Italian helteet?

Ugo

Jos menee kesäkuun loppupuolella esim. Roomaan tai Firenzeen, niin kuinka hikinen loma on odotettavissa? Meneekö varjossa yli 30 asteen?

Entä luonto? Onko tuohon aikaan jo kaikki palanut karrelle, vai vieläkö löytyy jonkinlaista vehreyttä?

Pääseekö hellettä pakoon esim. vuorille? Kuinka korkealle pitää hakeutua, kun en kuitenkaan ole mikään vuorikiipeilijä...

25

7619

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vinci

      Eiköhän lämpötila pysy tuohon aikaan kolmenkympin tietämissä. Onhan noissakin kaupungeissa puistoja, eikä kaikki ole palanutta.
      Mutta miksi ollenkaan lähteä kesäkuun lopulla noihin kaupunkeihin, jos helle on ongelma?

    • kaisa

      Buon giorno!

      Mielestäni on yhtä helvettiä sisämaan suurkaupunkien helteet kesällä Italiassa.

      Merenrantakaupungeissa sentään pääsee uimarannoille, jotka eivät kesäkuussa vielä ole täynnä kuin sillit suolassa. Voihan sitä tehdä reissun taidekaupunkiin, junayhteydet ovat hyviä ja auton vuokraus tietääkseni edullisempaa kuin Suomessa. PS vauhdit ovat eriluokkaa Italian teillä, tiedoksi, ja autostradat maksullisia.

      Kesäkuun lopulla ei vielä hirmuhelteitä ole sillä lailla kuin elokuussa. Ilmat ovat nykyään ihan sekaisin sekä Suomessa että Italiassa, niin että "jos ei sada niin paistaa" :-)on ainoa keino ennustaa säitä.

      Itse menen aina vuoristoon Alpeille, johtuneeko iästä, ettei rantahulina turistipaikoissa enää kiinnosta. Lähellä Itävallan rajaa on aika vihreätä, Ranskaan päin taas karumpaa. Ruoka on hirmu hyvää, varsinkin pienissä vuoristotuparuokapaikoissa. Pidän enemmän tuosta Alppien puolesta, joka on Itävallan suunnalla.

      Alpeilla päivisin polttaa nenänsä ja iltaisin täytyy laittaa villapaitaa päälle joskus. Tärkeää juoda raikasta alppivettä, ei missään tapauksessa näitä värjättyjä "teollisuusjuomia". Paras janonsammuttaja on vesimelooni, sillä lähtee pieni nälkäkin.

      Vuoristopolkuja löytyy jokaisen makuun, sunnuntaikävelijästä tottuneeseen alppinistiin. Paikan päälle saavuttua hankin seudun vaelluskartan. Erittäin tärkeätä on hankkia kunnolliset, tukevat vaelluskengät, lyhyillekin reiteille. Ja hyvin selässä istuva "reppu".
      Jos haluaa vaihtaa ja tutustua eri vuoristoseutuihin, on auto välttämätön, jos ei ole tyyppiä kilpapyöräilijä tai odotella pari kertaa päivässä kulkevaa autobussia.

      Tässä muutama kokemus alkuun.

    • ellu

      Itse olin elokuussa, jolloin yleensä on todella kuuma. Silloin sää oli todella vaihtelevaa (Euroopassa suurtulvat) satoi, paistoi ym. Firenzestä löytyy aivan lähistöltä vehhritä peltoja ja vuoristoa, ajaa vaikka paikallisella busilla lähimpään kylään. Firenzessä on myös todella iso ja upea puisto, jossa on kaikkia hienoja patsaita ym, upeat näköalat. En muista nimeä, mutta pääsymaksu sinne oli, ei kallis (1 ege?). Roomassakin kyllä löytyy luontoa, tosin vähän kauempaa.
      Terv. reilaaja

    • Anna

      Itse olen parinakin kesänä tehnyt sen virhene, että olen mennyt Roomaan ja Firentzeen kesä-heinäkuun vaihteessa ja aika hirveää oli sään puolesta! Roomaan haluan uudestaan ehsottomasti, mutta syksyllä tai keväällä tällä kertaa, kiitos!

    • Jenni

      Olin viime vuonna kesäkuun alussa siellä päin, Firenzessäkin kävin ja oli KUUMA!!! Lähes 40 astetta joka päivä. Mutta kyllä olikin mukavaa. Ja ihan vehreätä. Takaisin haluan.

    • Ugo

      Kiitos kommenteista.

      Taidanpa suunnata alppimaisemiin. Ja jos mieli muuttuu, niin helpostihan tuolta Alpeilta siirtyy etelämmäksi... Po-joen tasangoille kokeilemaan, miltä tuntuu ulkoilmasauna.

    • Fabio

      Hiukan minäkin ihmettelen niitä jotka tietoisesti saapuvat kesäkuukausina kaupunkilomalle Italiaan. Yhdessä kuumuudeen kanssa saattaa kaupunkien huono ilma olla jopa terveysrisikikin.

      Suosittelen myös mieluummin joko rantalomaa tai vuoriston mahdollisuuksia. Itävallan eteläpuolinen alue (Sud Tirol) ja Dolomiitit yleisesti, josta joku täälläkin kehui, on italiaanojen erittäin korkealle arvostama. Milanon suunnilta moni menee aina juuri tuonne talvi-kevät aikaan hiihtämään ja kesällä taasen rannalle Sardinian upeisiin vesiin.

      Patikoinnista kiinnostuneelle tai vuoristomaisemissa muuten viihtyvälle Dolomiitit kaiken kaikkiaan myös itse asiassa hyvin mielekästä ulkoilumaastoa. Alpit kun on usein niin tajuttoman massiivista vuorta täynnä ja patikointi ei aina ollenkaan niin monipuolista kuin Dolomiittien suunnilla. Toki yli 4000m huippuja tavoitteleva suuntaa minne suuntaa mutta meille tavallisille kuolevaisille riittää kun on vaihtelevat ja upeat maisemat. Italiassa löytyy helppoa patikointimaastoa melko korkeallakin mutta se on sellaista kivierämaata.

      Asun Lago Maggiore järven tuntumassa parin kymmenen kilometrin päässä Sveitsin rajasta. Kokemukseni siten Alppien tuntumasta.

      Meillä päin on usein muutama aste viileämpää kuin Milanossa tai siitä etelään päin. Mutta kesä-heinä-elo ovat kaikki kuumia ja ilma todella KOSTEAA(!) suomalaisittain. Juuri tuo kosteus on tekee olosta helposti melko ahdistavan. Kuumudella ne vihreän oloiset alueet ovat juuri niitä hiostavimpia.

      Kolmen kesän kokemuksella voi sanoa että viikkoja yhteen putkeen jatkuva 29-31 varjossa keli on ihan normaalia kesäaikaan. Viime kesän kausi 40 varjossa oli jo epätavallista. Koska kosteus on se mikä kuumuden tekee on helpoin tapa helpottaa oloaan on käyttää asunnossaan on ilmankosteudenpoistajaa. Turistille hyvin ilmastoitu hotelli tietenkin arvokas juttu.

      Kysyjä kyseli kuinka korkealle pitää helteillä mennä vilvoittuakseen jne. Kuumimpaan aikaan ajo autolla yli 2000-2500m korkeuksiin yleensä riittää, muttei aina nämäkään korkeudet. Viime kesänä oli niin kuumaa, niin pitkään, 2000m korkeudessa saattoi ehkä olla hitusen viileämpää mutta patikoinnin sai unohtaa lämmöstä johtuen. Tämä siis Italian puolella. Kun Sveitsin puolella Gotthardin tunnelin lähellä oleville yli 2000m paikoille ole keli aivan toinen. Viileä ja siitä takeena läheiset jäätiköt.

      Etelä Tirolin suunnalta ei valitettavasti ole vielä paljoa kokemusta kesäaikaan. Sinne kyllä mielellään menisimme kun vain tilaisuus avautuu.

      • Maikki

        Hei!

        Kysyisin vinkkejä, miten Rivasta pääsee Sveitsin puolelle? Junalla? Olen ollut paljon Sveitsissä ja kulkenut siellä junalla ja autolla, mutta nyt olisi mukava käydä Sveitsin puolella taas. Miten pitkä matka ylipäänsä Rivasta on Sveitsin eteläosien kaupunkeihin? Lugano olisi ihana paikka, mutta jos on pitkä matka, niin viikon reissulle liian paljon ohjelmaa. Rivassa pärjää kai saksalla, tosin enkkukin on hallinnassa.
        Vastaile, bitte!


      • Fabio
        Maikki kirjoitti:

        Hei!

        Kysyisin vinkkejä, miten Rivasta pääsee Sveitsin puolelle? Junalla? Olen ollut paljon Sveitsissä ja kulkenut siellä junalla ja autolla, mutta nyt olisi mukava käydä Sveitsin puolella taas. Miten pitkä matka ylipäänsä Rivasta on Sveitsin eteläosien kaupunkeihin? Lugano olisi ihana paikka, mutta jos on pitkä matka, niin viikon reissulle liian paljon ohjelmaa. Rivassa pärjää kai saksalla, tosin enkkukin on hallinnassa.
        Vastaile, bitte!

        Eipä mulla oo Rivan del Gardan (Garda järven pohjoispuolen pikkukaupunkia varmaan tarkoitat?) julkisesta liikenteestä pahemmin kokemusta. Mitä nyt joskus 10v sitten ajelin junalla lähimaastoon ja bussilla lisää ympäri noitakin Gardaa.

        Jos olisin nyt suunnittelemassa viikon parin lomaa tuolle suunnalle niin vuokraisin ilman muuta auton sellaiselle periodille jolloin liikkuminen mainitsemillasi alueilla olisi tarpeen.

        Niin, eihän auton vuokraaminen ollut minullekaan vaihtoehto silloin kun siellä viimeeksi kävin. Mut luulen että bussit on siten ainoa vaihtoehto liikkua maaseudulla kylästä toiseen.

        Rivasta on muuten aika pitkä matka Luganon suuntaan jos tarkoita Luganoa, Locarnoa ja Bellinzonaa Sveitsin eteläosien kaupunkeina. Ai niin onhan tuo St. Moriz hiukan lähempänä noita kolmea, mut sinne menee ainoastaan juna Zürich-Lichtenstein suunnalta.

        Luganon suuntaan menisin Rivasta ekas bussilla Veronaan josta junalla Milanon Comon kautta Sveitsin puolelle.

        En ehkä vastannut kysymykseesi, mutta ehkä en ymmärtänyt mitä haluat.

        Fabio

        PS.
        Asun Lago Maggioren alueella, en Garda järvellä.


      • Maikki
        Fabio kirjoitti:

        Eipä mulla oo Rivan del Gardan (Garda järven pohjoispuolen pikkukaupunkia varmaan tarkoitat?) julkisesta liikenteestä pahemmin kokemusta. Mitä nyt joskus 10v sitten ajelin junalla lähimaastoon ja bussilla lisää ympäri noitakin Gardaa.

        Jos olisin nyt suunnittelemassa viikon parin lomaa tuolle suunnalle niin vuokraisin ilman muuta auton sellaiselle periodille jolloin liikkuminen mainitsemillasi alueilla olisi tarpeen.

        Niin, eihän auton vuokraaminen ollut minullekaan vaihtoehto silloin kun siellä viimeeksi kävin. Mut luulen että bussit on siten ainoa vaihtoehto liikkua maaseudulla kylästä toiseen.

        Rivasta on muuten aika pitkä matka Luganon suuntaan jos tarkoita Luganoa, Locarnoa ja Bellinzonaa Sveitsin eteläosien kaupunkeina. Ai niin onhan tuo St. Moriz hiukan lähempänä noita kolmea, mut sinne menee ainoastaan juna Zürich-Lichtenstein suunnalta.

        Luganon suuntaan menisin Rivasta ekas bussilla Veronaan josta junalla Milanon Comon kautta Sveitsin puolelle.

        En ehkä vastannut kysymykseesi, mutta ehkä en ymmärtänyt mitä haluat.

        Fabio

        PS.
        Asun Lago Maggioren alueella, en Garda järvellä.

        Hei ja kiitos postista!
        Tosiaan Sveitsi on minulle aika tuttu paikka, mutta nyt päätimme tyttäreni kanssa lähteä Rivaan. Käymme retkellä Dolomiiteilla, sitten on Trenton retki ja järvikierros. Jos sattuu huonommat säät, niin ajattelin, että olisi kiva junalla matkustaa Sveitsiin. Pari vuotta sitten olimme Zell am Seessä ja olen kolme kertaa käynyt mm. Salzburgissa. Joten juuri Ticino muut Sveitsin eteläiset seudut ovat näkemättä. Kerran olin hiihtomatkalla Verbierissä ja menin tapaamaan ystävääni Wil- nimiseen kaupunkiin. Kyllä piti junaa vaihtaa monta kertaa Martigny-Bern-Lausanne-Zurich-Wil- välillä. Joten kokemusta on reissaamisessa. Miten se kielipuoli, mikä on Rivassa hyvä; saksa vai enkku? Tarvitaanko kuitenkin pieni italian sanakirja? Mailaile, bitte, kommst Du aus Finnland? Bist Du da längere Zeite schon gewonht?


      • Fabio
        Maikki kirjoitti:

        Hei ja kiitos postista!
        Tosiaan Sveitsi on minulle aika tuttu paikka, mutta nyt päätimme tyttäreni kanssa lähteä Rivaan. Käymme retkellä Dolomiiteilla, sitten on Trenton retki ja järvikierros. Jos sattuu huonommat säät, niin ajattelin, että olisi kiva junalla matkustaa Sveitsiin. Pari vuotta sitten olimme Zell am Seessä ja olen kolme kertaa käynyt mm. Salzburgissa. Joten juuri Ticino muut Sveitsin eteläiset seudut ovat näkemättä. Kerran olin hiihtomatkalla Verbierissä ja menin tapaamaan ystävääni Wil- nimiseen kaupunkiin. Kyllä piti junaa vaihtaa monta kertaa Martigny-Bern-Lausanne-Zurich-Wil- välillä. Joten kokemusta on reissaamisessa. Miten se kielipuoli, mikä on Rivassa hyvä; saksa vai enkku? Tarvitaanko kuitenkin pieni italian sanakirja? Mailaile, bitte, kommst Du aus Finnland? Bist Du da längere Zeite schon gewonht?

        Hei Maikki,

        Ticinon suunnalle siis nopsasti junia käyttämällä. Rivasta lähin asema bussilla taitaa olla Rovereto (tuolta minä ainakin ajelin Rivaan aikoinaan). Riva-Verona bussitkin lienee edelleen liikenteessä.

        Junilla liikkuminen Italiassa miellyttävän edullista. Aikataulut www.trenitalia.it.

        Rivassa kuin myös muuallakin Alppien tuntumassa Italiassa aina ollut paljon saksalaisia turisteja. Saksa usein vahvempi kuin enkku. Dolomiittien suunta etenkin on saksaa osaavalla mukavaa aluetta. Kannattaa tietenkin ottaa se pikkuruinen italiankielen sanakirja mukaan. Mukava oppia paikallisia kieliä ja kultuuria, eiks niin?

        Olen suomalainen ja Suomesta. Asunut ensin 5v Belgiassa ja nyt 3v Italiassa. Kaunista aluetta todellakin tämä Sveitsin ja Italian rajaseutu.


      • Maikki
        Fabio kirjoitti:

        Hei Maikki,

        Ticinon suunnalle siis nopsasti junia käyttämällä. Rivasta lähin asema bussilla taitaa olla Rovereto (tuolta minä ainakin ajelin Rivaan aikoinaan). Riva-Verona bussitkin lienee edelleen liikenteessä.

        Junilla liikkuminen Italiassa miellyttävän edullista. Aikataulut www.trenitalia.it.

        Rivassa kuin myös muuallakin Alppien tuntumassa Italiassa aina ollut paljon saksalaisia turisteja. Saksa usein vahvempi kuin enkku. Dolomiittien suunta etenkin on saksaa osaavalla mukavaa aluetta. Kannattaa tietenkin ottaa se pikkuruinen italiankielen sanakirja mukaan. Mukava oppia paikallisia kieliä ja kultuuria, eiks niin?

        Olen suomalainen ja Suomesta. Asunut ensin 5v Belgiassa ja nyt 3v Italiassa. Kaunista aluetta todellakin tämä Sveitsin ja Italian rajaseutu.

        Kiitos viime viestistäsi! Olen ihan innoissani jo matkasta, kyllä uskon, että Riva on kaunis paikka. Ihan niinkuin Söll, Zell am See ym. paikat Itävallassa.
        Joo, hyvä, että puhutaan enimmäkseen saksaa, mutta otan vielä italia- sanakirjan mukaan. Käyn netissä osoitteessa, josta mainitsit, nimittäin junien aikatauluista. Minusta Keski-Euroopassa on mukavaa matkustaa junalla, vaikka Sveitsin puolella hinnat taitavat olla korkeammat.
        Mitähän Rivassa olisi ruoka-aineita, joita tulisi välttää? Salaatit? Jauheliha? Entä vesi? Yleensä olemme ostaneet pullovettä, mutta Venetsiassa saimme vähän mahanpuruja jäistä jonkun drinkin mukana.

        Miten on taskuvarkaiden laita? Olin lokakuussa Brysselissä ja ekapäivänä minulta varastettiin lompakko suuremmasta laukusta. Onneksi olin jättänyt liput, passin,ylimääräiset rahat hotellin tallelokeroon. Lisäksi eri paikassa oli vielä 100€, joten en jäänyt puille paljaille. Etsin poliisin ja sain luottokortin kuoletettua.
        Minkälainen sää on siellä nyt? Sää saattaa kesäk. alussakin olla vaihteleva, joten lämmintäkin mukaan Dolomiiteille! Terv. Maikki


      • Fabio
        Maikki kirjoitti:

        Kiitos viime viestistäsi! Olen ihan innoissani jo matkasta, kyllä uskon, että Riva on kaunis paikka. Ihan niinkuin Söll, Zell am See ym. paikat Itävallassa.
        Joo, hyvä, että puhutaan enimmäkseen saksaa, mutta otan vielä italia- sanakirjan mukaan. Käyn netissä osoitteessa, josta mainitsit, nimittäin junien aikatauluista. Minusta Keski-Euroopassa on mukavaa matkustaa junalla, vaikka Sveitsin puolella hinnat taitavat olla korkeammat.
        Mitähän Rivassa olisi ruoka-aineita, joita tulisi välttää? Salaatit? Jauheliha? Entä vesi? Yleensä olemme ostaneet pullovettä, mutta Venetsiassa saimme vähän mahanpuruja jäistä jonkun drinkin mukana.

        Miten on taskuvarkaiden laita? Olin lokakuussa Brysselissä ja ekapäivänä minulta varastettiin lompakko suuremmasta laukusta. Onneksi olin jättänyt liput, passin,ylimääräiset rahat hotellin tallelokeroon. Lisäksi eri paikassa oli vielä 100€, joten en jäänyt puille paljaille. Etsin poliisin ja sain luottokortin kuoletettua.
        Minkälainen sää on siellä nyt? Sää saattaa kesäk. alussakin olla vaihteleva, joten lämmintäkin mukaan Dolomiiteille! Terv. Maikki

        Mulla ei oo mitään speciaalitietoa Rivasta. (Kuten jo kerroin en ole Rivassa pahemmin käynyt viimeisen 10v aikana.) Jos haluaa tarkka olla ruokajutuissa niin eiköhän Garda järven kaikissa kylissä pärjää jos soveltaa normaalia varovaisuutta. Oletan kyllä että Rivassa on riskit pienemmät kuin etelämpänä Italiassa.

        Pullovesi on meillä kotona aina ja samaa suosittelen kaikkialla Italiassa. Silloin ei tarvii mietiskellä turhia. Vuoriston kupeessa vesi voi olla todella laadukastakin, mutta saattaa vaihdella kylästä toiseen paljonkin. Ja esim. oikein lämpimään aikaan saattaa olla omat lisäriskinsä johtoveden kanssa.

        Brysselilssä asuessa näin kaksi kertaa omin silmin kun nuoret yritti viedä vanhemman rouvan laukkua. Kummallakin kerralla luja karjaisu riitti poijille. Italiassa riittää tunnetusti ainakin yhtä paljon taskuvarkaita. Isot kaupungit ja etenkin Napoli ja muut etelän paikat turistille suurempi riski. Extra varovaisuus aina paikallaan Italiassa, mutta Rivan kaltaiset siistit pienet paikat pohjoisessa on itse asiassa melko turvallisia. Vorot liikkuu suurten massojen seassa hulinassa, isoissa kaupungeissa, jossa helpoo hävitä olemattomiin.

        Nyt on tiistai 18.5 klo 15:50 ja täällä Lago Maggioren alueella lämpötila 25 ja aurinko paistaa mukavasti. Tällaista kivan kesäistä ollut vajaa viikon verran. Huhtikuun puolesta välistä toukokuun loppuun oli todella kylmää ja sateista. Tyyppillisen epävakaa kevätaika.


      • Maikki
        Fabio kirjoitti:

        Mulla ei oo mitään speciaalitietoa Rivasta. (Kuten jo kerroin en ole Rivassa pahemmin käynyt viimeisen 10v aikana.) Jos haluaa tarkka olla ruokajutuissa niin eiköhän Garda järven kaikissa kylissä pärjää jos soveltaa normaalia varovaisuutta. Oletan kyllä että Rivassa on riskit pienemmät kuin etelämpänä Italiassa.

        Pullovesi on meillä kotona aina ja samaa suosittelen kaikkialla Italiassa. Silloin ei tarvii mietiskellä turhia. Vuoriston kupeessa vesi voi olla todella laadukastakin, mutta saattaa vaihdella kylästä toiseen paljonkin. Ja esim. oikein lämpimään aikaan saattaa olla omat lisäriskinsä johtoveden kanssa.

        Brysselilssä asuessa näin kaksi kertaa omin silmin kun nuoret yritti viedä vanhemman rouvan laukkua. Kummallakin kerralla luja karjaisu riitti poijille. Italiassa riittää tunnetusti ainakin yhtä paljon taskuvarkaita. Isot kaupungit ja etenkin Napoli ja muut etelän paikat turistille suurempi riski. Extra varovaisuus aina paikallaan Italiassa, mutta Rivan kaltaiset siistit pienet paikat pohjoisessa on itse asiassa melko turvallisia. Vorot liikkuu suurten massojen seassa hulinassa, isoissa kaupungeissa, jossa helpoo hävitä olemattomiin.

        Nyt on tiistai 18.5 klo 15:50 ja täällä Lago Maggioren alueella lämpötila 25 ja aurinko paistaa mukavasti. Tällaista kivan kesäistä ollut vajaa viikon verran. Huhtikuun puolesta välistä toukokuun loppuun oli todella kylmää ja sateista. Tyyppillisen epävakaa kevätaika.

        Moi!Tänään saimme matkalipun, muoto on muuttunut perinteisestä, yksi paperi vaan, jossa nimet ja lennon numerot. Täällä on sateista ja kylmää jo kaksi viikkoa, toivottavasti sää siellä on lämmin.

        Kyllä me sen rokotteen otamme, luotan terv. hoitohenkilöihin, vaikka oppaatkin kirjoittivat, että vesi on juomakelpoista, salaatit tuoreita ym.

        Siestaa pidätte siellä 3-4 tuntia, niinkuin yleensä etelässä.

        Kerropas, mikä olisi hyvä, aito italialainen puna ja valkoviini? Trenton retkellä on viinitilalla käynti ja saa myös ostaa. Tuskinpa väkeviä tuon, onhan Suomessa jo halpaa.Oletko seurannut suomen Alkon ale-myyntejä? Hupaisaa, kun ihan ministeritasolla puidaan, oliko järkevää laskea hintoja. Joka päivä lehdissä ainakin on juttuja, kun Kossun hinta on pudonnut ja miten ajetaan autolla pahoja kolareita. meidän perheeseen ei ole ostettu vielä yhtään halpaa kossua.

        Minkäslainen sää on siellä? Varmaan samantyyppinen on Rivassakin, täytyy filmata paikkoja, tytärkin sanoi, kun saimme sen pienen matkaoppaan, että kivannäkäköistä!

        Jos vielä takataskustasi löytyy vinkkejä, niin kaikki ovat tervetulleita!

        Hyvää jatkoa, terv. Maikki


      • Fabio
        Maikki kirjoitti:

        Moi!Tänään saimme matkalipun, muoto on muuttunut perinteisestä, yksi paperi vaan, jossa nimet ja lennon numerot. Täällä on sateista ja kylmää jo kaksi viikkoa, toivottavasti sää siellä on lämmin.

        Kyllä me sen rokotteen otamme, luotan terv. hoitohenkilöihin, vaikka oppaatkin kirjoittivat, että vesi on juomakelpoista, salaatit tuoreita ym.

        Siestaa pidätte siellä 3-4 tuntia, niinkuin yleensä etelässä.

        Kerropas, mikä olisi hyvä, aito italialainen puna ja valkoviini? Trenton retkellä on viinitilalla käynti ja saa myös ostaa. Tuskinpa väkeviä tuon, onhan Suomessa jo halpaa.Oletko seurannut suomen Alkon ale-myyntejä? Hupaisaa, kun ihan ministeritasolla puidaan, oliko järkevää laskea hintoja. Joka päivä lehdissä ainakin on juttuja, kun Kossun hinta on pudonnut ja miten ajetaan autolla pahoja kolareita. meidän perheeseen ei ole ostettu vielä yhtään halpaa kossua.

        Minkäslainen sää on siellä? Varmaan samantyyppinen on Rivassakin, täytyy filmata paikkoja, tytärkin sanoi, kun saimme sen pienen matkaoppaan, että kivannäkäköistä!

        Jos vielä takataskustasi löytyy vinkkejä, niin kaikki ovat tervetulleita!

        Hyvää jatkoa, terv. Maikki

        Hyvää reissua!

        Pari kommenttia siestaan liittyen.

        Täällä Lombardiassa ja muualla pohjoisessa päivärytmi ei ole sama kuin etelämpänä Roomassa tai vaikkapa Palermossa. Lounasaika voi olla hiukan pitempi kuin Suomessa tai haluttaessa parikin tuntia. Mutta varsinaista siestaa ei ole olemassa täällä päin. Rivan ja maaseudun kylät voi olla eri juttu heinäkuun kuumuudessa, jolloin voi olla mahdoton tehdä töitä jos työpaikalla ei ole ilmastointia.

        Pitempi lounas tietää muuten hyvin pitkää iltaa työpaikalla. Ei siihen ole monikaan halukas. Virallinen työpäivän pituus sama kuin Suomessa, mutta kiire ja kilpailu työpaikalla kova.

        Pohjoinen Italia onkin menestynyt hyvin elintason kohottamisessa. Yritteliäisyys on kunniassa ja karsaasti katsotaan kun veromarkkoja valuaa etelään jossa rennompi meiniki. Katsotaan että se on minun selkänahasta pois kun maa jakaa avustuksia köyhään etelään. Siitä kumpuaa joidekin harras toive irrottautua omaksi valtioksi.

        Lombardia onkin bkt taulukoissa kirkkaasti yksi Euroopan rikkaimmista alueista. Hintana siitä on työn uuvuttamat ihmiset, jotka asuvat todella kalliissa, mutta useinkin melko huonoissa asunnoissa. Sosiaalinen aktiviteetti on kyllä vilkasta Milanon seudulla, mutta ihmiset aika pidättyväisiä. Italialle kuuluisaa ystävällisyyttä ja avoimuutta täältä harvemmin löytyy. Tähän tosin varmaan syynä muut syyt kuin tolkuttoman stressaava elintasokilpailu.


      • Maikki
        Fabio kirjoitti:

        Hyvää reissua!

        Pari kommenttia siestaan liittyen.

        Täällä Lombardiassa ja muualla pohjoisessa päivärytmi ei ole sama kuin etelämpänä Roomassa tai vaikkapa Palermossa. Lounasaika voi olla hiukan pitempi kuin Suomessa tai haluttaessa parikin tuntia. Mutta varsinaista siestaa ei ole olemassa täällä päin. Rivan ja maaseudun kylät voi olla eri juttu heinäkuun kuumuudessa, jolloin voi olla mahdoton tehdä töitä jos työpaikalla ei ole ilmastointia.

        Pitempi lounas tietää muuten hyvin pitkää iltaa työpaikalla. Ei siihen ole monikaan halukas. Virallinen työpäivän pituus sama kuin Suomessa, mutta kiire ja kilpailu työpaikalla kova.

        Pohjoinen Italia onkin menestynyt hyvin elintason kohottamisessa. Yritteliäisyys on kunniassa ja karsaasti katsotaan kun veromarkkoja valuaa etelään jossa rennompi meiniki. Katsotaan että se on minun selkänahasta pois kun maa jakaa avustuksia köyhään etelään. Siitä kumpuaa joidekin harras toive irrottautua omaksi valtioksi.

        Lombardia onkin bkt taulukoissa kirkkaasti yksi Euroopan rikkaimmista alueista. Hintana siitä on työn uuvuttamat ihmiset, jotka asuvat todella kalliissa, mutta useinkin melko huonoissa asunnoissa. Sosiaalinen aktiviteetti on kyllä vilkasta Milanon seudulla, mutta ihmiset aika pidättyväisiä. Italialle kuuluisaa ystävällisyyttä ja avoimuutta täältä harvemmin löytyy. Tähän tosin varmaan syynä muut syyt kuin tolkuttoman stressaava elintasokilpailu.

        Hei!

        Nyt on ongelma vaatetuksesta. Miten pitkälle siellä annetaan säätietoja? Täällä on sateista ja kylmää, katsoin Seneraplazalta säätä Gardalla ensi viikolle, oli 20-23 ja ei olisi sateista. Osaatko sanoa, minkälaista vaatetusta otettais mukaan? Otan lenkkikengät ja remmarit, saahan sieltä varmaan jotain ostettua. Shortsit varmaan ovat paikallaan.

        Miten se jäätelön syönti? Toiset näillä palstoilla kehuvat syövänsä jäätelöä paljon,kyllä me taidettiin Cattoligassa syödä jätskiä.

        Jos viitsit, niin kirjoittele säästä, tietysti optimaalinen tilanne olisi, ettei mitään tavaraa olisi liikaa. Deutsche Welle-kanavallakin taitaa olla vain lyhytaikaisia maailman säitä. Tietenkin, kun perjantaina katson Soneraplazalta, niin jotain tietoa saa. Kun vaan ei sataisi, sehän on pääasia viikon reissulla.

        Terveisin Maikki


      • Fabio
        Maikki kirjoitti:

        Hei!

        Nyt on ongelma vaatetuksesta. Miten pitkälle siellä annetaan säätietoja? Täällä on sateista ja kylmää, katsoin Seneraplazalta säätä Gardalla ensi viikolle, oli 20-23 ja ei olisi sateista. Osaatko sanoa, minkälaista vaatetusta otettais mukaan? Otan lenkkikengät ja remmarit, saahan sieltä varmaan jotain ostettua. Shortsit varmaan ovat paikallaan.

        Miten se jäätelön syönti? Toiset näillä palstoilla kehuvat syövänsä jäätelöä paljon,kyllä me taidettiin Cattoligassa syödä jätskiä.

        Jos viitsit, niin kirjoittele säästä, tietysti optimaalinen tilanne olisi, ettei mitään tavaraa olisi liikaa. Deutsche Welle-kanavallakin taitaa olla vain lyhytaikaisia maailman säitä. Tietenkin, kun perjantaina katson Soneraplazalta, niin jotain tietoa saa. Kun vaan ei sataisi, sehän on pääasia viikon reissulla.

        Terveisin Maikki

        Säätilasta ens viikolla ei varmaan moni osaa sanoa mitään. 5vrk ennustuksetkin voivat mennä melkoisesti metsään.

        Keli varauksella siis reissuun, niin kuin aina. Lämpötila näillä seuduilla on ollut pari viikkoa 20-25 tienoilla. Ja lämpö nousee keskimäärin koko ajan, kunnes se keikkuu pian 25-30 tienoilla. Kun tuohon lisätään sadekelien viileämmät päivät ja mahdolliset retket vuoriston viileydessä niin eipä t-paidalla pärjää. Ja tuulipuku mukaan jos oikeasti menette korkeammille vuorille. Esim. lunta riittää Juhannuksenakin jos mennään yli 2500m korkeuteen Sveitsin puolelle.

        Vaatetus riippuu siis monesta asiasta ja tarpeen tullen paikan päältä saa ihan asialliseenkin hintaan lisävarustusta.

        Jäätelö Italiassa on erinomaista. En tiedä mitä tarkoitit kysymykselläsi, mutta terveysriskejä en ainakaan minä tiedä. Niin non kyllähän liika jäätelön syönti voi ongelmia tuottaa, mutta ne on samat Suomessakin.

        Ehkä on jo selvää muttei jäätelöä kannata ostaa markemista. Kannattaa mennä sopivan hintaiseen paikalliseen jäätelöbaariin (Gelateria). Sellaisista saa yleensä todella herkullisia annoksia. Joka makuun.

        Dolce Vita!


      • Maikki
        Fabio kirjoitti:

        Säätilasta ens viikolla ei varmaan moni osaa sanoa mitään. 5vrk ennustuksetkin voivat mennä melkoisesti metsään.

        Keli varauksella siis reissuun, niin kuin aina. Lämpötila näillä seuduilla on ollut pari viikkoa 20-25 tienoilla. Ja lämpö nousee keskimäärin koko ajan, kunnes se keikkuu pian 25-30 tienoilla. Kun tuohon lisätään sadekelien viileämmät päivät ja mahdolliset retket vuoriston viileydessä niin eipä t-paidalla pärjää. Ja tuulipuku mukaan jos oikeasti menette korkeammille vuorille. Esim. lunta riittää Juhannuksenakin jos mennään yli 2500m korkeuteen Sveitsin puolelle.

        Vaatetus riippuu siis monesta asiasta ja tarpeen tullen paikan päältä saa ihan asialliseenkin hintaan lisävarustusta.

        Jäätelö Italiassa on erinomaista. En tiedä mitä tarkoitit kysymykselläsi, mutta terveysriskejä en ainakaan minä tiedä. Niin non kyllähän liika jäätelön syönti voi ongelmia tuottaa, mutta ne on samat Suomessakin.

        Ehkä on jo selvää muttei jäätelöä kannata ostaa markemista. Kannattaa mennä sopivan hintaiseen paikalliseen jäätelöbaariin (Gelateria). Sellaisista saa yleensä todella herkullisia annoksia. Joka makuun.

        Dolce Vita!

        No niin, lähtötunnelmissa ollaan. Tänä iltana Hesaan ja aamulla Veronaan. Säätiloja olen katsellut netistä, näyttäisin ihan suomalaiselle mukavia, 23 jne.
        Tulikohan edellinen viestini Sinulle, kun tuossa ketjussa näyttää olevan toisessa paikassa. Jos ehdit vastailla tänään, niin minkälainen sää on luvassa ensi viikolle? Oliskos Gardaland 14-v. vähän sama kuin "lintsi".
        Mitäs se "dolce Vita" taas olikaan.
        Hyvää kesän jatkoa, kirjoitan kommentteja reissun jälkeen.
        Terv. Maikki


      • Fabio
        Maikki kirjoitti:

        No niin, lähtötunnelmissa ollaan. Tänä iltana Hesaan ja aamulla Veronaan. Säätiloja olen katsellut netistä, näyttäisin ihan suomalaiselle mukavia, 23 jne.
        Tulikohan edellinen viestini Sinulle, kun tuossa ketjussa näyttää olevan toisessa paikassa. Jos ehdit vastailla tänään, niin minkälainen sää on luvassa ensi viikolle? Oliskos Gardaland 14-v. vähän sama kuin "lintsi".
        Mitäs se "dolce Vita" taas olikaan.
        Hyvää kesän jatkoa, kirjoitan kommentteja reissun jälkeen.
        Terv. Maikki

        Tätä kirjoittaessa olette jo olleet reissussa jonkun aikaa.

        Kelit ainakin täällä Lago Maggioren alueella ovat olleet mukavat: Aurinkoa ja taas aurinkoa. Lämpö noussut mukavan kutkuttavasti ollen tänään jo jotain 27. Ja lämpö nousee edelleen viikon kuluessa. Sehän on tietenkin mukavaa jos Garda järvellä meinaatte uida.

        Kyselit kirkkoihin menemisestä Italiassa. Asia varmaan tullut selväksi. Sanotaan nyt kuitenkin sen verran että yllättävän monille kirkko on täällä jumalan huone jonne mennään tosimielessä. Se on syytä ottaa huomioon vaikka turistilaumat sen joskus unohtavatkin. Hienosti ei tarvii pukeutua, normaali siisteys riittää. Shortseissa ei ole menemistä eikä esim. nainen voi mennä asustgeissa jotka paljastavat olkapäät jne.

        Dolce Vita tarkoittaa "makeaa elämää". Kirjaimellisesti ja ihan oikeastikin. Toivotan teille makeaa elämää reissuunne. Todella hyvä ruoka on Italian ravintoloissa käsittämättömän kallista. Mutta minulle riittää ihan tavallinenkin herkuttelu. Suosittelen kunnon patikointia Rivan läheisillä vuorilla. Iltapäiväksi jo takaisin rannalle/uimaan ja illalla energian mukaan vaikkapa vain rauhallista oleilua.


      • Maikki
        Fabio kirjoitti:

        Tätä kirjoittaessa olette jo olleet reissussa jonkun aikaa.

        Kelit ainakin täällä Lago Maggioren alueella ovat olleet mukavat: Aurinkoa ja taas aurinkoa. Lämpö noussut mukavan kutkuttavasti ollen tänään jo jotain 27. Ja lämpö nousee edelleen viikon kuluessa. Sehän on tietenkin mukavaa jos Garda järvellä meinaatte uida.

        Kyselit kirkkoihin menemisestä Italiassa. Asia varmaan tullut selväksi. Sanotaan nyt kuitenkin sen verran että yllättävän monille kirkko on täällä jumalan huone jonne mennään tosimielessä. Se on syytä ottaa huomioon vaikka turistilaumat sen joskus unohtavatkin. Hienosti ei tarvii pukeutua, normaali siisteys riittää. Shortseissa ei ole menemistä eikä esim. nainen voi mennä asustgeissa jotka paljastavat olkapäät jne.

        Dolce Vita tarkoittaa "makeaa elämää". Kirjaimellisesti ja ihan oikeastikin. Toivotan teille makeaa elämää reissuunne. Todella hyvä ruoka on Italian ravintoloissa käsittämättömän kallista. Mutta minulle riittää ihan tavallinenkin herkuttelu. Suosittelen kunnon patikointia Rivan läheisillä vuorilla. Iltapäiväksi jo takaisin rannalle/uimaan ja illalla energian mukaan vaikkapa vain rauhallista oleilua.

        Ciao!
        Joo, matka on takanapäin samoin hyvät ilmat. Täällä on koleaa ja sateista. oli aika kalseaa, kun kapteeni koneessa ilmoitti, että Hesassa sataa ja 14.

        Muuten matkamme meni hyvin, alussa satoi silloin lauantaina, mutta koko viikko olikin lämmintä, ehkä 30-35. Kävimme järvikierroksella, josta pidin kovasti. Trentossa pistäydyimme markkinoilla ja muutamassa putiikissa. Dolomiitit olivat viimeinen retkikohteemme. Kyllä siellä todella silmä lepäsi, Maisemat aivan kuin Tirolissa ja Sveitsissä. Siis aivan ihana matka.

        Minä join alussa pullovettä, mutta sitten loppuajasta ihan raanavettä, koska oppaat sanoivat, ettei heidän nähdäkseen kukaan ollut sairastunut. Ruuat olivat hyviä; pizzaa ja pastaa tulikin syötyä miltei päivittäin. Kun ei ollut retkipäiviä, kiertelimme kaupungilla, kävelimme rantatiellä ja tietenkin uimme hotellin uima-altaassa.

        Joskus toisenkin kerran olisi mukava lähteä samalle suunnalle, ehkä Toscana olisi myös hyvä. Mutta sitä ennen on säästettävä rahaa, emme nuukailleet kovinkaan paljon, kun yleensä käymme kauempana vain joka toinen vuosi.

        Kiitos kovasti vinkeistä ja jos Sinulla hyviä uusia kohteita on suositeltavina, niin kaikki vinkit tervetulleita!

        Hyvää jatkoa, terv. Maija


      • Tara

        Hei
        Haaveilen Italian matkasta, mutta en ole varannut vielä matkaa. Kaikki pelottelevat, että Italiassa on hirveän kallista. Miten kallista on esim. syöminen ravintolassa, ruokajuoma tai taksi?
        Terveisin Tallu


      • joo, suhteellista
        Tara kirjoitti:

        Hei
        Haaveilen Italian matkasta, mutta en ole varannut vielä matkaa. Kaikki pelottelevat, että Italiassa on hirveän kallista. Miten kallista on esim. syöminen ravintolassa, ruokajuoma tai taksi?
        Terveisin Tallu

        Elaminen, noin yleisesti ottaen, on kallista jos ajatellaan mita tahansa maa jossa elintaso lahella Suomen tasoa tai korkeammalla. Koska Italia melko lahella Suomea, niin voi tietenkin sanoa etta kakki taalla Italiassa kallista. Niin hotellit, syominen kuin vaikkapa taksti. Mutta eipa noin keskimaarin ainkaan kalliimpaa ole kuin kotomaassa.

        Eli kovin suhteellista on.

        Ne jotka paivittelee Italian kalleutta voivat tarkoittaa sita etta tama maa todellakin oli paljon halvempi aikoinaan. Silloin kun liira oli heikko. Tai syyna paivittelyyn voi olla lounaan tajuton hinta Venetsian, Rooman tai Milanon keskustassa ihan tajuttomasti. Kylla taalla saa menemaan syomiseen astronomisia summia, etenkin turistien suosimilla paikoilla. Samoin ihan vain vaikka tuoremehu jossain Marco Polon torilla olevassa ravintolassa saa varmasti haukkomaan henkea. Halpaa ruokajuomaa etsiva loytaa marketista haluamansa tasoisen. Voi tietenkin ihmetella miksei tavallisia ruokakauppoja ei loydy kovin helposti niilta kaduilta joissa turisti liikkuu.

        Taksilla liikkuminen taitaa olla Italiassa ihan yhta halpaa kuin kotoSuomessa. Eli kallista on taallakin. Junalla liikkuminen sen sijaan kohtuu hintaista. Suosittelen harkitsemaan lentamista Ryanairilla Bergamoon josta sitten bussilla Milanoon tai Bergamon rautatieasemalle.


    • Italia fani

      Viime kesänä ollessani Italiassa Rooma oli tosi kuuma ja turisteja täynnä heinäkuussa ja palvelu huonoa. Päivä Roomassa riitti. Asuimme Montefiasconessa Bolsena järven rannalla vuorenrinteellä jossa kävi tuulenhenkäys läpi vuorokauden. Täällä ei ollut niin paljon turisteja ja junamatka Roomasta oli vain tunti ja matka oli edullinen jotain 10 euroa edestakaisin. Lähistöllä oli myös muita kaupunkeja kuten Tarquinia, joka oli viehättävä rauhallinen merenrantakaupunki ja Viterbo ihastutti keskiaikaisuudellaan -monet filmit kuvattu Viterbossa. Tarquinissa (Etruskien asuinaluetta)yhdistyi kulttuuri ja rantaloma. Hyvää lomaa mutta Italia on paljon muutakin kuin Rooma. Italialaiset ihmiset ovat todella ystävällisiä suomalaisille.

    • anna

      kyllä siellä hyvin pärjäsi englannilla.

      • maikki

        CIAO!
        Nyt olen oppinut yhden sanan italiaa.
        Matka lähestyy, Soneraplazalta olen katsellut säätietoja, näyttäisi aikä lämpimältä viikonloppuun saakka. Olen keskustellut näillä palstoilla myös toisten Italia-fanien kanssa. Kaikki kehuvat Rivaa ja ehkä mekin lähdemme omatoimisesti sekä Veronaan sekä laivalla johonkin kaupunkiin. Markkinoita siellä kuulema on; onko mitään, jota suosittelet ostoksia?
        Entä ne viinit, kannattaako ostaa jotakin spesiaalia sieltä Trenton retkeltä? Monet ottavat konjakin heti ekana aamusta, onko se takuuvarma, ettei pöpöjä tule? Joo, matkalaukku on pakattu, on fleecepaitaa, pitkät housut ym. Eikös ole sellaista, että jos katoliseen kirkkoon menee, niin pitää olla hyvin puettu?
        Viimeiset matkavinkit ovat tervetulleita!!!

        Terv. Maikki


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      81
      1916
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1719
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1584
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1316
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1244
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1242
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1216
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1192
    9. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1181
    10. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      44
      1176
    Aihe