Akvaario?

Whooper

Moikka!
Olen 12-vuotias tytteli, ja ajattelin pyytää jonkinlaista akvaariota joululahjaksi.
Oletteko sitä mieltä, että 12-vuotias pärjää yksin akvaarion kanssa, jos kantoapua löytyisi, kun akvaariota siivottaisiin kylppärillä.
Elikkäs suunnitelmani:
Ajattelin sellaista 60l akvaariota, onko se liian pieni? (olen lukenut etta minimi akvaariolle on 40l, totta?)
Akvaarioon tulisi 1-3 erisorttista kalaa levänsyöjiksi monneja.
Minkälaisia kaloja suosittelet minulle? (sano 1-5 lajia)
....
Voiko kalojen sukupuolet tunnistaa?
Mietin vain että akvaariossa ei pian olisi tuhatta pikkukalaa, jolloin 60 litran akvaario on "hieman" pieni.
Entäs olen kuullut että kotilot osaavat olla oikea riesa.
Onko petokotilot kalliita ja saako niitä yleisimmistä eläinkaupoista? (faunatar ym.)
Kotilothan tulevat yleisemmin kasveista, ajaako muovikasvit saman asian kun ihan oikeatkin. (Siis muovikasvejen mukanahan ei kotiloita pitäisi tulla?)
Kertokaapa muita käytännön asioita joita pitää ottaa huomioon akvaariota hankkiessa..
Onko veden pH-arvot ym. tärkeä tietää, kun hommaa erilaisia kaloja?

11

790

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fish KING

      Muttä pidä mielessä nämä asiat!! FAKTAT : HANKI NIIN SUURI AKVAARIO KUIN VAIN ON MAHDOLLISTA
      - mitä tilavampi sen helppo hoitoisempi

      1. AKVAARION KALATON KYPSYTYS .. http://www.jrjones.suntuubi.com/fi/Akvaario/Kalaton kypsyttäminen/ .. joka suoritetaan AINA ennen kalojen ja kasvien akvaarioon kotiuttamista. Näin saadaan aikaan akvaarion veden ja pinta kerrosten biologinen mikro organismi elämä alkuun jota ilman kalat eivät voi akvaarioissa elää.

      2. Mitä tahansa kaloja et voi akvaarioosi hankkia, vaan on kuljettava niiden vaatimuksien mukaisesti. Myöskin kalojen täysmittaisuus tulee ottaa huomioon, kovin suuriksi kasvavia kaloja EI oi hankkia pieneen akvaarioon. Osta myös Markku Varjon Akvaariokalat kirjat .. https://www.booky.fi/kirja/varjo_markku/akvaarion_perusopas/9789519761855 .. https://www.booky.fi/kirja/varjo_markku/akvaariokalat/9789519761848

      3. Akvaarion varustaminen.
      - nykyään käytetään pohjamateriaalina hienoa hiekkaa, rae koko luokkaa n. 0,5-1,2mm, 4-8cm paksuudelta, tulevista kasveista riippuen (niiden juurista)
      - liuskekivi ja kuorittu/kuivattu omenapuun oksisto ovat hyviä ja luonnollisen näköisiä koristeita joiden lomassa ja piiloissa kalat tuntevat olonsa turvatuksi

      4. Suodatus tulee olla n. kolminkertainen akvaarion tilavuuteen verrattuna, eli; 100l akvaario tarvitsee suodattimen joka kierrättää vettä 300l/h, mitä suurempi massa tilavuus sen parempi huoltojen ja veden laadun kannalta. Satalitraiseenkin voi jo hankkia asiallisen ulkosuodattimen .. http://www.zooplus.fi/shop/akvaario/suodattimet/ulkosuodattimet/eheim/143459 .. se on akvaarion "sydän".

      5. Kypsytyksen jälkeen:
      - kasvien valinta, mieluummin nopeasti kasvavia lajeja ensiksi .. http://www.tropica.com/home.aspx
      - ravinteita; Satekin tai JBL7ball ravinne möykyt on hyviä ja riittoisia .. http://www.akvaariotekniikka.fi/ .. kasveille jotka ottavat ravintonsa lehdillään, PMDD neste on parasta mitä niille voit antaa.
      - kalasto; pienet parvikalat jotka jäävät alle 7cm pituisiksi on suositeltu pidettäväksi parvissa ; 10-30 kalaa on kohtuullinen parvi määrä, mitä enemmän sen parempi, kalojen kannalta, stressaavat vähemmän.
      - pieneen akvaarioon ei kannata haalia kaloja kuin irtokarkkeja, yksi tai kaksi parvea riittää, pää lukumäärä on tärkeämpi kuin lajien lukumäärä
      - kalat elävät n. 5-20 vuotiaiksi joten sen puolesta kannattaa asennoitua siihen etteivät ne ole mitään turhia lemmikkejä vaikka niiden hoito onkin helpompaa kuin koiran, tai jopa kissan

      6. Hoitorutiinit
      - ensimäinen vuosi kaloja ruokitaan pari kertaa päivässä, VAIN niin vähän kuin ne jaksavat kerralla syödä, liika ruokinta pilaa veden laadun helposti, varsinkin pienessä akvaariossa
      - valon määrä säädetään ajastimella 6-10h vuorokausi rytmiin, päivällä voi pitää valoja pois päältäkin jos ei itse ole kotona ja kasvit näuyttävät voivan hyvin, kalat eivät valoa tarvitse muuta kuin päivä rytmin löytämiseen, nekin nukkuvat öisin
      - akvaarion vesi vaihdetaan aluksi kolmannes kahdesti viikossa kunnes nitraatti saadaan stabiiliksi jolloin se määrää kala kuormituksen mukaan veden vaihto välit, yleensä kerran viikossa, paremmilla suodatus massoilla harvemmin
      - veden laatua mitataan tippatesterein; pH happamuus, KH/GH kovuudet, NO2 nitriitti, NO3 nitraatti ja C lämpötila
      - asiallinen sisäisellä termostaatilla ja sen säädöllä varustettu lämmitin on myös syytä hankkia, hieman yli tehoinen akvaarion tilavuuteen nähden joka säästää lämmitintä huomattavasti digi (sisäulko) tai lasiputki lämpömittari

      • fish KING

        Sitten kysymyksiisi:
        Ajattelin sellaista 60l akvaariota, onko se liian pieni? (olen lukenut etta minimi akvaariolle on 40l, totta?)
        - mielestäni aloittelijalle ehdottomasti liian pieni, jos mahdollista, niin suuri kuin huoneeseen sopivalle kohdalle mahtuu, ei suoraan auringon paisteeseen eikä patterien eteen, lähelle sähkö pistorasioita (jatkojohtoja)

        Akvaarioon tulisi 1-3 erisorttista kalaa levänsyöjiksi monneja.
        - EI MONNEJA, et tarvitse levän syöjiä jos hoidat akvaasi oikein ;)
        - pikkutetraparvi olisi se sun juttusi
        Minkälaisia kaloja suosittelet minulle? (sano 1-5 lajia)
        - periaatteessa kaikki tetralajit jotka jäävät alle 6cm pitkiksi voidaan kotiuttaa pikku akvaarioihin MUTTA VAIN YKSI PARVI ALLE SATALITRAISEEN


        Voiko kalojen sukupuolet tunnistaa?
        - kyllä, naaraat ovat yleensä sukukypsinä pulskempia ja joillakin koirailla on koreammat evätykset

        Mietin vain että akvaariossa ei pian olisi tuhatta pikkukalaa, jolloin 60 litran akvaario on "hieman" pieni.
        - perus tetrat eivät lisäänny kovinkaan helposti

        Entäs olen kuullut että kotilot osaavat olla oikea riesa.
        - puhdista kasvit AINA huolellisesti ennen akvaarioon istutusta, säästyt kotilo harmeilta

        Onko petokotilot kalliita ja saako niitä yleisimmistä eläinkaupoista? (faunatar ym.)
        - FAUNATAR on maamme kallein akvaario ketju, mistä päin olet, osaanko suositella halvempia/parempia liikkeitä, petokotiloita et tarvitse, toivottavasti ikinä

        Kotilothan tulevat yleisemmin kasveista, ajaako muovikasvit saman asian kun ihan oikeatkin. (Siis muovikasvejen mukanahan ei kotiloita pitäisi tulla?)
        - muovikasvit eivät yhteytä joten EI niille, ne vain lisäävät levän esiintymistä

        Kertokaapa muita käytännön asioita joita pitää ottaa huomioon akvaariota hankkiessa..
        - tulikin jo...
        Onko veden pH-arvot ym. tärkeä tietää, kun hommaa erilaisia kaloja?
        - kyllä .. http://www.aquahoito.info/suomi/index.html


    • Whooper

      No siis akvaarion koosta puheen ollen...
      Lipastolle mille olisin sen ajatellut sijoittaa, mahtuisi vilä hyvin sellainen 80-89X40-45X50 cm (Pituus, leveys korkeus)
      Joten kovinkaan suurta (ainakaan leveää), minkä kokoinen (litramäärältä) uskotte mahtuvan tuohon lipastolle?
      Painosta se ei kovinkaan paljon ole kiinni, sillä lipasto on kyllä vankka ja tukeva.
      Huoneeseeni ei juuri paista aurinko, koska se on siinä kohdassa taloa, ja lipasto olisi patteria vastakkaisella seinällä.
      Huoneessani ei siis koskaan ole paahtavan kuumaa auringon paisteen vuoksi.
      Äiti uskoo, että akvaariosta on paljon vaivaa..
      Uskotteko että pärjäisin/pärjäisimme sen kanssa kuitenkin, koska minulla itselläni on kokemusta 6 hamsterista, 1 marsusta ( äitillä kissoista ja isällä kissoista sekä hänellä on nuoruudessaan pari koiraakin ollut)
      Entä mitäs sitten sellainen 300l suodatin maksaa?
      Kertokaapas esimerkkejä halvoista akvaario-kaupoista (luotettavat nettikaupatkin käy).
      Asun Pirkanmaalla.
      Eli siis kuinka monta päivää akvaariota akvaariota pitää "kypsyttää kalattomana?"

      Kiitos tuhannesti avuista, niin osaan miettiä asioita perheeni kanssa tästä eteenpäin.

      • kongo81

        Muutamaan kohtaan pikaisesti vastausta :)

        Kannattaa totisesti selvittää tarkkaan että ajattelemasi lipasto varmasti kestää altaan painon. Lasiallas sinällään jo painaa jonki verran, ja siihen kun lisätään vedet ja hiekat niin kevyestä satsista ei ole kyse!

        Kun allas toimii kunnolla (siis bakteerikanta tasapainossa ja kunnossa) ei hoito ole vaativaa. Normaalit viikkotoimet ovat veden vaihto ja kasvien karsinta. Mikäli altaassa on hiekkapohja kiereisineen, ei siihenkään tarvitse normaalisti puuttua, sorapohja lapotaan. Nämä siis siivoukseen liittyviä. Varsinaisestihan akvaariota ei pestä, eli sitä ei tarvitse sisustuksista tyhjentää jne.

        Suosittelen tutustumaan erityisesti Markku Varjon kirjoihin, niistä löytyvä tieto on luotettavaa. Harrastajien akvaariosivustot ovat myös pääosin hyviä tietolähteitä. Keskustelupalsta aqua-web on myös ihan monipuolinen ja pääosin kirjoittelijat tietävät paljon asioista. Sieltä myös löytynee enemmän innokkaita vastaajia kuin täältä.

        Sanoisin kuitenkin että ennen akvan hankintaa kannattaa opiskella kovasti ja tutustua asiaan, näin säästyy monilta harmeilta!

        Esim. Tampereelta löytyy oikein pätevä liike, Tampereen akvaariokala, josta saa luotettavaa tietoa. "Tavallisista" eläinkaupoista olen itse harvemmin saanut täysin asiantuntevaa kala/akvaariotietoa.


      • fish KING
        kongo81 kirjoitti:

        Muutamaan kohtaan pikaisesti vastausta :)

        Kannattaa totisesti selvittää tarkkaan että ajattelemasi lipasto varmasti kestää altaan painon. Lasiallas sinällään jo painaa jonki verran, ja siihen kun lisätään vedet ja hiekat niin kevyestä satsista ei ole kyse!

        Kun allas toimii kunnolla (siis bakteerikanta tasapainossa ja kunnossa) ei hoito ole vaativaa. Normaalit viikkotoimet ovat veden vaihto ja kasvien karsinta. Mikäli altaassa on hiekkapohja kiereisineen, ei siihenkään tarvitse normaalisti puuttua, sorapohja lapotaan. Nämä siis siivoukseen liittyviä. Varsinaisestihan akvaariota ei pestä, eli sitä ei tarvitse sisustuksista tyhjentää jne.

        Suosittelen tutustumaan erityisesti Markku Varjon kirjoihin, niistä löytyvä tieto on luotettavaa. Harrastajien akvaariosivustot ovat myös pääosin hyviä tietolähteitä. Keskustelupalsta aqua-web on myös ihan monipuolinen ja pääosin kirjoittelijat tietävät paljon asioista. Sieltä myös löytynee enemmän innokkaita vastaajia kuin täältä.

        Sanoisin kuitenkin että ennen akvan hankintaa kannattaa opiskella kovasti ja tutustua asiaan, näin säästyy monilta harmeilta!

        Esim. Tampereelta löytyy oikein pätevä liike, Tampereen akvaariokala, josta saa luotettavaa tietoa. "Tavallisista" eläinkaupoista olen itse harvemmin saanut täysin asiantuntevaa kala/akvaariotietoa.

        Itseäni yhtään kehumatta voinen sanoa että oma jakamani tieto on sitä millä itse olen tullut kalojen kanssa toimeen vuosikymmenet ilman että olisin kokenut moniakaan kalasairaus epidemioita, no, yhden pilkkutaudin ja muutto stressin aivan harrastus homman alku metreillä.

        Pirkanmaalla on myös erittäin kilpailukykyinen akvaarioliike, Viherkala jolla on oma saittinsakin viherkala.fi .. sinne siis, Jenni kyllä jeesaa turvallisesti akvan kypsytyksessäkin eikä myy sulle kaloja kypsymättömään akvaarioon ;) nettikaupan taisin jo mainitakin.

        Suurempi akvaario kannattaa sijoittaa jo omalle jalustalleen joita myydään akvaliikkeissä akvaarioiden mukaan... mitä vaivaa mutsisi uskoo akvan tuovan tullessaan? Kerroppa niin osaan perustella.
        - heh joo, akvaa ei siirrellä sitten mihkään kun sen paikka on löytynyt kämpästä :) vettä vaihdellaan joko letkulla suoraan viemäriin (jos lähistöllä tai ämpärein kantamalla)

        Akvan budjetti kannattaa asettaa n. 0,8-1,9€/l paikkeille jolloin
        - satalitraiseen menee n. 100-200€ jne.
        - 300l .. 550€

        Akvan kypsyttelyyn menee aikaa kuukauden päivät ennen kuin sinne saa hankkia MITÄÄN kalastoa !!!


      • hoitsukki
        fish KING kirjoitti:

        Itseäni yhtään kehumatta voinen sanoa että oma jakamani tieto on sitä millä itse olen tullut kalojen kanssa toimeen vuosikymmenet ilman että olisin kokenut moniakaan kalasairaus epidemioita, no, yhden pilkkutaudin ja muutto stressin aivan harrastus homman alku metreillä.

        Pirkanmaalla on myös erittäin kilpailukykyinen akvaarioliike, Viherkala jolla on oma saittinsakin viherkala.fi .. sinne siis, Jenni kyllä jeesaa turvallisesti akvan kypsytyksessäkin eikä myy sulle kaloja kypsymättömään akvaarioon ;) nettikaupan taisin jo mainitakin.

        Suurempi akvaario kannattaa sijoittaa jo omalle jalustalleen joita myydään akvaliikkeissä akvaarioiden mukaan... mitä vaivaa mutsisi uskoo akvan tuovan tullessaan? Kerroppa niin osaan perustella.
        - heh joo, akvaa ei siirrellä sitten mihkään kun sen paikka on löytynyt kämpästä :) vettä vaihdellaan joko letkulla suoraan viemäriin (jos lähistöllä tai ämpärein kantamalla)

        Akvan budjetti kannattaa asettaa n. 0,8-1,9€/l paikkeille jolloin
        - satalitraiseen menee n. 100-200€ jne.
        - 300l .. 550€

        Akvan kypsyttelyyn menee aikaa kuukauden päivät ennen kuin sinne saa hankkia MITÄÄN kalastoa !!!

        Viherkala on hyvä liike ja sitten on tämä (parempi) http://www.akvaariokala.fi siellä on ohjeetkin akvaarion perustamiseen.


    • "Oletteko sitä mieltä, että 12-vuotias pärjää yksin akvaarion kanssa, jos kantoapua löytyisi, kun akvaariota siivottaisiin kylppärillä."
      Akvaariohoidon perusteet on pahasti hukassa, jos akvaa meinataan kiikuttaa jynssättäväksi kylppäriin.
      Ensinnäkin turha liikuttelu rasittaa akvaarion saumoja, joten liikuttelua pitäisi olla mahdollisimman vähän. Yleensä akvaariota liikutetaan vain muutettaessa asunnosta toiseen.
      Toiseksi akvaariota pitää liikutella vain tyhjennettynä, eikä vettä taas koskaan kuulu vaihtaa kokonaan. Osa vedestä vaihdetaan letkulla ( ämpärillä) akvaariota liikuttamatta.
      Suosittelen tutustumaan tähän( http://www.aqua-web.fi/forum/viewforum.php?f=41 ) sivustoon huolellisesti ENNEN akvan hankintaa, ettei koko harrastus tyssää ns. aloittelijan virheisiin, jotka johtavat kalojen kuolemaan/sairastumiseen.

      • kaloja :)

        Jos ostat yli 100l akvaarion niin tässä muutama kala jotka käyvät myös samaan akvaarioon:
        -lehtikala
        -sateenkaarikala
        -imumonni
        -miekkapyrstö
        -kirsikkabarbi
        -täplämonninen


      • kongo81
        kaloja :) kirjoitti:

        Jos ostat yli 100l akvaarion niin tässä muutama kala jotka käyvät myös samaan akvaarioon:
        -lehtikala
        -sateenkaarikala
        -imumonni
        -miekkapyrstö
        -kirsikkabarbi
        -täplämonninen

        Mistähän nuokin "suositukset" on taas repäisty...


      • kaloja :) kirjoitti:

        Jos ostat yli 100l akvaarion niin tässä muutama kala jotka käyvät myös samaan akvaarioon:
        -lehtikala
        -sateenkaarikala
        -imumonni
        -miekkapyrstö
        -kirsikkabarbi
        -täplämonninen

        Voooi, tokihan yli sadan litran akvaarioon menee vaikka hauki, eri asia on kuinka paljon yli 100 sen pitää olla!
        Lehtikalat vaativat vähintään 200 litraa ja korkeutta 50 cm.
        Imumonni on melko laaja käsite. Jos tarkoitetaan partamonnia, ne tarvitsevat 100 litraa jo yhtä yksilöä kohti. Maatiaispartikset jää varmaan pienemmiksi, mutta mä olen nähnyt yli 10 senttisen albiinopartiksen.
        Täällä voi saada todella ristiriitaista tietoa, joten suosittelen tarkistamaan tietojen oikeellisuuden esim. aquawebistä. Kaikkiin kauppiaisiinkaan ei kannata luottaa. Käypä sivusto kalojen vaatimuksista on myös faunattarella:
        http://www.faunatar.fi/fin/index.php?page_id=218&PHPSESSID=115d9bc112275f896c2ec5b7e40d48b5
        Sieltä löytyy ehkä nopeammin, ku AW:stä. :)


      • hoitsukki
        Plussa-pallero kirjoitti:

        Voooi, tokihan yli sadan litran akvaarioon menee vaikka hauki, eri asia on kuinka paljon yli 100 sen pitää olla!
        Lehtikalat vaativat vähintään 200 litraa ja korkeutta 50 cm.
        Imumonni on melko laaja käsite. Jos tarkoitetaan partamonnia, ne tarvitsevat 100 litraa jo yhtä yksilöä kohti. Maatiaispartikset jää varmaan pienemmiksi, mutta mä olen nähnyt yli 10 senttisen albiinopartiksen.
        Täällä voi saada todella ristiriitaista tietoa, joten suosittelen tarkistamaan tietojen oikeellisuuden esim. aquawebistä. Kaikkiin kauppiaisiinkaan ei kannata luottaa. Käypä sivusto kalojen vaatimuksista on myös faunattarella:
        http://www.faunatar.fi/fin/index.php?page_id=218&PHPSESSID=115d9bc112275f896c2ec5b7e40d48b5
        Sieltä löytyy ehkä nopeammin, ku AW:stä. :)

        Onko lehtikalan tilasuositukset muuttuneet ? Viimeiset vuodet on ollut väh. 250 litraa ja korkeutta 50cm.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 113
      2353
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      65
      2197
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1991
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1707
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1628
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1432
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1374
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1373
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1347
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1282
    Aihe