osteoporoosi

mmimmim

moikka !
olen kohta 18 vuotias, tyttö. kävin lääkärissä muutama päivä sitten ja siellä minulle kerrottiin, että olen sairastumassa osteoporoosiin. en itse ole oikein saanut kunnolla edes selvää mitä sairaus tarkoittaa. tietenkin
ymärrän, että se on luukato ja mitä se aiheuttaa. voisiko joku kertoa osteoporoosista minulle paremmi ? mitä minun pitäisi tehdä ? kuinka syödä ? kuinka hoitaa itseäni ? onko osteoporoosi kuinka vaarallinen sairaus ? onko minulla syytä huoleen ?
kiitos !

10

736

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoikka...
    • L4tex

      Osteoporoosia voi ennaltaehkäistä takaamalla riittävät D-vitamiini- ja kalsiumannokset. Liikunta on myös tärkeetä.

    • viljatonna...
      • proFFI

        Tämä edellisen linkin antaja välittää valitettavasti usein virheellistä tietoa. Jos osteoporoosiriski on olemassa, on ehdottomasti tarpeen ottaa sopiva ravintolisä käyttöön. Olkoon kyseessä mikä tahansa suojaravintoaine, puutosen ollessa kyseessä se pitää hoitaa kuntoon lääkkeelisesti, sen jälkeen ruoan avulla pidetään tilanne jatkossa kunnossa.


      • kesä tulee
        proFFI kirjoitti:

        Tämä edellisen linkin antaja välittää valitettavasti usein virheellistä tietoa. Jos osteoporoosiriski on olemassa, on ehdottomasti tarpeen ottaa sopiva ravintolisä käyttöön. Olkoon kyseessä mikä tahansa suojaravintoaine, puutosen ollessa kyseessä se pitää hoitaa kuntoon lääkkeelisesti, sen jälkeen ruoan avulla pidetään tilanne jatkossa kunnossa.

        Sopiva ravintolisä on D-vitamiini.

        Kohta sitä saa auringosta keskipäivällä.

        P.S

        Kalkkia ei voi tankata pilleristä etukäteen.


    • Risaluu

      Kun olet niin nuori ja jos et syö kortisonia tai muita osteoporoosia aiheuttavaa lääkettä, niin vaadi kunnon tutkimuksia mistä osteoporoosi johtuu. Onko kyse imeytymishäiriöstä vai kalsiumin, d-vitamiinin vajeesta tai liikasannista, tms., mikä voi aiheuttaa ongelmia. Kortisonin syöjillähän ei ongelma ole välttämättä kalsiumin puute tai imeytyminen, vaan lääke hajottaa luuta. Syy pitää selvittää, jos se on sitä kautta hoidettavissa ja luulääkkeillä ja muilla toimenpiteillä.

      Minulle osteoporoosilääkäri sanoi, että min. 30 mikrogrammaa d-vitamiinia/vrk.

      Älä lue liikaa näitä palstoja, kuuntele lääkäriäsi.

    • kalkkis..

      Lääkärit määrää vaan lääkkeitä. Ei muuta.

      Luontaistuotteet ovat täyttä humpuukia. Näin opetetaan lääkäreille.

      Kalkki purkista on ihan oikeesti terveysriski.

      Täytyy syödä monipuolista ruokaa ja D-vitamiinia purkista, koska suomessa sitä ei saa auringosta.

      Luu tarvii muutakin kuin kalkkia. Liika kalkki on terveysriski.

      Lääkärit määrää vaan kalkkipillereitä ja sitten on ongelmia sen jälkeen.

      • O-poroositon

        Tunnetko kaikki lääkärit, vaikkapa Suomessa? Ja tunnet opetukset myös. Lienet lääketieteen professori arvoltasi. Ei pidä niputtaa kaikkia samaan nippuun. Kyllä minun lääkärini kommentoivat ns.luontaistuotteita, joita käytän, ihan asiallisesti. Kommentteja ovat:
        - ihan hyvä käyttää
        - jos tuntuu, että auttaa, käytä vaan
        - ei tieteellisesti tutkittu
        - ei aiheuta haittaakaan

        ja kehottavat ottamaan jotain reseptitöntä, lieneekö luontaistuotetta vai ei, eihän KELA:n korvausta saa kaikista lääkkeistäkään, joita saa vain reseptillä.

        Liika kalkki on terveysriski - miten?

        Osteoporoosiin on ihan oma lääkekin , lieneekö kalkkia vai mitä, mutta kovin kallista. En nyt tähän hätään rupea sitä osteoporoosi-sukuhaaraltani kyselemään.


    • PuhelinPotilas

      Eikös osteoporoosin ongelma ole juuri se, että vaikka kalkkia saisi niin se ei imeydy luuhun vaan jää vereen lillumaan ja aiheuttaa muita ongelmia?

      Minulla on osteoporoosi ja olen vuodessa mennyt kasaan jotain 2 cm. Siitäkö hajoaa esimerkiksi selkäranka ja tulee kovat kivut?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 191
      2393
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      54
      2144
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      186
      2063
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      172
      1712
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1354
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1267
    7. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      6
      1225
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1205
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      16
      1198
    10. Venäjän sissit lakkojohtajat

      Odottavat 'lisätä lakkoja' Toverit käskyttää. Eikä ensimmäinen kerta.
      Suomen Keskusta
      3
      1098
    Aihe