Kumpaa 2-tahtiseen perämoottoriin?
Entä tarviiko "vanhemmat" koneet lyijyn korvaavan lisäaineen?
95E vai 98E??
16
4201
Vastaukset
- Vesku
Itse käytän 98:a,vaikka menis varmaan 95:kin.Varmuus ennen kaikkea!
- Osku
Tällaiset asiat kannattaa katsoa moottorin käsikirjasta, eikä kysellä täältä laidasta laitaan meneviä arvauksia.
- Jomppe
...mutta kun ei ole Mänyääliä. Ja vaikka olisi, niin 1985 vuonna ei ollut 95E eikä 98E käytössä vaan 92,96 ja 99.
- HK2
Mä tykkään että se lyijy vaikutti lähinnä venttiivarsien voiteluun, eli ei koske 2-tahtisia. Voin olla väärässäkin.
- Jomppe
Joo, itsekin ajattelen, että 4tahti koneissa tuo lyijy oli tarpeellinen(siis venttiilikoneet).
Pienkonekorjaaja väitti, että konerikot myös 2-T koneissa lisääntyneet, kun käytetään 95E bensaa?!
oli jopa mitannut pakokaasun lämpötilaa 99 vs. 95E! paljon kuumempi oli 95E?? - Yamaha
Jomppe kirjoitti:
Joo, itsekin ajattelen, että 4tahti koneissa tuo lyijy oli tarpeellinen(siis venttiilikoneet).
Pienkonekorjaaja väitti, että konerikot myös 2-T koneissa lisääntyneet, kun käytetään 95E bensaa?!
oli jopa mitannut pakokaasun lämpötilaa 99 vs. 95E! paljon kuumempi oli 95E??Saattaapa olla näinkin. Itse olen ajellut 70-luvun lopun Yamahalla vuodesta 1997 lähtien lähes pelkästään 95E:llä ja vm. 1991 Yamahalla kolme kesää pelkästään 95E:llä. Molemmat siis 2-t koneita. Toistaiseksi ei konerikkoja. Jännä nähdä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan...
- YAMAHA 55
Yamaha kirjoitti:
Saattaapa olla näinkin. Itse olen ajellut 70-luvun lopun Yamahalla vuodesta 1997 lähtien lähes pelkästään 95E:llä ja vm. 1991 Yamahalla kolme kesää pelkästään 95E:llä. Molemmat siis 2-t koneita. Toistaiseksi ei konerikkoja. Jännä nähdä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan...
Hintaero on aika pieni.98:lla käy tasasemmin ja on varmasti paras!
- tuntematon
YAMAHA 55 kirjoitti:
Hintaero on aika pieni.98:lla käy tasasemmin ja on varmasti paras!
Minun puolestani kukin saa koneessaan käyttää mitä haluaa mutta ihmettelen, että koska oktaaniluku kertoo bensiinin puristuskestävyydestä eikä puristus ole kovin ihmeellinen missään 2-tahtisessa, niin mikähän silloin koneen saa käymään tasaisemmin.
- Yamaha
tuntematon kirjoitti:
Minun puolestani kukin saa koneessaan käyttää mitä haluaa mutta ihmettelen, että koska oktaaniluku kertoo bensiinin puristuskestävyydestä eikä puristus ole kovin ihmeellinen missään 2-tahtisessa, niin mikähän silloin koneen saa käymään tasaisemmin.
Niinpä... Sitä paitsi molempien käyttämieni Jammujen oktaanisuositus on muistaakseni jotakin 90 tai 92 alkaen... Sen puolesta 95 riittää vallan mainiosti!
- Pilot 22
tuntematon kirjoitti:
Minun puolestani kukin saa koneessaan käyttää mitä haluaa mutta ihmettelen, että koska oktaaniluku kertoo bensiinin puristuskestävyydestä eikä puristus ole kovin ihmeellinen missään 2-tahtisessa, niin mikähän silloin koneen saa käymään tasaisemmin.
Lisään tähän soppaan vielä sen,että 80-luvun Mercuryissa ohjekirja kertoo:Käytä vähintään 97 oktaanista bensiiniä(oli myös takuun vomassaolon edellytys).Joten mitäs tähän sanotte?.
- Ykä
Pilot 22 kirjoitti:
Lisään tähän soppaan vielä sen,että 80-luvun Mercuryissa ohjekirja kertoo:Käytä vähintään 97 oktaanista bensiiniä(oli myös takuun vomassaolon edellytys).Joten mitäs tähän sanotte?.
Mitäpä tuohon voisi sanoa. Mercuryllä on ollut valmistuksessa malleja, jotka ovat vaatineet normaalia korkeaoktaanisempaa polttoainetta, eikä varmaan ole ollut ainoa tehdas jolla tilanne on ollut tämä. Kyseinen vaade ei suinkaan koskenut kaikkia konesarjan malleja.
Omalla kohdalla siirryin käyttämään vanhassa jammussa 98 kun olin havaitsevina että koneen sai sillä toimimaan äärihidasta paremmin kuin 95:sella. Mitään muuta järkevää syytä ei ainakaan oman koneeni kohdalla ole 98 käyttöön.
Ikäni olen ajellut halvimmalla saatavalla lailisella polttoaineella joka on täyttänyt tehtaan speksit. Nyt vain on ollut tarve puristaa hidaskäynti niin rajalle, että on tullut huomioitua tämäkin. - jomppe
Pilot 22 kirjoitti:
Lisään tähän soppaan vielä sen,että 80-luvun Mercuryissa ohjekirja kertoo:Käytä vähintään 97 oktaanista bensiiniä(oli myös takuun vomassaolon edellytys).Joten mitäs tähän sanotte?.
Tässä sitä ollaan! Taitais olla paras laittaa 98E, noin varmuuden vuoksi...
- Osku
jomppe kirjoitti:
Tässä sitä ollaan! Taitais olla paras laittaa 98E, noin varmuuden vuoksi...
Mikä ihmeen kynnys on hankkia käsikirja, josta asia selviää tai soittaa maahantuojalle ja kysyä. Turha näitä keskenään ristiriitaisia vastauksia on enempää ihmetellä.
- HOj
Osku kirjoitti:
Mikä ihmeen kynnys on hankkia käsikirja, josta asia selviää tai soittaa maahantuojalle ja kysyä. Turha näitä keskenään ristiriitaisia vastauksia on enempää ihmetellä.
Hei
2-T koneessa voi käyttää mainiosti 95E bensaa, ainut syy käyttää 98E bensaa on se että jos sytytyksessä on vikaa niin 98E bensa ei ole niin herkkää väärälle sytytysennakolle (ei ala nakuttaa) tms. ja kone saattaa kestää rikkoutumatta vähän pidempään.
Tarkistin asian joskus vuonna 99 shellin asiantuntijoilta, suosittelivat 98E bensaa tästä syystä, mitään muuta syytä ei ollut.
Ajan edelleen 95E.llä koska koneeni sytytysboxi on kunnossa. Elektronisella sytytyksellä on muutenkin ihan turha miettiä, se joko toimii tai sitten ei. - -91
Pilot 22 kirjoitti:
Lisään tähän soppaan vielä sen,että 80-luvun Mercuryissa ohjekirja kertoo:Käytä vähintään 97 oktaanista bensiiniä(oli myös takuun vomassaolon edellytys).Joten mitäs tähän sanotte?.
Päteeköhän tuohon konemalliin samat reseptit?? Eli 98?
- POKE
ITE OON KÄYTTÄNYT AINA 95 OKTAANISTA 2-T KONEESSA JA EI OLE OLLUT ONGELMIA
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan603368Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan282970- 1212366
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281452- 111396
Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631336Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj131088- 74989
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39932Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13812