Trimmi?

Aloittelija

Moi! Aloittelijan tyhmä kysymys kuuluu mikä on
trimmi moottoriveneessä, millainen se on, mitä
sillä saadaan aikaan, toimintaperiaate?
Liittyvätkö trimmi ja sähköinen moottorikippi
toisiinsa? Millaisia ovat automaatti ja "power" -
trimmit?

Jos joku vielä tietäisi hyviä sivuja joissa olisi
selitetty näin perusasioita niin olisin
kiitollinen.

T: Jussi

15

11933

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 2002

      On kahdenlaista trimmiä :

      Moottoritrimmi voi olla joko perämoottorissa tai
      sisäperämoottorin vetolaitteessa. Se on systeemi,
      jolla säädetään niiden (=potkurin) asentoa veneen
      pitkittäislinjaan nähden.

      Trimmilevyjä on liukuvissa ja puoliliukuvissa
      veneissä alkaen jostain 6-7 -metrisistä.
      Trimmilevyjä on 2 kpl on perälaudan laitoihin
      kiinnitettyinä ja niitä saa liikuteltua ylös -
      alas.

      Kummassakin tapauksessa pyritään säätelemään
      veneen kulkuasentoa eri tilanteissa. Esim.
      vastatuuleen keulaa alas, sivutuulessa kylkeä
      tuulta päin jne..

      Trimmi ja sähköinen moottorikippi tarkoittaa
      samaa asiaa toimintona, mutta jos on sähköinen
      kippi, se ei välttämättä sisällä trimmiä.
      (mitähän eroa näillä oikeastaan tarkkaan ottaen
      on, tietävämmät valottaa ??)

      Automaattitrimmi voisi olla tämmöinen
      järjestelmä, mikä yrittää pitää veneen
      kulkuasennon vakaana hallitsemalla trimmilevyjä.
      Power trim tarkoittaa samaa kuin moottoritrimmi.

      • mc

        trimmi - ajonaikaisesti käytettävä rikikulman
        säätö
        kippi - nostaa perän vedestä ylös


    • Trimmataan venettä

      Kysyjälle tiedoksi. Trimmi on laite,jolla voidaan
      säätää moottorin tai tarkemmin sanoen ns.
      vetolaitteen kulmaa ajon aikana. Säätö on tarpeen
      mm. erilaisten kuormien ja kelien aiheuttamien
      erilaisten ajo-olosuhteiden tasoittamiseksi.
      Trimmi ja kippi ovat yleensä sama laite,jossa
      trimmiosa säätää ajon aikaista kulmaa - siis
      alueella,jossa vetolaite on vedessä. Kippi taas
      tulee mukaan kun vetolaitetta edelleen
      nostetaan,jolloin "kippi" nostaa nopeasti
      vetolaitteen yläasentoon esim. matalaan rantaan
      ajettaessa. Suuremmissa perämoottereissa trimmi on
      nykyään vakiotavaraa.
      Edelleen trimmi nimitystä käytetään erillisistä
      ohjainlevyistä veneen sivuilla - niillä saadaan
      oikaistua mm. tuulen ja painon aiheuttamat
      asentomuutokset ajattaessa. Powertrim jne.
      nimitykset ovat lähinnä valmistajien laittesta
      käyttämiä nimityksiä.
      Automaattitrimmi tarkoitaa yleensä juuri noita
      sivuilla sijaitsevia trimmilevyjä,joita voi ohjata
      käsin tai ko. tapauksessa automaatti hoitaa oikean
      asennon hakemisen. (Vrt, autopilot

      • Juha58

        tai trimmilevyt olen tähän asti nähnyt käytettävän
        vain veneiden perässä (en koskaan vuosikymmeniin
        veneen sivuilla???????).


    • Aloittelija

      Ensiksi kiitos kaikille vastanneille asiallisita
      vastauksista.

      Löysin silver veneiden
      (http://www.silverboats.fi/images/Silver%20Hawk%
      20028.jpg) sivujen kuvakalleriasta aika hyvän
      kuvan noista trimmitasoista.
      Vastaustenne perusteella asia selvisi aika
      pitkälle, mutta vaivaamaan jäi pystyykö noilla
      trimmitasoilla auttamaan venettä käännöksissä?

      Lisäksi jos joku tietää jonkun webissä olevan
      venesanaston/faq:n niin kertoisi osoitteen.
      Sfnet.harrastus.veneet faq:n olen löytänyt mutta
      se oli aika suppea.

      Jussi

      • SV

        Trimmit eivät auta käännöksissä, jos vene ui
        oikein. Toki ne lisäävät vastusta ja pyrkivät
        kampeamaan venettä toiseen suuntaan, mutta ilmiö
        ei ole häiritsevä.

        Väärin trimmattu vene toimii tosin hieman
        arvaamattomasti kovissa kaarroissa, mutta niihin
        joutuminen kertoo jo kuljettajasta jotakin.

        Oikein mitoitetussa veneessä oikealla moottorilla
        trimmien suurin käyttö on yleensä veneen
        oikaiseminen yksimoottorisissa paketeissa potkurin
        kierron aiheuttamasta kallistuksesta ja veneen
        oikaisu sivutuulessa. Raskaammissa veneissä niitä
        käytetään liukuun nousun apuna. Pienemmissä
        veneissä laipat saattavat pitää kone ja laipat
        alhaalla veneen liu´ussa satamanopeuksilla,
        jolloin käsittely on helpompaa.

        Keulan asentoa ei pitäisi säätää laipoilla niiden
        vastuksen takia. Sitä varten on moottorin trimmi
        (jos on).

        Automaattiset trimmit ovat muuten näppäriä ainakin
        matkaveneissä. Matkustajat saavat liikkua venessä
        ympäriinsä ilman, että veneen asento muuttuu.
        Pienemmissä niitä en ole juurikaan nähnyt.


      • matkaveneilijä
        SV kirjoitti:

        Trimmit eivät auta käännöksissä, jos vene ui
        oikein. Toki ne lisäävät vastusta ja pyrkivät
        kampeamaan venettä toiseen suuntaan, mutta ilmiö
        ei ole häiritsevä.

        Väärin trimmattu vene toimii tosin hieman
        arvaamattomasti kovissa kaarroissa, mutta niihin
        joutuminen kertoo jo kuljettajasta jotakin.

        Oikein mitoitetussa veneessä oikealla moottorilla
        trimmien suurin käyttö on yleensä veneen
        oikaiseminen yksimoottorisissa paketeissa potkurin
        kierron aiheuttamasta kallistuksesta ja veneen
        oikaisu sivutuulessa. Raskaammissa veneissä niitä
        käytetään liukuun nousun apuna. Pienemmissä
        veneissä laipat saattavat pitää kone ja laipat
        alhaalla veneen liu´ussa satamanopeuksilla,
        jolloin käsittely on helpompaa.

        Keulan asentoa ei pitäisi säätää laipoilla niiden
        vastuksen takia. Sitä varten on moottorin trimmi
        (jos on).

        Automaattiset trimmit ovat muuten näppäriä ainakin
        matkaveneissä. Matkustajat saavat liikkua venessä
        ympäriinsä ilman, että veneen asento muuttuu.
        Pienemmissä niitä en ole juurikaan nähnyt.

        - kovahkossa vastatuulessa vetolaitteen trimmaus
        sisään ei useinkaan riitä pitämään keulaan
        riittävän alhaalla vaan myös trimmit joutuu
        painamaan alas
        - trimmeillä voi nopeuttaa luikukynnyksen
        ylitystä myös keveillä veneillä ja harvan veneen
        (toivottavasti) liukuun nousu on trimmilevyistä
        kiinni


      • belmar 755

        "suurissa" nopeuksissa (olisiko >30 kn riippuen
        veneestä) onnistuu jollakin säteellä trimmeillä
        mutta paremmin se kääntyy ihan normaalilla tavalla


      • Katsastusmies
        SV kirjoitti:

        Trimmit eivät auta käännöksissä, jos vene ui
        oikein. Toki ne lisäävät vastusta ja pyrkivät
        kampeamaan venettä toiseen suuntaan, mutta ilmiö
        ei ole häiritsevä.

        Väärin trimmattu vene toimii tosin hieman
        arvaamattomasti kovissa kaarroissa, mutta niihin
        joutuminen kertoo jo kuljettajasta jotakin.

        Oikein mitoitetussa veneessä oikealla moottorilla
        trimmien suurin käyttö on yleensä veneen
        oikaiseminen yksimoottorisissa paketeissa potkurin
        kierron aiheuttamasta kallistuksesta ja veneen
        oikaisu sivutuulessa. Raskaammissa veneissä niitä
        käytetään liukuun nousun apuna. Pienemmissä
        veneissä laipat saattavat pitää kone ja laipat
        alhaalla veneen liu´ussa satamanopeuksilla,
        jolloin käsittely on helpompaa.

        Keulan asentoa ei pitäisi säätää laipoilla niiden
        vastuksen takia. Sitä varten on moottorin trimmi
        (jos on).

        Automaattiset trimmit ovat muuten näppäriä ainakin
        matkaveneissä. Matkustajat saavat liikkua venessä
        ympäriinsä ilman, että veneen asento muuttuu.
        Pienemmissä niitä en ole juurikaan nähnyt.

        Puhun vain ja ainoastaan omasta kokemuksestani.
        Veneeni, 30 jalkainen raskas, syvä V-pohjainen
        matkavene kääntyy erittäin hyvin pelkillä
        trimmitasoilla. Jopa on turvallisemman tuntuista
        ja mukavampaa kääntää trimmeillä kuin ruorista.
        Syvä V-pohja tekee hurjia, vene on 45 asteen
        kulmassa sisäkaarteeseen päin, ja "porsliinit"
        saavat kyytiä, kun kaartaa ruorista kääntämällä
        25 solmun matkavauhdissa. Mitä syvempi V-pohja
        sitä enemmän trimmit toimivat myöskin peräsimenä
        (vrt. Fouga Magister suihkari) .


    • Wickström

      Olen miettinyt trimmitasojen rakentamista
      pieneen suippoperäiseen keskimoottoriveneeseen
      vähentämään perän painumista ja tuomaan lisää
      vakautta. Onko kellään tietoa tai käytännön
      kokemuksia asiasta ?

      • Perämeren veneilijä

        Olen laittanut 9m veneeseen "trimmi"tasot perään
        ja suunnilleen saanut odottamani hyödyn ja käytän
        niitä aina kuorman ja kelin mukaan, keulan saa
        nousemaan ja laskemaan n.40cm nopeudesta riippuen.
        Jos olet pohjois-suomessa liikkeellä ilmoitapa
        tuletko katsomaan mallia?


      • Wickström
        Perämeren veneilijä kirjoitti:

        Olen laittanut 9m veneeseen "trimmi"tasot perään
        ja suunnilleen saanut odottamani hyödyn ja käytän
        niitä aina kuorman ja kelin mukaan, keulan saa
        nousemaan ja laskemaan n.40cm nopeudesta riippuen.
        Jos olet pohjois-suomessa liikkeellä ilmoitapa
        tuletko katsomaan mallia?

        Kiitos kutsusta. Asustan Nokialla, tässä Tampereen
        naapurissa, eli lienee aika kaukana. Tällä
        hetkellä ei ole tietoa pohjoiseen suuntautuvista
        ajoista, mutta jos sinulla sattuu olemaan kuvaa
        veneestä(perästä) sähköisessä muodossa niin olisin
        kiinnostunut. t: [email protected]


    • noviisi

      Onkos kenelläkään kokemusta ko. ratkaisusta
      eli "trimmilevyt" kavitaatiolevyyn kiinni? Onko
      mitään hyötyä n. 5m pitkässä bowriderissä, painoa
      n. 900 kg ja kone on 90hp.

      • ossi

        Oma kokemukseni on jollain tapaa positiivinen ko.
        kapineista vaikka niiden hinta suhteessa raaka-
        aineeseen ja rakenteeseen on hieman yliampuva -
        varmaan ainutlaatuista venetarvikkeissa.
        kuitenkin veneessäni yamarin 530 yam 90 niistä
        on ollut hieman enemmän hyötyä kuin haittaa -
        haitta on kulkuvastuksen lisäys mutta se on pieni
        ja siitä pääsee nostamalla konetta yhden pykälän
        ylös - levyt kun estävät ilman imeytymistä
        potkurin imuun. Eli parantunut liukuun nousu kun
        veneen perä ei ole kovin kantava niinkuin ei
        omassanikaan.


    • huh huh

      voit unohtaa koko veneilyn ja siirtyä vaikka
      kävely lenkkeilyyn !!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. R.I.P Marko lämsä

      Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi
      Tampere
      61
      4260
    2. Vappu terveiset kaivatullesi

      otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡
      Ikävä
      153
      1799
    3. Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut

      Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html
      Maailman menoa
      14
      1503
    4. Puskaradio huutaa

      Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !
      Suomussalmi
      35
      1258
    5. Miksi aina vain seksiä?

      Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau
      Sinkut
      167
      1056
    6. Kerro kiva muisto

      Kaivatustasi
      Ikävä
      56
      904
    7. Vieläkin jaksaa

      naurattaa. 😆 🐽🐷🤣 M - N
      Ikävä
      76
      895
    8. Martinalta vakava ulostulo

      Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      165
      823
    9. Hei rakas A,

      olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en
      Ikävä
      54
      811
    10. Kyllä sitä on tyhmä

      Ettei aikoinaan sua ottanut. Huomenta❤️
      Ikävä
      39
      781
    Aihe