Eilen meni Kadetista (1,8 I, vm. -90) kytkinvaijeri poikki ja sen vaihtoi uuteen eräs pikkukorjaamo.
Tuntuu, että poljin ottaa "kiinni" liian ylhäällä. Ajattelin huomenna pyörittää vaijerin päässä olevaa "mutteria".
Voisiko joku ystävällisesti neuvoa mihin suuntaan on kierrettävä jotta poljin ottaa "kiinni" lähempänä lattiaa kuten ennenkin. En haluaisi tehdä sitä kokeilemalla johonkin päin!
Kytkinvaijerin säätö
4
8352
Vastaukset
- kikka.
säädä sillä ajatuksella että sinun pitää säädä vaijeria pidemmäksi.
- mmakine
Vaijerin säätiminen siirtää myös kytkinpolkimen yläasentoa joten voit mitata polkimen ja ratin välistä etäisyyttä. Kun etäisyys kasvaa eli poljin menee lattiaa kohti, ottaa kytkin alempaa kiinni. Ja kun aloitat mittaamalla, saat selville missä kohtaa säätö oli ja voit aina palata siihen. Parin kierroksen säätö siirtää poljinta niin paljon että sen näkee mittaamattakin.
Ainakin Astrassa vaijerin säädössä on lukkorengas joka pitää ottaa säädön ajaksi irti. Ja koska se lukkorengas singahtaa jousivoimallaan johonkin ja häviää, kannattaa varata mukaan siihen vaijerin kierteeseen sopiva nylock-mutteri jolla sitten lukitset sen säätöpalan.
Sille polkimelle on olemassa jonkinlaiset säätöarvotkin, eli montako senttiä tämä ratin ja pedaalin välinen etäisyys pitää olla. Mutta eipä ole enää Kadettia eikä sen korjausohjetta. Astrassa nyrkkisääntö on se, että poljin on hyvin kun se on vähän ylempänä kuin jarrupoljin, kytkin irroittaa kunnolla eikä luista. Jos säädät polkimen liian lähelle lattiaa, se ei irroita kunnolla ja vaihteet eivät mene helposti päälle. Tämän huomaa varsinkin silloin jos auto tuntuu liikahtavan kun käynnistät sen ykkönen päällä kytkin pohjassa.
Niin ja vastaus siihen kysymykseen: Säätöpalan kiertäminen kiinnipäin siirtää kytkinpoljinta ylöspäin jolloin kytkin irroittaa ylempää. Ja löystäminen taas päinvastion.
Toivottasvasti tästä oli apua.- EFI-Opel
säädetty, löysäsin mutteria kolme kierrosta (lisää pituutta vaijeriin). Kokeilin sillä ja näyttää olevan mieleisessäni kohdassa.
Kiitos paljon hyvistä ja nopeista neuvoista! - kytkinpolkimen
EFI-Opel kirjoitti:
säädetty, löysäsin mutteria kolme kierrosta (lisää pituutta vaijeriin). Kokeilin sillä ja näyttää olevan mieleisessäni kohdassa.
Kiitos paljon hyvistä ja nopeista neuvoista!liikkeen pituus kuuluu muistaakseni olla 137 mm. Kytkimen rakenteesta johtuen polkimessa ei saa olla yhtään vapaata liikettä. Siihen kuinka ylhäällä tai alhaalla kytkin ottaa kiinni vaikuttaa myös kytkimen osien kuluneisuus. Älä petä itseäsi vaijerin pituutta muuttelemalla vaan säädä polkimen liike oikean mittaiseksi ja tyydy siihen . Näin toimien et aiankaan riko nyt jo kaikesta päätellen jo kohtalaisen kulunutta kytkintä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan perintö: ennätysvelka, ennätystyöttömyys ja ennätysverotus
Tavallisen keskituloisen suomalaisen verotus on kireintä vuosikymmeniin, ja ensi vuonna palkansaajien käteen jää vieläki2103607Mies, näen sinua hetken
ja olet mielessä ikuisuuden. Toisia näen ikuisuuden ja he eivät jää mieleen hetkeksikään. Muistan jokaisen kohtaamisen143439Riikka Purra on ihana, jämpti
Hän yrittää saada Suomen taas kuntoon. Sanoo asiat suoraan, eikä piiloudu kapulakielen taakse. Riikan kaltaisia päättä872586Antti Lindtman kiitti valtiovarainministeri Purraa
Ministeri Purra kertoi ottavasa vastuun EU:n alijäämämenettelyyn joutumisesta. Hän myös sanoi tietävänsä, että Lindtman102182Henkilökohtaisia paljastuksia Dubaista - Kohujulkkis Sofia Belorf on äitipuoli ja puoliso!
Tiesitkö, että Sofia on äitipuoli ja rakastava puoliso? Sofia Belorf saa oman sarjan, jossa seurataan hänen Bling Bling532097Suomalaisten enemmistö on (ateisteja / fiksuja / sosialisteja)
Tai jokin noiden yhdistelmä, koska S-ryhmän markkinaosuus päivittäistavarakaupasta on yli 50 prosenttia.101914Sorsa: kuvaputki - Lipponen: kaasuputki - Marin: ryppyputki
Nuo kolme demaria ovat poikkeuksia Suomen poliittisessa historiassa. Ovat ainoita, jotka ovat kyenneet nostamaan puolue411717- 901591
- 721163
- 741160