Mitä koette ehtoollisella?

acimlai nen

Onko kenelläkään mitään mystisiä kokemuksia ehtoollisesta? Itselläni on ollut vaikken silti halua mitenkään mainostaa tai suositella ehtoollisrituaalia.
Olen esimerkiksi pari kertaa kokenut ehtoollista jakavan papin ympärillä eräänlaisen voimakentän.
Toisen kerran se oli papin käsien ympärillä ja toisen kerran tunsin sen jo jonossa noin ehkä puolen metrin päässä papista. Ensimmäisessä tapauksessa pappi oli mies ja toisessa nainen joten sukupuolella ei tunnu olevan mitään merkitystä.
Haluan huomauttaa, etten ole mikään New-Age tyyppi joka palvoo energioita tai muuta sellaista enkä siis halua tehdä mistään kokemuksista epäjumalaa kenellekään. Olen Jumalaan uskova ihminen.
Ihan uteliaisuuttani kysyn.

20

288

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei kysyvä tieltä...

      En mitään, mutta se tietysti johtuu siitä etten kuulu kirkkoon ja näin ollen en myöskään käy ehtoollisella. Sukulaisilta ja tuttavilta toisaalta olen kuullut muutamia outoja kertomuksia. Lähinnä jo eläkkeellä olevilta ja maalla asuvilta ihmisiltä. Oman ikäiseni pinnalliset kaupunkilaisystäväni eivät näitä asioita juurikaan pohdi. Onko kaikessa sitten kyse sattumasta, ihmisen omasta mielikuvituksesta vaiko peräti Jumalasta, siihen en välitä ottaa kantaa.

    • yks uskis vain

      Kiitos, oli mukava lukea, vaikken itse olekaan mitään vastaavaa kokenut.

    • Yksi kerta riitti!

      takertui kitalakeen, eikä meinannut irrota. Viiniä ei annettu tarpeeksi. Liian kalliit ja vähäiset oli muonat, joten katsoin parhaimmaksi erota.

      • Niin monta kertaa kuin olen ehtoolisella ollut, niin monta kertaa en ole kokenut yhtään mitään. Ja kaipa osittain siitä syystä en ole viime vuosina kovin usein ollut innokas enää ehtolliselle menemään. Se on minulle tyhjä toimitus. Haluan kokea tunteita. Niitä koen muualla elämässä.


      • Kokenut hengen
        helsinkijokkeri kirjoitti:

        Niin monta kertaa kuin olen ehtoolisella ollut, niin monta kertaa en ole kokenut yhtään mitään. Ja kaipa osittain siitä syystä en ole viime vuosina kovin usein ollut innokas enää ehtolliselle menemään. Se on minulle tyhjä toimitus. Haluan kokea tunteita. Niitä koen muualla elämässä.

        mitään kun et haluakkaan kokea muuta kun nautintoja.


    • Sari Lint

      Meitä oli noin 20 nuorta alboisamme ja tiesin suurimman osan olevan siellä vain koska oli pakko.

    • Ylen kiitollinen

      ei ole mystisiä. minusta on kiva edes jossain asiassa nin kuin Jeesus toivoo meidän tekevän " niin usein kuin te siitä juotte, tehkää se minun muistokseni." Jeesuksen ristin sovitustyö jokaisen meidän takia kannattaa pitää kirkkaana mielessä joka hetki.

    • acimlai nen

      Kukaan kirkon työntekijä ei ole vielä vastannut tähän kysymykseeni vaikka heistä ainakin papit harrastavat ehtoollisen viettoa ehkä jopa useita kertoja viikossa.

      Olen itse Jumalaan uskova mutten ENÄÄ mene ehtoolliselle koska en usko että Jeesus tarkoitti että sitä pitäisi viettää fyysisenä ateriana. Se mihin Jeesus kehotti on jotain aivan muuta.

      Olen pohtinut asiaa todella syvällisesti ja heitin tästä jokin aika kysymyksen Jeesukselle itselleen kun halusin tietää mitä koko asiasta pitäisi ajatella. Mitä Jeesus tarkoitti? Sain ajatuksiini vastauksen, siis seuraavanlaisen ymmärryksen asiasta.

      Sillä mitä Jeesus sanoi aterioidessaan viimeistä kertaa ennen fyysisen ruumiinsa kuolemaa opetuslasten kanssa ei ole MITÄÄN tekemistä hänen ruumiinsa "uhraamisen" kanssa EIKÄ fyysisen aterioinnin kanssa.
      Kaikki mitä Jeesus sanoi tuossa tilanteessa on vain veratauskuvaa. Minkääan rituaalin vietolla ei ole myöskään ole mitään tekemistä pelastuksemme kanssa. Tällainen touhuilu on oikeastaan noituutta. Siis että yritetään jollain konkreettisella tempulla saada aikaan jotain hengellistä. Muttei asiasta ei pidä hermostuakaan tai joutua paniikkiin koska se vain pahentaisi oloa.

      Jeesuksen opetusten punainen lanka on anteeksiANTAMINEN mitä hän toistamiseen teroittaa evankeliumeissa ja minkä hän toistuvasti laittaa pelastumisen EHDOKSI.

      Jeesus sovelsi anteeksiANTAMISTA siinäKIN tilanteessa kun hänet naulittiin ristille ja kykeni täten näyttämään meille että KAIKKI asiat ovat anteeksiannettavissa näyttivät ne meistä kuinka hankalilta tahansa. Jeesuksen SEURAAMINEN on sitä, että aivan kuten Jeesus antoi anteeksi, niin samalla tavoin annamme mekin anteeksi lähimmäisillemme. Aterioidessaan opetuslastensa kanssa Jeesus opetti siis anteeksiantamisen asiaa mutta hän puhui VERTAUSKUVALLISESTI. "Ehtoollisen viettäminen" Jeesuksen kanssa on ANTEEKSIANTAMISTA.

      Raamatussa on näin:

      Matteus 26:
      26 Aterian aikana Jeesus otti leivän, siunasi, mursi ja antoi sen opetuslapsilleen sanoen: "Ottakaa ja syökää, tämä on minun ruumiini."
      27 Sitten hän otti maljan, kiitti Jumalaa, antoi heille ja sanoi: "Juokaa tästä, te kaikki.
      28 Tämä on minun vereni, liiton veri, joka kaikkien puolesta vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi. 29 Ja minä sanon teille: tästedes en maista viiniköynnöksen antia ennen kuin sinä päivänä, jona juon uutta viiniä teidän kanssanne Isäni valtakunnassa."


      Kysymykseni Jeesukselle käsitteli lähinnä tätä sanaa "puolesta" koska se saa ihmiset helposti ajattelemaan että Jeesus olisi kärsinyt ihmisten puolesta rangaistuksen ja nyt tarvitsee vain ottaa huikat papin kulhosta niin kaikki on hyvin. Tämä olisi siis sitä "Jeesukseen uskomista" ja "hänen sovitustyön uskomista omalle kohdalleen" Mutta EI se näin ole.

      Persoona Jeesus itsekin ON anteeksiantamisen VERTAUSKUVA koska hän oli koko olemuksellaan antautunut juuri tälle. Hän ei enää ole olemassa fyysisenä ukkona maanpäällä. Kun me "syömme" ja "juomme" Jeesuksen se tarkoittaa että SAMASTUMME HÄNEEN hengellisessä mielessä. Olemme silloin vain ANTEEKSIANTAMUSTA täynnä kuten Hän oli. Vain olemme hänen kanssaan yhtä emmekä voi millään muulla ilveellä olla Hänen kanssaan yhtä. Mitään tehoa ei ole sillä HENGELLISESSÄ mielessä että vetäisi vaikka päänsä täyteen papin purkista, siitä vain tulisi humalaan. :)

      Ja sitten se "puolesta".
      KOSKA anteeksiantaminen ja Jeesukseen samastuminen on meille niin vaikeaa niin meidän tarvitsee pyytää siihen Jeesukselta tai Pyhältä Hengeltä apua siihen jolloin Pyhä Henki "suorittaa" anteeksiantamisen" meidän PUOLESTAMME. Kukaan ihminen ei kykene siihen omin voimin.

      Se mitä tapahtuu tällöin on että Pyhä Henki poistaa meidän alitajunnastamme sen syyllisyyden joka heijastuu takaisin meille meitä (tai muita kohtaan) hyökkäävänä pahana maailmassamme, tai tuntuu muuten pahalta ololta, kateudelta, stressiltä ym. sisimmässämme.

      Ehtoollisen vietto Jeesuksen kanssa on siis anteeksiantamista ja jatkuvaa keskustelua tästä rukouksessa hänen kanssaan. Se on ainoa asia mitä pelastus vaatii. Eikä siitä voi fuskata ulkonaisten rituaalien avulla.

      No mitä sanovat kirkon työntekijät tästä?

      • acimlai nen

        Tämä ehtoollisaihen ei näytä sytyttäneen kirkon työntekijöitä vaikka ajattelin että juuri heillä olisi asiasta jotain sanottavaa. Vai eikö ole? Onko jotenkin tabu aihe keskustella kokemuksista ehtoollisella?


      • Itselläni ei ole tuollaisia voimakenttä kokemuksia ehtoolliseen liittyen... eikä muutakaan mystistä... paitsi sellainen merkillinen juttu että monesti kun olen ollut avustamassa ehtoollisen jakamisessa käteni ovat tärisseet vaikka ne eivät tärise muulloin.

        En itsekään ajattele että ehtoollinen on rituaalina synneistä vapauttava asia... vaan että siihen riittää usko. Mutta uskon myös että Jeesuksella oli kyllä ihan syy siihen että hän otti nimenomaan tämän "rituaalin" käyttöön. Jos mietimme kahden Jeesuksen asettaman rituaalin (kaste ja ehtoollinen) symboliarvoa niin niissä elementteinä ovat elämän kannalta aivan välttämättömät asiat... kasteen vesi on kaikkea elämää ylläpitävä voima... ilman vettä mikään täällä ei eläisi. Ja ruoka ja juoma ovat ihmiselle aivan elintärkeitä. Se että Jeesus liitti nämä asiat juuri näihin elementteihin varmasti tarkoittaa jotain. Mutta jos ymmärsin ajatuksesi oikein niin puhut siitä että anteeksiantaminen on ainoa mitä tarvitaan. Mielestäni siinä unohtuu asian toinen puoli jonka Jeesus mainitsee asiasta puhuessaan "antakaa anteeksi... niinkuin teidän taivaallinen isänne antaa teille anteeksi". Eli anteeksiSAAMINEN on myös aivan ehdoton juttu. Kukaan ei ole niin hyvä että ei tarvitsisi anteeksiantoa. Markuksen luvussa 11

        25 Ja kun seisotte rukoilemassa, antakaa anteeksi kaikki mitä teillä on jotakuta vastaan. Silloin myös teidän Isänne, joka on taivaissa, antaa teille rikkomuksenne anteeksi.

        Itse uskon että se että saamme anteeksi omat rikkomuksemme saa sydämeemme rakkauden jonka kautta voimme antaa toisillemme anteeksi (ja tässä Pyhä Henki on läsnä ja vaikuttamassa). Eli tämä anteeksiantamisen ehto on tavallaan vain seuraus siitä että on todella nöyrtynyt Jumalan edessä ja tunnustanut syyllisyytensä pohjia myöten ja saanut siksi kokea anteeksisaamisen parantavan vaikutuksen. Ja uskoisin että Jeesus asetti ihan konkreettisen "rituaalin" siksi että meillä olisi kiinnekohta täällä maallisessa puolessa siihen Hänen lupaukseensa. Eli meidän takiamme... meidän on ehkä helpompi liittyä asiaan kun sillä on joku konkreettinen "heijastus". Pointti mielestäni on siinä että Jeesus kehoittaa viettämään ehtoollista Hänen muistokseen... eli se varsinainen sisältö on siinä Jeesuksen opetuksessa ja anteeksiantamuksessa joka on hengellinen asia... mutta meidän on helpompi liittyä siihen kun käsissämme on jotain konkreettista... ja vielä jotain jolla on aivan valtava symboliarvo. Leipä ja viini syödään ja ne tulevat yhdeksi meidän kanssamme.... samoin me tulemme yhdeksi Jeesuksen kanssa tämän asian kautta. Hän tulee meidän sisällemme hengellisesti (ja symbolisesti maallisesti ehtoollisaineiden kautta) ja sitä kautta meistä tulee enemmän Jeesuksen kaltaisia... rakastavampia ihmisiä jotka kykenevät myös anteeksiantoon.

        Jukka Karlsson
        Kirkon nuorisotyönohjaaja


      • acimlai nen
        EVLJuge kirjoitti:

        Itselläni ei ole tuollaisia voimakenttä kokemuksia ehtoolliseen liittyen... eikä muutakaan mystistä... paitsi sellainen merkillinen juttu että monesti kun olen ollut avustamassa ehtoollisen jakamisessa käteni ovat tärisseet vaikka ne eivät tärise muulloin.

        En itsekään ajattele että ehtoollinen on rituaalina synneistä vapauttava asia... vaan että siihen riittää usko. Mutta uskon myös että Jeesuksella oli kyllä ihan syy siihen että hän otti nimenomaan tämän "rituaalin" käyttöön. Jos mietimme kahden Jeesuksen asettaman rituaalin (kaste ja ehtoollinen) symboliarvoa niin niissä elementteinä ovat elämän kannalta aivan välttämättömät asiat... kasteen vesi on kaikkea elämää ylläpitävä voima... ilman vettä mikään täällä ei eläisi. Ja ruoka ja juoma ovat ihmiselle aivan elintärkeitä. Se että Jeesus liitti nämä asiat juuri näihin elementteihin varmasti tarkoittaa jotain. Mutta jos ymmärsin ajatuksesi oikein niin puhut siitä että anteeksiantaminen on ainoa mitä tarvitaan. Mielestäni siinä unohtuu asian toinen puoli jonka Jeesus mainitsee asiasta puhuessaan "antakaa anteeksi... niinkuin teidän taivaallinen isänne antaa teille anteeksi". Eli anteeksiSAAMINEN on myös aivan ehdoton juttu. Kukaan ei ole niin hyvä että ei tarvitsisi anteeksiantoa. Markuksen luvussa 11

        25 Ja kun seisotte rukoilemassa, antakaa anteeksi kaikki mitä teillä on jotakuta vastaan. Silloin myös teidän Isänne, joka on taivaissa, antaa teille rikkomuksenne anteeksi.

        Itse uskon että se että saamme anteeksi omat rikkomuksemme saa sydämeemme rakkauden jonka kautta voimme antaa toisillemme anteeksi (ja tässä Pyhä Henki on läsnä ja vaikuttamassa). Eli tämä anteeksiantamisen ehto on tavallaan vain seuraus siitä että on todella nöyrtynyt Jumalan edessä ja tunnustanut syyllisyytensä pohjia myöten ja saanut siksi kokea anteeksisaamisen parantavan vaikutuksen. Ja uskoisin että Jeesus asetti ihan konkreettisen "rituaalin" siksi että meillä olisi kiinnekohta täällä maallisessa puolessa siihen Hänen lupaukseensa. Eli meidän takiamme... meidän on ehkä helpompi liittyä asiaan kun sillä on joku konkreettinen "heijastus". Pointti mielestäni on siinä että Jeesus kehoittaa viettämään ehtoollista Hänen muistokseen... eli se varsinainen sisältö on siinä Jeesuksen opetuksessa ja anteeksiantamuksessa joka on hengellinen asia... mutta meidän on helpompi liittyä siihen kun käsissämme on jotain konkreettista... ja vielä jotain jolla on aivan valtava symboliarvo. Leipä ja viini syödään ja ne tulevat yhdeksi meidän kanssamme.... samoin me tulemme yhdeksi Jeesuksen kanssa tämän asian kautta. Hän tulee meidän sisällemme hengellisesti (ja symbolisesti maallisesti ehtoollisaineiden kautta) ja sitä kautta meistä tulee enemmän Jeesuksen kaltaisia... rakastavampia ihmisiä jotka kykenevät myös anteeksiantoon.

        Jukka Karlsson
        Kirkon nuorisotyönohjaaja

        Ja asiallisesta pohdinnasta.

        Olen tästä samaa mieltä: "Eli anteeksiSAAMINEN on myös aivan ehdoton juttu."

        Mutta Jumalan puolelta olemme jo SAANEET anteeksi. Käytännössä otamme vastaan anteeksiantamuksen ANTAMALLA anteeksi. Olemassaolon laeista johtuu että homma menee teknisesti tätä kautta. Mutta tämä on vähän "ylikukrssia" ja "vahvaa ruokaa" kirkolle. ;)
        Henkilökohtaisesti olen kuitenkin kyseenalaistamassa tätä: "Mutta uskon myös että Jeesuksella oli kyllä ihan syy siihen että hän otti nimenomaan tämän "rituaalin" käyttöön. " Mutta huom! En KIELTÄMÄSSÄ toisia uskomasta siihen tai harrastamasta sitä.

        Sinun kokemuksesi:
        " sellainen merkillinen juttu että monesti kun olen ollut avustamassa ehtoollisen jakamisessa käteni ovat tärisseet vaikka ne eivät tärise muulloin."

        Ja se ei johtunut jännittämisestä? Siis ei ollut kahvikuppineuroosi?

        Minulla olisi muitakin mystistä kerrottavaa omista ehtoollisreissuista ja voitaisiinkin keskustella siitä mistä nämä kokemukset tulevat. Jos näitä on paljon niin vaarana on se, että unohtaa uskoa Jumalaan ja alkaa uskoa kokemuksiin ja jahtaamaan niitä. Silloin niistä tulee epäjumalia.
        Siitä on jo muutama vuosi kun olen osallistunut ehtooliseen enkä ole sinne menossa.
        Olen kuitenkin utelias kuulemaan onko kellään muulla vastaavia. Eihän kirkko kiellä puhumasta näistä siitä syystä että asiat olisivat liian pyhiä palstoilla reposteltaviksi tms?


      • acimlai nen kirjoitti:

        Ja asiallisesta pohdinnasta.

        Olen tästä samaa mieltä: "Eli anteeksiSAAMINEN on myös aivan ehdoton juttu."

        Mutta Jumalan puolelta olemme jo SAANEET anteeksi. Käytännössä otamme vastaan anteeksiantamuksen ANTAMALLA anteeksi. Olemassaolon laeista johtuu että homma menee teknisesti tätä kautta. Mutta tämä on vähän "ylikukrssia" ja "vahvaa ruokaa" kirkolle. ;)
        Henkilökohtaisesti olen kuitenkin kyseenalaistamassa tätä: "Mutta uskon myös että Jeesuksella oli kyllä ihan syy siihen että hän otti nimenomaan tämän "rituaalin" käyttöön. " Mutta huom! En KIELTÄMÄSSÄ toisia uskomasta siihen tai harrastamasta sitä.

        Sinun kokemuksesi:
        " sellainen merkillinen juttu että monesti kun olen ollut avustamassa ehtoollisen jakamisessa käteni ovat tärisseet vaikka ne eivät tärise muulloin."

        Ja se ei johtunut jännittämisestä? Siis ei ollut kahvikuppineuroosi?

        Minulla olisi muitakin mystistä kerrottavaa omista ehtoollisreissuista ja voitaisiinkin keskustella siitä mistä nämä kokemukset tulevat. Jos näitä on paljon niin vaarana on se, että unohtaa uskoa Jumalaan ja alkaa uskoa kokemuksiin ja jahtaamaan niitä. Silloin niistä tulee epäjumalia.
        Siitä on jo muutama vuosi kun olen osallistunut ehtooliseen enkä ole sinne menossa.
        Olen kuitenkin utelias kuulemaan onko kellään muulla vastaavia. Eihän kirkko kiellä puhumasta näistä siitä syystä että asiat olisivat liian pyhiä palstoilla reposteltaviksi tms?

        Voihan se sitäkin tietysti olla mutta merkilliseltä se tuntuisi siksi että olen tosi paljon tilanteissa joissa olen ihmisten edessä ja myös tilanteissa joissa jännitän ja niissä kädet eivät tärise. Ehtoollisella en jännitä mutta kädet usein ovat tärisseet. Itselleni tällä ei ole kovin suurta merkitystä mutta jännä juttu vaan että näin on :) Itse en ainakaan asiaa koe sellaiseksi että siitä ei saisi puhua... ja kun asiallisesti puhutaan niin mietin onko sellaista asiaa olemassakaan...

        Jukka Karlsson
        Kirkon nuorisotyönohjaaja


      • etsivä-xx
        EVLJuge kirjoitti:

        Itselläni ei ole tuollaisia voimakenttä kokemuksia ehtoolliseen liittyen... eikä muutakaan mystistä... paitsi sellainen merkillinen juttu että monesti kun olen ollut avustamassa ehtoollisen jakamisessa käteni ovat tärisseet vaikka ne eivät tärise muulloin.

        En itsekään ajattele että ehtoollinen on rituaalina synneistä vapauttava asia... vaan että siihen riittää usko. Mutta uskon myös että Jeesuksella oli kyllä ihan syy siihen että hän otti nimenomaan tämän "rituaalin" käyttöön. Jos mietimme kahden Jeesuksen asettaman rituaalin (kaste ja ehtoollinen) symboliarvoa niin niissä elementteinä ovat elämän kannalta aivan välttämättömät asiat... kasteen vesi on kaikkea elämää ylläpitävä voima... ilman vettä mikään täällä ei eläisi. Ja ruoka ja juoma ovat ihmiselle aivan elintärkeitä. Se että Jeesus liitti nämä asiat juuri näihin elementteihin varmasti tarkoittaa jotain. Mutta jos ymmärsin ajatuksesi oikein niin puhut siitä että anteeksiantaminen on ainoa mitä tarvitaan. Mielestäni siinä unohtuu asian toinen puoli jonka Jeesus mainitsee asiasta puhuessaan "antakaa anteeksi... niinkuin teidän taivaallinen isänne antaa teille anteeksi". Eli anteeksiSAAMINEN on myös aivan ehdoton juttu. Kukaan ei ole niin hyvä että ei tarvitsisi anteeksiantoa. Markuksen luvussa 11

        25 Ja kun seisotte rukoilemassa, antakaa anteeksi kaikki mitä teillä on jotakuta vastaan. Silloin myös teidän Isänne, joka on taivaissa, antaa teille rikkomuksenne anteeksi.

        Itse uskon että se että saamme anteeksi omat rikkomuksemme saa sydämeemme rakkauden jonka kautta voimme antaa toisillemme anteeksi (ja tässä Pyhä Henki on läsnä ja vaikuttamassa). Eli tämä anteeksiantamisen ehto on tavallaan vain seuraus siitä että on todella nöyrtynyt Jumalan edessä ja tunnustanut syyllisyytensä pohjia myöten ja saanut siksi kokea anteeksisaamisen parantavan vaikutuksen. Ja uskoisin että Jeesus asetti ihan konkreettisen "rituaalin" siksi että meillä olisi kiinnekohta täällä maallisessa puolessa siihen Hänen lupaukseensa. Eli meidän takiamme... meidän on ehkä helpompi liittyä asiaan kun sillä on joku konkreettinen "heijastus". Pointti mielestäni on siinä että Jeesus kehoittaa viettämään ehtoollista Hänen muistokseen... eli se varsinainen sisältö on siinä Jeesuksen opetuksessa ja anteeksiantamuksessa joka on hengellinen asia... mutta meidän on helpompi liittyä siihen kun käsissämme on jotain konkreettista... ja vielä jotain jolla on aivan valtava symboliarvo. Leipä ja viini syödään ja ne tulevat yhdeksi meidän kanssamme.... samoin me tulemme yhdeksi Jeesuksen kanssa tämän asian kautta. Hän tulee meidän sisällemme hengellisesti (ja symbolisesti maallisesti ehtoollisaineiden kautta) ja sitä kautta meistä tulee enemmän Jeesuksen kaltaisia... rakastavampia ihmisiä jotka kykenevät myös anteeksiantoon.

        Jukka Karlsson
        Kirkon nuorisotyönohjaaja

        Symbolinen osallisuus ei ole luterilaisutta vaan reformoidun kirkon oppia. Ehtollisleipä ja viini ei ole symbolinen luterilaisen opin mukaan. Mutta tämäkin asia kertoo, että ev lut kirkon työntekijät, jotka täällä vastailevat eivät itse asiassa usko kuten kirkon tunnustus on. Ja sitten ei olekaan ihme että ne, jotka uskovat luterilaisen tunnustuksen mukaisesti halutaan pois kirkosta. Olin tässä kuulemassa vaalitilaisuutta missä yksi ehdokas esitti että messusta pitäis poista se yhteen ääneen lausuttu uskontunnustus, koska kaikki eivät tunne voivansa yhtyä siihen. Että selainen kirkko meillä.

        Lutrilaisen tunnustuksen mukaan leipä on Kristuksen ruumis ja viini on Kristuksen veri. Yliluonnollisella tavalla leivässä ja viinissä. Tässä lyhyesti aamenesta öylättiin, pidemmin katekismuksessa, jota toivoisi jonkun vielä avaavan.

        Ehtoollinen uskon pyhänä salaisuutena

        Kuten Kristuksen inkarnaatio eli Jumalan syntyminen maailmaan niin myös ehtoollinen on uskon salaisuus. Ehtoollisen ydin on yliluonnollinen, eikä sitä voi järjellä ymmärtää. Sen voi silti ottaa kiittäen vastaan. Ehtoollista kutsutaankin eukaristiaksi eli kiitosateriaksi (kr. eukharistia).

        Kristuksen todellista, Pyhän Hengen kautta tapahtuvaa läsnäoloa ehtoollisessa kutsutaan luterilaisessa kirkossa nimellä reaalipreesens, (lat. realis praesentia). Ehtoollisessa on siis kyse läsnäolevan Jumalan kohtaamisesta.

        Ehtoollisen yliluonnollisen luonteen vuoksi apostoli Paavali kehottaa erottamaan ehtoollisen kaikesta muusta syömisestä ja juomisesta, jotta kukaan ei nauttisi ehtoollista turmiokseen (1. Kor. 11:27–29).


      • etsivä-xx

        En ole kirkon työntekijä, joita kaipailet, mutta mihin acimlainen sinun mielestäsi viitataan tässä kohdassa:

        Johannes 6
        50 Mutta tämä leipä tulee taivaasta, ja se, joka tätä syö, ei kuole.
        51 Minä olen tämä elävä leipä, joka on tullut taivaasta, ja se, joka syö tätä leipää, elää ikuisesti. Leipä, jonka minä annan, on minun ruumiini. Minä annan sen, että maailma saisi elää." [Hepr. 10:10]
        52 Tästä sukeutui kiivas väittely juutalaisten kesken. He kysyivät toisiltaan: "Kuinka tuo mies voisi antaa ruumiinsa meidän syötäväksemme?"
        53 Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti: ellette te syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertaan, teillä ei ole elämää. [Mark. 14:22-24; 1. Kor. 10:16]
        54 Mutta sillä, joka syö minun lihani ja juo minun vereni, on ikuinen elämä, ja viimeisenä päivänä minä herätän hänet.
        55 Minun lihani on todellinen ruoka, minun vereni on todellinen juoma.
        56 Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, pysyy minussa, ja minä pysyn hänessä. [Joh. 15:4; 1. Joh. 2:24, 1. Joh. 3:24]
        57 Isä, joka elää, on minut lähettänyt, ja niin kuin minä saan elämäni Isältä, niin saa minulta elämän se, joka minua syö.
        58 Tämä on se leipä, joka on tullut alas taivaasta. Se on toisenlaista kuin se ruoka, jota teidän isänne söivät: he ovat kuolleet, mutta se, joka syö tätä leipää, elää ikuisesti."
        59 Näin Jeesus puhui opettaessaan Kapernaumin synagogassa. [


      • etsivä-xx
        EVLJuge kirjoitti:

        Itselläni ei ole tuollaisia voimakenttä kokemuksia ehtoolliseen liittyen... eikä muutakaan mystistä... paitsi sellainen merkillinen juttu että monesti kun olen ollut avustamassa ehtoollisen jakamisessa käteni ovat tärisseet vaikka ne eivät tärise muulloin.

        En itsekään ajattele että ehtoollinen on rituaalina synneistä vapauttava asia... vaan että siihen riittää usko. Mutta uskon myös että Jeesuksella oli kyllä ihan syy siihen että hän otti nimenomaan tämän "rituaalin" käyttöön. Jos mietimme kahden Jeesuksen asettaman rituaalin (kaste ja ehtoollinen) symboliarvoa niin niissä elementteinä ovat elämän kannalta aivan välttämättömät asiat... kasteen vesi on kaikkea elämää ylläpitävä voima... ilman vettä mikään täällä ei eläisi. Ja ruoka ja juoma ovat ihmiselle aivan elintärkeitä. Se että Jeesus liitti nämä asiat juuri näihin elementteihin varmasti tarkoittaa jotain. Mutta jos ymmärsin ajatuksesi oikein niin puhut siitä että anteeksiantaminen on ainoa mitä tarvitaan. Mielestäni siinä unohtuu asian toinen puoli jonka Jeesus mainitsee asiasta puhuessaan "antakaa anteeksi... niinkuin teidän taivaallinen isänne antaa teille anteeksi". Eli anteeksiSAAMINEN on myös aivan ehdoton juttu. Kukaan ei ole niin hyvä että ei tarvitsisi anteeksiantoa. Markuksen luvussa 11

        25 Ja kun seisotte rukoilemassa, antakaa anteeksi kaikki mitä teillä on jotakuta vastaan. Silloin myös teidän Isänne, joka on taivaissa, antaa teille rikkomuksenne anteeksi.

        Itse uskon että se että saamme anteeksi omat rikkomuksemme saa sydämeemme rakkauden jonka kautta voimme antaa toisillemme anteeksi (ja tässä Pyhä Henki on läsnä ja vaikuttamassa). Eli tämä anteeksiantamisen ehto on tavallaan vain seuraus siitä että on todella nöyrtynyt Jumalan edessä ja tunnustanut syyllisyytensä pohjia myöten ja saanut siksi kokea anteeksisaamisen parantavan vaikutuksen. Ja uskoisin että Jeesus asetti ihan konkreettisen "rituaalin" siksi että meillä olisi kiinnekohta täällä maallisessa puolessa siihen Hänen lupaukseensa. Eli meidän takiamme... meidän on ehkä helpompi liittyä asiaan kun sillä on joku konkreettinen "heijastus". Pointti mielestäni on siinä että Jeesus kehoittaa viettämään ehtoollista Hänen muistokseen... eli se varsinainen sisältö on siinä Jeesuksen opetuksessa ja anteeksiantamuksessa joka on hengellinen asia... mutta meidän on helpompi liittyä siihen kun käsissämme on jotain konkreettista... ja vielä jotain jolla on aivan valtava symboliarvo. Leipä ja viini syödään ja ne tulevat yhdeksi meidän kanssamme.... samoin me tulemme yhdeksi Jeesuksen kanssa tämän asian kautta. Hän tulee meidän sisällemme hengellisesti (ja symbolisesti maallisesti ehtoollisaineiden kautta) ja sitä kautta meistä tulee enemmän Jeesuksen kaltaisia... rakastavampia ihmisiä jotka kykenevät myös anteeksiantoon.

        Jukka Karlsson
        Kirkon nuorisotyönohjaaja

        Kun luen vastaustasi vielä kerran ihan ajatuksella, taidat sittenkin olla muunkin kuin reformoidun symbolisen kannalla. Itse kaipasin sen toteamista, että ehtoollisella on luterilaisen uskon mukaan Kristus todella läsnä, ei taivaassa. Mutta emme liity vain heijastuksen kautta vaan tulemme yhdeksi Jeesuksen kanssa.

        Kuten katekismuksessa todetaan:

        Kristuksen todellista, Pyhän Hengen kautta tapahtuvaa läsnäoloa ehtoollisessa kutsutaan luterilaisessa kirkossa nimellä reaalipreesens, (lat. realis praesentia). Ehtoollisessa on siis kyse läsnäolevan Jumalan kohtaamisesta.


      • etsivä-xx kirjoitti:

        Kun luen vastaustasi vielä kerran ihan ajatuksella, taidat sittenkin olla muunkin kuin reformoidun symbolisen kannalla. Itse kaipasin sen toteamista, että ehtoollisella on luterilaisen uskon mukaan Kristus todella läsnä, ei taivaassa. Mutta emme liity vain heijastuksen kautta vaan tulemme yhdeksi Jeesuksen kanssa.

        Kuten katekismuksessa todetaan:

        Kristuksen todellista, Pyhän Hengen kautta tapahtuvaa läsnäoloa ehtoollisessa kutsutaan luterilaisessa kirkossa nimellä reaalipreesens, (lat. realis praesentia). Ehtoollisessa on siis kyse läsnäolevan Jumalan kohtaamisesta.

        uskon Jeesuksen olevan läsnä ehtoollisella salatulla tavalla. Keskustelussa ei vaan tule aina kaikki puolet esille. Luennot ja tutkielmat on sitten niitä paikkoja joissa kaikki käydään pohjia myöten :)

        Jukka Karlsson
        Kirkon nuorisotyönohjaaja


    • Ateisti ISOLLA A:lla

      Kokemus raivoraittiista ja muiden alkoholin käytöstä niuhottajista uskovaisista, jotka käyvät herran ehtoollisella ymmärtämättä ollenkaan sitä, mitä ovat suuhunsa ehtoollisella laittanut. :)

    • EVLJuge: "Itselläni ei ole tuollaisia voimakenttä kokemuksia ehtoolliseen liittyen... eikä muutakaan mystistä... paitsi sellainen merkillinen juttu että monesti kun olen ollut avustamassa ehtoollisen jakamisessa käteni ovat tärisseet vaikka ne eivät tärise muulloin. "

      Itsekin olen toiminut työssäni lukuisat kerrat avustajana ehtoollisella ja se on työtehtävistä itselleni mieluisimpia. Mystisyyttä tilanteissa on itselläni myös kuten Jukallakin, että tahtoo jännittää ja kädet tärisevät. En osaa sanoa miksi. Ehkä se liittyy pyhyyteen ja tehtävän luonteeseen: Minä syntisenä tässä, jakamassa ehtoollista toisille...? Tuskin se pelkkää kahvikuppineuroosia on :)

      Koen olevani siinä tehtävässäni vain välikappale ja syntinen sellainen. Koen,että Jumala on erityisen vahvasti läsnä ehtoollisella ja siinä itsekin polvistuessa elämän tärkeät asiat nousevat mieleen ja on jotenkin helppoa rukoilla ja kokea yhteyttä muiden kanssa. Messu on muutenkin itselleni se huoltsikka, jossa käyn tankkaamassa itselleni voimaa arkeen. Suosittelen lämpimästi, aluksi se voi tuntua oudolta ja vieraalta, mutta jumalanpalveluksissa käymällä siihen jotenkin kasvaa ja huomaa sitten, mikä vaikutus sillä on sisimpään.

      Erno
      nuorisotyönohjaaja

    • Hengen kosketus

      Joka vaikutti ja sen tuntevat ainakin ne jotka ovat kutsun saaneet.

      • SariJaMari

        Sari: Koen ehtoollisella olemisen rauhottumisena. Silloin ei ole kiire, olen pyhän äärellä. Ehtoollisella olen keskustelussa itseni ja Jumalan kanssa. Alttarille polvistuminen tuntuu koko kehossa koen sen kaikilla aisteillani, rauhan läsnäolona. Kaikki muu on poissa silloin. Ehtoollinen antaa voimaa tulevaan työhön ja saan voimaa arjen jaksamiseen. Ehtoollisella aika pysähtyy, olen omana itsenäni hyväksytty ja jakajana koen että voin välittää Jumalan rakkautta toiselle.

        Mari: Ehtoollisella käynti ja alttarille polvistuminen on myös minulle itseni ja Jumalan, jonkun itseäni suuremman, kohtaamista. Silloin koen olevani täysin läsnä ja avoimena Jumalalle: Jumala, hoida minua, kannattele minua, anna voimaa. Myös ehtoollista jakaessa olen läsnä, toimin Jumalan käsinä ja välitän ehtoolliselle tulijalle kokemusta Jumalasta. Seurakuntanuorena ollessani koin usein jonkin erityisen läsnäolon ja pyhyyden alttarille mennessäni - ehkä jo siitä sain ajatuksia lähteä kirkon työhön.
        Ehtoollinen on tärkeä elementti työssäni - sekä jakajana että osallistujana.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      149
      3044
    2. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      316
      2102
    3. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      92
      2087
    4. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      125
      2007
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      46
      1779
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1455
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      101
      1240
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      28
      1210
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1110
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      103
      1009
    Aihe