Lamictal

johnu

Eli lääke nimeltä Lamictal. Onko muille aihettanut outoa oloa? Mulla nostettiin juuri annostusta koska pitoisuudet veressä oli melkein nollissa ja nyt on selvästi epätodellisempi olo kuin ennen. Oon aika erilainen kuin ennen lääkkeen nostoa, mutta ihan syystä tuo muutos tehtiin kun masennus valtasi kaiken ajan. Kai tämä menee ohi, vai pitäisikö huolestua tai koskea neurolepteihin?
Unentulo on myös täysin lääkkeiden varassa ja jos ilman yritän olla niin on pelkkää levotonta koiranunta kokoajan. Tämä voi kyllä johtua muustakin.
Ihan vaan aloitus/nostokokemuksia kuulisin mielelläni, koska pelkään mahdollista alkavaa psykoosia.. Voiko tuo laukaista sen?

13

7609

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hmhk

      Aloitin Lamictalin tuossa joitain kuukausia sitten. Omituisin oire oli se, että sekoitin sanoja. Minun oli todella vaikea puhua, koska joukkoon tuli vääriä sanoja, enkä edes huomannut sitä aina. "hei annatko sen laukun" muuttui suussa muotoon "hei annatko sen kahvikupin" ja muuta vastaavaa. Tuota kesti pari viikkoa, jonka aikana aloin vältellä puhumista. Aluksi masennus paheni huomattavasti ja oli todella epätodellinen olo. Pinna oli kireällä koko ajan, mikä oli toinen syy ihmisten välttelemiseen. Räjähdin pienistäkin asioista. oireet eivät meinanneet millään tasaantua, koska annosta nostettiin viikon tai parin välein koko ajan. Lopulliseen annokseen päästäessä oireet tasaantuivat melko nopeasti. En osaa sanoa onko lääkkeestä apua vai ei. Ei ole tullut maniakausia, mutta eipä niitä muutenkaan joka kuukausi tule. Masennuskausia on tullut, mutta niitä on aina ollut. En ihan tiedä kuinka paljon lääkkeen kuuluisi auttaa. Tuskin se kaikkia oireita poistaa, vaikka toimisikin. Nostin annosta tuossa muutama päivä sitten (150mg --> 200mg) taas. ON ollut todella omituinen olo, mutta en tiedä johtuuko se lääkkeestä, stressistä vai jostain muusta. Turhauttaa, kun en tiedä toimiiko lääke. En tiedä miltä kuuluisi tuntua.

    • suuri annos

      Mulla toimii 800mg mutta sellaista annosta ei saa varmaan ottaa.
      Mikään muu masennuslääke ei toimi.

      • fumbling_jiggy

        Oon syöny lamictalia jotai 4-5 vuotta, aamulla 100mg ja illalla 100mg. En muista että ois ikinä ollu mitää kummempia oireita...en tiiä minkä verran vaikuttaa vointiin. Tasaavhan sen pitäs olla mut oireilen tosi paljon ja sairausjaksoja on parin kk välein. Mutta lääkäri sano et ei se niitä välttämättä kokonaan poistakaan mutta auttaa silleen ettei mee esim.maniat ja masennukset psykoositasolle. Eli leikkaat pahimmat päät pois...tiiä sitte. kai se jotenki auttaa.


    • Bipo 2

      Minulla itselläni on 2-suuntainen mielialahäiriö ja kakkostyyppi tiheäsyklisenä. Paras masennuksen estoon käyttämäni lääke on Lamictal, jota otan tällä hetkellä aamuisin 250mg. Itselläni tuo annos on riittänyt toistaiseksi, mutta tarpeen vaatiessa nostovaraakin on vaikean masennuksen alkaessa. Voin hyvillä mielin sanoa, että tämä kyseinen lääke on pelastanut minut monista depiksen syövereistä ja onnekseni minulla ei ole ollut kertomianne sivuvaikutuksia. Monissa lääkkeissä toki on, joten omaa vointia tulee tarkkailla ja kertoa lääkärille heti, jos alkaa ilmenemään omituisuuksia.

      Valoisaa syystalvea sinulle!

      • Lamictal on tasoittava lääke jonka pitäskin auttaa tasoittamaan olotilaa ja mulla on ainakin auttanut kun otan sen joka ilta ennen nukkumaan menoa(200mg).Aamuisin on 225mg Venlafaxin heti aamupalan kanssa...Mitään oireita sivuvaikutuksista en oo huomanut jollei lasketa mukaan normaalia masennukseen liittyvää kiinnostuksen puutetta lähes kaikkiin asioihin....


      • Ihan ok
        rossonero kirjoitti:

        Lamictal on tasoittava lääke jonka pitäskin auttaa tasoittamaan olotilaa ja mulla on ainakin auttanut kun otan sen joka ilta ennen nukkumaan menoa(200mg).Aamuisin on 225mg Venlafaxin heti aamupalan kanssa...Mitään oireita sivuvaikutuksista en oo huomanut jollei lasketa mukaan normaalia masennukseen liittyvää kiinnostuksen puutetta lähes kaikkiin asioihin....

        Mä oon syöny Lamia 5 vuotta. Annos 300 mg päivässä. Ihan ok lääke. Ei oo ollu mitään sivuvaikutuksia. Mulla se "tasaa huippuja", sanoi lekuri.


      • väsynyt85
        Ihan ok kirjoitti:

        Mä oon syöny Lamia 5 vuotta. Annos 300 mg päivässä. Ihan ok lääke. Ei oo ollu mitään sivuvaikutuksia. Mulla se "tasaa huippuja", sanoi lekuri.

        Olen nyt syönyt lamictalia noin viikon. Minulla ei ole todettu kaksisuuntaista (ainakaan vielä), vaan ainoastaan masennusta ja kovaa ahdistusta ja päällimmäisenä sekoamisen pelkoa. Kaiken maailman ssri-lääkkeet ja cymbalta on koitettu, mutta ssri:t aiheuttivat lisääntynyttä ahdistusta ja cymbalta lisääntynyttä masennusta. Lyrica on myös koitettu, ei mitään vaikutusta, vai mahtoiko sitten olla liian pieni annos. Alkaa olemaan vähän epätoivoinen olo, kun ei tiedä mikä todella vaivaa. Tämä lamictal mielestäni aiheuttaa hieman pökkeröä ja huimaavaa oloa. Voisi sanoa juuri oudoksi oloksi. Ehkä menee sitten ohi. Annos nyt vasta 25mg. Mielellään kuulisin kokemuksia sellaisiltakin, joilla määrätty juuri masennukseen. Pakkausseloste vähän vaan pelästytti, kun ei siinä mainittu, että hoidettaisiin ihan normimasennusta. Huoh....tälläistä on nyt jatkunut yli vuoden, vaikka terapiakin meneillään. Kiitos jos jaksatte ottaa kantaa.


    • Bipolar2-93

      Itelläni on ollu monta eri lääkettä ennen Lamictalia ja nyt menee säännöllisenä pelkästään Lamictal 75 mg. Annos on pieni ja toimi kyllä alkuun, mutta nyt on ollu kuukauden ajan hypomaanista oireilua ja luultavasti nostetaan annosta.

      Aluksi oli epätodellinen olo ja sanat meni sekasin ja mieliala oikeastaan nousi huomattavasti kun lääke alotettiin vaikka lääkettä aloittaessakin oli jo ollu hypomania päällä jonkin aikaa. Kun annosta on nostettu tosta 25 mg
      75 milligrammaan niin oli jotenki turta olo jonkin aikaa, ei sellanen ettei jaksaisi, siis vireystaso oli tosi hyvä mutta oli tosi paljo ajatuksia mutta ei saanu oikeen millään mitään suusta pihalle ilman että sanat meni sekasin.
      Muuten ollu tosi hyvä lääke (toistaiseksi)

    • tibetsu

      Hmm..onpa erilaisia kokemuksia ihmisillä lamictalista (muissakin keskusteluissa kun tässä)..itselläni siis lamotrigin käytössä. Missään vaiheessa annoksen nostoa ei ole tullut epätodellista tai turtaa oloa, vaan olen kokenut syvästä masennusvaiheesta toipumisen pikkuhiljalleen. Ainoa sivuvaikutus on ollut näön epätarkkuus, mikä tuntui eniten aina annostuksen noston yhteydessä. Pääkipua myös annostuksen noston yhteydessä on ilmennyt, mikä on kuitenkin hävinnyt melko pian.
      Nyt siis annoksena 250 mg ja psykiatrin määräyksen mukaan nostellaan ainakin 300 jollei jopa 400 mg, sillä ahdistusta on vielä ollut vaihtelevassa määrin. Ketipinoria käytän pienellä annostuksella vielä rinnalla ahdistukseen, jossain vaiheessa katsotaan tarvitsenko sitä jatkuvasti vai satunnaisesti.

      Varsinaisesti voin todeta masennuksen alkaneen hävitä 100 mg kohdalla ja lähellä 200mg pystyi sanomaan että elämä alkaa näyttää jo ihan kivalta:) mainio lääke ainakin minulle, sillä tehoaa ja ei ole ollut kuin nuo pari sivuvaikutusta, jotka ovat hyvin kestettävissä, varsinkin kun vertaan kaikkia muita lääkekokeiluita, jotka eivät tehonneet..eipä kai tehonneetkaan kun diagnoosi oli väärä.

      Itsellääni kaksisuuntaisen II tyyppi, masennuspainotteinen ja lievin hypomaniajaksoin.

    • Miun kokemusta

      Minulla 100mg aamulla ja illalla 200mg. Lisäksi ketipinoria. Aluksi lamictalit väsytti ja sehän todellakin aloitetaan pienellä annoksella 25mg/vrk. Väsymys meni ohi parissa viikossa.

      Minulla on toiminut toivotulla tavalla.

    • avun saanut

      Mulla hoidettiin keskivaikeeta masennusta vuosi Vemlafaxinilla, annos vaihteli 150-300mg. Kaikesta huolimatta olin ajoittain todella masentunut, ajoittain normaali ja ajoittain hypomaaninen. Pahimmillaan mieliala vaihtui jopa useita kertoja tunnissa. Pisimmät tasaiset jaksot olivat n.4 vuorokauden mittaisia. Tämä kaikki oli hyvin raskasta ja stressaavaa. Tilanynetta lähdettiin korjaamaan 25mg:n Ketipinor annoksella. Se tasoittikin tilannetta, mutta ei kuitenkaan tarpeeksi. 3vko sitten aloitin Lanotricinin 25mg:lla, jota nostettiin 2vko:n jälkeen 50mg:n. Lopullista tasoa en viellä tiedä. Samalla venlaa laskettiin 225mg:sta 150:en. Samalla diagnoosi muuttui nopeasykliseen tyypin 2, 2-suuntaiseen. Näin hyvältä kun viimeisen 3vko:n aikana, minusta ei ole tuntunut vuosikausiin. Tunnen heränneeni eloon. Myös muut ovat huomanneet muutoksen minussa.

      Niihin haittavaikutuksiin, aloituksen jälkeen 2. vuorokausi meni nukkuessa, olin todella väsynyt. Välillä on ollut hetkittäin lievästi epätodellinen olo joka on onneksi mennyt nopeasti ohi. Tosin olen aina reagoinut voimakkaasti lääkkeiden aloitukseen ja annostuksen muutoksiin. Nukkunut olen paremmin kuin aikoihin, ole jopa voinut lopettaa melatoniinin jota olen joutunut käyttämään unenlaatua parantamaan melkein puolivuotta. Olen siis todella tyytyväinen lääkkeeseen.

    • Anonyymi

      Hei. Aloitin kolme päivää sitten. Pahoinvointia, pään ja lihasten särkyä ja kun yrittää nukkua silmiin tulee jänniä valoilmiöitä ja jalat vatkaa. Selkä myös kipeä. Kahteen yöhön en ole juurikaan nukkunut. Päähän tulee niinkuin sähköiskuja. Mutta positiivista...ahdistus on tipotiessään vaikka annostus 25 mg. Tänään lääkäri määräsi ketipinorin nukkumiseen. Valvominen käy hermoille. Tunteet on tallella. Itkin esim. aamulla onnesta kun mulla on niin vahva tuki perheeltä ja ystäviltä. Olen luottavainen, että tästä hyvä tulee🙏👍

    • Anonyymi

      Olen käyttänyt nelisen vuotta lamictalia. En oikein ole varma, onko minulla oikeasti kaksisuuntainen vaiko adhd vai muuta. Sain diagnoosin, kun oli voimakas burnout. Epäilin itse kaksisuuntaista, kun suvussa on sitä. Nyt olen tuntenut vuoden verran ajoittaista väsymystä. Se johtuu monestakin tekijästä. Viime keväänä päätin lopettaa asteittain lamictalin käytön. Nyt olen syönyt enää puolikkaan tabletin päivässä. Keväällä oli kovia vieroitusoireita. Kovia myrkkyjä lääkkeet. Kun aloitin lääkkeen käytön, oli outo olo. Nyt kun lopetan, on outo olo.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 154
      4403
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      115
      4000
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      23
      2701
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1891
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1757
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1659
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      20
      1641
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1561
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1553
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1511
    Aihe