Diagnosina virusinfektio, Calici/ herpesvirus!

Huolestunut äippä

Kävin perjantaina kissani kanssa eläinlääkärissä kun kissa meni todella huonoksi. Ei syönyt ja oli aivan vetopois koko eläin.Kaikki tämä alkoi tostaina. Virtsa/verikokeissa ei ollut mitään poikkeaavaa. Ne oli ok! Mutta kissan suusta löytyi rakkuloita ja tämän myötä saimme tuon yllämainitun diagnosin. Kissa on edelleen huonona. kaiken joutuu syöttämään ja juottamaan sille väkisin. Eläinlääkäriltä saimme seuraavat tropit mukaan, kipulääkettä (metacam, ja kahta eriä ravinnelisäpastaa/geeli. Kissan suussan on haavaumia ja puhjenneita rakkuloita. Olen lueskellut netistä että jotkut ovat saanneet kissoille myös lisäksi tuohon vielä antibiootin. Ihmetyttää miksi meille ei sellaista märätty. Halusin että kissasta otetaan myös se joku kallis viruskoe josta näkee että mikä virus eläimessä jyllää. Vastausten pitäisi tulla nyt alkuviikosta. Kissani on leikattu/rokotettu vuoden vanha kollipoika (sisäkissa)! Luulen että tuo perheeseen tullut uusi pentu toi tullessaan tämän pöpö. Onko jonkun muun kissa sairastanut tätä tautia ja miten kauan tälläinen tauti kestää. Hirveän huonoa infoa sain eläinlääkäriltä. Luulisi että maksettuaan 318€ olisi saanut infoa vähän enemmän. Täältä netistä olen yrittänyt lueskella kyseisistä viruksista mut nyt mielellään haluaisin kuulla kanssa sisarien kokemuksista!

7

2349

Vastaukset 7

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • henkilökohtaisesti..

kokemusta, mutta calici on erittäin tarttuva ja useimmiten sen tartuttajina on pennut, koska ne sen helpoiten saa. Mutta ei ole poissuljettu sekään, että vanhalla kissalla on ollut calici joka on puhjennut uuden tulokkaan aiheuttaman stressin myötä. Calicihan jättää kissan kantajaksi todella usein ja helposti, eikä kissat aina edes oirehdi selvästi. Jokainen pienikin stressi sitten laukaisee taudin uudestaan aktiiviseksi. Pahin aika kestää 1-2 viikkoa, yksilöstä ja sen muusta kunnosta riippuen.

Calici kestää kissan ympäristössäkin pari viikkoa tartuttavana, eikä siihen ole täsmähoitoa olemassa. Calici-kantoja on satoja ja kun se on virussairaus, siihen ei antibiootti tehoa. Syy miksi antibiootteja usein annetaan, on se että ne estää toissijaisten (bakteerien) tartuntojen saamisen viruksen jyllätessä. Kipulääke on juuri noiden rakkuloiden vuoksi hyvä olla, jotta kissa paremmin voisi syödä. Ravintogeelit on myös tosi hyvä juttu, niitä on kissan helpompi syödä kun suu on kipeä ja suhteellisen pieni määrä riittää kissan ravinnonsaannin turvaamiseksi.

Mutta tärkeintä on hyvä tukihoito kissan tervehtymisen kannalta. Se on muistettava, että molemmat kissat ovat nyt sen taudin kantajia ja tauti voi aktivoitua hyvin helposti aina uudestaan. Osa kissoista erittää virusta koko elämänsä, kuitenkin vähintään vuosia.

• huolestunut äippä

Kiitos sinulle tuhannesti vastauksesta. Odottelen nyt että se eläinlääkäri soittaa minulle ne virustestien tuloksen. Niistä kaiketi selviää sitten onko tämä nyt tuota caliccia vaiko herpes. Tuo kipulääke loppuukin tänään. Sitä ei annettu kun tuo 3 päivää. Tämä minun kissa ei suostu syömään itse mitään. Joudun kaiken hänelle syöttämään. olen muussanut märkäruokaa todella pieneksi ja lisännyt siihen vielä vettä että kissa saisi mahdollisimman paljon nestettä ja lisäksi pyrin vielä juottamaan parin desin verran ihan nesteitä vuorokaudessa ruiskun kanssa , ettei kissa kuivu.

• hyvä vain:)
        huolestunut äippä kirjoitti:

Kiitos sinulle tuhannesti vastauksesta. Odottelen nyt että se eläinlääkäri soittaa minulle ne virustestien tuloksen. Niistä kaiketi selviää sitten onko tämä nyt tuota caliccia vaiko herpes. Tuo kipulääke loppuukin tänään. Sitä ei annettu kun tuo 3 päivää. Tämä minun kissa ei suostu syömään itse mitään. Joudun kaiken hänelle syöttämään. olen muussanut märkäruokaa todella pieneksi ja lisännyt siihen vielä vettä että kissa saisi mahdollisimman paljon nestettä ja lisäksi pyrin vielä juottamaan parin desin verran ihan nesteitä vuorokaudessa ruiskun kanssa , ettei kissa kuivu.

yksi hyvä ruoka olisi Hill´s a/d purkkiruoka joka on ns. toipilasruoka ja juuri tuollaisissa tapauksissa ihan ehdoton. Se on niin löysää (kun sen lusikalla vatkaa), että sen voi imaista vaikka ruiskuun ja syöttää siitä kissalle. Siihen voi myös lisätä vettä jotta se on vieläkin helpompi ruiskuun vetäistä. Tuo ruoka on kehitelty sairaiden ja leikkauspotilaiden hoitoruoaksi jolla on kudoksia parantavia ominaisuuksia. Se on niin tuhtia tavaraa, että vain puolet verrattuna normiruokaan riittää. Sen lisäksi jos sinulla on ne ravintogeelit, onkin jo ruokinta hyvällä mallilla. Tuota ruokaa saa vain klinikoilta ja vaikka se onkin kallista, niin suosittelen hankkimaan, yleensä se kelpaa nirsoillekin kissoille ja voisi mennä vaikka potilaallekin ilman pakkosyöttöä.

Oliko Metacam kissojen versio? Se ei-kissaversio on sellainen jota ei saa antaa kuin sen 3 päivää, siinä on maksavaurioiden vaara muuten - jos nyt en väärin tuota muista. Muuten Metacam on hyvä kipulääke ja varsinkin jos se on se kissoille tarkoitettu.

• Huolestunut äippä
        hyvä vain:) kirjoitti:

yksi hyvä ruoka olisi Hill´s a/d purkkiruoka joka on ns. toipilasruoka ja juuri tuollaisissa tapauksissa ihan ehdoton. Se on niin löysää (kun sen lusikalla vatkaa), että sen voi imaista vaikka ruiskuun ja syöttää siitä kissalle. Siihen voi myös lisätä vettä jotta se on vieläkin helpompi ruiskuun vetäistä. Tuo ruoka on kehitelty sairaiden ja leikkauspotilaiden hoitoruoaksi jolla on kudoksia parantavia ominaisuuksia. Se on niin tuhtia tavaraa, että vain puolet verrattuna normiruokaan riittää. Sen lisäksi jos sinulla on ne ravintogeelit, onkin jo ruokinta hyvällä mallilla. Tuota ruokaa saa vain klinikoilta ja vaikka se onkin kallista, niin suosittelen hankkimaan, yleensä se kelpaa nirsoillekin kissoille ja voisi mennä vaikka potilaallekin ilman pakkosyöttöä.

Oliko Metacam kissojen versio? Se ei-kissaversio on sellainen jota ei saa antaa kuin sen 3 päivää, siinä on maksavaurioiden vaara muuten - jos nyt en väärin tuota muista. Muuten Metacam on hyvä kipulääke ja varsinkin jos se on se kissoille tarkoitettu.

Joo, Metacam on kissojen versiota. Yritin soittaa just eläinlääkäril mut jostakin syystä numero ei ole käytössä :) ja meinasin kysyä että voinko antaa kipulääkettä vielä ku katti on niin kipeän oloinen ja taidampa hakea tuota kyseistä ruokaa myös tosta klinikalta hinnalla ei oo väliä. Makso mitä maksoi! Kissa pitää saada kuntoon. Olen tota pennun märkäruokaa nyt syöttänyt tolle vanhemmal kissal. Mut ymmärtäähän sen että jos suu on kipeä niin ei sitä kukaan halua syödä :(

• sen verran
        Huolestunut äippä kirjoitti:

Joo, Metacam on kissojen versiota. Yritin soittaa just eläinlääkäril mut jostakin syystä numero ei ole käytössä :) ja meinasin kysyä että voinko antaa kipulääkettä vielä ku katti on niin kipeän oloinen ja taidampa hakea tuota kyseistä ruokaa myös tosta klinikalta hinnalla ei oo väliä. Makso mitä maksoi! Kissa pitää saada kuntoon. Olen tota pennun märkäruokaa nyt syöttänyt tolle vanhemmal kissal. Mut ymmärtäähän sen että jos suu on kipeä niin ei sitä kukaan halua syödä :(

väärin, että siinä toisessa versiossa on munuaisvauriovaara, ei maksavaurio. Tuota kissojen versiota voi antaa pidempiäkin aikoja ja kliininen vaste saadaan yleensä 7 päivän kuluttua aloituksesta (tämä on tarkistettu selosteesta) ja yleensä aloitusannos on 0,1 ml ja jatkossa ylläpitoannos puolet tuosta eli 0,05 ml. Metacamilla on yhtenä sivuvaikutuksena ruokahaluttomuus, että kannattaa tarkkailla onko kyse siitä vai oikeasti kivusta.

• huolestunut äippä
        sen verran kirjoitti:

väärin, että siinä toisessa versiossa on munuaisvauriovaara, ei maksavaurio. Tuota kissojen versiota voi antaa pidempiäkin aikoja ja kliininen vaste saadaan yleensä 7 päivän kuluttua aloituksesta (tämä on tarkistettu selosteesta) ja yleensä aloitusannos on 0,1 ml ja jatkossa ylläpitoannos puolet tuosta eli 0,05 ml. Metacamilla on yhtenä sivuvaikutuksena ruokahaluttomuus, että kannattaa tarkkailla onko kyse siitä vai oikeasti kivusta.

Luulen että en anna sitä kipulääkettä enää ja katson miten kissa reagoi! Rupeaako syömään vai jatkuuko syömättömyys edelleen. Se eläinlääkäri kerta soittaa minulle niistä vastauksista niin voin sitten häneltäkin kysyä että mitä mieltä on. Monen päivän jälkeen kissa leikki hetken tuon pentukissan kanssa :) Mutta kauaa ei jaksanut. Kirjoittelen tännekkin sitten että mitä tuloksia saan!

• Huolestunut äippä
        huolestunut äippä kirjoitti:

Luulen että en anna sitä kipulääkettä enää ja katson miten kissa reagoi! Rupeaako syömään vai jatkuuko syömättömyys edelleen. Se eläinlääkäri kerta soittaa minulle niistä vastauksista niin voin sitten häneltäkin kysyä että mitä mieltä on. Monen päivän jälkeen kissa leikki hetken tuon pentukissan kanssa :) Mutta kauaa ei jaksanut. Kirjoittelen tännekkin sitten että mitä tuloksia saan!

nyt kissa voi jo hyvin, leikkii ja syö vanhaan maalliin pentukissan kanssa! Oli kyllä rankka tuo viikko minkä kissa sairasti!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Anteeksi arkuuteni

Olen säälittävä, mitä tulee sinun kohtaamiseen. Tunnen vaan itseni todella epävarmaksi sun kanssa. Jos minun olisi pitän
      Ikävä
      48
      910
    2. Kuka melkein täysi-ikäinen hukkui?

Poliisin mukaan nuori oli lähes täysi-ikäinen. Ennen iltakuutta tulleen ilmoituksen mukaan ihminen oli joutunut mahdoll
      Iisalmi
      14
      783
    3. Perussuomalaisten kannatus nousi rytinällä Ylen tänään julkaisemassa tuoreimmassa gallup-kyselyssä.

https://yle.fi/a/74-20239449 Perussuomalaisilla hurja- ja ylivoimaisesti suurin nousu tässä uudessa Ylen gallupissa. Kyl
      Maailman menoa
      496
      766
    4. kenen näköinen

kaivattusi on ?
      Ikävä
      45
      682
    5. Mikä on ollut

Söpöintä välillämme?
      Ikävä
      41
      624
    6. Tykkäätköhän vielä minusta?

Yhtä paljon, kuin minä sinusta? Haaveissa ollaan kahdestaan, rauhassa ja lähennytään fyysisesti ja tutustutaan syvemmin
      Ikävä
      30
      576
    7. Hyvännäköinen pakkaus

Olet hyvännäköinen pakkaus nainen.
      Ikävä
      32
      553
    8. Vihervasemmistofeministinaisasianaiset

Tulevat tänne palstalle haukkumaan miehiä ja naljailemaan miehelle, kehuvat olevansa heitä parempia. Itse asuvat MIEHE
      Sinkut
      171
      522
    9. Olet ihana

Muru, sä oot ihana. Tunsitko sen sähkön meidän välillä kun oltiin ihan låhekkäin? 👩‍❤️‍👩❤️😼😘
      Ikävä
      37
      520
    10. Mitä haluaisit kysyä tänään

Kaivatultasi? Anna jokin tunniste itsestäni tai hänestä.
      Ikävä
      44
      470
    Aihe