kristusta, jotta ihminen tulisi tuntemaan Hänet.


      • ukko 45 kirjoitti:

        lähetetyt kirjeet olivat paljon enemmän puustavia kuin esim. Paavalin lähettämät kirjeet, koska Raamatun sanaa Jumala vartioi, että sinne ei päässyt muuta kuin elävän Hengen mukaista tekstiä. Pyhä Henki nimenomaan kirkastaa Kristusta, niin on mahdotonta, että Pyhä Henki tekisi Paavalin kirjeissä toisin, kuin kirkastaisi kirjeissä Kristusta, jotta ihminen tulisi tuntemaan Hänet.

        esim. rintamalle lähetetty kirje pojalle, oli henkilökohtaisesti perheeltä lähetetty ja saattoivat sanoa lohdun sanoja. Näin tietysti Raamatussakin kirjaimena, mutta usko syntyy reaaliajasa, silloin saarnatun Jeesuksen veren evankeliumin voimasta.


      • ukko 45
        weha kirjoitti:

        esim. rintamalle lähetetty kirje pojalle, oli henkilökohtaisesti perheeltä lähetetty ja saattoivat sanoa lohdun sanoja. Näin tietysti Raamatussakin kirjaimena, mutta usko syntyy reaaliajasa, silloin saarnatun Jeesuksen veren evankeliumin voimasta.

        vapaa henki. Se ei ole sidottu aikaan. Toimii reaaliajassa.


      • ukko 45 kirjoitti:

        vapaa henki. Se ei ole sidottu aikaan. Toimii reaaliajassa.

        Merle D’Aubigné, Histoire de la Réformation du seizième siécle (1500-luvun uskonpuhdistuksen historia):

        ... Staupitzin jättäessä Erfurtin oli uusi päivä noussut Lutherille.

        Työ ei ollut kuitenkaan päätetty. Päällikön sijainen oli valmistellut sitä. Jumala salli halvemman työaseen täyttää sen. Nuoren augustiinolaismunkin omatunto ei ollut vielä päässyt lepoon. Hänen ruumiinsa uupui lopulta sielun ponnistuksista ja jännityksestä. Häntä kohtasi tauti, joka vei hänet haudan partaalle. Hän oli silloin toista vuottansa luostarissa. Kaikki hänen entiset tuskansa ja kauhistuksensa heräsivät jälleen kuoleman lähetessä. Ajatus hänen omasta saastaisuudestaan ja Jumalan pyhyydestä hätyytti uudestaan hänen sieluansa.

        Eräänä päivänä hänen ollessaan epätoivon murtamana, astui vanha munkki hänen kammioonsa ja lausui hänelle muutamia lohduttavia sanoja. Luther avasi hänelle sydämensä ja ilmoitti vavisuttavat pelkonsa. Kunnianarvoisa vanhus ei kyennyt, kuten Staupitz, seuraamaan tätä sielua kaikissa sen epäilyksissä, mutta hän osasi uskontunnustuksensa ja oli siitä löytänyt lohdutuksen sielulleen. Hän käytti siis nuoreen veljeen samaa lääkettä.

        - - - Vanha munkki luki hurskaalla yksinkertaisuudella kappaleen: “Minä uskon syntien anteeksi saamisen.” Nämä yksinkertaiset sanat ratkaisevalla hetkellä lämpimästi lausuttuina vuodattivat suurta lohdutusta Lutherin sieluun. “Minä uskon”, toisti hän kohta tuskavuoteeltaan itselleen, “minä uskon syntien anteeksi saamisen”. “Ah”, sanoi munkki, “ei ole kylliksi uskoa, että Daavid ja Pietari ovat saaneet syntinsä anteeksi, sen uskovat perkeleetkin. Jumalan käsky on, että uskomme meidänkin syntiemme olevan meille anteeksiannetut”. Kuinka suloiselta tämä käsky kuulostikaan Luther-raukan korvissa. “Kuulepa, mitä pyhä Bernhard sanoo puheessansa Marian ilmestyksestä”, lisäsi vanha veli, “Pyhän Hengen todistus sydämessäsi on: sinun syntisi annetaan sinulle anteeksi.”

        Tässä tuokiossa osui totuuden valo Erfurtin nuoren munkin sydämeen. Armon sana oli lausuttu ja hän oli sen uskonut. Hän lakkasi koettamasta ansaita autuutta ja antautui luottamuksella Jumalan armolle Jeesuksessa Kristuksessa.


      • weha kirjoitti:

        Merle D’Aubigné, Histoire de la Réformation du seizième siécle (1500-luvun uskonpuhdistuksen historia):

        ... Staupitzin jättäessä Erfurtin oli uusi päivä noussut Lutherille.

        Työ ei ollut kuitenkaan päätetty. Päällikön sijainen oli valmistellut sitä. Jumala salli halvemman työaseen täyttää sen. Nuoren augustiinolaismunkin omatunto ei ollut vielä päässyt lepoon. Hänen ruumiinsa uupui lopulta sielun ponnistuksista ja jännityksestä. Häntä kohtasi tauti, joka vei hänet haudan partaalle. Hän oli silloin toista vuottansa luostarissa. Kaikki hänen entiset tuskansa ja kauhistuksensa heräsivät jälleen kuoleman lähetessä. Ajatus hänen omasta saastaisuudestaan ja Jumalan pyhyydestä hätyytti uudestaan hänen sieluansa.

        Eräänä päivänä hänen ollessaan epätoivon murtamana, astui vanha munkki hänen kammioonsa ja lausui hänelle muutamia lohduttavia sanoja. Luther avasi hänelle sydämensä ja ilmoitti vavisuttavat pelkonsa. Kunnianarvoisa vanhus ei kyennyt, kuten Staupitz, seuraamaan tätä sielua kaikissa sen epäilyksissä, mutta hän osasi uskontunnustuksensa ja oli siitä löytänyt lohdutuksen sielulleen. Hän käytti siis nuoreen veljeen samaa lääkettä.

        - - - Vanha munkki luki hurskaalla yksinkertaisuudella kappaleen: “Minä uskon syntien anteeksi saamisen.” Nämä yksinkertaiset sanat ratkaisevalla hetkellä lämpimästi lausuttuina vuodattivat suurta lohdutusta Lutherin sieluun. “Minä uskon”, toisti hän kohta tuskavuoteeltaan itselleen, “minä uskon syntien anteeksi saamisen”. “Ah”, sanoi munkki, “ei ole kylliksi uskoa, että Daavid ja Pietari ovat saaneet syntinsä anteeksi, sen uskovat perkeleetkin. Jumalan käsky on, että uskomme meidänkin syntiemme olevan meille anteeksiannetut”. Kuinka suloiselta tämä käsky kuulostikaan Luther-raukan korvissa. “Kuulepa, mitä pyhä Bernhard sanoo puheessansa Marian ilmestyksestä”, lisäsi vanha veli, “Pyhän Hengen todistus sydämessäsi on: sinun syntisi annetaan sinulle anteeksi.”

        Tässä tuokiossa osui totuuden valo Erfurtin nuoren munkin sydämeen. Armon sana oli lausuttu ja hän oli sen uskonut. Hän lakkasi koettamasta ansaita autuutta ja antautui luottamuksella Jumalan armolle Jeesuksessa Kristuksessa.

        Ef.1:13. "Hänessä on teihinkin, sittenkuin olitte KUULLEET totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti"

        1.kor.4:15. "Vaikka teillä Kristukseen uskovina olisi tuhansia kasvattajia, teillä on vain yksi isä. Minähän teidät olen evankeliumia JULISTAMALLA synnyttänyt Kristukseen Jeesukseen uskoviksi".


      • voi pimeyttä
        weha kirjoitti:

        esim. rintamalle lähetetty kirje pojalle, oli henkilökohtaisesti perheeltä lähetetty ja saattoivat sanoa lohdun sanoja. Näin tietysti Raamatussakin kirjaimena, mutta usko syntyy reaaliajasa, silloin saarnatun Jeesuksen veren evankeliumin voimasta.

        enää voinut pelastua, ellei ollut vl-läistä paikalla? Ompa julmaa.

        Turhaanko Jumalan sanassa sanotaan:
        "Avuksesi huuda minua hädän päivänä, niin minä tahdon auttaa sinua,
        mutta sinun pitää kunnioittaman minua."

        Ap 2:21
        "Ja on tapahtuva, että jokainen, joka huutaa avukseen Herran nimeä, pelastuu."


      • 416
        weha kirjoitti:

        Merle D’Aubigné, Histoire de la Réformation du seizième siécle (1500-luvun uskonpuhdistuksen historia):

        ... Staupitzin jättäessä Erfurtin oli uusi päivä noussut Lutherille.

        Työ ei ollut kuitenkaan päätetty. Päällikön sijainen oli valmistellut sitä. Jumala salli halvemman työaseen täyttää sen. Nuoren augustiinolaismunkin omatunto ei ollut vielä päässyt lepoon. Hänen ruumiinsa uupui lopulta sielun ponnistuksista ja jännityksestä. Häntä kohtasi tauti, joka vei hänet haudan partaalle. Hän oli silloin toista vuottansa luostarissa. Kaikki hänen entiset tuskansa ja kauhistuksensa heräsivät jälleen kuoleman lähetessä. Ajatus hänen omasta saastaisuudestaan ja Jumalan pyhyydestä hätyytti uudestaan hänen sieluansa.

        Eräänä päivänä hänen ollessaan epätoivon murtamana, astui vanha munkki hänen kammioonsa ja lausui hänelle muutamia lohduttavia sanoja. Luther avasi hänelle sydämensä ja ilmoitti vavisuttavat pelkonsa. Kunnianarvoisa vanhus ei kyennyt, kuten Staupitz, seuraamaan tätä sielua kaikissa sen epäilyksissä, mutta hän osasi uskontunnustuksensa ja oli siitä löytänyt lohdutuksen sielulleen. Hän käytti siis nuoreen veljeen samaa lääkettä.

        - - - Vanha munkki luki hurskaalla yksinkertaisuudella kappaleen: “Minä uskon syntien anteeksi saamisen.” Nämä yksinkertaiset sanat ratkaisevalla hetkellä lämpimästi lausuttuina vuodattivat suurta lohdutusta Lutherin sieluun. “Minä uskon”, toisti hän kohta tuskavuoteeltaan itselleen, “minä uskon syntien anteeksi saamisen”. “Ah”, sanoi munkki, “ei ole kylliksi uskoa, että Daavid ja Pietari ovat saaneet syntinsä anteeksi, sen uskovat perkeleetkin. Jumalan käsky on, että uskomme meidänkin syntiemme olevan meille anteeksiannetut”. Kuinka suloiselta tämä käsky kuulostikaan Luther-raukan korvissa. “Kuulepa, mitä pyhä Bernhard sanoo puheessansa Marian ilmestyksestä”, lisäsi vanha veli, “Pyhän Hengen todistus sydämessäsi on: sinun syntisi annetaan sinulle anteeksi.”

        Tässä tuokiossa osui totuuden valo Erfurtin nuoren munkin sydämeen. Armon sana oli lausuttu ja hän oli sen uskonut. Hän lakkasi koettamasta ansaita autuutta ja antautui luottamuksella Jumalan armolle Jeesuksessa Kristuksessa.

        Hyvä juttu muuten Weha, paitsi että tämä on mielikuvituksen tuotetta aivan samoin kuten mikä tahansa romaani.


      • äänellinen saarna:
        voi pimeyttä kirjoitti:

        enää voinut pelastua, ellei ollut vl-läistä paikalla? Ompa julmaa.

        Turhaanko Jumalan sanassa sanotaan:
        "Avuksesi huuda minua hädän päivänä, niin minä tahdon auttaa sinua,
        mutta sinun pitää kunnioittaman minua."

        Ap 2:21
        "Ja on tapahtuva, että jokainen, joka huutaa avukseen Herran nimeä, pelastuu."

        ROOM.10:14. Mutta kuinka he sitä avuksensa huutavat, jonka päälle ei he uskoneet? Ja kuinka he sen uskovat, josta ei he ole kuulleet? Mutta kuinka he kuulevat ilman saarnaajaa?
        15. Ja kuinka he saarnaavat, ellei heitä lähetetä? Niinkuin kirjoitettu on: oi kuinka suloiset ovat niiden jalat, jotka rauhaa julistavat, niiden jotka hyvää julistavat.
        16. Mutta ei he ole kaikki evankeliumille kuuliaiset; sillä Jesaias sanoo: Herra, kuka uskoo meidän saarnamme?
        17. Niin tulee siis usko kuulosta, mutta kuulo Jumalan sanan kautta.


      • Kysyn vaan.
        äänellinen saarna: kirjoitti:

        ROOM.10:14. Mutta kuinka he sitä avuksensa huutavat, jonka päälle ei he uskoneet? Ja kuinka he sen uskovat, josta ei he ole kuulleet? Mutta kuinka he kuulevat ilman saarnaajaa?
        15. Ja kuinka he saarnaavat, ellei heitä lähetetä? Niinkuin kirjoitettu on: oi kuinka suloiset ovat niiden jalat, jotka rauhaa julistavat, niiden jotka hyvää julistavat.
        16. Mutta ei he ole kaikki evankeliumille kuuliaiset; sillä Jesaias sanoo: Herra, kuka uskoo meidän saarnamme?
        17. Niin tulee siis usko kuulosta, mutta kuulo Jumalan sanan kautta.

        pidättäytyy?

        Eikö muualla ole Sanaa?


      • voi pimeyttä
        äänellinen saarna: kirjoitti:

        ROOM.10:14. Mutta kuinka he sitä avuksensa huutavat, jonka päälle ei he uskoneet? Ja kuinka he sen uskovat, josta ei he ole kuulleet? Mutta kuinka he kuulevat ilman saarnaajaa?
        15. Ja kuinka he saarnaavat, ellei heitä lähetetä? Niinkuin kirjoitettu on: oi kuinka suloiset ovat niiden jalat, jotka rauhaa julistavat, niiden jotka hyvää julistavat.
        16. Mutta ei he ole kaikki evankeliumille kuuliaiset; sillä Jesaias sanoo: Herra, kuka uskoo meidän saarnamme?
        17. Niin tulee siis usko kuulosta, mutta kuulo Jumalan sanan kautta.

        Tuossahan sanottiin:
        "Josta eivät ole kuulleet"!!!

        Siis ihminen on voinut kuulla evankeliumia joskus aikoja sitten, mutta vasta nyt, vakavan
        tilanteen edessä, hänessä syntyy usko!!!!


    • näin on

      ollut vl-läinen, koska hänen uskonsa syntyi siitä, että hän tunsi kirjoitukset:

      2. Tim 3:15
      "Koska jo lapsuudestasi saakka tunnet pyhät kirjoitukset, jotka voivat tehdä sinut viisaaksi,
      niin että pelastut uskon kautta, joka Kristuksessa Jeesuksessa.
      Jokainen kirjoitus, joka on syntynyt Jumalan Hengen vaikutuksesta, on myös hyödyllinen
      opetukseksi, nuhteeksi, KASVATUKSEKSI VANHUSKAUDESSA."

      • etsivä-xx

        Kiitos Jumalalle
        Mistä Timoteuksen usko syntyi:

        2. kirje Timoteukselle 1

        3 Minä kiitän Jumalaa, jota palvelen omatunto puhtaana, niin kuin jo esivanhempani ovat tehneet, ja muistan sinua rukouksissani lakkaamatta, päivin ja öin. [Room. 1:9; Fil. 1:3; 1. Tess. 1:2]
        4 Kun muistan kyyneleesi, tahtoisin taas nähdä sinut, jotta saisin sydämeni pohjasta iloita.
        5 Kiitän Jumalaa, kun muistan sen vilpittömän uskon, joka sinulla on ja joka oli jo isoäidilläsi Looiksella ja äidilläsi Eunikella; myös sinulla se on, siitä olen varma. [2. Tim. 3:15]

        Terve opetus
        6 Siksi muistutan sinua, että puhaltaisit täyteen liekkiin Jumalan armolahjan, jonka sait silloin kun minä panin käteni sinun päällesi. [1. Tim. 4:14]
        7 Eihän Jumala ole antanut meille pelkuruuden henkeä, vaan voiman, rakkauden ja terveen harkinnan hengen. [


        Tunti myös ene kirjoitukset kuten on viittauksessasi 2. Tim 3:15


    • 19+13

      Mitä järkeä väitellä siitä, mikä on uskoontulemisen/anteeksiantamisen edellytykset?!

      Voihan jokainen käyttää omanlaista kristologista käsitysta ja uskoa siihen. Raamattu ei anna yhtä oikeaa neuvoa asioista.

    • viisaasti,

      hyödyt viisaudestasi itse, holtittomasta elämästä kärsit itse.
      Tyhmyys, se häpeämätön, pieksee suutaan muttei ymmärrä mitään.

    • le neuvoja,

      ota kuritus varteen, että olisit vastedes viisaampi.

    • Täyskielto ja heti!

      Seuroissakaan ei saa lukea Raamatusta Jumalan sanoja! Kodeissahan tuo on ollut kiellettyä jo pitkään.

      • 21.

        2.Tim.3:10. "Mutta sinä olet seurannut minun opetustani, säätyäni, aivoitustani, uskoani, pitkämielisyyttäni, rakkauttani, kärsivällisyyttäni"

        1.Tim.4:13. "Ota lukemisesta, neuvosta ja opista vaari, siihenasti kuin minä tulen.
        14. Älä unohda sitä lahjaa, joka sinulle prophetian kautta annettu on, vanhimpain kätten päällepanemisessa.
        15. Ota näistä vaari, pysy näissä, että sinun menestykses kaikille julistetuksi tulis.
        16. Ota itsestäs vaari ja opista, pysy alati näissä; sillä jos sinä sen teet, niin sinä itses autuaaksi saatat ja ne, jotka sinua kuulevat."


    • päästä suuhusi

      petollisia puheita, pidä vilppi loitolla huuliltasi.
      Katso suoraan ja pälyilemättä, suuntaa katseesi vakaasti eteenpäin.
      Laske harkiten jalkasi polulle, niin olet varmalla pohjalla, missä ikinä kuljet.
      Älä poikkea oikealle äläkä vasemmalle, pidä askeleesi kaukana pahasta.

    • tarengas

      sian kärsässä: kaunis nainen vailla ymmärrystä.
      Hyvien toiveista koituu hyvää, pahojen halusta versoo vihaa.
      Antelias antaa ja rikastuu yhä, saituri kitsastelee ja köyhtyy.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Theermannilla kulkee!

      Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän
      Kotimaiset julkkisjuorut
      113
      7420
    2. Näin unta viime yönä

      Että tulit nainen istumaan syliini minihame päällä.
      Ikävä
      50
      5578
    3. Esivaihdevuodet, menopaussi

      https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa
      Sinkut
      62
      3122
    4. Tänään taas tuli pari-kolme juttua

      Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän
      Tunteet
      7
      2573
    5. Kuhmo tekisi perässä

      Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1608
    6. Suomi julkaisi varautumisoppaan

      Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      201
      1433
    7. Olen jälleen pahoillani

      Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell
      Ikävä
      93
      1119
    8. Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle

      Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai
      NATO
      325
      1077
    9. Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?

      Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?
      Maailman menoa
      244
      1037
    10. Oot vaan niin hellä

      Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä
      Ikävä
      30
      926
    Aihe