Keskittymisen ja ymmärtämisen mahdottomuus

uusopiskelija

Tämä juttu kuuluisi paremmin jollekin opiskelupalstalle mutta koska en löytänyt sopivaa ryhmää tungen keskustelun tänne, koska täällä käy varmaan ihmisiä jotka saattaisivat tietää asiasta jotain. Olen täysin tuskastunut - minun on kauhean vaikea käsittää lukemaani tietopohjaista tekstiä ja keskittyä siihen. Muistinikin on tällä osa-alueella surkea. Puolustuksekseni täytyy kyllä sanoa, että muistan muita asioita, kaunokirjallisuutta, lyriikoita, elokuvia jne. terävän tarkasti. Jostain syystä tieto ei vaan uppoa. Nyt olen myös huomannut että mitä enemmän yritän keskittyä ja oikein asennoidun "oppimaan uutta", tilanne muuttuu vaikeammaksi. Ajatukseni sinkoilee, luen tesktipätkää uudestaan ja uudestaan ja kohta näppäilen koneelle lukemaan s-posteja. Mitä piruaä tämä on ja pääseekö tästä eroon jollain lailla? Ennen oppiminen oli suht helppoa ja sujuvaa. Lukemaan olen suorastaan huippu. Mikä mättää? Nykyään olen tosi hajamielinen ja pääni on kuin lahoa puuta, mieheni sanoin. Sen on tosin sanottu johtuvan näistä vuosien sisällä syntyneistä lapsosista, kuulemma ihan yleistä. Kiusaa silti tämä ongelma, toisinaan huomaan suorastaan jännittäväni opiskelemistä. Aivan kuin jännittäisin koko kehoani kun yritän lukea ja oppia, kuin vääntäisin väkisin tätä hommaa. Mistä lienee kyse?

5

524

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ehkä se

on enemmän adha:tä eli tarkkaavaisuushäiriötä kuin dementiaa. Ainakin minulla on niin, etten pysty keskittymään asioihin jotka ei kiinnosta. Tai pakon edessä kyllä mutta se unohtuu sen siljän tien. Pääni on myös laho aikatauluissa ja "tylsissä" asioissa.

• a.p.

No enpä tullut tuota ajatelleeksi! Luin äsken ADHD:stä ja osa jutuista oli kyllä tuttuja mutta voisko se muuten olla lievä mutta tuolta osin sitten noin voimakas? Miten kukaan ei ole huomannut sitä? Voinko varovasti ehdottaa lääkärille jos asiaa tutkittaisi vai pitääkö ne ihan pöpinä jos menen itse ehdottelemaan että hei mua vaivaa ADHD? Nyt vielä kun noita kriteereitä luin niin ei hitsi on kyllä aika lailla tuttuja minulle. Mutta mitä ne minusta ajattelee jos todetaan ADHD? Koulussa oli poikia joilla oli ADHD ne olivat ihan mahdottomia rähinöitsijöitä, erityisluokkalaisia jne. Itselläni keskiarvo ollut peruskoulussa 8.4-8.7 vaiheilla. Tämän hetken lukio-opintojen ka. 8.8. Peruskoulussa ei ongelmaa ollut, vaikken kyllä muista paljoa kokeisiin pänttäilleeni. Nyt kun pitäisi pelkästään itseopiskeluna suorittaa näitä kursseja niin huh...meinaa pää pamahtaa. Tuntuu että entistä vaikeampaa on keskittyä. Pakottaen ja hiki valuen on hommat tehtävä, silleen onnistun. Varsinkin kun en huonoja numeroita suvaitse kerran oon lukion opinnot päättänyt suorittaa.

• tuskallista
        a.p. kirjoitti:

No enpä tullut tuota ajatelleeksi! Luin äsken ADHD:stä ja osa jutuista oli kyllä tuttuja mutta voisko se muuten olla lievä mutta tuolta osin sitten noin voimakas? Miten kukaan ei ole huomannut sitä? Voinko varovasti ehdottaa lääkärille jos asiaa tutkittaisi vai pitääkö ne ihan pöpinä jos menen itse ehdottelemaan että hei mua vaivaa ADHD? Nyt vielä kun noita kriteereitä luin niin ei hitsi on kyllä aika lailla tuttuja minulle. Mutta mitä ne minusta ajattelee jos todetaan ADHD? Koulussa oli poikia joilla oli ADHD ne olivat ihan mahdottomia rähinöitsijöitä, erityisluokkalaisia jne. Itselläni keskiarvo ollut peruskoulussa 8.4-8.7 vaiheilla. Tämän hetken lukio-opintojen ka. 8.8. Peruskoulussa ei ongelmaa ollut, vaikken kyllä muista paljoa kokeisiin pänttäilleeni. Nyt kun pitäisi pelkästään itseopiskeluna suorittaa näitä kursseja niin huh...meinaa pää pamahtaa. Tuntuu että entistä vaikeampaa on keskittyä. Pakottaen ja hiki valuen on hommat tehtävä, silleen onnistun. Varsinkin kun en huonoja numeroita suvaitse kerran oon lukion opinnot päättänyt suorittaa.

Kipinkapin neuvolan muistitestiin.Siellä tehdään pikatesti,jolla selviää muistipisteet.Samalla voit keskustella muista muistiin vaikuttavista tekijöistä.Opiskelusi tökkii nyt aika pahasti.Kannattaa ottaa selville mistä johtuu.Aivojen muistialueita on useita.Minulla suurin vaikeus on kuullunmuistamisessa.Näkömuisti pelaa kiitettävän hyvin.Valitettavasti kirjojen lukeminen ja tekstin muistaminen ei uppoa ollenkaan.Lukiessani joudun palaamaan usean kerran jo luetulle sivulle.Varmaan sinulla on yhtä epätoivoista yritystä.En kykenisi opiskelemaan....tsemppiä sinulle!

• tempo92
        a.p. kirjoitti:

kylläpähän minäkin sanosin jotta atht, ittelläni todettiin ammattikoulussa... eikä siinä oo mitään pahaa, ei se tee immeisestä hulluu tai tyhmää

• sitkeyttä tarvitaan

Itse olen opiskellut paljon eri elämänvaiheissa, joten kokemuksesta voi jotain sanoa.

Uuden opiskelu vaatii henkistä tasapainoa ja itsetuntoa.

Kokonaan uuden alan opiskelun aloittaminen joskus keski-ikäisenä ja ns. urautuneena voi alkuun tuntua aika mahdottomalta ja jopa pelottavalta. Johtuu ihan siitä yksinkertaisesta syystä, että minäkuva on tietyllä tavalla rikkonainen, kun omia voimavarojaan ei ole saanut hyödyntää siinä laajuudessa mihin uskoo pystyvänsä, mikä ei ole mitenkään tavatonta maksimaalista tehokuutta ja tuottavuutta tavoittelevissa työyhteisöissä. Sitä voi olla aika lytätty jo nelikymppisenä ja vaatii rohkeutta ponnistella siitä kierteestä ulos.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      116
      6070
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      33
      4167
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3372
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      3006
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      258
      2100
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      2014
    7. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      44
      1866
    8. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      143
      1805
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1706
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1579
    Aihe