Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

aurat e-pillereistä?

EI PILLEREITÄ ENÄÄ

Onko mahdollista sairastua migreeniin e-pillereiden käytön yhteydessä ? Söin pillereitä monta vuotta, ja yks kaks aurat ja säryt iskivät kuin salama kirkkaalta taivaalta. Ja niitä tuli kohtuu usein,viikottain, ja parin vuoden ajan. (YASMIN on e-pillerimerkki)
Nyt lopetettuani pillerit (helmikuun puolessa välissä) aurat jatkuivat edelleen koko kesän, syksyn, mutta nyt niitä ei ole enää tullut pian 2kkteen... Voiko sairaudesta parantua???? Voiko pillerien lopetus olla tämän migreenin "loppumisen" taustalla??? Aiheuttiko pillerit alunperinkin tämän aurallisen migreenini? Ei vielä ole syytä juhlaan, mutta tuntuu todellakin sille,että ne aurat olis jäänyt pois. Olen tehnyt paljon kaikkea, mistä yleensä sain aurakohtauksen, kirkkaat valot, väsymys, alkoholi... yms.. kaikki koitettu, eikä siltikään silmissä vilku.. myös kameran salama, kynttilänvalo... ei mitään! Pillerin lopettamisesta noin 6kk kuluttua noi aurat loppuivat. Voinko laskea 1 1???
Voiko olla niin että olen siis kärsinyt vuosikausia migreenistä ja ihan vaan näiden hemmetin pillerien takia?????
Sitäkin ihmettelen, kun ei esim suvussa ole kellään ollut auraa eikä muutenkaan migreeniä. niin miten sitten juuri mulla yks kaks!!

6

948

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • szan

      >Onko mahdollista sairastua migreeniin e-pillereiden käytön yhteydessä ?
      On.

      >Voiko sairaudesta parantua????
      Ei. Migreeni on taipumus, joka sinulla on aina. Migreeni voi "uinahtaa" vuosiksi, monella jopa loppuelämänsä ajaksi vaihdevuosien jälkeen (tai pillereiden lopettamisen jälkeen), mutta taipumus tulee olemaan aina, kuten on ollutkin aina.

      >Voiko pillerien lopetus olla tämän migreenin "loppumisen" taustalla???
      Kyllä. juuri siksi niitä naisia kielletään jatkamasta yhdistelmäpillereitä, joilla migreeni laukeaa pillereiden käytön yhteydessä. Ja se saattaa loppua sitten pillereiden käytön lopettamisen jälkeen, mutta mistään paranemisesta ei voi puhua. Migreenitaipumus on edelleen.

      >Aiheuttiko pillerit alunperinkin tämän aurallisen migreenini?
      Ei. Ne laukaisivat sen.

      >Voinko laskea 1 1???

      Et.

      >Voiko olla niin että olen siis kärsinyt vuosikausia migreenistä ja ihan vaan näiden hemmetin pillerien >takia?????
      Pillerit voivat laukaista migreenin niillä naisilla, joilla taipumus migreeniin.


      >Sitäkin ihmettelen, kun ei esim suvussa ole kellään ollut auraa eikä muutenkaan migreeniä. niin miten sitten >juuri mulla yks kaks!!

      Et voi tietää onko kenelläkään migreeniä, kun se oon taipumus eikä kaikki migreenikot edes tiedä sairastavansa migreeniä.

    • migreenistä

      Olen syönyt pillereitä kohta kuusi vuotta ja aurallinen migreeni alkoi pari vuotta sitten. Kohtauksia tullut n. kerran kuussa, joskus jopa parina päivänä putkeen, mutta kohtauksen on laukaissut aina joku haju, maku tai muu ärsyke. Neljä eri lääkäriä ovat antaneet luvan jatkaa pillereiden syöntiä, enkä ole ajatellut itsekkään lopettamista. szan on aivan oikeassa. Sulla, kuten myös mulla on ollut aina taipumus migreeniin, mutta pillerit vain laukaisivat sen. Mitä tulee migreenistä parantumiseen, muutin 4kk sitten opiskelemaan toiselle paikkakunnalle ja lopetin päivätyöt. Stressitasoni on ilmeisesti laskenut niin paljon, että en ole kärsinyt migreenikohtauksesta neljään kuukauteen.

      Migreeni on hankala, eikä todellakaan yksiselitteinen sairaus, mitä tietääkseni ei yhäkään osata parantaa, tai ihan tarkkaan sanoa mistä se kenelläkin johtuu. Sairauden kanssa oppii elämään, eikä sitä kannata liikaa panikoida :).

      • et menetä mitää.

        mikset koita lopettaa saattais loppua kohtaukset kokonaan.


    • ........

      mä söin pari vuotta e-pillereitä ja kaikki meni hyvin, ei mitään sivuoireita. Sitten yllättäen kuin salama kirkkaalta taivaalta keväällä 2010 tuli aurallinen migreenikohtaus (en tiennyt mikä se oli, näkökenttään ilmesty monivärinen sahalaita kuvio ja luulin, että mulla oli menny saippuaa silmään kun olin siivonnut ja koitin pestä pois sitä silmästä..) no sitten tuli uusi kohtaus syksyllä ja silloin tajusin, että kyse on jostakin muusta. Tällä kertaa kohtaus oli pahempi kuin viimeksi ja niinpä varasin ajan lääkärilleni. Lääkäri oli aiemmin pohtinut sopivatko pillerit minulle ja nyt käski heti lopettamaan epillerit. En ole koskaan edes tavallisista päänsäryistä kärsinyt niin nyt sitten nämä migreenikohtaukset olivat erittäin outoja mulle.. No, lopetin siihen paikkaan pillerit ja nyt ei ole puoleen vuoteen ollut mitään migreeniin liittyvää. Tarvitsen ehkäisyä kuitenkin joten lääkäri määräsi mulle Cerazette-minipillerit joita voi myös migreenistä kärsivät syödä. Pitäisikö sunkin kokeilla noita? Mä aloitan ne nyt seuraavan kerran kun alkaa kuukautiset. Olen kuullut paljon sivuvaikutuksista noissa minipillereissä, mutta oikein paljon vaihtoehtoja ei ole, joten pakko kokeilla noita. Ilmankaan ehkäisyä kun en halua olla (kondomiin en oikein luota)..

      • migreenikko

        Minä en ymmärrä miten te, jotka sairastatte aurallista migreeniä olette saaneet lääkäriltä luvan popsia e-pillereita auralliseen migreeniin? Multa kiellettiin heti ensimmäiseksi se, koska riskinä on kohonnut aivoinfarktin riski. Niin ja tosiaan ikää on vasta 26-vuotta ja kielto tuli 22-vuotiaana.

        Mulla ainakin e-pillerit lisäsi migreenien määrä huimasti ja pitkitti kohtauksia. Kaiken lisäks sairastuin vielä syvään masennukseen eli hormonit ei todellakaan sovi minulle. Olen elänyt ilman hormoneita jo 4 vuotta enkä aio niitä enää popsia kummastakaan syystä -> masennus ja migreeni.
        Tiedän että on niitä jotka joutuvat niitä sairauteen kuten endomentrioosiin syömään mutta, kun itsellä ei ole mitään hätää aion vielä tässä vaiheessa jatkaa ilman hormoneita.

        ap. vielä
        todennäköisesti pillerit vain laukaisi migreenisi, kuten kävi minullakin. mulla oli paljon hiljaisempi hausi kausi migreenin kanssa e-pillereiden pois jätön jälkeen. Sinulla näyttäisi olevan migreenitaipumus. Migreeni myös elää ja vaihtelee elämän eri vaiheissa ja saattaa saada uusia muotoja, joten varausu siihenkin. Näin kävi myös minulle ihanan hiljaisen kauden jälkeen.
        Tällä hetkellä mennään ikävällä vaiheella jossa nyt estolläkitys mutta toivon että migreeni taas muuttuu ja pystyisin elämään joskus ilmankin estolääkkeitä. Tällaista tämä migreenipotilaan elämä on.


    • Estolla eteenpäin ;)

      Mullakin laukaisi e-pillerit migreenin. Gyne määräsi vaihdon minipillereihin, joita söin 4 vuotta. Nyt en syö mitään hormonaalista ehkäisyä ja migreenikohtaukset ovat pysyneet aika vakkarina. Minipillerit taisivat alussa laukasta migreenin useammin mutta se tasoittui n. puolessa vuodessa.

      Monilla saattaa migreeni olla ns. hormonaalista migreeniä, joka saattaa jäädä pois pillerien lopettamisen jälkeen ja palata/vaihdella hormonaalisten muutosten myötä esim. vaihdevuosien aikana.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2207
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2043
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1642
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1480
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1456
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1357
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1334
    8. 52
      1238
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1180
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe