Kustas

jjoutava

Nyt runoilijat, otsikon sana on useasti käytetty runoudessa ,'mistäs tulet kustas tulet... Nyt aloittaja ei ole Ruune vaan kelvoton ja osaamaton jjoutava, voisin olla myös Kustaa, sekin on arveluttava nimi.
En kuitenkaan ole jonninjoutava vaan olen jjoutava, se on nimeni.

19

538

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wanha p.poloinen

      Se velisurmaajabiisi jäi mieleen kun koulupoikana kuulin siitä. Sehän alkoi juuri...mistäs tulet poikani poloinen

    • 13+14

      Tupeppas Kalle,
      mennään Kustaan ikkunan alle........tämäkin on runonmittaa.

      Anopiltani joskus kuulin ja h e t i jäi mieleen.

      • höh höh

        Vaatii jo rohkeutta osallistua näihin korkealentoisiin aloituksiin! Sanon sen näin:

        Kohta en kuse tännepäinkään !


      • görgyj
        höh höh kirjoitti:

        Vaatii jo rohkeutta osallistua näihin korkealentoisiin aloituksiin! Sanon sen näin:

        Kohta en kuse tännepäinkään !

        minne menee, ja kusta tulee!


      • jjoutava
        höh höh kirjoitti:

        Vaatii jo rohkeutta osallistua näihin korkealentoisiin aloituksiin! Sanon sen näin:

        Kohta en kuse tännepäinkään !

        Esimerkkejä ei löytykänä.
        Kalevalasta yks.

        Siitä lieto Lemminkäinen arvelee, ajattelevi,
        mistäpä sukset saisi, kusta suksia sukusen.

        Kävi Kaupin kartanohon, päätyi Lyylikin pajahan:
        Oi on viisas vuojelainen, kaunis Kauppi lappalainen!,
        Tee mulle sukset sukeat, kalhut kaunoiset kaverra,
        joilla hiihän Hiien hirven Hiien peltojen periltä!"


      • Wanha Wäinämöinen
        jjoutava kirjoitti:

        Esimerkkejä ei löytykänä.
        Kalevalasta yks.

        Siitä lieto Lemminkäinen arvelee, ajattelevi,
        mistäpä sukset saisi, kusta suksia sukusen.

        Kävi Kaupin kartanohon, päätyi Lyylikin pajahan:
        Oi on viisas vuojelainen, kaunis Kauppi lappalainen!,
        Tee mulle sukset sukeat, kalhut kaunoiset kaverra,
        joilla hiihän Hiien hirven Hiien peltojen periltä!"

        laski laulellen vesiä. Kyldyyrissä löytyy.


      • jjoutava
        Wanha Wäinämöinen kirjoitti:

        laski laulellen vesiä. Kyldyyrissä löytyy.

        Naapuri koiraa syytti, lempo kussu alppiruusun juureen niin että ruusu kuoli. On aivani turhaa koiraa syyttää jos itse sinne tuhkat kiukaan alta heittää, siitähän se vasta kuoleeki.


      • Kustavissa
        jjoutava kirjoitti:

        Naapuri koiraa syytti, lempo kussu alppiruusun juureen niin että ruusu kuoli. On aivani turhaa koiraa syyttää jos itse sinne tuhkat kiukaan alta heittää, siitähän se vasta kuoleeki.

        Kustavilainen tilasi linja-auto rahtina olutta ja kysyi, milloin se on Kustavissa/kustavissa.

        Päydällä oli monta mukia ja join kustakin mukista.

        DDDDDDDDDDDDDDDDDDD


      • svenska dagen
        Kustavissa kirjoitti:

        Kustavilainen tilasi linja-auto rahtina olutta ja kysyi, milloin se on Kustavissa/kustavissa.

        Päydällä oli monta mukia ja join kustakin mukista.

        DDDDDDDDDDDDDDDDDDD

        Se onkin Kuppa-Kustaan syntymäpäivä viikonloppuna, laittakaas lippu salkoon !


      • Kauan sitten
        svenska dagen kirjoitti:

        Se onkin Kuppa-Kustaan syntymäpäivä viikonloppuna, laittakaas lippu salkoon !

        Junassa matkustavaalla herrasmiehellä oli kaunis laatikko matkatavarana, vastapäätä istuva herra oli tuntevinaan sen Wisky-lootaksi, ja sieltä sitä ruskeaa ainetta valui, hän maistoi sormenpäällä varovasti ja kysäisi skottilaista??
        Ei ei fox terrieri se vaan on.

        Sen pituinen se


      • naureskellut

        Juupa juu, ennen oli huumoriakin.


    • Muistan minäkin kuulleeni tuon vanhan laulun jota äitinikin lauleli lasna ollessani. Googeloimalla tuo löytyi mutta valitettavasti vain lausuttuna eikä laulettuna.
      https://www.youtube.com/watch?v=G-0LZXMKcaM
      Minä kun arvelin että tuon KUSTAS tulevan yksikön toisen persoonan murteellisesta kusi-sanan omistusmuodosta. Ei onneksi ollut, vaan ihan siisti juttu, ellen minä nyt sitä pilaamaan tullut.

      • po. Arvelin tuon KUSTAS-sanan....


      • jonekki

        TuuppasKalle Kustaan sänkyyn.


      • Kattleija kirjoitti:

        po. Arvelin tuon KUSTAS-sanan....

        Tässä tuo vanha viisu ihan laulettuna. Taitaa olla esitys vuodelta 1939 ja julkaistu you tubeen
        viime vuonna. Suomalaiset mamut laulaneet sen Ameriikassa, liekö New Yorkissä.
        https://www.youtube.com/watch?v=rZivI4T7C9M


    • Miksi Kustaa on muka arveluttava nimi. Hyvä suomalainen miehen nimi, joka kelpasi Kustaa Vaasallekin. On muitakin Kus-alkuisia nimiä kuten Kusti. Arvostettu presidenttimmekin oli tuon niminen, Juho Kusti Paasikivi.

    • jjoutava

      Tosiaankin, ei sitä aina kustaissa muisteta, että kustaissa on jotakin kuninkaallista.

    • että.on.nimiväännöksiä

      Nimihän ei miestä eikä naistakaan pahenna.
      Mahtaako kukaan tuntea ketään Kullervo Pellistä tai Vieno Huttusta?

    • Ramoona_

      Urinointi kansanomaisella nimityksellään on antanut inspiraatioita arkisille , alatyylisiksikin luettaville kuvallisille ilmaisuille. Ilmaisuvoimaa on, vahingon , petoksen ja häpeän symboliikkaa. Hiljaa kuin kusi sukassa, kusta päässä ja kusessa ollaan. Toisia voidaan kusta silmään, kusettaa ja nykykielellä kusta omiin , yhteisiin tai toisten muroihin. Murojuttu on suunnilleen samaa kuin karhunpalvelus, hyväätarkoittava teko, joka koituukin vahingoksi.
      Karhu näki nukkuvan miehen, jonka otsalla kärpänen pörräsi. Karhu halusi auttaa miestä, otti kivenmurikan ja löi kärpästä. Molemmilta lähti henki.

      Entäs tämä sota-ajan runo , tekijä kai tuntematon :

      "Aatoksen siivin, luoksesi hiivin/ suutelen silmäsi uneen.
      Vartipaikalla suorana seisten/ kirjoitan nimesi lumeen."

      Tasapuolisuuden nimissä naisetkin huomioitava:

      "Niin tuli nekin ropinat pidettyä, sanoi akka kun tuohelle kusi."

      Lasten kanssa on keskusteltu, onko kusi kirosana, kun sitä ei saa käyttää. Sanahan sinänsä on viaton, ja nythän ketjussa käydään kielenrakennekeskustelua ja kansanperinnenäkökulmakin tulee esiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      150
      1469
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      911
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      723
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      573
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      504
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      155
      471
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      37
      453
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe