KIUSAAJAT JA KIUSATUT

esitelmä

Teen esitelmää aiheesta 'koulukiusaaminen', ja tarvitsisin kummaltakin osapuolelta vastauksia kysymyksiini. En tarvitse nimeäsi, enkä paikkakuntaasi, joten voit vastata täysin anonyymisti. En tuomitse kummankaan osapuolen vastaajaa, tarvitsen vain vastauksia. Kyselyitä on osio 1 ja osio 2. Ykkönen on kiusaajille ja kakkonen kiusatuille. Jos olet ollut kumpaakin osapuolta, voit vastata kumpaankin. Jos tiedät kiusanneesi edes pikkuisen, vastaa vaan rehellisesti. Nyt vaan rehellisesti kaikki vastaamaan, ja kiitos paljon vastauksistasi (: !

OSIO 1. KIUSAAJA

Olen [] tyttö [] poika [] en mielelläni vastaa tähän.
Ikäni [] 10-12 [] 13-15 [] 16 tai enemmän [] täysi-ikäinen.

OLEN KIUSANNUT, TAI KIUSAAN EDELLEEN
[] tiettyä henkilöä [] tiettyjä henkilöitä. [] kaikkia joilla on jotain josta huomauttaa. [] kaikkia jotka eivät miellytä minua. [] pienempiä kuin minä. [] puolustuskyvyttömiä. [] ___________

KIUSAAN, KOSKA
[] se tuottaa minulle mielihyvää. [] se saa oloni tuntumaan vahvemmalta ja suuremmalta.
[] muutkin kiusaavat. [] muut kehottavat. [] saan sillä suosiota ja valtaa. [] siksi, koska: _________

KIUSAAMISEN KOHTEENI ON/OLI
[] tyttö/tyttöjä [] poika/poikia [] kumpikin.
[] nuorempia kuin minä.

KIUSAAMISENI ON YLEENSÄ:
[] nimittelyä, huutelua tai muuta henkistä. [] fyysistä, esim. tönimistä. [] kiusaan netin välityksellä.

AIJOTKO LOPETTAA KIUSAAMISEN?
[] en. [] Lopetin jo. [] ehkä. [] kyllä.
[] Kommentti:

EIKÖ SINUA SÄÄLITÄ/SÄÄLITTÄNYT KIUSATTU?
vastaus:

PUHUTTELIKO KUKAAN AIKUINEN SINUA, JÄITKÖ KIINNI?'
vastaus:

OMA LISÄKOMMENTTINI:
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
OSIO 2. KIUSATTU

olen [] tyttö [] poika [] tähän en mielelläni halua vastata
ikäni [] 10-12 [] 13-15 [] 16 tai enemmän. [] täysi-ikäinen.

MINUA ON KIUSANNUT, TAI KIUSAA EDELLEEN
[] tietty henkilö. [] tietyt henkilöt. [] monet henkilöt.

MINUA KIUSATAAN....
[] ulkonäköni takia. [] luonteeni takia. [] kokoni takia. [] en tiedä. [] muuten:

KIUSAAMINEN AIHEUTTAA MINULLE
[] pahaa mieltä. [] jokapäiväistä vaivaa. [] lintsaamista. [] opiskelun vaikeutumista. [] itsetuhoisuutta.
[] muuta:

KIUSAAJA/KIUSAAJAT OVAT YLEENSÄ
[] poika/poikia [] tyttö/tyttöjä [] kumpiakin. [] nuorempia kuin minä. [] vanhempia kuin minä.

MINUA KIUSATAAN YLEENSÄ...
[] henkisesti. [] fyysisesti. [] jos haluat kertoa tarkemmin, miten?

OLETKO PUHUNUT ASIANTUNTIJALLE TAI AIKUISELLE?
[] olen [] en [] aijon kyllä [] en enkä aijo. [] 0ma kommentti:

OLETKO PUOLUSTAUTUNUT KIUSAAJILLE?
[] en. [] olen. Miten?
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

9

915

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • esitelmä

      JA KIUSATTUKIN VOI LISÄTÄ LOPPUUN OMAN KOMMENTTINSA !

      • edrtertert

        OSIO 2. KIUSATTU

        olen [] tyttö [x] poika [] tähän en mielelläni halua vastata
        ikäni [] 10-12 [] 13-15 [x] 16 tai enemmän. [] täysi-ikäinen.

        MINUA ON KIUSANNUT, TAI KIUSAA EDELLEEN
        [] tietty henkilö. [x] tietyt henkilöt. [] monet henkilöt.

        MINUA KIUSATAAN....
        [] ulkonäköni takia. [] luonteeni takia. [] kokoni takia. [] en tiedä. [x] muuten: *Koska en polta*

        KIUSAAMINEN AIHEUTTAA MINULLE
        [] pahaa mieltä. [] jokapäiväistä vaivaa. [] lintsaamista. [] opiskelun vaikeutumista. [] itsetuhoisuutta.
        [x] muuta: *En välitä siitä mitenkään*

        KIUSAAJA/KIUSAAJAT OVAT YLEENSÄ
        [x] poika/poikia [] tyttö/tyttöjä [] kumpiakin. [] nuorempia kuin minä. [] vanhempia kuin minä.

        MINUA KIUSATAAN YLEENSÄ...
        [x] henkisesti. [] fyysisesti. [] jos haluat kertoa tarkemmin, miten?

        OLETKO PUHUNUT ASIANTUNTIJALLE TAI AIKUISELLE?
        [] olen [x] en [] aijon kyllä [] en enkä aijo. [] 0ma kommentti:

        OLETKO PUOLUSTAUTUNUT KIUSAAJILLE?
        [] en. [x] olen. Miten? *Aloin ärsyttää kiusaajia, jolloin ne lopettivat. Uusia kiusaajia tuli tietty tilalle*


      • kiusaajaettäkiusattu
        edrtertert kirjoitti:

        OSIO 2. KIUSATTU

        olen [] tyttö [x] poika [] tähän en mielelläni halua vastata
        ikäni [] 10-12 [] 13-15 [x] 16 tai enemmän. [] täysi-ikäinen.

        MINUA ON KIUSANNUT, TAI KIUSAA EDELLEEN
        [] tietty henkilö. [x] tietyt henkilöt. [] monet henkilöt.

        MINUA KIUSATAAN....
        [] ulkonäköni takia. [] luonteeni takia. [] kokoni takia. [] en tiedä. [x] muuten: *Koska en polta*

        KIUSAAMINEN AIHEUTTAA MINULLE
        [] pahaa mieltä. [] jokapäiväistä vaivaa. [] lintsaamista. [] opiskelun vaikeutumista. [] itsetuhoisuutta.
        [x] muuta: *En välitä siitä mitenkään*

        KIUSAAJA/KIUSAAJAT OVAT YLEENSÄ
        [x] poika/poikia [] tyttö/tyttöjä [] kumpiakin. [] nuorempia kuin minä. [] vanhempia kuin minä.

        MINUA KIUSATAAN YLEENSÄ...
        [x] henkisesti. [] fyysisesti. [] jos haluat kertoa tarkemmin, miten?

        OLETKO PUHUNUT ASIANTUNTIJALLE TAI AIKUISELLE?
        [] olen [x] en [] aijon kyllä [] en enkä aijo. [] 0ma kommentti:

        OLETKO PUOLUSTAUTUNUT KIUSAAJILLE?
        [] en. [x] olen. Miten? *Aloin ärsyttää kiusaajia, jolloin ne lopettivat. Uusia kiusaajia tuli tietty tilalle*

        OSIO 1. KIUSAAJA

        Olen [x] tyttö [] poika [] en mielelläni vastaa tähän.
        Ikäni [] 10-12 [x] 13-15 [] 16 tai enemmän [] täysi-ikäinen.

        OLEN KIUSANNUT, TAI KIUSAAN EDELLEEN
        [x] tiettyä henkilöä [] tiettyjä henkilöitä. [] kaikkia joilla on jotain josta huomauttaa. [] kaikkia jotka eivät miellytä minua. [] pienempiä kuin minä. [] puolustuskyvyttömiä. [] ___________

        KIUSAAN, KOSKA
        [] se tuottaa minulle mielihyvää. [] se saa oloni tuntumaan vahvemmalta ja suuremmalta.
        [] muutkin kiusaavat. [x] muut kehottavat. [x]saan sillä suosiota ja valtaa. [] siksi, koska:

        KIUSAAMISEN KOHTEENI ON/OLI
        [] tyttö/tyttöjä [x] poika/poikia [] kumpikin.
        [] nuorempia kuin minä.

        KIUSAAMISENI ON YLEENSÄ:
        [x] nimittelyä, huutelua tai muuta henkistä. [] fyysistä, esim. tönimistä. [] kiusaan netin välityksellä.

        AIJOTKO LOPETTAA KIUSAAMISEN?
        [] en. [x] Lopetin jo. [] ehkä. [] kyllä.
        [] Kommentti:

        EIKÖ SINUA SÄÄLITÄ/SÄÄLITTÄNYT KIUSATTU?
        vastaus: säälitti, mutta pakko oli jatkaa tai minut olisi hylätty porukasta.

        PUHUTTELIKO KUKAAN AIKUINEN SINUA, JÄITKÖ KIINNI?'
        vastaus: jäin. puhuteltiin.

        OMA LISÄKOMMENTTINI: en olisi halunnut kiusata, ja kadun sitä.
        -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
        OSIO 2. KIUSATTU

        olen [x] tyttö [] poika [] tähän en mielelläni halua vastata
        ikäni [] 10-12 [x] 13-15 [] 16 tai enemmän. [] täysi-ikäinen.

        MINUA ON KIUSANNUT, TAI KIUSAA EDELLEEN
        [] tietty henkilö. [x] tietyt henkilöt. [] monet henkilöt.

        MINUA KIUSATAAN....
        [x] ulkonäköni takia. [XX] luonteeni takia. [] kokoni takia. [] en tiedä. [] muuten:

        KIUSAAMINEN AIHEUTTAA MINULLE
        [x] pahaa mieltä. [x] jokapäiväistä vaivaa. [] lintsaamista. [/] opiskelun vaikeutumista. [] itsetuhoisuutta.
        [] muuta:

        KIUSAAJA/KIUSAAJAT OVAT YLEENSÄ
        [] poika/poikia [] tyttö/tyttöjä [x] kumpiakin. [] nuorempia kuin minä. [] vanhempia kuin minä.

        MINUA KIUSATAAN YLEENSÄ...
        [x] henkisesti. [x] fyysisesti. [] jos haluat kertoa tarkemmin, miten?

        OLETKO PUHUNUT ASIANTUNTIJALLE TAI AIKUISELLE?
        [] olen [] en [] aijon kyllä [] en enkä aijo. [] 0ma kommentti: olen mutten enääikinä aijo kertoa, koska se pahensi tilaa.

        OLETKO PUOLUSTAUTUNUT KIUSAAJILLE?
        [] en. [x] olen. Miten? sanomalla takaisin muttei paljoa sekään auttanut.


    • 21n

      OSIO 2. KIUSATTU

      olen [x] tyttö [] poika [] tähän en mielelläni halua vastata
      ikäni [] 10-12 [] 13-15 [] 16 tai enemmän. [x] täysi-ikäinen.

      MINUA ON KIUSANNUT, TAI KIUSAA EDELLEEN
      [] tietty henkilö. [x] tietyt henkilöt. [] monet henkilöt.

      MINUA KIUSATAAN....
      [x] ulkonäköni takia. [x] luonteeni takia. [x] kokoni takia. [x] en tiedä. [x] muuten:

      KIUSAAMINEN AIHEUTTAA MINULLE
      [x] pahaa mieltä. [x] jokapäiväistä vaivaa. [x] lintsaamista. [x] opiskelun vaikeutumista. [] itsetuhoisuutta.
      [x] muuta: koulusta jäämistä, hoitoon joutumista.

      KIUSAAJA/KIUSAAJAT OVAT YLEENSÄ
      [] poika/poikia [] tyttö/tyttöjä [x] kumpiakin. [] nuorempia kuin minä. [] vanhempia kuin minä.

      MINUA KIUSATAAN YLEENSÄ...
      [x] henkisesti. [] fyysisesti. [] jos haluat kertoa tarkemmin, miten?

      OLETKO PUHUNUT ASIANTUNTIJALLE TAI AIKUISELLE?
      [x] olen [] en [] aijon kyllä [] en enkä aijo. [] 0ma kommentti: Olen joutunut käymään laitoshoidossa ja psykiatrin juttusilla vielä kun olin alaikäinen.

      OLETKO PUOLUSTAUTUNUT KIUSAAJILLE?
      [x] en. [] olen. Miten? Kiusaaminen alkoi ala-asteella ja olin arempi henkilö, etten puolustautunut. Mutta tuo aika on siis ohi, mutta jäljet on jättänyt....

    • Lonedeath

      OSIO 2. KIUSATTU

      olen [x] tyttö [] poika [] tähän en mielelläni halua vastata
      ikäni [] 10-12 [] 13-15 [x] 16 tai enemmän. [] täysi-ikäinen.

      MINUA ON KIUSANNUT, TAI KIUSAA EDELLEEN
      [] tietty henkilö. [] tietyt henkilöt. [x] monet henkilöt.

      MINUA KIUSATAAN....
      [x] ulkonäköni takia. [x] luonteeni takia. [] kokoni takia. [x] en tiedä. [x] muuten:

      KIUSAAMINEN AIHEUTTAA MINULLE
      [x] pahaa mieltä. [x] jokapäiväistä vaivaa. [] lintsaamista. [x] opiskelun vaikeutumista. [x] itsetuhoisuutta.
      [] muuta:

      KIUSAAJA/KIUSAAJAT OVAT YLEENSÄ
      [] poika/poikia [] tyttö/tyttöjä [x] kumpiakin. [] nuorempia kuin minä. [x] vanhempia kuin minä.

      MINUA KIUSATAAN YLEENSÄ...
      [x] henkisesti. [] fyysisesti. [] jos haluat kertoa tarkemmin, miten?

      OLETKO PUHUNUT ASIANTUNTIJALLE TAI AIKUISELLE?
      [x] olen [] en [] aijon kyllä [] en enkä aijo. [] 0ma kommentti:

      OLETKO PUOLUSTAUTUNUT KIUSAAJILLE?
      [x] en. [] olen. Miten?

    • oddbug.....

      OSIO 1. KIUSAAJA

      Olen [] tyttö [x] poika [] en mielelläni vastaa tähän.
      Ikäni [ ] 10-12 [x] 13-15 [] 16 tai enemmän [] täysi-ikäinen.
      HUOM! : olen 17, mutta laitoin tuohon 13-15, koska kiusaamisaikoina olin 13.

      OLEN KIUSANNUT,
      [x] tiettyä henkilöä [] tiettyjä henkilöitä. [] kaikkia joilla on jotain josta huomauttaa. [] kaikkia jotka eivät miellytä minua. [] pienempiä kuin minä. [] puolustuskyvyttömiä. [] ___________

      KIUSAAN, KOSKA
      [] se tuottaa minulle mielihyvää. [] se saa oloni tuntumaan vahvemmalta ja suuremmalta.
      [(x)] muutkin kiusaavat. [] muut kehottavat. [] saan sillä suosiota ja valtaa. [x] siksi, koska: se oli ainoa tapa päästä äärimmäisen rasittavasta ja ongelmallisesti käyttäytyvästä henkilöstä eroon.

      KIUSAAMISEN KOHTEENI ON/OLI
      [x] tyttö/tyttöjä [] poika/poikia [] kumpikin.
      [] nuorempia kuin minä.

      KIUSAAMISENI ON YLEENSÄ:
      [x] nimittelyä, huutelua tai muuta henkistä. [] fyysistä, esim. tönimistä. [] kiusaan netin välityksellä.

      AIJOTKO LOPETTAA KIUSAAMISEN?
      [] en. [x] Lopetin jo. [] ehkä. [] kyllä.
      [x] Kommentti: lopetin, kun saavutin tavoitteeni, eli hän jätti minut rauhaan.

      EIKÖ SINUA SÄÄLITÄ/SÄÄLITTÄNYT KIUSATTU?
      vastaus: Silloin ei säälittänyt, koska mielestäni oli omalla käytöksellään aiheuttanut itsensä siihen pisteeseen. Nyttemmin säälittää, koska hän pohjimmiltaan halusi vain ystäviä. Vaikka tapansa oli hyvin tunkeileva ja ahdistava, eikä luovuttanut millään.

      PUHUTTELIKO KUKAAN AIKUINEN SINUA, JÄITKÖ KIINNI?'
      vastaus: Olin porukasta se joka sai luistettua itsensä aina irti "pinteestä", joten vain muita kiusaajia puhuteltiin. Itse olin tuolloin sen verran kaksinaamainen paskiainen, ettei minua osattu epäillä.

      OMA LISÄKOMMENTTINI:
      Arvostan häntä ihmisenä. Näin vuosia myöhemmin ajateltuna tein itse paljon enemmän pahaa ja häpeän sitä. Emme pelkästään yrittäneet hankkitua hänestä eroon, vaan käytimme myös hänen hyväuskoisuuttaan hyväksi.
      ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
      OSIO 2. KIUSATTU

      olen [x] tyttö [] poika [] tähän en mielelläni halua vastata
      ikäni [] 10-12 [x] 13-15 [] 16 tai enemmän. [] täysi-ikäinen.
      HUOM!: olen 17, mutta kiusatuksi tulemisen aikoina olin 14-15v

      MINUA ON KIUSANNUT,
      [] tietty henkilö. [x] tietyt henkilöt. [(x)] monet henkilöt.

      MINUA KIUSATAAN....
      [x] ulkonäköni takia. [x] luonteeni takia. [] kokoni takia. [] en tiedä. [] muuten:

      KIUSAAMINEN AIHEUTTAA MINULLE
      [x] pahaa mieltä. [] jokapäiväistä vaivaa. [] lintsaamista. [x] opiskelun vaikeutumista. [] itsetuhoisuutta.
      [x] muuta: masennusta, yksinäisyyttä eristäytymistä..

      KIUSAAJA/KIUSAAJAT OVAT YLEENSÄ
      [] poika/poikia [] tyttö/tyttöjä [x] kumpiakin. [] nuorempia kuin minä. [] vanhempia kuin minä.

      MINUA KIUSATAAN YLEENSÄ...
      [x] henkisesti. [] fyysisesti. [x] jos haluat kertoa tarkemmin, miten? - eristetään porukan ulkopuolelle, ollaan kuin minua ei olisikaan, puhutaan ja arvostellaan selän takana, huudellaan ja heitellään typeriä kysymyksiä tai kommentteja.
      Huutelijat yms. ulkonäön takia kiusaavat olivat useinmiten poikia, Syrjiät ja paskanpuhujat yleensä tyttöjä.

      OLETKO PUHUNUT ASIANTUNTIJALLE TAI AIKUISELLE?
      [] olen [] en [] aijon kyllä [x] en enkä aijo. [] 0ma kommentti:

      OLETKO PUOLUSTAUTUNUT KIUSAAJILLE?
      [] en. [x] olen. Miten?: Kommentoijille, arvostelijoille ja huutelijoille olen heittänyt jotain takaisin mikä saa hiljaiseksi (sillä muutaman kiusaajan saanut lopettamaan tekonsa) tai vain naurahtanut jutuilleen siihen malliin, että en loukkaannu. Syrjimiselle en keksinyt puolustuskeinoa. En halunnut ryhtyä samanlaiseksi kuin millaista henkilöä itse aikoinani kiusasin (eli en halua tyrkyttää itseäni, vihaan sitä), joten tyydyin osaani. Pikkuhiljaa kaveriporukka muuttui vähän eri kuvioon ja pääsin takaisin entiseen porukkaan.

      • oddbug....

        oho pieni virhe tuoho tullut :D olen siis tyttö, meni vikaan tuo eka rasti!


    • Eivätkä opettejatkaan saaneet sitä loppumaan. Jos ylipäätääkin joutuu koulukiusatuksi niin lopuu vasta koulun päätyttyä. Näin on. Uskokaa tai älkää. Kiusaaminen on ongelma, eikä tule loppumaan ikinä.

    • yksi_miljardeista

      OSIO 2. KIUSATTU

      olen [] tyttö [x] poika [] tähän en mielelläni halua vastata
      ikäni [] 10-12 [] 13-15 [x] 16 tai enemmän. [] täysi-ikäinen.

      MINUA ON KIUSANNUT, TAI KIUSAA EDELLEEN
      [x] tietty henkilö. [x] tietyt henkilöt. [x] monet henkilöt.

      MINUA KIUSATAAN....
      [x] ulkonäköni takia. [x] luonteeni takia. [] kokoni takia. [x] en tiedä. [x] muuten: erillaisten "nolojen" toimintojeni takia, joita on koulussa, tai koulun ulkopuolella

      KIUSAAMINEN AIHEUTTAA MINULLE
      [x] pahaa mieltä. [] jokapäiväistä vaivaa. [] lintsaamista. [x] opiskelun vaikeutumista. [-] itsetuhoisuutta. (pari kertaa...)
      [x] muuta: en kokenut näistä mitään enään sen jälkeen, kun en enään völittänyt siitä että minua kiusattiin.

      KIUSAAJA/KIUSAAJAT OVAT YLEENSÄ
      [x] poika/poikia [] tyttö/tyttöjä [] kumpiakin. [] nuorempia kuin minä. [] vanhempia kuin minä.

      MINUA KIUSATAAN YLEENSÄ...
      [x] henkisesti. [x] fyysisesti. [] jos haluat kertoa tarkemmin, miten? huudeltu, haukuttu, tönitty, joskus jopa lyöty...

      OLETKO PUHUNUT ASIANTUNTIJALLE TAI AIKUISELLE?
      [] olen [x] en [] aijon kyllä [] en enkä aijo. [] 0ma kommentti: en uskaltanut.. olisin voinut mutta siitä ei tullut mitään..

      OLETKO PUOLUSTAUTUNUT KIUSAAJILLE?
      [x] en. [x] olen. Miten? jos välinpitämättömyys lasketaan puolustautumiseksi, niin se, muuten en oikeastaan. muuten olen hyvin ujo ja arka henkilö etten pystynyt puolustautumaan

      LISÄKOMMENTTI: halusin kirjoittaa pienen lisäkommentin siitä, että kiusaaminen loppui peruskoulusta päästyäni, minua kiusattiin läpi peruskoulun (ylä- ja ala-aste). ja minulla on kaksi ystävää, joille olen kertonut siitä henkilökohtaisesti kiusaamisestani, kenellekkään muulle en ole puhunut siitä, koska en jotenkin pysty kertomaan asioista, ja suljen ne sisälleni...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      110
      891
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      278
      675
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      648
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      609
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe