Eilen meni Kadetista (1,8 I, vm. -90) kytkinvaijeri poikki ja sen vaihtoi uuteen eräs pikkukorjaamo.
Tuntuu, että poljin ottaa "kiinni" liian ylhäällä. Ajattelin huomenna pyörittää vaijerin päässä olevaa "mutteria".
Voisiko joku ystävällisesti neuvoa mihin suuntaan on kierrettävä jotta poljin ottaa "kiinni" lähempänä lattiaa kuten ennenkin. En haluaisi tehdä sitä kokeilemalla johonkin päin!
Kytkinvaijerin säätö
4
8230
Vastaukset
- kikka.
säädä sillä ajatuksella että sinun pitää säädä vaijeria pidemmäksi.
- mmakine
Vaijerin säätiminen siirtää myös kytkinpolkimen yläasentoa joten voit mitata polkimen ja ratin välistä etäisyyttä. Kun etäisyys kasvaa eli poljin menee lattiaa kohti, ottaa kytkin alempaa kiinni. Ja kun aloitat mittaamalla, saat selville missä kohtaa säätö oli ja voit aina palata siihen. Parin kierroksen säätö siirtää poljinta niin paljon että sen näkee mittaamattakin.
Ainakin Astrassa vaijerin säädössä on lukkorengas joka pitää ottaa säädön ajaksi irti. Ja koska se lukkorengas singahtaa jousivoimallaan johonkin ja häviää, kannattaa varata mukaan siihen vaijerin kierteeseen sopiva nylock-mutteri jolla sitten lukitset sen säätöpalan.
Sille polkimelle on olemassa jonkinlaiset säätöarvotkin, eli montako senttiä tämä ratin ja pedaalin välinen etäisyys pitää olla. Mutta eipä ole enää Kadettia eikä sen korjausohjetta. Astrassa nyrkkisääntö on se, että poljin on hyvin kun se on vähän ylempänä kuin jarrupoljin, kytkin irroittaa kunnolla eikä luista. Jos säädät polkimen liian lähelle lattiaa, se ei irroita kunnolla ja vaihteet eivät mene helposti päälle. Tämän huomaa varsinkin silloin jos auto tuntuu liikahtavan kun käynnistät sen ykkönen päällä kytkin pohjassa.
Niin ja vastaus siihen kysymykseen: Säätöpalan kiertäminen kiinnipäin siirtää kytkinpoljinta ylöspäin jolloin kytkin irroittaa ylempää. Ja löystäminen taas päinvastion.
Toivottasvasti tästä oli apua.- EFI-Opel
säädetty, löysäsin mutteria kolme kierrosta (lisää pituutta vaijeriin). Kokeilin sillä ja näyttää olevan mieleisessäni kohdassa.
Kiitos paljon hyvistä ja nopeista neuvoista! - kytkinpolkimen
EFI-Opel kirjoitti:
säädetty, löysäsin mutteria kolme kierrosta (lisää pituutta vaijeriin). Kokeilin sillä ja näyttää olevan mieleisessäni kohdassa.
Kiitos paljon hyvistä ja nopeista neuvoista!liikkeen pituus kuuluu muistaakseni olla 137 mm. Kytkimen rakenteesta johtuen polkimessa ei saa olla yhtään vapaata liikettä. Siihen kuinka ylhäällä tai alhaalla kytkin ottaa kiinni vaikuttaa myös kytkimen osien kuluneisuus. Älä petä itseäsi vaijerin pituutta muuttelemalla vaan säädä polkimen liike oikean mittaiseksi ja tyydy siihen . Näin toimien et aiankaan riko nyt jo kaikesta päätellen jo kohtalaisen kulunutta kytkintä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sua j-mies!
Enkä oikeesti ymmärrä miksi. Eihän me tunneta ees kovin hyvin. Mut haluaisin sun kanssa jotain säätöä sit kai vaan 🫦605800Voi itku! Sanna Marinilla EI OLLUT mitään tekemistä jäänmurtajakauppojen kanssa
Miten tässä näin kävi? Sanna-kultti paniikissa.2064757En välttämättä koskaan aikaisemmin tosissani uskonut mihinkään sielunkumppanuuteen ym
Ennen kuin tapasin sinut. Oudointahan tässä on että ollaan tiedetty toisemme kuitenkin vuosia ja enemmän vuosia, mutta v174283Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?
Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k673732- 523701
- 113441
- 943406
SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa
SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah693243- 332941
Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?
Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia342591