Perheen nuori lähtee armeijaan, äiti hämillään

When the Saint go..

Nuori kävi justiinsa kutsunnoissa. Heti yo-tutkinnon jälkeen eli ensi heinäkuussa lähtee armeijaan. Oli heti puhuttu kutsunnoissa johtajakoulutuksesta ym. Kauhistelimme täällä kotona moista. Vaikka lapseni on lähes 10:n oppilas, jo nyt älliä kirjoittanut ja loput kai keväällä, harkitsimme vain muonituspuolta, viestiä tai koiraohjaajakouluttajaksi päätymistä.
Meidän perheessä armeija käydään vain velvollisuudesta ja siksi, ettei se haittaisi nuoren miehen uraa myöhemmin. Ajattelimme etukäteen puolen vuoden pestiä, loput puolet kenties lukisi tämä nuori pääsykokeisiin ja vielä kirjoittaisi ylimääräisiä yo-kokeissa. Koko vuosi paikassa, josta ei suuremmin välitä, kuulostaa epämiellyttävältä.

Kertokaapa kokemuksianne vastaavassa elämäntilanteessa jo olleet. Emme ole aseistakieltäytyjiä tai yhteiskuntavastaisia, mutta koko armeijatouhu jotenkin inhottaa näin etukäteen ainakin äitiä. Ehkä tuo koiraohjaaja olisi vähemmän tappavaa siis henkisesti?

6

1166

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mukavasti reservissä

      Ei se 6 kk mikään automaatio ole, varsinkaan tuossa tapauksessa.

      Itse yritin jo kutsunnoissa yksikköön, jossa olisi paljon 6 kk paikkoja. Ei onnistunut, koska koulunumerot oli ilmeisesti liian hyviä. Päädyin juurikin viestiin ja siellä suurin osa porukasta olikin yliopisto-opiskelijoita tai ylioppilaita, jotka tulisivat aloittamaan yliopisto-opinnot armeijan jälkeen. Heti ensimmäisillä viikoilla saimme kuulla, että meistä noin 10% pääsisi kuuden kuukauden palveluksella, vielä harvempi 9 kk ja loput olisivat sitten 12 kk.

      6 kk pestit menivät pääasiassa miehille, joilla oli jo perhe tai ikää yli 25 vuotta. 6 kk palvelukseen pistettiin myös huonosti palveluksessaan muuten menestyneitä, eli ns. "perseilijöitä." Itse en täyttänyt näistä yhtään kriteeriä, joten 12 kuukautta napsahti.

      Olihan se turhinta aikaa elämästäni. Ei siitä mitään henkisiä tai fyysisiä vammoja jäänyt, mutta koko tuo vuosi tuntuu hukkaan heitetyltä ajalta, jonka olisi voinut käyttää paremminkin. Oikeastaan minulla on armeijasta enemmän hyviä kuin huonoja muistoja ja ne huonot muistotkaan eivät ole kovin pahoja, mutta ei se kokemuksena ollut vuoden menettämisen arvoinen. Myös opintojen jatkaminen armeijan jälkeen takkusi hieman, koska monet asiat ehtivät unohtumaan ja opiskelurytmi katkesi.

      Suurimmat hyödyt armeijasta olivat, että itsevarmuuteni kohentui hieman. Opin myös yhtä ja toista ihmisluonnosta. Lähinnä manipuloimaan toisia ja tällä tavalla sumplimaan asioita minulle mieluisalla tavalla. Olen aina ollut melko sosiaalinen ja tullut ihmisten kanssa toimeen, joten myös kapiaisten pyörittäminen onnistui välillä. Tätä edesauttoi myös se, että tehtävää, johon minut koulutettiin, ei pystynyt suorittamaan kukaan muu kuin minä omasta yksiköstäni ja varamieheni olikin luutnantti. Mikäli en osallistunut harjoitukseen, niin luutnantin aika kului minun tehtävääni hoidellessa, jotta koko harjoitus ei lässähtänyt myös muiden kannalta. Tästä luutnantti ei tietenkään pitänyt, mutta oppi nopeasti, että mikäli hän halusi tehdä harjoituksissa muutakin kuin tuurata minua, niin kannatti olla meikäläisen kanssa hyvissä väleissä.

      Sanoin aikaisemmin, että 6 kk ei ole automaatio, mutta kyllä sillä pääsee jos vaan pitää päänsä, eikä suostu muuhun. Jos yrittävät pistää pidempään palvelukseen, niin pitää vain rampata kapteenin juttusilla niin kauan, että 6 kk tulee.

      Sanoisin, että 6 kk palvelukset ovat aika samanlaisia. Ensimmäinen 2 kk, eli alokasaika, on joka tapauksessa kaikille sama. Loput 4 kk sitten riippuu enemmän yksiköstä, mutta omasta mielestäni on aika sama käyttääkö tuon ajan vetämällä kelaa metsässä vai kantamalla ammuksia ilmatorjuntatykille. Kannattaa koittaa hakeutua yksikköön, jonka toiminta vastaa omia kiinnostuksenkohteita.

      Jos nuori haluaa armeijaan ja tykkää olla siellä, niin menkööt. Ei siitä nykyään tarvitse olla huolissaan, koska palvelus on fyysisesti ja henkisesti kevyttä. Myös turvallisuudesta huolehditaan paremmin kuin aikaisemmin. Mutta jos haluja armeijaan ei ole, vaan nuori kokee armeijan suorittamisen vain velvollisuutena, niin ehdottomasti kannattaa mennä kuudella kuukaudella ja jatkaa tämän jälkeen opiskeluja.

      Eli tämä on nuoren päätös eikä sitä tulisi vanhempien sanella. Neuvoja voi toki antaa. Monesti tämä armeija-aika sattuu sille samalle kynnykselle, kun nuori on myös muuttamassa pois kotoa opiskelujen perässä ja tämä saattaa olla rankkaa myös vanhemmille, koska täytyy pitää päästää irti. Nuoren pitää kuitenkin antaa aikuistua, eikä vanhempien pidä väkisin yrittää roikkua kiinni nuoressa. Aikansa kutakin.

    • Sivarimajuri

      Ensinnäkin intissä ei fiksun ihmisen tarvitse olla 6kk pidempään jos ei halua. Fiksuimmat ihmiset pääsevät sieltä jo ennen kuin sinne joutuvat. Eli hankkimalla vapautuksen jollakin keksityllä verukkeella.

      Jos tähän ei halua ryhtyä ja haluaa suorittaa asepalveluksen 6kk ajalla niin ei tarvitse kuin alisuorittaa kaikissa testeissä. Intissä on kuitenkin niin paljon tyhmää porukkaa, etteivät he tajua näissä alisuorittaa, vaikka eivät intissä haluaisi vuotta ollakkaan. Myös yleinen negatiivisuus koko palvelusta kohtaan takaa sen, että intissä ei tarvitse olla vuotta.

      Velvollisuudeksi asepalvelusta ei voi sanoa, koska se on pakollinen vain alle puolelle Suomen väestöstä. Eli velvollisuudentunnosta armeijaan ei ole mitään järkeä mennä.

      Kannattaa myös katsoa siviilipalveluksen tarjoamat vaihtoehdot. Jos poikasi aikoo mennä yliopistoon niin kyseisen alan siviilipalvelus olisi varmasti enemmän hyödyksi kuin asepalvelus.

      Toinen vastaaja tuossa mainitsi, että armeija ei ole rankkaa fyysisesti eikä henkisesti ja turvallisuudesta huolehditaan. Tämä ei kuitenkaan pidä läheskään kaikilta osin paikkaansa. Liikkumaan joutuu toisinaan sairaanakin ja suksilla lasketaan hiekoitettuja mäkiä raskaat kantamukset selässä ja peräkkäin. Siinä voi huonossa tapauksessa tulla aika ikävää jälkeä. Itse tiedän muutamia, joiden selkää on pitänyt leikata armeijan takia.

      Armeija voi olla myös masentava paikka, koska se on ihan oma maailmansa. Tuolla ihminen vieraantuu reaalimaailmasta ja puheissa on vain kokoajan intti. Erittäin huono asia on myös se, että armeijassa aika tehokkaasti unohtaa opit, jotka on juuri lukiossa tarttunut mieleen. Siviilipalveluksessa nämä eivät varmasti niin nopeasti katoa. Lisäksi siviilipalveluksen aikana on helpompi käydä pääsykokeisiin valmistavilla kursseilla tai vaikka suorittaa kursseja avoimessa yliopistossa jo ennakkoon.

      • akateeminen----

        keskustelu.

        sivari majuri sanoi että
        ""intissä ei fiksun ihmisen tarvitse olla 6kk pidempään""
        jos on oikeen viisas niin kuin sivari, niin pääsee muutamalla kuukaudella, oliko se 2kk.

        SIVARI MAJURI ITSE SANOIT ETTÄ HANKKIMALA VAPAUTUKSEN KEKSITYLLÄ VERUKKEELA
        SAMOIN TEIT ITSE JA TÄÄLÄ HUURAT ARMEIJAN PASKUUTTA VAIKKA TOSIASIASSA OLET LAISKA.

        sivari majuri sanoi
        ""Velvollisuudeksi asepalvelusta ei voi sanoa, koska se on pakollinen vain alle puolelle Suomen väestöstä. Eli velvollisuudentunnosta armeijaan ei ole mitään järkeä mennä. ""
        haluatko naisetkin armeijaan entä haluatko vammaiset vasta sittenkö olisit käynyt sen.
        oletko kade.

        sivari majuri sanoi
        ""Liikkumaan joutuu toisinaan sairaanakin"
        sinäkin jouduit liikkumaan jopa kasarmin ja vempan väliä jopa kaksi kertaa.

        sivari majuri sanoi
        ""Itse tiedän muutamia, joiden selkää on pitänyt leikata armeijan takia. "
        joo niin tiedän minäkin ja he ovat kaikki sen ansainneet olivat nimittäin tosi mahtavia ja kovia tyyppejä mielestään, mutta niin vain kävi että selkä ei kestäny.
        MUTTA HE KÄVIVÄT INTIN LOPPUUN VALITTAMATTA.

        sivari majuri sanoi
        ""Tuolla ihminen vieraantuu reaalimaailmasta "
        aika ihmeellistä lomille pääsee joka viikonloppu. etkö osaa erottaa fantasiaa todesta.

        sivari majuri sanoi
        ""Erittäin huono asia on myös se, että armeijassa aika tehokkaasti unohtaa opit, jotka on juuri lukiossa tarttunut mieleen.""
        tämäkin on aika ihmeellinen, miten lukion matemaatiikka voi unohtua tuon sun 2kk aikana.


    • fdsag

      No ei ole pelkoa Aukkiin joutumisesta. Meillä Porin prikaatissa 2/10 erässä yli 6kk oli ne, jotka vastasi kyllä, kun kysytiin motivoiko ne joilla vastaus kuului ei, ei pistetty. Ja omissa kutsunnoissa tai intissä mitään koulunumeroa katsottu.. Koiraohjaajahärdellijutska on 9kk..

    • mites jos

      poika menee ilosta hyppien armeijaan.

      10 ylioppilas on 12kk rukki kamaa.

      aatelkaas vaihtoehtoa, poikanne jää armeijaan on kessuna hetki aikaa hakee mpkk:hon lukee SOTATIETEIDEN KANDIDAATIKSI on n.3v. luutnanttina menee takas mpkk:n ja valmistuu SOTATIETEIDEN MAISTERIKSI.
      veron maksajat maksaa tosipaljon opiskelusta luutnantin palkka on 2000ekun paremmalla puolella.
      kandin jälkeinen luutnantin tyäpaikka ja sitten vähä myöhemmin maisterin opiskelu paikka on automaatio oikeastaan PAKKO.
      eiks olis ihan sikamakee ku perhees olis sotatieteiden maisteri, ja kukas tietää vaikka jatkais ihan proffaks tai mikä se on mä en tiä ku en kalastele noita akateemisia lässyn lässyjä.

      ja lisä pointti on et armeijas on monia eri juttuja joita kandi ja/tai maisteri voi tehä kyllä siitä mainetta ja rahaa urkenee.

      • res.alik.

        Helvetti näitä nykyajan sokeriperseitä ja naukumaijoja!.6 ja 12 kkuukautta menee kuin heittäen nykyajan armeijassa.Itse olin asepalveluksessa kenttätykistössä 38 vuotta sitten.Kuri ja meno oli silloin toista luokkaa.
        Silloin sanottiinkin että armeijassa se vasta karva kovoo!.
        Nykyään äidit ja tyttöystävät roikkuvat nuorukaisten paidanhelmoissa ja itkevät.Eihän sitä tarvitse joka viikonloppu olla kotona roikkumassa.
        Kuitenkin sen vuoden vetelehtisivät joutilaina ja työttöminä ja kaljottelisivat vain jos eivät olisi armeijassa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 130
      3694
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      95
      3358
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2438
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1851
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1698
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1589
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1544
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1496
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1461
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      84
      1420
    Aihe