aurajuusto

6885

voi ette usko mikä helpotus tuli eilen neuvolasta!!! aurajuustoa saa syödä!!!!! :)
vai oonko ainut jolle sanottu et auraa ei sais syödä?
mulla ekassa raskaudessa kamalinta just oli olla syömättä.. mut nyt oon raskaana ja eilen oli eka neuvola ja siellä sanottiin et saa syödä, kypsennettynä! ei siis raakana! "neuvolatäti" oli ite soittanu Valiolle ja kysyny asiasta, joten saa syödä esim pitsan päällä, perunoissa... en tiä kiinnostaako ketään mut mulle tuli ainaki yllärinä, ku oon niin perso auralle :)

16

7597

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kolmas tulossa

      ainahan sitä on saanut _kypsennettynä_ syödä...

      Ei, ei tullut yllätyksenä, olen tiennyt asian jo vaikka kuinka ja kauan.


      Olisit muuten voinut laittaa heti tuohon alkuun maininnan että Aura-juustoa saa syödä _kypsennettynä_. Olisi ollut selkeämpää.

      • 29

        Ei se kypsennys tee Aura -juustosta sallitunpaa, vaan se, että se on tehty pastöroidusta suomalaisesta maidosta. Listeria vaara hyvin pieni.

        Ulkomaisest homejuustot ei välttämättä ole tehty käsitellystä maidosta vaan tuoreesta, joten listeria vaara on olemassa.

        Homejuustot ovat runsasrasvaisia -paljon kaloreita - ja runsassuolaisia- nostaa verenpainetta. Kannattaa siis pitää vain herkkuna joskus nautittuna.


      • mutsivaa
        29 kirjoitti:

        Ei se kypsennys tee Aura -juustosta sallitunpaa, vaan se, että se on tehty pastöroidusta suomalaisesta maidosta. Listeria vaara hyvin pieni.

        Ulkomaisest homejuustot ei välttämättä ole tehty käsitellystä maidosta vaan tuoreesta, joten listeria vaara on olemassa.

        Homejuustot ovat runsasrasvaisia -paljon kaloreita - ja runsassuolaisia- nostaa verenpainetta. Kannattaa siis pitää vain herkkuna joskus nautittuna.

        Kyllä se kypsennys vaikuttaa, sillä listeria bakteeri kuolee n.70 asteessa...


    • ihmettelee...

      mutta itse olen syönyt valkohomejuustoakin kylmänä...graavisuolattuun/kylmäsavustettuun loheen en oo koskenut...mut oon varma et oon syönyt monia juttuja tietämättäni mitä ei suositella syötäväksi ja sit ehkä jälkeenpäin vasta tietänyt asiasta. Olisi kiva tietää onko kauheasti syntynyt sairaita lapsia ennenkuin oli nämä "suositukset"...vai eikö sillon ollut näitä ns. vaarallisia tuotteita.

      • lapsia.

        Ei niinkään sairaita lapsia vaan keskeytyneitä raskauksia... Ota sinä riskejä, jos haluat. Minun raskautumiseni on ollut niin hankalaa ja keskenmenoja tullut spontaanistikin, että minä en ota riskejä asioiden kanssa, joihin voin itse vaikuttaa. Älytöntä tuollainen kerskuminen.


      • ....
        lapsia. kirjoitti:

        Ei niinkään sairaita lapsia vaan keskeytyneitä raskauksia... Ota sinä riskejä, jos haluat. Minun raskautumiseni on ollut niin hankalaa ja keskenmenoja tullut spontaanistikin, että minä en ota riskejä asioiden kanssa, joihin voin itse vaikuttaa. Älytöntä tuollainen kerskuminen.

        Jokin aika sitten oli iltalehdessä juttu missä varoiteltiin listeriasta, sillä tapaukset ovat lisääntyneet viime aikoina!!


      • ei..
        .... kirjoitti:

        Jokin aika sitten oli iltalehdessä juttu missä varoiteltiin listeriasta, sillä tapaukset ovat lisääntyneet viime aikoina!!

        Kun on kerran joutunut sivusta seuraamaan, mitä listerian aiheuttama keskenmeno on... Ei tee mieli asialla riskeerata. 9kk on lyhyt aika kieltäytyä riskeistä. On se sen arvoista.


      • rauhassa voi olla
        ei.. kirjoitti:

        Kun on kerran joutunut sivusta seuraamaan, mitä listerian aiheuttama keskenmeno on... Ei tee mieli asialla riskeerata. 9kk on lyhyt aika kieltäytyä riskeistä. On se sen arvoista.

        No, edelleen se aurajuusto kypsentämättömänäkin on aivan mitätön riski. Jos juusto näyttää ja tuoksuu normaalilta niin riski on aivan olematon. Tyhjiöpakatuissa kalatuotteissa listeriariski kylläkin on olemassa. Oliko lähipiirissänne varmistettu, että kyse tosiaan oli listeriasta? Ja mistä tartunta todennäköisesti oli tullut?


      • on..
        rauhassa voi olla kirjoitti:

        No, edelleen se aurajuusto kypsentämättömänäkin on aivan mitätön riski. Jos juusto näyttää ja tuoksuu normaalilta niin riski on aivan olematon. Tyhjiöpakatuissa kalatuotteissa listeriariski kylläkin on olemassa. Oliko lähipiirissänne varmistettu, että kyse tosiaan oli listeriasta? Ja mistä tartunta todennäköisesti oli tullut?

        Varma on.


      • rauhassa voi olla
        on.. kirjoitti:

        Varma on.

        ...niin, mutta MISTÄ listeriatartunta oli todennäköisimmin saatu?


      • odwew
        rauhassa voi olla kirjoitti:

        ...niin, mutta MISTÄ listeriatartunta oli todennäköisimmin saatu?

        on väliä. Minä ainakin välttelin kaikkea mistä sitä oli mahdollista saada.
        On se 9 kuukautta niin lyhyt aika.


      • ågpe
        lapsia. kirjoitti:

        Ei niinkään sairaita lapsia vaan keskeytyneitä raskauksia... Ota sinä riskejä, jos haluat. Minun raskautumiseni on ollut niin hankalaa ja keskenmenoja tullut spontaanistikin, että minä en ota riskejä asioiden kanssa, joihin voin itse vaikuttaa. Älytöntä tuollainen kerskuminen.

        "Oireet
        Vastuskyvyltään heikentyneillä henkilöillä listeriainfektio ilmenee tavallisesti vakavana yleisinfektiona tai aivokalvontulehduksena. Raskaana olevilla tartunta ilmenee kuumetautina, joka muistuttaa tavallista influenssaa (kuume, päänsärky, lihaskivut), ja se voi johtaa keskenmenoon tai ennenaikaiseen synnytykseen. Vastasyntyneillä tauti ilmenee vaikeana yleisinfektiona jo syntyessä tai myöhemmin alkavana aivokalvontulehduksena"
        Eli enpä halua aiheuttaa vastasyntyneelle lapselleni moista sairautta.


      • rauhassa voi olla
        odwew kirjoitti:

        on väliä. Minä ainakin välttelin kaikkea mistä sitä oli mahdollista saada.
        On se 9 kuukautta niin lyhyt aika.

        No juurikin sitä väliä, että usein se listeria on saatu jostain muualta kuin jostain Aura-juustosta. Osa kun heittäytyy niin hysteeriseksi, että ei käytä edes pehmeitä pastöroidusta maidosta tehtyjä juustoja. Todellinen listeriariski piilee mm. tyhjiöpakatuissa kaloissa. Mutta kuten todettua, jokainen saa itse päättää mitä syö ja mitä ei, mutta kannattaa pitää silti maalaisjärki mukana näissä asioissa.


      • Synninpäästö auralle
        ågpe kirjoitti:

        "Oireet
        Vastuskyvyltään heikentyneillä henkilöillä listeriainfektio ilmenee tavallisesti vakavana yleisinfektiona tai aivokalvontulehduksena. Raskaana olevilla tartunta ilmenee kuumetautina, joka muistuttaa tavallista influenssaa (kuume, päänsärky, lihaskivut), ja se voi johtaa keskenmenoon tai ennenaikaiseen synnytykseen. Vastasyntyneillä tauti ilmenee vaikeana yleisinfektiona jo syntyessä tai myöhemmin alkavana aivokalvontulehduksena"
        Eli enpä halua aiheuttaa vastasyntyneelle lapselleni moista sairautta.

        - eikä pastöroidusta maidosta tehtyjä tuotteita tarvitse enää erikseen turvallisuuden vuoksi kuumentaa. Kannattaa lukea tuoteseloisteista lukeeko siinä pastöroitu maito, vai vain maito. Valion laaduntarkkailu on kai lisäksi sen verran tiukkaa, että listeriattomuutten voi esim. Aura-juuston suhteen luottaa- myös kylmänä, mikä pätee kaikkiin muihinkin mahdollisiin pehmeisiin juustoihin (pastödoidusta maidosta tehtyihin).


      • Anonyymi
        on.. kirjoitti:

        Varma on.

        Homejuusto on helvetin hyvää ja lihottavaa!


    • Pompompom

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      62
      915
    2. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      714
    3. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      80
      698
    4. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      45
      656
    5. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      39
      636
    6. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      87
      571
    7. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      111
      543
    8. Mennään näin sitten

      Ettei kohdata enää.
      Ikävä
      38
      492
    9. Pystytkö pitämään

      Taukoa ja eroa ihan hyvillä mielin vai tekeekö tiukkaa
      Ikävä
      41
      481
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      463
    Aihe