Keskittymisen ja ymmärtämisen mahdottomuus

uusopiskelija

Tämä juttu kuuluisi paremmin jollekin opiskelupalstalle mutta koska en löytänyt sopivaa ryhmää tungen keskustelun tänne, koska täällä käy varmaan ihmisiä jotka saattaisivat tietää asiasta jotain. Olen täysin tuskastunut - minun on kauhean vaikea käsittää lukemaani tietopohjaista tekstiä ja keskittyä siihen. Muistinikin on tällä osa-alueella surkea. Puolustuksekseni täytyy kyllä sanoa, että muistan muita asioita, kaunokirjallisuutta, lyriikoita, elokuvia jne. terävän tarkasti. Jostain syystä tieto ei vaan uppoa. Nyt olen myös huomannut että mitä enemmän yritän keskittyä ja oikein asennoidun "oppimaan uutta", tilanne muuttuu vaikeammaksi. Ajatukseni sinkoilee, luen tesktipätkää uudestaan ja uudestaan ja kohta näppäilen koneelle lukemaan s-posteja. Mitä piruaä tämä on ja pääseekö tästä eroon jollain lailla? Ennen oppiminen oli suht helppoa ja sujuvaa. Lukemaan olen suorastaan huippu. Mikä mättää? Nykyään olen tosi hajamielinen ja pääni on kuin lahoa puuta, mieheni sanoin. Sen on tosin sanottu johtuvan näistä vuosien sisällä syntyneistä lapsosista, kuulemma ihan yleistä. Kiusaa silti tämä ongelma, toisinaan huomaan suorastaan jännittäväni opiskelemistä. Aivan kuin jännittäisin koko kehoani kun yritän lukea ja oppia, kuin vääntäisin väkisin tätä hommaa. Mistä lienee kyse?

5

489

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ehkä se

      on enemmän adha:tä eli tarkkaavaisuushäiriötä kuin dementiaa. Ainakin minulla on niin, etten pysty keskittymään asioihin jotka ei kiinnosta. Tai pakon edessä kyllä mutta se unohtuu sen siljän tien. Pääni on myös laho aikatauluissa ja "tylsissä" asioissa.

      • a.p.

        No enpä tullut tuota ajatelleeksi! Luin äsken ADHD:stä ja osa jutuista oli kyllä tuttuja mutta voisko se muuten olla lievä mutta tuolta osin sitten noin voimakas? Miten kukaan ei ole huomannut sitä? Voinko varovasti ehdottaa lääkärille jos asiaa tutkittaisi vai pitääkö ne ihan pöpinä jos menen itse ehdottelemaan että hei mua vaivaa ADHD? Nyt vielä kun noita kriteereitä luin niin ei hitsi on kyllä aika lailla tuttuja minulle. Mutta mitä ne minusta ajattelee jos todetaan ADHD? Koulussa oli poikia joilla oli ADHD ne olivat ihan mahdottomia rähinöitsijöitä, erityisluokkalaisia jne. Itselläni keskiarvo ollut peruskoulussa 8.4-8.7 vaiheilla. Tämän hetken lukio-opintojen ka. 8.8. Peruskoulussa ei ongelmaa ollut, vaikken kyllä muista paljoa kokeisiin pänttäilleeni. Nyt kun pitäisi pelkästään itseopiskeluna suorittaa näitä kursseja niin huh...meinaa pää pamahtaa. Tuntuu että entistä vaikeampaa on keskittyä. Pakottaen ja hiki valuen on hommat tehtävä, silleen onnistun. Varsinkin kun en huonoja numeroita suvaitse kerran oon lukion opinnot päättänyt suorittaa.


      • tuskallista
        a.p. kirjoitti:

        No enpä tullut tuota ajatelleeksi! Luin äsken ADHD:stä ja osa jutuista oli kyllä tuttuja mutta voisko se muuten olla lievä mutta tuolta osin sitten noin voimakas? Miten kukaan ei ole huomannut sitä? Voinko varovasti ehdottaa lääkärille jos asiaa tutkittaisi vai pitääkö ne ihan pöpinä jos menen itse ehdottelemaan että hei mua vaivaa ADHD? Nyt vielä kun noita kriteereitä luin niin ei hitsi on kyllä aika lailla tuttuja minulle. Mutta mitä ne minusta ajattelee jos todetaan ADHD? Koulussa oli poikia joilla oli ADHD ne olivat ihan mahdottomia rähinöitsijöitä, erityisluokkalaisia jne. Itselläni keskiarvo ollut peruskoulussa 8.4-8.7 vaiheilla. Tämän hetken lukio-opintojen ka. 8.8. Peruskoulussa ei ongelmaa ollut, vaikken kyllä muista paljoa kokeisiin pänttäilleeni. Nyt kun pitäisi pelkästään itseopiskeluna suorittaa näitä kursseja niin huh...meinaa pää pamahtaa. Tuntuu että entistä vaikeampaa on keskittyä. Pakottaen ja hiki valuen on hommat tehtävä, silleen onnistun. Varsinkin kun en huonoja numeroita suvaitse kerran oon lukion opinnot päättänyt suorittaa.

        Kipinkapin neuvolan muistitestiin.Siellä tehdään pikatesti,jolla selviää muistipisteet.Samalla voit keskustella muista muistiin vaikuttavista tekijöistä.Opiskelusi tökkii nyt aika pahasti.Kannattaa ottaa selville mistä johtuu.Aivojen muistialueita on useita.Minulla suurin vaikeus on kuullunmuistamisessa.Näkömuisti pelaa kiitettävän hyvin.Valitettavasti kirjojen lukeminen ja tekstin muistaminen ei uppoa ollenkaan.Lukiessani joudun palaamaan usean kerran jo luetulle sivulle.Varmaan sinulla on yhtä epätoivoista yritystä.En kykenisi opiskelemaan....tsemppiä sinulle!


      • tempo92
        a.p. kirjoitti:

        No enpä tullut tuota ajatelleeksi! Luin äsken ADHD:stä ja osa jutuista oli kyllä tuttuja mutta voisko se muuten olla lievä mutta tuolta osin sitten noin voimakas? Miten kukaan ei ole huomannut sitä? Voinko varovasti ehdottaa lääkärille jos asiaa tutkittaisi vai pitääkö ne ihan pöpinä jos menen itse ehdottelemaan että hei mua vaivaa ADHD? Nyt vielä kun noita kriteereitä luin niin ei hitsi on kyllä aika lailla tuttuja minulle. Mutta mitä ne minusta ajattelee jos todetaan ADHD? Koulussa oli poikia joilla oli ADHD ne olivat ihan mahdottomia rähinöitsijöitä, erityisluokkalaisia jne. Itselläni keskiarvo ollut peruskoulussa 8.4-8.7 vaiheilla. Tämän hetken lukio-opintojen ka. 8.8. Peruskoulussa ei ongelmaa ollut, vaikken kyllä muista paljoa kokeisiin pänttäilleeni. Nyt kun pitäisi pelkästään itseopiskeluna suorittaa näitä kursseja niin huh...meinaa pää pamahtaa. Tuntuu että entistä vaikeampaa on keskittyä. Pakottaen ja hiki valuen on hommat tehtävä, silleen onnistun. Varsinkin kun en huonoja numeroita suvaitse kerran oon lukion opinnot päättänyt suorittaa.

        kylläpähän minäkin sanosin jotta atht, ittelläni todettiin ammattikoulussa... eikä siinä oo mitään pahaa, ei se tee immeisestä hulluu tai tyhmää


    • sitkeyttä tarvitaan

      Itse olen opiskellut paljon eri elämänvaiheissa, joten kokemuksesta voi jotain sanoa.

      Uuden opiskelu vaatii henkistä tasapainoa ja itsetuntoa.

      Kokonaan uuden alan opiskelun aloittaminen joskus keski-ikäisenä ja ns. urautuneena voi alkuun tuntua aika mahdottomalta ja jopa pelottavalta. Johtuu ihan siitä yksinkertaisesta syystä, että minäkuva on tietyllä tavalla rikkonainen, kun omia voimavarojaan ei ole saanut hyödyntää siinä laajuudessa mihin uskoo pystyvänsä, mikä ei ole mitenkään tavatonta maksimaalista tehokuutta ja tuottavuutta tavoittelevissa työyhteisöissä. Sitä voi olla aika lytätty jo nelikymppisenä ja vaatii rohkeutta ponnistella siitä kierteestä ulos.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1795
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1679
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1494
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1184
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1173
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1172
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1126
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1121
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1099
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1094
    Aihe