aurajuusto

6885

voi ette usko mikä helpotus tuli eilen neuvolasta!!! aurajuustoa saa syödä!!!!! :)
vai oonko ainut jolle sanottu et auraa ei sais syödä?
mulla ekassa raskaudessa kamalinta just oli olla syömättä.. mut nyt oon raskaana ja eilen oli eka neuvola ja siellä sanottiin et saa syödä, kypsennettynä! ei siis raakana! "neuvolatäti" oli ite soittanu Valiolle ja kysyny asiasta, joten saa syödä esim pitsan päällä, perunoissa... en tiä kiinnostaako ketään mut mulle tuli ainaki yllärinä, ku oon niin perso auralle :)

16

5770

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kolmas tulossa

      ainahan sitä on saanut _kypsennettynä_ syödä...

      Ei, ei tullut yllätyksenä, olen tiennyt asian jo vaikka kuinka ja kauan.


      Olisit muuten voinut laittaa heti tuohon alkuun maininnan että Aura-juustoa saa syödä _kypsennettynä_. Olisi ollut selkeämpää.

      • 29

        Ei se kypsennys tee Aura -juustosta sallitunpaa, vaan se, että se on tehty pastöroidusta suomalaisesta maidosta. Listeria vaara hyvin pieni.

        Ulkomaisest homejuustot ei välttämättä ole tehty käsitellystä maidosta vaan tuoreesta, joten listeria vaara on olemassa.

        Homejuustot ovat runsasrasvaisia -paljon kaloreita - ja runsassuolaisia- nostaa verenpainetta. Kannattaa siis pitää vain herkkuna joskus nautittuna.


      • mutsivaa
        29 kirjoitti:

        Ei se kypsennys tee Aura -juustosta sallitunpaa, vaan se, että se on tehty pastöroidusta suomalaisesta maidosta. Listeria vaara hyvin pieni.

        Ulkomaisest homejuustot ei välttämättä ole tehty käsitellystä maidosta vaan tuoreesta, joten listeria vaara on olemassa.

        Homejuustot ovat runsasrasvaisia -paljon kaloreita - ja runsassuolaisia- nostaa verenpainetta. Kannattaa siis pitää vain herkkuna joskus nautittuna.

        Kyllä se kypsennys vaikuttaa, sillä listeria bakteeri kuolee n.70 asteessa...


    • ihmettelee...

      mutta itse olen syönyt valkohomejuustoakin kylmänä...graavisuolattuun/kylmäsavustettuun loheen en oo koskenut...mut oon varma et oon syönyt monia juttuja tietämättäni mitä ei suositella syötäväksi ja sit ehkä jälkeenpäin vasta tietänyt asiasta. Olisi kiva tietää onko kauheasti syntynyt sairaita lapsia ennenkuin oli nämä "suositukset"...vai eikö sillon ollut näitä ns. vaarallisia tuotteita.

      • lapsia.

        Ei niinkään sairaita lapsia vaan keskeytyneitä raskauksia... Ota sinä riskejä, jos haluat. Minun raskautumiseni on ollut niin hankalaa ja keskenmenoja tullut spontaanistikin, että minä en ota riskejä asioiden kanssa, joihin voin itse vaikuttaa. Älytöntä tuollainen kerskuminen.


      • ....
        lapsia. kirjoitti:

        Ei niinkään sairaita lapsia vaan keskeytyneitä raskauksia... Ota sinä riskejä, jos haluat. Minun raskautumiseni on ollut niin hankalaa ja keskenmenoja tullut spontaanistikin, että minä en ota riskejä asioiden kanssa, joihin voin itse vaikuttaa. Älytöntä tuollainen kerskuminen.

        Jokin aika sitten oli iltalehdessä juttu missä varoiteltiin listeriasta, sillä tapaukset ovat lisääntyneet viime aikoina!!


      • ei..
        .... kirjoitti:

        Jokin aika sitten oli iltalehdessä juttu missä varoiteltiin listeriasta, sillä tapaukset ovat lisääntyneet viime aikoina!!

        Kun on kerran joutunut sivusta seuraamaan, mitä listerian aiheuttama keskenmeno on... Ei tee mieli asialla riskeerata. 9kk on lyhyt aika kieltäytyä riskeistä. On se sen arvoista.


      • rauhassa voi olla
        ei.. kirjoitti:

        Kun on kerran joutunut sivusta seuraamaan, mitä listerian aiheuttama keskenmeno on... Ei tee mieli asialla riskeerata. 9kk on lyhyt aika kieltäytyä riskeistä. On se sen arvoista.

        No, edelleen se aurajuusto kypsentämättömänäkin on aivan mitätön riski. Jos juusto näyttää ja tuoksuu normaalilta niin riski on aivan olematon. Tyhjiöpakatuissa kalatuotteissa listeriariski kylläkin on olemassa. Oliko lähipiirissänne varmistettu, että kyse tosiaan oli listeriasta? Ja mistä tartunta todennäköisesti oli tullut?


      • on..
        rauhassa voi olla kirjoitti:

        No, edelleen se aurajuusto kypsentämättömänäkin on aivan mitätön riski. Jos juusto näyttää ja tuoksuu normaalilta niin riski on aivan olematon. Tyhjiöpakatuissa kalatuotteissa listeriariski kylläkin on olemassa. Oliko lähipiirissänne varmistettu, että kyse tosiaan oli listeriasta? Ja mistä tartunta todennäköisesti oli tullut?

        Varma on.


      • rauhassa voi olla
        on.. kirjoitti:

        Varma on.

        ...niin, mutta MISTÄ listeriatartunta oli todennäköisimmin saatu?


      • odwew
        rauhassa voi olla kirjoitti:

        ...niin, mutta MISTÄ listeriatartunta oli todennäköisimmin saatu?

        on väliä. Minä ainakin välttelin kaikkea mistä sitä oli mahdollista saada.
        On se 9 kuukautta niin lyhyt aika.


      • ågpe
        lapsia. kirjoitti:

        Ei niinkään sairaita lapsia vaan keskeytyneitä raskauksia... Ota sinä riskejä, jos haluat. Minun raskautumiseni on ollut niin hankalaa ja keskenmenoja tullut spontaanistikin, että minä en ota riskejä asioiden kanssa, joihin voin itse vaikuttaa. Älytöntä tuollainen kerskuminen.

        "Oireet
        Vastuskyvyltään heikentyneillä henkilöillä listeriainfektio ilmenee tavallisesti vakavana yleisinfektiona tai aivokalvontulehduksena. Raskaana olevilla tartunta ilmenee kuumetautina, joka muistuttaa tavallista influenssaa (kuume, päänsärky, lihaskivut), ja se voi johtaa keskenmenoon tai ennenaikaiseen synnytykseen. Vastasyntyneillä tauti ilmenee vaikeana yleisinfektiona jo syntyessä tai myöhemmin alkavana aivokalvontulehduksena"
        Eli enpä halua aiheuttaa vastasyntyneelle lapselleni moista sairautta.


      • rauhassa voi olla
        odwew kirjoitti:

        on väliä. Minä ainakin välttelin kaikkea mistä sitä oli mahdollista saada.
        On se 9 kuukautta niin lyhyt aika.

        No juurikin sitä väliä, että usein se listeria on saatu jostain muualta kuin jostain Aura-juustosta. Osa kun heittäytyy niin hysteeriseksi, että ei käytä edes pehmeitä pastöroidusta maidosta tehtyjä juustoja. Todellinen listeriariski piilee mm. tyhjiöpakatuissa kaloissa. Mutta kuten todettua, jokainen saa itse päättää mitä syö ja mitä ei, mutta kannattaa pitää silti maalaisjärki mukana näissä asioissa.


      • Synninpäästö auralle
        ågpe kirjoitti:

        "Oireet
        Vastuskyvyltään heikentyneillä henkilöillä listeriainfektio ilmenee tavallisesti vakavana yleisinfektiona tai aivokalvontulehduksena. Raskaana olevilla tartunta ilmenee kuumetautina, joka muistuttaa tavallista influenssaa (kuume, päänsärky, lihaskivut), ja se voi johtaa keskenmenoon tai ennenaikaiseen synnytykseen. Vastasyntyneillä tauti ilmenee vaikeana yleisinfektiona jo syntyessä tai myöhemmin alkavana aivokalvontulehduksena"
        Eli enpä halua aiheuttaa vastasyntyneelle lapselleni moista sairautta.

        - eikä pastöroidusta maidosta tehtyjä tuotteita tarvitse enää erikseen turvallisuuden vuoksi kuumentaa. Kannattaa lukea tuoteseloisteista lukeeko siinä pastöroitu maito, vai vain maito. Valion laaduntarkkailu on kai lisäksi sen verran tiukkaa, että listeriattomuutten voi esim. Aura-juuston suhteen luottaa- myös kylmänä, mikä pätee kaikkiin muihinkin mahdollisiin pehmeisiin juustoihin (pastödoidusta maidosta tehtyihin).


      • Anonyymi
        on.. kirjoitti:

        Varma on.

        Homejuusto on helvetin hyvää ja lihottavaa!


    • Pompompom

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      136
      5678
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3485
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1893
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      23
      1875
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      24
      1720
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      74
      1566
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      14
      1473
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1366
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      17
      1360
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      23
      1308
    Aihe