Akita -alkuperäinen metsästys- ja karhukoira Japanista

Haiku

Perheessämme on akitoja ja vaikka ne luetaankin seurakoiriksi nykyisin, olen päässyt huomaamaan lajin metsästysvaistojen olevan toisilla yksilöillä vielä erittäin hyvin tallessa, suorastaan verissä.
Perheessämme harrastaan metsästystä mutta koiramme eivät ole olleet hirvimetsällä, siitä syystä että akita ei hauku juuri lainkaan. Sen sijaan jäljestyksessä ansioita jo onkin.

Toivoisin että tämäkin rotu pääsisi kokeilemaan kykyjään sille sopivissa lajeissa. Joitakin yhteydenottoja on ollut, mutta toistaiseksi metsästyskäyttöön ei ole ainutkaan akita päätynyt. Kokeilen siis tätäkin kautta, löytyisikö mahdollisesti kiinnostuneita ihmisiä kokeilemaan rotua. Lähinnä mieleen tulee joko hirvenmetsästys kytkettynä tai muu jäljestys. Karhu ja villisika ovat rodun alkuperäisiä saaliita, joiden metsästykseen sitä on käytetty. Niiden pariin ei taida olla toivoa päästä?
Akita on äärimmäisen nopea, vahva ja periksiantamaton koira tositilaiteissa, muutoin viisas ja lempeä, rauhallinen ystävä. Se ei tule toimeen vieraiden sukupuolta olevien koirien kanssa.
Jos kiinnostuit, rodusta hieman lisää http://personal.inet.fi/koti/kaakkola/akita.htm

6

3683

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ööh..

Mä ottaisin heti,kun olen muuttanu omaan kämppään.(oon 16 wee) Mä oon sitäpaitsi jo pitkään aatellu et haluisin just metsästykseen akitan.Eli jos kasvatat akitoja viel parin vuoden päästä nin mulle ainakin yx tai kaks. :)

p.s mä muuten oon aatellu semmost punasen väristä ja uroksen.On mul semmonenkin haave,että haluisin kai-inun,mut semmosta ei ihan tänne suomeen asti taida saada,ja maksaakin varmaan ihan kauheesti

• haiku

Kai on toistaiseksi maassamme esiintymätön rotu, tosin omaa narttuani on sanottu sen näköiseksi...Niin, värinsä takia mieleyhtymä lienee helppo, molemmat ovat mustabrindlejä.

Älä hanki kahta akitaa yhtäaikaa, yksi riittää varsin alkuun. Moni kyllä hankkii toisen parin vuoden päästä kun ensimmäinen on aikuinen ja osaa sitten neuvoa taas penikkaa "talon tavoille".

Akitoilla on tosiaan upeat värit, eniten ihastutaan yleensä juuri punaiseen. Sen kaunis valkoinen "urajiro" saa koiran näyttämään todella erikoisen ilmeikkäältä, joko suloiselta nallekarhuselta tai jopa kettumaiselta. Brindlet ovat monien mielestä todella pelottavan näköisiä viiruineen ja täysin valkeat taas ovat suosionsa ansainneet nekin.

Akitan hankkivalle suosittelemme hyvää koiratuntemusta, se on alkukantainen koira, jolla tosin on myös hyvin kehittyneitä yhteiselon taipumuksia meidän kummallisten ihmisten kanssa. Akitan uskollisuus on legenda omistajaansa kohtaan, Japanissa on mm. patsas koiralle, joka odotti 9 vuotta isäntäänsä palaamaan sillä junalla jolla hän aina oli palannut illalla kotiin. Isäntä vain ei koskaan tullut sillä oli kuollut työpaikallaan.

• Anonyymi

Ai haluaisit myös kai koiran. Suomessakin jotkut kasvattaa kai koiria. Mun sisko aikoo ottaa kai koiran. Kannattaa etsiä Googlesta jotain kenneleitä missä joku Suomalainen kasvattais niitä

• mizgimon

Pitäs tehdä sen yhdistyksen johon Ne akitan omistajat kuuluu että onko joillakin koirista esiintynyt sitä metsästysviettiä. ja sitten siitä jatkaa etiäppäin. Itsekkin olen ajatellut ottaa toisen koiran tuon karhukoiran lisäksi jossain vaiheessa:)

• JämptiAkita

Perheessämme on akitan ja jämtlannin sekoitus. Kovat tuntuu olevan jo pentuna saalistusvietit. Kaikki kelpaa, hiiret, linnut ja peurat yms. Hyvin iso Ääninen haukkukin löytyy.

• Anonyymi

Mä aijoin ottaa muutaman vuoden päästä akitan. Mä aijon koittaa opettaa sitä niin että se voisi metsästää. Minua ei haittaa vaikka se ei metsästäisi mutta, minä olen hämmentynyt koska miksi ennen akita oli hyvä metsästys koira ja nyt se ei hauku. Olisi kiva jos joku selittäisi tämän asian minulle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Janne Ahonen E R O A A

Taas 2 lasta jää vaille ehjää perhettä!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      219
      4594
    2. Ja taas ammuttu kokkolassa

Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.
      Kokkola
      29
      3349
    3. Tekisi niin mieli laittaa sulle viestiä

En vaan ole varma ollaanko siihen vielä valmiita, vaikka halua löytyykin täältä suunnalta, ja ikävää, ja kaikkea muuta m
      Ikävä
      108
      2463
    4. Miksi ihmeessä?

Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek
      Ateismi
      34
      2075
    5. Ootko huomannut miten

pursuat joka puolelta. Sille joka luulee itsestään liikoja 🫵🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      186
      1768
    6. Erika Vikman diskattiin, tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek

Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek https://www.rumba.fi/uut
      Maailman menoa
      34
      1735
    7. Kuinka kauan

Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?
      Ikävä
      113
      1433
    8. Kukka ampu taas Kokkolassa?

T. olisi hetkeä aiemmin lähtenyt johonkin. Naapuri kai tekijä J.K., ei paljasjalkainen Kokkolalainen, vaan n. 100km pääs
      Kokkola
      7
      1410
    9. Pitääkö penkeillä hypätä Martina?

Eivätkö puistonpenkit ole istumista varten.Ei niitä kannata liata hyppäämällä koskaa likaantuvat eikä siellä kukaan niit
      Kotimaiset julkkisjuorut
      221
      1286
    10. Kerropa ESA miten kävi tuomioiden

Osaako ESA kertoa miten haukkumasi kunnanhallituksen kävi.
      Puolanka
      42
      1272
    Aihe