AKVARELLIPAPERIN PINGOTTAMINEN

Auttakaa aloittelija

En onnistu. Vanerille olen viritellyt liimapaperin avulla, mutta tulee sutta ja sekundaa, ryppyyn menee. Paperin koko on 30*40. Harmittaa.

9

2303

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Peräkammarinpoika"

      peräkammarissa tapetoidaan vaneeripohjalle niin että paperi uitetaan haaleassa vedessä märäksi ja sitten levitetään siihen vaneerille ja ruskealla liimapaperilla liimataan reunat siihen alustaan. Odotetaan vähn aikaa kuivumista että paperi alkaa kiristyä ja saattaa vetää sitä vaneeria vähän kupille jolloin voi alkaa maalata ja ruiskutella vettä kukkienkastelukannulla tarpeen mukaa riippuen siitä kuinka märälle haluaa maalata. Tämä on siis märkää-märälle tekniikka. On muitakin tapoja.

      Kun työ on kuivunut se laikataan irti alustasta veitsellä ja tulos on suora paperi.

      • Auttakaa aloittelija

        Peräkammarinpoika tekee temppunsa todennäköisesti ammattilaisen ottein. Noin voisin itsekin kuvitella tekeväni ja silti menee ryppyyn. Kiitos yrityksestä kuitenkin. Kysyn uudelleen: mitkä ovat ne maagiset otteet ja liimanauhan kosteus, millä silotellaan... Liimanauha vetää mulla liian kireelle, onko se liian märkää siis? Vai mikä voisi olla vikana?


      • "Peräkammarinpoika"
        Auttakaa aloittelija kirjoitti:

        Peräkammarinpoika tekee temppunsa todennäköisesti ammattilaisen ottein. Noin voisin itsekin kuvitella tekeväni ja silti menee ryppyyn. Kiitos yrityksestä kuitenkin. Kysyn uudelleen: mitkä ovat ne maagiset otteet ja liimanauhan kosteus, millä silotellaan... Liimanauha vetää mulla liian kireelle, onko se liian märkää siis? Vai mikä voisi olla vikana?

        on syytä olla oikeaa akvarellipaperia jotta se kestäisi nuo kiristymiset. Liimanauhan voi kuivata rätillä heti kun painaa sen kiinni ja sen tulisi olla sitä ruskeaa pakkaajien kättämää luuliimapaperia. Kannattaa varoa ettei liimaa pääse kuvapinnalle.
        Yleensä leikkaan liimapaperin halki siis kapeammaksi kun nuuka olen ja se pitää kuitenkin.
        Alustan (vaneerin) tulisi olla vähitään 5 -6 mm paksuista ettei liikaa kupristele. Kovalevy (sileä puoli) käy myös alustaksi mutta usein kupristelee liikaa.


      • Avuton aloittelija
        "Peräkammarinpoika" kirjoitti:

        on syytä olla oikeaa akvarellipaperia jotta se kestäisi nuo kiristymiset. Liimanauhan voi kuivata rätillä heti kun painaa sen kiinni ja sen tulisi olla sitä ruskeaa pakkaajien kättämää luuliimapaperia. Kannattaa varoa ettei liimaa pääse kuvapinnalle.
        Yleensä leikkaan liimapaperin halki siis kapeammaksi kun nuuka olen ja se pitää kuitenkin.
        Alustan (vaneerin) tulisi olla vähitään 5 -6 mm paksuista ettei liikaa kupristele. Kovalevy (sileä puoli) käy myös alustaksi mutta usein kupristelee liikaa.

        paperi on 300 g eli ihan ok, liimapaperi samoin. 8 mm vanerille virittelen. Oon minäkin halkaissut liimanauhaa mutta oon huomannut jotta kupruaa vielä enempi jos kapee nauha. Ehkäpä harjoittelu tekee mestarin, on minulla 1 paperi seittemästä onnistunutkin.


      • rtkk
        Avuton aloittelija kirjoitti:

        paperi on 300 g eli ihan ok, liimapaperi samoin. 8 mm vanerille virittelen. Oon minäkin halkaissut liimanauhaa mutta oon huomannut jotta kupruaa vielä enempi jos kapee nauha. Ehkäpä harjoittelu tekee mestarin, on minulla 1 paperi seittemästä onnistunutkin.

        Kunnes liimapaperit ovat kuivia! Kostuta sitten vain paperia sopivasti!


    • Taiteilija..

      Ei tarvitse kiinnittää välttämättä mitenkään. Tärkeintä on monta kertaa toistettu tasainen paperin kostutus. Lainaa vaikka Paunilan Akvarelli-aiheinen kirja, sieltä löytyy hyvät ohjeet. Voihan sitä kiinnittääkin - siihenkin löytyy ohjeet muistaakseni. Kirja on kirjahylyssä, mutta en ehdi tarkistaa.

      Näiltä sivuilta ei kyllä nykyään saa enää mitään tietoa kun sivut on pilattu typerillä TAUTOLOGISILLA kommenteilla. Itsekin olen jotain kysynyt, mutta ainoatakaan asiallista ja tietoani lisäävää vastausta en ole saanut.. Että sellaiset sivut.

      • Avukas aloittelija

        Paperi oli liian märkää, samoin liimanauha. Paperi ei saa enää tippua vettä kun sen heittää vanerialustalle eikä liimanauha saa olla märkää; sormen pitää tarttua liimapintaan kiinni kun sitä kokeilee. Vauvojen harsolla olen vielä kuivannut ja hyväillyt paperin muotoonsa ennen liimapaperin asettamista. Jee minä opin sen! Ja pakko mainita ja kehua että osaan viritellä jopa paremmin nyt kuin monet asiantuntevammat ja enemmän alaa harrastaneet...


      • @Tuula@

        Ennen täältä on saanut näköjään neuvon jos toisenkin. Näyttää siltä että nämä "normaalit" keskustelijat....rekisteröityneet ja rekisteröimättömät ovat äänestäneet jaloillaan tympiintyneenä noihin luulosairaisiin ja turhiin vääntöihin joilla ei ole päätä eikä häntää.
        Olen sitä mieltä että Sheriffi olisi pelastanut tämänkin palstan ja karsinut heti alkuunsa ne tälle palstalle kuulumattomat postaukset.
        Meno täällä on ollut todella sairasta ja yököttävää!


    • grrrraafikonalku

      Hei! Törmäsin tähän viestiketjuunne, kun painin täällä tahollani grafiikanpaperin pingotuksen kanssa, varmaan aika samankaltaista akvarellipaperin kanssa? Ehkä joku teistä osaisi auttaa minua? Viestini ja kysymykseni löytyvät täältä: http://keskustelu.suomi24.fi/node/10529272

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      203
      2175
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      134
      1198
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1073
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      23
      827
    5. 58
      806
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      771
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      638
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      584
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      577
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      10
      560
    Aihe