Veneiden moottorisuositukset

rauhan mies maailmal

Moi!

Ihmetyttää nykyisten veneiden moottorisuositusten sopivuus. Myyjät tuntuvat tarjoavan venepaketteja vain suurimmalla mahdollisemmalla teholla ja väittävät, että pienimmillä suositellulla teholla ei tee juuri mitään veneissä. Itse asiassa, tehosuositusalue on kyseinen alue ja veneen pitäisi toimia pienimmällä suositellullakin teholla. Alle senkin voi monissa veneissä mennä. Ei kaikilla ole tapana liikkua montaa henkeä ja anoppi mukana veneessä vaan usein liikkuminen vesillä tapahtuu yksin tai kaksin. Itselläni on 60 hevosvoimainen kone 700 kg painavassa veneessä ja voin sanoa, että vene kulkee kyllä ihan hyvin. Kahdella hengellä yli 25 solmua ja se riittää vallan mainiosti minulle. Harvoin sitä suurempaa nopeutta kaipaisikaan. Vene nousee hyvin liukuun kolmellakin hengellä. Nousisi neljällä tai viidelläkin. Usein kuitenikn tämmöisiin tämän kokoluokan veneisiin tarjotaan 90 tai 100 hv konetta, kun kuulemma pienemmillä ei tee mitään. Iso kone painaa perässä enemmän, joilloin liukukynnys on korkeampi ja vene kelluu laiturissakin perä syvällä vedessä. On se vähän hassun näköistä, kun veneisiin on laitettu perään suuret möhkäleet. Suuri kone kuluttaa myös enemmän bensaa ja sitä kautta tulee kalliimmaksi.

12

1232

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Körfakta

      Minulle suositeltiin suurempaa moottoria sillä perusteella, että se kuluttaa vähemmän polttoainetta kuin pienempi moottori. Venelehtien testien perusteella tilanne on juuri toisinpäin. Poikkeuksia on reilusti pienemmät moottorit, joilla on pakko ajaa koko ajan maksimikaasulla, jolloin kulutus nousee.

      Tässä kulutuksia ja nopeuksia veneille Yamahan perämoottoreilla.
      http://www.yamaha-motor.se/Images/KÖRFAKTA SWE 2010_tcm36-127035.pdf

    • Jjsahjd

      Nimenomaan suuremman moottorin paino syö usein sen antaman tehoedun. Lisäksi takapainoisempi vene voi olla ajettavuudeltaa huonompi. Em. ongelmat esiintyvät varsinkin vanhemmissa veneissä,jotka suunniteltu kevyille 2-tahti koneille.

      • Lehdestä

        Vanhassa Kippari-lehdessä oli testissä 30, 40, 50 ja 60 hevosvoiman Suzukin perämoottorit HR 465 -veneessä. 30 hevosvoimainen oli liian pieni. 60 hevosvoimainen ei ollutkaan se parhaiten kiihtyvin malli, koska moottori painoi huomattavasti 40 ja 50 hevosvoiman malleja enemmän. En muista testituloksia tämän tarkemmin.

        Testi löytyy numerosta 11/2006, "Valitse oikea moottori veneeseen" http://venenetti.fi/arkisto/lehtiarkisto?HaeNumero2=true&lehti=5335&number=11&year=2006


    • xo24

      asiaa laajemmin, huomaa että veneiden pohjia ei juurikaan jatkokehitetä. Eli valmistajalle on edullisempaa tehdä perästä kantava ja suositella isoja koneita. Eli tuotekehityksen painopiste on tehdä mielummin uusia malleja kuin parantaa entisiä.

      Toisaalta koska erään valmistajan päätarkoitus on konekauppa on tälläkin luonnollista vaikutusta tuotesuunnitteluun,vai nähdäänkö helmikuussa Yamarinin versio Simpusta?

      Toki toisinajattelijoitakin on, kun katsoo käsinlaminoituja veneitä ei itseisarvo ole suuri koneteho ja silti nopeudet ovat hyvää tasoa. Harvassa on myös valmistajat jotka kertovat veneen pohjien nopeuskertoimet markkinointimateriaaalissa.

    • Jouppo

      Eiköhän tuo johdu ihan vaan siitä että myyjä saa siitä isoimmasta ja kalleimmasta eniten katetta.

      • julkinenenene

        on bisnestä. Suurempi kone niin kate kasvaa enemmän kuin veneen ominaisuudet.


    • Minäkin olen aina naureskellut, kun venelehtien testeissä aina (melkein) on se isoin moottorivaihtoehto. Ikään kuin tuhansien eurojen hintaerolla ei olisi väliä. Ja kaikki extra-varusteet vielä päälle. Tosiasiassa kuluttajat joutuu useimmiten kuitenkin miettimään, minkä keneen ottaa, eikä se varmaan yleensä se suurin ja kallein ole. Testit olisivat tavalliselle veneilijälle hyödyllisempiä, jos ne olisi kirjoitettu sellaisen ihmisen näkökulmasta, joka joutuu ajattelemaan lompsaansa.

      • Vene maakari

        Näin työkseen veneiden kanssa pelaavana on kiinnostavaa seurata miten lehdet testeissään ja jutuissaan tosiaan suosivat sekä isoja koneita, kuin myös isojen valmistajien tuotteita. Syitä tähän ovat jo maititut isojen ja arvokkaampien tuotteiden paremmat katteet, mutta myös ihmisten kilpailuhenkisyys. Jos naapurin vene kulkee 30 solmuu pitää ittelle hankkii sellainen mikä menee 40 solmuu. Ja onhan siinä jotain perääkin että isompi on taloudellisempi, mutta vain kohtuuden rajoissa.. jos vaihtoehdot ovat 30 ja 40 heppanen kone, saattaa 40 heppanen olla taloudellisempi kuin 30 heppanen, kun halutaan mennä samaa nopeutta, mikä on pienemmän koneen suorituskyvyn yläpäässä.. vähemmän kierroksia-> vähemmän kulutusta.
        Kiinnostavaa on myös seurata asiakkaiden toimintaa ostopäätöstä tehdessä. Moni vertaa keskenään kooltaan, ominaisuuksiltaan tai varusteiltaan eriäviä tuotteita. Moni ei näe eroa 3 ja 4 metrisellä soutu-, perämoottori-veneellä, vaikka toiseen saa laittaa 4 ja 8 heppasen koneen, pienempi on 3:lle ja isompi 4:lle hengelle.. molemmat kelluu, se tuntuu olevan useille tärkeintä heti hinnan jälkeen. Isommissa veneissä asiakkaat usein eivät huomioi "vakio" veneiden eriäviä varusteita.. kaiteita, tyynyjä, tuulilaseja yms. ennen kun lopullista hintaa ruvetaan laskemaan. Joissain nämä kuuluu hintaan, monissa maksaa lisää, silti verrataan vakio-mallien hintoja keskenään. Suuri ero on myös yksi ja kaksi kuorisilla veneillä, vaikka useimmat eivät sitä huomioi. Kaksi kuorta tuo lisää jäykkyyttä, parempaa kelluvuutta ja myös helpompaa hoidettavuutta.
        Taisin karata hieman aiheesta, mutta alussa hieman sitäkin taisi olla.


      • joossi
        Vene maakari kirjoitti:

        Näin työkseen veneiden kanssa pelaavana on kiinnostavaa seurata miten lehdet testeissään ja jutuissaan tosiaan suosivat sekä isoja koneita, kuin myös isojen valmistajien tuotteita. Syitä tähän ovat jo maititut isojen ja arvokkaampien tuotteiden paremmat katteet, mutta myös ihmisten kilpailuhenkisyys. Jos naapurin vene kulkee 30 solmuu pitää ittelle hankkii sellainen mikä menee 40 solmuu. Ja onhan siinä jotain perääkin että isompi on taloudellisempi, mutta vain kohtuuden rajoissa.. jos vaihtoehdot ovat 30 ja 40 heppanen kone, saattaa 40 heppanen olla taloudellisempi kuin 30 heppanen, kun halutaan mennä samaa nopeutta, mikä on pienemmän koneen suorituskyvyn yläpäässä.. vähemmän kierroksia-> vähemmän kulutusta.
        Kiinnostavaa on myös seurata asiakkaiden toimintaa ostopäätöstä tehdessä. Moni vertaa keskenään kooltaan, ominaisuuksiltaan tai varusteiltaan eriäviä tuotteita. Moni ei näe eroa 3 ja 4 metrisellä soutu-, perämoottori-veneellä, vaikka toiseen saa laittaa 4 ja 8 heppasen koneen, pienempi on 3:lle ja isompi 4:lle hengelle.. molemmat kelluu, se tuntuu olevan useille tärkeintä heti hinnan jälkeen. Isommissa veneissä asiakkaat usein eivät huomioi "vakio" veneiden eriäviä varusteita.. kaiteita, tyynyjä, tuulilaseja yms. ennen kun lopullista hintaa ruvetaan laskemaan. Joissain nämä kuuluu hintaan, monissa maksaa lisää, silti verrataan vakio-mallien hintoja keskenään. Suuri ero on myös yksi ja kaksi kuorisilla veneillä, vaikka useimmat eivät sitä huomioi. Kaksi kuorta tuo lisää jäykkyyttä, parempaa kelluvuutta ja myös helpompaa hoidettavuutta.
        Taisin karata hieman aiheesta, mutta alussa hieman sitäkin taisi olla.

        "Suuri ero on myös yksi ja kaksi kuorisilla veneillä, vaikka useimmat eivät sitä huomioi. Kaksi kuorta tuo lisää jäykkyyttä, parempaa kelluvuutta ja myös helpompaa hoidettavuutta."

        Suuri ero on myös yksi- ja kaksikuoristen veneiden painoissa ja ajo-ominaisuuksissa. Kaksikuorinen vaatii isompaa konetta ja voi pahimmillaan olla hirveä ajettava koska panopiste on niin ylhäällä. Nykysuuntaushan on että kaikki pieniommätkin veneet tehdään kaksikuorisina jolloin saadaan myytyä pirun isoja koneita ja kaikki vasurilla tehty tekniikkakin saadaan kivasti sinne kiiluvan kuoren alle piiloon.


      • Vene maakari
        joossi kirjoitti:

        "Suuri ero on myös yksi ja kaksi kuorisilla veneillä, vaikka useimmat eivät sitä huomioi. Kaksi kuorta tuo lisää jäykkyyttä, parempaa kelluvuutta ja myös helpompaa hoidettavuutta."

        Suuri ero on myös yksi- ja kaksikuoristen veneiden painoissa ja ajo-ominaisuuksissa. Kaksikuorinen vaatii isompaa konetta ja voi pahimmillaan olla hirveä ajettava koska panopiste on niin ylhäällä. Nykysuuntaushan on että kaikki pieniommätkin veneet tehdään kaksikuorisina jolloin saadaan myytyä pirun isoja koneita ja kaikki vasurilla tehty tekniikkakin saadaan kivasti sinne kiiluvan kuoren alle piiloon.

        Se on aivan totta että kaksikuorinen vene on painavampi ja siksi kaipaa isompaa konetta, mutta hyvässä rungossa ero ei ole mikään valtava. Totuus on myös se että kaksikuorisessa veneessä hukataan paljon hyvää säilytystila pyöreisiin muotoihin ja helppoon valmistettavuuteen. Monilla isoilla valmistajilla on myös taipumusta oikaista viimeistelyssä, kun ei se kerran näy.
        Mutta kyllä kaksikuorisen veneen muottipintainen kansi on huomattavasti helpompi pitää puhtaana kuin yksikuorisen maalattu sisus. Lisäksi kuorten väliin laitettu uretaani tekee veneestä huomattavasti jämäkämmän ja hiljaisemman ajettavan.. erityisesti kovemmassa kelissä. Ei aina voi aurinko paistaa ja olla tyyntä.


    • ai aina tarpeen

      samassa veneessä eri koneita, harvoin se isoin on ollut se taloudellisin. Itse ajelen ribillä joka on 5.40 pitkä runko noin 350 kg. Siinä on 90hp 2t kone joka on juuri sopiva. Kulkisi varmaan mukavasti 75 hp konella mutta ei juuri pienemmällä, pohjarakenteen takia( syvä v, ei kovinkaan kantava). Joten kyllä se venetyyppi ja käyttö( avomerellä on tehoreservi kylla aidosti tarpeen) vaikuttaa. USA ssa oli jo vuosia sitten " puolet" isompia koneita kuin täällä käytettiin, nyt trendi rantautuu tännekin pikkuhiljaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1335
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1165
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1080
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      61
      916
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      762
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      692
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      691
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      679
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      656
    Aihe