Akita -alkuperäinen metsästys- ja karhukoira Japanista

Haiku

Perheessämme on akitoja ja vaikka ne luetaankin seurakoiriksi nykyisin, olen päässyt huomaamaan lajin metsästysvaistojen olevan toisilla yksilöillä vielä erittäin hyvin tallessa, suorastaan verissä.
Perheessämme harrastaan metsästystä mutta koiramme eivät ole olleet hirvimetsällä, siitä syystä että akita ei hauku juuri lainkaan. Sen sijaan jäljestyksessä ansioita jo onkin.

Toivoisin että tämäkin rotu pääsisi kokeilemaan kykyjään sille sopivissa lajeissa. Joitakin yhteydenottoja on ollut, mutta toistaiseksi metsästyskäyttöön ei ole ainutkaan akita päätynyt. Kokeilen siis tätäkin kautta, löytyisikö mahdollisesti kiinnostuneita ihmisiä kokeilemaan rotua. Lähinnä mieleen tulee joko hirvenmetsästys kytkettynä tai muu jäljestys. Karhu ja villisika ovat rodun alkuperäisiä saaliita, joiden metsästykseen sitä on käytetty. Niiden pariin ei taida olla toivoa päästä?
Akita on äärimmäisen nopea, vahva ja periksiantamaton koira tositilaiteissa, muutoin viisas ja lempeä, rauhallinen ystävä. Se ei tule toimeen vieraiden sukupuolta olevien koirien kanssa.
Jos kiinnostuit, rodusta hieman lisää http://personal.inet.fi/koti/kaakkola/akita.htm

6

3223

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ööh..

      Mä ottaisin heti,kun olen muuttanu omaan kämppään.(oon 16 wee) Mä oon sitäpaitsi jo pitkään aatellu et haluisin just metsästykseen akitan.Eli jos kasvatat akitoja viel parin vuoden päästä nin mulle ainakin yx tai kaks. :)

      p.s mä muuten oon aatellu semmost punasen väristä ja uroksen.On mul semmonenkin haave,että haluisin kai-inun,mut semmosta ei ihan tänne suomeen asti taida saada,ja maksaakin varmaan ihan kauheesti

      • haiku

        Kai on toistaiseksi maassamme esiintymätön rotu, tosin omaa narttuani on sanottu sen näköiseksi...Niin, värinsä takia mieleyhtymä lienee helppo, molemmat ovat mustabrindlejä.

        Älä hanki kahta akitaa yhtäaikaa, yksi riittää varsin alkuun. Moni kyllä hankkii toisen parin vuoden päästä kun ensimmäinen on aikuinen ja osaa sitten neuvoa taas penikkaa "talon tavoille".

        Akitoilla on tosiaan upeat värit, eniten ihastutaan yleensä juuri punaiseen. Sen kaunis valkoinen "urajiro" saa koiran näyttämään todella erikoisen ilmeikkäältä, joko suloiselta nallekarhuselta tai jopa kettumaiselta. Brindlet ovat monien mielestä todella pelottavan näköisiä viiruineen ja täysin valkeat taas ovat suosionsa ansainneet nekin.

        Akitan hankkivalle suosittelemme hyvää koiratuntemusta, se on alkukantainen koira, jolla tosin on myös hyvin kehittyneitä yhteiselon taipumuksia meidän kummallisten ihmisten kanssa. Akitan uskollisuus on legenda omistajaansa kohtaan, Japanissa on mm. patsas koiralle, joka odotti 9 vuotta isäntäänsä palaamaan sillä junalla jolla hän aina oli palannut illalla kotiin. Isäntä vain ei koskaan tullut sillä oli kuollut työpaikallaan.


      • Anonyymi

        Ai haluaisit myös kai koiran. Suomessakin jotkut kasvattaa kai koiria. Mun sisko aikoo ottaa kai koiran. Kannattaa etsiä Googlesta jotain kenneleitä missä joku Suomalainen kasvattais niitä


    • mizgimon

      Pitäs tehdä sen yhdistyksen johon Ne akitan omistajat kuuluu että onko joillakin koirista esiintynyt sitä metsästysviettiä. ja sitten siitä jatkaa etiäppäin. Itsekkin olen ajatellut ottaa toisen koiran tuon karhukoiran lisäksi jossain vaiheessa:)

    • JämptiAkita

      Perheessämme on akitan ja jämtlannin sekoitus. Kovat tuntuu olevan jo pentuna saalistusvietit. Kaikki kelpaa, hiiret, linnut ja peurat yms. Hyvin iso Ääninen haukkukin löytyy.

    • Anonyymi

      Mä aijoin ottaa muutaman vuoden päästä akitan. Mä aijon koittaa opettaa sitä niin että se voisi metsästää. Minua ei haittaa vaikka se ei metsästäisi mutta, minä olen hämmentynyt koska miksi ennen akita oli hyvä metsästys koira ja nyt se ei hauku. Olisi kiva jos joku selittäisi tämän asian minulle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1585
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1234
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1147
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1076
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1047
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      582
      1015
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      930
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      912
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      796
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      710
    Aihe