AKVARELLIPAPERIN PINGOTTAMINEN

Auttakaa aloittelija

En onnistu. Vanerille olen viritellyt liimapaperin avulla, mutta tulee sutta ja sekundaa, ryppyyn menee. Paperin koko on 30*40. Harmittaa.

9

2160

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Peräkammarinpoika"

peräkammarissa tapetoidaan vaneeripohjalle niin että paperi uitetaan haaleassa vedessä märäksi ja sitten levitetään siihen vaneerille ja ruskealla liimapaperilla liimataan reunat siihen alustaan. Odotetaan vähn aikaa kuivumista että paperi alkaa kiristyä ja saattaa vetää sitä vaneeria vähän kupille jolloin voi alkaa maalata ja ruiskutella vettä kukkienkastelukannulla tarpeen mukaa riippuen siitä kuinka märälle haluaa maalata. Tämä on siis märkää-märälle tekniikka. On muitakin tapoja.

Kun työ on kuivunut se laikataan irti alustasta veitsellä ja tulos on suora paperi.

• Auttakaa aloittelija

Peräkammarinpoika tekee temppunsa todennäköisesti ammattilaisen ottein. Noin voisin itsekin kuvitella tekeväni ja silti menee ryppyyn. Kiitos yrityksestä kuitenkin. Kysyn uudelleen: mitkä ovat ne maagiset otteet ja liimanauhan kosteus, millä silotellaan... Liimanauha vetää mulla liian kireelle, onko se liian märkää siis? Vai mikä voisi olla vikana?

• "Peräkammarinpoika"
        Auttakaa aloittelija kirjoitti:

Peräkammarinpoika tekee temppunsa todennäköisesti ammattilaisen ottein. Noin voisin itsekin kuvitella tekeväni ja silti menee ryppyyn. Kiitos yrityksestä kuitenkin. Kysyn uudelleen: mitkä ovat ne maagiset otteet ja liimanauhan kosteus, millä silotellaan... Liimanauha vetää mulla liian kireelle, onko se liian märkää siis? Vai mikä voisi olla vikana?

on syytä olla oikeaa akvarellipaperia jotta se kestäisi nuo kiristymiset. Liimanauhan voi kuivata rätillä heti kun painaa sen kiinni ja sen tulisi olla sitä ruskeaa pakkaajien kättämää luuliimapaperia. Kannattaa varoa ettei liimaa pääse kuvapinnalle.
        Yleensä leikkaan liimapaperin halki siis kapeammaksi kun nuuka olen ja se pitää kuitenkin.
        Alustan (vaneerin) tulisi olla vähitään 5 -6 mm paksuista ettei liikaa kupristele. Kovalevy (sileä puoli) käy myös alustaksi mutta usein kupristelee liikaa.

• Avuton aloittelija
        "Peräkammarinpoika" kirjoitti:

on syytä olla oikeaa akvarellipaperia jotta se kestäisi nuo kiristymiset. Liimanauhan voi kuivata rätillä heti kun painaa sen kiinni ja sen tulisi olla sitä ruskeaa pakkaajien kättämää luuliimapaperia. Kannattaa varoa ettei liimaa pääse kuvapinnalle.
        Yleensä leikkaan liimapaperin halki siis kapeammaksi kun nuuka olen ja se pitää kuitenkin.
        Alustan (vaneerin) tulisi olla vähitään 5 -6 mm paksuista ettei liikaa kupristele. Kovalevy (sileä puoli) käy myös alustaksi mutta usein kupristelee liikaa.

paperi on 300 g eli ihan ok, liimapaperi samoin. 8 mm vanerille virittelen. Oon minäkin halkaissut liimanauhaa mutta oon huomannut jotta kupruaa vielä enempi jos kapee nauha. Ehkäpä harjoittelu tekee mestarin, on minulla 1 paperi seittemästä onnistunutkin.

• rtkk
        Avuton aloittelija kirjoitti:

paperi on 300 g eli ihan ok, liimapaperi samoin. 8 mm vanerille virittelen. Oon minäkin halkaissut liimanauhaa mutta oon huomannut jotta kupruaa vielä enempi jos kapee nauha. Ehkäpä harjoittelu tekee mestarin, on minulla 1 paperi seittemästä onnistunutkin.

Kunnes liimapaperit ovat kuivia! Kostuta sitten vain paperia sopivasti!

• Taiteilija..

Ei tarvitse kiinnittää välttämättä mitenkään. Tärkeintä on monta kertaa toistettu tasainen paperin kostutus. Lainaa vaikka Paunilan Akvarelli-aiheinen kirja, sieltä löytyy hyvät ohjeet. Voihan sitä kiinnittääkin - siihenkin löytyy ohjeet muistaakseni. Kirja on kirjahylyssä, mutta en ehdi tarkistaa.

Näiltä sivuilta ei kyllä nykyään saa enää mitään tietoa kun sivut on pilattu typerillä TAUTOLOGISILLA kommenteilla. Itsekin olen jotain kysynyt, mutta ainoatakaan asiallista ja tietoani lisäävää vastausta en ole saanut.. Että sellaiset sivut.

• Avukas aloittelija

Paperi oli liian märkää, samoin liimanauha. Paperi ei saa enää tippua vettä kun sen heittää vanerialustalle eikä liimanauha saa olla märkää; sormen pitää tarttua liimapintaan kiinni kun sitä kokeilee. Vauvojen harsolla olen vielä kuivannut ja hyväillyt paperin muotoonsa ennen liimapaperin asettamista. Jee minä opin sen! Ja pakko mainita ja kehua että osaan viritellä jopa paremmin nyt kuin monet asiantuntevammat ja enemmän alaa harrastaneet...

• @Tuula@

Ennen täältä on saanut näköjään neuvon jos toisenkin. Näyttää siltä että nämä "normaalit" keskustelijat....rekisteröityneet ja rekisteröimättömät ovat äänestäneet jaloillaan tympiintyneenä noihin luulosairaisiin ja turhiin vääntöihin joilla ei ole päätä eikä häntää.
        Olen sitä mieltä että Sheriffi olisi pelastanut tämänkin palstan ja karsinut heti alkuunsa ne tälle palstalle kuulumattomat postaukset.
        Meno täällä on ollut todella sairasta ja yököttävää!

• grrrraafikonalku

Hei! Törmäsin tähän viestiketjuunne, kun painin täällä tahollani grafiikanpaperin pingotuksen kanssa, varmaan aika samankaltaista akvarellipaperin kanssa? Ehkä joku teistä osaisi auttaa minua? Viestini ja kysymykseni löytyvät täältä: http://keskustelu.suomi24.fi/node/10529272

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. IL - Patteriauto syttyi parkkihallissa Tampereella - 50 autoa LUNASTUKSEEN!

"Palon aikaan parkkihallissa oli 90 autoa, joista noin 50 tuhoutui palossa korjauskelvottomiksi. Lisäksi palo vaurioitti
      Maailman menoa
      295
      46150
    2. Kristillisistä Siionisteista asiallista tietoa Hesarissa.

KD ja Persut ovat kaiken takana avoimesti!
      Maailman menoa
      54
      11558
    3. Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %

Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy
      Maailman menoa
      276
      11194
    4. Sanna Marin saa ylistystä Hillary Clintonilta

Jos joku ei tiedä kuka tämä rouva Hillary Clinton on, niin kerrottakoon "fun fact", eli hän on se keneltä Donald Trump
      Maailman menoa
      58
      9956
    5. Ja jälleen uusi latauksessa olleen sähköauton palo! Nyt Keravan Prisman parkkihallissa.

IS 3.10.2025 Latauksessa ollut sähköauto syttyi yöllä tuleen Keravan Prisman parkkihallissa, Keski-Uudenmaan pelastusla
      Maailman menoa
      95
      8759
    6. Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija

https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua
      Maailman menoa
      311
      6867
    7. Pakoputkipörisijä syttyi tuleen kesken ajon

Kyydissä oli 7 henkilöä, mutta hyvä onni matkassa epäonnistuneesta käyttövoimavalinnasta huolimatta, eikä kukaan loukka
      Maailman menoa
      20
      3921
    8. Borat ärhäkkänä, syyttelee kokoomusta vilpin suojelusta

Hänen mukaansa kokoomus seuraa ”toimettomana vierestä, kun vilpilliset firmat vievät urakat rehellisten nenän edestä”, j
      Maailman menoa
      7
      3616
    9. Tänään torille

Tänään kuulema torilla tapahtuu klo.20. Tulkaaha paikalle kattoon.
      Hyrynsalmi
      89
      3530
    10. Kalja-Kristus Kutsuu Luokseen

Nyt on Oikea Hetki Ottaa Ryppyys Vastaan! Lue Pelastusryyppy ja tee Promillista elämäsi Herra! Pelastusryyppy on teksti
      Maailman menoa
      4
      3481
    Aihe