Moi! Aloittelijan tyhmä kysymys kuuluu mikä on
trimmi moottoriveneessä, millainen se on, mitä
sillä saadaan aikaan, toimintaperiaate?
Liittyvätkö trimmi ja sähköinen moottorikippi
toisiinsa? Millaisia ovat automaatti ja "power" -
trimmit?
Jos joku vielä tietäisi hyviä sivuja joissa olisi
selitetty näin perusasioita niin olisin
kiitollinen.
T: Jussi
Trimmi?
15
11933
Vastaukset
- 2002
On kahdenlaista trimmiä :
Moottoritrimmi voi olla joko perämoottorissa tai
sisäperämoottorin vetolaitteessa. Se on systeemi,
jolla säädetään niiden (=potkurin) asentoa veneen
pitkittäislinjaan nähden.
Trimmilevyjä on liukuvissa ja puoliliukuvissa
veneissä alkaen jostain 6-7 -metrisistä.
Trimmilevyjä on 2 kpl on perälaudan laitoihin
kiinnitettyinä ja niitä saa liikuteltua ylös -
alas.
Kummassakin tapauksessa pyritään säätelemään
veneen kulkuasentoa eri tilanteissa. Esim.
vastatuuleen keulaa alas, sivutuulessa kylkeä
tuulta päin jne..
Trimmi ja sähköinen moottorikippi tarkoittaa
samaa asiaa toimintona, mutta jos on sähköinen
kippi, se ei välttämättä sisällä trimmiä.
(mitähän eroa näillä oikeastaan tarkkaan ottaen
on, tietävämmät valottaa ??)
Automaattitrimmi voisi olla tämmöinen
järjestelmä, mikä yrittää pitää veneen
kulkuasennon vakaana hallitsemalla trimmilevyjä.
Power trim tarkoittaa samaa kuin moottoritrimmi.- mc
trimmi - ajonaikaisesti käytettävä rikikulman
säätö
kippi - nostaa perän vedestä ylös
- Trimmataan venettä
Kysyjälle tiedoksi. Trimmi on laite,jolla voidaan
säätää moottorin tai tarkemmin sanoen ns.
vetolaitteen kulmaa ajon aikana. Säätö on tarpeen
mm. erilaisten kuormien ja kelien aiheuttamien
erilaisten ajo-olosuhteiden tasoittamiseksi.
Trimmi ja kippi ovat yleensä sama laite,jossa
trimmiosa säätää ajon aikaista kulmaa - siis
alueella,jossa vetolaite on vedessä. Kippi taas
tulee mukaan kun vetolaitetta edelleen
nostetaan,jolloin "kippi" nostaa nopeasti
vetolaitteen yläasentoon esim. matalaan rantaan
ajettaessa. Suuremmissa perämoottereissa trimmi on
nykyään vakiotavaraa.
Edelleen trimmi nimitystä käytetään erillisistä
ohjainlevyistä veneen sivuilla - niillä saadaan
oikaistua mm. tuulen ja painon aiheuttamat
asentomuutokset ajattaessa. Powertrim jne.
nimitykset ovat lähinnä valmistajien laittesta
käyttämiä nimityksiä.
Automaattitrimmi tarkoitaa yleensä juuri noita
sivuilla sijaitsevia trimmilevyjä,joita voi ohjata
käsin tai ko. tapauksessa automaatti hoitaa oikean
asennon hakemisen. (Vrt, autopilot- Juha58
tai trimmilevyt olen tähän asti nähnyt käytettävän
vain veneiden perässä (en koskaan vuosikymmeniin
veneen sivuilla???????).
- Aloittelija
Ensiksi kiitos kaikille vastanneille asiallisita
vastauksista.
Löysin silver veneiden
(http://www.silverboats.fi/images/Silver%20Hawk%
20028.jpg) sivujen kuvakalleriasta aika hyvän
kuvan noista trimmitasoista.
Vastaustenne perusteella asia selvisi aika
pitkälle, mutta vaivaamaan jäi pystyykö noilla
trimmitasoilla auttamaan venettä käännöksissä?
Lisäksi jos joku tietää jonkun webissä olevan
venesanaston/faq:n niin kertoisi osoitteen.
Sfnet.harrastus.veneet faq:n olen löytänyt mutta
se oli aika suppea.
Jussi- SV
Trimmit eivät auta käännöksissä, jos vene ui
oikein. Toki ne lisäävät vastusta ja pyrkivät
kampeamaan venettä toiseen suuntaan, mutta ilmiö
ei ole häiritsevä.
Väärin trimmattu vene toimii tosin hieman
arvaamattomasti kovissa kaarroissa, mutta niihin
joutuminen kertoo jo kuljettajasta jotakin.
Oikein mitoitetussa veneessä oikealla moottorilla
trimmien suurin käyttö on yleensä veneen
oikaiseminen yksimoottorisissa paketeissa potkurin
kierron aiheuttamasta kallistuksesta ja veneen
oikaisu sivutuulessa. Raskaammissa veneissä niitä
käytetään liukuun nousun apuna. Pienemmissä
veneissä laipat saattavat pitää kone ja laipat
alhaalla veneen liu´ussa satamanopeuksilla,
jolloin käsittely on helpompaa.
Keulan asentoa ei pitäisi säätää laipoilla niiden
vastuksen takia. Sitä varten on moottorin trimmi
(jos on).
Automaattiset trimmit ovat muuten näppäriä ainakin
matkaveneissä. Matkustajat saavat liikkua venessä
ympäriinsä ilman, että veneen asento muuttuu.
Pienemmissä niitä en ole juurikaan nähnyt. - matkaveneilijä
SV kirjoitti:
Trimmit eivät auta käännöksissä, jos vene ui
oikein. Toki ne lisäävät vastusta ja pyrkivät
kampeamaan venettä toiseen suuntaan, mutta ilmiö
ei ole häiritsevä.
Väärin trimmattu vene toimii tosin hieman
arvaamattomasti kovissa kaarroissa, mutta niihin
joutuminen kertoo jo kuljettajasta jotakin.
Oikein mitoitetussa veneessä oikealla moottorilla
trimmien suurin käyttö on yleensä veneen
oikaiseminen yksimoottorisissa paketeissa potkurin
kierron aiheuttamasta kallistuksesta ja veneen
oikaisu sivutuulessa. Raskaammissa veneissä niitä
käytetään liukuun nousun apuna. Pienemmissä
veneissä laipat saattavat pitää kone ja laipat
alhaalla veneen liu´ussa satamanopeuksilla,
jolloin käsittely on helpompaa.
Keulan asentoa ei pitäisi säätää laipoilla niiden
vastuksen takia. Sitä varten on moottorin trimmi
(jos on).
Automaattiset trimmit ovat muuten näppäriä ainakin
matkaveneissä. Matkustajat saavat liikkua venessä
ympäriinsä ilman, että veneen asento muuttuu.
Pienemmissä niitä en ole juurikaan nähnyt.- kovahkossa vastatuulessa vetolaitteen trimmaus
sisään ei useinkaan riitä pitämään keulaan
riittävän alhaalla vaan myös trimmit joutuu
painamaan alas
- trimmeillä voi nopeuttaa luikukynnyksen
ylitystä myös keveillä veneillä ja harvan veneen
(toivottavasti) liukuun nousu on trimmilevyistä
kiinni - belmar 755
"suurissa" nopeuksissa (olisiko >30 kn riippuen
veneestä) onnistuu jollakin säteellä trimmeillä
mutta paremmin se kääntyy ihan normaalilla tavalla - Katsastusmies
SV kirjoitti:
Trimmit eivät auta käännöksissä, jos vene ui
oikein. Toki ne lisäävät vastusta ja pyrkivät
kampeamaan venettä toiseen suuntaan, mutta ilmiö
ei ole häiritsevä.
Väärin trimmattu vene toimii tosin hieman
arvaamattomasti kovissa kaarroissa, mutta niihin
joutuminen kertoo jo kuljettajasta jotakin.
Oikein mitoitetussa veneessä oikealla moottorilla
trimmien suurin käyttö on yleensä veneen
oikaiseminen yksimoottorisissa paketeissa potkurin
kierron aiheuttamasta kallistuksesta ja veneen
oikaisu sivutuulessa. Raskaammissa veneissä niitä
käytetään liukuun nousun apuna. Pienemmissä
veneissä laipat saattavat pitää kone ja laipat
alhaalla veneen liu´ussa satamanopeuksilla,
jolloin käsittely on helpompaa.
Keulan asentoa ei pitäisi säätää laipoilla niiden
vastuksen takia. Sitä varten on moottorin trimmi
(jos on).
Automaattiset trimmit ovat muuten näppäriä ainakin
matkaveneissä. Matkustajat saavat liikkua venessä
ympäriinsä ilman, että veneen asento muuttuu.
Pienemmissä niitä en ole juurikaan nähnyt.Puhun vain ja ainoastaan omasta kokemuksestani.
Veneeni, 30 jalkainen raskas, syvä V-pohjainen
matkavene kääntyy erittäin hyvin pelkillä
trimmitasoilla. Jopa on turvallisemman tuntuista
ja mukavampaa kääntää trimmeillä kuin ruorista.
Syvä V-pohja tekee hurjia, vene on 45 asteen
kulmassa sisäkaarteeseen päin, ja "porsliinit"
saavat kyytiä, kun kaartaa ruorista kääntämällä
25 solmun matkavauhdissa. Mitä syvempi V-pohja
sitä enemmän trimmit toimivat myöskin peräsimenä
(vrt. Fouga Magister suihkari) .
- Wickström
Olen miettinyt trimmitasojen rakentamista
pieneen suippoperäiseen keskimoottoriveneeseen
vähentämään perän painumista ja tuomaan lisää
vakautta. Onko kellään tietoa tai käytännön
kokemuksia asiasta ?- Perämeren veneilijä
Olen laittanut 9m veneeseen "trimmi"tasot perään
ja suunnilleen saanut odottamani hyödyn ja käytän
niitä aina kuorman ja kelin mukaan, keulan saa
nousemaan ja laskemaan n.40cm nopeudesta riippuen.
Jos olet pohjois-suomessa liikkeellä ilmoitapa
tuletko katsomaan mallia? - Wickström
Perämeren veneilijä kirjoitti:
Olen laittanut 9m veneeseen "trimmi"tasot perään
ja suunnilleen saanut odottamani hyödyn ja käytän
niitä aina kuorman ja kelin mukaan, keulan saa
nousemaan ja laskemaan n.40cm nopeudesta riippuen.
Jos olet pohjois-suomessa liikkeellä ilmoitapa
tuletko katsomaan mallia?Kiitos kutsusta. Asustan Nokialla, tässä Tampereen
naapurissa, eli lienee aika kaukana. Tällä
hetkellä ei ole tietoa pohjoiseen suuntautuvista
ajoista, mutta jos sinulla sattuu olemaan kuvaa
veneestä(perästä) sähköisessä muodossa niin olisin
kiinnostunut. t: [email protected]
- noviisi
Onkos kenelläkään kokemusta ko. ratkaisusta
eli "trimmilevyt" kavitaatiolevyyn kiinni? Onko
mitään hyötyä n. 5m pitkässä bowriderissä, painoa
n. 900 kg ja kone on 90hp.- ossi
Oma kokemukseni on jollain tapaa positiivinen ko.
kapineista vaikka niiden hinta suhteessa raaka-
aineeseen ja rakenteeseen on hieman yliampuva -
varmaan ainutlaatuista venetarvikkeissa.
kuitenkin veneessäni yamarin 530 yam 90 niistä
on ollut hieman enemmän hyötyä kuin haittaa -
haitta on kulkuvastuksen lisäys mutta se on pieni
ja siitä pääsee nostamalla konetta yhden pykälän
ylös - levyt kun estävät ilman imeytymistä
potkurin imuun. Eli parantunut liukuun nousu kun
veneen perä ei ole kovin kantava niinkuin ei
omassanikaan.
- huh huh
voit unohtaa koko veneilyn ja siirtyä vaikka
kävely lenkkeilyyn !!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi614260Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1531799Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141503Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !351258Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1671056- 56904
- 76895
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.165823Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54811- 39781