Leipä

Jahnu...

Hyvän leivän leipomiseen ei ole oikotietä
Ohjeita kotileipurille
Seikkaperäinen resepti- ja ohjekirja

Heléne Johansson: Leipä, Tammi 2010

Monet seikat, jopa leipurin mieliala, voivat vaikuttaa siihen, ettei
taikina käyttäydy samalla tavalla joka päivä. Myös huoneen lämpötila, jauhojen ja hiivan laatu ja tuoreus, jopa ulkoilman
kosteus ja ilmanpaine, ym. voivat vaikuttaa leivän onnistumiseen.
Kirjan tekijä sanoo ottavansa ruoan, kuten myös leivän kuolemanvakavasti. Hän tuumii, että ruoan kanssa ei pelleillä.
Kirjan johdanto osa on lyhyt ja napakka. Sitten päästäänkin
leipomistekniikan opetteluun, hapanjuuren tekoon, erilaisiin
leipiin, kuten ruissämpylöihin, imellettyyn limppuun, fenkolileipään, rouheiseen kehysleipään, omena-rusinaleipään,
luumuleipään, happamaan ruisleipään, vierreleipään, pasteijoihin,
leipätikkuihin, jne. , vain muutamia mainitakseni.
Taitava leivän tekijä voi myös muunnella reseptejä ja tehdä
löytöjä ja uusia makuelämyksiä. Kirja on jaoteltu aamiais-,
päivällis-, juhla- ja eväsleipien resepteihin. Itselläni oli tietysti
alan harrastaja esilukijana ja hän tuumi, että kirja on todellinen
aarre leivän tekijälle.
Kirjasta löytyy myös vinkkejä jauhoista, suolaisista ja makeista,
pähkinöistä ja siemenistä, hiivasta ja muista aineista sekä tarvikkeista.
Kirjan tekijä suosittelee tasokkaita leipiä vaativalle yleiskonetta,
eikä niinkään sähkövatkainta ja taikinakoukkuja. Yleiskone helpottaa työtä ja parantaa jauhojen mahdollisuutta kehittää sitkoa.
Havainnollisen kuvituksen myötä tulevat esitellyiksi tarvittavat
asiat hyvän leivän valmistukseen ja ja yli neljänkymmenen erilaisen leivän koostumukseen.
Lukiessa tulee ihan mieleen ne äitimuorin leivät P-Karjalassa, jotka onnistuivat aina ja joihin vielä taikinana painettiin kämmensyrjällä risti siunaukseksi.

16

277

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HTZA

      Ongelmasi on siinä, että kukaan, tervejärkinen, ei enää leipää syö.
      Kakkostyypin Diabetes on julistettu pannaan.
      H.

      • on luultavasti terveellisempää kuin kalja, viljatuotteita molemmat. Toinen ei aiheuta humalatilaa.


      • HTZA
        tinnarella kirjoitti:

        on luultavasti terveellisempää kuin kalja, viljatuotteita molemmat. Toinen ei aiheuta humalatilaa.

        Nostaa sokeritasoa liian nopeasti ja rasittaa Haimaa.
        Tässä täytyy muistaa että täysjyväjauho on yhtä vaarallista.
        Täysjyväleipä on , kohtuullisesti, ok. Siis kokonaisia jyviä.
        Olut on ok.
        http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00887

        Mutta täytyy muistaa että kalja tuhoaa Haiman ja viina Maksan, liikaa käytettynä.
        H.


      • HTZA kirjoitti:

        Nostaa sokeritasoa liian nopeasti ja rasittaa Haimaa.
        Tässä täytyy muistaa että täysjyväjauho on yhtä vaarallista.
        Täysjyväleipä on , kohtuullisesti, ok. Siis kokonaisia jyviä.
        Olut on ok.
        http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00887

        Mutta täytyy muistaa että kalja tuhoaa Haiman ja viina Maksan, liikaa käytettynä.
        H.

        oli se sitten mitä tahansa, kohtúullisesti syötynä leipä on ihan terveellistä. Etenkin kokojyvistä valmistettu, ilman sokerin lisäystä eikä rasvaakaan tarvita.
        Hyväksyn 2-3 pulloa kaljaa viikossa, siitä yli menevä on liikaa, etenkin diabeetikolle.


      • HTZA
        tinnarella kirjoitti:

        oli se sitten mitä tahansa, kohtúullisesti syötynä leipä on ihan terveellistä. Etenkin kokojyvistä valmistettu, ilman sokerin lisäystä eikä rasvaakaan tarvita.
        Hyväksyn 2-3 pulloa kaljaa viikossa, siitä yli menevä on liikaa, etenkin diabeetikolle.

        "Täysjyväleipä on , kohtuullisesti, ok. Siis kokonaisia jyviä"
        Yksikin pala Ranskanleipää tms. on pahasta.

        Diabeetikon leivällä pitää aina olla rasvaa ja sen pitää aina olla puhdasta Voita.
        H.


      • HTZA kirjoitti:

        "Täysjyväleipä on , kohtuullisesti, ok. Siis kokonaisia jyviä"
        Yksikin pala Ranskanleipää tms. on pahasta.

        Diabeetikon leivällä pitää aina olla rasvaa ja sen pitää aina olla puhdasta Voita.
        H.

        tällä kertaa olin samaa mieltä.
        Tarkoitin sokerin ja rasvan lisäyksellä sitä, että monissa ohjeissa on mukana sokeria ja rasvaa.
        Ei niitä välttämättä leipään tarvita.
        Leivän päälle on laitettava hyvää rasvaa, onko voi paras, siitä kiistellään taas.


    • Aikoinaa tein hapanleipää.
      Naapurilta sain juuren ja ohjeet.
      Koskaan ei syömättä jäänyt ykskään limppu, eikä edes moitteita tullut.
      Kuinka hyvä olisinkaan jos oisin jatkanut sitä kaupungissa.
      Mutta sähköuuni ei kuitenkaan tuo yhtä hyvää makua kun oikea leivinuuni.

      • Oletkaan ,leivinuunista jäänyt tulen ja tuhkan aavistuksenomainen maku sekaleivässä oli taivaasta.


      • koti-kiusattu kirjoitti:

        Oletkaan ,leivinuunista jäänyt tulen ja tuhkan aavistuksenomainen maku sekaleivässä oli taivaasta.

        oli leivän pohjassa isojakin nokikokkareita, kun uuni oli luudittu hiukan hutaisemalla.


      • koti-kiusattu kirjoitti:

        Oletkaan ,leivinuunista jäänyt tulen ja tuhkan aavistuksenomainen maku sekaleivässä oli taivaasta.

        Siinä on aineksia kaikkiin muihinkin makuihin.
        Ja aina ruoka joka tehdään leivinuunissa on parempaa kun sähkösellaisessa.


    • firefox58

      Leipää pitää olla, oli se sitten kokojyvää tai ei. Jollei leipää olisi varmaan kuolisin nälkään. Se ei ole pahasta vaan ne moninkertaiset päällykset eli jos teet juusto-makkara-voileivän, siinä on jo kaksi rasvaa liikaa. Äitini leipoi kun olin lapsi, itse leivoin lapsilleni jopa hapanjuuren tein, vieläkin leivon sämpylät itse ruisleivän ostan jo kaupasta.

    • henrjii

      Röpörieska
      1 l piimää
      1 tlk kermaviiliä
      4 dl rikottuja ohrasuurimoita
      1 tl suolaa
      1/2 dl vehnäjauhoja
      1 muna
      1 dl sulatettua voita

      Liota ohraryynejä piimässä yön yli. Lisää sekaan muut aineet, voit halutessasi jättää kermaviilin ja munan pois. Sekoita aineet hyvin. Kaada taikina voidellulle uunipellille ja paista 250 asteessa noin 20 minuuttia.

      • Pirre*

        on hyvää lämpimänä..paha vain kun sitä tulee syötyä liikaa :(


    • Gluteenitonta

      keliaakikolle sopivia ohjeita? Meidän lähiöleipomossa ei myydä lainkaan gluteenitonta leipää. Jotain kinttanaa voi jostain kaupasta saadamutta olis kiva viedä keliaakikkoperheeseen joskus tuliaisia. Miksi keliaakikot on unohdettu? Eikö heille kannata kehitellä mitään herkullista?

      • löytyy leivontaoppaita, etsi kirjastosta tai kirjakaupoista.
        Keliakialiiton sivuilta löytyy paljon tietoa.
        Nykyisin kaupoissa on todella hyvät valikoimat gluteenittomia tuotteita, pyydäpä kauppiasta tilaamaan ellei omassa kaupassasi ole.


      • görgyj
        Anceli kirjoitti:

        löytyy leivontaoppaita, etsi kirjastosta tai kirjakaupoista.
        Keliakialiiton sivuilta löytyy paljon tietoa.
        Nykyisin kaupoissa on todella hyvät valikoimat gluteenittomia tuotteita, pyydäpä kauppiasta tilaamaan ellei omassa kaupassasi ole.

        kun kysyttyjä ovat.
        http://www.kvaliitti.fi/keliakialiitto/view/categories.asp?koodi=res


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      179
      1766
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      987
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      94
      874
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      693
    5. 52
      674
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      578
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      166
      531
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      518
    9. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      25
      497
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      193
      466
    Aihe