Tyroksiini ja hiustenlähtö

kalju nainen

Aloitin tyroksiini lääkityksen noin viisi viikkoa sitten (50ug päivässä). Kaikki oireet katosivat ja en ole ollut energisempi ja optimistisempi vuosiin (sinne meni ilmeisesti se itsediagnosoitu krooninen masennuskin ;)). Yksi vajiksen oireista itselläni oli järkyttävä karvakato ja hiukset ohenivat vuosien varrella minimiin. Kävin kuitenkin vielä kesälläkin kampaajalla ja vaikka hiukset olivatkin ohuet, kunnoltaan ne olivat erinomaiset ja jätin ne edelleen pitkäksi...

Järkytys olikin melkoinen kun eilen pitkästä aikaa paneuduin peilin ääreen ja peilasin päänuppiani takaapäin... hiuksista on tippunut 3/4 pois viimeisen kuukauden aikana vaikka vaikutuksen pitikin olla päinvastainen. Olen ollut äärettömän naivi niitä hiustuppoja harjasta repiessäni ja vakuutellessani itselleni, että kyllä ne karvatkin kohta taas kasvavat. Olen koko aamun rustannut sähköposteja erikoislääkäreille ja olen edelleen shokissa. Takaapäin näen oikeasti kuultavan päänupin ja niskassa on niin vähän karvoja, että sekin paistaa hiusten läpi aukoittain.

Netin mukaan hiustenlähtö on yksi tyroksiinin harvinaisista sivuoireista... mutta sen pitäisi korjaantua muutaman kuukauden kuluttua. Näillä jouhilla minulla ei ole muutamaa kuukautta aikaa kokeilla sopivia annostuksia tai odottaa ihmettä... toisaalta jos lopetan lääkityksen nyt, kiihtyykö karvakato entisestään kun hormonitoiminta muuttuu kertaalleen?

Ja tiedän, että kyse on vain karvoista, mutta en koskaan tiennyt kaljuuntuvani alle 30-vuotiaana ilman mitään järkevää syytä... oikeasti, tämä on aivan hirveää...

39

14213

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sama ongelma

      Hiukset ovat harventuneet kolmannekseen alkuperäisestä Thyroxin-lääkityksen seurauksena. Parturi sanoi, että uutta kasvua on näkyvissä. Puolen vuoden sisällä muutosta ei ole vielä näkynyt silmissäni.

      • alkupe.

        Hei, olisin kysynyt ovatko hiukset tippuneet jatkuvasti pois puolen vuoden aikana? Ilmeisesti jatkoit kuitenkin lääkitystä? Itse en uskalla syödä lääkitystä enää päivääkään... itse tosin lihoin viimeisen kuukauden aikana ennen lääkitystä 6 kiloa, jotka tippuivat lääkityksellä ja normaalilla ruokavaliolla... ilmeisesti kohtaloni on sitten olla laiha ja kalju tai läski ja ponihäntä...

        En oikeasti tiedä mitä tehdä. Tosin hiuskato voi johtua monesta muustakin tekijästä ja itselläni viimeiset puoli vuotta ovat olleet stressaavia... toisaalta siitä viime kampaajasta ei ole aikaa kuin kolme kuukautta ja nyt näitä karvoja on niin muutama, että ne voisi laskea läpi yksitellen. Lisäksi kato on käynyt vain vasemmalla puolella... oikeaa profiili näyttää edelleen suhteellisen järkevältä.

        Ajattelin tosiaan unohtaa koko lääkityksen ja painua ostamaan koko apteekin hyllyn tyhjäksi... minun on oikeasti pakko saada hiukset takaisin. Tämä päivä on mennyt päätä pohtiessa kokonaan ja netti on täynnä mitä kaameampia tarinoita...


      • Lääkitys jatkuu
        alkupe. kirjoitti:

        Hei, olisin kysynyt ovatko hiukset tippuneet jatkuvasti pois puolen vuoden aikana? Ilmeisesti jatkoit kuitenkin lääkitystä? Itse en uskalla syödä lääkitystä enää päivääkään... itse tosin lihoin viimeisen kuukauden aikana ennen lääkitystä 6 kiloa, jotka tippuivat lääkityksellä ja normaalilla ruokavaliolla... ilmeisesti kohtaloni on sitten olla laiha ja kalju tai läski ja ponihäntä...

        En oikeasti tiedä mitä tehdä. Tosin hiuskato voi johtua monesta muustakin tekijästä ja itselläni viimeiset puoli vuotta ovat olleet stressaavia... toisaalta siitä viime kampaajasta ei ole aikaa kuin kolme kuukautta ja nyt näitä karvoja on niin muutama, että ne voisi laskea läpi yksitellen. Lisäksi kato on käynyt vain vasemmalla puolella... oikeaa profiili näyttää edelleen suhteellisen järkevältä.

        Ajattelin tosiaan unohtaa koko lääkityksen ja painua ostamaan koko apteekin hyllyn tyhjäksi... minun on oikeasti pakko saada hiukset takaisin. Tämä päivä on mennyt päätä pohtiessa kokonaan ja netti on täynnä mitä kaameampia tarinoita...

        Olen pitänyt lääkitystä koko ajan. Samoin hiusten tippuminen on ollut koko ajan. Harjaan tarttuu massamaisesti pesun jälkeen. Jo ennen lääkitystä hiustenlähtö oli massamaista.

        Minullakin on äidn aiheuttama stressi, johon en pysty itse vaikuttamaan. (Kyseessä narsistiäiti, joka ei suostu hoidettavaksi.)


      • 12+2
        Lääkitys jatkuu kirjoitti:

        Olen pitänyt lääkitystä koko ajan. Samoin hiusten tippuminen on ollut koko ajan. Harjaan tarttuu massamaisesti pesun jälkeen. Jo ennen lääkitystä hiustenlähtö oli massamaista.

        Minullakin on äidn aiheuttama stressi, johon en pysty itse vaikuttamaan. (Kyseessä narsistiäiti, joka ei suostu hoidettavaksi.)

        Hiushan kasvaa noin 0,3 mm vuorokaudessa. Jos kyseessä on iäkäs, voisi olettaa kasvunkin olevan hitaampaa. Uuden kasvun näkyminen voi siksi olla tuskastuttavan hidasta.
        Puolisollani oli sama tilanne kuin edellä. Lääkityksen alettua hiustenlähtö alkoi pienellä viiveellä. Aika pian tilanne näytti rauhoittuneen. Voihan kova hellekesäkin olla syynä hiuskatoon.


      • ALKUP.
        12+2 kirjoitti:

        Hiushan kasvaa noin 0,3 mm vuorokaudessa. Jos kyseessä on iäkäs, voisi olettaa kasvunkin olevan hitaampaa. Uuden kasvun näkyminen voi siksi olla tuskastuttavan hidasta.
        Puolisollani oli sama tilanne kuin edellä. Lääkityksen alettua hiustenlähtö alkoi pienellä viiveellä. Aika pian tilanne näytti rauhoittuneen. Voihan kova hellekesäkin olla syynä hiuskatoon.

        Hei, kiitokset edelleen viesteistä. Sain erikoislääkäriltä (Ihotaudit ja allergologia) viestiä, että kilpirauhasen vajaatoiminnassa hiukset muuttuvat yleensä kiillottomiksi ja haurastuvat, mutta varsinainen hiustenlähtö ei ole kovinkaan voimakasta. Samalla sain vanhalta tutultani viestiä, että hänestä tuli käytännössä kalju tuolla tyroksiinilääkityksellä... itselläni nämä jäljellä olevat haivenet kyllä kasvavat. Tein sen virheen, että otin kesällä raidat, joten kasvu näkyy konkreettisestikin juurikasvuna... tosiasiassa on kai äärettömän vaikeaa tietää mikä on syy ja mikä seuraus. Vaikka tuon tutun viesti vain pahensi ahdistusta...

        Tuo erikoislääkäri käski tarkistuttamaan A-vitamiinitason. Se kun voi aiheuttaa myös hiustenlähtöä... argggg, elämä alkoikin olla turhan helppoa ;)


      • vaj.t.-v-88
        alkupe. kirjoitti:

        Hei, olisin kysynyt ovatko hiukset tippuneet jatkuvasti pois puolen vuoden aikana? Ilmeisesti jatkoit kuitenkin lääkitystä? Itse en uskalla syödä lääkitystä enää päivääkään... itse tosin lihoin viimeisen kuukauden aikana ennen lääkitystä 6 kiloa, jotka tippuivat lääkityksellä ja normaalilla ruokavaliolla... ilmeisesti kohtaloni on sitten olla laiha ja kalju tai läski ja ponihäntä...

        En oikeasti tiedä mitä tehdä. Tosin hiuskato voi johtua monesta muustakin tekijästä ja itselläni viimeiset puoli vuotta ovat olleet stressaavia... toisaalta siitä viime kampaajasta ei ole aikaa kuin kolme kuukautta ja nyt näitä karvoja on niin muutama, että ne voisi laskea läpi yksitellen. Lisäksi kato on käynyt vain vasemmalla puolella... oikeaa profiili näyttää edelleen suhteellisen järkevältä.

        Ajattelin tosiaan unohtaa koko lääkityksen ja painua ostamaan koko apteekin hyllyn tyhjäksi... minun on oikeasti pakko saada hiukset takaisin. Tämä päivä on mennyt päätä pohtiessa kokonaan ja netti on täynnä mitä kaameampia tarinoita...

        millaisia liitännäissairauksia _hoitamaton_ vajaatoiminta voi saada aikaiseksi??? Eli voit sitten varautua vähän yhteen sun toiseen sairauteen jos jätät sen Thyroxinin pois....hiustenlähtö on sitten pientä niiden sairauksien rinnalla.

        Mene endokrinologille.


      • mr.kymenlaakso.52
        alkupe. kirjoitti:

        Hei, olisin kysynyt ovatko hiukset tippuneet jatkuvasti pois puolen vuoden aikana? Ilmeisesti jatkoit kuitenkin lääkitystä? Itse en uskalla syödä lääkitystä enää päivääkään... itse tosin lihoin viimeisen kuukauden aikana ennen lääkitystä 6 kiloa, jotka tippuivat lääkityksellä ja normaalilla ruokavaliolla... ilmeisesti kohtaloni on sitten olla laiha ja kalju tai läski ja ponihäntä...

        En oikeasti tiedä mitä tehdä. Tosin hiuskato voi johtua monesta muustakin tekijästä ja itselläni viimeiset puoli vuotta ovat olleet stressaavia... toisaalta siitä viime kampaajasta ei ole aikaa kuin kolme kuukautta ja nyt näitä karvoja on niin muutama, että ne voisi laskea läpi yksitellen. Lisäksi kato on käynyt vain vasemmalla puolella... oikeaa profiili näyttää edelleen suhteellisen järkevältä.

        Ajattelin tosiaan unohtaa koko lääkityksen ja painua ostamaan koko apteekin hyllyn tyhjäksi... minun on oikeasti pakko saada hiukset takaisin. Tämä päivä on mennyt päätä pohtiessa kokonaan ja netti on täynnä mitä kaameampia tarinoita...

        ... en taatusti usko että oikeasti haluat niitä kaikkia lukemattoa tyroksiinin puutteen aiheuttamia vaivoja takaisin. Eiköhän ole viisainta syödä lääkkeet.
        Hiukset on kuitenkin toisarvoinen asia niiden muiden vaivojen rinnalla.


      • ALKUP. kirjoitti:

        Hei, kiitokset edelleen viesteistä. Sain erikoislääkäriltä (Ihotaudit ja allergologia) viestiä, että kilpirauhasen vajaatoiminnassa hiukset muuttuvat yleensä kiillottomiksi ja haurastuvat, mutta varsinainen hiustenlähtö ei ole kovinkaan voimakasta. Samalla sain vanhalta tutultani viestiä, että hänestä tuli käytännössä kalju tuolla tyroksiinilääkityksellä... itselläni nämä jäljellä olevat haivenet kyllä kasvavat. Tein sen virheen, että otin kesällä raidat, joten kasvu näkyy konkreettisestikin juurikasvuna... tosiasiassa on kai äärettömän vaikeaa tietää mikä on syy ja mikä seuraus. Vaikka tuon tutun viesti vain pahensi ahdistusta...

        Tuo erikoislääkäri käski tarkistuttamaan A-vitamiinitason. Se kun voi aiheuttaa myös hiustenlähtöä... argggg, elämä alkoikin olla turhan helppoa ;)

        Hei,minäkin sairastan kilpirauhasen vajatoimintaa ja söin 2 vuotta tyroxiiniä ja olo ei muuttunut,kaikki oireet pysyi.Olin tätä tautia sairastanut ainakin 20 vuotta mutta lääkäreiden mukaan olin terve vaikka hiukset lähti ja minulla oli lisäksi n.40 muuta vaivaa.Mutta onneksi löytyi kunnon lääkäri jolta sitten sain Armout Thyroid lääkityksen ja nyt sitten kasvaa hiukset ja pikkuhiljaa alkaa mutkin vaivat hellittämään.Joten kyllä toivoa on.Täältä löytyy tietoa http://www.kilpirauhanen.com/


      • hiukseton onneton
        merituuli02 kirjoitti:

        Hei,minäkin sairastan kilpirauhasen vajatoimintaa ja söin 2 vuotta tyroxiiniä ja olo ei muuttunut,kaikki oireet pysyi.Olin tätä tautia sairastanut ainakin 20 vuotta mutta lääkäreiden mukaan olin terve vaikka hiukset lähti ja minulla oli lisäksi n.40 muuta vaivaa.Mutta onneksi löytyi kunnon lääkäri jolta sitten sain Armout Thyroid lääkityksen ja nyt sitten kasvaa hiukset ja pikkuhiljaa alkaa mutkin vaivat hellittämään.Joten kyllä toivoa on.Täältä löytyy tietoa http://www.kilpirauhanen.com/

        hei olen käyttänyt 35v tyrexsiiniä vajaatoimintaan ja menettänyt kaikki karvat ja hiukset . olisin kiitollinen ja iki onnellinen jos voisit antaa minulle lääkärin nimen ja puh. numeron .laitan tähän puh. numeron johon voit soittaa . siis puh. 046-5886374 . kiitos etukäteen. nimimerkki hikseton onneton.


      • hiukseton onneton
        hiukseton onneton kirjoitti:

        hei olen käyttänyt 35v tyrexsiiniä vajaatoimintaan ja menettänyt kaikki karvat ja hiukset . olisin kiitollinen ja iki onnellinen jos voisit antaa minulle lääkärin nimen ja puh. numeron .laitan tähän puh. numeron johon voit soittaa . siis puh. 046-5886374 . kiitos etukäteen. nimimerkki hikseton onneton.

        nimimerkki merituuli 02 unohdin laittaa nimimerkkisi viestiin jossa pyydän puh. numeroa ja nimeä lääkärille ,jolta sait avun eläinperäisen armour thyroid lääkkeet. olisin todellakin ikuisesti kiitollinen jos vastaisit viestiini. kiitos. nimimerkki hiukseton onneton.


    • Mulla tehosi

      Mä olen käyttänyt lähes 2v. Revivogenia. Sitä saa mm. sinunapteekki.fi . kautta. Myös Nisimiä on kehuttu. Mene Ihotautipalstalle ja siellä kohtaan hiusten lähtö. Sieltä löysin avun, kun en vielä tiennyt että hiusten lähtö johtuu kilpparin vajaatoiminnasta.

    • hormonomi

      hiustenlähtöprosessi on hidas. hiustenlähdön syy voi olla usein puolenkin vuoden takainen. eli nyt se tyroksiini ei välttämättä ole se vaan joku muu. antibiootti tai hormonihäikkä tms?

      hiusten pitäisi tulla takaisin, jos tyroksiini määrä on ok.

    • Tsemppiä kaikille!

      1. Jos hiustenlähtö ei ole diffuusia (tasaista) on kyse useimmiten autoimmuunisairaudesta. Kortisoni siis auttaa jos hiustenlähtö on läiskikästä jne.

      2. Jos hiustenlähtö alkoi ennen thyroksiini lääkitystä, ei tyroksiinin syönnin aikana lähteneet hiukset ole lääkityksen ansiota.

      3. Kilpirauhaslääkkeet eivät aiheuta hiustenlähtöä, vaan hypotyreoosi ja ne muut alle olevat sairaudet jotka eivät ole vielä diagnosoitu. Tämä jos ette kaikki kuulu siihen 1/10 000 joukkoon jotka kärsitte thyroksiinin sivuvaikutuksista. Edit, todennäköisyysoppi.

      4. Miehillä karvankasvun huomaa parhaiten parrasta, sillä ne karvat kasvavat nopeiten.

      5. Biotiinilisä tekee erittäin hyvää karvojen kasvulle, vaikka biotiinipuute ei olekkaan kyseessä. Apteekkiin ostamaan eläinten biotiiniravintolisää ja 1/2 tab/pvä on annostus. Googlaamalla biotiini löytyy palon tietoa aiheesta.

      6. Välttäkää muita tabuja ja voiteita hiustenlähtöön sille ne eivät auta, tai ovat vain haitaksi.

      7. Stressi lisää hiustenlähtöä, tai voi olla sen syy. Täten monet "parantuvat" ihmetabuista, sillä löytävät "toimivan lääkkeen" ja tulee hyvä mieli. Tämä taas poistaa stressin mikä taas aiheutti hiustenlähdön. Eli jos on luulosairas niin ei reseptillä ostettavia "lääkkeitä" ostamaan.

      8. Peruukki maksaa 900e ja hiukset näyttävät kun hollywoodista. Päivän teknologialla peruukkeja ei huomaa. Tai tiesittekö että Ben Afflek ja Matthew Mcconagheu käyttävät peruukkia?

    • korjaajaaaaa

      Stressi ei itsessään lisää hiustenlähtöä.. se on vaan sellainen myytti.

      Stressi voi välillisesti aiheuttaa hiustenlähtöä (tai lisätä sitä) esim. siten, että jos stressi ilmenee vaikka huonoina ruokailutottumuksina jne ettei pidä itsestään fyysisesti huolta.

      Ajattelin vain korjata tämän.

      • Tukkaputoo

        Entä jos se stressi tulee niistä hiuksista?? Ja sitten tulee vasta se hiustenlähtö...


      • tärkeä_kortisoli

        stressi voi aiheuttamansa kortisolin puutteen kautta lamauttaa aineenvaihduntaa


    • Thytyttö82

      Moikka kaikille :)

      Olen "tuore" diagnosoitu kilpirauhasten vajaatoimintaa sairastava 30wee nainen. Minulla seurattiin yli vuosi, oli TSH koholla 6,5 luokkaa ja olin pitkään oireeton mutta nyt oireiden myötä lääkitys aloitettiin 0,1mg puolikas tabletti aamuisin ja lääkitystä olen nyt syönyt viikon.
      Minulla oli laajasti oireita koko vuoden yrittänyt tiputtaa painoa ja ollut personal treinerit ja kaikki, ilman tuloksia :) samoin vähän masista, pysähtyneisyyttä, kuukautisongelmia jne.

      mutta tosiaan hiuksia lähti enemmän kuin normaalisti, ei vielä tuolloin haitannut mutta nyt olen noin viikon syönyt lääkettä ja tänään lähti aivan valtavasti, ihan oikein pelotti..onko muilla vastaavaa kokemusta koska itse mietin että johtuisiko se siitä kun nyt lääkitys aloitettiin että se rupeaa sit tehoamaan ja ns. tappaa nyt noi kuivat ja katkenneet hiukset?

    • Vastaus > hiukseton onneton,käyn Ulla Slaman vastaanotolla.Vaasan Mehiläisessä.Ottaa vastaan myös Seinäjoella ja on oma praktiikka Närpiössä.Mutta jos olet muuallapäin suomea niin tällä palstalla kyllä löytyy tietoa lääkäreistä jotka Armouria tai Erfania kirjoittaa.Mullahan lähti hiukset jo ennen kun aloitin tyroxiinin.Mutta nyt kun olen jo toista vuotta Armouria syönyt niin kasvaa kun heinä,mutta tämä on minun kohdalla näin.Kaikki me ollaa erilaisia ja kaikilla eri ongelmat ja oireet.

      • Niin ja tuosta jäi se pois että kun aloitin tyroxiinin niin karvat lakkasi tippumasta.Eli ei mun kohdalla tuo tyroxiini aiheuttanut tuota vaan kilpparin vaajaatoiminta.Siirryn Armouriin että saisin muutkin oireet poistumaan.Ja Armour on mulle sopiva.Koska tarvitsen T3:sta.Kilpirauhanen pieni ja ruttunen ja "hypotaalamus nukkuu".Eli purkista pitää nuo hormoonit saada.Onneksi löytyy.Hiukseton ooneton,laita postia jos tarvetta [email protected].


    • kumma havainnto

      Minulla taas kaljuunkin kasvaa nyt hiuksia(tosin vähän) ja partakin jykevöityy..

    • Thytyttö82

      Kiitos teille vastauksista..ehkä oon jo vähän hätänen kun vasta viikko lääkitystä takana ja hormonilääkkeillähän vaikutukset alkaa vasta 2vko--2kk :D
      Mutta hienoa et hiukset kasvaa taas ja muutenkin paremmat olotilat, helpottaa vähän itteeänkin :)

    • 17+13

      Ei tämä Thyroxinin aiheuttama hiustenlähtö voi olla mikään myytti, kun nyt osui omalle kohdallekin kongreettisesti. Minulla on lievä vajaatoiminta ja sain lääkityksen. Suurempaa hiustenlähtöä ei ollut ennen lääkityksen aloittamista, mutta alkoi nopeasti kun aloin syömään Thyroxinia. Myös parrassa karvanlaatu on muuttunut pehmeäksi. Hiusta lähtee pesussa ja kammatessa tolkusti ja päälaella nahka jo paistaa. Näin ei ollut ennen lääkityksen aloittamista 3kk sitten. Taidan lopettaa lääkityksen ja kärvistellä siinä ozzyosbournemaisessa koomassa, minkä vajaatoiminta aiheutti.

      • lähtijatuli

        Älkäähän nyt olko hätäisiä sen lääkityksen lopettamisessa. Muutaman kuukauden päästä lääkityksen aloituksesta hiuksia lähtee. Kun lääkitys on kohdallaan ja ollut tarpeeksi kauan, niin kyllä ne kasvavat takaisin. Huom. lääkityksen pitää olla todellakin riittävä. Monet lääkärit pitävät potilaita vajaalääkityksellä. Lukekaa kilpirauhanen.com tai kilpirauhasfoorumi -sivustoja.


    • 17+13

      Tietääkö kukaan onko lääkityksen sivuoireet lievempiä Armourilla. Itselläni tämä hiustenlähtö ehkä kiusallisin, mutta on muutakin, eli silmien verisuonet ärtyneet, kutinaa useissa paikoissa, lihas jäykkyyttä ja nivel kipuja, mutta aika lieviä.

    • sepa

      Minulla on kilpirauhasen vajaa toimintaa ja olen syönyt thyroxinia 0,1 mg kolmisen vuotta. Lääke kuuluu korvattaviin joten hain Kelalta lääkärin B lausunnolla hyvitystä ostoksiin. Vastaus oli kielteinen ja perusteltiin lain pykälänumeroilla jotka eivät kertoneet minulle mitään. Lääke on halpa mutta ihmetyttää periaatteessa että ystävällä on sama tilanne ja hän syö samaa pilleriä halvemmalla. Mistä johtuu?

    • Hmmpf

      Onhan se ymmärrettävä, että uusia oireita ilmaantuu. Elimistö on ollut pitkään tasaisesti vajaalla, sitten yhtäkkiä tulee lisää hormoonia, joka heilauttaa tasapainon täysin sekaisin. Itselleni tuli tyroksiinin aloituksen jälkeen vatsaongelmia, vaikkei niitä aikaisemmin ole ollut. Nyt kun aloitin Armouriin vaihdon (ja samalla heilahdin taas vajaalle) tuli uutena oireena iltapahoinvointi. Mulla ei ikinä oo ollut pahoinvointia iltaisin, vaikka kymmenisen vuotta kroonisesta aamupahoinvoinnista kärsinkin.

      Kyllä ne oireet siitä tasaantuvat kunhan saa annoksen tarpeeksi suureksi ja elimistön tasaantumaan. Itse en olisi valmis palaamaan entiseen olooni, vaikka kaikki hiukset menisivät siitä hyvästä! Vaikka olenkin tälle sairaudelle ikuisesti katkera siitä että entiset upean paksut hiukseni ovat todennäköisesti ikuisesti mennyttä. Mutta on niin paljon monia pahempiakin oireita.

    • Hmmpf

      Suosittelen lääkkeenoton lopettamista jos hiustenlähtö on TODELLAKIN pienin paha sairaudessanne. Siis herran jestas, oma olo on joskus ollut niin järkyttävän huono ja kestämätön, että siinä vaiheessa hiustenlähtö on todellakin vähäisin ongelma, niin paljon kuin hiuksiani rakastankin. Olen vaikka kalju, kunhan ei IKINÄ enää tarvitse elää sitä elämää mitä elin ennen lääkitystä.

    • hairless

      kilpparilääkityksestäkö hiusten harveneminen sitten johtuisikin? Äitini on ollut lääkityksellä jo vuosikymmenen ja eipä ole karvat päähän entiselleen takaisin kasvaneet, hitaasti harvenevat vaan... tosin voihan ikäkin 60-v tehdä omat temppunsa, mutta meijän suvussa kaikilla on hiuksia riittänyt reilusti...

    • Hmmpf

      hairless: Epäilen kyllä vahvasti että hänellä asia on johtunut riittämättömästä lääkityksestä ja näin ollen ihan vajaatoiminnan oireista. Hiusten pitäisi palata kuntoon (ei toki enää yhtä tuuheiksi) kun lääkitys saadaan tarpeeksi ylös ja tasapainoon.

      Täytyy nimittäin muistaa että kilpirauhaslääkityksessä ei varsinaisesti ole haittavaikutuksia. Kaikki sellaiset ovat joko vajaa tai liikatoimintaa. Ja se taas tarkoittaa että lääkitys ei ole tasapainossa.

    • tuija18

      itse menen kilpirauhasuusintakokeeseen huomenna,minulla on paksut pitkät hiukset,olen käyttänyt apteekista saatavaa briorin kapseleita jonkun aikaa,nämä voisivat auttaa siihen hiustenlähtöön.näitä pitää kyllä syödä säänöllisesti 3kk ja sitten voi jatkaa 1 kapseli vrk jatkuvasti.nämä ovat hinnaltaan aika kalliita 60 kapselia maksaa vajaa 40e,mutta kannattaa kokeilla jos hiustenlähtö harmittaa,näitä on myytävänä myös suurempia pakkauksia ja myös priorin shampoo on mielestäni hyvä.

    • Luminous84

      Itse sain hypotyreoosi-diagnoosin v.2009 ja lääkityksen 0.1 mg Thyroxin, jota söin joka päivä puolikkaan. Olen vähentänyt lääkitystä oma-aloitteisesti n. puolivuosittain yhdellä tabletilla sen vuoksi, koska mielestäni tyroksiinin syöminen voi kumuloida kilpirauhasen vajaatoimintaa. Nykyään olen annoksella 3 x vko 1/2 tbl ja viimeisimpien verikokeiden tulokset olivat, että kilpirauhas-arvoni ovat ihanteelliset.

      Siitä huolimatta hiuksiani lähtee edelleen ja ne eivät ole koskaan olleet näin ohuet. Jäljellä on enää hiirenhäntä paksusta poninhännästäni. Eli vaikka kilpirauhas-arvoni ovat hyvät, eikä vajaatoiminnan pitäisi aiheuttaa oireita, kuten hiustenlähtö, hiuksia lähtee edelleen. Johtuisiko sitten lääkityksestä?

      • Luminous84

        Niin ja lisäyksenä vielä edelliseen viestiini: Kokeilin Priorin shampoota ja kapseleita vuoden ajan tuloksetta. Elämäntapani ovat terveelliset ja syön monivitamiineja ja kivennäisaineita. Ennen lääkityksen aloittamista hiustenlähtöä ei ollut.


      • KummaVajis

        Olen viimeisten parin kuukauden aikana nostanut Thyroxin-annostani reippaasti endon ohjeitten mukaisesti. Olin todella hämmästynyt huomatessani jokunen päivä sitten, että päälaella kasvaa 1-2 cm:n "sänkeä" melkein valtoimenaan. Odotan mielenkiinnolla lopputulosta, sillä viimeisen annoksen noston tein pari päivää sitten.

        Minunkin kilppariarvoni ovat olleet hyvät, mutta monien jatkuvien oireiden takia endo päätyi nostamaan annostani radikaalisti. Jos tämä ei toimi, niin seuraavaksi kokeillaan Thyroxinin ja Liothyroninin yhdistelmää.


      • utelias kilppari
        KummaVajis kirjoitti:

        Olen viimeisten parin kuukauden aikana nostanut Thyroxin-annostani reippaasti endon ohjeitten mukaisesti. Olin todella hämmästynyt huomatessani jokunen päivä sitten, että päälaella kasvaa 1-2 cm:n "sänkeä" melkein valtoimenaan. Odotan mielenkiinnolla lopputulosta, sillä viimeisen annoksen noston tein pari päivää sitten.

        Minunkin kilppariarvoni ovat olleet hyvät, mutta monien jatkuvien oireiden takia endo päätyi nostamaan annostani radikaalisti. Jos tämä ei toimi, niin seuraavaksi kokeillaan Thyroxinin ja Liothyroninin yhdistelmää.

        mikä annostus sulla nyt sit on? :) ja mitä oireita tuon hiustenlähdön lisäksi?


    • Mikaneuvoksi

      Hiuksista lähtenyt 9/10 Thyroxin lääkityksen jälkeen
      Istuin ja mietin mikä on muuttunut elämässäni kun hiukset alkoivat lähteä. Katsoin kuvia. Paksut pitkät hiukset. Huomasin: tuossa alkaa olemaan ohuempaa. Mikä muuttunut radikaalisti? En palele koko ajan, sillä kilpirauhaslääkitys.
      Kilpirauhanen ei toimi, koska aivolisäke ei tuota kilpirauhashormonia, asia selvisi 50 vuotiaana. Minulla oli pitkät paksut hiukset, kestivät käsittämättömän paljon. Olen palellut lapsesta lähtien, en hikoillut koskaan vaikka treenasin kovasti.
      Muutama vuosi sitten kilpirauhasen lääkitys aloitettiin. Pitkät hiukset olivat lantiolle. Kasvoivat vauhdilla aina.
      Lääkityksen aloittamisen jälkeen: Hiuksia lähti pesun yhteydessä ja 2015 hiukset jäivät käytännössä käsiin kammatessa. Kampaaja ihmetteli ja oli kauhuissaan, sanoi ettei ole nähnyt vastaavaa koskaan, olin kuin sytostaattipotilas, kehotti noudattamaan lääkärin ohjetta. Hiukset eivät kasva. Katkeavat heti.
      Jotkut lääkärit ovat sitä mieltä että lääkkeitä syödään vain kuuri, jotkut sitä mieltä että koko loppuelämä.
      Hiukset eivät ole maailman tärkein asia, mutta kun syön terveellisesti, syön vitamiineja ja hivenaineita - kehon kunto näkyy ihosta, hiuksista ja kynsistä, sanotaan. Mitä siis ajatella kun 60 cm pitkät hiukset ovat nyt 2-3 cm pituista ohutta söheröä? Käytän peruukkia.
      Jätän Thyroxin (tutkitaan T4) lääkkeet ja seuraan mitä tapahtuu. Jätin aiemmin kokonaan pois Liothyronin - kilpirauhaslääke . Onhan Liothyron (tutkitaan T3) lääkkeen teho kiistaton. Se muuttaa olon hyväksi tosi nopeasti. Jos nappasi lääkkeen, olo oli suorastaan ihmeellinen.
      Tosin kuulin lääkäriltä, että jotkut potilaat syöneet lääkettä omin päin liikaa - tai lääkäri määrännyt liikaa ja nyt potilaat makaavat sairaalassa lähinnä aivokuolleessa tilassa, eivät palaa enää koskaan normaalielämään ja lääkäreiltä mennyt lääkärin oikeudet Euroopassa.
      Katson mitä hiusten kunnossa ja omassa voinnissa tapahtuu, kestinhän jatkuvaa palelua ym. oireita 50 vuotta. Lääkityksen jälkeen vielä 2 vuotta tukka päässä mutta pikkuhiljaa harveni. Katsotaan nyt, voihan lääkkeeseen aina palata.

    • Hyväoloiho

      Hormonimuutos sen hiusten lähdön tekee. Tasoittuu varmasti.

    • alilääkitysriesa

      Samansukuinen oire ja ennusmerkki on (ensiksi uloimpien) kulmakarvojen oheneminen. Vertaistukifoorumeilla moni kertoo alkaneen taas kasvaa kun on riittävä lääkitys. Jostain syystä lääkäreillä on voimakasta pyrkimystä alilääkitykseen. Annos usein jätetään vajaaksi heti kun verikokeet ovat väärin asetetuissa viitearvoissa.

      Oikeastaan pitäisi ottaa arvot henkilöiltä heidän vielä ollessaan terveinä. Vajaatoimintaan sairastumisen jälkeen siitä näkisi HENKILÖKOHTAISET arvot:
      http://journal.frontiersin.org/article/10.3389/fendo.2015.00177/full

      Tähän huomautus että tyroksiini sekoittaa aiviloisäkkeen alentamaan TSH-arvoa ennenaikaisesti eli kun muualla kehossa on hormonivajaus. Lääkityllä TSH oltava 0...1
      _ _ _

      FERRITIININ PUUTOS on kaikenkaikkiaankin yleisin vajisoireidenaiheuttaja. Hiuksissa eriyisesti, vajaus joillakin näkyy hiusten värinmuutoksena

    • Anonyymi

      Minulta leikattu koko kilpirauhanen pois (syöpä),ensi lähti hiuksia tosi paljon,sitten hiukset meni venyväksi pysty vetämään pitkälle enne kuin antoi periksi purkkamaiset,meni9kk enne kuin löytyi nappiin lääkitys tyhroxin koin kaikki mahdolliset voinnit, yli ja ali tuotannon oli kamalaa. Nyt lääkitys kunnossa ollut jo monta vuotta syöpä leikattiin 9v sitten en tarvinnut muita hoitoja. Mutta hiukset eivät palaudu enään normaaliksi,pintakuivat ja hieman oudon tuntuiset ei löydy sopivaa shampoota etsinyt monta vuotta pintakuivat korput alta hiukset hyvän tuntuiset. Ehkä joku päivä löytyy hyvä shamppoo thyroxini hiuksille. Kannattaa kertoa kampaajalle jos syö tyhroxinia ettei tule yllätyksiä syy ei ole kampaajan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      119
      2711
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      256
      1165
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      94
      1151
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1094
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1021
    6. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      943
    7. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      940
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      906
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      42
      845
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      38
      817
    Aihe