osteoporoosi

mmimmim

moikka !
olen kohta 18 vuotias, tyttö. kävin lääkärissä muutama päivä sitten ja siellä minulle kerrottiin, että olen sairastumassa osteoporoosiin. en itse ole oikein saanut kunnolla edes selvää mitä sairaus tarkoittaa. tietenkin
ymärrän, että se on luukato ja mitä se aiheuttaa. voisiko joku kertoa osteoporoosista minulle paremmi ? mitä minun pitäisi tehdä ? kuinka syödä ? kuinka hoitaa itseäni ? onko osteoporoosi kuinka vaarallinen sairaus ? onko minulla syytä huoleen ?
kiitos !

10

879

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoikka...
    • L4tex

Osteoporoosia voi ennaltaehkäistä takaamalla riittävät D-vitamiini- ja kalsiumannokset. Liikunta on myös tärkeetä.

• viljatonna...
      • proFFI

Tämä edellisen linkin antaja välittää valitettavasti usein virheellistä tietoa. Jos osteoporoosiriski on olemassa, on ehdottomasti tarpeen ottaa sopiva ravintolisä käyttöön. Olkoon kyseessä mikä tahansa suojaravintoaine, puutosen ollessa kyseessä se pitää hoitaa kuntoon lääkkeelisesti, sen jälkeen ruoan avulla pidetään tilanne jatkossa kunnossa.

• kesä tulee
        proFFI kirjoitti:

Tämä edellisen linkin antaja välittää valitettavasti usein virheellistä tietoa. Jos osteoporoosiriski on olemassa, on ehdottomasti tarpeen ottaa sopiva ravintolisä käyttöön. Olkoon kyseessä mikä tahansa suojaravintoaine, puutosen ollessa kyseessä se pitää hoitaa kuntoon lääkkeelisesti, sen jälkeen ruoan avulla pidetään tilanne jatkossa kunnossa.

Sopiva ravintolisä on D-vitamiini.

Kohta sitä saa auringosta keskipäivällä.

P.S

Kalkkia ei voi tankata pilleristä etukäteen.

• Risaluu

Kun olet niin nuori ja jos et syö kortisonia tai muita osteoporoosia aiheuttavaa lääkettä, niin vaadi kunnon tutkimuksia mistä osteoporoosi johtuu. Onko kyse imeytymishäiriöstä vai kalsiumin, d-vitamiinin vajeesta tai liikasannista, tms., mikä voi aiheuttaa ongelmia. Kortisonin syöjillähän ei ongelma ole välttämättä kalsiumin puute tai imeytyminen, vaan lääke hajottaa luuta. Syy pitää selvittää, jos se on sitä kautta hoidettavissa ja luulääkkeillä ja muilla toimenpiteillä.

Minulle osteoporoosilääkäri sanoi, että min. 30 mikrogrammaa d-vitamiinia/vrk.

Älä lue liikaa näitä palstoja, kuuntele lääkäriäsi.

• kalkkis..

Lääkärit määrää vaan lääkkeitä. Ei muuta.

Luontaistuotteet ovat täyttä humpuukia. Näin opetetaan lääkäreille.

Kalkki purkista on ihan oikeesti terveysriski.

Täytyy syödä monipuolista ruokaa ja D-vitamiinia purkista, koska suomessa sitä ei saa auringosta.

Luu tarvii muutakin kuin kalkkia. Liika kalkki on terveysriski.

Lääkärit määrää vaan kalkkipillereitä ja sitten on ongelmia sen jälkeen.

• O-poroositon

Tunnetko kaikki lääkärit, vaikkapa Suomessa? Ja tunnet opetukset myös. Lienet lääketieteen professori arvoltasi. Ei pidä niputtaa kaikkia samaan nippuun. Kyllä minun lääkärini kommentoivat ns.luontaistuotteita, joita käytän, ihan asiallisesti. Kommentteja ovat:
        - ihan hyvä käyttää
        - jos tuntuu, että auttaa, käytä vaan
        - ei tieteellisesti tutkittu
        - ei aiheuta haittaakaan

ja kehottavat ottamaan jotain reseptitöntä, lieneekö luontaistuotetta vai ei, eihän KELA:n korvausta saa kaikista lääkkeistäkään, joita saa vain reseptillä.

Liika kalkki on terveysriski - miten?

Osteoporoosiin on ihan oma lääkekin , lieneekö kalkkia vai mitä, mutta kovin kallista. En nyt tähän hätään rupea sitä osteoporoosi-sukuhaaraltani kyselemään.

• PuhelinPotilas

Eikös osteoporoosin ongelma ole juuri se, että vaikka kalkkia saisi niin se ei imeydy luuhun vaan jää vereen lillumaan ja aiheuttaa muita ongelmia?

Minulla on osteoporoosi ja olen vuodessa mennyt kasaan jotain 2 cm. Siitäkö hajoaa esimerkiksi selkäranka ja tulee kovat kivut?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä aiot tehdä uudenvuoden aattona

Mitä olet suunnitellut tekeväsi uudenvuoden aattona ja aiotko ensi vuonna tehdä jotain muutoksia tai uudenvuoden lupauks
      Sinkut
      203
      4435
    2. Marin sitä, Marin tätä, yhyy yhyy, persut jaksaa vollottaa

On nuo persut kyllä surkeaa porukkaa. Edelleen itkevät jonkun Marinin perään, vaikka itse ovat tuhonneet Suomen kansan t
      Maailman menoa
      66
      3169
    3. Väestönsiirtoa itään?

Ano "the Russo" Turtiainen sai poliittisen turvapaikan Venäjältä. Pian lähtee varmaan Nazima Nuzima ja Kiljusen väki per
      Helsinki
      88
      1747
    4. Ikävä sinua..

Kauan on aikaa kulunut ja asioita tapahtunut. Mutta sinä M-ies olet edelleen vain mielessäni. En tiedä loinko sinusta va
      Ikävä
      13
      1337
    5. Muistattekos kuinka persujen Salainen Akentti kävi Putinin leirillä

Hakemassa jamesbondimaista vakoiluoppia paikan päällä Venäjällä? Siitä ei edes Suomea suojeleva viranomainen saanut puhu
      Maailman menoa
      18
      1326
    6. Vuoden luetuimmat: Mikä on Pelle Miljoonan taiteilijaeläkkeen suuruus?

Pelle Miljoonan eläkkeen suuruus kiinnosti lukijoita tänä vuonna. Artikkeli on Suomi24 Viihteen luetuimpia juttuja v. 20
      Suomalaiset julkkikset
      23
      1137
    7. Lindtmanin pääministeriys lähenee päivä päivältä

Suomen kansan kissanpäivät alkavat siitä hetkestä, kun presidentti Stubb on tehnyt nimityksen. Ainoastaan ylin tulodesi
      Maailman menoa
      10
      1111
    8. Kuumalle kaivatulle tiedoksi

Tykkään susta!
      Ikävä
      50
      1098
    9. Riikka Purra sanoo, että sietokykyni vittumaisiin ihmisiin alkaa olla lopussa.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/be8f784d-fa24-44d6-b59a-b9b83b629b28 Riikka Purra sanoo medialle suorat sanat vitt
      Maailman menoa
      248
      1079
    10. Nyt musta tuntuu

Et alat päästämään kokonaan irti..
      Ikävä
      50
      989
    Aihe