Kumpi kampi parempi/käytännöllisempi? Rullalla vai normitavalla, eli kiitokset molempien hyvistä ja huonoista puolista. Spinnullakin pärjää, mutta nuo saattaisivat sopia perhepurjehdukseen paremmin.
Genaakkeri vai Code-0
11
6337
Vastaukset
- Qwerty23
Spinnun lisäksi mulla on sekä genaakkeri että code 0. Kisoissa käytän kaikkia kolmea, perheen kanssa Code 0 rullalla. Silloin voi keskittyä perheeseen enempi.
- Jokisen Jussi
Kun olin itse perhe-/matkapurjehtijana saman valinnan edessä, North Sails suositteli litteää G0 genaakkeria. Hämärä mielikuvani on että perustelu liittyi jotenkin siihen että Code-0:a rajoittaa enemmän mittasääntö. Oleellista kuitenkin oli että luotin kaveriin jolta olen muistaakseni vuodesta -87 hankkinut purjeet :-)
Genaakkerejahan on monenlaisia esim North Sails tarjoaa matkapurjehtijalle myötätuulioptimoitua G2:ta, tiukoille tuulen kulmille tuota Code-0:n vaihtoehtoa G0:llaa ja yleisgenaakkeria G3. http://www.fi.northsails.com/Purjeet/Matkapurjeet/NorLon/tabid/9029/language/en-US/Default.aspx
Minulla on rustit kiinni varvaslistoissa jotin otin GO:n nimenomaan genuan korvikkeeksi pitemmille halsseille kevyeämmällä tuulella ja yhden kesän kokemuksella olen todella tyytyväinen. Rulla / sukka pähkäilyssä päädyin sukkaan kolmesta syystä: hyvän = toimivan & kestävän rullan hinnalla sai jo toisen genaakkerin, toisekseen, pähkäilin että niinä purjehduspäivinä kun käytän G0:llaa käytän tarvitsen myös todennäköisesti maksimaalista myötätuuli purjetta eli sitä G2:ta ja kahden sukassa olevan genaakkerin vaihtaminen päivän aikana on helpompaa kuin jos toinen on rullalla. Kolmanneksi, jos genaakkeri on rullalla, tackin korkeutta ei pysty säätämään.- kyasjfjpiojsa
- Miten toi cz toimii yli 90 asteen kulmilla, kun genoa ikään?
- Miksei rulla vois olla kiinni tack-köydessä jota helppo säätää? - 14
kyasjfjpiojsa kirjoitti:
- Miksei rulla vois olla kiinni tack-köydessä jota helppo säätää?Olisiko tästä kaaviosta mitään apua?
Sail indicative range of use
http://www.facnor.com/uk/products/gennaker__code_0_furlers/images/128_1_488.gif?53295,52 - 1+15=?
14 kirjoitti:
Olisiko tästä kaaviosta mitään apua?
Sail indicative range of use
http://www.facnor.com/uk/products/gennaker__code_0_furlers/images/128_1_488.gif?53295,52miltä cz näyttää 120 asteen tuulikulmalla - isolta genoalta? ja missä vaiheessa ei enää pysy vedossa verrattuna myötätuuligenaakkeriin tai 140% genoaan? Entäpä voiko kevyessä kelissä ajaa virsarilla?
Optimaalinen tärkeää - todellinen käyttö matkapurjehduksessa kuitenkin vielä tärkeämpää... - seppomartti
kyasjfjpiojsa kirjoitti:
- Miksei rulla vois olla kiinni tack-köydessä jota helppo säätää?Rullarumpu päättymätön reiviköysi voivat olla köydenkin päässä ja etuliikkiä voi säätää. Auki- kiinni rullattaessa lentävän purjeen etuliikki pitää pystyä jännittämään. Löysä etuliikki ja veto skuutissa pörittää narua eikä rullalaitetta. Tuloksena on vaikeasti laukaistava sykkyrä jos köysissä on kunnolla vetoa tai purjeessa kokoa.
- Jokisen Jussi
Vaikka tästä keskustelun aloituksesta onkin aika paljon aikaa, tässä mielestäni aika hyvä vertailu Code 0:sta ja litteästä G-0 genaakkerista. Toki tämän jutun motivaationa on G-0 myynti matkapurjehtijoille. Tässä jutussa suositellaan kovasti rullaa G-0:lle.
http://www.ravencruise.com/North Sails G-0 article.htm
- sukkako
Voisiko noita sukkia asentaa hakasilla kiinnittyville etupurjeille jotta purjeet olisivat paremmin käsillä? Olisi kaksi etustaagia rinnan, joten voisiko molemmissa olla purjeet valmiina, ja myötätuulella voisi vaikka avata molemmat yhtäaikaa rinnan eri puolille? En oikein tiedä noista sukista.
- Ville seilari
Ota yhteyttä www.sailandgo, löydät varmasti sopivan ratkaisun.
- Huhuhuuuhu
mennä niiden sivuille, kun ovat niin huonot. Pelkään, että myös purjeet on yhtä huonoja!
- First_1
Huhuhuuuhu kirjoitti:
mennä niiden sivuille, kun ovat niin huonot. Pelkään, että myös purjeet on yhtä huonoja!
Code-Zero on vaikea purje leikata, harvoin osuu ekalla kerralla nappiin. Kannattaa vaatia purjemaakari tarkastamaan purjeen istuvuus.
G0 on helpompi purje purjehtia, mutta tosin kun saat Zeron trimmattua, niin antaahan se vauhtia. Omien kokemusten mukaan yli 90 asteen kulmaan ei kannata väkisin purjehtia. 40 - 90 AWA.
Käytössä myös facnorin rulla, tosin kesän jälkeen tultiin tulokseen että helpompi käsitellä ilman rullaa.
Jos olet yhden purjeen ostaassa, niin osta G0.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1292063
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi1051876Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?841659Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy641524Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M331192- 821148
Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm561132- 1101093
Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s471066Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet441013