Opiskelijat: paljonko rahaa kuluu/kk ?

-

Yritän tehdä itselleni suunnitelmaa, mitä kaikkea minun tulisi ottaa huomioon, kun muutan ensimmäiseen vuokra-asuntooni.

Lähinnä siis AMK yms. opiskelijoilta kaipaisin vastauksia. Eritelkää, paljonko teillä menee rahaa kuukaudessa:

- vuokra
- vesi/sähkö
- ruoka
- hygienia (suihkutuotteet, wc, siivous, e-pillerit(?) yms.)
- puhelin netti
- vakuutukset
- auto?

mitä muuta?

Ja kertokaa toki käyttekö opiskeluiden ohella töissä/nostatteko lainaa paljonko nostatte.

8

3474

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • amkkilainen

      No tuota noin...

      Olen 22 vuotias AMK-opiskelija. Opiskelen kolmatta vuotta Lahden AMK:ssa. Valmistun keväällä 2012, jos kaikki menee hyvin.

      Vuokra:
      Asun Lahdessa toimivan opiselija-asuntoyhtiön, Oppilastalon solukämpässä. Vuokraan menee jotain päälle 200€/kk.

      Vesi/sähkö:
      Kuuluvat vuokran ohessa maksettavaan kiinteään käyttömaksuun, sisältyy edellisessä kohdassa ilmoitettuun arvioon. Eli käyttömäärällä ei ole ala-, tai ylärajoja.

      Ruoka:
      Olisiko jotain 40 € viikottain.

      Hygienia (suihkutuotteet, wc, siivous, e-pillerit(?) yms.):
      Ostan silloin, kun huomaan jonkin olevan loppu ja tarvitsevan täyttöä välittömästi. Yleensä käyn kaupassa vain yhden kerran viikossa. Nämä kulut sisältyvät siis ruoka-kohdassa ilmoitettuun arvioon.

      Puhelin netti:
      En kovin paljoa soittele, tekstiviestejä lähettelen, nyt en muista paljonko siihen menee. Facebookia käytän myös. Netti kuuluu vuokran ohessa maksettavaan käyttömaksuun.

      Vakuutukset:
      Vuosittain maksettava henkivakuutus.

      Auto:
      En omista autoa, mutta ajokortin kyllä.

      • amkkilainen

        "Ja kertokaa toki käyttekö opiskeluiden ohella töissä/nostatteko lainaa paljonko nostatte."

        Saan opintorahaa ja asumislisää jotain 430 kuukaudessa. Siinäpä ne tulot ovatkin. Mutta mulla on todella hyvät säästöt peräisin ammattikouluaikoina tehdyistä kesätöistä. Siksi en ole pitänyt oikeastaan minkäänlaista budjettia, vaikka tiedänkin, että joinakin kuukausina olen elänyt yli tulojeni.

        Lainaa en nosta minkäänlaista, töissä en käy opintojen ohella, mutta kesäisin kyllä. Nytkin olen jo hankkinut työpaikan ensi kesäksi.


      • Ostajana
        amkkilainen kirjoitti:

        "Ja kertokaa toki käyttekö opiskeluiden ohella töissä/nostatteko lainaa paljonko nostatte."

        Saan opintorahaa ja asumislisää jotain 430 kuukaudessa. Siinäpä ne tulot ovatkin. Mutta mulla on todella hyvät säästöt peräisin ammattikouluaikoina tehdyistä kesätöistä. Siksi en ole pitänyt oikeastaan minkäänlaista budjettia, vaikka tiedänkin, että joinakin kuukausina olen elänyt yli tulojeni.

        Lainaa en nosta minkäänlaista, töissä en käy opintojen ohella, mutta kesäisin kyllä. Nytkin olen jo hankkinut työpaikan ensi kesäksi.

        Budjettia ajatella jo opiskeluaikanakin tulevaa asunnon ostoa vaikka asia tuntuu kaukaiselta ei kannata silti viikonloppuja bailata.


      • Ostajana kirjoitti:

        Budjettia ajatella jo opiskeluaikanakin tulevaa asunnon ostoa vaikka asia tuntuu kaukaiselta ei kannata silti viikonloppuja bailata.

        Eikä sitä ainakaan opiskeluajan rahoilla rahoiteta, joten se siitä.. :D


      • NykyäänKeskituloinen
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Eikä sitä ainakaan opiskeluajan rahoilla rahoiteta, joten se siitä.. :D

        Pakko tuohon on kommentoida, että säästin viiden yliopistovuoteni aikana noin 35 000 euroa asunnonostoa varten. Olisin helposti saanut rahat tuhlattua, mutta pidin 700-800 euron kuukausibudjettia ihan sopivana siihen elämäntilanteeseen. Tein töitä opintojen ohella ja valmistuin tavoiteajassa.


      • Ostajana
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Eikä sitä ainakaan opiskeluajan rahoilla rahoiteta, joten se siitä.. :D

        Pakko ostaa asunto jos elämä kulkee perusratoja perhe lapsia ja vaikka ei puolisoa lapsia olisikaan sittenkin kannattaa asua omassa asunnossa.On täysi mahdottomuus maksaa isosta omakotitalosta vuokraa niitä kuin ei myöskään vuokrrattavana yleensä ole.Isoja osakehuoneistoja ei juurikaan ole vuokrattavana tai vuokran hinnalla maksaisi jo hyvinkin lainaa puhumattakaan että ne lapsiperheiden asuntoja olisi.Taidat olla yksineläjä ei kokemusta perheestä lapsista ? itse säästin noin 70000 e nuorena asuntooni.


      • Ostajana kirjoitti:

        Pakko ostaa asunto jos elämä kulkee perusratoja perhe lapsia ja vaikka ei puolisoa lapsia olisikaan sittenkin kannattaa asua omassa asunnossa.On täysi mahdottomuus maksaa isosta omakotitalosta vuokraa niitä kuin ei myöskään vuokrrattavana yleensä ole.Isoja osakehuoneistoja ei juurikaan ole vuokrattavana tai vuokran hinnalla maksaisi jo hyvinkin lainaa puhumattakaan että ne lapsiperheiden asuntoja olisi.Taidat olla yksineläjä ei kokemusta perheestä lapsista ? itse säästin noin 70000 e nuorena asuntooni.

        Oma asunto kannatta ainoastaan mikäli saat ostettua sen säästöillä, tai erittäin lyhyellä laina-ajalla. Nykyiselläkin korkotasolla maksat 20 v laina-ajalla pelkkinä korkokuluina n. 70 % kauppahinnasta. Ennen vanhaan lainaa kanatti ottaa, koska vaikka korkotaso olisi ollut kuinka korkea tahansa, niin inflaatio söi korkokulut. Nykyisin inflaatiota ei pääse syntymään, koska EKP:n ainoa seurantakohde on juuri inflaatio, ja jos inflaatio kiihtyy niin korot nousevat reippaasti. Samalla ollaan luotu järjestelmä joka jossain vaiheessa tulee estämään asuntojen hintojen nousun inflaatiota nopeammin. Eli matala inflaatio ja matalat korot, asuntojen hinnat nousevat ja aiheuttavat inflaation lisääntymistä, seurauksena korot nousevat jolloin ostajien maksukyky heikkenee ja hinnat tasaantuvat..

        Kyllä, vuokralla-asuminenkaan ei ole ilmaista, päin vastoin, mutta kun katselen asunnonostajia ja heidän rahoitusjärjestelyitään, niin ehkä 15 %:illa perse kestää oikeasti pääomariskin...

        Kaikkein huvittavinta on kuunnella näitä myyttejä:

        - "maksetaan koko ajan asuntoa omaksemme", juu niin maksatte, ja viiden vuoden kuluttua olette maksaneet (parhaassa tapauksessa) muutaman tonnin velkaa, ja loput korkoja
        - "asuntojen hinnat nousevat aina", niin tekevät, mutta nykyisin suurin piirtein samaan tahtiin kuin palkat ja elämiskulut, joten myydessä saat todennäköisesti hieman voittoa. Voitosta ei tosin ole mitään hyötyä jos vaihdat kallimpaan asuntoon, koska väliraha kasvaa samassa suhteessa.

        No, jokainen päättää mikä hänelle itsellensä on parhaiten sopiva asumismuoto, ja niin kuulukin olla :)


    • Opiskelija2

      Tämä on ensimmäisen (07-08) AMK opiskeluvuoden laskelma. Nyt tilanne vähän eri kun töissä käyvä avo asuu saman katon alla.

      - vuokra
      Yksiö 30 neliötä, 320€
      - vesi/sähkö
      Vesi 22€/kk, sähkö noin 40€/2kk
      - ruoka
      Ööps. Koulussa ruokaan meni noin 12€/vko eli 48€/kk. Kotona laitoin yleensä vaan viikonloppusin ruokaa, muuten olin illat salaatti leipä linjalla. En osaa arvioida paljon ruokaan kokonaisuudessaan meni rahaa..
      - hygienia (suihkutuotteet, wc, siivous, e-pillerit(?) yms.)
      Pillerit 50€/6kk, hygienia tarvikkeet oli lähinnä sitä halvinta mitä sai
      - puhelin netti
      Puhelin noin 20€/kk, nettiä ei ollut silloin
      - vakuutukset
      Ei ollu mitään vakuutuksia :/ Nyt on nuorisovakuutus, joka on miehen kanssa yhteinen noin 90€/vuosi
      - auto?
      Autosta maksoin lähinnä bensat, vakuutukset yms. oli miehen kontolla

      Sain ainoastaan opintotuen. Vuokran ja veden maksamisen jälkeen jäi 90€/kk käteen. Ylioppilaslahjaksi saadut rahat ja kesätyörahat auttoivat aika pitkälle. En halunnut ottaa lainaa, joten nyt kun opinnot on loppusuoralla niin olen ihan velaton :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      249
      2206
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      82
      1856
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      75
      1555
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      112
      1278
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      64
      1170
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1135
    7. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      11
      1064
    8. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1056
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      980
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      891
    Aihe