Jatkuva pahoinvointi ja oksettava olo

onneton m27

Olen 27-vuotias mies ja olen jo vuosia kärsinyt voimakkaista vatsakivuista ja pahoinvoinnista.
Oireet ovat pahentuneet päivä päivältä pahemmiksi, joten jotain asialle on nyt tehtävä.
Olen käynyt vuonna 2009 seuraavissa testeissä:
-Keliakia
-Laktoosi-intoleranssi
-Gastroskopia
-Kolonoskopia
-Vatsan ultraääni
-Laajamittaiset verikokeet

Mitään elimellistä vikaa minusta ei kuitenkaan löytynyt, joten lääkärin mukaan olen terve.
Itse en kuitenkaan tunne samoin.
Herään lähes joka aamu kuvottavaan ja oksettavaan oloon.
Muutama minuutti heräämisen jälkeen vatsassa alkaa polttamaan niin voimakkaasti että on pakko mennä kakalle. Vaaleanruskea puuromainen kakka syöksyy vauhdilla kohti pönttöä. Aina se ei mene edes vetämällä viemäriin, vaan jää kellumaan pönttöön.
Tämä sama ilmiö toistuu lähes joka aamu.

Suurimman osan päivästä minulla on huono, kuvottava ja oksettava olo.
Monesti pelkkä ajatuskin ruuasta saa oksennusrefleksin käynnistymään.
Muutaman kerran olen oksentanut kun olen koittanut ottaa lääkettä, tai olen pessyt hampaita.
En lähes koskaan pysty syömään annosta loppuun vaan se jää usein kesken. Ruokailun jälkeen minulta tulee hikan ja röyhtäilyn kaltaisia sekoituksia suusta. Tuntuu kuin ruoka nousisi takaisin refluksitautimaisesti ylöspäin, rintaa ei kuitenkaan mielestäni polta.

Tuon pahoinvoinnin takia minulla ei ole lähes koskaan ruokahalua. Tästä syystä olen melko laihassa kunnossa, väsyn helposti, enkä jaksa tehdä samalla tavalla asioita niinkuin ikäiseni kuuluisi tehdä.

Olen huomannut että olen ollut viimevuosina hyvin usein stressaantunut, välillä minua myös ahdistaa.
Sen olen huomannut että stressi pahentaa oireita. En tiedä johtuuko stressi näistä mahaoireista vai aiheuttaa stressi mahaoireet.
Stressi ei kuitenkaan yksinään selitä näitä oireita. Monesti kun olen esimerkiksi lomalla, eikä ole huolta mistään niin mahavaivoja ja pahoinvointia on siitäkin huolimatta.
Aina minulla ei kuitenkaan ole pahoinvointia tai oksettavaa oloa. Varsinkin iltaisin pystyn usein syömään normaalisti. Välillä saattaa olla myös kokonaisia päiviä että ruoka maistuu todella hyvin, ja silloin saatankin syödä uskomattoman paljon. Näitä hyviä hetkiä on kuitenkin valitettavan harvoin.

En todellakaan haluaisi olla näin laiha, saan jatkuvasti kuulla siitä vittuilua, ja naistenkin saaminen on tästä syystä melkein mahdotonta. Kukaan ei oikeasti halua laihaa miestä.

Koska minulla on usein huono ja oksettava olo, ei ruokakaan luonnollisesti maistu.
Yritän väkisin kuitenkin saada edes minimimäärän kaloreita päivässä.
Se mistä nuo kalorit sitten koostuu, ei kyllä varmaan helpota yhtään mahaoireitani.
Usein ainakin yli puolet päivän kaloreista koostuu nestemäisestä ravinnosta (sokeripitoiset kiisselit, sokeripitoiset mehut, jogurtit jne..). Muu syöminenkin on usein hyvin kaloripitoista (mysli, pizza, hampurilainen, lihapiirakka jne..). Kiinteän ja kuivan ruuan syöminen tuntuu todella vaikealta, esim. ranskalaiset tai leipä.
Teen itse ruokaa hyvin harvoin, ehkä 2-3 kertaa kuukaudessa.
Syömisen pitäisi olla nautinnollista, rentouttavaa ja mukavaa, minulle se on kuitenkin pelkkää pakkopullaa. Sitä vain kokoajan miettii että mitenköhän sitä tänään saisi menemään alas edes minimi kalorimäärän ettei laihdu entistä laihemmaksi.
Alkoholia jos erehtyy joskus juomaan niin oksennan sen jälkeen jopa pahimmillaan monta päivää, eikä ruokailusta tule yhtään mitään useaan päivään. Tästä syystä olenkin jättänyt alkoholin juomisen korkeintaan muutamaan kertaan vuodessa.

Mikä ihme minua oikein vaivaa? Lääkäreiden mukaan olen terve, mutta kuulostaako tämä teidän mielestä siltä?
Haluaisin saada normaalin terveen elämän takaisin, pois tämän jatkuvan pahoinvoinnin. Haluaisin painaa enemmän, aloittaa vaikka painojen nostelun ja näyttää normaalilta. Tässä elämäntilanteessa se ei kuitenkaan valitettavasti onnistu :(.

Nyt haluaisin teiltä apua että miten saan terveen elämän takaisin?
Jos minussa ei kerran mitään elimellistä vikaa ole niin olisiko vaihtoehto mennä ravintoterapeutin luokse?
Vai pitäisikö minun kuitenkin vielä mennä uudestaan toiselle lääkärille ja vaatia jotain koetta uudestaan, tai onko minusta teidän mielestänne jäänyt jokin tärkeä koe ottamatta?
Jos ruokavalion muutoksella saisin tämä pahan olon pois, ja sitäkautta pystyisin alkaa syömään taas normaaleja kotiruokia normaalin määrän?
Onko terveyskeskuslääkärin kautta mahdollista sitten päästä ravintoterapeutille?
Vai onko järkevintä mennä suoraan yksityiselle ravintovalmentajalle, joita katsoin löytyvän osoitteesta: http://ravintovalmentaja.fi/jasenet.html ?

Kiitos oikein paljon kaikille auttaneille!

24

13058

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoitsuuuuu

      Onko sappikokeet otettu myös? Entä maksa?

      Ei kuulosta kyllä terveeltä elämältä.. Jännä ettei mitään ole löytynyt noiden tutkimusten perusteella!

      • onneton m27

        Onhan minulta tuo vatsan ultraääni otettu, joten kai siinä olisi jotain näkynyt jos esim. sappikiviä olisi.
        Maksa-arvot otettiin verikokeen yhteydessä. Kaikki arvot olivat kunnossa.

        Olen oppinut elämään noiden vatsakipujen kanssa, mutta tuo pahoinvointi ja ruokahaluttomuus häiritsee nyt todenteolla. Olen huomannut että nukkuessa minulla ei juuri koskaan ole maha kipeä tai pahoinvointia.
        Yöllä näen monesti unta että syön ruokia hirveitä määriä kun on niin hyvä olo.
        Monesti myös herään öisin hirveeseen nälkään ja joskus saatan syödäkkin jotain nopeasti suuhun laitettavaa.
        Mutta heti kun herään aamulla niin paha olo alkaa lähes heti. Ei puhettakaan että pystyisi syömään moneen tuntiin heräämisen jälkeen.


    • Huolestunut maha

      Mullakin on nyt ollut aina silloin tällöin aivan samanlaiset oireet kun sulla. Musta tuntuu että oireet vaan pahenevat jos on duunissa stressiä ja elämässä muutenkin aivan liikaa huolia.
      Onko selvinnyt sulle mistä tää johtuu?

      • -parantunut-

        Itse kärsin jokunen vuosi sitten myös voimakkaista mahaoireista. Ruoka ei maistunut normaaliin tapaan, aamupuuro jäi usein kesken ja hampaanpesun yhteydessä tuli yököttävää tunnetta. Kun oireet pahenivat aloin huolestua enemmän ja enemmän, tunsin itselläni rytmihäiriöitä, oli oli heikko ja pahimpina aikoina en voinut muuta kuin maata sohvalla. Tässäkin tilanteessa syke oli hyvin korkealla vaikka en mitään tehnyt. Mitä pahemmaksi oli muuttui sitä enemmän aloin amaa olotilaani seuraamaan ja oireet tuntuivat pahenevan. Kävin useissa verkikokeissa, sydänfilmit otettiin, röntgenkuvat, ja lopulta myös gastroskopia.

        Jotenkin kaikki muuttui tuon gastroskopian jäljeen. Koska kaikkien testien mukaan olin terve ja mahasta ei löytynyt mitään aloin päästä niskanpäälle olotilani suhteen. En osaa mitenkään muuten selittää noita fyysisiä tuntemuksia kuin stressillä, pelkäämisellä ja huolehtimisella. Pelkäsin sairastavani jotain vakavaa tautia.

        Paranin tuosta "sairaudesta". Siihen auttaa paljon se että myönnät ittsellesi pelkääväsi ja myönnät että se johtuu stressistä. Syöt terveellisesti, esimerkiksi puuroa aamuisin, mehukeittoja, ruisleipää. Ylipäätään terveelliset ja säännölliset ruokailut. Jätä pois kaikki mikä aiheuttaa mahaoireita kuten kahvi, suklaa, karkit, rasvainen ruoka kuten pizzat hampurilaiset, sekä voimakkaat mausteet kuten pippuri. Kannattaa myös kokeilla maitohappobakteereita.


      • kkolluu
        -parantunut- kirjoitti:

        Itse kärsin jokunen vuosi sitten myös voimakkaista mahaoireista. Ruoka ei maistunut normaaliin tapaan, aamupuuro jäi usein kesken ja hampaanpesun yhteydessä tuli yököttävää tunnetta. Kun oireet pahenivat aloin huolestua enemmän ja enemmän, tunsin itselläni rytmihäiriöitä, oli oli heikko ja pahimpina aikoina en voinut muuta kuin maata sohvalla. Tässäkin tilanteessa syke oli hyvin korkealla vaikka en mitään tehnyt. Mitä pahemmaksi oli muuttui sitä enemmän aloin amaa olotilaani seuraamaan ja oireet tuntuivat pahenevan. Kävin useissa verkikokeissa, sydänfilmit otettiin, röntgenkuvat, ja lopulta myös gastroskopia.

        Jotenkin kaikki muuttui tuon gastroskopian jäljeen. Koska kaikkien testien mukaan olin terve ja mahasta ei löytynyt mitään aloin päästä niskanpäälle olotilani suhteen. En osaa mitenkään muuten selittää noita fyysisiä tuntemuksia kuin stressillä, pelkäämisellä ja huolehtimisella. Pelkäsin sairastavani jotain vakavaa tautia.

        Paranin tuosta "sairaudesta". Siihen auttaa paljon se että myönnät ittsellesi pelkääväsi ja myönnät että se johtuu stressistä. Syöt terveellisesti, esimerkiksi puuroa aamuisin, mehukeittoja, ruisleipää. Ylipäätään terveelliset ja säännölliset ruokailut. Jätä pois kaikki mikä aiheuttaa mahaoireita kuten kahvi, suklaa, karkit, rasvainen ruoka kuten pizzat hampurilaiset, sekä voimakkaat mausteet kuten pippuri. Kannattaa myös kokeilla maitohappobakteereita.

        Voiskohan oireet johtua masennuksesta? Mulla on ollut masennus, josta olen juuri toipumassa. Ruoka ei maistunut, mulla kyllä oli nälkä, mutta ei tehnyt mieli syödä mitään. Varsinkin aamut ja päivät oli tosi pahoja, illalla olo oli useimmiten ihan normaali. Varaapa aika psykiatrille, jos saisit mielialalääkkeillä helpotusta oloosi.


      • paulamummu
        -parantunut- kirjoitti:

        Itse kärsin jokunen vuosi sitten myös voimakkaista mahaoireista. Ruoka ei maistunut normaaliin tapaan, aamupuuro jäi usein kesken ja hampaanpesun yhteydessä tuli yököttävää tunnetta. Kun oireet pahenivat aloin huolestua enemmän ja enemmän, tunsin itselläni rytmihäiriöitä, oli oli heikko ja pahimpina aikoina en voinut muuta kuin maata sohvalla. Tässäkin tilanteessa syke oli hyvin korkealla vaikka en mitään tehnyt. Mitä pahemmaksi oli muuttui sitä enemmän aloin amaa olotilaani seuraamaan ja oireet tuntuivat pahenevan. Kävin useissa verkikokeissa, sydänfilmit otettiin, röntgenkuvat, ja lopulta myös gastroskopia.

        Jotenkin kaikki muuttui tuon gastroskopian jäljeen. Koska kaikkien testien mukaan olin terve ja mahasta ei löytynyt mitään aloin päästä niskanpäälle olotilani suhteen. En osaa mitenkään muuten selittää noita fyysisiä tuntemuksia kuin stressillä, pelkäämisellä ja huolehtimisella. Pelkäsin sairastavani jotain vakavaa tautia.

        Paranin tuosta "sairaudesta". Siihen auttaa paljon se että myönnät ittsellesi pelkääväsi ja myönnät että se johtuu stressistä. Syöt terveellisesti, esimerkiksi puuroa aamuisin, mehukeittoja, ruisleipää. Ylipäätään terveelliset ja säännölliset ruokailut. Jätä pois kaikki mikä aiheuttaa mahaoireita kuten kahvi, suklaa, karkit, rasvainen ruoka kuten pizzat hampurilaiset, sekä voimakkaat mausteet kuten pippuri. Kannattaa myös kokeilla maitohappobakteereita.

        Kahvi luomuna, suklaa ilman karrageenia, karkit ilman luomusokeria, rasvat luonnollisia ja öljyt aina luomua ja luomukermaviiliä paljon - rasvaton ruoka sairastuttaa!

        Pizzat ilman glutamaattitäytteitä, hiivauutteita ja hydrolysaatteja, ei sieniäkään. Luomumausteet käyttöön, sillä muita ei kukaan valvo missään. Maitohappobakteereita tai mitään lääkkeitä en käytä itse enkä suosittele muillekaan. Rahalla ostetaan oikeaa ruokaa, luomulihaa esimerkiksi joka päivä. Katsos:
        http://karppaus.info/forum/viewtopic.php?p=1162611&sid=23abf88fe6d68844eefc17c9ffc837c2#p1162611


    • ...

      Itse oon 19.10.2009 kärsinyt jatkuvasta pahoinvoinnista ja kuvottavasta olosta. Tää alko ihan yhtäkkiä. Menin terveenä nukkumaan ja heräsin aamulla hirveään pahoinvointiin ja oksensin seuraavat neljä päivää. Tämän jälkeen tällasia oksentelujaksoja on ollut ihan muutamia. Kurkussa on inhottava tunne, ihan kuin yökkäysrefleksi olis koko ajan tuloillaan. Lääkärien mukaan kaikki mahdolliset testit on tehty, mitään elimellistä syytä ei löydy. Niinpä mut diagnosoitiin ahdistuneeks ja masentuneeks. Olin alussa aivan raivona ja enkä vieläkään usko tuohon itse. Sen myönnän, että masentunut olen, mutta se alko kaksi kuukautta tuon pahoinvoinnin alkamisen jälkeen ja ihan siitä syystä kun tajusin, ettei se pahoinvointi oo lähdössä minnekään ja joudun elämään sen kanssa ehkä loppuelämäni - ja entä kun en halua elää? Huono olo on koko ajan, ihan siitä hetkestä kun herään siihen asti kunnes nukahdan. Elämä on ollut ihan pirun rankkaa, viime vuosi oli elämäni hirvein. Ei yhtään tervettä päivää.

    • kuinaloitaja

      Harmi, ettei aloittaja ole täällä enää käynyt. Itsellä aivan samat oireet ja pelottaa mistähän voi jouhtua.

    • vottak

      Heip, mulla samat oireet olleet nyt noin kaksi vuotta.. Tuntuu välillä niin rankalta, aamut on pahimpia.. Lääkärit vähättelee oireitani ja epäilevät vain raskauksia ja syömishäiriötä koska paino on pudonnut, mutta kyse ei ole näistä kummastakaan.. Apua ei tunnu saavan mistään.

      T. Nainen 21v, 178cm/60kg

    • Ketps

      M 20. Itsellänikin samaa. Aamuisin kun meen kouluun, en pysty edes kuvittelemaan ruokia oksennan samantien. Pelkään sitä jos oksennan luokkahuoneessa ja siitä saa kuulla sitä vittuilua loppuelämän. lääkärissä kävin ja kaikki oli ihan ok.. Olen aika laiha mutta yritän syödä säännöllisesti. Oireihin tämä ei kuitenkaan auta. En ole raskaana...

    • mauw85

      Psykologisia oireita veikkaisin, jos testejä on tehty. Paniikkihäiriö, ahdistuneisuushäiriöt, sosiaalisten tilanteiden pelko, masennus... Kannattaa ottaa näuden mahdollisuus huomioon jos elimellisiä vikoja ei löydy.

    • oskdfopksdpfk

      Hei,
      suosittelen puuroa aamuisin.
      Mulla oli tosi kipeä maha n. kuukauden ajan, mahaa pisti, ripulia, n. kahden tunnin välein tuli kauhea pistos mahaan, luulin että kuolen!
      Aloin syödä puuroa aamuisin eikä enää mitään oireita ole ollut. En tiedä auttaako kaikille mutta itselleni auttoi! :)

    • Tunnen kaksi

      Kaksi tuttua jolla samanlaisia oireita, molemmilla tuon aiheutti pienikin määrä laktoosia. Kokeilkaa kokonaan laktoosittomia tuotteita 2pv ni voi olla, että olo
      paranee.

    • joku256

      Lähtisin siitä liikkeelle, että ensinäkin jätät rasvaiset ruoa pois (pizzat, mapparit), alat tehdä kotiruokaa. Kokeile gluteenitonta ruokailua, pysy siinä jos auttaa. Kokeile laktoositonta ruokavaliota, pysy siinä jos auttaa. Aina ei testeissä näy keliakiaa yms vaikka ei viljat sopisikaan. Epäilen, että aloittajalla voisi olla refluksi (tai silence refluksi). Suosittelisin myös pitämään ruokapäiväkirjaa / oirepäiväkirjaa ja pysymään 5 aterian päivärytmissä. Näin voisit saada vihiä aiheuttaako jokin ruoka-aine sinulle tuota oloa.

    • RAL

      Onko verensokeri ihan normaali?

      • RAL

      • zzzzxxxxx

        Hei,
        Onko kieli valkoinen kun heräätte aamuisin ja tuntuu kuin olisi pala kurkussa?


    • ruokavaliokuntoon

      Prosessoitu suomalainen maito, viljat, sokerit, stressi, keinomakeutusaineet, prosessoidut kasviöljyt (margariinit, kasvirasvakermat jne...) ja lisäaineet. Ne kun jättää pois, rauhoittuu elimistö aika monella.

      • zzzzxxxxx

        Jos juotte kaksi kulausta vettä, niin kuuluuko kehosta ääni kuin vesi menee eteenpäin ruokatorvessa. Minulla myös on lihaksien puutumista lähinnä reisissä.


    • Ahdistunut1234

      Lyhyesti vastattuna. Ahdistus/stressi, ei muia syitä vatsakipuun. Mielialalääkitys auttaa. Koettu on.

    • Kahvipainajainen

      Minulla oli vastaavia oireita mutta lisäksi jatkuvasti paheneva ahdistus ja kuolemanpelko. Jälkimmäinen tuli siitä että minulla oli jatkuvasti rytmihäiriöitä ja joskus ne jäi päälle. Kerrran niin voimakkaat että oli pakko tilata ambulanssi. Söin propralia rytmihäiriöihin mutta ei auttanut. Mitään vikaa mistään tutkimuksista ei löytynyt muuta kuin suuri määrä rytmihäiriöitä ja korkea pulssi. Pari alkoholiannosta niin krapula oli taattu. Kamala huimaus ja sydän löy noin 130 lyöntiä minuutissa.

      Lopulta aloin myös kuumeilemaan. Tällöin tutkittiin ruoka-aineallergioita eikä niissäkään mitään kunnes keksittiin kofeiini. 3 viikkoa täysin ilman kofeiinia (limsat, kahvi, kaakao, tee, suklaa kokonaan pois). Kas kummaa oireet väheni ekoina päivinä ja loppui sitten kokonaam. Pahoinvointi, ahdistus, rytmihäiriöt ihan kaikki. Syyksi paljastui kofeiiniyliherkkyys. Kroppani ei pysty käsittelemään kofeiinia normaalilla nopeudella eli se poistuu todella hitaasti. Tämä johtaa siihen että kofeiinipitoisuus kehossani nousee myrkytysrajaan jolloin kaikki oireet iskee päälle. Ilman kofeiinia olen saanut normaalin elämän takaisin.

    • Anonyymi

      Kokemuksesta tiedän stressi poistuu tosi hitaasti jopa useita vuosia. Keho on hyvä mittari stressi vaikuttaa paljon vatsa oireisiin. Tiedän kokemuksesta

    • Anonyymi

      Roskaruoka on kaikista pahin vatsavaivoihin

    • Anonyymi

      Mene lääkärille ja kysy heiltä että voiko oireesi olla psyykkistä laatua sillä usein on niin. Että keho reagoi asioihin vaikka tietoisuus ei.
      Joten juuri se että iltaisin voit syödä kertoo siitä että asia on psyykkinen. Jos olisi fyysinen niin ei olisi iltaisin parempi olo.
      Moni ihminen reagoi juuri vatsallaan omaan tilaansa esim masennukseen vaikka itse ei tunne edes olevansa masennuksissa . Joten vatsasi pitäisi saada rauhoittumaan . Ja tuo uloste mistä kerroit on selvästi rasvaa joka kelluu veden pinnalla .
      Voitha ottaa uudestaan kaikki kokeet haima, maksa ja vatsalaukun tutkimukset
      Sitten ruoka, kaikki sokeria sisältävät ruuat mitä syöt eivät mitenkään ole oikeaa ruokaa. Dietistit voivat auttaa näissä asioissa.
      Aamupuuro kaurasta on monelle paras käynnistää päivä , ja sitten voisit itse opetella laittamaan ravintorikasta ruokaa se kun valmiita tuotteita . Vaikka tekisit perunamuusia ja sen kanssa lihaa tai kalaa ja jotain ,vaikka raastettua porkkanaa mukaan
      Joten mene uudestaan lääkärille jos toteavat että olet terve niin sitten dietistille tai psykiatrille .

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8504
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2585
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      124
      2303
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1966
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1704
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1519
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1462
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1409
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1203
    Aihe