Lopetin Nuvaringin käytön keväällä. Aloin käyttämään ehkäisyä kun olin 17 vuotias, nyt olen 25. Kuukautiseni tulivat normaalisti aina viime kuuhun asti. Ne ovat nyt myöhässä reilun kuukauden.
Tein raskaustestin n. 3 viikkoa sitten ja se oli negatiivinen. Mahdollinen hedelmöitys olisi tapahtunut n. 3 kk sitten , joten kai se olisi jo testissä näkynyt.
Muutin 2kk sitten ulkomaille ja olen kärsinyt hieman stressistä, mutta en niin paljoa kuin viime vuonna ja silloin kuukautiseni tulivat normaalisti (tosin käytin silloin vielä nuvaringiä).
Kesällä kärsin virtsatie tulehduksesta ja söin siihen vaivaan antibioottikuurin, mutta käytin samalla myös alkoholia, joten voisiko tämä tauti "kyteä" edelleen ja vaikuttaa kuukautisiin!?
Oloni on tällä hetkellä hieman kuumeinen..tiedä sitten onko flunssaa tulossa vai johtuuko jostain muusta.
Mistä muusta syystä kuukautiseni voivat olla myöhässä?
Tein raskaustestin n. 3 viikkoa sitten ja se oli negatiivinen. Mahdollinen hedelmöitys olisi tapahtunut n. 3 kk sitten , joten kai se olisi jo testissä näkynyt.
Muutin 2kk sitten ulkomaille ja olen kärsinyt hieman stressistä, mutta en niin paljoa kuin viime vuonna ja silloin kuukautiseni tulivat normaalisti (tosin käytin silloin vielä nuvaringiä).
Kesällä kärsin virtsatie tulehduksesta ja söin siihen vaivaan antibioottikuurin, mutta käytin samalla myös alkoholia, joten voisiko tämä tauti "kyteä" edelleen ja vaikuttaa kuukautisiin!?
Oloni on tällä hetkellä hieman kuumeinen..tiedä sitten onko flunssaa tulossa vai johtuuko jostain muusta.
Mistä muusta syystä kuukautiseni voivat olla myöhässä?
Vastaukset 9
Vanhimmat
nuvaringin keväällä, mutta 2kk sitten se oli vielä käytössä?
Nuvaring ei ole ollut käytössä kevään jälkeen
tuli lukihäiriö..
Uskoisin, että voisi johtua tuosta stressistä. Nuvaringin aikaanhan stressi ei vaikuta, koska silloin ei ole kuukautisia eikä kuukautiskiertoa. Nuvaring määrittelee silloin kierron ja taukoviikolla tulee tyhjennysvuoto.
Muutenkin kuukautiset voi ihan hyvin jäädä välistä ilman sen kummempaa syytä. Ihmiskroppa on sillä lailla ihmeellinen, eikä kaikkeen ei aina löydy mitään selkeää selitystä.
Olet siis lopettanut hormonaalisen ehkäisyn käytön muutama kuukausi sitten. Sen jälkeen on täysin normaalia, että kuukautiskierto heittelee. Joillain kuukautiskierto alkaa toimia vasta puolen vuoden kuluttua, joillain kierto pitää käynnistää lääkkeellisesti. Joillain kuukautiset tulevat pari kertaa säännöllisesti ja heittelevät sitten. Lisäksi kaikki nuo mainitsemasi syyt stressi mukaanlukien voivat vaikuttaa kiertoon. En vielä hätäilisi vaan odottelisin rauhassa. Jos ei ala kuukautisia pariin kuukauteen kuulua niin voit sitten olla yhteydessä lääkäriin.
Miten voi olla noin vaikea lukea. Aloittaja on lopettanut e-renkaan KEVÄÄLLÄ! Siitä on useampi kuin "muutama" kuukausi. Lähempänä se on sitä puolta vuotta, jos ei jopa yli.
Hän on MUUTTANUT ULKOMAILLE pari kuukautta sitten.
Kerääkö tää palsta jotain luetun ymmärtämisen vaikeuksista kärsiviä?
Ilmeisesti itselläsi on ongelmia luetun ymmärtämisessä: kyllä, aloittaja lopetti Nuvaringin käytön keväällä, mutta kuukautiset hänellä ovat tulleet normaalisti sen jälkeen muutaman kerran. Joillakin kuukautiskierto saattaa hormonaalisen ehkäisyn jälkeen alkaa normaalisti ja sitten yhtäkkiä epäsäännöllistyä. Sen takia ehdotin, että odottelee pari kuukautta nyt josko kierto käynnistyisi uudelleen. Opettele itse ymmärtämään lukemasi ennen kuin tulet tänne muille ilkkumaan.
Niin, että muutama kerta on sinusta sama asia kuin se, että kuukautiset ovat tulleet n. puoli vuotta ihan ajallaan?
Itsehän sinä väitit viestissäsi, että aloittaja on lopettanut muutama kuukausi sitten horm. ehkäisyn.
Kaikenlaisia palikoita, jotka ei kestä yhtään sitä, että heidän virheistään huomautetaan. Ota vastuu sanoistasi, jos kerran käyt muita neuvomaan.
No niin: muutama kuukausi voi olla vaikkapa neljä tai viisi kuukautta. Sillä nyt ei ole tässä asiassa oleellista merkitystä onko ehkäisyn lopettamisesta neljä kuukautta vai puoli vuotta, kun aloittajan kuukautiset ovat tällä hetkellä vasta hieman yli kuukauden myöhässä ja tulleet siis siihen asti ajallaan ehkäisyn lopettamisen jälkeenkin. Miksi pitää tarttua täysin epäoleellisiin asioihin kun voisi keskittyä neuvomaan aloittajaa? No, toivon silti, että sait kokea haluamasi ylemmyydentunteen ja sinulle tuli parempi mieli. Hyvää jatkoa muutenkin.
Aloittajalle sanoisin edelleen, että vähän yli kuukauden myöhästyminen ei ole vielä mitenkään poikkeuksellista varsinkaan kun on vasta keväällä lopettanut hormonaalisen ehkäisyn. Yksien kuukautisten väliin jääminen olisi muutenkin aivan normaalia vaikkei olisi hormonaalista ehkäisyä koskaan käyttänytkään.
Kiitoksia tästä vastauksestasi :) voin siis rauhallisin mielin seurata tilannetta vielä hetken aikaa..jos ei ala kuulumaan niin kai se on tähän Hollantilaiseen sairaanhoitojärjestelmään tutustuttava.
Ja harmi, että tuo yksi kommentoija oli hieman.."agressiivinen".