Loppuunpalaminenko?

Ygc

Olen parikymppinen ja aloittanut juuri yliopiston. Olen kiinnostunut opetettavista asioista, mutta ongelmana on, että toisaalta en jaksaisi käydä koulussa enkä vapaa-ajalla lukea esim. tenttejä varten. Tunnen oloni vain liian väsyneeksi ja vetämättömäksi. Usein lukemiseni kotona noudattavat samaa kaavaa: otan kirjan käteeni ja avaan oikean sivun -> parin rivin jälkeen minuun iskee "Ei tästä mitään tule"-olo ja alan panikoida siitä, että lukemista tuntuu olevan liikaa ja en jaksa lukea -> alan parhaassa tapauksessa itkeä ja lukemisesta ei tule mitään. Ihmetyttää kun olen ollut aina tähän asti tosi tunnollinen ja hyvä koulussa - olen lukenut kokeisiin aina paljon ja pyrkinyt niin hyviin arvosanoihin kuin mahdollista. Nyt taas on sellainen fiilis, että aivan sama miten menestyn kunhan läpi pääsen. Toisaalta haluaisin saada hyviä arvosanoja, mutta en oikein löydä jaksamusta lukea ja sitten ahdistun. Ahdistaa myös kun tiedän, että nyt ekana vuonna varmaan pitäisi olla skarppina ja luoda hyvä pohja seuraavien vuosien opiskeluille ja energia on vähissä.

Tämä ei kuitenkaan ole mitään uutta, vaan minulla on ollut samanlaisia tuntemuksia jo lukiosta lähtien, n. 3-4 vuoden ajan kohta. Koska koulu oli minulle ala- ja yläasteella helppoa, lukion työmäärä vähän yllätti minut. Päätin kuitenkin puristaa itsestäni hyviä suorituksia ja niinpä luin hiki hatussa kaikkiin kokeisiin saadakseni kiitettäviä. Jos päätinkin antaa jonkin kokeen mennä hieman huonommin jotta voisin keskittyä johonkin toiseen aineeseen enemmän, kokeenpalautuksessa olin heti vihainen itselleni, koska ajattelin "olisin voinut saada tästä kiitettävän kasin tai seiskan sijaan jos olisin yrittänyt kaikkeni". Vähitellen työt kuormittivat minua niin, että aloin tosissani stressata koulunkäynnistä. Stressiä lisäsivät vanhempani, jotka aina huomauttelivat lukemisistani tyyliin "otatkohan nyt ton koulunkäynnin liian rennosti" ja "tajuatko miten paljon kirjoituksiin vaaditaan työtä" vaikka sain suurimmasta osasta kokeitani ysejä ja kymppejä ja kirjoituksistakin kannoin loppujen lopuksi kotiin kaksi L:ää, kolme E:tä ja yhden C:n eli ihan kelpo paperit (eivätkä vanhempani ole itse lukiota käyneetkään, joten en ymmärrä miksi he koko ajan pätivät minulle lukio-opiskelusta). Stressi kasvoi koko ajan lukion loppua kohden, ja tuntemus ajanpuutteesta lisääntyi jatkuvasti. Lukion toisena ja kolmantena vuonna itsetuntonikin romahti monta pykälää ja aloin sättiä itseäni paitsi siitä että en tehnyt mielestäni tarpeeksi töitä myös kaikesta muustakin. Milloin olin mielestäni kamalan näköinen, milloin luonteeni oli hirveä jne. Tuntui, ettei mikään koskaan riittänyt ja ahdisti ja stressasi.

Lukion jälkeen tuntui, että stressi jäi jotenkin pysyvästi päälle. Menin lukiosta päästyäni töihin ja huonontuneen itsetuntoni vuoksi minua ahdisti kauheasti aina kun mokasin työsuhteen alussa jotain siksi kun en ollut vielä oppinut kaikkia asioita. Myös kontaktien luominen työkavereihin oli aluksi hankalaa ja kesti minulta kauan, sillä minun oli hankala jutella heidän kanssaan, kun he olivat minua kokeneempia ja ajattelin heidän halveksivan tai pilkkaavan minua mielessään tai keskenään koska en osaa kaikkea täydellisesti, muka kuulostan tyhmältä jne. Tämä työkavereihin tutustumisen hankaluus tietty lisäsi ahdistusta ja huononsi itsetuntoani entisestään ja ruokki noidankehää. Olin ihan hämmentynyt, koska aiemmin minua ei ollut ahdistanut kehenkään tutustuminen näin - en ollut koskaan aikaisemmin pelännyt nolaavani itseäni tai kuulostavani idiootilta ym. ja ajattelin että ehkä huonontunut itsetuntoni vaikutti asiaan. Työkaverini olivat kuitenkin mukavia ja jaksoivat ihme kyllä tehdä minuun tuttavuutta, vaikka olin pitkään töiden aloittamisen jälkeen tosi tylsimys ja hiljainen enkä keksinyt mitään puhuttavaa. Olen siitä heille kiitollinen.

7

1185

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ygc

      Lähemmäs pari vuotta kävin töissä ennen yliopistoon pääsyäni, ja sen parin vuoden ajankin stressasin koko ajan milloin mistäkin. Kun opin töissä perusasiat ja hommat alkoivat luistaa ja tutustuin vähitellen työkavereihini, aloin stressata jostakin muusta ja vatvoa asiaa päässäni. Siitä stressinaiheesta päästyäni aloin taas stressata jotakin muuta asiaa ja ahdistuin vuorostani siitä. Stressi ja toisinaan myös ahdistus pysyvät, stressinaiheet vain vaihtuvat. Olen huomannut, että parin viime vuoden aikana olen ruvennut itkeskelemään paljon useammin, sosiaaliset tilanteet ja vieraat ihmiset ovat alkaneet tuntua ahdistavammilta ja vastenmielisemmiltä kuin ennen (koska pelkään aina etten keksi puhuttavaa, tuntuu että pitää olla kauhean sosiaalinen ja pirteä vaikka en jaksaisi olla jne) ja en tunne oloani levänneeksi edes lomien jälkeen - usein vapaan jälkeen huomaan, että olin pakannut taas koko loman täyteen tekemistä enkä kerennyt levätä tarpeeksi ja ajattelen, että ehkä sitten seuraavalla vapaalla lepään. Sitä ei kuitenkaan ikinä tapahdu. En osaa rentoutua, vaan vapaallakin mietin rästihommia ja murehdin jo etukäteen seuraavaa työntäyteistä päivää. Jos minulla onkin vapaapäivä ja saan tehdä "mitä haluan" usein en jaksa tehdä mitään, vaan jään lähinnä möllöttämään kotiin ja tunnen sitten kuitenkin turhautuneisuutta siitä, etten ole tehnyt mitään kivaa.

      Yliopiston aloitettuani olen skippaillut luentoja ja ahdistun aina jälkeenpäin kun tunnen oloni laiskaksi. Toisaalta tuntuu, että luennoilla en jaksa keskittyä. Vaikka minulla olisi lyhytkin päivä, tunnen oloni usein sen jälkeen väsyneeksi ja voimattomaksi. Minulla on koulussa tuttuja, mutta usein minulla on fiilis, etten halua törmätä heihin, sillä en jaksaisi yrittää olla puhelias ja pirteä ja haluaisin eristäytyä luennoillakin mieluiten omaan nurkkaani istuksimaan. Toisaalta tahdon uusia tuttavuuksia, tiedostan ristiriidan ajatuksissani (sillä en tietenkään voi saada uusia tuttuja jos en itse ole oma-aloitteinen) ja stressaan siitäkin. Itken usein kotona väsymystä, vaikka olisin nukkunut tarpeeksi. Huono itsetunto ja sen aiheuttamat itsesyytökset milloin mistäkin riivaavat minua jatkuvasti. Syömiskäyttäytymiseni on muuttunut huonoon suuntaan, koen usein näyttäväni paksulta vaikka oikeasti olen normaalipainon alarajoilla ja yritän pudottaa painoani epäterveellisin konstein esim. jättämällä aterioita tahallani väliin. Lasken kaloreita jatkuvasti, syyllistän itseäni pienestäkin herkuttelusta ja syön tahallani liian vähän. Jos painoni heittää kilollakin ylöspäin, päiväni menee pilalle, masennun täysin ja saatan "rankaista" itseäni syömällä tahallani aivan liian vähän. Ajoittain taas tajuan, ettei tuo ole tervettä, syön jonkinpituisen jakson ajan normaalisti ja aloitan rumban alusta. Usein tuntuu, etten osaa kontrolloida itseäni enää lainkaan. Pelkään, että sosiaaliset suhteeni menevät pilalle, sillä vaikka tapaan jotakuta kaveriani ja poikaystävääni viikottain, olen murehtivassa mielentilassani poissaoleva ja omissa ajatuksissani sekä toisinaan kärttyinen ja vähäsanainen. Poikaystäväni tahtoo, että puhun asioistani hänelle, mutta tunnen oloni väsyneeksi ja surulliseksi niin usein, etten tahtoisi aina kuormittaa häntä huolillani. Välillä tuntuu, etten enää edes muista, millaista on olla huoleton ja oikeasti rentoutunut, kun murehdin aina jostakin. En ole toistaiseksi käynyt lääkärillä tai missään, kun olen ajatellut, että kannattaako tämän takia nyt minnekään mennä. Lisäksi joskus puhuin jollekulle lääkärille näistä asioista ja hän suhtautui asiaan vähättelevästi ja tiuski, että mitä minä luulen hänen voivan asialle tehdä. Tuon jälkeen olen ollut arka ottamaan kehenkään yhteyttä tämän tiimoilta. Pitäisikö kuitenkin käydä lääkärillä vai mitä häh?

      • Ygc

        En polta ja juon vähän ja harvoin eli niistä ei ainakaan voi tähän etsiä syytä :D Ennen kuin joku ehtii markkinoida niitä osasyiksi paskaan mielentilaani.


      • johnu

        Tuo on aika yleistä yliopistossa kun työtä on aivan liikaa. Itse piti vaihtaa loppujen lopuksi ammattikorkeaan ja en ole katunut. Tosin tässä oli kaikenlaista sairastelua välissä.
        Kerro lääkärille (jos sellaisen pakeille menet) että saatat kärsiä masennuksesta/uupumuksesta tms. Tosin jos jaksat puuhata vapaa-ajalla, ei tilanne ole ainakaan kovin paha. Mutta aina on parempi mennä ajoissa lääkäriin. Älä buukkaa liian täyteen aikatauluasi. Kyllä kaikenlaiset asiat voivat odottaakin.
        Mulla oli lähes samanlainen historia yliopiston aloittaessani kuin sulla. Kaikille myöskään se akateeminen vapaus ja työmäärä käy, vaan tiedän lukemattomia joilla on noiden vaivojen takia koulu keskeytynyt tai ovat vanhan ajan ikiopiskelijoita.


    • --voimia sinulle

      Kunpa oppisit arvostamaan itseäsi enemmän! Vanhempasi ovat ehkä tahtomattaan pahentaneet tilannettasi. Lisäksi yliopiston anti-sosiaalinen ympäristö ruokkii suorittamista.

      Mistä oikeasti pidät, mitä harrastat? Voisitko sitä kautta löytää elämääsi aitoa iloa?

      Saattaa olla että kärsit jonkun verran sosiaalisten tilanteiden pelosta ja lievästä masennuksesta. Hakeudu terveydenhoitajan juttusille (itsekin menin). Mitä nopeammin otat apua vastaan, sen parempi. Älä yritä enää pärjätä yksin.

      Lupaatko?

      • --voimia sinulle

        Lääkäreillä ei monesti ole aikaa perehtyä, mutta YTHS:n terveydenhoitajat ehtivät kuunnella. Varaa aika ja tulosta vaikka kirjoituksesi mukaan, se voi helpottaa tilannetta. Kerro että haluat keskustella esim. ruokavaliosta ja hyvinvoinnista.

        Nyt tsemppiä! :)


    • väsyttää

      yksi uupunut. Aloitin nyt syksyllä ammattikorkeakoulussa ja jo melkein alusta alkaen tuntui siltä että en jaksa, en pysty keskittymään ja nykyään vapaa-aikakin menee täysin ohi kun lähes joka päivä tekee koulujuttuja ja niinä päivinä kun koittaa pitää taukoa koulusta niin ajattelee koko ajan että pitäisi tehdä jotain, niin kuin pitäisikin mutta ei vaan aina jaksa.
      En ehdi näkemään edes kavereita kuin sopimalla tapaamiset aina 2 viikkoa ennen.

      Minua on jo parin vuoden ajan ahdistanut aika ajoin, tullut sellaisia todella lyhyitä ahdistuskohtauksia, enkä tiedä mistä ne johtuvat, aika usein luennoilla saattaa yhtäkkiä vaan tulla hirveä ahdistus joka tuntuu kurkussa asti ja tekisi mieli vain lähteä kotiin, en ole toistaiseksi vielä lähtenyt kertaakaan, koska en halua jäädä miltään tunnilta pois.

      Nytkin kun kirjotan tätä tekstiä sydämeni pumppaa kovempaa kuin normaalisti. Tiedä sitten mistä sekin johtuu..

      Minulla on ollut syömishäiriö noin viisi vuotta sitten, joka ei mielestäni ollut mitenkään vakava koska en missään hoidoissakaan sen takia käynyt. Ei siitä sen enempää... mutta sen loppumisen myötä olen edelleen tähän päivään saakka aina miettinyt kaloreita, se tosin vaikka olen aina niitä miettinyt ei tarkota sitä että olisin aina tehnyt sen perusteella niitä parhaimpia valintoja ruuan suhteen, jonka johdosta paino ei todellakaan ole enää normaalissa, vaan sen yläpuolella. En jaksa enkä ehdi tekemään asian eteen mitään koulukiireiden takia. Avomies koittaa toisinaan kannustaa kun samalla taas kantaa kaikenmaailman herkkuja kotiin.

      Enpä olisi uskonut että koulusta olisi tulut näin kova stressi minulle, toivon vaan että se häipyy ajan myötä.. joululomaa odotellessa.

      • minä 452

        Jokseenkin tutun kuuloista tekstiä, itsellä oli omana ammattikorkeakouluaikana vähän samansuuntaisia tuntemuksia. Mulle tuli stressin takia fyysisiäkin oireita (tunteita että kohta tulee oksennus, vatsalihasten jännittymistä, ahdistusta rinnassa). Tosin opiskelemani ala oli sellainen jossa tämmöinen on yleistä. Turha varmaan edes mainita etten nauttinut sinä aikana opiskelusta yhtään. Se vaihe meni lopulta ajan ja masennuslääkekuurin kanssa ohi.

        Vasta jälkeenpäin tajusin, mikä olisi auttanut ainakin itseä vielä enemmän: liikunta. Valmistumisen jälkeen oon yrittänyt pyöräillä aika ahkerasti, ja kyllä siitä on apua ollut. Aina, jos meinaa tuntua siltä, että nyt kaatuu hommat päälle ja alan stressata niistä, lähden lenkille.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      115
      8992
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2653
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      129
      2400
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2009
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1756
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1550
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1517
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1438
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1306
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      5
      1267
    Aihe